پرسش و پاشخ سوالات شرعی

tifoid

عضو جدید
این سوال هم ذهن منو خیلی مشغول کرده لطفا جواب بدین
قران در یک شب نازل شده و اون شب قدره
حالا چرا چندتا شب قدر داریم
اگه مثلا امشب در عربستان شب قدر باشه یعنی اینکه امشب قران نازل شده پس دیگه معنی نمیده که فردا شب هم توی ایران شب قدر باشه مگه میشه قران در دو شب نازل شده باشه

اینکه چرا چنتا شب قدر داریم.... خب طبق روایات موجود سه تا شب هست که شب قدر نامیده میشن اما اینکه کدوم هست دقیق معلوم نیست....
و اما عربستان... من فکر میکنم بخاطر موقعیت جغرافیایی باشه. همون طور که رویت ماه در ایران و عربستان در یک شب نیست .... مطمئن نیستم البته کسی میدونه ج بده...مممنون
 

tifoid

عضو جدید
درسته اما حضرت علی و کلیه شیعیان و سنیان همگی از پیامبر الگو گرفته اند بنابراین باید حداقل نماز ، روزه و عبادات اصلیشون یکی باشه که نیست

نه دیگه. بحث تحریف یعنی همین... عرض کردم ،کسانی که خلافت رو به عهده گرفتن سلایق و نظرات شخصیشون را وارد دین کردن که باعث تحرف دین از اصلش شد..
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینکه چرا چنتا شب قدر داریم.... خب طبق روایات موجود سه تا شب هست که شب قدر نامیده میشن اما اینکه کدوم هست دقیق معلوم نیست....
و اما عربستان... من فکر میکنم بخاطر موقعیت جغرافیایی باشه. همون طور که رویت ماه در ایران و عربستان در یک شب نیست .... مطمئن نیستم البته کسی میدونه ج بده...مممنون

شب قدر یک شب بیشتر نیست که در آن شب قران نازل شده
اما الان مثلا شب شمبه در عربستان شب قدر است و شب یکشنبه در ایران و شب دوشنبه در عراق
این یعنی اینکه قران در سه شب نازل شده که اصلا درست نیست بعبارت دیگه قران در یکشب نازل شده که منحصر به فرد است
 

tifoid

عضو جدید
شب قدر یک شب بیشتر نیست که در آن شب قران نازل شده
اما الان مثلا شب شمبه در عربستان شب قدر است و شب یکشنبه در ایران و شب دوشنبه در عراق
این یعنی اینکه قران در سه شب نازل شده که اصلا درست نیست بعبارت دیگه قران در یکشب نازل شده که منحصر به فرد است
جواب این سوال رو بزارین براتون بپرسم. چون علم کافی ندارم...
اما خودت بگو؟ چطوریه که رویت هلال ماه توی این کشورها فرق داره ؟ پس مسلما منطقیه که شب 19 ماه یا 21 و... هم فرق داشته باشه. مثل اینکه اینجا الان روزه و مثلا آمریکا شب.... منطقی به نظر میاد... واین ها هم برمیگرده به همون موقعیت جغرافیایی
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست عزیز اگه زحمتی نیست این سوال را هم جواب بدین
چرا در بعضی مسائل دینی نظرات مراج اختلاف داره مثلا بعضی مراجع می گویند کشیدن سیگار روزه را باطل میکند و بعضی دیگر میگویند اشکالی ندارد

فعلا خدا نگهدار
 

tifoid

عضو جدید
دوست عزیز اگه زحمتی نیست این سوال را هم جواب بدین
چرا در بعضی مسائل دینی نظرات مراج اختلاف داره مثلا بعضی مراجع می گویند کشیدن سیگار روزه را باطل میکند و بعضی دیگر میگویند اشکالی ندارد

فعلا خدا نگهدار

قبل از بررسی علت ها و ریشه های اختلاف فتوای مجتهدان با یکدیگر، ذکر چند نکته ضروری است:
معمولا؛ به طور طبیعی؛ در مسائل نظری هر رشته ای، متخصصان و دانشمندان آن رشته، در یک سری از مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند و از آن جمله، اجتهاد در احکام دین است.
مراجع تقلید در کلیات مسائل دینی، با یکدیگر اختلافی ندارند. مسائل دینی را به سه دسته می توان تقسیم کرد:
1- ضروریات دین که تمامی مسلمانان آنها را جزء دین اسلام می دانند. مانند وجوب روزه و... .
2- مسائل مشهور یعنی مسائلی که اکثر قریب به اتفاق مجتهدان بر آن اتفاق نظر دارند و تنها تعداد اندکی در آن مسائل، مخالف هستند (مانند صحیح نبودن وضو با آب مضاف). این گونه مسایل به اندازه ای در میان مراجع تقلید، مشهور است که مخالفت برخی موجب اختلاف نمی شود.
باید توجه داشت که قسمت عمده احکام اسلام و مسایل دینی در یکی از این دو بخش قرار دارد و به همین دلیل، تفاوت رساله های عملیه و اختلاف فتوای مجتهدین در مسائل اساسی و کلی بسیار ناچیز است.
3- مسائل جزئی یعنی مسایلی که به جزئیات احکام مربوط می شود. در این گونه مسائل، گاهی بین مجتهدان، اختلاف نظر وجود دارد.
علل و ریشه های این اختلاف فتاوا بر چند گونه است:
الف:اختلاف در راویان احکام
نقل احادیث و روایات معصومین(ع)، با واسطه راویان احادیث صورت می گرفت و از طرف دیگر برخی از این واسطه ها، ضعیف و حتی جعل کننده حدیث بوده اند. یکی از وظایف مجتهد، آن است که به بررسی ضعف و قوت راویان بپردازد و راویان ضعیف را از راویان مورد اعتماد تمییز دهد که این کار نیازمند آگاهی از علم رجال و نیز علم حدیث و درایه است. طبیعی است که گاهی ممکن است به نظر مجتهدی، یک راوی مورد اعتماد باشد اما مجتهد دیگر به دلایل خاص خود او را مورد اعتماد نداند که نتیجه اش آن است که حدیثی نزد یک مجتهد معتبر و نزد دیگری غیر معتبر باشد و در نتیجه موجب اختلاف فتوا شود.
ب:اختلاف در معانی و مفاهیم احکام
گاهی بعضی از آیات و روایات، از نظر کلمات، جملات و ترکیبات به گونه ای است که در معانی آنها، احتمالات مختلفی داده می شود و لذا در معانی و مفاهیم احکام، بین مجتهدان، اختلاف نظر و در نتیجه اختلاف فتوا به وجود می آید. مثلا در مورد تیمم در قرآن آمده است که: "اگر به آب دسترسی نداشتید، بر "صعید پاکیزه" تیمم کنید." حال در مورد معنای "صعید"، اختلاف است که آیا مراد فقط خاک است یا تمام چیزهایی که پوسته ظاهری زمین را تشکیل می دهد.
ج:اختلاف در مصادیق و موضوعات احکام
گاهی مجتهدان در خود حکم شرعی اتفاق نظر دارند اما در مصداق و موضوع حکم، اختلاف پیدا می کنند. مثلا اگر بر بدن لباس نمازگزار خونی کمتر از "درهم" باشد، نماز صحیح است. در زمانی که این حکم از معصوم(ع) صادر شده، "درهم" در میان مردم معمول بوده است و همه اندازه آنرا می دانستند اما در زمان بعد، به جهت عدم آگاهی از اندازه درهم آنروز، اختلاف نظرهایی به وجود آمده است.
د:اختلاف در بعضی از مسائل علم اصول
چنانکه می دانید یکی از علوم مورد نیاز برای اجتهاد، علم اصول است. علم اصول، علمی است مبتنی بر عقل و نقل و طبیعی است که در برخی از این مسائل، میان مجتهدان اتفاق وجود ندارد. مثلا مجتهدی بنا به دلیلی که به نظر وی، قاطع است در حکمی برائت جاری می کند و مجتهد دیگری به دلیل دیگری آنرا محل اجرای احتیاط می داند.
آنچه گفته شد بعضی از ریشه های اختلاف فتاوا بود که به طور خلاصه به آنها اشاره شد.
نکته ی که در پایان لازم است بیان کنیم اینست که همه افرادی که بر طبق فتوای مرجع خود عمل می کنند، به وظیفه خود عمل کرده اند و نزد خداوند مأجور خواند بود.

منبع: پایگاه حوزه7135-57135-5
 

تک ستاره*

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.
من دوسدارم همیشه ناخنم لاک داشته باشه از طرفی نماز خونم هستم.و این دومسئله کنار هم جمع نمیشن.
میخوام بدونم تو گوشه کنارای دین ما تبصره ای تک ماده ای چیزی وجود نداره که هم بشه لاک زد هم وضو گرفت؟
به اینم توجا داشته باشید که درگذشته خانمها ناخوناشونو حنا میگرفتن چطور حنا مشکلی نداره؟
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
قبل از بررسی علت ها و ریشه های اختلاف فتوای مجتهدان با یکدیگر، ذکر چند نکته ضروری است:
معمولا؛ به طور طبیعی؛ در مسائل نظری هر رشته ای، متخصصان و دانشمندان آن رشته، در یک سری از مسایل با یکدیگر اختلاف نظر دارند و از آن جمله، اجتهاد در احکام دین است.
مراجع تقلید در کلیات مسائل دینی، با یکدیگر اختلافی ندارند. مسائل دینی را به سه دسته می توان تقسیم کرد:
1- ضروریات دین که تمامی مسلمانان آنها را جزء دین اسلام می دانند. مانند وجوب روزه و... .
2- مسائل مشهور یعنی مسائلی که اکثر قریب به اتفاق مجتهدان بر آن اتفاق نظر دارند و تنها تعداد اندکی در آن مسائل، مخالف هستند (مانند صحیح نبودن وضو با آب مضاف). این گونه مسایل به اندازه ای در میان مراجع تقلید، مشهور است که مخالفت برخی موجب اختلاف نمی شود.
باید توجه داشت که قسمت عمده احکام اسلام و مسایل دینی در یکی از این دو بخش قرار دارد و به همین دلیل، تفاوت رساله های عملیه و اختلاف فتوای مجتهدین در مسائل اساسی و کلی بسیار ناچیز است.
3- مسائل جزئی یعنی مسایلی که به جزئیات احکام مربوط می شود. در این گونه مسائل، گاهی بین مجتهدان، اختلاف نظر وجود دارد.
علل و ریشه های این اختلاف فتاوا بر چند گونه است:
الف:اختلاف در راویان احکام
نقل احادیث و روایات معصومین(ع)، با واسطه راویان احادیث صورت می گرفت و از طرف دیگر برخی از این واسطه ها، ضعیف و حتی جعل کننده حدیث بوده اند. یکی از وظایف مجتهد، آن است که به بررسی ضعف و قوت راویان بپردازد و راویان ضعیف را از راویان مورد اعتماد تمییز دهد که این کار نیازمند آگاهی از علم رجال و نیز علم حدیث و درایه است. طبیعی است که گاهی ممکن است به نظر مجتهدی، یک راوی مورد اعتماد باشد اما مجتهد دیگر به دلایل خاص خود او را مورد اعتماد نداند که نتیجه اش آن است که حدیثی نزد یک مجتهد معتبر و نزد دیگری غیر معتبر باشد و در نتیجه موجب اختلاف فتوا شود.
ب:اختلاف در معانی و مفاهیم احکام
گاهی بعضی از آیات و روایات، از نظر کلمات، جملات و ترکیبات به گونه ای است که در معانی آنها، احتمالات مختلفی داده می شود و لذا در معانی و مفاهیم احکام، بین مجتهدان، اختلاف نظر و در نتیجه اختلاف فتوا به وجود می آید. مثلا در مورد تیمم در قرآن آمده است که: "اگر به آب دسترسی نداشتید، بر "صعید پاکیزه" تیمم کنید." حال در مورد معنای "صعید"، اختلاف است که آیا مراد فقط خاک است یا تمام چیزهایی که پوسته ظاهری زمین را تشکیل می دهد.
ج:اختلاف در مصادیق و موضوعات احکام
گاهی مجتهدان در خود حکم شرعی اتفاق نظر دارند اما در مصداق و موضوع حکم، اختلاف پیدا می کنند. مثلا اگر بر بدن لباس نمازگزار خونی کمتر از "درهم" باشد، نماز صحیح است. در زمانی که این حکم از معصوم(ع) صادر شده، "درهم" در میان مردم معمول بوده است و همه اندازه آنرا می دانستند اما در زمان بعد، به جهت عدم آگاهی از اندازه درهم آنروز، اختلاف نظرهایی به وجود آمده است.
د:اختلاف در بعضی از مسائل علم اصول
چنانکه می دانید یکی از علوم مورد نیاز برای اجتهاد، علم اصول است. علم اصول، علمی است مبتنی بر عقل و نقل و طبیعی است که در برخی از این مسائل، میان مجتهدان اتفاق وجود ندارد. مثلا مجتهدی بنا به دلیلی که به نظر وی، قاطع است در حکمی برائت جاری می کند و مجتهد دیگری به دلیل دیگری آنرا محل اجرای احتیاط می داند.
آنچه گفته شد بعضی از ریشه های اختلاف فتاوا بود که به طور خلاصه به آنها اشاره شد.
نکته ی که در پایان لازم است بیان کنیم اینست که همه افرادی که بر طبق فتوای مرجع خود عمل می کنند، به وظیفه خود عمل کرده اند و نزد خداوند مأجور خواند بود.

منبع: پایگاه حوزه7135-57135-5

باز هم ممنون از لطف شما
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام.
من دوسدارم همیشه ناخنم لاک داشته باشه از طرفی نماز خونم هستم.و این دومسئله کنار هم جمع نمیشن.
میخوام بدونم تو گوشه کنارای دین ما تبصره ای تک ماده ای چیزی وجود نداره که هم بشه لاک زد هم وضو گرفت؟
به اینم توجا داشته باشید که درگذشته خانمها ناخوناشونو حنا میگرفتن چطور حنا مشکلی نداره؟

لاک یه مانعی ایجاد میکنه برای رسیدن آب به ناخن
مینونی قبل از لاک زدن ابتدا وضو بگیری
 

tifoid

عضو جدید
سلام.
من دوسدارم همیشه ناخنم لاک داشته باشه از طرفی نماز خونم هستم.و این دومسئله کنار هم جمع نمیشن.
میخوام بدونم تو گوشه کنارای دین ما تبصره ای تک ماده ای چیزی وجود نداره که هم بشه لاک زد هم وضو گرفت؟
به اینم توجا داشته باشید که درگذشته خانمها ناخوناشونو حنا میگرفتن چطور حنا مشکلی نداره؟

اول حنا.... حنا جرم نداره ولی لاک جرم داره..برای همین نمیشه ... اما برای انگشتای پا میشه همه رو زد بجز یکی....
من تا حالا تبصره ای ندیدم... آخه خودمم خیلی لاک دوس دارم... یه راه اسون اینه که لاک ماهواره ای بزنی... البته اگه دوس نداری ازین لاک پاکن نایژه ها بگیر. کمتر از 30 پانیه پاک میشه خرج چندانی هم نداره..
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با سلام مجدد
1- اگه آدم چندین سال یه جمله از نمازشو اشتباه بخونه و بعد بفهمه باید چیکار کنه
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
2- اگه آدم نماز و روزه هاش رو نخونه و پول بده به یه نفر که بعد از مرگش براش بخونه آیا درسته یا نه
 

tifoid

عضو جدید
اگه آدم نماز و روزه هاش رو نخونه و پول بده به یه نفر که بعد از مرگش براش بخونه آیا درسته یا نه

اگه برای مرده اینکارو انجام بدین قبوله ولی شخص زنده گردن خودش هست. طوری که استثناهای زیادی برای شرایط نماز داریم (مثلا برای شخصی که ایستاده سخته نشسته و یا در مورد آب و .... )در نظر گرفته شده... که حتما همه بتونن نماز رو بخونن و بهونه ای نداشته باشن. یکی از اهداف اصلی قیام عاشورا هم اقامه نماز بود... پس بهتره کوتاهی نکنیم و دنبال بهونه برای مبرا کردن خودمون از نماز خوندن نباشیم...
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جواب سوال 1 را یادت رفت بگی

3- آیا میشه پشت سر زن نماز جماعت خوند
(جایی که همه خانومن و مثلا فقط یک آقا هست)
اگه جواب خیر است چرا مگه چه فرقی میکنه
 

tifoid

عضو جدید
جواب سوال 1 را یادت رفت بگی

3- آیا میشه پشت سر زن نماز جماعت خوند
(جایی که همه خانومن و مثلا فقط یک آقا هست)
اگه جواب خیر است چرا مگه چه فرقی میکنه

نخیر نمیشه. اون یدونه مرد هم باید بره جلوی همه ی زنها بخونه وگرنه نماز همشون مشکل داره....
فرقشو نمیدونم باید بپرسم
 

tifoid

عضو جدید
با سلام مجدد
1- اگه آدم چندین سال یه جمله از نمازشو اشتباه بخونه و بعد بفهمه باید چیکار کنه

جواب این سوالتونو باید برم از روی رساله مرجع تقلیدتون ببینم. ولی نظر اکثریت اینه که باید مجدد بجا بیاره...
 

ALIREZA.F.1988

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نخیر نمیشه. اون یدونه مرد هم باید بره جلوی همه ی زنها بخونه وگرنه نماز همشون مشکل داره....
فرقشو نمیدونم باید بپرسم

ممنون از جواب های که دادی
خسته ات کردم از بس سوال کردم
بقیشو بعدا میپرسم
فعلا بای
 

tifoid

عضو جدید
ممنون از جواب های که دادی
خسته ات کردم از بس سوال کردم
بقیشو بعدا میپرسم
فعلا بای
نه خواهش میکنم. وظیفم بود. امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم...
دستت درد نکه
آخه من وقت نمیکنم ببینم
نمی خوام نصیحت کنم اما کاش همه مون میتونستیم واسه دینمون حداقل روزی 10 دقیقه!!! وقت بذاریم
 

losser.love

عضو جدید
سلام من یک سوال دارم آیا درست که یک خانواده بر سر مذهب(شیعه و سنی بودن) دو جوان عاشق را از هم جداکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 

tifoid

عضو جدید
سلام من یک سوال دارم آیا درست که یک خانواده بر سر مذهب(شیعه و سنی بودن) دو جوان عاشق را از هم جداکنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ببین عزیزم من نظر خودمو میگم بهت: حتی اگه شرع هم این مساله رو تحریم نکرده بود بازم درست نبود.. چراکه توی خیلی از مسایل یقینا به مشکل بر می خورن. چراکه دیدگاه هاشون متفاوته... این جوری یکنفر مجبور میشه دینشو بزاره کنار...که اصولا چون مثلا ذهنیت سنیها رو نسبت به شیعه بد کردن اون شخص حاضر نیست مطابق دستورات شیعه عمل کنه...پس اون شخصی که شیعه هست ضرر میکنه...
 

Similar threads

بالا