پردازنده های سوخت

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
اگر مقاله مربوط به سلولهای سوختی (fuel cells) را خوانده باشید، می دانید که این سلولها از هیدروژن و اکسیژن الکتریسیته تولید و تنها بخار آب ساتع می کنند. مشکل اصلی سلولهای سوختی هیدروژنی ، ذخیره و توزیع هیدروژن است.هیدروژن، گازی با دانسیته انرژی زیاد نیست؛ یعنی در مقایسه با یک سوخت مایع مثل بنزین یا متانول انرژی کمی در واحد حجم دارد. لذا قرار دادن مقدار کافی هیدروژن در سلول سوختی یک ماشین هیدروژنی به منظور طی مسافتی معقول و منطقی دشوار به نظر می رسد. هیدروژن مایع، دانسیته انرژی خوبی دارد ، اما باید در دمای بسیار پایین و فشار زیاد نگهداری و ذخیره شود که نگهداری و حمل آن را مشکل می سازد.
سوختهای رایج و معمولی مثل گاز طبیعی ، پروپان ، بنزین وسوختهای غیر رایج مانند متانول و اتانول ، همه در ساختار مولکولیشان هیدروژن دارند. اگر یک فناوری وجود داشت که هیدروژن را از این سوختها جدا و از آن برای سوخت رسانی به سلول سوختی استفاده می کرد می توان گفت مشکل ذخیره و توزیع هیدروژن به کلی برطرف می شد.این فنا وری در حال توسعه پردازنده سوخت یا مبدل (Reformer ) نام دارد. در این قسمت می آموزیم که مبدل گازی (Steam Reformer ) چگونه کار می کند.
هدف پردازنده های سوخت
وظیفه پردازنده های سوخت، تأمین هیدروژن خالص وابسته برای سلول سوختی ، با استفاده از یک سوخت است که آماده و دردسترس بوده و براحتی قابل حمل است. پردازنده های سوخت باید قادر باشند که این عمل را به روش بهینه و کارآمد با کمترین آلودگی انجام دهند؛ در غیر این صورت آنها مزایای استفاده از سلول سوختی را از بین می برند.
برای اتومبیلها، مسأله اصلی ذخیره انرژی است.. برای اجتناب از مخزنهای سنگین و فشرده ، یک سوخت مایع به گاز ارجحیت دارد. شرکتهای مختلف روی پردازنده هایی برای سوختهای مایع مانند بنزین و متانول کار می کنند. بهترین سوختی که در کوتاه مدت توصیه می شود متانول است. در حال حاضر این سوخت بسیار شبیه بنزین، ذخیره و توزیع می شود.
برای خانه ها و ایستگاههای تولید برق، سوختهایی چون گاز طبیعی و پروپان مناسبترند. بسیاری از خانه ها و ایستگاههای تولید برق قبلاً به منابع گاز طبیعی، لوله کشی و متصل شده اند. بعضی خانه ها نیز که لوله کشی نشده اند ، مخزن پروپان دارند.
بنابراین معقول به نظر می رسد که این سوختها را به هیدروژن تبدیل کرده تا در سلولهای سوختی ساکن استفاده شوند.
متانول و گاز طبیعی هردو می توانند در یک مبدل گازی (steam reformer) به هیدروژن تبدیل شوند.ن فناوری در حال توسعه، پردازنده سوخت یا مبدل (reformer) نام دارد. در این قسمت می آموزیم که مبدل گازی (steam reformer) چگونه کار می کند.
مبدل گازی (steam reformer)
دو نوع مبدل گازی وجود دارد؛ یکی متانول و دیگری گاز طبیعی را بازسازی می کند.
بازسازی متانول
فرمول مولکولی متانول CH3OHاست. هدف مبدل این است که حداکثر هیدروژن (H) ممکن را از این مولکول جدا کند طوری که میزان نشر آلاینده هایی چون کربن مونواکسید را به حداقل برساند.این فرآیند با تبخیر متانول مایع و آب آغاز می گردد. گرمایی که در فرآیند بازسازی تولید شده بود، برای این منظور (تبخیر) استفاده می شود. ترکیب بخار آب و متانول (متانول گازی) از یک اتاقک داغ حاوی کاتالیزگر عبور داده می شود.
هنگامی که مولکول های متانول به کاتالیزگر برخورد می کنند به مونواکسید کربن (CO) و گاز هیدروژن (H2) تجزیه می شوند:
CH3OH => CO + 2H2
بخار آب نیز به گاز هیدروژن و اکیسژن تجزیه می شود. این اکسیژن با CO ترکیب می شود تا CO2 بسازد. با این روش، مقدار بسیار کمی COآزاد می شود چرا کهبیشتر آن به CO2 تبدیل شده است:
H2O + CO => CO2 + H2
بازسازی گاز طبیعی
گاز طبیعی که بیشترین ماده ترکیبی آن متان(CH4) است ، با عملکردی مشابه پردازش می گردد. متان موجود در گاز طبیعی با بخار آب واکنش داده و گازهای مونواکسید کربن وهیدروژن، آزاد می کند:
CH4 + H2O => CO + 3H2
همانند عملی که در بازسازی متانول انجام شد، بخار آب به گاز هیدروژن و اکسیژن تجزیه می شود. اکسیژن با COترکیب شده وCO2 حاصل می گردد:
H2O + CO => CO2 + H2
هیچ کدام از این ترکیبها ایده آل نیستند؛ مقداری از متانول یا گاز طبیعی و مونواکسید کربن بدون اینکه واکنش دهند باقی می مانند. این مواد در مجاورت یک کاتالیزگر با مقدار کمی هوا(برای تأمین اکسیژن) سوزانده می شوند. این عمل، بسیاری از ملکولهای COباقی مانده را بهCO2 تبدیل می کند.
بسیاری روشهای دیگر ممکن است استفاده شود تا آلاینده های دیگری همچون گوگرد که ممکن است در گاز اگزوز باشند را پاک کنند.
به دو دلیل حذف کردن مونواکسید کربن از گاز اگزوز اهمیت دارد: اول اینکه اگر COاز سلول سوختی عبور کند ، کیفیت عملکرد و طول عمر سلول سوختی کاهش می یابد . دوم اینکه این گاز یک آلاینده کنترل شده است که بسیاری از ماشینها مجازند تنها مقدار بسیار کمی از آن را تولید کنند.
پردازنده سوخت و سلول سوختی
برای تولید برق، سیستم های مختلفی باید با هم کار کنند تا جریان الکتریکی خروجی را تأمین نمایند. یک سیستم معمولی از یک مصرف کننده الکتریکی (مثل اتاق خودرو یا موتور الکتریکی) یک سلول سوختی و یک پردازنده سوخت تشکیل شده است.
خودرویی که با سلول سوختی کار می کند را بررسی می کنیم. وقتی که شما پدال گاز(هیدروژن) را فشار می دهید، فعل و انفعالاتی به طور همزمان رخ می دهند.
کنترل کننده موتور الکتریکی شروع به برقراری جریان در موتور الکتریکی کرده و موتور الکتریکی نیز گشتاور بیشتری ایجاد می کند
درسلول سوختی، هیدروژن بیشتری واکنش می دهد، الکترونهای بیشتری تولید شده، در موتور و کنترل کننده الکتریکی جریان می یابند و نیاز بیشتر به انرژی را برطرف می کنند.
پردازنده سوخت، متانول بیشتری را درون سیستم - که هیدروژن تولید می کند- پمپ می کند. پمپ دیگری جریان هیدروژنی را که به سلول سوختی می رود افزایش می دهد.
فعل و انفعالات متوالی مشابه ای نیز هنگامی که دراتاق، مصرف انرژی بالا می رود رخ می دهد. مثلاً وقتی سیستم تهویه روشن می شود برق خروجی سلول سوختی باید سریعاً افزایش یابد وگرنه چراغها کم نور می شوند تا اینکه سلول سوختی نیاز انرژی را تأمین کرده و افت ولتاژ را جبران نماید.
جنبه های منفی پردازنده های سوخت
پردازنده های سوخت زیانهایی نیز دارند. زیانهایی همچون آلودگی و تأثیر روی بازده کلی.
آلودگی
اگرچه پردازنده های سوختی می توانند گاز هیدروژن را برای سلول سوختی با آلودگی بسیار کمتر از یک موتور درون سوزتأمین نمایند، مقدار قابل توجهی دی اکسید کربن (CO2) تولید می کنند. اگرچه این گاز یک آلاینده کنترل شده نیست، گمان می رود که در گرم شدن زمین (global warming) نقش داشته باشد.
اگر در یک سلول سوختی هیدروژن خالص استفاده شود ، تنها محصول فرعی آن ، آب (بخار آب) است. CO2 یا هیچ گاز دیگری تولید نمی شود. اما چون خودرو هایی با پردازنده های سوخت از سلول سوختی انرژی می گیرند، مقدار کمی از آلاینده های کنترل شده (مثل مونواکسید کربن) را تولید می کنند، نمی توان نام وسایل نقلیه پاک و غیر آلاینده (ZEVs : zero emission vehicles) را با با توجه به قوانین آلودگی کالیفرنیا بر آنها نهاد. هم اکنون فناوری های اصلی که تحت عنوان ZEV ها شناخته می شوند ، خودرو های الکتریکی با باتری و خودرو های هیدروژنی هستند.
به جای تلاش در جهت بهبود پردازنده های سوخت برای حذف آلاینده های کنترل شده از آنها، برخی شرکتها روی شیوه های جدیدی برای ذخیره یا تولید هیدروژن در وسیله نقلیهکار می کنند. Ovonicروی مخزنی از جنس هیدرید فلزی کار می کند تا هیدروژن را مثل اسفنجی که آب را جذب می کند، جذب کند. با این وسیله نیازی به مخزنهای پرفشار نیست و می توان ظرفیت هیدروژن وسیله نقلیه را افزایش داد.
Powerball Technologies درنظر دارد از گلوله های پلاستیکی کوچکی که مملو ازسدیم هیدرید می باشند استفاده کند. این توپها وقتی باز شده و به داخل آب انداخته شوند هیدروژن تولید می کنند. محصول فرعی این واکنش سدیم هیدرواکسید مایع بوده که یک ماده شیمیایی صنعتی رایج است.
بازده
زیان دیگر پردازنده های سوخت این است که بازده کلی ماشینی که با سلول سوختی کار می کند را کاهش می دهند. پردازنده سوختی ازگرما وفشاربرای کمک به انجام واکنشهایی که هیدروژن آزاد می کنند استفاده می کند.
بسته به نوع سوختی که به کار می رود و بازده سلول سوختی و پردازنده سوخت، بهبود بازده روی خودرو های بنزینی معمولی به طور آشکار کم است.این مقایسه بازده های ماشین بنزینی و ماشین با سلول سوختی و ماشین برقی را ملاحظه بفرمایید.
 
آخرین ویرایش:

امین قیاسی 1986

عضو جدید
خودرو های هیدروژنی و منبع جدید هیدروژن

خودرو های هیدروژنی و منبع جدید هیدروژن

به تازگی یک سازنده خودروهای هیدروژنی در لندن گفته است طرح های خود را بهصورت آنلاین در دسترس همگان قرار می دهد تا شرکت های خودروساز منطقه ییبتوانند از این خودروها بسازند یا آن را بهبود بخشند. خودرو ریورسیمپل میتواند با سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و پس از هر بار سوختگیری تا۳۲۲کیلومتر طی کند. کارایی آن نیز تقریباً ۱۰۰ کیلومتر در ازای یک لیترسوخت است. این شرکت امیدوار است بتواند تا سال ۲۰۱۳ خودروهایش را تولیدکند. هدف این شرکت آن است که تا سال آینده ۱۰ نمونه اولیه در انگلستانتولید شود. شرکت ریورسیمپل با شرکت توزیع گاز BOC (شرکت نفت انگلستان) همکاری می کند تا در شهرهایی که این خودروها ساخته می شود، پمپ گازهیدروژن بسازد و سوخت هیدروژن آنها را فراهم کند.



مدل «منبع باز»
این خودرو تلفیقی است از دیدگاه های مربوط به کارایی زیاد در طراحیخودروها. چهار موتور این خودروها با سلول های سوختی به حرکت درمی آید کهدر محدوده توان شش کیلووات قرار دارد و با همه طرح های کنونی تفاوت دارد. موتورهای کنونی به توانی بیش از ۸۵ کیلووات نیاز دارند، چرا که شتاب گرفتنو حرکت از حالت سکون به مقدار زیادی انرژی نیاز دارد. راه حل ریورسیمپلبرای این مشکل، فراهم کردن انرژی خودروها از روش های جدید از جمله روشموسوم به «ابرخازن ها» است. این ابرخازن ها مقدار زیادی از انرژی الکتریکیرا ذخیره می کند و می تواند این انرژی را درست همان موقع آزاد کند تا توانلازم برای شتاب گرفتن و حرکت خودرو از حالت سکون فراهم شود.
هنگامی که خودرو ترمز می کند تا متوقف شود، این ابرخازن ها شارژ می شود وانرژی حرکتی خودرو را به انرژی ذخیره شده تبدیل می کند. از آنجا که اینخودرو موتور احتراق، گیربکس و سیستم انتقال نیرو ندارد و بدنه خارجی آن ازچند سازه (کامپوزیت) رشته کربنی ساخته شده است، ۳۵۰ کیلوگرم وزن دارد. اینشرکت مدعی است نسبت به همه شرکت های رقیب تازه کار، به بازار نزدیک تراست، اما آنچه آنها را متمایز می کند، یک مدل تجاری نامعمول است. «جانکانستیبل» مدیر طرح ریورسیمپل می گوید؛ «ما در طرح ریورسیمپل به شیوه ییموثر درباره آن چیزی که در مکتب های جهانی اقتصادی «ارزش ارزانی صنعتخودرو» می نامیم، بازنگری کردیم.» این شرکت تاکید می کند در مدل لیزینگ،منافع صاحبان صنایع خودروسازی در تولید خودروهای مقاوم کم مصرف، تولیدباکیفیت است، زیرا از هزینه های مصرف هیدروژن و تغییرات کم می کند.
همکاری ریورسیمپل با BOC به گونه یی تنظیم شده است که معمای مرغ و تخم مرغرا حل کند. معمای مرغ و تخم مرغ در این مورد به خصوص می پرسد چه کسی بایدزیرساختارهای لازم را برای سوخت رسانی به خودروهای هیدروژنی فراهم کند درحالی که هیچ خودروی هیدروژن سوزی در خیابان نیست. در عین حال خریداران نیزنسبت به کمبود ایستگاه های سوختگیری در سطح شهر نگران هستند. هوگو اسپاورزطراح سابق خودروهای مسابقه که ایده ریورسیمپل را در سال ۱۹۹۹ عرضه کرد، میگوید؛ «می توان برای هر شهری که ۵۰ خودروی هیدروژن سوز دارد، یک ایستگاهسوخت هیدروژن فراهم کرد و با افزایش روزافزون تعداد شهرهایی که اینایستگاه ها را دارند، زیرساخت های لازم برای سوخت رسانی هیدروژن در سطحکشور فراهم می شود.»
این شرکت طرح های مهندسی را به بنیاد فورتی فایرز که یک سازمان غیرانتفاعیاست، عرضه می کند. این سازمان طرح ها را به صورت منبع باز در دسترس همگانقرار می دهد. به گفته آنها، هدف این طرح آن است که تولید خودروها را درکارخانه های کوچک گسترش دهد. این طرح در تضاد با رویکرد «مقیاس های صنعتی» است که باعث می شود کارخانه ها را هر چه بزرگ تر و با به کارگیری نیرویانسانی زیاد بسازند. علاوه بر اینها، با استفاده از منابع مواد اولیه دردسترس در هر منطقه می توان طرح های ارائه شده را برای کاربردهای منطقه ییاصلاح کرد. یکی از موارد توافق این است اگر طرح هایی که توسط یکی ازسازندگان منطقه یی ارائه شده است، موفق باشد، این ابداع ها را به شرکتاصلی (یا آنچنان که خودشان آن را شبکه سازندگان می نامند) می فرستند تاهمه آنها از این ابداع در خط تولید خود بهره مند شوند.



 

امین قیاسی 1986

عضو جدید

مزیت های خودروهای هیدروژنی
با توجه به مشکلات روزافزون وسایل حمل و نقل (از جمله کمبود و گرانی سوختو همچنین آلودگی هوا) سازندگان به فکر استفاده از دیگر منابع انرژی افتادهاند. یکی از این منابع انرژی هیدروژن است که در اثر سوختن در هوا آب تولیدمی کند و برخلاف خودروهای متداول که از اگزوزشان انواع آلاینده ها خارج میشود، فقط بخار آب پس می دهند. هر چند امروزه در بسیاری از نمایشگاه هایفناوری جهان، انواعی از وسایل نقلیه هیدروژنی (اعم از دوچرخه، موتورسیکلت،اتوبوس، هواپیما و تراکتور) به نمایش درمی آید، اما در عمل سازندگان درفکر تولید انبوه خودروهای شخصی هستند. موتور محرکه خودروهای هیدروژنی دردو دسته کلی قرار دارد؛ احتراقی و سلول سوختی.
در موتورهای احتراقی همانند دیگر موتورهای درون سوز که بنزین می سوزانند،هیدروژن در محفظه احتراق با اکسیژن ترکیب و منفجر می شود. در این عملانرژی شیمیایی ذخیره شده به شکل انرژی مکانیکی درمی آید و خودرو را به جلومی راند. اما در موتورهای با سلول سوختی، اکسیژن و هیدروژن مستقیم بایکدیگر ترکیب نمی شوند، بلکه در یک سلول سوختی ترکیب می شوند و همانند پیلهای دیگر انرژی الکتریکی تولید می کنند. این انرژی الکتریکی به یک موتورالکتریکی منتقل می شود که نیروی محرکه خودرو را فراهم می کند. هر چندبازدهی خودروها با پیل سوختی از موتورهای احتراقی هیدروژن سوز بسیار بیشتراست، اما تولید ارزان پیل سوختی مانع اصلی در راه استفاده همگانی از اینفناوری است. گذشته از این هر شرکتی که بخواهد هر کدام از این دو نوع موتورهیدروژنی را توسعه دهد، در ابتدا باید راهی ارزان و به صرفه برای تولید،توزیع و ذخیره سازی هیدروژن در خودروها بیابد.






"خودروهاي هيدروژني" در گفت‌و‌گويايسنا با فيزيكدان ايراني مبدع مدل ذخيره‌سازي هيدروژن

پژوهشگر ايرانيدانشگاه ايالتي كاليفرنيا موفق به طراحي يك مدل منحصر به فرد براي افزايش سرعت ساختخودروهاي هيدروژني شده است.

اين مدل كه با تلاش محققاندانشگاه كاليفرنيا در لس‌آنجلس به مديريت عليرضا اكبرزاده، محقق ايراني اين دانشگاهو با همكاري دكتر «ويدوودز اوزولين» دانشيار و «كريستوفر وول ورتون»، استاد دانشگاه «نورت وسترن» طراحي و در نشريه علميAdvanced Materialsارائه شده است، مي‌تواندمواد مفيد و مطلوب براي ذخيره هيدروژن شناسايي كرده و آن دسته از واكنش‌هاي شيمياييترموديناميك مناسب را كه هيدروژن مي‌تواند از طريق آنها به شكلي برگشت پذير ذخيره وخارج شود، پيش‌بيني كند.

دكتر عليرضا اكبرزادهدر گفت‌وگو با خبرنگار پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)اظهار داشت: در اين مدل كه در راستاي حل مشكل ذخيره هيدروژن در يك ماده به صورت يك تركيبشيميايي و به كارگيري آن در صنعت خودرو طراحي شده، از اصول اوليه تئوري مكانيككوانتومي و علم ترموديناميك استفاده شده است. متاسفانه برخي از تركيبات سادههيدروژني كه در آنها هيدروژن با يك عنصر سبك همچون ليتيوم پيوند شيميايي دارد قادربه برطرف كردن نيازهاي خودرو در توليد انرژي نمي‌باشند. چراكه اين مواد عموما دردماي بسيار بالا هيدروژن را آزاد مي‌كنند و اين دما از نقطه نظر مهندسي و استفادهدر خودرو عملي نيست. در نتيجه پژوهشگران به تركيبات چندگانه هيدروژني روي آورده‌اندكه مي‌توانند هيدروژن را با چگالي حجمي و وزني بالاتري در ساختارشان ذخيره كنند وهچنين در دماهاي بهتري نسبت به تركيبات ساده و دوگانه هيدروژني در يك واكنش شيمياييهيدروژن را آزاد مي‌كنند.

دكتر اكبرزاده خاطرنشان كرد: ولي مشكلي كههمچنان وجود دارد، پيش بيني سري واكنش‌هاي شيميايي است كه اتفاق مي‌افتند و اينكهچه موادي به عنوان محصولات واكنش شيميايي به وجود مي‌آيند و در واكنش‌هاي بعدي گازهيدروژن را آزاد مي‌كنند. تا قبل از طراحي اين مدل، پژوهشگران با استفاده از حدس واصول اوليه شيمي واكنش‌هاي شيميايي را در تركيبات چندگانه هيدروژني پيدا مي‌كردندكه در برخي موارد به نتايج گمراه كننده و اشتباه منجر مي‌شوند. حال با استفاده ازاين مدل تمام واكنش‌هاي شيميايي با توجه به ميزان آنتالپي، آنتروپي و دماي واكنش بهصورت خودكار پيش بيني مي‌شوند. همچنين مدل قادر است علاوه بر كميت‌هاي ياد شده فشارگاز هيدروژن آزاد شده را نيز تعيين كند.

اين پژوهشگر ايراني در ادامه با اشاره بهاهميت بهره‌گيري از انرژي‌هاي جديد به عنوان يكي از مهمترين مسائل در جهان امروز،گفت: استفاده از انرژي هيدروژني به عنوان يك گزينه جهت رفع وابستگي به منابعسوخت‌هاي فسيلي به طور جدي مطرح است و امروزه بسياري از كشورهاي توسعه يافته و درحال توسعه به دنبال دستيابي به شكل‌هاي ديگر انرژي به غير از نفت مي‌باشند و در اينراه سرمايه‌گذاري‌هاي عظيمي كرده‌اند. به طور كلي تاريخچه استفاده از هيدروژن بهعنوان سوخت به دهه 1960 ميلادي بازمي‌گردد كه سازمان فضايي ناسا از اولين نوع پيلسوختي يا وسيله‌اي كه در آن با استفاده از هيدروژن و اكسيژن انرژي الكتريسيته موردنياز فضاپيما توليد مي‌شود را استفاده كرد.

دكتر اكبرزاده اضافه كرد: امروزه شركت‌هايبزرگ خودروسازي در اين زمينه فعال بوده و سرمايه ‌گذاري مي‌كنند. بنابراين هدف ازتحقيقات گسترده توسط پژوهشگران در سراسر دنيا دستيابي به فن‌آوري بهينه جهت توليدمخازن ذخيره هيدروژن و پيل سوختي مناسب است.

وي در تبيين نتايج اين تحقيق در كمك بهاستفاده از خودروهاي هيدروژني اظهار داشت: بدون شك اين مدل مي‌تواند به سايرپژوهشگران كمك كند تا بهترين گزينه مواد را براي ذخيره هيدروژن انتخاب كنند.

دكتر اكبرزاده در ادامه در پاسخ به سوالايسنا درباره مشكلات و چالش‌هاي فراروي توليد خودروهاي هيدروژني گفت: در اين زمينهچالش‌ها و مشكلات متعددي وجود دارد كه فقط به چند مورد اشاره مي‌كنم. براي مثال جهتتوليد گاز هيدروژن از روش الكتروليز آب نيازمند به مصرف انرژي الكتريسيته هستيم. همچنين در ذخيره هيدروژن به شكل تركيب شيميايي با مواد نيز همچنان تحقيقات ادامهدارد. چرا كه دمايي كه هيدروژن در آن از طريق واكنش شيميايي به صورت گاز آزادمي‌شود همچنان بسيار بالا است. در حال حاضر خودرو‌هاي هيدروژني از گاز هيدروژن كهدر كپسول نگهداري مي‌شود استفاده مي‌كنند. اين مساله باعث مي‌شود كه بخشي ازحجمخودرو به آن اختصاص داده شود. ساخت ايستگاه‌هاي سوخت‌رساني هيدروژن نيز مساله ديگراست.
اين محقق ايراني در پايان در پاسخ به اينسوال كه به نظر شما چه زماني استفاده از خودروهاي هيدروژني فراگير مي‌شود؟ تصريحكرد: طبق پيش‌بيني شركت‌هاي بزرگ خودروسازي مانند بنز، تويوتا، هوندا و سايرشركت‌ها تا سال 2015 ميلادي خودروهايي كه در ساختارشان هيدروژن به صورت گاز دركپسولي مخصوص نگهداري ميشود به توليد انبوه خواهد رسيد
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
از ارائه اطلاعات مفیدت متشکرم
امیدوارم همکاری خوبی باهم داشته باشیم
 

Similar threads

بالا