وقتی کلیه‌ها از کار می‌افتند

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز



شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۰۲:۰۰
مرجع : خبرگزاری ايسنا
یک فوق تخصص کلیه گفت: امروزه مشخص شده است که دیابت شایع‌ترین علت از کار افتادن کلیه‌ها است و با توجه به این‌ که شیوع دیابت در سال‌های اخیر افزایش یافته، میزان شیوع انواع بیماری‌های کلیوی نیز تغییر کرده است.
به گزارش افکارنیوز،‌ دکتر حشمت‌اله شهبازیان اظهار کرد: عفونت‌های مزمن کلیه در گذشته، بیماری‌های بسیار مهمی بودند که به دو دلیل عمده سنگ‌های کلیه و مجاری ادراری و بیماری پس زدن ادرار از مثانه به کلیه به وجود می‌آیند و بیشتر در کودکان مشاهده می‌شوند.

وی با اشاره به تاثیر دیابت بر احتمال ابتلا به مشکلات کلیوی، افزود: درمان موثری برای بیماری‌ دیابت درمان وجود ندارد و بنابراین اصل پیشگیری باید رعایت شود. بهترین کار این است که بیمارانی که دیابت نوع دو دارند بلافاصله پس از اولین تشخیص بیماری و افرادی که دیابت نوع یک دارند ۵ سال پس از تشخیص با مختصص کلیه مشورت کنند.

شهبازیان تصریح کرد: اگر در این مرحله به پزشک مراجعه شود تا حد زیادی می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد ولی اگر بیماری پیشرفت زیادی داشته باشد، نمی‌توان کاری کرد و کلیه از کار افتاده و بیمار به دیالیز نیازمند می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز گفت: هیچ علامت مهمی در زمینه از کار افتادن کلیه‌ها وجود ندارد تا زمانی که بیماری به مراحل بسیار پیشرفته برسد و بیمار متوجه بیماری خود شود و وقتی علایم ظاهر شد دیگر نمی‌توان برای بیمار کار زیادی انجام داد؛ بنابراین تنها راه شناخت این مشکل، مراجعه به موقع بیمار به پزشک است.

وی افزود: علائم نارسایی کلیه بسیار گسترده است اختلال در خواب، تغذیه، بی‌اشتهایی، خارش، تغییر در حجم ادار و تنگی نفس از آن جمله است. این مرحله زمانی است که بیمار بسیار درگیر شده است.

شهبازیان عنوان کرد: دلیل دوم بیماری‌های کلیوی، فشار خون بالا و پس از آن به ترتیب بیماری‌های التهابی کلیه، عفونت مزمن کلیوی و بیماری‌های ارثی کلیه است.

کد مطلب: 201149
 

Similar threads

بالا