همزیستی چین و اینترنت

onia$

دستیار مدیر تالار مدیریت
همزیستی چین و اینترنت

نحوه مواجهه چین با پدیده اینترنت به عنوان کشوری که توسط حزب کمونیست هدایت و رهبری مي‌شود، جالب به نظر مي‌رسد. این کشور طی سال‌هاي گذشته بالاترین رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است و از این منظر انتظار مي‌رود که چین بالاترین بهره‌برداری را از فضای مجازی و اینترنت به منظور حداکثر سازی تولید و افزایش ثروت به عمل آورده باشد.



در همین حال، محدودیت‌هايي که حزب کمونیست بر مناسبات اجتماعی و سیاسی این کشور دیکته مي‌کند، تاب و تحمل درنوردیدن مرزهای زمانی و مکانی توسط کاربران اینترنت را ندارد و خواهان حفظ جهان مطلوب خود در برابر دیدگان شهروندان چین است. حزب کمونیست همان صنعت اینترنتی را که مي‌خواهد در اختیار دارد: یک بخش در حال شکوفایی که در آن به جای شرکت‌هاي خارجی، شرکت‌هاي چینی خدمات‌رسانی مي‌کنند و بنابراین به لحاظ سیاسی قابل اعتمادند.
در چنین شرایطی، در سال 2012، چین دارای بیش از 200 میلیون خریدار آنلاین بود که حدود 200 میلیارد دلار در این خریدها هزینه کرده بودند (به جز خرید غذا و هزینه‌های مربوط به مسافرت) که این مقدار ده برابر سال 2008 بود. بیش از 370 میلیون نفر در چین فیلم‌های ویدئویی آنلاین تماشا می‌کنند و اینترنت به رسانه‌ای پر طرفدار تبدیل شده است، گرچه سانسور هم بر آن اعمال می‌شود. علت استقبال مردم چین از این رسانه این است که میزان سانسورها در آن کمتر از تلویزیون و سینماست. جست‌وجوگر «بایدو» بیش از 70 درصد جست‌وجوها در چین را به خود اختصاص داده است و سرمایه بازاری آن بالغ بر 30 میلیارد دلار است.
مجله اکونومیست به‌تازگی پرونده‌ای را به موضوع اینترنت در چین اختصاص داده است. پرونده‌ای که ابعاد اقتصادی، سیاسی و فرهنگی اینترنت در این کشور را بررسی مي‌کند. مطالب پیش رو، ترجمه برخی از مقاله‌هاي پرونده اکونومیست است.
 

Similar threads

بالا