هر چه می خواهد دل تنگت بپرس!

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
متشکر در مورد دم هم همین طوره؟
اون هم از صدرایی بهتره؟

سلام،
در مورد دم، روش صدرایی و راسکم تقریباً یکی هست. هر دو از روش V بار (ضریب حجمی) استفاده کردن. در آخر طراحی وقتی که طراحی سازه رو انجام میدید، نموداری رسم میشه که از روی اون طراحی دقیق دم انجام میشه. فعلاً در ابتدای طراحی روش تقریبی ضریب حجمی استفاده میشه.
ویژگی مهم کتاب صدرایی مثال هاش هست. مثال های کتاب آقای راسکم مثل یک معما می مونه. یا مشکل توی واحد های بکار رفته هست یا توی اینکه این مقدار از کجا اومد؟
 

sanaye ghazayi

عضو جدید
سلام گنجشک

سلام گنجشک

سلام گنجشک،
میشه بگی چرا خلبان ها نباید دندوناشون پر کرده باشه؟
قربانت
صنایع غذایی
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام گنجشک،
میشه بگی چرا خلبان ها نباید دندوناشون پر کرده باشه؟
قربانت
صنایع غذایی

سلام صنایع غذایی،
در حالت عادی برای یه خلبان مسافربری ایرادی نداره که دندوناش پر باشه اما در حالت اضطراری که لازمه خلبان به سرعت ارتفاع خودش رو کم کنه، چون شتابی که بهش وارد میشه بیشتر از شتاب جاذبه زمینه، اگر دندون پر کرده داشته باشه باعث میشه که به عصب فشار بیاد و دچار دندون درد بشه که باعث مختل شدن قدرت تصمیم گیری و سرعت عمل خلبان بشه که توی اون شرایط وضعیت بسیار خطرناکیه.
در مورد خلبان جنگنده که بحث بدتر از اینه، معمولاً یه خلبان جنگنده شتاب های 3g به بالا رو تحمل میکنه و دندون پر کرده زمانی که داره شتابی 3 برابر جاذبه رو تحمل میکنه باعث درد وحشتناکی توی دندون میشه و قدرت خلبان رو ازش میگیره.

یا علی
 

Excliburne

عضو جدید
درود بچه‌ها خوبین ؟
من ۱ مشلی دارم من نیاز دارم به کسی‌ که قوانین ( متد ) زیدل و ۱-۲ تا سوال دیگه دارم
کسی‌ میتونه کمک کنه ؟
البته زود
 

Excliburne

عضو جدید
کسی‌ میتونه کمک کنه ؟

کسی‌ میتونه کمک کنه ؟

درود بچه‌ها خوبین ؟
من ۱ مشلی دارم من نیاز دارم به کسی‌ که قوانین ( متد ) زیدل و ۱-۲ تا سوال دیگه دارم
کسی‌ میتونه کمک کنه ؟
البته زود
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
درود بچه‌ها خوبین ؟
من ۱ مشلی دارم من نیاز دارم به کسی‌ که قوانین ( متد ) زیدل و ۱-۲ تا سوال دیگه دارم
کسی‌ میتونه کمک کنه ؟
البته زود

سلام،

ریدل یا زیدل؟ من تا به حال زیدل نشنیدم، برای چه درسی هست؟ توی مباحث آیرودینامیک، ریدل داریم که فکر کنم مربوط به دیفیوزر و نازل میشد (اگر درست یادم باشه) منظورتون همونه؟
 
آخرین ویرایش:

Excliburne

عضو جدید
javab

javab

سلام،

ریدل یا زیدل؟ من تا به حال زیدل نشنیدم، برای چه درسی هست؟ توی مباحث آیرودینامیک، ریدل داریم که فکر کنم مربوط به دیفیوزر و نازل میشد (اگر درست یادم باشه) منظورتون همونه؟



نه عزیزم
خوب کاربردهای زیادی داره
برای نمونه در مدل سازی ریاضی‌
و...
من فارسیشو نمیدونم :(
ایران زیاد نبودم که ریاضی‌ ایرونی‌ بلد باشم :(
اما اگه بشه می‌تونم نمونهاشو بفرستم ( شکل فرمول و... )
راسته در مورد تکرار ساده ( غیر خطی‌ ) کسی‌ چیزی میدونه ؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،

ریدل یا زیدل؟ من تا به حال زیدل نشنیدم، برای چه درسی هست؟ توی مباحث آیرودینامیک، ریدل داریم که فکر کنم مربوط به دیفیوزر و نازل میشد (اگر درست یادم باشه) منظورتون همونه؟



نه عزیزم
خوب کاربردهای زیادی داره
برای نمونه در مدل سازی ریاضی‌
و...
من فارسیشو نمیدونم :(
ایران زیاد نبودم که ریاضی‌ ایرونی‌ بلد باشم :(
اما اگه بشه می‌تونم نمونهاشو بفرستم ( شکل فرمول و... )
راسته در مورد تکرار ساده ( غیر خطی‌ ) کسی‌ چیزی میدونه ؟

سلام،
اگر انگلیسش رو بنویسید شاید بهتر بشه کمکتون کرد.
 

sepideh Aero

عضو جدید
سلام دوستان.من دانشجوی سال 3 هوافضا هستم.این تابستون تصمیم دارم کار آموزی برم.اما نمی دونم کجا بهتره.دانشگاه خودمون پژوهشگاه هوافضا یا نمایشگاه هوایی رو پیشنهاد کرده.به نظر شما کجا خوبه و میشه چیزی یاد گرفت؟اگه زیاد نظامی باشه نمیذارن نفس بکشی و چیزی نشونت نمیدن!کجا رو شما پیشنهاد می کنید؟لطفا کمکم کنید:(
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام دوستان.من دانشجوی سال 3 هوافضا هستم.این تابستون تصمیم دارم کار آموزی برم.اما نمی دونم کجا بهتره.دانشگاه خودمون پژوهشگاه هوافضا یا نمایشگاه هوایی رو پیشنهاد کرده.به نظر شما کجا خوبه و میشه چیزی یاد گرفت؟اگه زیاد نظامی باشه نمیذارن نفس بکشی و چیزی نشونت نمیدن!کجا رو شما پیشنهاد می کنید؟لطفا کمکم کنید:(

سلام،
تا می تونید سعی کنید جای دولتی نرید چون فقط علافیه محضه. من کارآموزی خودم رو تو سازمان نظارت بر طراحی و ساخت هواپیمایی کشوری گذروندم. به شدت عمرم تلف شد، 120 صفحه قانون FAR رو دادن که بخونم به عنوان کارآموزی!
شرکت های خصوصی در زمینه هوافضا، جاهای بهتری هستن. دوستان من که تونسته بودن برن داخل چند شرکت خصوصی هم کار انجام دادن هم به ازای کارشون دستمزد گرفتن. جاهای نظامی هم فکر نمی کنم کارآموزی بدن، اگر هم بدن کل مدت کارآموزی رو باید دنبال حراست بدویید.
 

ehsantomcat

عضو جدید
سلام
می تونید اطلاعاتی رو در مورد موتور های کوچیک برای بی سرنشین ها در اختیارم بزارید . مثل وزنش و حجمش و کلا مشخصات اون موتور. در ضمن موتور الکتریکی نمی خوام . موتور معمولی بنزینی یا ... واسه هواپیمای بی سرنشین.:rambo:
متشکرم :book:
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام
می تونید اطلاعاتی رو در مورد موتور های کوچیک برای بی سرنشین ها در اختیارم بزارید . مثل وزنش و حجمش و کلا مشخصات اون موتور. در ضمن موتور الکتریکی نمی خوام . موتور معمولی بنزینی یا ... واسه هواپیمای بی سرنشین.:rambo:
متشکرم :book:

سلام،
انتهای کتاب Jane`s Unmanned aerial vehicles & Target در مورد موتور های بدون سرنشین ها اطلاعات خوبی گذاشته. از اینجا می تونی نسخه 2004-2005 رو دانلود کنی.
 

jimbo 2008

عضو جدید
بازم سلام
من چند وقتی که می خوام یه وینگ یا یه رادیو کنترل ساده بسازم اما هر چی گشتم نتونستم مطلبی پیدا کنم که با سیستم اونا آشنا بشم و نقشه ی خوبی هم پیدانکردم نمی دونم به چه وسایلی نیاز دارم و کلاً اونا چه طوری کار می کنن اگه می شه منو راهنمایی کنید.
باتشکر
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
بازم سلام
من چند وقتی که می خوام یه وینگ یا یه رادیو کنترل ساده بسازم اما هر چی گشتم نتونستم مطلبی پیدا کنم که با سیستم اونا آشنا بشم و نقشه ی خوبی هم پیدانکردم نمی دونم به چه وسایلی نیاز دارم و کلاً اونا چه طوری کار می کنن اگه می شه منو راهنمایی کنید.
باتشکر

سلام،
اگر می خواید فقط یه هواپیما بسازید که با رادیو کنترل هدایت بشه، شما به:

1- هواپیمای بدون سرنشین
2- گیرنده و فرستنده RC (کنترل از راه دور)
3-تعدادی سروو
4- کیت اتوپایلوت ساده

احتیاج دارید.

Radio Control RC Airplane Parts and Hardware
 

ehsantomcat

عضو جدید
مر کز ثقل

مر کز ثقل

سلام
می خواستم تخمین مر کز ثقل رو شروع کنم. بهاین مشکلات رسیدم.:(
محدوده ی قابل قبول واسه مر کز ثقل یک بی سرنشین (وزن 15 کیلو) حدودا چقدره؟
راستی منبعی هست که من بتونم وزن اجزا مختلف یک بی سرنشین رو از روش تخمین بزنم ؟
;)
اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.:D
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
چند سوال

چند سوال

1- آیا کسی محاسبات canard را دارد ، روابط اساسی ؟ محاسبات تعادل ؟ زاویه نصب ؟ فرمول های مربوطه و هر چیز دیگر ؟ ( رابطه Lc را نمی خواهم چون فقط همین تو کتاب صداری است )

2- آیا کسی میدونه تاثیرات canard را در بال را چگونه لحاظ میکنند ؟ (فرمول ها رابطه ها - اگر رسکام آدرس میدید دقیق آدرس بدید یا ... )

3- آیا فروزش canard را هم بر روی بال در نظر میگیرند ، از چه راوابطی و چگونه ؟

4- آیا در طراحی (انتخاب ایرفویل بال) اگر هواپیما canard داشته باشد باید پارامتر های خاصی را در نظر بگیریم ؟ آیا با روش صداری در طراحی بال میشود این کار (canard) را کرد ؟ اگر تغییر نیاز است چه تغیرات باید به روش صدرایی داد ؟

کلا برای طراحی canard منبع خوبی سراغ دارید که تمام تعثیرات canard را در نظر گرفته باشد ؟ (حتی یک فصل از یک کتاب )


4- اگر سکان عمودی نوک بال باشد روابط سکان عمودی و بال چگونه محاسبه میشود ؟ ( با توجه به این که 2 سکان خواهیم داشت ، مساحت سکان عمودی در این حالت از رابطه Vv دوباره محاسبه میشود )

5- آیا سکان عمودی در این حالت مقطع ایر فویل دارد ؟ ( به نظر میرسد سکان عمودی بکجورای winglet هم میشود ) .

6- گفته میشود سکان عمودی دچار فلاتر میشود اگر نوک بال باشد ، فلاتر یعنی چه ؟؟ (یک منبع اطلاعات بیشتر ، ترجیحا فارسی)
 

id_tamom_shod

عضو جدید
سلام،
اگر می خواید فقط یه هواپیما بسازید که با رادیو کنترل هدایت بشه، شما به:

1- هواپیمای بدون سرنشین
2- گیرنده و فرستنده RC (کنترل از راه دور)
3-تعدادی سروو
4- کیت اتوپایلوت ساده

احتیاج دارید.

Radio Control RC Airplane Parts and Hardware
سلام دوست عزیز
بابات غیبت این مدت ببخشید اگه خواستید طراحی هواپیمای ه پارسال مد نظر بود ادامه بدین من هستم راستی رتبه کنکورت چند شد انشاالله که امسال یه دانشگاه میریم حتما خبر بده ممنون میشم به امید موفقیت واسه همه
 

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
لطفا پاسخ دهید !!!

لطفا پاسخ دهید !!!

سلام دوست عزیز
بابات غیبت این مدت ببخشید اگه خواستید طراحی هواپیمای ه پارسال مد نظر بود ادامه بدین من هستم راستی رتبه کنکورت چند شد انشاالله که امسال یه دانشگاه میریم حتما خبر بده ممنون میشم به امید موفقیت واسه همه

علما لطفا جفنگ نفرستید :mad::mad:

آن طرح همان موقع هم گفتم مرده ، کار تیمی .... نه نه امکان نداره به سر انجام برسد


پیش آپیش از دوستانی که جواب سوال های من را میدهند تشکر میکنم (البته اگر کسی جواب بده)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
علما لطفا جفنگ نفرستید :mad::mad:

آن طرح همان موقع هم گفتم مرده ، کار تیمی .... نه نه امکان نداره به سر انجام برسد


پیش آپیش از دوستانی که جواب سوال های من را میدهند تشکر میکنم (البته اگر کسی جواب بده)

اولاً دوست عزیز، ایشون طرف صحبتش شما نبودید و بنده بودم (اگر که به نقل قول پستشون توجه می کردید) که به خودتون گرفتید و به طرز بسیار مودبانه و فرهیخته ای جواب ایشون رو دادید.

ثانیاً اینجا کسی مجبور به پاسخ دادن به سوال شما نیست. اگر کسی جواب رو بدونه، نهایت لطفشه که جواب سوال شما رو میده.

اگر عنوانتون مهندسه، طوری رفتار کنید که این عنوان برازنده اتون باشه.

یا علی
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
1- آیا کسی محاسبات canard را دارد ، روابط اساسی ؟ محاسبات تعادل ؟ زاویه نصب ؟ فرمول های مربوطه و هر چیز دیگر ؟ ( رابطه Lc را نمی خواهم چون فقط همین تو کتاب صداری است )

2- آیا کسی میدونه تاثیرات canard را در بال را چگونه لحاظ میکنند ؟ (فرمول ها رابطه ها - اگر رسکام آدرس میدید دقیق آدرس بدید یا ... )

3- آیا فروزش canard را هم بر روی بال در نظر میگیرند ، از چه راوابطی و چگونه ؟

4- آیا در طراحی (انتخاب ایرفویل بال) اگر هواپیما canard داشته باشد باید پارامتر های خاصی را در نظر بگیریم ؟ آیا با روش صداری در طراحی بال میشود این کار (canard) را کرد ؟ اگر تغییر نیاز است چه تغیرات باید به روش صدرایی داد ؟

کلا برای طراحی canard منبع خوبی سراغ دارید که تمام تعثیرات canard را در نظر گرفته باشد ؟ (حتی یک فصل از یک کتاب )


4- اگر سکان عمودی نوک بال باشد روابط سکان عمودی و بال چگونه محاسبه میشود ؟ ( با توجه به این که 2 سکان خواهیم داشت ، مساحت سکان عمودی در این حالت از رابطه Vv دوباره محاسبه میشود )

5- آیا سکان عمودی در این حالت مقطع ایر فویل دارد ؟ ( به نظر میرسد سکان عمودی بکجورای winglet هم میشود ) .

6- گفته میشود سکان عمودی دچار فلاتر میشود اگر نوک بال باشد ، فلاتر یعنی چه ؟؟ (یک منبع اطلاعات بیشتر ، ترجیحا فارسی)

توی کتاب راسکم در مورد طراحی کانارد نوشته شده که چون هواپیماهای زیادی توی این تیپ ساخته نشدن، جامعه آماری مناسبی برای اونها وجود نداره و باید از روش X-Plot برای طراحی کانارد استفاده کنید. یعنی باید از آخر بیاید اول. و چون روش طراحی هم در راسکم و هم در صدرایی روش طراحی یک هواپیما متداوله پس شما خیلی نمی تونید طبق روش اونها عمل کنید و تقریباً کار شما یک کار تجربی به حساب میاد.
در مورد X-Plot راسکم در جلد 2، فصل 11 توضیح داده. توی صدرایی هم هست.

1- این سایت برای یه بنده خداییه که یه هواپیمای مدل کانارد ساخته. فایل اکسلی که توش هست در مورد محاسباتشه البته نه همش.

2 و 3 و 4- به دلیل Downwash (فرووزش) کانارد بر روی بال، مقداری از لیفت بال کم میشه. بنابراین شما بالی قویتر از اونچه که طبق راسکم و صدرایی طراحی می کنید، لازم دارید. از طریق این سایت و وارد کردن مقادیر لازم،محاسبات مرکز ثقل رو برای شما انجام میده.

فعلاً همین ها تا بعداً چی پیدا کنم.
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام
می خواستم تخمین مر کز ثقل رو شروع کنم. بهاین مشکلات رسیدم.:(
محدوده ی قابل قبول واسه مر کز ثقل یک بی سرنشین (وزن 15 کیلو) حدودا چقدره؟
راستی منبعی هست که من بتونم وزن اجزا مختلف یک بی سرنشین رو از روش تخمین بزنم ؟
;)
اگه راهنمایی کنید ممنون میشم.:D

سلام،

محدوده ی قابل قبول CG برای هر هواپیمایی رو حاشیه اطمینان (Static Margin) میگن و این محدوده حدود 5 تا 15 درصد MAC (وتر متوسط آیرودینامیکی بال) هستش. این توی هواپیمای با سرنشین و بی سرنشین صادقه.

متاسفانه در مورد بدون سرنشین ها، کتابی که اطلاعات آماری خوبی داشته باشه وجود نداره. حتی Jane`s هم اطلاعات خیلی به درد بخوری نداره. بهترین منبع برای تخمین وزن اجزای بدون سرنشین سایت های فروش قطعات اون هاست. مثل این سایت.
 
آخرین ویرایش:

zxo003

طراح هواپیما
کاربر ممتاز
خدای من !!

خدای من !!

اووووه میدونم !!!! هر کی جواب بده نهایت لطفش است و قبول هم دارم ، همانگونه که شما لطف کردید و جواب دادید ، متشکرم از شما ...

اما آن فایل ها و سایت های را که فرمودید و معرفی کردید من همگی آنها را داشتم ، و یک چند تا دونه ای بیشتر ( مهمترینشون ضمیمه کردم ) ، اما متاسفانه با استفاده از آنها جواب صحیحی حاصل نمیشود ( تمام نتایج شبیه سازی ها {توسط نرم افزار های همچون فلونت (بر رسی اثر فرووزش و ضریب لیفت و درگ ) و ادامز (برسی مرکز ثقل و ... ) و AAA ( کلیات و ... ) و ... } اخلاف زیادی با جواب آنها دارد ... ) دنبال مرجع درست حسابی میگشتم که نیافتم گفتم کسی شاید بداند و بخواهد علم خودش را به اشتراک بزارد اما ...

ضمنا آیا کسی جواب این سوالات را می داند ....


1-اگر سکان عمودی نوک بال باشد روابط سکان عمودی و بال چگونه محاسبه میشود ؟ ( با توجه به این که 2 سکان خواهیم داشت ، مساحت سکان عمودی در این حالت از رابطه Vv دوباره محاسبه میشود )

2- آیا سکان عمودی در این حالت مقطع ایر فویل دارد ؟ ( به نظر میرسد سکان عمودی یک جورای winglet هم میشود ) .

3 - گفته میشود سکان عمودی دچار فلاتر می شود اگر نوک بال باشد ؟ (این گفته درست است ؟)

4- فلاتر یعنی چه ؟؟ (یک منبع اطلاعات بیشتر ، ترجیحا فارسی)


خوب گفتم شاید کسی این فایل محاسباتی را که من یافتم بخواهد (درباره canard ) :

ضمنا یکی از استاید میگفت درباره canard در مجموعه 9 جلدی DATCOM مطلب هست ، این سخن درست است ؟ از کجا میتوان E-BOOK این مجموعه را تهیه کرد ؟؟
 

پیوست ها

  • airplane_design_calculator.rar
    34.5 کیلوبایت · بازدیدها: 0

ehsantomcat

عضو جدید
سلام
من دارم یکم رو جریان های دو فازی تحقیق می کنم .
کسی می دونه ایا تو علوم هوایی و ایرودینامیک آیا جریان های دو فازی بررسی میشن یا نه ؟
آخه من به علوم هوانوردی خیلی علاقه دارم . کسی می تونه کمکم منه؟ ممنونم.:)
 

MARYAM GHOLAMI

عضو جدید
سلام

سلام

سلام من امروز عضو سایت شدم ونمیدونم توی کدوم قسمت باید سوالام رو بپرسم
اگه به من کمک کنید عالی میشه.
مریم هستم دانشجوی ترم 7 مهندسی پزشکی
:gol:
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام من امروز عضو سایت شدم ونمیدونم توی کدوم قسمت باید سوالام رو بپرسم
اگه به من کمک کنید عالی میشه.
مریم هستم دانشجوی ترم 7 مهندسی پزشکی
:gol:

سلام،
ورودتون رو به سایت باشگاه مهندسان خوش آمد میگم.

شما برای پرسیدن سوال تخصصی رشته خودتون می تونید به تالار مهندسی پزشکی (http://www.www.www.iran-eng.ir/forumdisplay.php?f=17) مراجعه کنید. در مورد مهندسی هوافضا هم می تونید سوالاتتون رو در همینجا یا بخش درخواست ها مطرح بفرمایید.

موفق باشید
یا علی
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام.mixing jet چیه؟میشه در مورد قسمت اولیه و ثانویه و حجم کنترل آن توضیح دهید؟پارامترهای خروجیه دما فشار چگالی و سرعت نهایی تا چه حد به ورودی دو قسمت وابسته است؟
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام.mixing jet چیه؟میشه در مورد قسمت اولیه و ثانویه و حجم کنترل آن توضیح دهید؟پارامترهای خروجیه دما فشار چگالی و سرعت نهایی تا چه حد به ورودی دو قسمت وابسته است؟

fluid عزيز،
هر گردي، گردو نيست كه. درسته كه جت داره اما به كار هوافضايي ها مربوط نميشه. Mixing Jet (نمي دونم ميشه گفت پمپ يا نه؟)دستگاهيه كه هوا رو وارد آب ميكنه. به عبارت ديگه، آب و هوا رو مخلوط مي كنه. يه نمونه از اين دستگاه اينه:
http://www.alibaba.com/product-tp/11697032/Water_Pump.html

براي مطالعه و اطلاعات بيشتر، اين فايل رو بخون. در مورد روش هاي توليد تراست در وسايل آبي (watercraft) هستش. اشاره اي هم به اين دستگاه كرده.
ديدن اين سايت هم خالي از لطف نيست.

باقي بحث هاي تخصصيش باشه براي دوستان سيالاتي. سواد من نمي رسه. :D
 

fluid2008

عضو جدید
کاربر ممتاز
:)ممنونم.من فکر کردم به هوافضا مربوطه چون مبحث درس دینامیک گازهایمان بود
 

sepideh Aero

عضو جدید
درخواست موضوع برای پروژه کارشناسی

درخواست موضوع برای پروژه کارشناسی

با سلام
من و چند نفر از دوستان سال آخر کارشتاسی هوافضا هستیم میخوایم برای پروژه کارشناسی روی یه پروزه ساخت سنگین کار کنیم که تو جشنواره جوان خوارزمی هم پذیرفته بشه
به نظر شما روی چه موضوعی کار کنیم؟ (تا یه سال میتونیم وقت بذاریم میخوایم تابستون آینده تموم بشه)
با چه گرایش هوافضا بیشتر مرتبط باشه بهتره؟
تعدادمون چند نفر باشه خوبه؟
با تشکر
 
بالا