نیست بر لوح دلم جز الف قامت یار ////// چه کنم؟ حرف دگر یاد نداد استادم = زبان شیرین فارسی = خال = وحدت

وضعیت
موضوع بسته شده است.

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
ما عدم هاییم هستی ها نما/////جان فدای آن چه ناپیداست باد/////تو وجود مطلقی فانی نما /////فیلم پایان نامه و مرگ سحابی

ما عدم هاییم هستی ها نما/////جان فدای آن چه ناپیداست باد/////تو وجود مطلقی فانی نما /////فیلم پایان نامه و مرگ سحابی

ما عدم هاییم هستی ها نما..جان فدای آن چه ناپیداست باد/فیلم پایان نامه و مرگ سحابی

بسم الله الرحمن الرحیم
یک موضوعی است که در شعر مولوی به آن اشاره شده است ولی در هر دو جریان بالا نادیده گرفته شده است. علیرغم اینکه فیلم پایان نامه از بودجه دولتی تهیه شده است ولی یک نکته به این مهمی را مغفول گذاشته است. در این فیلم در اواسط فیلم از رئیس دستگاه امنیت ایران در فیلم یک جمله ای میشنویم که با ارائه توضیحاتی درست است ولی در فیلم این توضیحات ارائه نشده لذا ممکن است که سوء تفاهماتی در میان علاقه مندان به فیلمهای سیاسی-جنایی پیش بیاید. رئیس دستگاه امنیتی در این فیلم می گوید "امنیت ملی ما حفاظت از جان این جوانان است." حرف ما نیز همین است ولی با توجه به اینکه ما عدم و نیستی هستیم نه اینکه مانند شیطان پرستها و نهیلیستها زندگی را پوچ بدانیم بلکه در مقابل نظام اسلامی و حکومت الله بر جهان هیچ نیستیم و حقیقتی که برای ما بیشتر مهم است نظام اسلامی است و نظام باید حیات داشته باشد و حتی شده از جانمان برای حفظ نظام مایه بگذاریم. در پایان فیلم عده ای از طرفداران آقای هاشمی می گفتند نه موسوی نه احمدی نژاد فقط هاشمی! چرا؟ چون که وی ارزشی برای نظام قائل نیست و در خطبه نماز ۲۶ تیر کاملا این حرف موج میزد. البته ما رفتار نیروهای امنیتی در این فیلم را که در مقابل برهم زنندگان نظم عمومی سستی نشان میدهند را تایید نمی کنیم ولی مردم ارزششان به نظام و نظام ارزشش به مردم است واین دو از هم منفک نیستند. این هم که برگشته اند به نیروهای امنیتی تهمت زده اند که شما فلانی را کشتید این هم ارزش قائل نشدن برای شخصیت نظام به عنوان یک وجود حقیقی است و این توهینهای بدون مدرک و حرف درآوردنها اهانت به ملت است و آمریکا باید از ملت ایران عذرخواهی کند.

http://basije-reza.blogfa.com/post-1675.aspx
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
نی نامه سکوت درویش
پرواز مرغ مهاجر از فرقه گنابادی
اشعار عرفانی امام خمینی(ره)



هرکه دل بگسلد از هردوجهان درویش است
آنکه بگذشت زپیداو نهان درویش است
خرقه و خانقه از مذهب رندان دور است
آنکه دوری کند از این و ازآن درویش است
نیست درویش که دارد کله درویشی
آنکه نادیده کلاه و سروجان درویش است
حلقه ذکرمیارای که ذاکریاراست
آنکه ذاکربشناسدبه عیان درویش است
هرکه درجمع کسان دعوی درویشی کرد
بحقیقت نه که با ورد زبان درویش است
صوفی ای کو به هوای دل خود شد درویش
بنده همت خویش است چه سان درویش است
(ص 54 دیوان امام )


http://www.nay-e-ney.blogfa.com/

http://daravish.blogfa.com/tag/امام-خمینی
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
بگذرد اين روزگار تلخ تر از تلخ

بگذرد اين روزگار تلخ تر از تلخ

بوي گل سوسن و ياسمن آيد
عطر بهاران کنون از وطن آيد


جان ز تن رفتگان سوي تن آمد
رهبر محبوب خلق از سفر آمد

ديو چو بيرون رود فرشته در آيد
ديو چو بيرون رود فرشته در آيد

بگذرد اين روزگار،تلخ تر از تلخ
بار دگر روزگار چون شکر آيد

بگذرد اين روزگار تلخ تر از تلخ
بار دگر روزگار چون شکر آيد
...
هر چه مجاهد ز بندو حبس در آيد
مهر فساد و ستم دگر به سر آيد

چشم يزید زمان ز حلقه در آيد
رهبر محبوب خلق از سفر آيد

ديو چو بيرون رود فرشته در آيد
ديو چو بيرون رود فرشته در آيد

بگذرد اين روزگار،تلخ تر از تلخ
بار دگر روزگار چون شکر آيد

بگذرد اين روزگار تلخ تر از تلخ
بار دگر روزگار چون شکر آيد​

پی نوشت: شعر این سرود به صورتهای مختلف نقل شده است. بهترین منبع همان فایل صوتی است که ظاهرا هر کسی به شکلی آن را شنیده است. در زیر چند شکل دیگر که به نظر می رسد درست تر باشد نقل می شود:
۱- تلخ تر از زهر
۲- "تن آید" و "سفر آید": آید به جای آمد
http://greenpoems.blogfa.com/post-56.aspx
 
آخرین ویرایش:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
سوسن؛ مادر امام عسکری(ع) =اسوه های آسمانی = مریم مقدس = زهرا = ....

سوسن؛ مادر امام عسکری(ع) =اسوه های آسمانی = مریم مقدس = زهرا = ....

شناخت و معرّفی «اسوه های آسمانی = مریم مقدس = زهرا» نقش بسیار تعیین کننده ای در حیات دنیوی و اخروی انسان ها دارد. لذا بایسته است به زوایای گوناگون زندگی و شخصیّت اُسوگان پرداخته و نوع ارتباط و تأثیر آنان با افراد، زمان، مکان و غیره را مورد بررسی قرار دهیم.بی تردید نخستین عنصر تأثیر گذار و تأثیرپذیر در زندگی انسان ها، «مادر = مریم مقدس= زهرا» بوده و ارتباط عاطفی و تربیتی «فرزند و مادر = مریم و عیسی=محسن و زهرا = آیه ال له» از استحکام بیشتر و بهتری برخوردار است.در این نوشتار به زندگی مادر ارجمند امام حسن عسکری علیه السلام می پردازیم؛ باشد که مطالعه آن، بر معرفت و بصیرت همگان بیفزاید و رشد و تعالی را به ارمغان آورد.ان شاءاللّه


ادامه در سایت زیر...............................................

http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/4180/4788/39591
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
بسم الله الرحمن الرحيم
لمعات الحسين عليه‌السلام

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره


اصل و فرع حقايق و معاني دردست ائمه اطهار است.
موضوع كتاب: منطق امام حسين عليه‌السلام


اين كتاب حاوي برخي از خطبه‌ها و موعظه‌هاي امام حسين عليه‌السلام است كه با ذكر مدارك معتبر نقل شده است و فقط به ترجمه آنها اكتفا شده تا بواسطه ايجاز و اختصار قابل آن باشد كه در محافل و مجالس نوشته شده در منظر مردم قرار گيرد و اذهان را از لمعات انوار حسيني روشن كند و اين ميراث پر مايه را به نسل بعد انتقال دهد.


مطالبي از كتاب:

فهرست:







 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماجراي ازدواج حضرت علي و حضرت فاطمه از زبان امام رضا عليهم السلام‎

ماجراي ازدواج حضرت علي و حضرت فاطمه از زبان امام رضا عليهم السلام‎

ماجراي ازدواج حضرت علي و حضرت فاطمه از زبان امام رضا عليهم السلام‎

http://www.aviny.com/Occasion/ahlebeit/fatemeh/ezdevaj/89/MajaraieEzdevaj.aspx
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز





به نوشته هافینگتون پست، خشکسالی شديدی ايالت پرجمعيت کاليفرنيای آمريکا را در بر گرفته است. خشکسالی که در ۵۰۰ سال گذشته در این منطقه بی سابقه بوده است.

ذخيره آب شهرها رو به پايان رسيده، نزاع بر سر اندک آب باقيمانده شروع شده، دولت های محلی جيره بندی آب را آغاز کرده و جريمه های های سنگينی نيز برای شهروندان پرمصرف در نظر گرفته شده است.

به گزارش خبرگزاری اسوشيتدپرس، وضعيت بحرانی فوق در پر جمعيت ترين ناحيه از ايالات متحده آمريکا ادامه فعاليت صنايع پرشمار اين ايالت را با چالشی جدی مواجه کرده، و همزمان گونه های جانوری کاليفرنيا را خطر جدی انقراض روبرو ساخته است.

سال ۲۰۱۳ ميلادی برای کاليفرنيا «خشک ترين سال» از زمان آغاز اندازه گيری نزولات آسمانی در اين ايالت در سال ۱۸۴۹ اعلام شده است.

«بی. لين اينگرام»، کارشناس آب و هوا در همين باره توضيح داد که بر اساس بررسی های به عمل آمده بر روی حلقه های درختان ايالت کاليفرنيا در طول ۵۰۰ سال گذشته چنين خشکسالی ای را شاهد نبوده است.

در واکنش به وضعيت کنونی، فرماندار کاليفرنيا، جری براون وضعيت اضطراری اعلام کرد و رئيس جمهوری آمریکا، باراک اوباما، نيز اطمينان داد که دولت از هيچ کوششی برای گذار از بحران پيش رو فروگذار نخواهد کرد. ديگر مقام های دولت فدرال هم برای حمايت از گروه های آسيب پذير جامعه اعلام آمادگی کردند.

تعدادی از اهالی کاليفرنيا از اديان مختلف نيز با برگزاری مراسم «دعای باران» برای حل اين معضل جدی تلاش کرده ند.

در همين حال پيش بينی می شود که هفده بخش از نواحی روستايی کاليفرنيا ظرف مدت زمانی حدود ۶۰ تا ۱۲۰ روز با بی آبی جدی مواجه شوند.

در سال ۲۰۱۳ مجموع ميزان بارندگی در کاليفرنيا تنها «هفت اينچ» بود که رقمی بسيار پايين تر از متوسط «۲۲ اينچ» اين ايالت است. کارشناسان هشدار داده اند که با پيشرفت خشکسالی تعداد نواحی دچار بی آبی جدی افزايش خواهد يافت.

از ديگر سو ذخيره آب چاه های آب کاليفرنيا به حدود ۳۰ درصد ظرفيت آنها رسيده است.
از ديگر تبعات خشکسالی اخير در صنعت کشاورزی ۴۵ ميليارد دلاری کاليفرنيا مشاهده می شود. کاليفرنيا ۱۵ درصد محصولات کشاورزی کل ايالات متحده را تأمين می کند، اما امسال - آنطور که کشاورزان می گويند - محصول توليدی آنها با خطر نابودی کامل مواجه است. امری که به احتمال قوی بالا رفتن بهای مواد خوراکی برای اکثريت آمريکايی ها را در پی خواهد داشت.

برای مقابله با بحران بی آبی، فرماندار کاليفرنيا از شهروندان در نواحی شهری و روستايی درخواست کرد که داوطلبانه به ميزان ۲۰ درصد در مصرف آب خود صرفه جويی کنند.
============================================================


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
انتقاد کاشف «ذره خدا» از حمله «بنیادگرایانه» به مؤمنان =وحده لااله الاهو.....= هاتف اصفهانی = بلبل حافظ = هدهد مولانا = رجعت ....

انتقاد کاشف «ذره خدا» از حمله «بنیادگرایانه» به مؤمنان =وحده لااله الاهو.....= هاتف اصفهانی = بلبل حافظ = هدهد مولانا = رجعت ....


در عرصه کشاکش علم و دین که از دیرباز وجود داشته، هم‌اینک دو دانشمند معروف وارد گود شده و دست و پنجه نرم می‌کنند.

در حال حاضر یک طرف این پیکار ریچارد داوکینز است، زیست‌شناس معروفی که تاختن به بنیان دین را پیشه دوم خویش ساخته است. در دیگر سو پیتر هیگز، دانشمندی که نظریه «ذره هیگز» که با اصطلاح غیرعلمی «ذره خدا» نیز شهرت یافته نخست در ذهن او ساخته و پرداخته شد، - شخصیتی که از او به عنوان بخت اول دریافت جایزه نوبل فیزیک در سال آینده نام می‌برند.

روزنامه انگلیسی گاردین، با اشاره به مصاحبه اخیر پیتر هیگز با روزنامه اسپانیایی «ال موندو» می‌نویسد بحث موجود میان این دو بر سر سازگاری دین و دانش است.

پیتر هیگز با انتقاد از شیوه برخورد ریچارد داوکینز با اهالی دین و مؤمنان به مکاتب آسمانی می‌گوید: «آنچه داوکینز انجام می‌دهد اغلب تمرکز بر روی حمله به بنیادگرایان است. در حالی که بسیارند مؤمنانی که در این زمره نمی‌گنجند.» پیتر هیگز در ادامه می‌افزاید: «بنیادگرایی خود مشکل دیگری است. منظورم این است که داوکینز، به نوعی خود نیز یک بنیادگرا [اما] در قالبی متفاوت است.»

هیگز در عین حال اذعان می‌کند که برخی از اندیشه‌های داوکینز درباره پیامدهای «فلاکت‌بار» اعتقاد مذهبی را می‌پذیرد اما با رویکرد این زیست‌شناس فَرگَشتی (متخصص تکامل) در مواجهه با مؤمنان موافق نیست و حرف کسانی را قبول دارد که روش ریچارد داوکینز را «خجالت‌آور» می‌دانند.

ریچارد داوکینز، زیست‌شناس بریتانیایی


ریچارد داوکینز، که کتاب «پندار خدا» به قلم او منتشر شده، در گذشته بارها به بنیادگرایی متهم شده است. این دانشمند خداناباور، در سال ۲۰۰۷ در مطلبی که بر روی سایت خود منتشر کرد به این اتهام‌ها واکنش نشان داد. در بخشی از این نوشتار که با عنوان «چگونه جرأت می‌کنید مرا بنیادگرا بنامید» انتشار یافت، می‌خوانیم: خواهش می‌کنم داشتن شور و شوق را با بنیادگرا بودن اشتباه نگیرید چراکه فرد پرشور و شوق می‌تواند نظرش را عوض کند اما یک فرد بنیادگرا هیچ‌وقت این کار را نمی‌کند. اگر شور و شوق‌ها را کنار هم بگذاریم شاید بشود گفت که یک مسیحی تبشیری و من به هم شباهت داریم، اما نمی‌شود گفت که ما به همان اندازه یکدیگر بنیادگرا هستیم. یک دانشمند واقعی هرچه‌قدر هم برای مثال به تکامل با شور و شوق «باور» داشته باشد اما دقیقاً می‌داند که اگر سند و مدرکی خلاف آن مشاهده کند نظرش عوض خواهد شد، اما یک بنیادگرا می‌داند که هیچ‌چیز نظرش را عوض نخواهد کرد.»

به رغم انتقادهای مطرح شده، داوکینز موضع خود در برابر دین را تعدیل نکرد. این نویسنده بریتانیایی در مصاحبه جدیدی که با شبکه الجزیره داشت، به شکلی غیر مستقیم تأیید کرد که به باور وی پرورش کودکان با باورهای کاتولیک [و مذهبی] از سواستفاده جنسی توسط کشیشان هم بدتر است. ریچارد داوکینز در پاسخ به پرسش مهدی حسن، خبرنگار شبکه الجزیره، ماجرای زنی آمریکایی را تعریف کرد که برای وی از شکنجه‌های دوران کودکی خود به دست یک کشیش مسیحی نوشته و از رنج روحی خود در طول سالیان گفته است. عذابی که به واسطه گفته‌ای از همان کشیش در ذهن و روان وی برجای مانده‌است. این کشیش زمانی به این زن، که در آن هنگام دختربچه‌ای بود، گفته بود که دوستش «به گناه پروتستان‌مذهب بودن در آتش ابدی جهنم خواهد سوخت.»

داوکینز در ادامه افزود: «این بانو به من گفت که از میان این دو آزار، توانست در مراحل بعدی زندگی خود آزار جنسی را، با همه مشمئز بودن آن، پشت سر بگذارد. اما آزار روحی ناشی از حرف کشیش درباره جهنم سال‌های سال روحش را در رنج نگاه داشت.»

زیست‌شناس دین‌ستیز همچنین تأکید کرد که: «گفتن یک چنین حرفی درباره جهنم به بچه‌ها که باعث شود آنها واقعاً باور کنند که گناهکاران به دوزخ می‌روند و برای ابد کباب می‌شوند و پوستشان از حرارت آتش آب می‌شود و دوباره رشد می‌کند تا بسوزد، از دید من، مصداق کامل نوع به مراتب بدتری از کودک‌آزاری است. چیزی که باعث به وجود آمدن کابوس در آنها می‌شود چون واقعاً باورش می‌کنند.»

در عین حال در بخشی از مصاحبه شبکه الجزیره، ریچارد داوکینز درباره اتهام «بنیادگرایی» خود که توسط پیتر هیگز مطرح شده، به طور مستقیم اظهار نظری نکرد.

آخر خط برای مذهبی‌ها؟

از سویی دیگر، پیتر هیگز، دانشمند نظریه «ذره هیگز»، در مصاحبه با روزنامه اسپانیایی ال‌موندو استدلال کرده که اگرچه خود را فردی با ایمان تلقی نمی‌کند، به باور او علم و دین ناسازگار نیستند. این فیزیکدان برجسته در تبیین دیدگاه خود گفته: «افزایش درکی که ما از طریق علم از جهان پیدا می‌کنیم بعضی انگیزه‌ها برای باور مذهبی را کم می‌کند اما این به معنی ناسازگار بودن علم و دین نیست. این به نظر من فقط بعضی از دلایل سنتی مؤمن بودن که از چند هزار سال پیش وجود داشته را تضعیف می‌کند.»

پدر پروژهٔ علمی «سرن» همچنین می‌افزاید: «اما این همه به معنای پایان ماجرا [برای مذهبیون] نیست. افراد با ایمانی که در باور خود متقاعد شده اما دچار جزم‌اندیشی نیستند می‌توانند باورشان را برای خود نگاه دارند. معنی آن هم این است که باید به طور کل در مناظره بین علم و دین در مقایسه با برخی افراد که پیش از این شاهد بوده‌ایم، احتیاط بیشتری به خرج بدهیم.»




پیتر هیگز تأکید می‌کند که دانشمندان بسیاری را در رشته خود سراغ دارد که عقاید مذهبی نیز دارند، با این حال این مسئله شامل حال خود او نمی‌شود زیرا به گفته او پیش و بیش از آنکه به ناسازگاری مذهب و علم ربط داشته باشد «[عدم اعتقاد من به مذهب] شاید تنها به پیشینه خانوادگی‌ام بستگی داشته باشد.»

در سال ۱۹۶۳ میلادی پیتر هیگز وجود نوعی ذره حامل نیرو را پیش‌بینی کرد که بخشی از میدان انرژی نامرئی موجود در کائنات مرئی را تشکیل می‌دهد. بدون این میدان، یا هر آنچه که هست، ما نیز وجود نمی‌داشتیم.

هیگز در مصاحبه جدید خود از روز تاریخی چهارم ژوئیه هم یاد کرده که بوزون هیگز، معروف به «ذره خدا»، کشف شد. وی می‌گوید تماسی از یکی از همکاران خود در پروژه سرن دریافت داشت که از چند روز قبل، او را در جریان گذاشت. پیتر هیگز ۸۳ ساله در مراسم اعلام عمومی کشف «ذره خدا» اشک شوق ریخت و اذعان داشت که هضم این واقعیت «که این لحظه بالاخره فرارسید» برایش آسان نیست.

از هم‌اکنون بسیاری پیش‌بینی می‌کنند که کشف «ذره خدا» جایزه نوبل فیزیک را برای پیتر هیگز به ارمغان خواهد آورد.

=================================================================================
هوالمحبوب
ای فدای تو هم دل و هم جان
وی نثار رهت هم این و هم آن
دل فدای تو، چون تویی دلبر
جان نثار تو، چون تویی جانان
دل رهاندن زدست تو مشکل
جان فشاندن به پای تو آسان
راه وصل تو، راه پرآسیب
درد عشق تو، درد بی‌درمان
بندگانیم جان و دل بر کف
چشم بر حکم و گوش بر فرمان
گر سر صلح داری، اینک دل
ور سر جنگ داری، اینک جان
دوش از شور عشق و جذبهٔ شوق
هر طرف می‌شتافتم حیران
آخر کار، شوق دیدارم
سوی دیر مغان کشید عنان
چشم بد دور، خلوتی دیدم
روشن از نور حق، نه از نیران
هر طرف دیدم آتشی کان شب
دید در طور موسی عمران
پیری آنجا به آتش افروزی
به ادب گرد پیر مغبچگان
همه سیمین عذار و گل رخسار
همه شیرین زبان و تنگ دهان
عود و چنگ و نی و دف و بربط
شمع و نقل و گل و مل و ریحان
ساقی ماه‌روی مشکین‌موی
مطرب بذله گوی و خوش‌الحان
مغ و مغ‌زاده، موبد و دستور
خدمتش را تمام بسته میان
من شرمنده از مسلمانی
شدم آن جا به گوشه‌ای پنهان
پیر پرسید کیست این؟ گفتند:
عاشقی بی‌قرار و سرگردان
گفت: جامی دهیدش از می ناب
گرچه ناخوانده باشد این مهمان
ساقی آتش‌پرست آتش دست
ریخت در ساغر آتش سوزان
چون کشیدم نه عقل ماند و نه هوش
سوخت هم کفر ازان و هم ایمان
مست افتادم و در آن مستی
به زبانی که شرح آن نتوان
این سخن می‌شنیدم از اعضا
همه حتی الورید و الشریان
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لااله الاهو
از تو ای دوست نگسلم پیوند
ور به تیغم برند بند از بند
الحق ارزان بود ز ما صد جان
وز دهان تو نیم شکرخند
ای پدر پند کم ده از عشقم
که نخواهد شد اهل این فرزند
پند آنان دهند خلق ای کاش
که ز عشق تو می‌دهندم پند
من ره کوی عافیت دانم
چه کنم کاوفتاده‌ام به کمند
در کلیسا به دلبری ترسا
گفتم: ای جان به دام تو در بند
ای که دارد به تار زنارت
هر سر موی من جدا پیوند
ره به وحدت نیافتن تا کی
ننگ تثلیت بر یکی تا چند؟
نام حق یگانه چون شاید
که اب و ابن و روح قدس نهند؟
لب شیرین گشود و با من گفت
وز شکرخند ریخت از لب قند
که گر از سر وحدت آگاهی
تهمت کافری به ما مپسند
در سه آیینه شاهد ازلی
پرتو از روی تابناک افگند
سه نگردد بریشم ار او را
پرنیان خوانی و حریر و پرند
ما در این گفتگو که از یک سو
شد ز ناقوس این ترانه بلند
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لااله الاهو
دوش رفتم به کوی باده فروش
ز آتش عشق دل به جوش و خروش
مجلسی نغز دیدم و روشن
میر آن بزم پیر باده فروش
چاکران ایستاده صف در صف
باده خوران نشسته دوش بدوش
پیر در صدر و می‌کشان گردش
پاره‌ای مست و پاره‌ای مدهوش
سینه بی‌کینه و درون صافی
دل پر از گفتگو و لب خاموش
همه را از عنایت ازلی
چشم حق‌بین و گوش راز نیوش
سخن این به آن هنیئالک
پاسخ آن به این که بادت نوش
گوش بر چنگ و چشم بر ساغر
آرزوی دو کون در آغوش
به ادب پیش رفتم و گفتم:
ای تو را دل قرارگاه سروش
عاشقم دردمند و حاجتمند
درد من بنگر و به درمان کوش
پیر خندان به طنز با من گفت:
ای تو را پیر عقل حلقه به گوش
تو کجا ما کجا که از شرمت
دختر رز نشسته برقع‌پوش
گفتمش سوخت جانم، آبی ده
و آتش من فرونشان از جوش
دوش می‌سوختم از این آتش
آه اگر امشبم بود چون دوش
گفت خندان که هین پیاله بگیر
ستدم گفت هان زیاده منوش
جرعه‌ای درکشیدم و گشتم
فارغ از رنج عقل و محنت هوش
چون به هوش آمدم یکی دیدم
مابقی را همه خطوط و نقوش
ناگهان در صوامع ملکوت
این حدیثم سروش گفت به گوش
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لااله الاهو
چشم دل باز کن که جان بینی
آنچه نادیدنی است آن بینی
گر به اقلیم عشق روی آری
همه آفاق گلستان بینی
بر همه اهل آن زمین به مراد
گردش دور آسمان بینی
آنچه بینی دلت همان خواهد
وانچه خواهد دلت همان بینی
بی‌سر و پا گدای آن جا را
سر به ملک جهان گران بینی
هم در آن پا برهنه قومی را
پای بر فرق فرقدان بینی
هم در آن سر برهنه جمعی را
بر سر از عرش سایبان بینی
گاه وجد و سماع هر یک را
بر دو کون آستین‌فشان بینی
دل هر ذره را که بشکافی
آفتابیش در میان بینی
هرچه داری اگر به عشق دهی
کافرم گر جوی زیان بینی
جان گدازی اگر به آتش عشق
عشق را کیمیای جان بینی
از مضیق جهات درگذری
وسعت ملک لامکان بینی
آنچه نشنیده گوش آن شنوی
وانچه نادیده چشم آن بینی
تا به جایی رساندت که یکی
از جهان و جهانیان بینی
با یکی عشق ورز از دل و جان
تا به عین‌الیقین عیان بینی
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لااله الاهو
یار بی‌پرده از در و دیوار
در تجلی است یا اولی‌الابصار
شمع جویی و آفتاب بلند
روز بس روشن و تو در شب تار
گر ز ظلمات خود رهی بینی
همه عالم مشارق انوار
کوروش قائد و عصا طلبی
بهر این راه روشن و هموار
چشم بگشا به گلستان و ببین
جلوهٔ آب صاف در گل و خار
ز آب بی‌رنگ صد هزاران رنگ
لاله و گل نگر در این گلزار
پا به راه طلب نه و از عشق
بهر این راه توشه‌ای بردار
شود آسان ز عشق کاری چند
که بود پیش عقل بس دشوار
یار گو بالغدو و اصال
یار جو بالعشی والابکار
صد رهت لن ترانی ار گویند
بازمی‌دار دیده بر دیدار
تا به جایی رسی که می‌نرسد
پای اوهام و دیدهٔ افکار
بار یابی به محفلی کن جا
جبرئیل امین ندارد بار
این ره، آن زاد راه و آن منزل
مرد راهی اگر، بیا و بیار
ور نه ای مرد راه چون دگران
یار می‌گوی و پشت سر می‌خار
هاتف، ارباب معرفت که گهی
مست خوانندشان و گه هشیار
از می و جام و مطرب و ساقی
از مغ و دیر و شاهد و زنار
قصد ایشان نهفته اسراری است
که به ایما کنند گاه اظهار
پی بری گر به رازشان دانی
که همین است سر آن اسرار
که یکی هست و هیچ نیست جز او
وحده لااله الاهو





http://fa.wikipedia.org/wiki/انرژی_آزاد_گیبس
================================

قبرستان پر رمز و راز ؟؟ وادی السلام

http://www.tabnak.ir/fa/news/346793/قبرستان-پر-رمز-و-راز-وادی-السلام

ضرب المثل های قرآنی: «فاتحه الکتاب؟؟» در فرهنگ عامیانه

http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/5248/5292/49306


تاپیک: طرح بيعت منتظران با امام زمان (عج)= مکتب توحید = هل من ناصر ینصرنی ؟؟؟؟؟



حافظ هر آنکه عشق نورزید و وصل؟خواست
احرام طوف کعبه ی دل بی وضو ببست




 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
تاپیک: طرح بيعت منتظران با امام زمان (عج) = فریب چشم جادویت = دجال

تاپیک: طرح بيعت منتظران با امام زمان (عج) = فریب چشم جادویت = دجال

تاپیک: طرح بيعت منتظران با امام زمان (عج) = فریب چشم جادویت = دجال = =علم رجال؟؟جزیره الخضرا ؟؟= انیشتن و اسلام؟؟ = حمید رضا پهلوی؟؟= نابغه؟؟


تاپیک: طرح بيعت منتظران با امام زمان (عج)

 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقویم قمری = روزه ی مستحب گرفتن = درمان همه ی بیماری ها = بازگشت به قرآن = ....

تقویم قمری = روزه ی مستحب گرفتن = درمان همه ی بیماری ها = بازگشت به قرآن = ....

ژاپنی‌ها برای کمک به نجات دریاچه ارومیه به ایران رفتند

معاون امور عمرانی استان آذربایجان غربی گفته است یک گروه از کارشناسان ژاپنی از روز شنبه، ۱۲ بهمن ماه، بازدید از دریاچه ارومیه را برای «ارائه راه‌کارهای احیای آن» آغاز می‌کنند.

هادی بهادری، این مقام دولتی، در گفت‌وگویی با خبرنگاران گفته است «سفر هیئت ژاپنی برای بررسی علل و عوامل خشکی دریاچه و راه‌کارهای موثر در نجات آن در راستای توافق‌های صورت گرفته میان رئیس‌جمهوری ایران و نخست وزیر ژاپن انجام می‌شود».

رئیس‌جمهوری ایران، در زمانی که برای شرکت در نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس به سر می‌برد، با شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

خبرگزاری ایسنا و ایرنا از قول آقای بهادی می‌گویند دو مقام عالی‌رتبه در دیداری که داشتند برای نجات دوباره دریاچه ارومیه به توافق رسیدند.

او افزوده است گروه کارشناسان ژاپنی از «مدیران و کارشناسان آژانس همکاری‌های بین‌المللی ژاپن» تشکیل شده است.

به گفته معاون امور عمرانی استان آذربایجان غربی، این آژانس در ایران فعالیت‌های گوناگونی از جمله در زمینه «مدیریت بحران و زمین‌لرزه، مصرف آب و مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی» دارد.


موضوع دریاچه ارومیه حتی به وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی نیز کشیده شده بود.

رئیس‌جمهوری ایران پیشتر وعده داد بود که نجات این دریاچه از «اولین برنامه‌های دولت» باشد.

پس از انتخابات نیز گروهی به نام «کارگروه نجات دریاچه ارومیه» تشکیل شد و رئیس‌جمهوری ایران اعلام کرد خودش مستقیم و شخصی موضوع این دریاچه را دنبال می‌کند.

دومین دریاچه بزرگ آب شور دنیا در شرایطی بحرانی قرار دارد و در حال خشک شدن است.

برای احیای آن نیز تا کنون همایش‌ها و اجلاس‌های گوناگونی برپا شده است؛ از جمله همایشی در دی ماه گذشته در دانشگاه آزاد برلین که در آن علاوه بر پنج استاد و کارشناس محيط زيست و زمين‌شناس از آن دانشگاه، چند گروه متخصص از آمريکا، فرانسه و بریتانیا نیز شرکت کردند.





تلاش برای نجات هامون
مرد سیستانی می‌گفت: «فرشتگان بر دستان کسانی که به ما کمک کنند، بوسه خواهند زد.»*

چهره رنگ پریده این ماهیگیر حکایت از روزگار و احوال ناخوش او می‌کند، پوست آفتاب‌سوخته‌اش گویای سال‌ها سختی و ناملایمات است و چشمانش نشانی از اشک‌های فروخورده‌اش دارد. حسرت زمانی را می‌خورد که روزگار تاحدی به کامش بود و از ایامی می‌گفت که دریاچه‌ها پر از آب و ماهی بودند، فرزندانش شاد و زندگی بر وفق مراد بود.

گفته‌هایش به قدری تکان دهنده بود که فراموش کردم نامش را بپرسم. می‌خواست حرف‌هایش را بشنوم و بعد دنیا را در جریان شرایط ناگوار فقیر‌ترین و نامساعد‌ترین منطقه ایران یعنی تالاب‌های هامون سیستان قرار دهم.

امروز «تالاب» دیگر واژه‌ای درست نیست. زیرا اینجا حالا زمینی خشک و تفتیده است. اشتغال سودآور اندک است و بیش از نیمی از ساکنان با کمک‌های «کمیته امداد امام خمینی» زندگی می‌کنند.

کار بیشتر آنان ماهیگیری است – یا بود. حالا تقریبا همگی بی‌کارند و در ویرانه‌های روستاهای متروکی زندگی می‌کنند که در حاشیه رودخانه‌هایی ساخته شده بودند که روزگاری پرآب و شکوفا بودند. باد در اسکله‌های پرسروصدا، بازارهای خالی از ماهی و قایق‌های شکسته‌ای می‌پیچد، که همه جا پخش شده است.


هامون‌ها از سه ناحیه تالابی بزرگ به وسعت ۵ هزار و ۶۶۰ کیلومتر مربع تشکیل شده‌اند. دوسوم این تالاب‌ها در ایران قرار دارند و آب رودخانه هلمند افغانستان آن‌ها را به هم ربط داده و تغذیه می‌کند. بیشتر این ناحیه تا بیست سال پیش سرسبز و گونه‌های گیاهی و جانوری در آنجا فراوان و دریاچه پر از ماهی بود. مجموع صید سالانه از ۱۲هزار تن فرا‌تر می‌رفت و ماهیگیران ماهی‌هایی بیست کیلوگرمی صید می‌کردند. تالاب‌ها آب کشاورزان و رمه‌های گاومیش و امکانات معاش هزاران خانواده را تامین می‌کردند.

اما ایجاد سد‌ها و کانال‌ها در افغانستان آب رودخانه را برای کشاورزی در استان‌های فقیرنشین قندهار، هلمند و نیمروز منحرف کرد و میزان آب دریاچه‌ها کاهش یافت. و بعد ایجاد چهار مخزن در داخل خود ایران به انحراف بیشتر آب از مسیر طبیعی آن منجر شد.



من از سه روستای تخت دولت، ادیمی و کوه خواجه دیدن و با بسیاری از ساکنان آن‌ها صحبت کردم. مردم از بی‌آبی ناراحت بودند و از دولت و سازمان ملل متحد کمک می‌خواستند. مردم سیستان احساس می‌کنند برای کمک به آنان هیچ کاری –جز پرداخت کمک‌های نقدی– انجام نمی‌شود. آنان می‌خواهند کار کنند.

خانم سالمندی که دست دو نوه خردسالش را گرفته بود، می‌گفت «ما برای بقای خود مبارزه می‌کنیم.» و در حالی که به چهره محزون و موهای خاک‌آلود یکی از نوه‌های پنج ساله‌اش اشاره می‌کرد، گفت «دخترک دارد می‌میرد. ما نمی‌خواهیم آخرین نسلی باشیم که در اینجا زندگی می‌کنیم

حدود ۴۰۰ هزار نفر در ناحیه سیستان زندگی می‌کنند که تعداد زیادی از آنان زیر خط فقر قرار دارند. کمک نقدی که از دولت یا «کمیته امداد امام خمینی» دریافت می‌کنند به زحمت از ۲۰ دلار در ماه فرا‌تر می‌رود. مردی می‌گفت: «ما صیادیم و زمین برای کشاورزی نداریم. یعنی اگر ماهی نباشد زندگی هم نیست

این فاجعه زیست‌محیطی هزاران نفر را وادار به ترک منطقه کرده است. به گفته منابع دولتی تنها در ۲۰۱۲ حدود ۵ هزار خانواده منطقه را ترک کرده‌اند. در مجموع ۶۰۰ هزار نفر از آنجا بیرون رفته‌اند. بیشتر آنان با طی مسیری دو هزار کیلومتری به استان گلستان در شمال ایران رفته‌اند تا زندگی تازه‌ای آغاز کنند، دیگران در همه جای ایران پراکنده شده‌اند. آنان که مانده‌اند هرسال فقیر‌تر می‌شوند.

آنچه حیرت آور است سرعت پیشرفت این فاجعه ساخته دست انسان است. طی تنها ۲۰ سال امکانات معاش مردم نابود شده است. بادهای شرقی که زمانی با وزیدن روی دریاچه عامل تهویه طبیعی هوا بودند حالا فقط توفان‌های شن به پا می‌کنند و روزهای متوالی باعث تیرگی هوا می‌شوند و توفان شن را به افغانستان و حتی دور‌تر یعنی تا پاکستان می‌برند.

به نظر می‌رسد بیشتر ایرانیان اطلاع چندانی از رنج مردمی ندارند که در منطقه زندگی می‌کنند. در مقایسه، فاجعه زیست‌محیطی نمادین‌تری در ایران یعنی مرگ آرام دریاچه ارومیه از توجه شدید رسانه‌ای و سیاسی برخوردار است. اما وقتی اخیرا به دریاچه ارومیه سفر کردم، با نا‌امیدی شدید و یاس و درماندگی فراوانی مواجه نشدم که در هامون‌های سیستان شاهد بودم.


این مشکل احتمالا تنها در صورت تحقق دو رویداد کلیدی حل خواهد شد.

نخست، افغانستان و ایران باید مشترکا درباره مسیر اقدام برای تقسیم عادلانه آبی که قرن‌ها بین خود تقسیم می‌کرده‌اند به توافق برسند. دویست سال پیش مرزی در کار نبود. آنچه در آن زمان اهمیت داشت جامعه‌ها و خانواده‌ها بود که فرهنگ و زبانی مشترک داشتند و یافتن راه حل آسان‌تر بود.

دوم، لازم است خود ایرانیان آب اندکی را که به ایران می‌رسد بهتر تقسیم کنند. درحال حاضر بیشتر آب برای تامین آب آشامیدنی و کشاورزی به شبکه مخزن چاه نیمه عمیق منحرف می‌شود. در حالی که هنوز می‌توان اجازه داد بیشتر این آب به طور طبیعی به هامون‌ها جریان یابد و باعث احیای آن‌ها و ادامه زندگی جوامع محلی شود.

ایرانیان و جامعه بین‌المللی باید نسبت به این فاجعه واکنش نشان دهند. و باید هم اکنون چنین کنند. حامیان لازم است کار با ساکنان هامون‌ها را شروع کنند و به احیای روش زندگی آنان یاری رسانند.

اجازه دهید در آن هنگام فرشتگان تصمیم بگیرند مرحمت خود را چگونه و در کجا ارزانی دارند.



---------------------------------
*
نویسنده این مقاله گری لوئیس، هماهنگ‌کننده مقیم سازمان ملل متحد در ایران است. این مقاله به مناسبت روز جهانی تالاب‌ها (دوم فوریه) برای نشریات و رسانه‌ها فرستاده شده است.


۰
حدود پنجاه سال پیش اولین گزارش مفصل و معتبردر مورد مضرات سیگار توسط اداره بهداشت عمومی آمریکا منتشر شد و در آن تاکید شده بود که کشیدن سیگار می‌تواند به سرطان ریه یا بیماری‌های قلبی منجر شود.


طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی، طی نیم قرن گذشته
مصرف سیگار در آمریکا کاهش یافته، ولی در سایر نقاط جهان به خصوص کشورهای در حال توسعه در آسیا و آفریقا افزایش یافته است.

بنابراین کشیدن سیگار حتی بیش از گذشته یکی از خطرهای اصلی برای سلامت عمومی، از عوامل اصلی بروز انواع بیماری‌ها و در نتیجه ایجاد هزینه‌ای سنگین برای شبکه بهداشت عمومی تلقی می‌شود.
امروزه نقش سیگار در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان ریه یا نارسایی قلبی به نسبت پنجاه سال پیش افزایش یافته است.

به گزارش شبکه خبری ان‌بی‌سی، در گزارش جدید اداره بهداشت آمریکا در مورد سیگار که اخیرا منتشر شده تاکید می‌شود که تحقیقات جدید ثابت کرده است که اولا: کشیدن سیگار علاوه بر آن چه تاکنون تصور می‌شد عامل بروز بیماری‌های بیشتری است و ثانیا: خطر ابتلا به سرطان ریه به خاطر کشیدن سیگار به نسبت گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این تحقیقات علاوه بر سرطان ریه و بیماری‌های قلبی، کشیدن سیگار در رواج و افزایش بیماری‌های دیگری نظیر نوع دو دیابت، اضمحلال عضلات در سنین بالا، نارسایی در فعالیت جنسی مردان، ورم مفاصل و آرتروز نقش موثری دارد. کشیدن سیگار در عین حال با تضعیف سیستم دفاعی و ایمنی بدن می‌تواند باعث تشدید بیماری‌های تنفسی مثل آسم شود و در مواردی جنین افراد سیگاری را نیز تحت تاثیر قرار ‌دهد.

وب‌سایت خبری هافینگتون پست نیز در همین زمینه می‌نویسد نکته دیگری در گزارش جدید اداره بهداشت آمریکا که توجه کارشناسان پزشکی را جلب کرده این است که امروزه نقش سیگار در ابتلا به بیماری‌هایی نظیر سرطان ریه یا نارسایی قلبی به نسبت پنجاه سال پیش افزایش یافته است. به اعتقاد کارشناسان دلیل این موضوع تغییر در نحوه ساخت و مواد موجود در سیگارهای امروزی است.

کارشناسان سازمان بهداشت جهانی معتقدند که در طی پنجاه سالی که از انتشار اولین گزارش‌ها در مورد مضرات سیگار می‌گذرد شناخت از پیامدهای آن برای سلامت عمومی جامعه و تاثیرات مخربش بر جسم انسان افزایش یافته، ولی متاسفانه در سطح جهان اقدامات لازم برای کاستن از مصرف سیگار به موازات آن پیش نرفته است.

آمارها نشان می‌دهد که درصد افراد سیگاری در جامعه آمریکا از اواسط دهه ۶۰ میلادی تاکنون از ۴۲ درصد به ۱۲ درصد کاهش یافته است. نهادهای مخالف تولید و مصرف دخانیات مدعی‌اند که تحت تاثیر کارزارهای گسترده آنها به خصوص در دو دهه اخیر حداقل جان هشت میلیون نفر از خطر مرگ بر اثر اعتیاد به سیگار نجات پیدا کرده است.

از اواسط دهه ۱۹۶۰ تاکنون حداقل ۲۰ میلیون نفر از مردم آمریکا به خاطر کشیدن سیگار زودتر از موعد جان خود را از دست داده‌اند. طبق آمارهای اداره کنترل بیماری‌های عمومی هنوز هم هر سال بیش از ۴۰۰ هزار نفر از مردم این کشور بر اثر بیماری‌های مرتبط با کشیدن سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

کارشناسان بهداشت عمومی معتقدند که جوامع دیگر دنیا نیز باید از تجربه آمریکا بیاموزند. از یک سو باید خطرات و هزینه‌های جانی و مالی این مشکل را جدی بگیرند و از سوی دیگر با به کارگیری روش‌های مختلف مصرف سیگار را کاهش دهند.













در برنامه ثريا به روي آنتن رفت

مستند ماهي ها در سکوت مي ميرند

شرح درد تکان دهنده مردم سيستان و بلوچستان که چهارشنبه ساعت 20 به همت برنامه ثريا به روي آنتن رفت.

http://www.sorayatv.ir/content/tv/693/


 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقویم جهانی قمری ؟؟؟؟؟؟

تقویم جهانی قمری ؟؟؟؟؟؟

ايام البيض

«ايام» جمع يوم به معناي روز و «بيض» جمع «ابيض» به معناي سفيد و درخشان است كه به روزهاي سيزدهم، چهاردهم و پانزدهم هر ماه قمري گفته مي شود. و به عقيده مسلمانان ايام البيض ماه هاي رجب،‌شعبان و رمضان داراي فضيلت بسيار مي باشد كه در شريعت و فقه اسلام بر اقامت سه روز در مسجد جامع براي عبادت خدا و تهذيب نفس اطلاق مي گردد.ابن مسعود سبب ناميدن اين ايام به «ايام البيض» را چنين نقل مي كند. از نبي اكرم(ص) شنيدم كه مي فرمودند: هنگامي كه جناب آدم(ع) عصيان پروردگارش را نمود منادي از عرش ندا داد. اي آدم از جوار رحمت من بيرون شو، زيرا كسي كه عصيان مرا كند در جوار من نيست، حضرت آدم و فرشتگان گريستند، سپس خداوند جبرئيل را نزد حضرت آدم فرستاد. جبرئيل حضرت آدم را در حالي كه رنگ او از نورانيت بهشتي به تيرگي تغيير كرده بود به زمين فرود آورد. و ملائكه با ديدن اين وضعيت فرياد برآوردند: پروردگارا، خلقي آفريدي و از روح برگزيده خود در او دميدي و ملائكه را به سجده او درآوردي و به يك گناه سفيدي او را به سياهي مبدل كردي. پس منادي از آسمان ندا كرد كه امروز را براي خداوند روزه بگير و آن روز سيزدهم ماه بود و چون آدم آن روز را روزه گرفت و قسمتي از تيرگي حضرت آدم(ع) برطرف گشت تا اينكه در انتهاي اين سه روز به حالت اول خود برگشت به اين دليل اين ايام را «ايام البيض» ناميده شد.قدمت ايام البيضشرح و نزول برخي از آيات قرآن كريم دال براين است كه ايام البيض در اديان الهي سابقه ديرينه اي داشته و در اسلام استمرار يافته و احتمالا پاره اي از احكام و شرايط آن تغيير كرده است.خداوند در قرآن كريم مي فرمايد: «و عهدنا الي ابراهيم و اسمعيل ان طهرا بيتي للطائفين و العاكفين و الركع السجود» و ما به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و معتكفان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان از هرگونه آلودگي تطهير كنند.علامه طباطبايي(ره) در تفسيرالميزان مي نويسد: زمانيكه حضرت مريم به افتخار ملاقات به فرشته الهي نايل آمد ازمردم فاصله گرفت، هدف از دوري نمودن از مردم روي آوردن به سنت اعتكاف بوده است.علامه مجلسي در بحارالانوار از اعتكاف حضرت سليمان(ع) در بيت المقدس روايت كرده است و علامه حلي(ره) نيز در كتاب تذكره الفقها به مشروعيت اين ايام در اديان پيش تصريح نموده است كه «ايام البيض» داراي پيشينه اي به قدمت تمام اديان الهي و آسماني است.پيشينه ايام البيض در ايرانايام البيض در ايران داراي فراز و نشيب هاي زيادي بوده است. اما آنچه قابل تامل است اينكه هر زمان علماي برجسته به اين ايام اهتمام داشته اند و شرايط اجتماعي و سياسي نيز اقتضا مي كرد،‌ايام البيض رونق داشته از جمله در عصر صفوي به همت دو عالم بزرگ شيخ بهايي و شيخ لطف الله آملي اعتكاف در حداكثر شهرهاي ايران رواج يافته و نيز در زمان آيت الله العظمي بروجردي همت زيادي در توسعه و رونق ايام البيض به كار رفته تا جايي كه به دستور ايشان درس هاي حوزه تعطيل و معتكفان مورد ترغيب قرار گرفتند اما در بيشتر دوران به صورت محدود در مساجد شهرهاي بزرگ مذهبي برگزار مي شد. اما پس از پيروزي انقلاب اسلامي گرايش و توجه مرم به اين سنت نبوي زياد شد و آثار و بركات فردي واجتماعي اين عبادت انسان ساز زمينه گسترش و رشد آن را فراهم نمود كه از سال 57 با اقدامات و هماهنگي سازمان تبليغات اسلامي اين سنت حسنه در سراسر كشور به گونه اي فراگير مورد توجه قرار گرفت و در ميان خيل علاقمندان و مشتاقان بويژه جوانان رشد چشمگيري داشته است كه حتي ايام البيض ماه رجب در كشور بيش از اعتكاف در دهه ماه مبارك رمضان رواج دارد.اهداف ايام البيضهدف از ايام البيض دو چيز مي توان باشد: الف) هدف عبادي؛ قرآن كريم هدف از عبادت را ايمان و تزكيه نفس معرفي مي نمايد و مي فرمايد: «قدافلح من زكيها» كسي رستگار شد كه نفس را تزكيه كرد. و در جايي ديگر مي فرمايد: «قدافلح المومنون» به راستي كه مومنان رستگارانند. همچنين مي فرمايد: «و اذكروالله كثيرا لعلكم تفلحون» خدا را بسيار ياد كنيد تا شايد رستگار شويد.ب) تمرين انقطاع: معتكف در ايام البيض از همه تعلقات دنيايي مي برد و تمام وقت به عبادت مي پردازد يعني هدف همان است كه در مناجات شعبانيه از خداوند مي خواهيم «الهي هب لي كمال الانقطاع اليك» خدايا به من نهايت بريدگي وابستگي از غيرخودت را هديه كن.آري ايام البيض فصلي است براي گريستن، براي ريزش باران رحمت، براي شستن آلودگي هاي گناه، براي تطهير صحيفه اعمال، براي نوراني ساختن دل و صفابخشيدن به روح.فضيلت ايام البيضدر قرآن كريم ماده عكف 9 مرتبه تكرار شده دو مورد آن آيات 125و187 سوره مباركه بقره مربوط به موضوع ايام البيض است. خداوند در سوره بقره مي فرمايد: و ما به ابراهيم و اسماعيل فرمان داديم كه خانه مرا براي طواف كنندگان و معتكفان و ركوع كنندگان و سجده كنندگان از هرگونه آلودگي تطهير كنند. يعني در فضيلت ايام البيض اين بس كه معادل طواف كعبه و همتاي ركوع و سجوده ذكر گرديد.حضرت رسول اكرم(ص) در مورد فضائل اين ايام مي فرمايد: هركس يك روز را به منظور كسب عنايت الهي و به نيت قرب خدا اعتكاف نمايد، خداوند بين او و آتش سه خندق ايجاد مي كند كه فاصله هريك تا ديگري بيش از مسافت بين زمين و آسمان است» و در سخن گران بها ديگري مي فرمايد: المعتكف يعكف الذنوب؛ معتكف با اعتكافش گناهان را حبس مي كند.در كتاب شريف اقبال آمده است: حضرت آدم از خداوند پرسيد خدايا محبوب ترين روزها و گرامي ترين زمانها نزد تو كدام است. خداوند وحي فرمود: محبوب ترين روزها نزد من نيمه رجب است . اي آدم در اين روز بكوش تا با قرباني كردن، ميهماني دادن، روزه داشتن، نيايش كردن، بخشش خواستن،‌لااله الاالله گفتن به من تقرب و نزديكي جويي. اي آدم من چنين تقدير كردم كه فرزندي از فرزندان تو را به پيامبري برانگيزم و روز نيمه رجب را به او و به امت ويژه سازم كه در آن روز چيزي از من نخواهد جز اينكه به آنان ببخشم و غفو گذشت نخواهند. جز اينكه از گناهانشان درگذرم. اي آدم آنكه نيمه رجب را روزه دارد. ذكر گويد، خضوع و خشوع كند، صدق بدهد، نفس خويش را پاس دارد، پاداش جز بهشت نخواهد داشت. اي آدم به فرزندانت گوشزد كن كه در ماه رجب نفس خويش را پاس دارند و از كج راهي بپرهيزند كه گناه در اين ماه بس بزرگ است.مقدس اردبيلي ايام البيض را عبادي مستقل و به مثابه حج و عمره و روزه و نماز و هر عبادت مستقل ديگري مي داند و آيت الله جوادي آملي در مورد فضيلت اين ايام مي نويسد:عبادت ذات اقدس اله، شئوني دارد نظير طواف در حج و عمره، گاهي هم وقوف و عكوف و اقبال همراه با تعظيم و بزرگداشت را در خانه خود واجب يا مستحب مي شمارد، نظير اعتكاف. از اينكه اعتكاف در كنار طواف و عدل ركوع و سجود قرار گرفته معلوم مي شود كه از بارزترين مصاديق بندگي در پيشگاه ذات اقدس اله است.فوائد ايام البيضالف: اخرويآمرزش گناهان: من اعتكف ايمانا و احتسابا غفرله تقدم من ذنبه» اعتكاف از روي ايمان و يقين باعث مغفرت او مي شود.نزديكي به خدا: در حديث معراج خداوند از پيامبر خود سوال مي كند: اي احمد! آيا ميداني در چه هنگام بنده به مقام قرب من نايل مي شود؟ بعد در جواب ميفرمايد: زماني كه گرسنه يا در حال سجده باشد.دوستي به خدا: «والذين آمنوا اشد حبالله» آنانكه ايمان آورده اند به شدت خدا را دوست دارند.رسيدن به بهشت و نعمت هاي الهي: «والذين هم علي صلواتهم يحافظون اولئك هم الوارثون الذين يرثون الفردوس هم فيها خالدون» آنانكه از نمازهايشان محافظت مي كنند آنان وارثان اند؛ آناني كه بهشت را به ارث مي برند و در آن داخل هستند.ب: دنيويتقويت اراده: حضرت علي(ع) مي فرمايند: «من استدام رياضه نفيسه انتفع» هركس به طور مداوم رياضت بكشد نفع مي برد.انس بامعنويت: در پرتو اعمال ايام البيض و ارتباط رواني معتكف دوري برايش مشكل است.دوري از غفلت: «اقم الصلاه لذكري» ذكر همان دوري از غفلت است. غفلتي كه اگر به ذكر مبدل نگردد موجبات سقوط آدمي را فراهم مي آورد.تواضع و فروتني: غرور و تكبر از معتكف رخت برمي بندد و در مقابل هم نوع خود تكبر نمي ورزد. بلكه فروتني را پيشه خود خواهد ساخت.ج: فرهنگي و اجتماعيايجاد زمينه مناسب براي انديشيدن و تعقلفرصت براي نيايش نماز، تلاوت قرآن و ... و فراهم آوردن زمينه توبه و بازگشتتقويت و گسترش ارزشها و هنجارهاي اسلامي و انسانيكاهش جرم و فساد و هدفمند شدن زندگيآشنايي و برقراري ارتباط دوستانه و گسترش محبتآري معتكف با عبادت خالصانه سه روز خود، به پالايش دروني رسيده، تا ضمن نزديكي هرچه بهتر و بيشتر به معبود، روح خويش را نيز تطهير كرده و امكان برخورداري از رحمت بيكران الهي را خواهد داشت.اعمال ايام البيضدر اعتكاف همواره ايام مشهور و مورد اهميت و اصحاب معرفت بوده است كه از آن جمله مي توان به اعمال ايام البيض اشاره نمود كه انجام آن به اختصار چنين است.الف: تاكيد در استجاب روزه اي ايام البيضحضرت رسول اكرم(ص) مي فرمايد: هركس سه روز از وسط ماه رجب (سيزدهم تا پانزدهم) را روزه بدارد و در شب هايش به نماز شب قيام كند از دنيا رحلت نمي كند مگر با توبه نصوح. و امام صادق(ع) فرمود: هركس ايام البيض ماه رجب را روزه بگيرد خداوند متعال به ازاي هر روز ثواب روزه داري وشب زنده داري يك سال را براي او مي نويسد و او روز قيامت در جايگاه ايمن شدگان از آتش دوزخ خواهد ايستاد.ب: اعمال ام داوود:از عمده ترين اعمال ايام البيض اعمال ام داوود است و براي برآمدن حاجات و برطرف شدن گرفتارها و دفع ظلم ظالمان موثر است و كيفيت و اجراي آن در كتب مفاتيح و مصباح شيخ و ... آمده است.علامه مجلسي درباره كمال ايام البيض مي نويسد: كمال ايام البيض در ان است كه انديشه و دل و اعضا برمجرد عمل صالح وقف گرددو بر در خانه خداي جليل و در برابر اراده مقدس او به حبس درآيد و به زنجير مراقبت او به بند كشيده شود و از آن چه روزه دار از انجام آن خودداري مي كند به طور تمام و كمال بازداشته شود.ج: خواندن آيات قرآن كريمدر اين ايام سفارش به خواندن آيات سوره انعام، اسرا، كهف، لقمان، ياسين، صافات، فصلت، شوري، دخان، آيه الكرسي، فتح، واقعه، ملك، قلم، انشقاق تا پايان قرآن گرديد.د: و از ديگر اعمال اين ايام خواندن دعاي اسفتاح، زيارت امام حسين(ع)، به جاي آوردن چهارركعت نمازي كه حضرت امير در اين روز به جاي آورد، خواندن دعاي يا مذل كل جبار و ...تفكر و ايام البيضبرترين عبادت در ايام البيض براساس آيات و روايات تفكر و تدبر است. لذا شايسته است كه انسان در اين ايام به مسائل خداشناسي، خودشناسي و ... به تفكر و انديشه بپردازد.حضرت علي(ع) درباره تفكر مي فرمايد: انديشيدن انسان را به نيكي و انجام آن مي كشاند. امام رضا(ع) در اين باره مي فرمايد: عبادت به نماز و روزه بسيار نيست عبادت يعني انديشيدن در امر خداي عزوجل. اهميت و ارزش تفكر در اين است كه گاه يك ساعت انديشيدن موجب توبه از گناهان و عبادت تمام عمر مي شود.آري ايام البيض فرصت خوبي براي تفكر است تا اينكه انسان از حالت غفلت خارج شود و هوشيارانه به زندگي خود ادامه دهد كه از جمله اين محورها مي توان به تفكر در آثار خداوند، تفكر در دين، تفكر در دنيا، تفكر در طبيعت، تفكر در قيامت، تفكر در عاقبت به خيرها و شرها، تفكر در فرصتها، حسابرسي اعمال، تفكر در بهشت و نعمات آن و ... اشاره نمود.فرصت و ايام البيضايام البيض فرصت مناسبي است كه انسان به خويشتن پرداخته و معايب و كاستي هاي خود را شناخته و براي رفع نقصان و تكامل آن بكوشد. زيرا با ويژگي هايي كه اسلام براي ايام البيض بيان كرده پاسخي است به نيازهاي روحي و فرصتي است مغتنم براي روآوردن به خود و خداي مهربان. زيرا انسان طبق وعده الهي در آيه ششم سوره مباركه انشقاق، سرانجام به ديدار معبود نايل خواهد شد و براي رسيدن به محبت خداوند بايد راه عبادت حقيقي را در پيش بگيرد و گاهي در انس با پروردگار بايستي در گوشه اي خلوت گزيد و دور از همه عنوان ها و تعلقات دنيايي، در حال خود بينديشد و با سوز دل و اشك چشم، زنگار و سياهي را از چهره جان خود بزدايد و زاد و توشه آخرت تامل كند. «الانفراد راحه المتعبدين» خلوت گزيدن آسايش عبادت گران است. زيرا ايام البيض بهترين موقعيت براي خلوت كردن است «كل يحب خلوه حبيبه» هر محبي دوست دارد كه بامحبوب خويش خلوت كند. حتي پيامبران الهي با توجه به اين نياز روحي فرصت هايي را نيز براي خلوت كردن خويش با خداي مهربان فراهم مي ساخته اند كه يكي از بهترين فرصت ها ايام البيض مي باشد.جوان وايام البيضدر فرهنگ اسلامي روي آوردن جوانان به ايام البيض علاوه بر بهره برداري از فيض معنوي آن، جهاد مقدس است زيرا اين سنت حسنه نقش بسيار مهمي در رويارويي با نفوذ فرهنگ بيگانه ايفا مي كند. جواني كه در مراسم ايام البيض طعم شيرين ايمان وانس با خداوند را چشيده و لذت هاي مادي در ديدگان او حقير و بي ارزش جلوه كند به راحتي مي تواند از گرداب فساد و باورهاي ضدديني به سلامت عبور كنند.آري ميزان علاقه جوانان ايران اسلامي به اين ايام به حدي است كه به شهادت آمار و مشاهدات عيني در سنوات گذشته بيش از هشتاد و پنج درصد معتكفان را جوانان تشكيل داده اند اين استقبال گسترده از اين مراسم معنوي خود پاسخ قاطعي است بر كسانيكه جوانان جامعه را بريده از دين و انقلاب معرفي مي كنند. جواناني كه به تعبير مقام معظم رهبري برخوردار از معرفت ديني بالا و ايمان عميق است.زيباترين ولادت در ايام البيضدر عالم خلقت تاكنون ولادتي به زيبايي ولادت حضرت علي(ع) مشاهده نشده است. و بنابر قول مشهور بعد از سي سال از عام الفيل خداي بزرگ بر ابوطالب و فاطمه بنت اسد منت نهاد تا فرزند آنان در مبارك ترين ايام، برترين ماه ها، در مقدس ترين بقاع روي زمين، روزجمعه سيزدهم ماه رجب، داخل بيت الحرم،‌حرم امن الهي به دنيا آمد تا نشان كمال عظمت شيعيان و افتخار ويژه براي پيروان راستين خويش باشد كه قبل از او و بعد از او مولودي در آنجا به دنيا نيامده و نخواهد آمد.13 رجب روز ميلاد مظهر علم و عزت و عدالت و سخاوت و شجاعت، اسدالله الغالب، علي بن ابيطالب(ع) و روز بزرگداشت مقام پدر گرامي باد.

منابع:
قرآن كريمفرهنگ معينمفاتيح الجنان، شيخ قميثواب الاعمال، شيخ صدوقتفسير الميزان، علامه طباطباييتحريرالوسيله، ج اول حضرت امام خميني(ره)مستدرك الوسائل، ميرزا حسين نوري، ج7 ص567اقبال الاعمال، سيدبن طاووساعتكاف تطهير صحيفه اعمال، واحد تحقيقات مسجد جمكراناعتكاف، سيدمحمود كاظم طباطبايي، مجله پاسدار اسلام شماره 249اعتكاف سنتي محمدي، ص50و51اعمال ماه رجبحكمت عبادات آيت الله جوادي آملي

http://old.ido.ir/a.aspx?a=1390032404
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرایی نامگذاری «ایام البیض»/ رابطه اعتکاف با روزهای میانی ماه رجب
خبرگزاری فارس: مدیر گروه اخلاق مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات دینی با تشریح علت نامگذاری «ایام‌ البیض»، مهمترین عمل اعتکاف را محاسبه نفس و تفکر برشمرد و دست یافتن به «توبه نصوح» را حاصل اعتکاف در روزهای وسط ماه رجب دانست.


http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13910314000191
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
حافظ (غزلیات)/دل می‌رود ز دستم صاحب دلان خدا را

حافظ (غزلیات)/دل می‌رود ز دستم صاحب دلان خدا را

دل می‌رود ز دستم، صاحب دلان، خدا را!دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا
کشتی شکستگانیم، ای باد شُرطه، برخیز!باشد که بازبینیم دیدار آشنا را
ده روزه مهر گردون، افسانه است و افسوننیکی به جای یاران فرصت شمار یارا
در حلقه گل و مل، خوش خواند دوش بلبلهاتَ الصبوح هبوا، یا ایها السکارا!
ای صاحب کرامت! شکرانه سلامتروزی تفقدی کن، درویش بی‌نوا را
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است:«با دوستان مروت، با دشمنان مدارا»
در کوی نیک نامی ما را گذر ندادند گر تو نمی‌پسندی تغییر کن قضا را
آن تلخ‌وَش که صوفی اُم الخبائِثَش خوانداشهی لَنا و احلی، مِن قُبلة العُذارا
هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی( ...رقصی چنین میانه ی میدانم آرزوست ...)کاین کیمیای هستی، قارون کند گدا را ( فنای ذات )
سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزددلبر که در کف او موم است سنگ خارا
آیینه سکندر جام می است بنگر ( اسکندر مقدونی = سلمان فارسی = لقمان حکیم = ناکجاآباد ...)تا بر تو عرضه دارد احوال ملک دارا
خوبان پارسی‌گو بخشندگان عمرندساقی بده بشارت رندان پارسا را
حافظ به خود نپوشید این خرقه می آلودای شیخ پاکدامن، معذور دار ما را


تاپیک: ذوالقرنین قرآن = اسکندر مقدونی = سلمان محمدی = روزبه ی ایرانی= دوست ارسطو = داستان نا کجا آباد نظامی گنجوی = شهر مدینه
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
مساله‌ سیاسی‌ آب‌ در خاورمیانه‌؛دریای‌ مرده‌ زنده‌ می‌ماند

مساله‌ سیاسی‌ آب‌ در خاورمیانه‌؛دریای‌ مرده‌ زنده‌ می‌ماند

http://vista.ir/article/230691
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
کتاب اربعین در فرهنگ شیعه .....

کتاب اربعین در فرهنگ شیعه .....

اصحاب امام حسین به او گفتند که برو و این قوم را نصیحت کن که شاید از جنگ با ما منصرف شوند امام به اصخاب خود گفت که اینها شکمشان از حرام پر گردیده بنابراین هیچ حرفی در انها تاثیر گذار نیست.


اصل و فرع حقايق و معاني دردست ائمه اطهار است:
http://www.maarefislam.com/doreholom...dex/lamaat.htm
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیام

خیام

خیام
قومی ز خیال در غرور افتادند
وندر طلب حور و قصور افتادند
قومی متشککند و قومی به یقین
از کوی تو دور دور دور افتادند

در تکیه قلندران چو بنگم دادند
در کاسه به جای لوت سنگم دادند
گفتم ز چه روی خواست خاری ما
ریشم بگرفتند و به چنگم دادند

http://freedman86.blogfa.com/post-36.aspx
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
چشم در برابر چشم = نگاه به نامحرم و ....
گوش در برابر گوش = شنیدن موسیقی حرام و ....
زبان در برابر زبان = غیبت کردن و ....
 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
خداوند همه جا هست چشم بگشا و ببين.

خداوند همه جا هست چشم بگشا و ببين.

بسم الله الرحمن الرحيم
الله‌شناسي

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره


خداوند همه جا هست چشم بگشا و ببين.
اين دوره در سه مجلد است و اصل‌ اين‌ مباحث‌ يكدوره‌ تفسير آيۀ مباركۀ «اللَهُ نُورُ السَّمَـاواتِ وَ الارض» است‌ كه‌ تا «وَ اللَهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ» در ضمن‌ ابحاثي‌ مذاكره‌ و تحرير شده‌ است‌ .
در اين‌ مباحث‌ از مسألۀ توحيد ذاتي‌ و اسمائي‌ و افعالي‌ ذات‌ مقدّس‌ حضرت‌ حقّ ، و كيفيّت‌ پيدايش‌ عالم‌ آفرينش‌ ، و ربط‌ حادث‌ به‌ قديم‌ ، و نزول‌ نور وجود در مظاهر امكان‌ ، و حقيقت‌ ولايت‌ و ربط‌ موجودات‌ به‌ ذات‌ باري‌تعالَي‌ ، و لقاء الله‌ و وصول‌ به‌ ذات‌ مقدّس‌ او به‌ فَناء و اندكاك‌ هستي‌ مجازي‌ عاريه‌اي‌ در وجود مطلق‌ و هستي‌ اصيل‌ و حقيقي‌ بحث‌ ميگردد .


مطالبي از كتاب:

 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
قيامت محل لمس توحيد و عظمت بي‌انتهاي خداوند است.

قيامت محل لمس توحيد و عظمت بي‌انتهاي خداوند است.

بسم الله الرحمن الرحيم
معادشناسي

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره


قيامت محل لمس توحيد و عظمت بي‌انتهاي خداوند است.
اين مجموعه شامل‌ 75 مجلس‌ در قالب ده مجلد، در كيفيّت‌ سير و حركت‌ انسان‌ در دنيا و عالم‌ غرور و نحوۀ تبدّل‌ نشأۀ غرور به‌ عالم‌ حقائق‌ و واقعيّات‌ و ارتحال‌ او بسوي‌ خدا و غاية‌ الغايات‌ ميباشد .


مطالبي از كتاب:


جلد اوّل‌:
مقدمه
مجلس أوّل: حـقـائـق‌ و اعـتـبـاريّـات

مجلس دوم: زندگي‌ موقّت‌ و حيات‌ جاودان‌

مجلس سوم: سـبـب‌ تـرس‌ از مـرگ‌

مجلس چهارم: بهترين سرمايۀ تكامل وتعالي

مجلس پنجم:‌ مجانست‌ خواب‌ و مرگ

مجلس ششم: عمل‌ فرشتگان‌ قبض‌ ارواح‌ و ملك‌ الموت‌ عين‌ عمل‌ خداست‌

مجلس هفتم: قبض‌ روح‌ و مشاهدات‌ در حال‌ مردن‌ با باطن‌ است‌

 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
سرانجام انسان در هستي بايد اتصال به ذات بينهايت خداوند باشد.

سرانجام انسان در هستي بايد اتصال به ذات بينهايت خداوند باشد.

روح مجرد

پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره


سرانجام انسان در هستي بايد اتصال به ذات بينهايت خداوند باشد.
موضوع كتاب: يادنامه عارف كامل مرحوم حاج سيد‌هاشم حداد (قدس سره)



مطالبي از كتاب:
• منظور از معرفت و شهود و لقاء، فناء در ذات اوست.
• حاج سيد‌هاشم برتر از ادراك مردم بود، او از جزئيت عبور كرده و به كليّت پيوسته بود.
• حاجت‌هاي مردم غالبا امور مادي است و مي‌خواهند وصله‌اي به وصله‌هايشان اضافه كنند.
• مردم چرا مكاشفه مي‌خواهند؟ عالم سراسرش مكاشفه است.
• براي حركت به سوي خدا بايد به روايت"عنوان بصري"عمل كرد.
• در حوزه‌هاي علميه بايد درس عرفان عملي تدريس شود.
• عذاب‌هاي آسماني نتيجه ناسپاسي و بي‌حرمتي به حقايق دين است.
• عرفاي غير شيعه در طول تاريخ يا عارف نبودند يا تقيه مي‌كردند.
• در جامعه امروز ما امثال علامه طباطبائي و سيد جمال گلپايگاني ناشناخته‌اند چه رسد به شناخت حدادها.

فهرست

مدخل‌
ديباچه‌
مقدمهبخش نخستين: مقدّمۀ تشرّف‌ و توفيق‌ به‌ محضر و ملازمت‌ حضرت‌ حدّاد

بخش دومين: سفر اوّل‌ حقير به‌ أعتاب‌ عاليات‌ در سنۀ 1381 هجريّۀ قمريّه‌ بغير از سفر بيت‌ الله‌ الحرام‌

بخش سومين: سفر دوّم‌ حقير به‌ أعتاب‌ عاليات‌ در سنۀ 1383 هجريّۀ قمريّه‌

بخش چهارمين: سفر سوّم‌ حقير به‌ أعتاب‌ عاليات‌ در سنۀ 1385 هجريّۀ قمريّه‌

 

lord aragon

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا وقت باقي است بايد دست به راه عرفان و سلوك الي الله زد.

تا وقت باقي است بايد دست به راه عرفان و سلوك الي الله زد.

بسم الله الرحمن الرحيم
[h=1]رساله سير و سلوك منسوب به بحرالعلوم[/h]پایگاه علوم و معارف اسلام، حاوي مجموعه تاليفات حضرت علامه آية الله حاج سيد محمد حسين حسيني طهراني قدس‌سره






تا وقت باقي است بايد دست به راه عرفان و سلوك الي الله زد.
در اين‌ رساله‌ ، علاوه‌ بر شرح‌ حال‌ مرحوم‌ علاّمۀ بحرالعلوم‌ و صحّت‌ انتساب‌ اين‌ رساله‌ به‌ ايشان‌ ، حقيقت‌ و مقصد سلوك‌ إلي‌ الله‌ ، كيفيّت‌ و آثار سلوك‌ إلي‌ الله‌ ، و طريق‌ ذكر علاّمۀ بحرالعلوم‌ با شرحي‌ تفصيلي‌ از حضرت‌ علاّمه‌ آية‌ الله‌ قدّس‌ سرّه‌ بيان‌ گرديده‌ است‌ .
مطالبي از كتاب:


فهرست:

مقدمه
بخش‌ اوّل‌: طرح‌ كلّي‌ از حقيقت‌ سُلوك‌ الي‌ الله‌ و مقصد آن‌ و شرح‌ منازل‌ عالم‌ خلوص‌ و عوالم‌ قبل‌ و بعد از آن‌
فصل اول: خاصيت عدد چهل در ظهور استعدادات

فصل دوم: معرفت اجماليه مقصد

فصل‌ سوّم‌: دخول‌ به‌ علم‌ خلوص‌ و معرفت‌ آن‌

فصل‌ چهارم‌: سير در منازل‌ چهل‌ گانۀ عالم‌ خلوص‌

بخش‌ دوّم‌: در طريق‌ سلوك‌ و مسافرت‌ الي‌ الله‌ به‌ دو بيان‌
فصل اول: بيان اجمالي در طريق سلوك الي الله

فصل‌ دوّم‌: بيان‌ تفصيلي‌ در طريقۀ سلوك‌ إلي‌ الله‌


فصل‌ سوّم‌: آثار سلوك‌
فصل‌ چهارم‌: طريق‌ ذكر مؤلّف‌ (ره‌)
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا