نگهداري و تعميرات

almasian

عضو
نگهداري و تعميرات

کليه فعاليت هايي است که حفظ شرايط اوليه دارايي هاي فيزيکي و آماده بکار نگه داشتن آنها جهت استمرار فرآيندهاي پيش بيني شده انجام مي شود. اين فعاليتها سبب افزايش عمر مفيد ماشين آلات، کاهش مصرف قطعات يدکي، انرژي و هزينه ها مي شود و بازده عملي ماشين آلات را افزايش مي دهد. مهمترين هدف نگهداري و تعميراتکه به اختصار " نت "نامیدهمیشود، بهينه سازي توانايي ماشين آلات جهت رسيدن به حداکثر ميزان توليد و کاهش ميزان فرسايش و خرابي هاست.

با اين تعريف، نگهداري به مجموعه فعاليت هايي اطلاق مي شود که به طور مشخص و بيشتر به صورت برنامه ريزي شده و با هدف جلوگيري از خرابي ناگهاني ماشين آلات و تجهيزات و تأسيسات انجام مي گيرد و موجب افزايش قابليت اطمينان و در دسترس بودن آنها مي شود. تعميرات نيز مجموعه فعاليت هايي هستند که روي يک سيستم دچار خرابي و يا از کارافتادگي انجام مي شود تا آن را به حالت آماده و قابل بهره برداري باز گرداند.
سيستم نت
مجموعه اي است از کارکنان، تجهيزات و ابزار، قطعات يدکي، مواد مصرفي، اطلاعات و مدارک فني، روشها و دستورالعملهاي کاري و کارگاههاي تعميراتي که به شکل مناسبي در کنار هم قرار مي گيرند تا اهداف تعيين شده مانند حداکثر سازي راندمان تجهيزات و حداقل کردن هزينه هاي نت اصل شود.
استراتژي هاي نگهداري و تعميرات
1- تعميرات پس از خرابي) Failure Break Down Maintenance : FBM )
قديمي ترين و ساده ترين روش است؛ هر چند در واقع تعميرات نيست . زيرا بعد از وقوع هر نوع شکست و از کارافتادگي، تمامي قطعات ماشين را باز کرده و بازرسي مي کند و در صورت مشاهده عيب و نقش در هر قطعه، آن را تعمير و عوض مي کند. مي توان گفت فلسفه اين استراتژي جمله زير است:

« اگر نشکست آن را تعمير نکن »


2- نگهداري و تعميرات پيشگيرانه (:pMPreventive Maintenance )
در اين روش در فواصل زماني مشخص، قطعات دستگاه بازرسي مي شوند، يعني بازديدها و تعميرات با تناوب زماني مشخص ، برنامه ريزي مي شوند و تمامي تلاش در جهت جلوگيري از وقوع شکست و ايجاد خرابي است. ايراد اين روش آن است که جهت انجام کاري مي بايست ابتدا دستگاه را از حالت کار عادي خود متوقف ساخت و بعد از آن نيز گاهاً قسمتهايي از دستگاه که سالم هستند، تعويض مي شوند. علي رغم آنکه باز و بسته کردن ماشين آلات، مي تواند باعث بروز عيب در آنها شود.

3- نگهداري و تعميرات پيش بينانه ( : PdMPredictive Maintenance )
جهت رفع مشکل موجود در روش قبل و جلوگيري از تعميرات غيرضروري بر روي اجزاء سالم، روش PdM توسعه پيدا کرده است. در اين روش با استفاده از آزمايش هاي غيرمخرب متعدد، مشکلات دستگاه شناسايي مي شود و با توجه به نتايج حاصل از آزمايشات، نسبت به تعمير تجهيزات و دستگاه ها، اقدام مي شود. برنامه پايش وضعيت و تعميرات مبني بر شرايط کار دستگاه که در ادامه توضيح داده مي شوند، بر اساس اين روش تعميراتي به وجود آمده اند.

4- نگهداري و تعمير کنش گرايانه (:paMProactive Maintenance )
روش نت PaM بر اساس پايش پيشرفت عيب ( نقص ) و تعمير قبل از شکست بود؛ اما اگر مشکلات به صورت ريشه اي ارزيابي نمي شدند، احتمال عودت عيب وجود داشت. اين روش، به ريشه يابي و رفع علل اصلي خرابي مي پردازد تا با رفع علت خرابي ها، از بروز مجدد آنها در آينده جلوگيري شود. در اين روش، نقش محوري به عهده آناليز ريشه يابي است. اين نت با عنوان نت قابل اعتماد و بهره ور نيز شناخته مي شود. با اجراي اين روش، حداکثر زمان کارکرد ماشين آلات و در دسترس بودن آنها حاصل مي شود.
نگهداري و تعميرات که به طور سنتي بر اساس زمان انجام مي شود، نت پيشگيرانه يا اصلاحي نام دارد. در اين روش، نت به منظور پيشگيري از خرابي تجهيزات اجرا مي شود و اين کار با استفاده از تعميرات، سرويس کردن و يا تعويض قطعات انجام مي شود.
نت اصلاحي زماني است که از کارافتادگي رخ داده و يا نقصي مشاهده مي شود که در بعضي موارد، نت اصلاحي مي بايست، فوراً انجام شود؛ اما در بعضي موارد مي تواند به تعويق افتد.
نت بر مبناي شرايط ( Condition Based Maintenance )
CMB اعمال نت است بر اساس وضعيت واقعي که از آزمايشهاي غير تخريبي در همان محل، اندازه گيري هاي عملياتي و وضعيتي به دست مي آيد و هدف از آن، بهبود قابليت اطمينان و دسترسي سيستم، کيفيت توليدات، ايمني، برنامه ريزي بهينه اعمال نت، کاهش هزينه هاي مستقيم نت، کاهش مصرف انرژي و برآورده کردن الزامات ISO 9000 است.
میزان افزایش سرمایه گذاری برروی ماشین آلات صنعتی و اتوماسیون از یکسو و افزایش ارزش مالی و اقتصادی انها از سوی دیگر منجر به آن شد که مدیران و صاحبان صنایع به فکر راه کارهایی منطقی که قادر به بیشینه سازی طول عمر مفید تجهیزات تولیدی خویش و طولانی کردن چرخه عمر اقتصادی آنها شود. افزایش میزان اثربخشی ماشین آلات ، بهبود کیفیت محصولات در کنار کاهش هزینه های نت و عدم خسارت به محیط زیست از جمله مواردی بود که باعث ایجاد تحولی جدید در زمینه نگهداری و تعمیرات گردید.
دست آوردهای جدید نت در این دوره عبارتند از :
- معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات برپایه شرایط کارکرد ماشین آلات و ترویج استفاده از روشهای پایش وضعیت همچون آنالیز لرزش ، حرارت سنجی و ..
- معرفی و بکارگیری انواع روشهای تجزیه و تحلیل خرابیهای ماشین آلات
- طراحی تجهیزات با تاکید بیشتر برقابلیت اطمینان و قابلیت تعمیر
- تحول اساسی در تفکر سازمانی به سمت مشارکت و گروههای کاری
- معرفی سیستم نگهداری و تعمیرات موثر معرفی روش نت مبتنی بر قابلیت اطمینان ( RCM ) بعنوان روشی جامع جهت تصمیم گیری در استفاده صحیح از انواع سیستمهای نگهداری و تعمیرات موجود. RCM فرایندی است که اولا معین می کند چه کاری می بایست برای تداوم عمر هرگونه سرمایه فیزیکی انجام شود ، ثانیا انتظارتی را که کاربران از تجهیزات دارند ضمانت و عملی می نماید. نگهداری و تعميرات برپايه قابليت اطمينان يکی از متدهای جديد نگهداری و تعميرات است که در دهه اخير به سرعت رشد کرده است. اين تکنيک نت بر بهينه سازی اصلی ترين و مهم ترين فرآيندهای دخيل در نت از روشهای کاری و دستورالعملها گرفته تا سيستمهای ديگر نت نظير انبار و خريد معطوف می شود. به عبارتی ديگر تمرکز بر ارزيابی و تحليل ريسک برای تعيين فعاليت لازم در نت (جنبه های زيست محيطي، جنبه های عملياتی و غيرعملياتی ) وظيفه RCM است.

هفت سوال اساسی در RCM عبارتند از:


- کارکردهای استاندارد دستگاه در شرايط عملياتی


- علايم از کارافتادگی موئد عدم کارکرد دستگاه


- عوامل ايجاد حالات شکست


- بيامدهای محتمل ناشی از وقوع حالات شکست


- کارهای لازم برای جلوگيری از حالات شکست


- روشهای خلاقانه و غيرمعمول برای جلوگيری از شکست
 

almasian

عضو
پايش وضعيت ( Condition Monitoring )
اندازه گيري و پايش مستمر پارامتري از دستگاه در حال کار است که بيانگر وضعيت آن باشد و قابل trend کردن باشد، يعني تکرارپذير باشد و در عين تکرارپذيري، قابل مقايسه کردن نيز باشد. همچنين اطلاعات مفيدي را جهت عيب يابي سيستم ارائه کند. از سوي ديگر، پارامتري در CM مهم است که اندازه گيري آن وقفه اي در فعاليت ماشين ايجاد نکند.
استراتژي CM بر اين باور است که اغلب خرابي هاي ماشين آلات و تجهيزات صنعتي، پس از رسيدن به يک مرحله مشخص، نشانه هايي از خود بروز مي دهند که مي توان اين نشانه ها را به صورت ارتعاشات، صدا، امواج آلتراسونيک، ذرات فرسايشي، دما و... تشخيص داده و وقوع خرابي را پيش بيني کرد؛ لذا مي توان قبل از رسيدن خرابي به مرحله بحراني، با برنامه ريزي فعاليت تعميراتي و اجراي آن پيشرفت خرابي را متوقف ساخت.
تاريخچه CM
- در سال 1936 نيروي دريايي امريکا يک برنامه نت پيشگيرانه را با برنامه آناليز روغن مورد توجه قرار داد.
- در سال 1940 راه آهن امريکا و به دنبال آن ارتش امريکا آناليز روغن را در CMماشين هاي خود به کار بستند.
- در سال 1970 شرکت کاترپيلار، بزرگ ترين توليدکننده ماشين آلات راهسازي و معدني دنيا، CM را به طور وسيعي آغاز کرد.

در ايران نيز، CM در سال 1368 معرفي شد و اقدامات اوليه جهت معرفي آن به صورت جدي تا سال 1373 ادامه يافت. در سال 1374 اولين آزمايشگاه CM در مرکز آموزش عالي وزارت جهادسازندگي راه اندازي گرديد.
اهداف بکارگيري CM
در اکثر صنایع، اساسی ترین هدف اجرای CM، شناسایی و پیشگیری از بروز عیب در تجهیزات است.(اجرای PaM)که به طور خلاصه می توان مواردی از آن را به صورت زیر بیان کرد :
1- تشخیص و کنترل به موقع فرسایش و عیب قبل از بروز خسارت
2- کنترل کیفیت مواد مصرفی و افزایش عمر
3- برآورد زمان دقیق برنامه PM
4- شناسایی آلودگی ها و نحوه ورود آنها به سیستم
5- کنترل عمر و جلوگیری از تعویض مواد و قطعات قبل از پایان عمر آنها
6- کنترل و بهینه سازی PM
7- ارتقاء کنترل های مدیریتی و
تکنیک های رایج CM
با توجه به مشخصات پارامترهای مناسب در CM، تکنیکهای متفاوتی جهت اجرای سیستم CM وجود دارد که مهمترین و رایج ترین آنها عبارتند از :
1- استفاده از حواس پنجگانه
2- آناليز آلتراسونيک
3- آناليز ارتعاشات
4- آناليز صدا
5- ترموگرافي
6- آناليز کارآيي ( Performance )
7- آناليز مدار موتور و ساير تستهاي الکتريکي
8- آناليز روغن و تريبولوژي (Tribology)
 

almasian

عضو
استفاده از حواس پنجگانه
ابتدایی ترین روش برای پایش وضعیت که در جایگاه خود اهمیت دارد، استاده از حواس انسانی است.
- با لمس کردن ( به خصوص به کمک یک سکه ) می توان درکی از ارتعاشات تجهیزات داشت. همچنین در مواردی که دما بالا نباشد، می توان احساسی از درجه حرارت داشت.
- بازرسی چشمی ( دیدن ) یکی از تکنیک های مهم تست های غیرمخرب و CM است. بسیاری از عیوب مانند انواع نشتی ها، شکستگی ها، دفرمگی ها و ... با مشاهده ، قابل تشخیص اند.
- برخی اشکالات در سیستم منجر به انتشار بوی خاصی می شوند که با مشام انسان قابل تشخیص است.
- شنوایی انسان یکی از بهترین ابزارها برای آنالیز صدا ( کیفی و کمی ) است. گاهی گوش انسان برای تشخیص منشأ صدا و نوع خرابی مربوطه، از آنالایزرها بهتر عمل می کند، چون می تواند بین الگوهای مختلف تولید صدا فرق گذاشته و بین خرابی های مختلف ونوع صدای ایجاد شده ارتباط برقرار کند.
آناليز آلتراسونيک
گوش انسان قادر است امواج صوتي در محدوده فرکانسي Hz 20 الي KHz 20 را حس کند. آن بخش از طيف امواج صوتي که داراي فرکانس بالاتر از KHz 20 (حد انتهايي شنوايي انسان) مي باشند، " امواج آلتراسونيک" ناميده مي شوند. برخي از اشکالات و عيوب در ماشين آلات و تجهيزات الکتريکي، منجر به ايجاد امواج آلتراسونيک مي شوند. اين امواج از طريق هوا و يا جسم جامد منتشر مي شوند که به ترتيب به آنها airborne و structure borne مي گويند.
امواج منتشر شده به کمک دستگاه و سنسورهاي مناسب ، تشخيص داده شده و با تحليل ويژگيهاي آنها ، نوع عيب قابل شناسايي است. همچنين با توجه به اينکه با دور شدن از منبع عيب ، شدت امواج کاهش مي يابد ، محل عيب با دقت قابل ملاحظه اي تعيين مي گردد.
آنالیز صدا
علاوه بر امواج آلتراسونيک، امواج صوتي نيز از تجهيزات در حال کار در محيط منتشر مي شود. طيف فرکانسي صدا با کمک يک ميکروفون و دستگاه آنالايزر قابل مشاهده است که از جهات بسياري شبيه طيف ارتعاشات خواهد بود، زيرا با مکانيزم مشابهي ايجاد مي شوند.
بهترين ابزار براي عيب يابي از طريق صدا، قدرت شنوايي انسان است. زيرا گوش انسان قادر به تشخيص الگوهاي پيچيده صوت و تفکيک آنها از يکديگر و نيز ربط دادن آن به انواع خرابي است. در حاليکه براي انجام اين کار از طريق آنالايزرها مشکلات زيادي به وجود مي آيد. براي شنيدن بهتر مي توان از گوشيهاي چک صدا (استتسکوپ) استفاده کرد.
آنالیز کارایی
يکي از تکنيکهاي CM که براي انواع مختلف ماشين آلات و به ويژه تجهيزاتي که در واحدهاي فرآيندي به کار مي روند ، مورد استفاده قرار می گیرد،آنالیز کارایی است. در این روش به کمک انواع گيج ها ، نشانگرها ، سنسورها و ترانسميترها اطلاعات اوليه ( مانند دبي، دما ، فشار و صورت جمع آوري می شود و پارامترهاي بيان کننده کارآيي ماشين نظير راندمان ، هد توليدي و . . . ) به کمک فرمولها و روابط رياضي و بر اساس اطلاعات اوليه محاسبه مي شوند. با trend کردن مقادير پارامترهاي بيان کننده کارآيي ماشين در طول عمر آن، هرگونه انحراف از وضعيت نرمال مشخص شده و مي توان با انجام اقدام اصلاحي، وضعيت را نرمال نمود. اين تکنيک به ويژه براي توربينها ، پمپها ، فنها ، مبدلهاي حرارتي ، بويلرها و . . . از اهميت خاصي برخوردار است .
آنالیز مدار موتور
مدار موتور کلیه المانهای در ارتباط با الکتروموتور را در بر می گیرد. این المانها از باس تغذیه برق موتور که وارد MCC (Motor Control Center) می شود آغاز شده و به خود الکتروموتور ختم می گردد. به طور کلی خرابی های محتمل در مدار موتور به شش ناحیه عیب ( Fault Zone ) تقسیم بندی می شود که عبارتند از:
- استاتور
- روتور
- فاصله هوایی
- عایق
- مدار قدرت
- کیفیت توان
این گروه از تستها صرفاً شامل یکسری تستهای الکتریکی می شود و لذا آنالیز مدار موتور (Motor Circuit Analysis) تنها یکی از اجزاء برنامه نگهداری و تعمیرات الکتروموتورها به شمار می رود و تکنیکهایی همچون آنالیز ارتعاشات، ترموگرافی، آنالیز آلتراسونیک و ... برای تکمیل برنامه ضروری هستند. عیوبی که هر کدام از نواحی خطای فوق در بر می گیرند و روشهای تست شامل در هر یک، در ادامه بررسی می شوند.
1- استاتور:
بر اثر انواع تنشهای وارده به استاتور (تنش مکانیکی، الکتریکی، حرارتی و تنشهای ناشی از آلودگی محیط) استاتور همواره در معرض آسیب دیدگی است.
برخی از پتانسیلهای خرابی عبارتند از:
اتصال حلقه به حلقه، اتصال حلقه به زمین و اتصال فاز به فاز.
تستهایی که برای تشخیص عیب استاتور به کار می روند:
- اندازه گیری اندوکتانس و محاسبه ضریب نفوذپذیری هسته
- اندازه گیری و محاسبه نامیزانی امپدانس سیم پیچ استاتور
- بررسی تقدم و تأخر فاز جریان و ولتاژ
2- روتور:
ده درصد از خرابی های الکتروموتورها مربوط به روتور است. این خرابی ها شامل شکستگی روتور بارها، وجود عیب در اتصال روتور بارها به رینگ انتهایی و ... می شود.
تستهایی که برای عیب یابی روتور انجام می شوند:
- آنالیز جریان راه اندازی
- تست نفوذ روتور (Rotor Influence Check)
- آنالیز فرکانسی جریان (MCSA)
3- فاصله هوایی
نامیزانی فاصله هوایی منجر به افزایش ارتعاشات موتور به علت برهم خوردن توازن میدان مغناطیسی می شود. همچنین احتمال برخورد روتور و استاتور نیز وجود خواهد داشت.
تستهایی که برای تشخیص فاصله هوایی نامتقارن به کار می روند:
- آنالیز فرکانسی جریان (MCSA)
- تست نفوذ روتور (Rotor Influence Check)
4- عایق
خرابی عایق یکی از علتهای اساسی fail کردن الکتروموتورها به شمار می رود.
تستهای مربوطه عبارتند از:
- تست میگر (اندازه گیری مقاومت عایقی)
- اندیس PI
- اندیس DA
- تست ولتاژ پله ای
5 - مدار قدرت
گاهی اوقات بروز اشکال در مدار قدرت، منجر به عملکرد نامناسب موتور می شود، بدون اینکه اشکالی در خود موتور وجود داشته باشد.
برخی تستها عبارتند از:
- اندازه گیری مقاومت فاز به فاز
- محاسبه نامیزانی مقاومتی (Resistive Imbalance)
۶ - کیفیت توان
نامیزانی ولتاژ اعمال شده بر موتورهای 3 فاز، رابطه نزدیکی با حرارت تولید شده در آن دارد. برای مثال 5/3 درصد آنبالانسی ولتاژ منجر به افزایش 25 درصدی دمای سیم پیچ می شود.
برخی تستها عبارتند از:
- اندازه گیری و محاسبه THD (اعوجاج کلی هارمونیکی)
- اندازه گیری ولتاژ فاز به فاز
- محاسبه crest factor
- منحنی Phasor
- محاسبه نامیزانی ولتاژ، جریان و مقاوت
 

almasian

عضو
ترموگرافی
جهت مشخص كردن و آناليز حرارتي نابهنجاري ها براي انجام درست CM ماشينها استفاده مي شود. ترموگرافي مادون قرمز (IRT) بر اساس اندازه گيري توزيع انرژي حرارتي تشعشعي نشرشده از سطح هدف و تبديل آن به نقشه دماي سطحي يا ترموگرام است. استفاده از ترموگرافي به دو گروه الكتريكي و مكانيكي تقسيم بندي مي شود . بعضي كاربردها براي هر گروه عبارتند از :
مكانيكي :
مونيتور حرارت توليد شده به دليل اصطكاك اجزا معيوب ، ناهم محوري ، سايش ، روانكاري ضعيف و... مانند :
- بيرينگهاي اجزا دوار
- پوسته پمپها و موتورهاي الكتريكي
- كوپلينگها
- تله هاي بخار
- كندانسورها ، مبدل هاي حرارتي ولوله ها
- بخار و نشت هاي كمپرسور
- شيرها
- كوره هاي آجري
- كاربردهاي پروسسي
- خرابي عايق ها
- نشتي سيستم هاي خلا
الكتريكي :
مونيتورافزايش دماي ناشي از اكسيده شدن ، اتصالات خورده شده يا خرابي اجزا مانند :
- ترانسفورماتور هاي اصلي
- مراكز كنترل موتور
- Circuit Breaker
- پانل هاي توزيع
- اتصالات
- سيستم هاي كنترل
آنالیز ارتعاشات
آنالیز ارتعاشات یک ماشین، معیاری از وضعیت سلامت آن می باشد. از طرفی ارتعاش پایداری زیادی داشته و از عوامل محیطی تأثیر کمی می گیرد. در نتیجه یک پارامتر مناسب برای CM است. اکثر مشکلات ماشینهای مکانیکی دوار، بصورت علائم ارتعاشی و یا تغییر در مشخصه های ارتعاشی سیستم ظاهر می شود. از سوی دیگر هر عیب یا مشکل مکانیکی، علائم ارتعاشی مخصوص به خود ایجاد می کند؛ لذا با تحلیل ارتعاشات می توان به مشکلات و عیوب ماشین پی برد.
برخي از عيوبي که به کمک ارتعاشات شناسايي مي شوند:
- ناميزاني جرمي
- ناهم محوري
- رزونانس
- لقي مکانيکي
- خرابي بيرينگ
- خرابي چرخ دنده
- خارج از مرکزي
- شفت خميده
- فونداسيون معيوب
- اشکالات الکتريکي
- اشکالات آیروديناميکي و هيدروديناميکي
- خرابي کوپلينگ
- خرابي تسمه و پولي
- اشکالات PIPING
- اعوجاج پوسته
آنالیز روغن
روشهای پایش وضعیت از طریق آنالیز روغن قابلیت بالایی در تشخیص عیوب مکانیکی دارند و به عنوان ابزاری موثر، امکان بهینه سازی سیستم ها و کنترل های مختلف مانند بررسی روند استهلاک، کیفیت قطعات و مواد مصرفی و کیفیت تعمیرات را فراهم می سازند.
از آنجائیکه در سیستم های مکانیکی، روغن در تماس دائم با سطوح قطعات مختلف سیستم است، با آنالیز آن می توان اطلاعات درون سیستم را به خارج منتقل کرد و بر آنها نظارت داشت. با استمرار این نظارت می توان قبل از پیشرفت و توسعه خرابی، اقدامات پیشگیرانه را انجام داد.
نقطه قوت این روش، قابلیت آن در شناسایی آلودگی، فرسایش و عیب سیستم در مراحل اولیه است. همچنین تجزیه و تحلیل اطلاعات می تواند نوع و محل عیب را نیز مشخص کند.
 

javadazarakhsh

کاربر فعال
درود بر شما
عزیز دل از نظر تئوری این مطالب بسیار ارزشمند و درست است. اما در شرکتی که برای پنج دقیقه توقف مدیر ارشد نیرو اخراج می کند چطور می توان او را متقاعد کرد که عمر مفید بیرینگ فلان موتور تمام شده و باید تعویض شود؟ چطور میتوان مدیر تولید را مجاب کرد که خط را بخواباند تا بازرسی های دوره ای مورد نیاز به انجام برسد؟
در ثانی تیم بازرسی باید چه کسانی باشند؟
اگر فورمن های واحد فنی خود شان چک لیست های بازرسی را پر کنند پس از چندی کیفیت گزارش پایین می آید ، زیرا پس از چند بار اعلام گزارش احتمال خرابی ، وقتی مشاهده کردند که پس از گزارش باید خودشان بروند آنرا را درست کنند دفعه بعد گزارش دقیق و صحیح نمی دهند و برای خودشان کار نمی تراشند و میگویند گزارش نمی کنم تا وقتی خراب شود. چرا زودتر برای خودم کار بتراشم.
از سویی مدیر ارشد نیرویی را جذب نمی کند که کارش فقط بازرسی کردن باشد چرا که چنین فردی در کارخانه بحران ایجاد می کندو باعث درگیری می شود.
اگر هم بازرسین را از بین اپراتورها انتخاب کنیم که باز هم نمی شود چرا که برای تولید بیشتر سعی می کنند ماشین را نخوابانند.
حال تکلیف چیست؟
چطور مدیر ارشد را مجاب می کنی سرمایه ای را به عنوان قطعات مصرفی در انبار بخواباند. در این وضع بد سرمایه چطور مدیریت را مجاب میکنی چندین ملیون نرم افزار بخرد و هزینه یک کارگروه جدید را تقبل کند.
آیا همه مدیران واحدها تحصیل کرده و مهندس هستند. افراد سرمایه دار بی سواد پیش کش حتی مدیران ارشدی که مهندس نیستند و اشنایی با بحث نت ندارند هم مجاب نمی شوند.
برای استقرار چنین سیستمی در واحدها کار بسیار سختی در پیش است و پس از استقرار نیز برای ادامه عملی کار راه سخت تر.
 
Similar threads

Similar threads

بالا