نگهداري از خودرو

8- در اولين فرصت معذرت مي خوام ببخشيد فضولات پرندگان و از رو بدنه ماشين پاك مي كنم.
9- موقع رانندگي پام و رو كلاچ نمي ذارم.
10- باد لاستيك هاي ماشينم نيتروژنه اما بتزم ماهي يك بار مي رم تنظيم باد.
11- ماهي يك بار موتور ماشين و تميز مي كنم.
12- هفته اي يك بار داشبورد و داخل ماشين و واكس مي زنم.
13- صافي بنزين و به موقع عوض مي كنم.
14- هميشه فاصله رو با ماشين جلويي حفظ مي كنم ( خيلي ماشينمو دوست دارم)
سلام دوست عزیز. باد نیتروژن به نظر من برای لاستیک خوب نیست عمر لاستیک را کم میکنه.خیلی موتور ماشینت را نشور.
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز. باد نیتروژن به نظر من برای لاستیک خوب نیست عمر لاستیک را کم میکنه.خیلی موتور ماشینت را نشور.

چشم آره هر 6 ماهی یک بار البته 405 جرات نکردم هنوز بدم موتورشو بشورن

اما پراید و تا دلت بخواد
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز. باد نیتروژن به نظر من برای لاستیک خوب نیست عمر لاستیک را کم میکنه.خیلی موتور ماشینت را نشور.

چشم آره هر 6 ماهی یک بار البته 405 جرات نکردم هنوز بدم موتورشو بشورن

اما پراید و تا دلت بخواد




سلام شستن موتور ماشین ایرادی نداره مشروط براین که با فشار آب شسته نشه مخصوصا خودرو های تولید داخل که ایزوله نیستن....
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام شستن موتور ماشین ایرادی نداره مشروط براین که با فشار آب شسته نشه مخصوصا خودرو های تولید داخل که ایزوله نیستن....

دقیقا سروش جان منم واسه همین دلیل موتور 405 نمی شورم

نکته مهم ( شمارش نمی دونم چند شده ):

شب که ماشین و پارک می کنید دستی رو نکشید چون ممکنه تو کاسه عقب آب رفته باشه و تو سرما یخ بزنه . انوقت با خواباندن دستی لنت ار کاسه جدا نمیشه و چرخ قفل میکنه

اگه این مشکل واستون پیش اومد فقط روی چرخ آب جوش بریزید
 

شهرام كاويي

عضو جدید
سلام يك چيز ديگه را نگفتي مهندس سرد كار كردن موتور باعث تقطير سوخت ونشت از اطراف رينگها به داخل كاتر ولجني شدن روغن هم ميشود همچنين باعث رسوب گرفتن تاج پيستون ميشود
 

شهرام كاويي

عضو جدید
دوست عزيز سلام وقتي ميگن ترمز دستي يخ زده يعني آب داخل سيم ترمز دستي شده ويخ زده وتوي هر حالتي بوده مانده است وقتي ترمز دستي يخ زد اب را روي سيم ان بريزيد البته كاسه هم يخ ميزند ولي خيلي كم اتفاق افتاده
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست عزيز سلام وقتي ميگن ترمز دستي يخ زده يعني آب داخل سيم ترمز دستي شده ويخ زده وتوي هر حالتي بوده مانده است وقتي ترمز دستي يخ زد اب را روي سيم ان بريزيد البته كاسه هم يخ ميزند ولي خيلي كم اتفاق افتاده
ماشین من کاسش یخ زده بود
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=&quot] [/FONT][FONT=&quot]
[/FONT] [FONT=&quot]لازم به ذکر دو تصور اشتباه در میان دوست داران خودرو می باشد[/FONT][FONT=&quot]:
[/FONT] [FONT=&quot]بعضی ها شمع با احتراق قوی تر را موجب ذوب شدن پیستون ها و انتنخفجار موتور خودرو می دانند[/FONT][FONT=&quot]!
[/FONT] [FONT=&quot]بعضی ها بنزین سوپر را برای موتور مضر دانسته و معتقدند که باعث حرارت بیشتر موتور می گردد و جالب آنکه بعضی ها آن را کم برکت خوانده و مدعی زود تمام شدن آن هستند[/FONT][FONT=&quot]!
[/FONT] [FONT=&quot]شمع قوی و احتراق کامل فقط می تواند بنزین وارد موتور شده را بسوزاند نه بیشتر، احتمالا تصور این دوستان از حوادثی است که دیده یا شنیده در اثر انتخاب شمع با بازه حرارتی نامناسب برای مصرف کننده بوجود آمده، نشات می گیرد. لازم به یادآوریست که سوخت ناقص و تجمع بنزین باقیمانده از سیکل های قبلی در موتور و شعله ور شدن ناگهانی مقدار نامتعارف آن خود نوعی اشتعال ناخواسته است که دراثراستفاده از شمع های ضعیف به بار می آید[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT] [FONT=&quot]مطلب بعدی آنکه فرق اصلی بنزین سوپر با بنزین عادی در عدد اکتان آنهاست،بطور خلاصه عدد اکتان دقت سوخت بنزین در زمان شعله ور شدن است هر چه عدد اکتان پایین تر باشد احتمال پیش اشتعالی بالا تر رفته و کار آیی موتور پایین تر می آید و احتراق ناقص تر انجام می شود. بنزین سوپر با محترق شدن در زمان مقتضی بازده موتور را افزایش و آلایندگی موتور را کمتر و مصرف سوخت را کاهش می دهد و همچنین از صدمه خوردن به موتور خودرو جلوگیری می کند[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام همه گفتند منم می گم تسمه تایم خودرو رو به موقع عوض کنید

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
فشار باد مناسب قدرت تایر را در برابرنیروی وزن و شرایط مختلف رانندگی مانند ترمز کردن ,شتاب گرفتن و غیره بیشتر می کند .بهترین وضعیت تایر ,با فشار باد مناسب مهیا می شود,بنابراین باید حداقل دو هفته یکبار فشار باد را تنظیم کنید

-اگر فشار باد خیلی زیاد باشد معایب زیر ظاهرمی شود:


1
- باریک شدن سطح تماس و اهش قابلیت های تایر و پایداری آن .
2
- سلب آرامش و راحتی در رانندگی!
3
- ساییده شدن بیش از حد قسمت میانی.
4
- قابلیت جذب نیرو های وارده از جاده به لایه های میانی از بین می رود و با کم شدن استقامت آنها در برابر نیروها آسیب پذیریشان زیاد می شود .
5
- به دلیل تجمع نیروهادر مرکز آج ها لایه های لاستیکی در زمان گرم شدن تمایل زیادی به جدا شدن دارند.

اگرفشار باد کم باشد معایب زیرظاهر می شوند:


- 1
زیاد شدن مصرف سوخت به دلیل افزایش سطح تماس با جاده
2
- اگر چرخ های جلو کم باد باشند فرمان سفت و یا به یک سمت کشیده می شود
3
- ساییده شدن سریع تر و بیشتر قسمت بیرونی آج ها
4
- در زمان حرکت به دلیل تغییر شکل زیاد در منطقه تماس با جاده حرارت فوق العاده بالا می رود و امکان جداشدن لایه ها بیشتر میشود که این مساله خطرات زیادی در پی دارد
5
- موج دار شدن و بالا رفتن حرارت در سرعت های بالا
6
- له شدن تیوپبین رینگ و حلقه داخلی تایر

-
چند نکته:
1)
برای حرکت در بزرگراه ها و با سرعت بالا فشار باد را طبق سفارش کارخانه بیشتر کنید
2)
خودرویی که بار سنگین حمل می کند دقیقا شرایط تایرکم باد را دارد.
3)
باد تایر را همیشه در حالت سرد و یا زمانی که 2تا3 کسلومتر با سرعت کم حرکت کرده تنظیم کنیدزیرا حرارت فشار را افزایش می دهد تابش نور خورشید در زمان پارک طولانی یز چنین حالتی ایجاد میکند.
هیچگاه این اضافه فشار را در زمان گرم بودن تایر خارج نکنیدزیرا هنگام خنک شدن تایر دچار کمبود وزن می شود
4)
بعد از تنظیم باد در پوش "والو"را با دقت ببندید

5)تنها به چشم خود برای تنظیم باد اعتماد نکنید. (به شکل زیر توجه کنید (

6- حتما به فشار استاندارد داده شده توسط کارخانه سازنده توجه کنید.

7 - همواره فشار باد تایر زاپاس را بیشتر از حد اکثر فشار داده توسط کارخانه سازنده تنظیم کنید.


- 8 سر والو های جدید جهت هشدار کاهش فشار داخلی تایر
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام به دوستان گلم

ادامه مطالب در سال جدید:

با توجه به بارندگی های زمستان با توجه به محل زندگیتون بعد از اتمام بارانهای بهاری ماشین و ببرید کارواش برای زیر شویی
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از نظافت داخل خودرو غافل نشید و امروزو به فردا موکول نکنید
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
تقریبا برای اکثر ماشین ها صادقه

دنه ماشین و بین دور موتور ماشین بین 3000 و 4000 تعویض کنید که هم مصرف سوختتون بالا نره و هم به موتور ماشین فشار نیاد
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
کارد می زدین خونم در نمی یومد

صبح اومدم محل کارم دیدم وسط خیابون یک زانتیای سفید کاپوتش بالاست پسره هی با تلفن صحبت می کنه

پلاک ماشینش مال تهران بود رفتم گفتم چی شده گفت تسمه دینام پاره کرده منو می گی:eek: نگاه کردم دیدم سالمه گفتم اینکه سالمه . استارت بزن استارت زد باتری خالی بود

خلاصه سرتونو درد نیارم باتری ماشینو باز کردم و گذاشتم رو ماشینش و روشن شد

دلم می خواست پسره رو یک فصل بزنم نبودید ببینید چه بلایی سر زانتیای 85 آورده بود بهش گفتم ماشینو بهش برس گفت 2 ساله دارمش دلمو زده می خوام سراتو بخرم بهش گفتم: شما پیکان بخر :D

خندید گفت چرا ؟؟؟ گفتم به ماشین نمیرسی گفت آره فقط سوارش می شیم

دلم برا ماشینه سوخت

تورا خدا ماشینو فقط سوار نشید بهش برسین گناه داره اون دنیا جلوتونو می گیره از من گفتن
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
[FONT=&quot]در هنگام خرید شمع دقت کنید که فروشنده از بابت شماره فنی دارای علم کافی راجع به بازه حرارتی و ابعاد مناسب خودروی شما اطلاع داشته باشد[/FONT][FONT=&quot].
[/FONT] [FONT=&quot]شمع را از فروشگاه های معتبر و از مارک های شناخته شده تهیه فرمایید، از تقلبی نبودن شمع تا حد امکان مطمئن شوید چون می تواند قاتل موتور خودروی شما گردد[/FONT][FONT=&quot][/FONT]
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عنصر اصلي در كاركردن صحيح ترمزها ، نوع روغن ترمزي است كه در خودرو استفاده مي شود . اين روغن ترمز بايد چند خصوصيت داشته باشد . و از همه مهم تر اينكه نقطه جوش بالايي داشته باشد تا به آساني و در اثر حرارت تبخير نشود .


ضمنا بايد براحتي با رطوبت هوا تركيب نشود و خاصيت خورندگي هم نداشته باشد كه باعث خوردگي قطعات سيستم ترمز شود .
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
راهنمای انتخاب روغن موتور
ابتدا به دفترچه راهنماي خودرو مراجعه كنيد. در جايي از آن نوع روغن توصيه شده از سوي كارخانه ذكر شده.
همواره طبق توصيه كارخانه سازنده عمل كنيد. روغن‌هاي مورد استفاده براي خودروها از نظر كلي سه نوع است:

1 ـ مينرال يا معدني كه همان روغن معمولي است

2ـ نيمه سنتيك كه از مخلوط روغن مينرال معمولي با سنتيك به دست مي‌آيد و كاركردي بهتر از قبلي اما متوسط دارد

3ـ سنتيك كه به منظور تحمل حرارت و فشار بالا، عمر بيشتر، كاركرد بهتر و... با مواد شيميايي و پوليمري خاصي طي توليد همراه شده است.

روغن موتور خوب بايد ويژگي‌هاي كاهش اصطكاك، روان‌كردن حركات، انتقال حرارت، جلوگيري از خوردگي و ساييدگي، پيشگيري از لجني شدن روغن، پاكسازي مسير از ذرات معلق، آب‌بندي مناسب، كاهش ضربه‌هاي ناشي از برخورد قطعات، نبود كف‌آلودگي و... مانند اينها را داشته باشد تا عمر خودرو، موتور و قطعات آن افزايش يابد. روغن‌هاي سنتيك معمولا بخش زيادي از اين ويژگي‌ها را مهيا مي‌كنند.
در صورتي كه دفترچه راهنماي خودرو هيچ اشاره‌اي به استفاده از نوع خاصي روغن نكرده باشد خودرو نيز جزو مدل‌هاي قديمي است، استفاده از روغن معمولي مينرال صرف‌نظر از نام تجاري آن انتخابي خوب به نظر مي‌رسد.
هنگام خريد روغن به ويسكوزيته يا گرانروي آن توجه كنيد. ويسكوزيته ميزان مقاومت روغن در برابر جاري شدن يا حدوداً همان سفتي و شلي در تعريف عامه است.
ويسكوزيته با درجه‌بندي SAE روي قوطي روغن مشخص مي‌شود؛ مثل SAE5 يا SAE40 كه هر چه عدد ياد شده در آن بيشتر باشد، سفت و غليظ‌تر است و هر چه كمتر، غلظت كمتري دارد.
اگر يك حرف W در جلوي عدد باشد نيز مخفف winter و به معناي استفاده فقط در زمستان يا هواي بسيار سرد است. سازندگان روغن، نوعي روغن هم عرضه مي‌كنند كه به نام اتوماتيك معروف شده.
اگر جلوي W يك عدد ديگر ديديد بدانيد آن روغن اتوماتيك و براي استفاده هم در هواي سرد و هم گرم است. مثل SAE10w-40 كه يعني در هواي سرد غلظت آن ده و در هواي گرم 40 است.



منبع بولتن نیوز
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با توجه به آغاز فصل سرما نکات زیر رو گوشزد می کنم:

1- ضد یخ تو رادیات بریزید

2- پرف پاکن هاتون چک کنید

3- لاستیک هاتون اگه مشکل دارند رفع و یا تعویض کنید

4- زنجیر چرخ یادتون نره
 

yamaha R6

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خوب این تاپیکو باز بالا میارم

چند نکته:

1- هوا گرم شده حتما برید تنظیم باد

2- لاستیک های بهتر و سالم ترو بذارید روی چرخ خای جلوی ماشین

3- کولر موتور و روشن می کنید حواستون به آمپر آب باشه
 

Similar threads

بالا