[نگاهی به شرح وظایف مجریان و مالکان ساختمان ها]

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار
مقدمه:
باتوجه به مباحث مطرح شده طی چند سال اخیر دررابطه با معرفی مجری واجد صلاحیت برای ساخت و سازهای بخش خصوصی که تاکنون مبانی حقوقی آن اعم از قانون, آیین نامه ,دستورالعمل و مقررات ملی که سنگ زیربنای این امر مهم میباشد,توسط نهاد های ذیربط تنظیم و ابلاغ شده و به فرا خور شرایط منطقه ای در نقاط مختلف کشور اقداماتی در جهت تحقق آن بعمل آمده است. از جمله مسایل مطروحه استقرار این امر مهم که از دغدغه های اصلی دربحث سازندگان مسکن وساختمان( مجریان ذیصلاح) خواهد بود , میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
الف- تعیین تعرفه ریالی برمبنای نوع خدماتی که مجریان میتوانند به مالکین ارائه دهند
ب- تعیین یک تشکل سازمان یافته برای کنترل مضاعف برنحوه عملکرد مجریان
ج- پیگیری و حل مشکل بیمه تامین اجتماعی و تعیین کد کارگاهی برای مهندسین مجری
د- سازو کار نحوه محاسبه ظرفیت و صلاحیت وچگونگی ارجاع کار به مجریان
ه- هماهنگی با سازمان دارایی در خصوص محاسبه مالیات بردرآمد بویژه مالیات بر ارزش افزوده مهندسین مجری می توان با نگاهی دقیقتر به نقش مجریان ذیصلاح ضمن تبیین جایگاه مجری و مالک ، به وظایف و مسئولیت های هریک از آنان می پردازیم.


اهم وظایف و اختیارات مجری ذیصلاح:
مطابق مباحث دوم و دوازدهم مقررات ملی ساختمان وشرایط عمومی و خصوصی قراردادهای همسان این وظایف و اختیارات به چهار بخش : فنی ؛ اجرایی؛ مالی واداری تفکیک شده است اهم وظایف و اختیارات مجری ذیصلاح بعنوان مدیرو مسئول عملیات اجرایی و نماینده فنی مالک در اجرای ساختمان به اختصار عبارتست از:

بخش اول:فنی و اجرایی:
1- مسئولیت صحت عملیات ساختمانی,و اصلاح نواقص احتمالی نقشه ها و مشخصات فنی, بارعایت مباحث مقررات ملی و شهرسازی و پروانه ساختمانی و نقشه های مصوب ودرخواست انجام آزمایشات فنی مربوطه .
2- اخذ تاییدیه ناظرین در هر مرحله از کار و تکمیل دفترچه اطلاعات فنی ملکی ساختمان
3- رعایت اصول ایمنی و حفاظت کارگاه و ساختمانهای پیرامون
4- تنظیم و بروز آوری برنامه زمانبندی کلی و تفصیلی
5- تهیه نقشه های ازبیلت از کارهای اجرا شده و تحویل تمامی مدارک و مستندات فنی به صاحب کار پس از اتمام عملیات
6- دادن تضمین های لازم پس از اتمام کار واخذ بیمه نامه کنترل کیفی کار به نفع کارفرماو یا تضمین کیفیت کار
7- جبران خسارات ناشی از عملکرد خویش و نهایتا اخذ پایانکار ساختمانی و واگذاری ملک به مالک بخش دوم:مالی و اداری
8- تهیه برآورد اولیه از هزینه های اجرایی کار
9- تنظیم قرارداهای کارگری و خرید مصالح بکارگماردن مهندسان وپیمانکاران و معماران و استادکاران ماهر حسب مورد
10- ارائه لیست دستمزدبه کارفرما, و در خصوص پیمانکاران بصورت درصد کار انجام شده
11- استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد شده
12- اقدام برای اخذ انشعابات آب و برق و گاز
13- اخذ بیمه نامه های مسئولیت و حوادث و ارائه بیمه ماهانه و عوارض و غیرو
14- تدارک نگهبان و حراست از کارگاه

- مجری ذیصلاح هر قسمت از کار را به پیمانکاران جزء یا اشخاص واگذار مینماید و در صورتیکه پیمانکار کل کار را اجرا نماید ,با داشتن پروانه اجرای ساختمان میتواند بعنوان مجری فعالیت نماید.
- مجری ذیصلاح بسته به نوع خدماتی که به مالک ارائه میدهد و توافقات اولیه, حق الزحمه خود را بصورت در صدی از هزینه های اجرایی در هر مقطع از کار ازمالک مطالبه مینماید.که در هر حال این میزان نباید از مقادیر حد اقلی پیش بینی شده در تعرفه دستمزد مجریان کمتر باشد.
- مجری نمیتواند مسئولیت های فنی و اجرایی کار را به شخص دیگری واگذار نماید ولی در واگذاری مدیریت مالی و اداری کار مالک و مجری مختار میباشند.که در حال حاضر مدیریت مالی و اداری کار را کارفرما انجام میدهد و به تبع آن عملیات موضوع ردیفهای 8 تا 14 طبعا از وظایف مجری حذف میگردد.


اهم وظایف واختیارات مالک یا سازنده در فرآیند ساخت وساز:
مالک یا قائم مقام قانونی آن مطابق مباحث دوم و دوازدهم مقررات ملی ساختمان و قراردادهای همسان دارای وظایف و اختیاراتی به شرح زیر است:1- پرداخت کلیه هزینه های اجرای عملیات
2- انعقاد قراردادهای کارگری جزء و بکارگماردن آنان
3- انتخاب مراکز خرید مصالح و تجهیزات
4- اتخاذ تمهیدات مالی پروژه با هماهنگی مجری و در چارچوب برنامه زمانی کار
5- انتخاب آزمایشگا ه های کنترل کیفی کار
6- همکاری با مجری در هر مرحله از کار برای اجرای برنامه زمانبندی
7- همکاری با مجری در اتخاذتدابیری برای اجرای موارد ایمنی و حفاظت کارگاه
8- همکاری با مجری در رعایت مشخصات فنی و شهرسازی
9- انتخاب شرکت بیمه گری برای پوشش بیمه ای مسئولیت مدنی و تضمین کیفی کار
10- فسخ قرارداد با هریک از عوامل اجرایی جزء در صورت تحقق شرایط فسخ
11- نظازت مضاعف برعملکرد مجری و ناظر و لیست هزینه های کارگری و دستمزد
مالک در صورت داشتن پروانه اجرا خود راساً میتواند یعنوان مجری پروژه را اجرا نماید.

نقش سازمان نظام مهندسی در فرآیند ساخت و ساز:
نقش سازمان نظام مهندسی بعنوان مرجع تعیین صلاحیت و ظرفیت کاری مجریان به پنج بخش تقسیم میشود: 1 - انتخاب و بکارگماردن مجری و سایر عوامل اجرایی با هماهنگی مالک2- نظارت برعملکرد مجریان و درصورت بروز تخلف ارجاع امر به شورای انتظامی و سازمان مسکن و شهرسازی بعنوان مرجع صدور پروانه مجری,که این مهم بواسطه استفاده از یک مشاور و با بکار گیری نیروهای مجرب و با سابقه و خوشنام محقق میگردد..
3- حمایت از مجریان در جهت رفع دغدغه های شغلی با اتخاذ راهکارهایی در چارچوب اختیارات و مسئولیتهای قانونی خویش.
4- دفاع از حقوق مجریان در مقابل مالکین بد حساب یا قانون گریز. بخصوص وقتی که تعهداتی به اشخاص یا پیمانکاران جزء در میان باشد.
5- پوشش بیمه ای مجریان اعم از بیمه تامین اجتماعی و مسئولیت مهند سی در سازمان نظام مهندسی .

نقش شهرداری بعنوان متولی ساخت وساز شهری:
شهرداری بعنوان مرجع صدور پروانه ساختمانی و مجری طرح تفضیلی شهر و ضوابط و مقررات شهرسازی, در صورت بروز تخلف ساختمانی از سوی مجری یا مالک تا رفع نقص از ادامه کار و یا صدور پایانکار ساختمانی ممانعت بعمل میآورد.



منبع : سازمان نظام مهندسی استان سمنان
 

ZibaAhmadpoor

مدیر تالار مهندسی عمران
مدیر تالار

مجری ذیصلاح و مشکل تهیه نقشه های اجرایی: مجریان را می توان از ابتدای تهیه نقشه ها و عقد قرارداد مالک با دفاتر طراحی دخالت داد و از همان ابتدا نقش سرپرست وبازوی راست مالک درامر تهیه نقشه ها طبق ضوابط شهرسازی و مقررات ملی ساختمان دانست و به عنوان هماهنگ کننده بین مالک ،دفاتر طراحی ، گروه کنترل سازمان نظام مهندسی و باالاخص شهرداری معرفی نمود چراکه نقشه اجرایی که مورد درخواست برخی از کارفرمایان از دفاتر طراحی می باشد.به معنی راه گریزی از ضوابط قانونی طرح های تایید شده از مجاری قانونی سازمان نظام مهندسی و شهرداری میباشد. در این گونه نقشه ها با منظور نمودن خواست مالک در کنارحداقل های ضوابط فنی و عدم رعایت محدودیت های طرح تفضیلی در خصوص تراکم های مجازدر پلان و ارتفاع وهمچنین افزایش تعدادپارکینگها در آینده عملا بعنوان مشکلی حاد در شهرسازی نمو پیدا می کند . که رفع این معضل نیازمند عزم جدی تمامی متولیان ساخت و ساز اعم از مالکین و مهندسین و سازمان های ذیربط میباشد.
در اینجابا مرور مسئولیت ها و اختیارات ذکر شده هر یک از عوامل ساخت به نتایج زیر میتوان دست یافت:
الف- مالک با واگذاری اختیارات قانونی خود به مجری ذیصلاح عملا نمیتواند نقشی در اجرای ساخت و ساز داشته باشد و در هر حال مجری بعنوان نماینده قانونی مالک مسئول صحت عملیات اجرایی و رعایت ضوابط فنی و شهرسازی است.بنحوی که حتی در صورت وجود نقائصی در نقشه های مصوب ملزم به رفع نقص نقشه ها میباشد.و باید پاسخگوی مراجع قانونی باشد.
ب- مالک و تبعا دفاتر طراحی نمی توانند با اخذیا بدون اخذ وجه از مالک خدمات طراحی نقشه های اجرایی مغایر با ضوابط قانونی را تهیه نمایند.
ج- شهرداری نیز حسب وظیفه قانونی ودر صورت بروز مشکل باید از ادامه کار در هر مرحله تارفع نقص و اجرای صحیح ضوابط جلوگیری نماید.و سازمان نظام مهندسی نیز پرونده متخلفین را اعم از ناظر , طراح و مجری پروژه به شورای انتظامی و سازمان مسکن و شهرسازی ارجاع مینماید.
مالکین با ارجاع پرونده ساختمانی خویش به کمیسیون ماده صدتوسط شهرداری و پرداخت جریمه تخلفات ساختمانی در خصوص عدم رعایت صوابط طرح تفضیلی و مندرجات پروانه ساختمانی ونهایتا پرداخت جریمه مصوب به هدف خویش نایل می آیند.حاصل این پروسه باطل نیز در عمل بی توجهی به حقوق شهر وندان و دور زدن قانون و سوء استفاده از ابزارقانونی و عوامل دست اندکار اجرا میباشد.
بدیهی است همانگونه که در تجربه های پیشین نمود های عینی آنرا بویژه در اجرای شناز ساختمانهای آجری وکلا رعایت ضوابط آیین نامه 2800 زلزله مشاهده نموده ایم ,شهرداری با هماهنگی سازمان نظام مهندسی ساختمان استان و با حمایت از مجریان در یک بازه زمانی کوتاه مدت میتواند مانع از ساخت و سازهای غیر قانونی و مغایر باضوابط شهری وبویژه مبحث چهارم الزامات عمومی ساختمانی و مازاد برتراکم های پروانه ساختمانی گردد. بهترین راهکار برای آن در فضای کنونی که با توجه به اقدامات پیش گفته,ابزارهای لازم در جهت تقویت توان اجرایی مجریان ذیصلاح نیز موجود میباشد.ایجاد سدی در برابردر خواستهای نابجای برخی از مالکین در همان ابتدای امر توسط دفاتر مهندسی و سپس اخذ تعهد کتبی از مالک در خصوص اجرای صحیح پروانه ساخمانی و همکاری با مجری ذیصلاح میباشد. نهایتابرخورد قاطع شهرداری برای رفع تخلف در هر مرحله از کارو عدم صدور پایانکار ساختمانی تا رفع نقائص کاری مکمل این امر میباشد.

تدابیری جهت ارتقاء سطح کیفی ساخت و ساز:

باعنایت به ماده 7 از فصل سوم مبحث دوم مقررات ملی مقرر داشته: تمامی عملیات ساختمانی باید منحصرا توسط دفاتر مهندسی اجرای ساختمان یا مجریان حقوقی یا انبوه ساز یا دارندگان صلاحیت طرح و ساخت بعنوان مجری انجام شود.همچنین در بند (7-1-15)مبحث دوم مقررات ملی بیمه کردن کیفیت اجرای ساختمان توسط مجری و به نفع صاحب کار را اجباری نموده است . تحقق این امر مستلزم اتخاذ تدابیری از سوی ارگانهای عمرانی مسئول و ذیربط است که زمینه را برای بهبود فضای کار مهیا میسازد.دراین خصوص موارد زیر قطعا تاثیر گذار هستند.
الف- مدیریت و کنترل موارد فنی ساختمان
ب-وجود مصالح با کیفیت استاندارد
ج-استفاده از کارگران ماهر و کارآزموده انواع روشهای اجرای پروژه های ساختمانیدراین مبحث ابتدا لازم است به انواع روشهای اجرای پروژه های ساختمانی اشاره نمود.
1-روش امانی: یعنی انعقاد قرارداد براساس متر مربع کارهای دستمزدی
2-روش در صدی(کاست پلاست):یعنی واگذاری کار با و یا بدون مصالح براساس در صدی از مبالغ هزینه شده(دستمزد یا خرید)
3-روش فهرست بها( با و یا بدون مصالح): در این روش بر اساس برآورد فهرست بهایی منظم به پیمان قرارداد منعقد میگردد.
4-روش متر مربعی(با قیمت واحد):در این روش کار با قیمت مقطوع متر مربع زیر بنا واگذار میگردد.
5-روش پیمان مدیریتی(بدون مصالح):در این روش خرید مصالح به عهده کارفرما و اجرای کار به عهده مجری است که دستمزد آن نیز بصورت درصدی از کل دستمزد و هزینه بالاسری کار اخذ میگردد..
6-روش خرید و نصب:در این روش که برای کارخانجات بزرگ اجرایی میباشد.حتی طراحی نیز علاوه بر تهیه و. نصب به عهده یک شرکت مجری میباشد . و دستمزد مجری درهر بخش جداگانه محاسبه میگردد. (E.P.C)
7-روش طرح و اجرا:در این روش طراح خود مسئولیت اجرای کار را نیز برعهده میگیرد. و دستمزد مجری یا پیمانکار در هر بخش بصورت مجزی پرداخت میگردد.(D.B)

روش پیمان مدیریتی:
روش پیمان مدیریتی شیوه عمل مجریان ذیصلاح در بخش خصوصی میباشد.در این روش مدیریت پروژه توسط مجری صورت میگیرد.و مجری با بکارگماردن عوامل اجرایی کار را انجام میدهد. مصالح را کارفرما تهیه میکند و یا مجری با هماهنگی دفتر فنی و امور مالی کارفرما اقدام به تهیه مصالح مینماید .سپس لیست فاکتور مصالح و.لیست دستمزد کارگران صورت وضعیت پیمانکاران توسط امور مالی کارفرما پرداخت میگردد.نظارت کار با مهندسین ناظر میباشد.و دفتر فنی کارفرما وظیفه نظارت دوبل و کنترل لیست های پرداختی خرید و دستمزد را برعهده دارد.و نهایتا دستمزد مجری پس از محاسبه دستمزد ها بصورت در صدی به مجری پرداخت میشود.
در این روش هزینه های بالاسری کار از روشهای دیگر برای مالک کمتر بوده. و کارفر ما میتواند در خصوص روشهای اجرا تغییراتی را اعمال نماید و چون خرید مصالح توسط وی صورت میگیرد لذا امکان نغییر در مشخصات فنی اولیه کار وجود دارد . از آنجا که کارفرما در جزییات مسائل مالی و حتی اجرایی کار دخیل است مشکلاتی را میتواند برای مجری ذیصلاح در انجام صحیح مشخصات فنی پروژه بوجود آورد .
در این خصوص لازم است با باز نگری در نحوه انعقاد قراردادهای موجود و توافقات اولیه مالک با مجری ,علاوه برشرح وظایف و تعهدات هریک ازطرفین, همانگونه که ابزارهای کنترلی لازم برای مجری ذیصلاح در شرایط خصوصی و قرار دادهای همسان دیده شده است.راهکارهایی نیز برای جلوگیری از تخلف مالک پیش بینی گردد یکی از راهکارهای مناسب اخذ تضمین های لازم درخصوص مسائل فنی و مالی پروژه پیش از صدور پروانه ساختمانی از مالک میباشد.



منبع : سازمان نظام مهندسی استان سمنان
 

محمدرضا میلانی

کاربر فعال تالار مهندسی عمران ,
کاربر ممتاز
دانلود

دانلود

دانلود شرح و وظايف مجريان ساختمان و مالک هاي ساختمان



سلام. دوستان يک فايل جزوه شرح وظایف مجریان و مالک های ساختمان رو براي دانلود گذاشتم این جزوه 7 صفحه داره
و توسط مهندس مهدی جوهری نوشته شده این جزوه هم برای آزمون نظام مهندسی - بخش اجراء کاربرد زيادي داره


باتشکر از خانم مهندس احمدپور






 

پیوست ها

  • tyuj.rar
    406.3 کیلوبایت · بازدیدها: 1
بالا