mr_samyar
عضو جدید
میهن استار:بزرگترین وسیله نقلیه زمینی چیزی نیست جز یک دستگاه حفاری به ارتفاع ۳۱۱ فوت (حدود ۹۵متر) که بگر ۲۸۸ (۲۸۸ Bagger) نام دارد. این سازه توسط شرکت کراپ (Krupp) آلمان ساخته شده و در حال حاضر در اختیار شرکت تاسیساتی RWE AG است.
بگر ۲۸۸ با طولی ۷۰۵ فوتی ( حدود ۲۱۵ متر) وزنی معادل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تن دارد (وزن کشتی تایتانیک معادل ۴۶ هزار و ۳۲۸ تن بود) و با مقایسه آن با خودروهای معمولی پی به ابهت آن خواهیم برد.از لحاظ فنی بگر ۲۸۸ یک وسیله حفاری چرخ*دار است، اما ظاهر آن به گونه*ای است که تصور می*کنید یک پروژه عظیم در حال حرکت بر روی زمین است. و با حرکت خود زمین را به لرزه در* می*آورد.
بگر ۲۸۸ هیچ رقیبی ندارد، اما ظاهراً قرار است در رومانی سازه*های مشابهی ساخته تا از آن برای استخراج طلا استفاده شود.
بگر ۲۸۸ برای فعالیت در یک معدن زغال*سنگ در آلمان طراحی و ساخته شد و در حال حاضر نیز در این معدن مشغول به کار است.
اما به نظرمی*رسد که این وسیله عمر کوتاهی داشته باشد زیرا دولت آلمان دستور داده تا سال ۲۰۱۸ تمامی معادن زغال*سنگ کشور تعطیل شوند و این به آن معنا است که در این مدت تغییراتی باید در بگر داده شود.
سنگینی بگر ۲۸۸ به قدری است که به رغم داشتن سه ردیف کاترپیلار عظیم*الجثه می*تواند در هر ساعت تنها یک سوم مایل( حدود ۵۰۰ متر) حرکت کند.
در همین حال اگر این وسیله بخواهد در یک بزرگراه به حرکت درآید (همان*گونه که چندی پیش اتفاق افتاد) باید مسیر به طور کلی بازسازی شود زیرا وزن زیاد آن همه چیز را در مسیر خود خراب و ویران می*کند.
نکته قابل توجه این است که بگر ۲۸۸ در بخشی از مسیر خود مجبور شد از رودخانه*ها نیز عبور کند اما پیش از این امر، اقدامات زیادی برروی آن انجام گرفت.
به هر حال برای به حرکت درآمدن این سازه غول*پیکر دست*کم به ۷۰ مرد نیاز است و هزینه آخرین جابه*جایی آن در حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد شده است.
به*ندرت پیش می*آید که این وسیله احتیاج به حرکت داشته باشد اما در موارد معدود هم طبق برآوردهای انجام شده هزینه جابه*جایی آن با استفاده از کاترپیلارها بسیار کمتر از بازکردن و سوارکردن مجدد آن است.
ساخت بگر ۲۸۸ در حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه در برداشته است و برای طراحی و تولید آن پنج سال زمان صرف شده است. این در حالی است که مونتاژ این وسیله هم طی مدت پنج سال کامل شده است.
با اتمام عملیات مونتاژ بگر ۲۸۸، این وسیله از لحاظ بزرگی از وسیله حمل و نقل ناسا برای جابه*جایی سفینه*های فضایی و فضا پیمای آپولو پیشی گرفت و بزرگ*ترین وسیله نقلیه زمینی جهان لقب گرفت.
برای کارکردن با آن پنج نفر نیروی آموزش*دیده لازم است.نکته حیرت*آور این است که قطر چرخ سربیل این کوه فلزی ۷۰ فوت ( حدود ۲۱متر) است و هر کدام از ۲۰ سربیل آن می*توانند موادی به سهم ۵۳۰ فوت مکعب را بلند کنند.یکی از این سربیل*ها زمانی به اشتباه یک بلدوزر را بلند کرده بود.
این سازه بر روی ۲۰ ماشین کشنده غول*پیکر قرار دارد و می*تواند روزانه ۱۰۰ هزار یارد مکعب مواد از جمله زغال*سنگ را فرآوری کند که معادل بار دو هزار و ۵۰۰ کامیون است. یعنی فضایی به وسعت یک زمین فوتبال که به عمق ۱۰۰ فوت هم کنده شده باشد.
بگر ۲۸۸ با طولی ۷۰۵ فوتی ( حدود ۲۱۵ متر) وزنی معادل ۴۵ هزار و ۵۰۰ تن دارد (وزن کشتی تایتانیک معادل ۴۶ هزار و ۳۲۸ تن بود) و با مقایسه آن با خودروهای معمولی پی به ابهت آن خواهیم برد.از لحاظ فنی بگر ۲۸۸ یک وسیله حفاری چرخ*دار است، اما ظاهر آن به گونه*ای است که تصور می*کنید یک پروژه عظیم در حال حرکت بر روی زمین است. و با حرکت خود زمین را به لرزه در* می*آورد.
بگر ۲۸۸ هیچ رقیبی ندارد، اما ظاهراً قرار است در رومانی سازه*های مشابهی ساخته تا از آن برای استخراج طلا استفاده شود.
بگر ۲۸۸ برای فعالیت در یک معدن زغال*سنگ در آلمان طراحی و ساخته شد و در حال حاضر نیز در این معدن مشغول به کار است.
اما به نظرمی*رسد که این وسیله عمر کوتاهی داشته باشد زیرا دولت آلمان دستور داده تا سال ۲۰۱۸ تمامی معادن زغال*سنگ کشور تعطیل شوند و این به آن معنا است که در این مدت تغییراتی باید در بگر داده شود.
سنگینی بگر ۲۸۸ به قدری است که به رغم داشتن سه ردیف کاترپیلار عظیم*الجثه می*تواند در هر ساعت تنها یک سوم مایل( حدود ۵۰۰ متر) حرکت کند.
در همین حال اگر این وسیله بخواهد در یک بزرگراه به حرکت درآید (همان*گونه که چندی پیش اتفاق افتاد) باید مسیر به طور کلی بازسازی شود زیرا وزن زیاد آن همه چیز را در مسیر خود خراب و ویران می*کند.
نکته قابل توجه این است که بگر ۲۸۸ در بخشی از مسیر خود مجبور شد از رودخانه*ها نیز عبور کند اما پیش از این امر، اقدامات زیادی برروی آن انجام گرفت.
به هر حال برای به حرکت درآمدن این سازه غول*پیکر دست*کم به ۷۰ مرد نیاز است و هزینه آخرین جابه*جایی آن در حدود ۱۰ میلیون دلار برآورد شده است.
به*ندرت پیش می*آید که این وسیله احتیاج به حرکت داشته باشد اما در موارد معدود هم طبق برآوردهای انجام شده هزینه جابه*جایی آن با استفاده از کاترپیلارها بسیار کمتر از بازکردن و سوارکردن مجدد آن است.
ساخت بگر ۲۸۸ در حدود ۱۰۰ میلیون دلار هزینه در برداشته است و برای طراحی و تولید آن پنج سال زمان صرف شده است. این در حالی است که مونتاژ این وسیله هم طی مدت پنج سال کامل شده است.
با اتمام عملیات مونتاژ بگر ۲۸۸، این وسیله از لحاظ بزرگی از وسیله حمل و نقل ناسا برای جابه*جایی سفینه*های فضایی و فضا پیمای آپولو پیشی گرفت و بزرگ*ترین وسیله نقلیه زمینی جهان لقب گرفت.
برای کارکردن با آن پنج نفر نیروی آموزش*دیده لازم است.نکته حیرت*آور این است که قطر چرخ سربیل این کوه فلزی ۷۰ فوت ( حدود ۲۱متر) است و هر کدام از ۲۰ سربیل آن می*توانند موادی به سهم ۵۳۰ فوت مکعب را بلند کنند.یکی از این سربیل*ها زمانی به اشتباه یک بلدوزر را بلند کرده بود.
این سازه بر روی ۲۰ ماشین کشنده غول*پیکر قرار دارد و می*تواند روزانه ۱۰۰ هزار یارد مکعب مواد از جمله زغال*سنگ را فرآوری کند که معادل بار دو هزار و ۵۰۰ کامیون است. یعنی فضایی به وسعت یک زمین فوتبال که به عمق ۱۰۰ فوت هم کنده شده باشد.