نکات مهم در انتقال علائم تجاری بین المللی

comreg

عضو جدید
ثبت بین المللی علامت تجاری
ثبت بین المللی بدین معناست که می توان علامت مذکور را در کشورهای عضو کنوانسیون مادرید با پرداخت هزینه های قانونی در هر کشور بصورت جداگانه ثبت نمود. شایان ذکر است، ایران در سال 28/5/1382 به موافقت نامه مادرید راجع به ثبت بین المللی علائم تجارتی و پروتکل مربوط به آن ملحق شده است. لذا،هر علامت تجاری ثبت شده در ایران قابلیت ثبت در سیستم مادرید ( بین المللی ) را دارد.
به موجب سیستم مادرید، علامت با توجه به قوانین داخلی هر کشور مورد بررسی قرار می گیرد و سپس وارد طریق بین المللی خود می شود. یعنی ثبت بین المللی علائم تجاری در مرحله اول با ثبت ملی در اداره کشور مبدا صورت می گیرد و سپس به صورت اتوماتیک با تعیین کشورهای مورد نظر در سطح المللی انجام می شود. بنابراین امتیاز استفاده از آن ، در ساده ، ارزان و موثر بودن آن می باشد یعنی تنها به وسیله یک تقاضانامه بین المللی واحد به یک زبان ( فرانسوی ) و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس، تحصیل و تامین حمایت از علائم تجاری یا خدماتی در کشورهای تعیین شده در فرم درخواست میسر می گردد. همچنین در صورتی که هرگونه تغییری در علامت ثبت شده اساسی و ملی از جانب دارنده آن صورت بگیرد از قبیل تغییرات در نام ، آدرس ، مالکیت ، تمدید و غیره در سطح بین المللی می توان با تکمیل فرم های مربوطه و پرداخت هزینه ای اندک آن ها را اعمال نمود و دیگر اینکه اداره مبدا نیز از انجام طبقه بندی کالا و خدمات و انتشار علائم در روزنامه رسمی کشور متبوع خویش بی نیاز است. در واقع ثبت بین المللی مجموعه ای از ثبت های ملی طبق مقررات داخلی هر کشئر تعیین شده می باشد.


آثار ثبت بین المللی علامت تجاری ( انتقال )
از جمله آثار ثبت بین المللی علائم تجاری انتقال علامت است که البته موکول به شرایطی است که در حوزه مقررات موافقت نامه مادرید است. ماده 1 موافقت نامه، مکانیزم و ساز و کار بهره مندی از حمایت مندرج در مواد مختلف موافقت نامه را بیان می دارد و آن را منوط به تشکیل پرونده برای ثبت علائم مزبور در دفتر بین المللی مالکیت فکری دانسته است. بدین ترتیب متقاضی ثبت علامت تجاری، می تواند از شخص حقیقی یا حقوقی باشد .
همچنین این ماده بر لزوم ثبت اساسی علائم در کشور مبدا تصریح می کند و آن را پیش نیازی برای ثبت بین المللی علائم در نظر می گیرد ، در واقع ثبت در کشور مبدا به مثابه بنایی برای ثبت بین المللی عمل خواهد نمود. قابل ذکر است که کشور مبدا صرفاَ وظیفه انتقال اظهارنامه به اداره بین المللی را بر عهده ندارد بلکه باید گواهی نیز بکند که علامت موضوع اظهارنامه برای ثبت بین المللی همان علامت موضوع ثبت اساسی در قلمرو ملی وی است. و اینکه کارها یا خدماتی که برای آن ها حمایت تقاضا شده، تحت پوشش کالاها یا خدماتی هستند که ثبت اساسی برای آن ها انجام شده است.

نکات مهم در انتقال علائم تجاری بین المللی
در شرایط انتقال علامت تجاری بین المللی، باید چند مساله مد نظر قرار بگیرد که این در ماده 9 مکرر در بند سه مندرج است :
1- به شخصی که حق تشکیل پرونده برای یک علامت بین المللی را ندارد ، انتقال صورت نمی پذیرد.
2- ثبت انتقال علائم باید در دفتر ثبت بین المللی نیز میسر باشد.
3- اداره کشور متبوع مالک پیشین در صورت هرگونه خلافی حق درخواست ابطال علامت ثبت شده در دفتر خود را دارد.
4- کشور متبوع مالک جدید باید اعلام موافقت نموده باشد. ( نسبت به انتقال علامت )
بدین ترتیب با رعایت 4 شرط فوق الذکر که به طور ضمنی در این ماده ذکر گردیده است می توان نسبت به انتقال علائم تجاری اقدام نمود. باید تاکید داشت که دولت ها حق دارند با هر عمل منافی با سیاست های اقتصادی- تجاری – سیاسی خود مقابله کنند و بنابراین انتقال علائم هم در درجه اول باید مورد پذیرش کشور انتقال دهنده و انتقال گیرنده باشد.
companyregister.ir
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
N دانستنیهای مهم وقت سفارت حقوق خصوصی 0

Similar threads

بالا