نکات مفید آشپزی

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
نحوه تشخیص سالم بودن تخم مرغ

نحوه تشخیص سالم بودن تخم مرغ

همشهری آنلاین: اگر در مورد سالم بودن تخم مرغ شک دارید با ما همراه شوید.

1. دقت کنید پوسته تخم‌مرغ تازه، سفید، شفاف و زبر و خشن است اما پوسته تخم‌مرغ کهنه کدر، صاف و بدرنگ است.

2. اگر در مورد تازه بودن آن شک دارید می‌توانید مقداری محلول آب نمک سرد درست کنید سپس تخم‌مرغ ها را درون محلول قرار دهید، اگر سالم باشد به‌دلیل سنگین بودن به صورت عمودی به ته ظرف می‌رود اما اگر فاسد و کهنه باشد به صورت معلق و افقی در آب می‌ماند.



3. یک راه ساده دیگر این است که تخم‌مرغ را رو‌به‌روی یک منبع نور مانند یک لامپ بگیرید. در این حالت باید پوسته آن یکنواخت و عاری از ترک‌خوردگی، لکه‌های غیرمرئی و سوراخ‌های بزرگ باشد.

4. می‌توانید تخم‌مرغ را کنار گوش خود نگه‌دارید و به آرامی تکانش دهید، اگر هیچ‌گونه صدایی نشنوید، به احتمال زیاد سالم است. اما اگر صدای واضح چلپ و چلوپ مانند قسمت سفیده را شنیدید، بهتر است آن را مصرف نکنید.

5. یک آزمایش دیگر این است که تخم‌مرغ را در ظرفی بشکنید. همانطور که می‌دانید تخم‌مرغ سالم 3 جزء آن یعنی زرده، سفیده غلیظ و سفیده رقیق به طور مجزا از هم دیده می‌شوند. اگر مانده باشد، این اجزا با هم مخلوط شده و رنگ آن کدر می‌شود.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
تکنیک‌هایی برای خوشمزه تر شدن سوپ و خورش

تکنیک‌هایی برای خوشمزه تر شدن سوپ و خورش

خراسان نیوز: تکنیک های کدبانوهای قدیمی برای خوش طعم شدن سوپ و خورش.

_ بهتر است از مواد تازه استفاده کنید با این حال استفاده از برخی سبزیجات کنسروی یا یخ زده مانند نخود و ذرت مشکلی ندارد.

_ سوپ سرد باید در ظرف سرد سرو شود.

_ برای کاهش میزان چربی، سوپ را یک روز قبل تهیه کنید، چربی که بالا می آید را با قاشق بردارید.



_ سوپ و خورش که یک روز قبل تهیه می شود، طعم بهتری پیدا می کند.

_ در صورت شور شدن سوپ، یک عدد سیب زمینی پوست کنده در آن قرار دهید و پس از ۱۵دقیقه پخت سوپ روی حرارت کم، آن را بردارید.

_ برای غلیظ شدن سوپ یا خورش، مقداری از آن را در غذاساز بریزید و پوره کنید و به قابلمه اصلی برگردانید.

_ یک و نیم قاشق چای خوری آرد را به یک فنجان آب سوپ اضافه و مخلوط کنید و به ظرف اصلی اضافه کنید و هم بزنید تا سوپ غلیظ شود.

_ افزودن خامه نیز می تواند باعث غلیظ شدن سوپ شود.

برترین ها
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
نکاتی برای سرخ کردن
روغن را تا حد دمای مطلوب سرخ کردن که 190درجه.سانتیگراد است داغ کنید نه بیشتر نه کمتر
سطح ماده غذایی را قبل از سرخ کردن آن با یک لایه خمیر بپوشانید اینکار باعث میشود که روغن به داخل غذا نفوذ نکند و خیلی چرب نشود در این حالت غذا با حرارت غیر مستقیم خواهد پخت.
اگر روغن به اندازه کافی داغ نشود سریع به داخل ماده غذایی نفوذ می کند و آنرا چرب می کند.
اگر روغن خیلی داغ شود قبل از اینکه ماده غذایی به اندازه کافی.بپزد سطح آن خواهد سوخت.
قبل از سرخ شدن غذا به آن نمک نزنید زیرا نمک آب موجود در ماده غذایی را بیرون می کشد در نتیجه وفتی ماده غذایی را در داخل روغن داغ قرار دهید روغن داغ به اطراف می پاشد.
همچنین نمک نقطه دود روغن را کاهش میدهد در نتیجه روغن سریعتر تجزیه میشود لذا بعد از سرخ کردن غذا و هنگام خوردن به آن نمک بزنید
اگر ماده غذایی را شسته اید یا آب دارد مثل خلال سیب زمینی قبل.از سرخ کردن کاملا آنرا خشک کنید زیرا در غیر این صورت روغن به اطراف می پاشد
موقع سرخ کردن ماده غذایی یک جا مقدار زیادی از آن را در ماهیتابه نریزید چون این کار دمای روغن را کاهش می دهد و غذا دیرتر سرخ میشود
به مقدار کافی روغن در ماهیتابه بریزید نه کم نه زیاد
قبل از سرخ کردن غذا ابتدا روغن را به میزان 7-8درجه بیشتر از دمای مطلوب سرخ کردن حرارت دهید ولی بیشتر از این مقدار نشود زیرا ساختمان مولکولی روغن را خراب می کند
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصول افزودن ادویه به غذا
نکته ای که باید هنگام استفاده از چاشنی ها به آن توجه کرد زمان استفاده از آنهاست
یکی از چاشنی ها و ادویه های پرمصرف زردچوبه است که حاوی مقادیر بالایی کورکومین (نوعی آنتی اکسیدان طبیعی) است که در برابر نور،حرارت و اکسیداسیون بسیار حساس است به همین دلیل اگر در ابتدای پخت به غذا اضافه شود و مدت زمان حرارت هم بالا باشد مسلما احتمال از بین رفتن این ترکیب بیش از زمانی خواهد بود که در مرحله آخر طبخ افزوده شود.
خلاصه اینکه بهتر است تمام ادویه ها در مرحله آخر به ماده غذایی اضافه شوند...
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
۱۴ راه برای خرد کردن پیاز بدون اشک‌ ریختن

۱۴ راه برای خرد کردن پیاز بدون اشک‌ ریختن

سایت گراف مدیا: پیاز چطور می‌تواند باعث اشک ریختن می شود و چطور می‌توان از آن جلوگیری کرد؟ پیاز از لایه‌هایی‌ چندگانه تشکیل شده است؛ لایه بیرونی (پوست قهوه‌ای آن) لایه‌های دیگر (لایه‌های سفید و آبدار خوردنی) و انتهای پیاز (کرکین یا همان ریشه پیاز).

زمانی که ریشه‌های پیاز را می‌برید، آنزیمی آزاد می‌شود که واکنش این آنزیم در سایر لایه‌های پیاز تولید گاز می‌کند. هنگامی‌که این گاز با آب پیاز مخلوط می‌شوند نوعی اسید را به وجود می‌آورد. اگر شما هم هنگام خرد کردن پیاز دچار مشکل هستید به مواردی که برایتان آماده کرده ایم توجه فرمایید:



۱. از چاقوی بسیار تیز هنگام خرد کردن استفاده کنید.

آنزیم‌ها هنگام خرد شدن آزاد می‌شوند و بهتر است از یک چاقوی تیز تا از چاقوی معمولی استفاده کرده تا باعث له شدن پیاز نشود؛ در این حالت آنزیم کمتری نیز تولید می‌شود. ضمن اینکه با استفاده از چاقوی تیز کارتان سریع‌تر انجام می‌شود.

۲. قبل از خرد کردن، پیاز را به مدت ۱۰ – ۱۵ دقیقه در فریزر قرار دهید

این عمل باعث کاهش آزاد شدن آنزیم اسید در هوا شده و البته هیچ تأثیری بر طعم و بوی آن ندارد. برای این کار می‌توان از یخچال معمولی نیز استفاده کرد، اما یادتان باشد پیاز را نزدیک سیب یا سیب‌زمینی (به مدت طولانی) قرار ندهید؛ (حداکثر ۲۰ دقیقه) زیرا باعث ایجاد رایحه بدی در یخچال می‌شود.

۳. پیاز را در آب خرد کنید.

این روش مؤثر اما کمی مشکل، چرا که تکه‌های پیاز در آب پخش می‌شوند مگر اینکه آن‌ها را به‌طور دقیق کنار هم قرار داده و خرد کنید.

پیشنهاد دیگری برخی افراد توصیه می‌کنند، خرد کردن زیر شیر آب انجام دهید اما ممکن است باعث از هم پاشیدن تکه‌های پیاز شود. (جدای از هم پاشیدن پیاز، آب زیادی هم به هدر می‌رود)



۴. پیاز را نزدیک بخار خرد کنید.

خرد کردن کنار بخار آب کتری یا قابلمه نیز ترفند جالبی است. بخار آب، گاز خارج شده از پیاز را جذب می‌کند.

۵. از راه دهان تنفس کنید و زبان خود را کمی بیرون نگه دارید.

زبان شما مرطوب است و این کار باعث حرکت گاز از روی زبانتان می‌شود. این عمل مجرای اشکی را می بندد و در نتیجه اشکی بیرون نمی‌آید. از بینی تنفس کنید، عصب بویایی شما تحریک شده و بلافاصله اشک جاری می‌شود.

۶. پیاز را در آب غوطه‌ور سازید.

ماهیت آنزیم پیاز در آب تغییر می‌کند. البته یادتان باشد که با این کار باعث از دست دادن مقدار اندکی از تندی پیاز و لغزنده شدن از حد نرمال می‌شود. اگر با پیازی که کمی نرم شده مشکلی ندارید، این روش را امتحان کنید.



۷. پیاز با نوک چاقو برش ندهید.

از آنجا که ساختار داخلی پیاز به صورت حلقه‌ای است، استفاده از بدنه چاقو (به‌جای نوک آن) از پاشیده شدن آب پیاز به چشم جلوگیری می‌کند. البته این را نیز در نظر داشته باشید که هر جریان هوا در اطراف شما می‌تواند گاز پیاز را به سمت‌تان هدایت کند، بنابراین حواستان به جهت وزش باد نیز باشد. از پنکه استفاده کنید و آن را در زاویه مناسب قرار دهید.

۸. هنگام خرد کردن پیاز سوت بزنید!

سوت زدن باعث ایجاد جریان هوا در مقابل صورت شما می‌شود. با این‌کار باز هم از رسیدن گاز پیاز به چشم خود جلوگیری کرده و هر تعداد که می‌خواهید پیاز خرد کنید.

۹. یک تکه نان در دهان خود قرار دهید.

افراد زیادی می‌گویند، عمل جوییدن(به‌خصوص یک تکه نان) هنگام خرد کردن پیاز کمک بسیاری به جلوگیری از اشک ریختن می‌کند. نان را به آرامی بجوید. یا قسمت کوچکی از نان را از دهان خود بیرون نگه دارید؛ این کار باعث ایجاد بزاق شده که البته شاید باب طبع شما نباشد، اما دیگر از اشک خبری نیست. بسیاری نیز گفته‌اند جویدن آدامس هم مؤثر است اما شاید عملی نباشد؛ امتحانش ضرری ندارد.

۱۰. از عینک‌های کیپ و یا ماسک استفاده کنید.

اگر عینک شنا یا آزمایشگاهی اندازه صورت خود دارید، استفاده از آن‌ها یکی از بهترین راه‌های پیشنهادی برای خرد کردن پیاز است چرا که آنزیم‌ها راهی برای نزدیک شدن به چشم شما ندارند. اگر عینک‌تان مناسب صورت شما نباشد تا پایان کار اشک می‌ریزید.



اگر این عینک‌ها را آنلاین خریداری می‌کنید بسیار دقت کنید، زیرا شانس مناسب بودن این عینک‌ها با صورت شما همیشه صد در صد نیست. اگر هم عینکی هستید، بهتر است از روش‌های دیگر استفاده کنید.

۱۱. خرد کردن پیاز را کنار هود قوی، هواکش و یا کنار پنجره انجام دهید.

دلیل این کار دور کردن گاز پیاز از چشمان شماست. خرد کردن پیاز را بروی اجاق گاز و زیر هود یا هواکش قوی، کنار پنجره و یا در بیرون از فضای بسته انجام دهید. از هوای آزاد هم لذت خواهید برد.

۱۲. از لنز استفاده کنید.


با این کار مانعی بین چشم و گازهای آزاد شده قرار می‌دهد و به‌راحتی می‌توانید به کار خود ادامه دهید. اگر بین استفاده از عینک و لنز مردد هستید، حتماً لنز را انتخاب کنید.

۱۳. از محلول‌های اسیدی استفاده کنید.


محلول‌های نمکی و اسیدی می‌توانند ماهیت آنزیم‌ها را تغییر دهند. به این دو روش ساده برای ساخت این نوع محلول‌های توجه کنید:

1. مقداری سرکه را روی تخته برش خود بریزید. اسید موجود در سرکه آنزیم را تا حدودی غیرفعال می‌کند.

2. پیاز را در آب‌نمک خیسانده و سپس خرد کنید.

فراموش نکنید که این کار نیز طعم پیاز را تا حدی تغییر می‌دهد.

۱۴. از روش شمع استفاده کنید.

قبل از خرد کردن پیاز، شمعی را نزدیک تخته خردکن روشن کنید. گازهای آزاد شده هنگام خرد کردن به سمت شعله شمع کشیده می‌شوند. اگرچه این راه نیز بهترین گزینه نیست و بسیاری می‌گویند این کار تنها باعث ایجاد رایحه (اگر شمع معطر دارید) می‌شود اما حداقل آشپزخانه‌‌تان خوش بو می‌شود.

در مورد اشک پیاز زیاد صحبت کردیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید اشک تولید شده از گاز پیاز از لحاظ ساختاری با اشکی که در هنگام ناراحتی و یا خوشحالی می‌ریزید متفاوت است.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
نكات طلایی در طبخ و مصرف ماهی سالمون

نكات طلایی در طبخ و مصرف ماهی سالمون

مجله زندگی ایده آل - شقایق جعفری: برای آنهایی كه عاشق خوردن غذاهای دریایی هستند، هیجان انگیزترین وعده غذایی بشقاب ماهی تزئین شده با سبزیجات رنگارنگ است كه برای مزه مزه كردن آن زیر دندان‌هایشان ثانیه‌شماری می‌كنند. ماهی‌های دریای شمال و جنوب كه در اشكال مختلف صید و مصرف می‌شوند سرشار از انواع ویتامین‌های مختلف هستند اما در این شماره تصمیم داریم از الف تا ی ماهی سالمون را برای‌تان بازگو كنیم كه اگر تا به امروز امتحانش نكرده‌اید حتما این ماهی را دریكی از وعده‌های غذایی‌تان نوش‌جان كنید.

ماهی سالمون را می‌توانید به شكل‌های بخارپز، خوراك، سالاد، ساندویچ و دودی با توجه به سلیقه و ذائقه خود تهیه و نوش جان فرمایید. این ماهی به دلیل چربی اشباع شده‌ای كه دارد مانند ماهی تن برای افراد مبتلا به چربی خون و كلسترول مفید است.

سالمون؛ ‌مهمان وارداتی

ماهی آزاد كه به ماهی سالمون مشهور است یكی از لذیذ‌ترین ماهی‌های خوراكی است كه در آب‌های شیرین زندگی می‌كند و بعد از تخمگذاری در اقیانوس‌ها و آب‌های شور دوباره به آب شیرین باز می‌گردد. ماهی سالمون از انواع ماهی‌هایی است كه در فصل تخم‌ریزی، مسافتی طولانی را در آب شور دریا خلاف جهت آب حركت می‌كند تا روند تولید و رشد نوزادهایش بیشتر و بهتر پیش برود.



این ماهی دریای شمال (كه زیستگاهشان عموما اقیانوس آتلانتیك است) از انواع ماهی‌های وارداتی است كه قابلیت پرورش آن در هیچ یك از شهرهای كشورمان وجود ندارد. اما نوع وارداتی آنها در بسته‌بندی‌هایی به شكل قطعه قطعه‌های نارنجی رنگ را در فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای حتما دیده‌اید. گوشت این ماهی به دلیل وجود رنگدانه‌های كارتنوییدی نارنجی‌رنگ است كه وجود این رنگدانه‌ها در آن به خاصیت آنتی‌اكسیدانی و ضدسرطان بودن آن اضافه می‌كند. ماهی سالمون اندازه‌های متفاوتی دارد كه نوع جوان و تازه آن، منبع تازه‌ای از انواع مواد مغذی‌است.

كاهش‌دهنده استرس، فشار خون و تسكین‌دهنده اعصاب

اگر در میان ماهی‌ها دنبال گزینه‌ای هستید كه ضمن نداشتن تیغ‌های آزار‌دهنده ریز و درشت خواص بی‌نظیر غذاهای دریایی را یك جا داشته باشد به خوردن سالمون نه نگویید. این ماهی سرشار از امگا 3 وكلسیم، ید، فسفر، آهن، پتاسیم و سدیم و ویتامین‌های A ، D و 21B است. میزان ویتامین D سالمون از دیگر ماهی‌ها بالاتر است كه به جذب مواد معدنی به ویژه كلسیم كمك می‌كند.

ویتامین 21B كم خونی را از بین برده و سطح پروتئین آن استرس را به مقدار قابل توجهی كاهش و اختلالات عصبی را كنترل می‌كند. ماهی سالمون عملكرد مغز را تقویت و به بالا رفتن سطح هوش در دوران كودكی كمك ویژه‌ای می‌كند؛ تا جایی كه 100 گرم از آن سه چهارم نیاز روزانه هر فرد به امگا3 را تامین ‌كرده و اثرات مفیدی بر سیستم قلب و عروق می‌گذارد. خوردن این ماهی از نامنظم شدن ریتم ضربان قلب و حملات احتمالی قلبی ولخته شدن خون در رگ‌ها پیشگیری كرده و مانع آسیب دیدن پوست در برابر اشعه‌های مضر می‌شود. به علاوه آنتی اكسیدان‌های فعال در آن از رشد و بروز سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌كند.

سالمون در لباس قزل آلا نخرید

برای خرید ماهی سالمون مرغوب تنها به فروشگاه‌های معتبر فروش و عرضه این ماهی كه با برچسب نظارت وزارت بهداشت به فروش می‌رسد، مراجعه كنید چرا كه متقلبان دست از سر ماهی‌های وارداتی هم برنداشته و با فروش ماهی‌های دیگر در لباس سالمون به راحتی سر مشتریان خود را كلاه می‌گذارند. حتما می‌پرسید چگونه؟

این افراد سودجو با استفاده از نوعی رنگدانه‌های خوراكی تغییراتی در رنگ گوشت ماهی قزل‌آلا به‌وجود آورده و این ماهی را با برچسب ماهی سالمون به فروش می‌رسانند. با وجود اینكه ماهی قزل‌آلا از لحاظ ارزش غذایی كیفیت و ویژگی‌های مشابه ماهی‌های دیگر را هم داراست با این حال در مقایسه با سالمون چرب‌تر و میزان كلسترول آن بیشتر است. پس اگر به دنبال تمام ویژگی‌های خوب و مفید در یك ماهی هستید سالمون سالم و اصل خود جنس است.

ماهی‌پزون با سالمون

هر چند هم كه از خوبی‌های این ماهی و طعم لذیذ آن برایتان بگوییم سبك پختن شما مزه متفاوت‌تری از آن ارائه می‌كند. اگر می‌خواهید این ماهی را به همان سبك سنتی خود نوش جان كنید تكه‌های ماهی را در روغن كنجد سرخ كرده و بعد در كنار سبزی پلو میل کنید. اما در روش‌های پخت متفاوت‌تر می‌توانید بعد از مزه‌دار كردن آن درون آبلیمو، ریحان نمك و فلفل، قطعه‌های آن را درون فویل پیچیده با دمای 180 درجه درون فر بپزید. در روش دیگر سالمون را با خواباندن در سركه، زنجیل و پیازچه به شکل قطعات مربع شكل برش داده و در سیخ چوبی قرار دهید و بعد از كبابی كردن روی گریل به شكل داغ سرو نمایید.

خانم‌ها با سالمون دوست باشید

به گفته دکتر زویا طاووسیان متخصص زنان و زایمان شاید یكی از اولین و مهم‌ترین نكاتی كه پزشكان به مادران باردار در همان ماه‌های نخست بارداری گوشزد می‌كنند نخوردن ماهی به دلیل داشتن جیوه است. در حالی كه ماهی به دلیل خواص بی اندازه‌اش منبع كاملی از مواد مورد نیاز مادر و جنین است.

پس به توصیه پزشكان در دوران بارداری می‌توانید این ماهی را كه سطح جیوه آن كمتر از دیگر انواع ماهی‌هاست مصرف كنید و با قرار دادن آن در برنامه غذایی بعد از سه ماهه نخست بارداری از استرس‌های این دوران بكاهید. نکته مهم دیگر این است که ما دران باردار نباید در مصرف ماهی زیاده روی کنند، مصرف دوبار درهفته ماهی برای خانم های باردار توصیه می شود. همچنین كلسیم بی اندازه ماهی سالمون مشكلات كمبود این ماده در بدن را برطرف می‌كند.

آقایون ماهی خور شوید

آمارهای به دست آمده از رژیم‌ها و عادات غذایی مردان و زنان نشان می‌دهد كه مردها در خوردن غذاهای دریایی مشتاق‌تر از خانم‌ها هستند. به همین دلیل آنها در مصرف انواع و اقسام ماهی‌ها تبحر ویژه دارند. اما اگر شما هم جزو مردان خوش‌خوراكی هستید كه برای تامین نیازهای بدن‌شان در هنگام ورزش به پروتئین زیادی نیاز دارند بهتر است از ماهی سالمون كه سرشار پروتئین و املاح معدنی است استفاده كنید.

این ماهی برای عده‌ای كه برای كاهش وزن به دنبال گوشت‌های كم‌چرب و عضله‌ساز هستند مناسب است. از طرف دیگر ماهی سالمون در تقویت قوای جنسی و باروری نطفه در مردانی كه در معرض ناتوانی هستند بسیار موثر است.

برترین ها
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
7 اشتباه بزرگ در هنگام پخت پوره سیب‌زمینی

7 اشتباه بزرگ در هنگام پخت پوره سیب‌زمینی

از آنجایی که هیچ کس دوست ندارد یک پوره سیب‌زمینی‌ چسبناک، سرد و یا بی‌مزه را میل کند، هنگام آماده کردن پوره سیب‌زمینی از این اشتباهات رایج دوری کنید.




1. انتخاب اشتباه نوع سیب‌زمینی


برای این که پوره شما هر چه بیشتر نرم و پف کرده باشد، سیب‌زمینی‌هایی را انتخاب کنید که نشاسته‌ی آن‌ها بیشتر است (مانند گونه‌های قهوه‌ای متمایل به قرمز). این سیب‌زمینی‌ها چاشنی‌ها را بهتر به خود جذب می‌کنند. سیب‌زمینی‌های مومی شکل (مانند انواع قرمز یا سفید) نیاز دارند بیشتر له شوند تا به شکل خامه‌ای دربیایند، که این مسئله می‌تواند منجر به خراب شدن خمیر سیب‌زمینی شما شود.


2. اضافه نکردن نمک به آب


وقتی سیب‌زمینی می‌پزد، دانه‌های نشاسته بادکرده و آب را جذب می‌کنند. در صورتی که به آن نمک اضافه کرده باشید آب و نمک را با هم جذب می‌کنند. بنابراین در پایان دیگر نیازی نیست به آن نمک بزنید و غذای شما خوش‌طعم خواهد شد، نه بی‌مزه.


3. شروع پخت در آب داغ


سیب‌زمینی‌ها را در آب سرد بریزید، به آن نمک زده و روی شعله بگذارید تا جوش بیایند. سپس زیر آن‌ها را کم کنید تا به آرامی غل بخورند. اگر شما با آب داغ کار خود را شروع کنید سیب‌زمینی‌ها به طور یکنواخت نخواهند پخت. به طوری که قبل از پخت داخل آن‌ها، بخش بیرونی‌شان از هم جدا می‌شود.


4. خالی نکردن کامل آب


پس از پخت سیب‌زمینی اطمینان یابید آب آن کاملاً خارج شود. شما می‌خواهید پوره شما مزه‌ی سیب‌زمینی بدهد نه آب. اگر مایل باشید می‌توانید سیب‌زمینی‌های بدون آب را دوباره به آرامی روی شعله گاز گرم ‌کنید تا کمی قبل از له کردن کاملاً خشک شوند.


5. افزودن چاشنی‌ها مستقیماً از یخچال


قبل از آب کردن کره‌ داخل سیب‌زمینی‌های داغ، اجازه بدهید دمای کره به دمای اتاق برسد، سپس آن را در شیر یا خامه گرم له کنید. با این روش کره راحت‌تر جذب‌شده و مواد دیگر را نیز سرد نخواهد کرد.


6. کار شدید و اضافی بر روی سیب‌زمینی


دانه‌های متورم نشاسته در سیب‌زمینی پخته‌ی شما در حالت حساسی قرار دارند. له کردن سیب‌زمینی‌ها با شدت زیاد، برای مثال در مخلوط کن، یا برای مدتی طولانی، نشاسته‌ی زیادی آزاد می‌کند که می‌تواند آن‌ها را چسبناک و نامطبوع کند. با سیب‌زمینی‌های خود با ملایمت رفتار کنید تا در نهایت سیب‌زمینی‌هایی نرم و پف کرده و مهمانانی راضی و سیر داشته باشید.


7. آماده کردن آن‌ها از خیلی قبل


گرچه آماده کردن مواد غذایی از قبل کار خوبی است، خصوصاً زمانی که غذای مورد نظر به پخت مواد زیادی احتیاج دارد، اما سیب‌زمینی‌ اگر برای زمانی طولانی باقی بماند طعم خوبی نخواهد داشت. گذاشتن سیب‌زمینی‌ها در طول شب در یخچال آسان و بی‌دردسر به نظر می‌رسد اما طعم و مزه‌ی آن‌ها مانند مقوا خواهد شد. با این حال همچنان اصرار دارید آن‌ها را از قبل بپزید؟ در این صورت می‌توانید سیب‌زمینی‌های آماده‌شده را در یک کاسه‌ی ضد حرارت بگذارید و روی آن را با درب پلاستیکی بپوشانید. سپس کاسه را برای 2 ساعت بالای آب در حال جوش بگذارید. اگر یک آرام پز با تنظیمات گرم کردن دارید، این وسیله نیز برای شما مفید خواهد بود. قبل از سرو کردن، دوباره سیب‌زمینی‌ها را به هم بزنید تا نرم شوند.



 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکاتی در تهیه کباب کوبیده

نکاتی در تهیه کباب کوبیده





کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی ایرانی هاست که 4 نوع اصلی دارد؛ کباب کوبیده ساده، کباب کوبیده لقمه ای، کباب نگینی (که روی گوشت به سیخ کشیده شده، تکه های کوچک جوجه کباب گذاشته می شود) و کباب کوبیده زعفرانی.

برای آماده سازی و طبخ کباب کوبیده ساده باید 9 نکته را رعایت کرد:

1. مهم ترین نکته هنگام تهیه کباب کوبیده، آب پیاز است که حتما باید کاملا گرفته و فقط پیاز رنده شده به گوشت اضافه شود.

2. برای گرفتن آب پیاز می توانید پیاز رنده شده را در تنظیفی تمیز بریزید و آب آن را بگیرید. به طوری که حتی قطره ای آب باقی نماند. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف پیاز باعث وارفتن کباب و ایجاد بوی بد در غذا می شود.

3. گوشت مورد استفاده در کباب کوبیده بهتر است از دو بخش چرب و خشک تشکیل شود، یعنی گوشت نسبت چربی بیشتر یا کمتری داشته باشد. بهترین قسمت ها مغز ران و شکمبه هستند که توصیه می شود مخلوط و با هم چرخ شوند.

4. هرگز برای تهیه کباب کوبیده از آرد، نان خشک یا جوش شیرین استفاده نکنید، زیرا اگر تمام نکته ها را در تهیه مایه گوشت به کار ببرید، دیگر استفاده از مواد یاد شده، آن هم برای راحت تر به سیخ کشیدن کباب، لزومی ندارد.

5. استفاده از زردچوبه در تهیه این غذا خطای بزرگی است. فراموش نکنید که ادویه های مناسب کباب کوبیده، زعفران، نمک و مقدار کمی فلفل سیاه هستند. البته زعفران را در کباب کوبیده زعفرانی استفاده می کنند و لزومی ندارد که در کباب کوبیده ساده ریخته شود.

6. بعد از مخلوط کردن تمام مواد با هم، بهتر است که چند ساعت گوشت در یخچال بماند تا در اصطلاح آشپزی «بیات» شود. این کار باعث می شود گوشت به سیخ کشیده شده نریزد.

7. بعد از به سیخ کشیدن کباب ها، سیخ ها را هم مدتی در یخچال قرار دهید و بعد آنها را برای طبخ روی آتش بگذارید تا از ریختن گوشت روی آتش جلوگیری شود.

8. فاصله سیخ ها از آتش نباید کم باشد زیرا باعث می شود کباب ها بسوزند. این فاصله زیاد هم نباید باشد تا کباب ها نپخته باقی نمانند. تند تند چرخاندن سیخ ها هم باعث می شود مغز کباب ها نپخته بماند پس به آرامی آنها را روی آتش بگردانید.

9. صرف نظر از ارزش غذایی، خوش طعم ترین نوشیدنی با کباب کوبیده دوغ مزه دار شده با سماق، گل سرخ، نعناع و پونه خشک است که توصیه می شود با نمک کم تهیه شود.

اگر چربی خون دارید
چربی های مرئی گوشت را تا جایی که می توانید بگیرید. البته این موضوع باعث خشک شدن کباب کوبیده خواهد شد. در ضمن از افزودن کره به این غذا خودداری کنید زیرا با این کار مقدار کالری دریافتی تان چند برابر خواهد شد. به جای خوردن حجم زیادی برنج با کباب، آن را با بشقابی از سالاد سبزی های تازه میل کنید تا انرژی مازاد دریافتی، اضافه وزن و افزایش چربی خون را برای شما در پی نداشته باشد.

اگر کم خونی دارید
گوشت قرمز از منابع عالی آهن است بنابراین خوردن یک سیخ کباب کوبیده می تواند مقادیر قابل ملاحظه ای آهن را به بدنتان برساند، البته اگر این غذا را با آبلیموی تازه یا یک لیوان آب پرتقال بخورید. فراموش نکنید که خوردن کباب با ماست یا دوغ، به دلیل کلسیمی که در این مواد غذایی وجود دارد، باعث کاهش جذب آهن می شود پس به جای یک کاسه ماست موسیر، کباب تان را با یک بشقاب سالاد بخورید.

اگر یبوست دارید
بهتر است کباب را با سبزی های کباب شده ای مانند گوجه فرنگی، قارچ و فلفل سبز یا دلمه ای همراه کنید تا فیبر دریافتی تان افزایش و عملکرد دستگاه گوارش تان بهبود یابد. البته افزودن کمی روغن زیتون به غذا نیز موثر خواهد بود و چه بهتر که نوشیدنی همراه کباب، یک لیوان آب باشد.

نکاتی در تهیه کباب کوبیده
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
با این کارها گوشتتان را خوشمزه کنید

با این کارها گوشتتان را خوشمزه کنید



با طعم دار کردن آبی که گوشت را در آن می خوابانید، گوشت در مرحله پخت طعم خوبی پیدا می کند.

_ خواباندن گوشت قرمز یا سفید در آب نمک باعث می شود رطوبت را به خود بکشد و هنگام پخت خشک نشود.

_ با طعم دار کردن آبی که گوشت را در آن می خوابانید، گوشت در مرحله پخت طعم خوبی پیدا می کند.

مواد :
یک لیوان آب، یک قاشق غذاخوری نمک، یک قاشق غذاخوری شکر، یک عدد برگ بو و یک چهارم قاشق فلفل سیاه را بجوشانید و پس از خنک شدن گوشت را در آن بخوابانید.

افزودن پوست مرکبات، شنبلیله، فلفل، گیاهان تازه و ادویه مانند زیره، گشنیز، انیسون و دارچین نیز می تواند گوشت را طعم دار کند.

نکاتی مهم برای طعم دار کردن گوشت
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
5 اشتباه آشپزی که به هر قیمتی باید از آن اجتناب کنید

5 اشتباه آشپزی که به هر قیمتی باید از آن اجتناب کنید

در این مقاله با اشتباهاتی روبرو می شوید که بسیاری از افراد در حین آشپزی ندانسته آن را انجام می دهند.




انتخاب مواد غذایی درست، بخش بزرگی از تهیه‌ی وعده‌های غذایی سالم است. بخش دیگر آن تهیه‌ی غذا با روشی صحیح است. اگر دقت نکنید می‌توانید دستور پخت یک غذای سالم را تبدیل به رویای یک آدم پرخور کنید. در اینجا 5 اشتباه آشپزی آورده شده است که به هر قیمتی باید از آن جلوگیری نمود.





1. تهیه غذا در زمان گرسنگی



زمانی که برای برش زدن، پوست کندن، چاشنی زدن و پخت غذا آماده هستید، تنها چیزی که نیاز دارید را بردارید.اگر گرسنه هستید، قبل از شروع کار سریعاً یک خوراک مختصر بخورید تا با این کار درباره‌ی چیزی که قرار است بخورید و مقدار آن، مطلع و هوشیار بمانید. برای یک رژیم غذایی چیزی زیان‌بارتر از یک فرد گرسنه‌ی آشپز نیست. آشپزی در زمانی که شکم شما خالی بوده و غاروغور می‌کند سبب می‌شود به سرعت ذهنتان از اینکه چه مقدار خوراک سرپایی خورده‌اید منحرف شود. زمانی که غذایتان تمام شود، حتی دیگر گرسنه نیستید.



2. افزودن مقدار زیاد روغن به غذا



روغن یک افزودنی عالی برای هر غذایی است. درست است که شما همیشه می‌خواهید انتخاب‌های سالم‌تری برای روغن داشته باشید، اما مقدار زیاد آن‌ها هم می‌تواند بد باشد. روغن‌ در آشپزی لازم است، اما شما نیاز به یک مقدار مشخص دارید. هر مقداری که بیش از آن مقدار به غذا اضافه شود تنها کالری اضافه است.



3. دستورات غذایی چیزی ثابت و غیرقابل تغییر نیستند



به یک دستور تهیه غذا به عنوان چیزی بیش از یک پیشنهاد فکر کنید. زمانی که یک دستور غذایی را دنبال می‌کنید، سعی کنید تا مواردی برای ارتقای سلامت غذا در آن ایجاد کنید. برای مثال، هر زمان که دستور غذا استفاده از پنیر خامه‌ای را می‌گوید، یک جایگزین خوب برای این پنیر، ماست یونانی است. این ماده فواید غذایی بیشتری برای سلامت بدن دارد.



4. به مقدار هر پُرس غذا توجه کنید




مقدار هر پُرس غذا در اصل به مقدار غذایی گفته می‌شود که شما در بشقاب خود می‌ریزید، اما درعین‌حال باید کمی اطلاعات پایه‌ نیز در مورد این که چگونه مواد را زمانی که در آشپزخانه‌ هستید اندازه‌گیری کنید داشته باشید.
چندین روش میانبر وجود دارند که می‌توانید یاد بگیرید، بنابراین نیازی به یک پیمانه‌ی اندازه‌گیری نخواهید داشت. واقعاً چیزی که نیاز دارید در دست شماست ... و من کاملاً مطمئنم که شما آن‌ را با خود دارید.




فقط این‌ها را در ذهن داشته باشید:
• یک مشت حدود یک پیمانه است• پایین دو انگشت گره کرده به اندازه‌ی نصف پیمانه است• فضای انگشت شصت شما حدود 1 قاشق غذاخوری است• فضای انگشت اشاره‌ی شما حدود 1 قاشق چای‌خوری است. • کف دست شما حدود 85 گرم گوشت است. • دست شما در حالتی که مثل فنجان جمع شود تقریباً به اندازه‌ی 28 گرم است.



5. مواد باقی‌مانده را فراموش نکنید



زمانی که سرو غذای شما تمام شد، باقی‌مانده‌ی غذا را در یک ظرف نگهداری غذا بریزید. اول از همه این کار پول شما برای خرید غذا در آینده را ذخیره می‌کند و همچنین باعث می‌شود زمانی که صرف پخت این غذا کرده‌اید هدر نرود. دوما اینکار شما را از خوردن باقی غذا فقط به این خاطر که جلوی شماست منع می‌کند. تنها دیدن اینکه غذا جلوی شماست سبب می‌شود فکر کنید سیرنشده‌اید، درحالی‌که بدن شما در حقیقت به چیز بیشتری نیاز ندارد.

امیدوارم این مقاله به شما در آشپزخانه‌تان کمک کند. این نکات حقیقتاً می‌توانند شما را از مقدار زیادی کالری که نیازی به آن نیست حفظ کنند.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]چگونه طعم کلم بروکلی را بهتر کنیم
[/h]
کلم بروکلی اگر با مقداری چاشنی پخته شود می‌تواند یک سبزی خوش‌طعم باشد. افزودن برخی مواد مانند سیر و کره می‌تواند طعم بروکلی را به طرز چشمگیری بهتر کند.



مواد لازم




    1. کلم بروکلی
      گلچه‌ی تازه یا یخ زده‌ی کلم بروکلی4 پیمانه
      سیر تازه2 حبه
      کره1 قاشق غذاخوری
      نمک دریایی2 قاشق چای‌خوری
      فلفلبه میزان لازم





مراحل


1. اگر شما بروکلی تازه از مغازه خریداری کرده‌اید ابتدا باید گلچه‌های کوچک آن را به تکه‌های ریزتری خردکنید. مطمئن شوید که اگر بروکلی شما تازه است آن را زیر آب گرم بشویید.


2. دو حبه سیر را برداشته و آن را به تکه‌های بسیار کوچکی خردکنید. نباید هنگام خوردن یک تکه از بروکلی تکه‌ای سیر زیر دندانتان بیاید.


3. ماهیتابه‌ی خود را روی حرارت متوسط و نه خیلی زیاد گرم‌کنید.


4. کمی کره داخل ماهیتابه ریخته و اجازه دهید تا زمانی که تنها کمی کره آب نشده باقی بماند آب شود.


5. گلچه های بروکلی را داخل ماهیتابه بریزید. برای حدود 1 دقیقه بگذارید همان طور بمانند سپس آن‌ها را هم بزنید.


6. سیر تازه‌ی خردشده را برداشته و آن را روی بروکلی بپاشید. آن‌ها را هم بزنید تا مطمئن شوید خوب ترکیب‌شده‌اند.


7. نمک و فلفل را اضافه کرده و هر چند ثانیه بروکلی ها را هم بزنید. تا زمانی که برشته به نظر برسند این کار را ادامه دهید.


8. کار شما تمام شد. بروکلی‌ها آماده هستند.

 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها من دستور یه فلافل خوشمزه رو میخوام...عاغا هر کی خودش پخته خوشمزه شده بهم بگه ها.....من درست میکنم همه دوست دارن کلی هم تعریف میکنن ولی خودم یه جوریم حس میکنم میتونه خوشمزه تر از اینم باشه......من کوچیکترین طعم ها رو هم حس میکنم....حس میکنم مزه ی نخودو:| یکی یه دستور فوق العاده بهم میده؟
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها من دستور یه فلافل خوشمزه رو میخوام...عاغا هر کی خودش پخته خوشمزه شده بهم بگه ها.....من درست میکنم همه دوست دارن کلی هم تعریف میکنن ولی خودم یه جوریم حس میکنم میتونه خوشمزه تر از اینم باشه......من کوچیکترین طعم ها رو هم حس میکنم....حس میکنم مزه ی نخودو:| یکی یه دستور فوق العاده بهم میده؟

جواب من چی شد:|
آبادانی ...جنوبی...فلافل خور نداریم:|
 
  • Like
واکنش ها: s_aa

S A R a d

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
بچه ها من دستور یه فلافل خوشمزه رو میخوام...عاغا هر کی خودش پخته خوشمزه شده بهم بگه ها.....من درست میکنم همه دوست دارن کلی هم تعریف میکنن ولی خودم یه جوریم حس میکنم میتونه خوشمزه تر از اینم باشه......من کوچیکترین طعم ها رو هم حس میکنم....حس میکنم مزه ی نخودو:| یکی یه دستور فوق العاده بهم میده؟

1- نخود فلافل رو حداقل 2-1.5 روز بزارید خیس بخوره و آبش رو چند بار عوض کنید. تو فصل گرما یا مکان گرم بعد از یه روز تو یخچال بزاریدش که نخود بو نگیره.
2- 1 یا 2 بار نخود رو همراه مقدار دلخواه پیاز با چرخ گوشت چرخ کنید.
3- زردچوبه، نمک، فلفل، مایه خمیر یا بکینگ پودر، یه مقدار کمی سیر و اگه دوست دارید یه مقدار کمی جعفری خشک شده بهش اضافه کنید؛ برای نرم شدن بیشترش هم میتونید یه کره ی کوچک به موادتون اضافه کنید.
4- روغن رو بزارید داغ بشه و سرخ کنید؛ شعله کم باشه که خوب پخته بشه و نسوزه.

اگه به این دستور یا دستور خودتون کنجد اضافه کنید میشه فلافل کنجدی.
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
1- نخود فلافل رو حداقل 2-1.5 روز بزارید خیس بخوره و آبش رو چند بار عوض کنید. تو فصل گرما یا مکان گرم بعد از یه روز تو یخچال بزاریدش که نخود بو نگیره.
2- 1 یا 2 بار نخود رو همراه مقدار دلخواه پیاز با چرخ گوشت چرخ کنید.
3- زردچوبه، نمک، فلفل، مایه خمیر یا بکینگ پودر، یه مقدار کمی سیر و اگه دوست دارید یه مقدار کمی جعفری خشک شده بهش اضافه کنید؛ برای نرم شدن بیشترش هم میتونید یه کره ی کوچک به موادتون اضافه کنید.
4- روغن رو بزارید داغ بشه و سرخ کنید؛ شعله کم باشه که خوب پخته بشه و نسوزه.

اگه به این دستور یا دستور خودتون کنجد اضافه کنید میشه فلافل کنجدی.
مرسی عزیزم:*

منم همین کارو میکنم ولی بوی نخود رو حس میکنم:|
تازه سیر هم که میزنم یا پیاز مزه اونا انگار غالب میشه حس میکنم یه چیزی نیاز داره.......با حعفری حتی گشنیزم تست کردم:| ری گوجه هم زدم:| باز به دلم نمیشینه:| تازه سیب زمینی هم زدم:| ولی تو کَتَم نمیره نخود با پیاز سرخ کنم:|بیرونم که میخورم همین حسو دارم:|
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
:|
چرا کسی جواب منو نمیده:|
من جواب میخوام:|
عدمین بیا رسیدگی کن اینا به ارباب روووجووووب
رسیدگی نمیکنن:|
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
ادویه های مختلف رو تست کردی؟؟
ادویه ی مخصوص فلافل خریدی بهش زدی؟

نه محدودیت استفاده از ادویه داریم....نهایتا اگه سیر نداشته باشم..پودر سیر میزنم و فلفل و اینا....تو ساندویچی بوفمون خانمی که درست میکرد هیچ ادویه ای نمیزنه....
ادویه فلافل تنده؟
 

کومیکو

عضو جدید
اگر هر نکته ای در مورد اندازه گیری در آشپزی، شیرین کننده و مهم تر از همه در مورد شکلات می خواهید بدونید، سایت فودیرو اطلاعات کامل و جامعی رو گذاشته که کمتر جایی به زبان فارسی یافت میشه.

این هم لینک تمامی این پست ها:

اندازه گیری در شیرینی پزی و آشپزی که از نکات مهمی است که باید دانست:

مشاهده پیوست 260219

http://www.foodiro.com/صبحانه-جینگول/


شیرین کننده ها:

http://www.foodiro.com/شیرین-کننده-ها/

همه چیز درباره شکلات در شیرینی پزی:

[url]http://www.foodiro.com/%d8%af%d8%a7%d9%86%d8%b3%d8%aa%d9%86%db%8c-%d9%87%d8%a7%db%8c-%d8%b4%da%a9%d9%84%d8%a7%d8%aa%db%8c/[/URL]
 

کومیکو

عضو جدید
گاناش، نکات پخت کیک، هر چه راجع به شکلات باید بدانید

گاناش، نکات پخت کیک، هر چه راجع به شکلات باید بدانید

طرز تهیه گاناش به حرفه ای ترین شکل ممکن در سایت فودیرو که به تازگی کشفش کردم:

http://www.foodiro.com/گاناش/

Untitled-2.jpg

هر آنچه که راجع به شکلات باید بدانید و مطمئنم که شما هم مثل من نمی دانید:

http://www.foodiro.com/دانستنی-های-شکلاتی/


و در آخر نکات مهم پخت کیک برای اینکه کیکی لطیف و پف دار داشته باشید. من امتحان کردم، واقعا جواب میده

http://www.foodiro.com/نکات-پخت-کیک/

نکات کیک شکلاتی.jpg
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

بهترین و کاربردی ترین روش های نگهداری رب گوجه فرنگی​


نگهداری رب گوجه فرنگی


گاهی اوقات کارهای ساده مثل نگهداری رب گوجه فرنگی به یک چالش تبدیل می شود اما به معنای آن نیست که این مورد، کم اهمیت است. چون ممکن است با یک کپک ساده، تمام ماده غذایی غیر قابل استفاده شود. از یاد نبرید که حتی اگر قسمت کپک زده را جدا کنید، باز هم مسمومیت در کل غذا باقی بماند. در سرویس سبک زندگی درباره راه های پیشگیری از کپک زدن و روش های نگهداری رب گوجه فرنگی به شما می گوییم. با ما همراه باشید.


مشکل کپک زدن رب گوجه، مربا یا مواد غذایی از این دست از زمان قدیم وجود داشته، مخصوصا برای قدیمی ها که در زمان گذشته به یخچال دسترسی نداشته اند، این مشکل فراگیرتر هم بوده است. راه حل قدیمی ها این بوده است که رب گوجه فرنگی را به میزان مصرف جدا می کردند و بقیه رب را در کوزه می ریختند و درب آن را مهر و موم می کردند. کوزه ها برای مدتی که استفاده از آن ها ضرورت نداشت، در زمین دفن و چال می شدند تا لایه های خنک زمین، دوام و مدت زمان نگهداری از رب گوجه فرنگی را بالا ببرند.

بهترین راه نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی​


بهترین راه نگهداری رب گوجه فرنگی خانگی


اگر از رب گوجه فرنگی خانگی استفاده می کنید و اصرار دارید که خودتان رب گوجه مصرفی تان را درست کنید، در طرز تهیه آن باید مواردی را رعایت کنید تا رب گوجه فرنگی سالم و استانداردی داشته باشید. زمان مناسب نگهداری رب گوجه هم اهمیت دارد.


تبخیر کامل آب رب گوجه​


هنگامی که رب گوجه فرنگی را درست می کنید، حتما حواستان باشد که آن را غلیظ از روی حرارت بردارید و تا جای ممکن اجازه دهید آب آن تبخیر شود. برای اطمینان از بخار شدن آب اضافی رب گوجه فرنگی، در آخر پخت، یک قاشق را در رب گوجه فرو برید و اگر آب جمع نشد، به معنی این است که غلظت خوبی دارد و احتمال کپک زدن بسیار پایین است.


اضافه کردن روغن به رب گوجه فرنگی​


اضافه کردن روغن به رب گوجه فرنگی


در مراحل پایانی پخت، به رب گوجه، روغن اضافه کنید. ولی این روغن نباید در حدی باشد که در رب گوجه فرنگی مشاهده شود.

اضافه کردن نمک​


در طرز تهیه رب گوجه خانگی، نمک بیشتری استفاده کنید. نمک پروسه کپک زدن را تا حدودی به تاخیر می اندازد. در ضمن نمک را بعد از پخت کامل رب گوجه فرنگی اضافه کنید.


تاثیر پخت ملایم بر ماندگاری رب​


سعی کنید رب را با حرارت ملایم تر و مدت زمان بیشتر بپزید تا ماندگاری آن بالاتر رود.


برای جدا کردن رب، قاشق تمیز استفاده کنید​


هرگز از قاشقی که خیس یا چرب است یا قاشقی که در غذا فرو برده اید، در رب استفاده نکنید. این کار حتما به کپک زدن رب گوجه منجر می شود.

نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال​


نگهداری رب گوجه فرنگی در یخچال


بعد از باز کردن درب ظرف رب گوجه قوطی فلزی و شیشه‌ای یا رب خانگی، حتما آن را در یخچال یا فریزر قرار دهید. قرار دادن رب بعد از نفود هوا در دمای محیط، روند کپک زدن آن را تسریع می بخشد. ظرف رب را در طبقات بالای یخچال بگذارید که سرمای بیشتری دارد.
اگر از رب کنسرو شده استفاده می کنید، بهتر است بعد از باز کردن درب آن، رب را به ظرفی انتقال دهید که در دار باشد. ترجیحا بطری شیشه ای مقاوم را انتخاب کنید که مطمئن باشید رنگ و طعم رب در آن تغییر نمی کند. چون شیشه به خاطر جنسی که دارد، با مواد داخل بطری، واکنش نشان نمی دهد.

نکاتی درباره ظرف نگهداری رب گوجه فرنگی​


نکاتی درباره ظرف نگهداری رب گوجه فرنگی


ظرفی که برای نگهداری رب انتخاب می کنید، حتما از نوع درب دار باشد. حتما در ظرف را بعد از هر بار استفاده، محکم ببندید.

رب را در وهله اول در بطری های شیشه ای و در وهله دوم، در قوطی های پلاستیکی بریزید و در آن را ببندید. اگر جنس در ظرف شیشه ای شما فلزی است، آن را از نوع ضد زنگ انتخاب کنید تا به مرور زمان اکسیداسیون اتفاق نیفتد.

ظرف هایی که برای نگهداری رب گوجه فرنگی استفاده می کنید، سایز کوچکی داشته باشند تا مدت زمان زیادی در یخچال نمانند و زودتر خالی شوند.

استفاده از بطری های آب معدنی هم یکی از گزینه های مناسب است. بهتر است از انواع کوچک آن استفاده کنید تا زودتر خالی شوند. بطری های آب معدنی این مزیت را دارند که در(ب) آن ها کاملا کیپ می شود و هوا در آن رسوخ نمی کند به این ترتیب خواص رب گوجه فرنگی حفظ می‌شود.


نکاتی که موقع پر کردن ظرف رب باید به آن توجه کنید​


نکاتی که موقع پر کردن ظرف رب باید به آن توجه کنید


  • حتما ظرفی که رب گوجه را در آن می ریزید، بشویید. ظرف رب باید از هر ناخالصی یا آلودگی پاک باشد.

  • ظرف ها را کاملا خشک کنید و رطوبتی در آن ها وجود نداشته باشد. با یک دستمال بدون پرز این کار را انجام دهید.

  • همه رب را به صورت یک جا در ظرف نریزید. بعد از هر بار اضافه کردن رب با قاشق یا ملاقه، شیشه یا ظرف پلاستیکی را تکان دهید یا با قاشق به صورت افقی به هم بزنید تا هوای موجود در آن، تخلیه شود.

  • ماندن هوا در شیشه رب، باعث ایجاد گاز نیز خواهد شد که اگر فضای کافی برای خروج نداشته باشد، موقع باز کردن ممکن است با فشار از بطری خارج شود یا باز کردن در را با مشکل مواجه کند.

  • بعد از پر کردن ظرف رب، آن را به مدت ۲۴ ساعت به صورت وارونه بگذارید تا هوای باقی مانده در ظرف، کاملا خارج شود.

  • روی رب گوجه فرنگی را به اندازه یک لایه نازک روغن بریزید. بهتر است این روغن از نوع جامد آب کرده باشد. استفاده از روغن زیتون و روغن مایع هم بلامانع است.

نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر​


نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر


فریز کردن رب یکی از بهترین راه های نگهداری رب گوجه فرنگی است چون مواد مغذی رب تا حد زیادی حفظ می شود و مدت زمان طولانی تری می توان از رب نگهداری کرد بدون این که کپک بزند. از طرفی نقطه انجماد رب به گونه ای است که هنگام قرار دادن در فریزر، کاملا یخ نمی زند. ولی در فریز کردن رب گوجه باید نکاتی را رعایت کنید:

  • اگر از بطری های شیشه ای برای نگهداری رب گوجه فرنگی استفاده می کنید حتما آن ها را نوع با ضخامت استفاده کنید.

  • بطری را کاملا پر نکنید و فضای خالی برای آن بگذارید. ممکن است به خاطر فشار انجماد، بطری بشکند یا ترک بردارد.

  • ظرفی که انتخاب می کنید، خیلی بزرگ نباشد. چون برای هر بار استفاده باید مقداری از رب گوجه را بتراشید و این کار ممکن است شما را با سختی مواجه کند.

  • می توانید برای فریز کردن رب، از پاکت های پلاستیکی زیپ کیپ استفاده کنید. در این صورت، یک لایه با قطر یک یا ۲ سانتی متر از رب را در پلاستیک بریزید و هر بار به میزان لازم، از رب را جدا و استفاده کنید.

  • قبل از استفاده از پاکت پلاستیکی، از سالم و بدون سوراخ بودن پاکت مطمئن شوید تا به خاطر نشت آب رب گوجه، به دردسر نیفتید.

بهترین روش های نگهداری رب گوجه


قالب های یخ یا لیوان های کوچک یک بار مصرف هم از دیگر گزینه های نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر هستند.

قالب های سیلیکونی مخصوص کاپ کیک هم برای فریز کردن رب گوجه بسیار مناسب اند. چون این قالب ها انعطاف کافی دارند و هنگام خارج کردن رب از قالب، با مشکل مواجه نخواهید شد. از طرفی، رب گوجه هرگز به این قالب ها نمی چسبد.

جوشاندن بطری رب گوجه برای جلوگیری از کپک زدن​


جوشاندن بطری رب گوجه برای جلوگیری از کپک زدن


یکی از راه های از بین رفتن آنزیم ها و باکتری های خطرناک موجود در رب گوجه فرنگی این است که بعد از ریختن رب گوجه در ظرف (بطری شیشه ای) در(ب) آن ها را کاملا کیپ کنید تا منفذی نماند.
بطری ها را در یک قابلمه بگذارید و داخل قابلمه را آب بریزید. آب باید در حدی باشد که روی شیشه ها را نپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. ۳۰ دقیقه صبر کنید تا شیشه ها حرارت ببینند.
سپس حرارت را خاموش کنید، شیشه ها را بیرون بیاورید و در مکان خنک قرار دهید. با این کار عمل کنسرو کردن رب گوجه را انجام می دهید.


استفاده از رب گوجه بعد از کپک زدن​


استفاده از رب گوجه بعد از کپک زدن


اگر آثاری از کپک زدگی روی رب گوجه دیدید، از بقیه رب استفاده نکنید. هر چند بقیه قسمت های رب ممکن است در ظاهر، سالم و بدون کپک باشند ولی در خاطر داشته باشید که این قارچ ها در کل رب گوجه وجود دارند و شما با چشم غیر مسلح قادر به دیدن آن ها نیستید هر چند احتمال بروز مسمومیت در مورد آن ها وجود دارد.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۴ علت کپک زدن رب گوجه فرنگی + ۹ روش پیشگیری از کپک رب​


نشانه‌های خراب شدن رب گوجه


علت کپک زدن رب گوجه فرنگی چیست؟ کپک زدن رب گوجه فرنگی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که می‌تواند یک شیشه رب سالم و تازه خانگی شما بلااستفاده و فاسد کند. ایجاد کپک‌های سفید، سبز و سیاه روی سطح رب یا دیواره ظرف آن موجب می‌شود تا آلودگی‌ها به تمام بخش‌های رب گوجه فرنگی نفوذ کند و رب شما خراب شود. اما آیا چیزی در مورد دلیل کپک زدن رب گوجه و روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب می‌دانید؟


علت کپک زدن رب گوجه فرنگی چیست؟​


علت کپک زدن رب گوجه فرنگی چیست؟


کپک زدن رب گوجه فرنگی خانگی و رب گوجه فرنگی قوطی و شیشه‌ای کارخانه‌ای معمولاً به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. بی‌توجهی در نحوه نگهداری از رب گوجه در کنار ورود رطوبت و آلودگی داخل ظرف رب می‌تواند موجب کپک زدن رب شما شود.
قبل از مصرف رب همیشه به نشانه‌های خراب شدن رب گوجه توجه کنید و اگر کپک سفید یا سیاه روی آن مشاهده کردید، همه رب را دور بریزید و از مصرف آن خودداری کنید. در ادامه می‌توانید با چند دلیل کپک زدن رب گوجه فرنگی آشنا شوید.

قرار گرفتن رب گوجه فرنگی در محیطی مرطوب​


اولین و شاید به جرات بتوان گفت مهم‌ترین علت کپک زدن رب گوجه فرنگی قرار گرفتن رب گوجه فرنگی خانگی یا کارخانه‌ای در محیطی مرطوب است. کپک‌ها برای رشد و تکثیر خودشان به محیطی گرم و مرطوب نیاز دارند و زمانی که شما رب گوجه فرنگی را در محیط بیرون از یخچال و در فضایی گرم و مرطوب می‌گذارید، کپک‌ها شروع به رشد می‌کنند.

قرار دادن رب گرم داخل یخچال​


ایجاد تفاوت دمای رب با محل قرارگیری آن نیز عامل دیگری است که موجب کپک زدن رب می‌شود. اگر خودتان در خانه رب گوجه فرنگی درست می‌کنید، باید اجازه دهید کاملاً خنک شود و بعد آن را در یخچال بگذارید. گاهی اوقات قرار دادن رب گرم در یخچال موجب ایجاد سم و کپک‌هایی در لایه زیرین رب گوجه فرنگی می‌شود که در ظاهر قابل رؤیت نیست اما مصرف این رب می‌تواند به سلامت شما آسیب وارد کند.

برداشتن رب با قاشق آلوده​


در اکثر مواقع علت کپک زدن رب گوجه فرنگی برداشتن آن با قاشق خیس یا چرب است. زمانی که یک قاشق آلوده به غذا و رطوبت را وارد ظرف رب گوجه فرنگی می‌کنید، باکتری‌ها شروع به تکثیر در آن می‌کنند و رطوبت وارد رب می‌شود و این موضوع موجب ایجاد کپک و خرابی در رب می‌شود.
توجه داشته باشید که جنس قاشق مورد استفاده شما هیچ ارتباطی با کپک زدن رب گوجه فرنگی ندارد. شما باید برای برداشتن رب از یک قاشق خشک و تمیز استفاده کنید.

حرارت دادن ناکافی رب خانگی در زمان پخت​


در اکثر مواقع علت کپک زدن رب گوجه فرنگی کم جوشیدن رب است. اگر در خانه رب گوجه تهیه می‌کنید، باید آن را با شعله ملایم به اندازه‌ای بجوشانید که کاملاً غلیظ شود. حرارت دادن ناکافی رب موجب می‌شود که خیلی زود کپک بزند و خراب شود.

روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی​


روش‌های جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی


برای جلوگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی باید مراقب ورود رطوبت و آلودگی به ظرف رب باشید و آن را در محل مناسبی قرار دهید. در صورتی که خودتان رب گوجه را تهیه می‌کنید، حتماً آن را به روشی اصولی درست کنید و به اندازه بجوشانید تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. در ادامه می‌توانید با برخی از روش‌های پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی آشنا شوید.

رب گوجه فرنگی را در یخچال قرار دهید​


مهم نیست رب گوجه فرنگی شما بازاری باشد یا خانگی، به هر حال بهترین مکان برای نگهداری از رب گوجه فرنگی یخچال و دمای ۴ درجه سانتی‌گراد است. این دما از رشد باکتری و ها و قارچ‌ها جلوگیری می‌کند و فرآیند کپک زدن مواد غذایی را کند می‌کند.

مواد غذایی آلوده را از کنار ظرف رب بردارید​


قرار دادن میوه‌ها و سبزیجات آلوده و شسته نشده در کنار ظرف رب گوجه فرنگی موجب ورود آلودگی به رب می‌شود. این موضوع می‌تواند فرایند فساد و کپک زدن رب گوجه فرنگی را تسریع ببخشد و موجب خراب شدن آن شود.

از قاشق تمیز برای برداشتن رب استفاده کنید​


همان‌طور که گفته شد استفاده از قاشق آلوده مهم‌ترین علت کپک زدن رب گوجه فرنگی است. از همین رو بهتر است برای برداشتن رب همیشه از یک قاشق تمیز و خشک استفاده کنید.

مقداری روغن روی رب گوجه فرنگی بریزید​


مقداری روغن روی رب گوجه فرنگی بریزید


روغن زدن به رب گوجه فرنگی از ورود اکسیژن و هوا به داخل رب جلوگیری می‌کند و از همین رو جلوی کپک زدن رب شما را می‌گیرد. بعد از اضافه کردن روغن بهتر است هر بار لایه‌های روغن را کنار بزنید و رب را بردارید تا روغن دوباره سطح روی رب را پوشش دهد.

از ظروف کوچک و درب دار برای نگهداری رب گوجه فرنگی استفاده کنید​


یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی این است که رب را در یک ظرف کوچک و درب دار بریزید. این کار از ورود هوا به رب گوجه شما جلوگیری می‌کند و فرآیند کپک زدن و فساد رب را به تعویق می‌اندازد.
اگر حجم رب‌تان زیاد است، بهتر است آن را به ظروف کوچک درب‌دار انتقال دهید و بعد از تمام شدن یک ظرف به سراغ ظرف بعدی بروید.


ظرف رب گوجه را قبل از مصرف بجوشانید​


روش بعدی برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی جوشاندن قوطی رب گوجه فرنگی قبل از مصرف است. اگر از قوطی‌های رب بازاری خریداری کرده‌اید، برای کاهش میزان آلودگی در سطح قوطی و همچنین جلوگیری از گسترش میکروب‌ها و قارچ‌ها می‌توانید قوطی را داخل یک قابلمه آب جوش بیندازید و برای چند دقیقه بجوشانید.

به رب گوجه‌فرنگی‌تان نمک بزنید​


از دیگر روش‌های فوق‌العاده مؤثر برای پیشگیری از کپک زدن رب گوجه فرنگی اضافه کردن نمک به رب است. نمک از فساد و خرابی رب جلوگیری می‌کند. می‌توانید کمی نمک به رب گوجه‌فرنگی‌تان بزنید و بعد از اضافه کردن رب دیگر نمک غذا را حذف کنید.

رب گوجه فرنگی را داخل بطری نوشابه بریزید​


رب گوجه فرنگی هر چقدر کمتر با هوا در ارتباط باشد، دیرتر کپک می‌زند و خراب می‌شود. برای نگهداری از رب گوجه فرنگی می‌توانید آن را در بطری‌های نوشابه یا آب معدنی بریزید و سپس در یخچال نگهداری کنید.

رب گوجه فرنگی را در فریزر قرار دهید​


اگر مقدار رب گوجه فرنگی که در خانه درست کرده‌اید و یا خریداری کرده‌اید زیاد است، می‌توانید برای جلوگیری از کپک زدن رب‌ها را در فریزر قرار دهید. برای فریز کردن رب گوجه فرنگی می‌توانید رب‌ها را داخل شیشه‌های کوچک و یا در پلاستیک‌های زیپ دار بریزید و بسته‌بندی کنید. فریز کردن رب گوجه از فساد و کپک زدن و همچنین به پیشگیری تلخ شدن رب گوجه کمک می‌کند.
برای نگهداری رب گوجه فرنگی در فریزر بهتر است آن را به صورت لایه‌های نسبتاً نازک داخل پلاستیک بریزید تا هر بار بتوانید به راحتی یک تکه از آن را جدا نموده و استفاده کنید.

چرا نباید رب گوجه فرنگی کپک زده را مصرف کرد؟​


چرا نباید رب گوجه فرنگی کپک زده را مصرف کرد؟


قدیمی‌ها بعد از مشاهده کپک روی رب گوجه فرنگی، قسمت آلوده را جدا می‌کردند و بقیه رب را در غذا می‌ریختند. اما باید بدانید که رب گوجه فرنگی کپک زده به هیچ عنوان قابل مصرف نیست. کپک‌ها به راحتی و در کمترین زمان ممکن در تمام بخش‌های رب گوجه فرنگی پخش می‌شوند و در بسیاری از مواقع با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند و به هیچ طریقی حتی با جوشاندن نیز از بین نمی‌روند.

آیا کپک گوجه فرنگی خطرناک است؟​


آیا کپک گوجه فرنگی خطرناک است؟


کپکی که روی سطح گوجه فرنگی ایجاد می‌شود حاوی سموم قارچی به نام «مایکوتوکسین» است. زمانی که کپک روی رب را برمی‌دارید، هاگ‌های مولد آن که با چشم دیده نمی‌شوند، درون ظرف رب باقی می‌ماند و با مصرف رب این سموم وارد بدن شما می‌شود. مصرف رب گوجه فرنگی کپک زده می‌توانید موجب ایجاد مسمومیت و آلرژی شود و سلامت فرد را به خطر بیندازد.

سوالات متداول​


آیا کپک گوجه با جوشاندن از بین می‌رود؟​


رب گوجه فرنگی کپک زده به هیچ عنوان قابل مصرف نیست. کپک‌ها به راحتی در تمام بخش‌های رب گوجه فرنگی پخش می‌شوند و در بسیاری از مواقع با چشم غیرمسلح قابل دیدن نیستند و به هیچ طریقی حتی با جوشاندن نیز از بین نمی‌روند.

مهم‌ترین علت کپک زدن رب خانگی چیست؟​


در بسیاری از مواقع علت کپک زدن رب گوجه فرنگی خانگی کم جوشیدن رب است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ روش درست فریز کردن رب گوجه فرنگی برای نگهداری طولانی​




6 روش فریز کردن رب گوجه فرنگی | بهترین ظرف فریز رب گوجه


فریز کردن رب گوجه فرنگی بهترین روش نگهداری آن است. رب گوجه فرنگی یکی از مواد غذایی است که بسیاری افراد آن را به صورت یخ‌زده در غذاهای خود به کار می‌برند. شما از روش‌های فریز کردن رب گوجه فرنگی برای نگهداری طولانی مدت از این چاشنی استفاده می‌کنید؟ برای فریز کردن رب گوجه از چه ظروفی می‌توان استفاده کرد؟ آیا اصلا فریز کردن رب، برای سلامتی خطر ندارد؟

روش فریز کردن رب گوجه روی کاغذ روغنی​


روش فریز کردن رب گوجه روی کاغذ روغنی


در مجموع فریز کردن مواد غذایی یکی از بهترین روش‌ها برای نگهداری بلند مدت آن‌ها بدون فاسد شدن است. البته که استفاده از مواد تازه برای سلامت مفیدتر است و در کنار آن، از کیفیت و طعم بهتر مواد غذایی هم می‌توانید بهره‌مند شوید ولی رساندن مواد غذایی به نقطه انجماد هم یکی از راه‌های مطمئن نگهداری از مواد غذایی است.
را‌ه‌های مختلفی برای نگهداری رب گوجه فرنگی وجود دارد که فریز کردن یکی از آن‌هاست و زمان مناسب نگهداری رب گوجه را هم افزایش می‌دهد. فریز کردن از روش‌های پیشگیری از تلخ شدن رب گوجه است. این در حالی است که روش‌های مختلفی هم برای فریز کردن رب گوجه وجود دارد که یکی از آن‌ها فریز کردن گوجه فرنگی روی کاغذ روغنی است.

مرحله اول​


اگر برای هر بار مصرف، به اندازه یک قاشق غذاخوری یا چای‌خوری رب گوجه فرنگی استفاده می‌کنید، می‌توانید از این روش فریز کردن رب گوجه فرنگی استفاده کنید. در این روش، یک کاغذ روغنی را در یک سینی یا بشقاب بگذارید. سپس به اندازه ۱ قاشق غذاخوری یا چای‌خوری از رب گوجه را روی کاغذ بریزید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که رب گوجه فرنگی‌تان تمام شود.

مرحله دوم​


رب‌ گوجه‌ها را با فاصله‌ از هم روی کاغذ روغنی قرار دهید و بعد کل کاغذ را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در فریزر قرار دهید تا گلوله‌های رب گوجه یخ بزنند. البته این گلوله‌ها کاملا یخ نمی‌زنند ولی از حالت نرم و مایع خود خارج شده و سفت‌تر می‌شوند.

مرحله سوم​


در مرحله بعد، کاغذ را از فریزر بیرون بیاورید و آن را بپیچید تا حجم کمتری بگیرد. کاغذ روغنی حاوی رب گوجه‌‌های یخ‌ زده را در یک ظرف دربسته قرار دهید و در فریزر بگذارید. برای هر بار مصرف، کاغذ را کنار بزنید و یک یا چند گلوله از رب گوجه‌های فریزر شده را استفاده کنید.

فریز کردن رب گوجه در پلاستیک​


فریز کردن رب گوجه در پلاستیک


این روش فریز کردن رب گوجه فرنگی هم ارزان‌تر است و هم زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. پاکت‌های پلاستیکی زیپ‌کیپ برای بسته‌بندی و فریز کردن رب گوجه فرنگی (یا دیگر رب‌ها مثل رب انار) بسیار مناسب هستند. فضایی هم که این کیسه‌های فریزر اشغال می‌کنند، بسیار کم است. برای این کار، رب‌ گوجه فرنگی را در پلاستیک بریزید و صاف کنید.
هر چه ضخامت رب داخل پاکت کمتر باشد، موقع باز شدن انجماد و یخ، این کار سریع‌تر اتفاق می‌افتد. با دست می‌توانید شیارهایی را روی پلاستیک ایجاد کنید (طوری که بریده نشوند یا خراش برندارند) تا هر بار برای خارج کردن رب از فریزر به میزان کافی از آن استفاده کنید.

نکته: در روش فریز کردن رب گوجه فرنگی حتما از پلاستیک‌های سالم و بدون سوراخ استفاده کنید چون در صورت سوراخ بودن یا نشتی، کل فریزر کثیف خواهد شد.

آیا ظروف نوشابه‌ای برای نگهداری رب گوجه فرنگی مناسب است؟​


استفاده از بطری‌های نوشابه و دلستر برای نگهداری ترشی، آبلیمو، آبغوره و انواع رب و سس بسیار متداول است. این ظروف به خاطر این‌که در‌ب‌های محکمی دارند و امکان نفود و ورود هوا به آن‌ها بسیار کم است، گزینه‌های مناسبی برای نگهداری مواد غذایی مستعد کپک زدن، به شمار می‌روند.
اما این ظروف یک مشکل مهم دارند و آن این است که گاز ایجاد شده ناشی از نگهداری رب گوجه فرنگی در این ظروف و بطری‌ها جمع می‌شود و هنگام باز کردن درب بطری، مواد با شتاب و همراه با گاز زیاد از بطری به بیرون پرتاب می‌شوند.
بنابراین هنگام باز کردن در(ب) و استفاده از آن‌ها باید مراقب باشید. در ضمن قبل از استفاده از این ظروف حتما باید آن‌ها را بشویید و کاملا خشک کنید تا از کپک زدن مواد جلوگیری شود.

بطری‌های شیشه‌ای برای فریز کردن رب گوجه فرنگی​


علاوه بر رب گوجه فرنگی قوطی و شیشه‌ای کارخانه‌ای ،ظروف شیشه‌ای تمیز و در دار برای نگهداری از رب گوجه فرنگی بسیار مناسب هستند. از طرفی بطری‌های شیشه‌ای با مواد داخل آن، واکنش شیمیایی نشان نمی‌دهند. به همین خاطر طعم، رنگ و کیفیت رب گوجه فرنگی در این ظروف تغییر نمی‌کند. همه این‌ها در صورتی است که درب این ظروف سوراخ یا زنگ زده نباشد.
اگر برای فریز کردن رب از ظروف شیشه‌ای استفاده می‌کنید نباید آن‌ها را کاملا و کیپ تا کیپ پر کنید. چون انجماد رب گوجه باعث افزایش حجم آن می‌شود و اگر درب ظرف را محکم بسته باشید، احتمال شکستن بطری‌ها در اثر فشار، زیاد است.
بهتر است درب این بطری‌ها پلاستیکی یا فلزی ضد زنگ باشد تا در اثر رطوبت و انجماد زنگ نزند. در ضمن تا جای ممکن از بطری‌های با سایز کوچک‌تر استفاده کنید تا مواد داخل آن‌ها زود تمام شود.

فریزر کردن رب گوجه فرنگی با قالب یخ​


فریزر کردن رب گوجه فرنگی با قالب یخ


قالب‌های یخ پلاستیکی هم به عنوان گزینه‌های بسیار مناسب برای فریز کردن رب گوجه فرنگی شناخته می‌شوند. در این روش مکعب‌های قالب را با رب گوجه پر کنید و قالب را در فریزر بگذارید. برای هر بار استفاده یک یا چند قالب را از فریزر خارج کنید. اگر قالب را در پاکت فریزر بگذارید تا بوی دیگر مواد غذایی به آن نفوذ نکند، بهتر است.

فریز کردن رب گوجه فرنگی در قالب مافین​


قالب‌های شیرینی پزی و مافین هم برای فریز کردن رب گوجه بسیار مناسب هستند. اگر از قالب‌های سیلیکونی برای فریز کردن رب استفاده کنید، فضای کمتری هم اشغال می‌کند.

چرا رب گوجه فرنگی در فریزر کاملا یخ نمی‌زند؟​


هم در مورد رب گوجه و هم در مورد رب انار این موضوع صدق می‌کند که این چاشنی‌‌های آبکی به طور کامل در فریزر یخ نمی‌زنند. دلیل آن‌ هم این است که نقطه انجماد رب، از دمای فریزر کمتر است. به همین خاطر رب کاملا یخ نمی‌زند و سفت نمی‌شود، مگر آن که آب رب زیاد باشد و این آب دچار انجماد شود.

آیا رب گوجه فرنگی فریزر شده برای سلامتی مضر است؟​


آیا رب گوجه فرنگی فریزر شده برای سلامتی مضر است


این سوال یکی از رایج‌ترین سوالاتی است که درباره فریز کردن رب گوجه فرنگی پرسیده می‌شود. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که تا جای ممکن از رب گوجه فرنگی و مواد غذایی تازه و غیر فریز شده استفاده کنید. ولی در صورتی که حجم رب گوجه خریداری یا رب گوجه خانگی زیاد است، فریز کردن بهترین راه است چون باعث غیر فعال شدن باکتری‌های مضر می‌شود و از فساد و تغییر رنگ و مزه رب گوجه فرنگی پیشگیری می‌کند.

روش استفاده از رب گوجه فریزر شده​


برای این که از رب گوجه فرنگی فریز شده استفاده کنید، قبل از این که رب را در غذا به کار ببرید، آن را از فریزر بیرون بیاورید و اجازه دهید یخ آن باز شود. کمی از آن را در بطری شیشه‌ای بریزید و در یخچال بگذارید. این میزان از رب گوجه را سریع‌تر استفاده کنید تا خواص رب گوجه از بین نرود و بعد سراغ رب گوجه‌های فریز شده بریزید.

زمان ماندگاری رب گوجه فرنگی فریز شده​


از آنجایی که رب گوجه فرنگی بسیار غلیظ است، احتمالا مدت زیادی در فریزر بدون خراب شدن باقی می‌ماند. به علاوه، کاغذ روغنی و ظرف نگهداری مهر و موم شده به آن کمک می‌کند تا از کپک زدن رب گوجه پیشگیری شود و رب بدون فاسد شدن، در فریزر دوام بیشتری داشته باشد. توصیه می‌شود رب گوجه فرنگی‌های فریز شده را در مدت ۳ تا ۶ ماه مصرف کنید.

سوالات متداول​


زمان مناسب استفاده از رب در فریزر چقدر است


زمان مناسب استفاده از رب در فریزر چقدر است؟​


حداکثر زمانی که می‌توانید رب گوجه فرنگی را در فریزر نگهداری کنید، ۳ تا ۶ ماه است.

بهترین ظرف برای فریزر کردن رب گوجه چه ظرفی است؟​


بطری‌های شیشه‌ای نشکن و مقاوم به سرما بهترین ظروف برای نگهداری از رب گوجه است. چون این بطری‌ها با مواد داخل بطری، واکنش نشان نمی‌دهد و رنگ و طعم رب گوجه تغییر نمی‌کند.‌
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۱ روش آسان رفع تلخی رب گوجه فرنگی خانگی​



تلخی رب را چطور بگیریم


چطور تلخی رب را بگیریم؟ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که انواع رب را در خانه تهیه می‌کنید حتما باید نکاتی را رعایت کنید تا بتوانید طعم اصلی و متفاوت چاشنی‌های خانگی را تجربه کنید. یکی از مشکلات رایج در مورد انواع رب مثل رب انار و رب گوجه، تلخ شدن آن‌ها است.


تفاوت رب خانگی با رب‌ صنعتی​


تفاوت رب خانگی با رب‌ صنعتی


درست کردن رب با میوه‌های مختلف در خانه، علاوه بر این‌که خیالتان را بابت سالم بودن رب راحت‌ می‌کند، از لحاظ اقتصادی هم مقرون به صرفه و ارزان‌تر خواهد بود. در ضمن می‌توانید سلیقه خودتان را هم در هنگام تهیه این چاشنی دخیل کنید و آن را به طعم دلخواهتان بپزید.
اگر از شوری یا شیرینی رب‌ها فاکتور بگیریم، یک تفاوت رب خانگی با رب‌هایی که در فروشگاه و در بسته‌‌بندی‌های کارخانه‌ای می‌خرید این است که رب‌های فروشگاهی معمولا طعمشان به تلخی نمی‌زند اما این مشکل در میان رب گوجه‌های خانگی متداول است.
علاوه بر این برخی اوقات رنگ رب‌هایی که در خانه درست می‌شود، مثل نمونه‌های صنعتی، روشن و شفاف نیست. حتی همین رنگ رب هم می‌تواند بر طعم آن تاثیر مستقیمی بگذارد. همه این‌ها به خاطر رعایت نکردن مواردی است که می‌تواند زحمت شما را به باد دهد. اما چرا رب‌ خانگی تلخ می‌شود و برای رفع تلخی رب چه باید کرد؟

رفع تلخی رب گوجه فرنگی به روش‌های ساده​


گرفتن تلخی رب گوجه فرنگی به روش‌های ساده


اگر قبل از پخت، در حین پخت و در زمان نکات اصولی را رعایت نکنید، رب شما در نهایت رنگ و طعم خوبی نخواهد داشت. همچنین ممکن است رب گوجه به مرور کپک بزند و مزه آن عوض شود.

۱- استفاده از گوجه‌‌های سالم​


برای طرز تهیه رب گوجه فرنگی باید از گوجه‌های سالم و رسیده استفاده کنید. گوجه فرنگی‌های خراب و دارای لک و زدگی، خودشان به خودی خود، مزه تلخی دارند و بر مزه نهایی رب تاثیر می‌گذارند. فراموش نکنید که به کار بردن گوجه‌های کپک زده و خراب، باعث پایین آمدن کیفیت رب گوجه از هر لحاظی خواهد شد.


۲- استفاده از نمک​


حتما می‌دانید که در طرز تهیه رب گوجه، باید گوجه‌ فرنگی‌ها را شسته و قاچ کنید. در روش سنتی، گوجه‌های خرد شده در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند تا نرم شوند. برخی اوقات در همین مرحله از درست کردن رب، گوجه‌ها در مجاورت با هوای آزاد، کپک می‌زنند.
برای گرفتن تلخی رب گوجه باید تلاش کنید که این گوجه‌ها کپک نزنند. اضافه کردن کمی روغن (ترجیحا زیتون) و پاشیدن نمک روی گوجه فرنگی‌ها می‌تواند از کپک زدن آن‌ها خودداری کند. در غیر این صورت ممکن است طعم رب‌ گوجه‌تان بد شود و به تلخی بزند.

۳- هسته‌های گوجه را بگیرید​


مهم‌ترین اصل برای رفع تلخی رب، جدا کردن دانه‌ها از گوشت گوجه فرنگی است. بعد از نرم شدن گوجه فرنگی‌ها (با جوشاندن یا قرار دادن در معرض آفتاب) نوبت صاف کردن آن‌ها برای تهیه رب گوجه فرنگی است.
در این مرحله نباید از صافی‌های مخصوص پلو استفاده کنید. چون منافذ این صافی‌ها معمولا درشت است و دانه‌های گوجه فرنگی از آن‌‌ها رد می‌شود. این دانه‌ها هر چند خواص زیادی برای سلامتی دارند ولی طعم رب گوجه را تلخ می‌کنند. اگر می‌خواهید رب‌تان به تلخی نزند، از صاف کننده‌ها و آب گوجه‌گیری‌های موجود در بازار هم می‌توانید کمک بگیرید.

۴- تراشیدن دیواره دیگ رب گوجه​


با بخار شدن آب گوجه فرنگی در دیگ، لایه داخلی آن به صورت لایه لایه، رب گوجه فرنگی می‌چسبد و با دمای بالای ظرف رنگ آن تیره می‌شود. اگر این لایه‌های تیره رب گوجه را بتراشید و به قابلمه برگردانید، هم رنگ رب‌تان به تیرگی و سیاهی می‌زند و هم طعم آن تغییر خواهد کرد.

۵- سوختن رب گوجه​


در هنگام گرفتن رب، حتما حرارت را بعد از جوشیدن رب، روی حالت ملایم تنظیم کنید. هر از گاهی هم مایه رب گوجه را به هم بزنید. این کار باعث جلوگیری از ته گرفتن رب می‌شود. اگر حرارت زیر قابلمه یا دیگ بالا باشد و رب بسوزد،‌ کل رب گوجه طعم تلخی به خود می‌گیرد.

۶- همه مواد رب گوجه را با هم بجوشانید​


برای تهیه رب همه مواد را با هم بجوشانید


اگر ظرفی که رب گوجه را در آن می‌پزید، سایز کوچکی داشته باشد و کل آب گوجه در آن جا نشود، از یک ظرف دیگر هم برای تهیه رب استفاده کنید. نباید در چند مرحله آب گوجه فرنگی را اضافه کنید. در صورتی‌ که مقداری از آب گوجه بجوشد و مقداری دیگر، اضافه کنید، هم پروسه پخت رب گوجه بسیار طولانی می‌شود، هم رنگ رب به سیاهی و تیرگی می‌زند و هم رب در نهایت طعم خوبی نخواهد داشت و به تلخی می‌زند.

۷- حرارت را به اندازه کنید​


اگر حتی ظرفی که رب را در آن می‌پزید، سایز و جنس مناسبی داشته باشد، ولی از شعله گازی که برای آن مقدار ظرف و مواد کوچک است، ‌استفاده کنید، رنگ و طعم رب کیفیت خود را از دست خواهد داد. گازی که به کار می‌برید باید متناسب باشد تا زمان پخت هم زیاد طولانی شود. در این صورت سیاه و تلخ شدن رب، اتفاق می‌افتد.

۸- استفاده از ظرف نامناسب برای پخت​


قابلمه‌ای که رب گوجه را در آن می‌پزید نباید آهنی باشد. جنس ظرفی که رب گوجه را در آن می‌پزید، بهتر است استیل باشد و از به کار بردن قابلمه‌هایی که احتمال زنگ زدن آن‌ها بالاست، باید خودداری کنید. جنس نامناسب قابلمه می‌تواند یکی از عوامل تلخی رب گوجه فرنگی باشد.

۹- به کار بردن روغن نامرغوب​


در هنگام پخت رب گوجه، برای روشن و شفاف شدن و همچنین برای جلوگیری از کپک زدن، کمی روغن زیتون به رب اضافه می‌کنند. اگر از روغن نامرغوب استفاده کنید، رب گوجه‌تان تلخ خواهد شد. در ضمن از انداختن حبه‌های سیر تازه در رب گوجه هنگام پخت، خودداری کنید. سیر تلخی طعم خود را به رب گوجه فرنگی پس می‌دهد.

۱۰- رب را به اندازه کافی بجوشانید​


رب گوجه فرنگی نه باید زیادی رقیق و نه زیادی سفت باشد. در عین حال قبل از ریختن رب گوجه در بطری‌های شیشه‌ای، نباید رب، آب بیندازد. برخی افراد برای این‌ که آب رب گوجه کاملا بخار شود، رب گوجه را بعد از پخت، برای مدت طولانی در مجاورت نور مستقیم آفتاب قرار می‌دهند.
این کار علاوه بر این که باعث تغییر و تیرگی رنگ رب می‌شود، می‌تواند موجب تلخ شدن رب شود. پس قبل از قرار دادن رب در آفتاب، آن را به اندازه کافی بجوشانید تا مجبور نشوید رب را برای طولانی‌مدت در دمای محیط قرار دهید.

۱۱- نگهداری صحیح از رب گوجه​


نگهداری صحیح از رب گوجه


حتما می‌دانید که بهترین روش نگهداری از رب گوجه، ریختن آن در ظروف شیشه‌ای شفاف و دردار است. اگر هم می‌خواهید رب را برای طولانی‌مدت نگه دارید، فریز کردن رب گوجه ایمن‌ترین راه است. اگر می‌خواهید طعم رب تغییر نکند و از کپک زدن رب پیشگیری کنید، حتما در(ب) بطری را کاملا کیپ کنید. باز گذاشتن در بطری‌ها می‌تواند منجر به فساد و تلخی طعم رب شود.

سوالات متداول​


چرا رب گوجه‌های خانگی، تلخ می‌شود؟​


اگر دانه‌‌های گوجه فرنگی را با آب آن بپزید، حرارت و ظرفی که رب را با آن می‌پزید، متناسب نباشد، اصول نگهداری از رب گوجه را رعایت نکنید و …، احتمال این که ربتان تلخ شود، زیاد است.

بهترین ظرف برای طرز تهیه رب خانگی چیست؟​


برای این که رب گوجه‌تان تلخ نشود و رنگ شفافی داشته باشد، استفاده از ظروف و قابلمه‌های مسی بهترین گزینه است. اگر از ظرف‌های آهنی یا زنگ زده استفاده کنید، رب گوجه تلخ و بی‌کیفیت می‌شود.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۶ ترفند ساده رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت و سایر غذاها​



رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت


برای از بین بردن بوی بد روغن حیوانی و دنبه در خورش و آبگوشت چه کار کنیم؟ روغن دنبه، روغن حیوانی یا روغن زرد، روغن‌هایی هستند که استفاده از آنها از قدیم در میان مردم مرسوم بوده و حتی یک روغن مرغوب و گران به شمار می‌آمده است و هنوز هم خیلی‌ها این روغن‌ها را برای طبخ انواع غذا استفاده می‌کنند. البته روغن حیوانی، دنبه و روغن زرد یک مشکل بزرگ هم دارند؛ بله، بو می‌دهند. اما می‌توانید به راحتی بوی بد آنها را در خورش و آبگوشت از بین ببرید.

رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت​

برای از بین بردن بوی دنبه گوسفندی باید چه کار کنیم؟ اگر دنبه گوسفندی و روغن حیوانی بخورید،‌ در اصل چربی‌های طبیعی حیوانی خورده‌اید که سرشار از مواد مغذی و ویتامین است، اما کنار آمدن با بوی این چربی‌ها، برای هر کسی آسان نیست. مخصوصا اگر به خوردن آنها عادت نداشته باشید ممکن است برایتان زننده و حتی تهوع‌آور باشد.
اما راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید از آنها کمک بگیرید و هم از دنبه در انواع خورش و انواع آبگوشت استفاده کنید و هم از روغن حیوانی یا روغن زرد برای روی برنج یا غذاهای خشک استفاده کنید.

۱- رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با دارچین​

رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با دارچین

برای گرفتن بوی بد دنبه و روغن حیوانی از غذاهای مختلف، «دارچین» یکی از بهترین گزینه‌ها است. این ادویه خوشبو، می‌تواند بوی زننده دنبه را خنثی کند. هم قبل از استفاده از دنبه یا روغن حیوانی در غذا و هم بعد از استفاده از آن، می‌توانید دارچین را به غذا اضافه کنید تا بوی دنبه یا روغن حیوانی را بگیرید.

روش اول​

غذاهایی مثل آبگوشت یا در انواع خورش، مثل خورش قیمه یا قورمه سبزی که استفاده از دنبه یا گوشت گوسفندی دارای چربی در آنها متداول است، ممکن است بعد از پخت، این غذاها بوی دنبه بگیرند. در این حالت، یک چوب دارچین را داخل آبگوشت یا خورشت بیندازید تا بوی دنبه را جذب کند و بعد از پخت، چوب دارچین را بیرون بیاورید و دور بیندازید.

روش دوم​

روش دیگر این است که قبل از اضافه کردن دنبه یا روغن حیوانی به غذا، دنبه یا روغن را داخل یک ظرف بریزید و چند چوب دارچین به آن اضافه کنید. اجازه دهید روغن یا دنبه روی حرارت ملایم داغ شود و همزمان دارچین، عطر خود را به دنبه بدهد. سپس حرارت را خاموش کنید و اجازه دهید روغن دنبه ببندد و سفت شود. بعد از سرد شدن، چوب‌های دارچین را از روغن دنبه بیرون بیاورید و دور بریزید. این روغن را می‌توانید داخل غذا یا برای روی برنج آبکش یا برنج کته به راحتی استفاده کنید.

۲- رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با پیاز​

رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با پیاز

«پیاز» یکی از مواد غذایی بسیار پرکاربرد در آشپزی است که علاوه بر از بین بردن بوی دنبه و روغن حیوانی از غذا، می‌تواند در رفع بوی زهم گوشت قرمز، گرفتن بوی زهم گوشت چرخ کرده و رفع بوی زهم ماهی بسیار موثر باشد. برای استفاده از پیاز برای رفع بوی بد دنبه از خورشت و آبگوشت می‌توانید به دو شیوه عمل کنید.

روش اول​

در هنگام سرخ کردن گوشت، از قبل ۱ یا ۲ عدد پیاز را خرد کرده و با پیاز تفت دهید. سپس گوشت را اضافه کنید. پیاز می‌تواند بوی زهم دنبه را بگیرد.

روش دوم​

در این روش، پیاز را به صورت خرد شده یا رنده شده در یک شیرجوش بریزید و روغن حیوانی یا دنبه را اضافه کنید. اجازه دهید پیازها با دنبه روی حرارت بمانند و داغ شوند. صبر کنید تا پیازها سرخ و طلایی شوند ولی نسوزند. بعد حرارت را قطع کنید و کمی که دنبه سرد شد، قبل از سفت شدن، دنبه یا روغن را از صافی رد کنید. از این روغن یا دنبه در طبخ انواع غذا یا روی برنج استفاده کنید.

۳- رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت با لیمو عمانی​

«لیمو عمانی» هم یکی دیگر از موادی است که می‌تواند به گرفتن بوی دنبه و روغن حیوانی کمک کند. در این روش، به غذاهایی مثل خورش قورمه سبزی یا خورش قیمه و آبگوشت، لیمو عمانی اضافه کنید. عطر این لیمو می‌تواند بوی بد دنبه را بگیرد.

۴- از بین بردن بوی دنبه با ادویه‌های معطر​

از بین بردن بوی دنبه با ادویه‌های معطر

به کار بردن ادویه‌های معطر در غذاهایی مثل انواع خورش و آبگوشت می‌تواند تا حد زیادی بوی دنبه و روغن حیوانی را خنثی کند. ادویه‌‌های موثر برای گرفتن بوی دنبه شامل زنجبیل، فلفل سیاه، تخم گشنیز، زردچوبه، پودر سیر، ادویه کاری و … هستند.

۵- گرفتن بوی کهنگی دنبه و روغن حیوانی با سیر​

گرفتن بوی کهنگی دنبه و روغن حیوانی با سیر

سیر تازه هم جزو سبزیجات با عطر تند و موثر برای از بین بردن بوی روغن حیوانی است. برای استفاده از سیر به عنوان از بین‌برنده بوی دنبه، می‌توانید چند عدد حبه سیر را پوست بگیرید و درشت خرد کنید. سپس در یک شیرجوش، روغن حیوانی یا دنبه را بریزید و سیرها را به آن اضافه کنید. روغن حیوانی یا دنبه و سیرها را روی حرارت بگذارید تا روغن ذوب شود. بعد از سرخ شدن سیرها، شعله را خاموش کرده و روغن دنبه را از صافی رد کنید. عطر سیر می‌تواند بوی دنبه و روغن حیوانی را بگیرد.
همچنین می‌توانید به غذای خود که در آن از دنبه یا روغن حیوانی استفاده کرده‌اید، مقداری سیر یا پودر سیر اضافه کنید تا بوی بد آن را خنثی کند.

۶- رفع بوی بد دنبه از غذا با سبزیجات معطر​

سبزی‌های تازه معطر و حتی سبزیجات معطر خشک شده، می‌توانند بوی بد دنبه یا روغن حیوانی را بگیرند. کافی است به غذایی که می‌پزید، کمی سبزیجات معطر مثل مرزه، ریحان، نعناع، گشنیز، شنبلیله، پیازچه یا سیر تازه اضافه کنید. این سبزی‌ها کمک موثری به گرفتن بوی نامطبوع دنبه و روغن زرد یا روغن حیوانی می‌کنند.

نکات استفاده از دنبه و روغن حیوانی در غذا​

نکات استفاده از دنبه و روغن حیوانی در غذا

اگر اصول استفاده از دنبه و روغن حیوانی در خورشت و آبگوشت یا انواع غذاهای دیگر را بدانید، به راحتی می‌توانید از این مواد برای طعم دادن به غذا یا استفاده از مواد مغذی آنها در رژیم غذایی خود استفاده کنید، بدون اینکه بوی بد دنبه و روغن حیوانی یا روغن زرد، شما یا دیگران را اذیت کند.
  • اگر می‌خواهید در آبگوشت یا خورش دنبه استفاده کنید و مقدار آن زیاد است، دنبه‌ها یا گوشت‌های حاوی دنبه را در یک قابلمه بریزید و به آنها مقداری آب اضافه کنید. قابلمه را روی حرارت بگذارید و صبر کنید تا آب شروع به جوشیدن کند. بعد از جوشیدن آب، روی آن کف سفید یا متمایل به خاکستری می‌بندد. این کف‌ها را از روی سطح آب جمع کنید و دور بریزید. به خاطر داشته باشید کفی که در زمان پخت ایجاد می‌شود، باعث زیاد شدن بوی دنبه می‌شود.
  • از پیاز، لیمو عمانی، ادویه‌های معطر، دارچین، سیر و سبزی خشک برای گرفتن بوی دنبه استفاده کنید.
  • در صورتی که می‌خواهید برای اولین بار دنبه یا روغن حیوانی در غذا استفاده کنید و هنوز نمی‌دانید که چقدر قرار است دنبه بوی بد بدهد، این کار را به تدریج انجام دهید و میزان استفاده را محدود و کم در نظر بگیرید. چون در برخورد اول، ممکن است هر چقدر هم از روش‌های رفع بوی دنبه از خورشت و آبگوشت کمک بگیرید ولی باز هم به این بو حساس باشید و اذیت شوید.
  • اگر مهمان دارید، بهتر است از دنبه و روغن حیوانی در غذا استفاده نکنید چون ذائقه افراد با هم فرق می‌کند و ممکن است حتی روش‌های گرفتن بوی بد دنبه هم نتواند این بوی نامطبوع برای برخی افراد را به طور کامل از بین ببرد و باعث ایجاد یک تجربه بد شود.

فرق روغن حیوانی با روغن دنبه چیست؟​

روغن حیوانی و روغن دنبه با هم متفاوند. روغن حیوانی یا روغن زرد در واقع روغن گاوی یا گوسفندی است که در فصل بهار از شیر گاو و گوسفند گرفته می‌شود و به روغن کرمانشاهی هم معروف است. اما روغن دنبه از چربی موجود در پی یا دم گوسفند گرفته می‌شود، رنگ سفید مایل به زرد دارد. کالری بالایی دارد، طبعش گرم و دیر هضم است و زیاده‌روی در مصرف آن توصیه نمی‌شود.

سوالات متداول درباره رفع بوی دنبه و روغن حیوانی در غذا​

چطور بوی دنبه در کباب کوبیده را از بین ببریم؟​

برای رفع بوی دنبه از کباب کوبیده در مایه کباب، ‌از ادویه‌هایی مثل دارچین، زردچوبه و فلفل سیاه استفاده کنید.

چگونه بوی بد روغن حیوانی را در غذا از بین ببریم؟​

شما می‌توانید با پیاز، لیمو عمانی، ادویه‌های معطر، دارچین، سیر و سبزیجات خشک، بوی دنبه یا روغن حیوانی را در غذا برطرف کنید.
 

Similar threads

بالا