نکات مفید آشپزی

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
▪ برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.▪ بهترین روش باز شدن یخ ماهی، قرار دادن ماهی در درون شیر است. شیر طعم یخی ماهی را از بین می برد و به آن طعم تازگی می دهد.

نکات مهمی در مورد آشپزی و خانه داری
▪ برای حفظ سفیدی برنج ، هنگام پخت چند قطره آب لیمو به آب برنج اضافه کنید.
▪ بهترین روش باز شدن یخ ماهی، قرار دادن ماهی در درون شیر است. شیر طعم یخی ماهی را از بین می برد و به آن طعم تازگی می دهد.
▪ برای جلوگیری از پاشیدن کیک همراه با میوه خشک و یا کشمش، آن ها را کمی در آرد آغشته کنید و سپس به مایه کیک اضافه کنید.
▪ افزودن نمک به گوشت خام قبل از پخت، طعم آن را از بین می برد در حالی که افزودن کمی نمک به ماهی قبل از پخت به طعم آن می افزاید.
▪ هنگام تفت دادن سبزی یا گوشت، در پایان کار مقدار کمی شکر، عسل یا آب میوه را اضافه کنید تا لعاب داده و طعم آن بهتر شود.
▪ ادویه جوز هندی را در آخر به غذا اضافه کنید زیرا حرارت، طعم آن را از بین می برد.
▪ هنگامی که کاهو را برش می زنید، استفاده از چاقو باعث تغییر رنگ گوشه های برش خورده کاهو می شود بنابراین کاهو را با دست تکه کنید.
▪ قبل از کباب کردن غذا، سیخ کباب و دستگاه کباب پز را چرب کنید.
▪ استفاده از قاشق شیاردار هنگام ریختن مایه کیک در قالب مانع ایجاد حباب می شود.
▪ افزودن یک قاشق مرباخوری سرکه به روغن هنگام سرخ کردن دونات مانع جذب روغن می شود.
▪ برای تازه شدن سبزی آن را در آب سرد حاوی کمی آب لیمو بخوابانید.
▪ ۶ دانه سیر له شده و کمی جعفری را به ۱۱۵ گرم کره اضافه کنید و به شکل تنه درخت درآورید . کره را در پلاستیک بپیچید و در فریزر قرار دهید. از این کره می توان در گوشت، سبزی و یا برای روی نان استفاده کرد.
▪ هنگام استفاده از کره در پخت، کمی روغن به آن اضافه کنید تا کره نسوزد.
▪ برای آب پز کردن تخم مرغ، آن ها را در آب جوش قرار دهید و سپس حرارت را کم کنید. این روش مانع ترک خوردگی پوسته تخم مرغ خواهد شد.
▪ اگر قصد دارید ماهی را بیش از یک روز فریز کنید، آن را کاملا با نمک و زردچوبه آغشته و بعد فریز کنید.
▪ برای جلوگیری از حمله حشرات، به ظرف حبوبات چند دانه میخک اضافه کنید.
▪ برای افزودن ماندگاری قهوه، آن را در یک ظرف دردار و سپس در یخچال قرار دهید.
▪ سفیده تخم مرغ یخ زده بهتر کف می کند.
برای جلوگیری از ورود مورچه به منزل به نکات زیر توجه کنید:
▪ خیار به ویژه خیار تلخ را جلوی راه آن ها قرار دهید. مورچه ها از خیار متنفرند.
▪ کمی سرکه سفید به مکان هایی که محل عبور مورچه است بپاشید.
▪ با مخلوطی از یک لیوان آب و یک لیوان سرکه سیب پنجره ها را تمیز کنید تا مورچه ها را دور نگه دارد.
▪ برگ های خشک نعناع را در مسیر مورچه ها قرار دهید.
▪ مورچه ها از مسیری که دارچین، آب لیمو، پودر قهوه و فلفل پاشیده شده باشد عبور نخواهند کرد.
▪ در ترک های دیوار سیر قرار دهید تا مورچه ها را دور نگه دارد.منبع : iranvij.ir
/www.beytoote.com
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات مفید آشپزی

سرخ کردن ماهي با فلس : بهتر است براي سرخ کردن ماهي ، فلس آن را جدا نكنيد. ماهي را بشوييد، شكم آن را پاك کنيد و سپس قطعه قطعه کنيد. قطعه هاي ماهي را از سمت پوست آن در روغن سرخ کنيد. اين کار باعث مي شود که روغن ماهي که در زير پوست آن است، هنگام سرخ کردن نسوزد و طعم ماهي خيلي بهتر شود. در صورت تمايل پوست و فلس ماهي را هنگام مصرف جدا کنيد.

درست کردن املت: براي اين که املت سبك و خوبي داشته باشيد زرده ها و سفيده ها را ازهم جدا کنيد. با زرده ها مايه املت را درست کنيد. سفيده ها را هم جداگانه بزنيد تا پف کند و در آخرين لحظه به مايه اضافه کنيد. سپس مطابق معمول املت را درست کنيد.
پيچ و چوب : اگر مي خواهيد چوپ را پيچ کنيد، ابتدا پيچ را به صابون با شمع بماليد تا کار راحت تر شود.
از بين بردن لايه هاي زنگ کهنه: مقداري محلول آب و سرکه را بجوشانيد و شي ء مورد نظر را يك ساعت درآن بخوابانيد. پس از اين مدت، خواهيد ديد که لايه هاي زنگ آهن به راحتي جدا مي شود و تميز کردن شيء مورد نظرتان راحت است.
صرفه جويي در واکس چوب: با استفاده از يك جوراب زنانه کهنه ، واکس چوب را به مبلها و وسايل چوبي بزنيد. به اين ترتيب واکس کمتري مصرف مي شود و وسايل چوبي هم بهتر برق مي افتند.
هر گاه از جوجه گردان فر استفاده مي کنيد: روي سيني زيرين يك ورق فويل ( کاغذ آلومينيوم ) بگذاريد و بعد از استفاده برداريد تا فر کثيف نشود.
براي اين که پختن سيب زميني در فر سريعتر انجام شود، ابتدا به مدت 10 دقيقه سيب زميني را آب پز کنيد بعد در فر بگذاريد.
پيمانه کردن کره يا روغن جامد: قاشق يا پيمانه مورد نظر را چند لحظه در آب داغ فرو ببريد، بعد در قالب کره يا ظرف روغن جامد بزنيد و مقدار مورد نياز خود را به راحتي برداريد.
پيمانه کردن عسل: قاشق يا پيمانه مورد نظر را اول چرب کنيد، بعدچند ثانيه درآب گرم فرو کنيد و بعد به مقدار مورد نياز عسل برداريد.

سيررا هرگز زياد سرخ نكنيد ؛ زيرا طعم تلخي پيدا مي کند. کافي است فقط کمي تفت بدهيد.
براي تميز کردن پنير پيتزاي چسبيده به ظرف ، بهتر است آن را با آب سرد و مايع ظرفشويي بشوييد .
تخته آشپزي را ترجيحاً از جنس پلاستيك انتخاب کنيد زيرا بهداشتي تر است.
هنگام استفاده از منقل براي تهيه کباب ، يك ورق کاغذ آلومينيومي ( فويل ) در کف آن قرار دهيد. اين کار هم باعث تشديد حرارت مي شود و هم تميز کردن منقل را آسان مي کند .
پوست گرفتن و خرد کردن سير باعث چسبندگي دستها مي شود . براي جلوگيري از اين مشكل، حبه هاي سير را ابتدا دو دقيقه در آب جوش و سپس در آب سرد بگذاريد پس از آن پوست بگيريد . توجه داشته باشيد هنگام مصرف سير جوانه سبز وسط آن را در آوريد .
براي جدا کردن پوست نازك روي بادام ، آنها را دو دقيقه در آب جوش قرار دهيد و سپس در آب سرد بگذاريد و به راحتي پوست آنها را جدا کنيد .
براي گرفتن پوست هلو در تهيه مربا و کمپوت ، هلوها را يك دقيقه در آب بجوشانيد و بعد پوست بگيريد .
براي انتخاب، طالبي شيرين نسبت به اندازه اش سنگينتر به نظر مي رسد . روي پوست آن نبايد لكه باشد . عطر خوبي از آن متصاعد شود . اگر ساقه آن به راحتي جدا شود . نيز به معني رسيده بودن آن است .
مرباي ريواس را هرگز در ظرف آلومينيومي طبخ نكيند زيرا باعث مسموميت مي شود .
براي تهيه يخ فانتزي ، مي توانيد داخل هر قالب يك گيلاس يا آلبالو قرار دهيد . و بعد در قالب آب بريزيد و بگذاريد يخ ببندد .

لكه هاي روي کاغذ ديواري : اين لكه ها را با مغز نان سفيد مي توانيد پاك کنيد، آن را گلوله کنيد ، سپس روي لكه هاي مورد نظر بماليد .
تميز کردن مايكروفر : يك برش ليمو را در ظرف آب بيندازيد ، داخل مايكروفر بگذاريد تا گرم شود . وقتي بخار آب بر روي ديواره هاي داخل فر نشست ، آن را خاموش کنيد و پس از مدت کوتاهي که فر خنكتر شد ، آن را تميز کنيد .
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات مفید برای پاک کردن ماهی :

نکات مفید برای پاک کردن ماهی :


نکات مفید برای پاک کردن ماهی :

هر نوع ماهی , درسته , با سرودم یا فیله ویا تکه تکه شده را بایستی قبل از پختن بخوبی شست وتمیز نمود وعملیات زیر را انجام داد:
● شکم آنها را خالی نموده باله های آنها را ببرید(بریدن باله ها بیشتر برای زیباتر جلوه دادن ماهی طبخ شده است. ماهی بدون سرودم نه تنها اشتها آور است بلکه سرخ کردن آن هم آسانتر است).
در ماهیهائی که دارای باله خار مانند هستند, بایستی ابتدا این زوائد بریده شوند در غیر اینصورت خارها ممکن است دستها را زخمی نمایند. اسکلت استخوانی اتصال باله ها به بدن ماهی بایستی به دقت وبا احتیاط جدا شود.
● بریدن باله ها: ماهی را از پهنا روی تخته آشپزخانه خوابانده وبا قیچی تیز باله های پشتی , شکمی , مخرجی وسینه ای آنرا ببرید.
اگر ماهی دارای خارهای تیز است , بهتر است با یک چاقوی نوک تیز در امتداد طرفین باله ها شکافی بوجود آورده وباله ها را از اسکلت استخوانی آن جدا نمایید.
● تراشیدن فلسها : دم ماهی را با دست چپ نگه داشته وبا چاقوی معمولی ویا لبه اره ای که در دست راست دارید فلسها را با حرکت چاقو از دم به طرف سرماهی پاک کنید(برای جلوگیری از پاشیدن وپراکنده شدن فلسها به اطراف می توان ماهی را در ظرف بزرگ پرآب قرارداد وفلسها را داخل آب پاک کرد.)پس از تراشیدن فلسها ماهی را خوب شستشو دهید.
● جدا کردن استخوانهای ماهی:
برای بیرون آوردن استخوانهای ریز ماهی بایستی ابتدا با چاقو غشایی را که آنها را احاطه نموده است , جدا نمود. اینکار را می توان در مورد ماهیهایی که دارای تیغهای بزرگ هستند مانند ماهی کپور , سفید , آزاد وغیره انجام داد.در مورد ماهیهائی که تیغهای ریزتری دارند آنها را بایستی با دست جدا کرد.
● جدا کردن تیغهای جانبی:
برای این منظور ماهی شکم باز شده کامل را آنقدر باز می نمائیم تااستخوانها وتیغهای پشتی وجانبی که داخل عضلات قراردارند وبوسیله غشاء پوشیده اند معلوم شوند.غشاء را با چاقو جدا کرده وتیغها را یک یک با دست از ستون مهره جدا می نمائیم.
برای جدا کردن ستون مهره ها با قیچی آشپزخانه ستون مهره ها را از نزدیکترین نقطه به سرماهی ببرید. سپس قسمت بریده شده را با دست راست گرفته وبا احتیاط آنرا به طرف دم کشیده وجدا نمائید(از این زوائد می توانید برای تهیه سوپ استفاده کنید).
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکات خیلی مهم آشپزی بین المللی (فرهاد زعفری هشجین) مدرس و مولف آشپزی

نکات خیلی مهم آشپزی بین المللی (فرهاد زعفری هشجین) مدرس و مولف آشپزی






1) چند راه برای درست کردن استیک وجود دارد
؟
ـ معمولاً استیک یا بیف را سه مدل تهیه می‌کنند یا به مدت بسیار کم سرخ می‌کنند که به آن به زبان فرانسوی ”سنیان“ یعنی خونی می‌گویند، یا مدت سرخ کردن متوسط است یا طولانی. این‌که می‌گویم طولانی منظور چند دقیقه است نه بیشتر. دقت کنید استیک هیچ‌وقت نباید زیاد سرخ شود در غیر این‌صورت خشک می‌شود و زیاد مطبوع نخواهد بود. من استیک را متوسط دوست دارم یعنی تقریباً دو دقیقه برای هر طرف آن، حتی طرف دوم آن را می‌توانید کمتر سرخ کنید. فراموش نکنید که حرارت ماهی‌تابه بسیار بالاست در نتیجه مدت زیادی برای سرخ کردن نیاز نیست. مخصوصاً دقت کنید استیک آب نیندازد در غیر این‌صورت پخته می‌شود و خوب نیست.


2) هر سالادی بهتر است چه موقعی مصرف شود؟

ـ سالادهائی که به‌عوض غذای اصلی می‌توان از آنها استفاده کرد مثل سالاد تخم‌مرغ، گوشت و مایونز، سالاد سیب‌زمینی و مرغ و مایونز، سالاد ماکارونی و سالاد لوبیا چیتی و سالاد بعضی حیوانات دریائی، سالاد مخلوط هم است که گاهی می‌توان از سبزیجات باقیمانده درست کنیم. سالادهائی که به‌عنوان دسر می‌توان از آن استفاده کرد سالاد میوه و گاهی به‌عوض مایونز از خامه و شکر و یک نوع سس مخصوص دسر استفاده می‌کنیم و هم‌چنین میوه و ژله که از ژلاتین شیرین درست شده است. سالادهائی که مخصوص مهمانی است مثل سالاد آناناس، سالاد طالبی یا سالادهای دیگر که به‌طور مجلل می‌توان تزئین کرد.

۳) هر موقع خوراک زبان گوساله درست می‌کنم این‌قدر زشت می‌شود که هیچ‌کس تمایلی به خوردنش ندارد!


ـ بهتر است پس از پخت کامل، زبان را از دیگ خارج کرده و در دیس بگذارید همان‌طور که داغ است پوست آن را گرفته و گوشت زبان را برش‌هائی به قطر دو سانتی‌متر بدهیم ولی گوشت زبان را تا انتها نبرید تا قطعه‌های زبان از هم جدا نشود و فرم زبان از بین نرود.

۴) بهترین قسمت گوشت برای درست کردن بیفتک کجاست؟

ـ برای طبخ بیفتک باید تردترین گوشت انتخاب شود. تردی گوشت از لحاظ خود حیوان مربوط به قسمت‌هائی از بدن مثل عضلاتی که پائین ران و دست و گردن را تشکیل می‌دهند است که مسلماً سفت‌تر از عضلات بالای ران یا پشت حیوان است بنابراین تردترین قسمت گوشت بدن حیوان در درجه اول فیله آن است که در داخل استخوان راسته واقع شده است. این قسمت از حیوان اصلاً حرکت نمی‌کند. بعد از آن خود گوشت راسته است که از آن هم می‌توان بیفتک درست کرد و قسمتی از ران (سیاه ران و گرده ران) گوشت مناسبی برای طبخ بیفتک است.

۵) برای باز شدن یخ مرغ چه راهکاری را توصیه می‌کنید؟


ـ اگر از مرغ یخ‌زده استفاده می‌کنید حتماً برای باز شدن یخ، آن را مدتی قبل از مصرف از فریزر خارج کرده، در یخچال قرار دهید تا یخ به مرور آب شود. (طی این زمان روی مرغ را بپوشانید تا پوست آن خشک و سفت نشود.) هرگز به این منظور مرغ را در دمای اتاق قرار ندهید زیرا گوشت مرغ در این دما محیط مساعدی برای رشد باکتری‌هاست. برای باز شدن یخ یک مرغ ۵/۱ کیلوگرمی باید ۲۴ ساعت قبل از مصرف آن را در یخچال قرار دهید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نكاتی‌ در مورد كمپوت‌ها

نكاتی‌ در مورد كمپوت‌ها

كمپوت‌ از دسرهای‌ میوه‌ای‌ محسوب‌ می‌شودو در فصل‌هایی‌ كه‌ میوه‌ كم‌ است‌ می‌توان‌ از انواع‌و اقسام‌ كمپوت‌ استفاده‌ كرد.
به‌ طور كلی‌ این‌ میوه‌ پخته‌ را (كمپوت‌) اكثرمردم‌ مصرف‌ می‌كنند. مخصوصا اشخاصی‌ كه‌دستگاه‌ گوارش‌ آنها به‌ خوبی‌ قادر به‌ هضم‌ كردن‌میوه‌های‌ خام‌ نیست‌. بنابراین‌ در تهیه‌ آن‌ بایددقت‌ خاصی‌ شود و اندازه‌ و شكر و نوع‌ تازه‌بودن‌ میوه‌ را حتما باید در نظر گرفت‌ و هنگام‌درست‌ كردن‌ آن‌ باید سعی‌ كنید كه‌ شربت‌ آن‌زیاد جوشیده‌ نشود، زیرا مواد اصلی‌ آن‌ یعنی‌میوه‌ زود له‌ می‌گردد و فرم‌ تكه‌های‌ میوه‌ از بین‌می‌رود و حالت‌ وارفتگی‌ به‌ خود می‌گیرد.
اصولا كمپوت‌ را نمی‌توان‌ بدون‌ سرپوشی‌محكم‌، زیاد نگهداری‌ كرد، چون‌ شربت‌ آن‌ زیادجوشیده‌ نیست‌ و زود فاسد می‌شود. بنابراین‌ پس‌از طبخ‌ آن‌ در قوطی‌ یا شیشه‌ مخصوص‌ ریخته‌ ودهانه‌ شیشه‌ را كاملا ببندید تا هوا به‌ داخل‌ آن‌نفوذ نكند و هنگام‌ پختن‌ حتما نباید درب‌ ظرف‌ كه‌روی‌ اجاق‌ است‌ گذاشته‌ شود چون‌ بخار بیش‌ ازحد و حرات‌ زیاد داخل‌ ظرف‌، میوه‌ را له‌ می‌كند وشربت‌ غلیظ می‌شود. در واقع‌ شربت‌ كمپوت‌ بایدرقیق‌ و كم‌ شیرین‌ تهیه‌ شود.
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برای سفید شدن برنج ....وقتی برنجو تو آب جوش ریختین میتونین یه لیوان دوغم بریزین ....امتحان نکردم تو تلویزیون دیدم گفت مزه دوغم نمیگیره ....
......
اگه از قابلمه روی استفاده میکنین و میخواین توش آب جوش بیارین حتما چند قطره آب لیمو یا آب نارنج بریزین تا ظرفتون سیاه نشه ....ظرفای رویی سیاه میشن بعدش سفید کردنش با سیم ظرفشویی سخته (مخصوص دانشجوها)
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
خوراکی هایی که نباید خورد

خوراکی هایی که نباید خورد

روزنامه آرمان: درست است که حذف کامل مواد غذایی آماده و فراوری شده غیرممکن است اما بهتر است که تا حد امکان مصرف آن‌ها را کاهش دهید. با ما همراه باشید تا بگوییم کدام مواد غذایی جایی در سبد و سفره غذایی‌تان ندارند.

گوشت‌های فرآوری شده‌

بزرگ‌ترین ویژگی انواع گوشت‌های فراوری شده، از سوسیس و کالباس گرفته تا هات‌داگ و غیره میزان فراوان نمک، چربی‌ها، طعم‌دهنده‌های مصنوعی و مواد نگه‌دارنده‌ داخل آن‌هاست. علاوه بر اینکه این گوشت‌های فراوری شده ارزش غذایی بسیار پایینی دارند، سرطان‌زا نیز هستند. اگر عاشق ساندویچ هستید بهتر است از گوشت‌های تازه که سرشار از پروتئین هستند استفاده کنید.

همبرگرهای خوشمزه

کاملا با شما موافق هستیم که همبرگر بسیار لذیذ و خوشمزه است؛ اما باید بدانید که مصرف همبرگر زیاد با ابتلا به دیابت ارتباط زیادی دارد. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می‌دهد خانم‌هایی که در هفته دو تا سه بار همبرگر می‌خورند بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند.



غذاهای سرخ‌کردنی آماده

سرخ‌کردنی‌ها سرشار از کالری بیهوده‌اند. اگر عادت دارید که به طور مرتب غذاهای سرخ‌کردنی میل کنید باید بدانید که احتمال اضافه‌وزن و ابتلا به دیابت را در خود بالا می‌برید. توجه داشته باشید که غذاهای سرخ‌کردنی ارزش غذایی پایینی دارند. البته منظورمان این نیست که مصرف آن را به کلی قطع کنید. بلکه بهتر است در منزل این غذاها را در فر و با روغن کمی تهیه کنید.

چیپس و رفقا

اگر به دنبال کاهش وزن هستید و درعین‌حال اهل خوردن چیپس و پفک نیز هستید باید بدانید که تمام تلاشتان را به باد خواهید داد. اگر قادر هستید که از یک بسته چند عدد چیپس به دهان بگذارید مشکل چندانی پیش نخواهد آمد؛ اما اگر عادت داشته باشید که مشت مشت از این محصولات غذایی را به دهان ببرید باید بیشتر حواستان باشد. چون چیپس‌ها سرشار از نمک، چربی، کالری و مواد نگه‌دارنده‌اند و از طرف دیگر فاقد مواد مغذی و فیبرهای غذایی هستند.

نوشیدنی‌های گازدار

توصیه می‌کنیم نوشابه‌ها را از سبد غذایی‌تان حذف کنید به خاطر اینکه سرشار از کالری و قند هستند و هیچ ماده‌ مغذی وارد بدن نمی‌کنند. فراموش نکنید که این نوشیدنی‌ها همچنین حاوی شربت ذرت و سرشار از فروکتوز هستند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهند که نوشیدنی‌های گازدار باعث افزایش قند خون شده و به سلول‌های کبد آسیب می‌زنند. این نوشیدنی‌ها از عوامل اصلی چاقی و بیماری‌های باکتریایی هستند که درعین‌حال خطر ابتلا به سرطان را نیز افزایش می‌دهند چون بدن را اسیدی می‌کنند.

بیسکویت، کراکر، کیک‌ها و مافین‌ها

این مواد غذایی که اتفاقاً پرطرفدار نیز هستند حاوی میزان زیادی قند، نمک و همچنین اسیدهای چرب ترانس هستند. اسیدهای چرب ترانس باعث می‌شوند که ماندگاری این محصولات بیشتر شده و ظاهر آن‌ها نیز بهتر باشند. اگر به این مواد غذایی علاقه‌ زیادی دارید طرز تهیه‌شان را بیاموزید و در منزل تهیه کنید.

کروکت مرغ آماده

تقریباً در تمام فست‌فودهای زنجیره‌ای کروکت مرغ ارائه می‌شود که یکی از غذاهای مورد علاقه بچه‌هاست. به همین دلیل بعد از دیدن این غذا به سختی خواهید توانست سالاد یا سبزیجات دیگر را به خورد فرزندتان بدهید. به احتمال زیاد کروکت‌های بسته‌بندی‌شده و آماده در یخچال سوپرمارکت محله‌تان نیز پیدا می‌شود که می‌توانید با گرم کردن آن‌ها به یک غذای سریع دست پیدا کنید؛ اما توصیه ما این است که از مصرف این قبیل مواد غذایی آماده و صنعتی بپرهیزید. به خاطر اینکه بسیار شور، چرب و حاوی مواد نگه‌دارنده‌ فراوانی هستند.

غلات صبحانه‌ شیرین

غلات صبحانه که به همراه شیر صرف می‌شوند شاید به ظاهر غذای مغذی و خوبی به نظر بیایند؛ اما واقعیت این است که غلات صبحانه‌ آماده سرشار از قند هستند که در صورت مصرف بی‌رویه امکان ابتلا به دیابت را فراهم خواهند کرد. همچنین باید بدانید که این غلات فیبر کمی دارند. بهتر است غلاتی انتخاب کنید که حاوی حداقل 5 گرم فیبر بوده و کمترین میزان قند را داشته باشد. همچنین می‌توانید مقداری میوه‌ تازه به پیاله‌ غلاتتان اضافه کنید تا میزان فیبر دریافتی‌تان بالا برود.

پاپ‌کورن‌های تهیه‌شده در ماکروویو

تماشای فیلم یا فوتبال با خوردن پاپ‌کورن قدمتی طولانی دارد. درست است که ذرت بوداده خواص زیادی دارد و برای سلامتی مفید است اما بهتر است دور و بر محصولات بسته‌بندی‌شده را خط بکشید. پاپ‌کورن‌هایی که در ماکروویو تهیه می‌شوند حاوی یک ماده‌ شیمیایی به نام «دی استیل» هستند که به عملکرد ریه‌ها آسیب می‌زنند. اگر خودتان یا فرزندانتان به پاپ‌کورن علاقه‌مند هستید بهتر است خودتان و در منزل با کنترل روغن و نمک اقدام به تهیه‌ پاپ‌کورن سالم بکنید.


برترین ها
 

ahoo_fr

عضو جدید
کاربر ممتاز
استفاده صحیح از روغن در پخت غذا





روش هاي صحيح سرخ کردن غذا چيست؟

سالم ترين روش براي پخت غذا، روش آب پز کردن است.در صورتي که ناچار هستيد غذاي خود را سرخ کنيد، بايد از روغن مخصوص سرخ کردني استفاده کنيد. اگر قصد داريد روغني را که يک بار براي سرخ کردن از آن استفاده کرده ايد، دوباره مورد استفاده قرار دهيد، بايد هنگام خريد، در انتخاب نوع روغن دقت کنيد.
بدين منظور بايد روغني را انتخاب کنيد که نقطه ي دود بالايي دارد، يعني روغني که قبل از اينکه سطح آن توليد دود کند، بتوان تا درجه بالايي آن را حرارت داد. وقتي روغن به نقطه ي دود مي رسد، ترکيب آن شروع به تغيير مي کند و کف هايي روي آن تشکيل مي شود که حاوي آکرولئين است و چشم را مي سوزاند. بعد از هر بار استفاده از روغن، نقطه ي دود آن پايين مي آيد و براي همين، روغني براي چند بار سرخ کردن مناسب است که نقطه دود بالايي داشته باشد.

روغني براي چند بار سرخ کردن مناسب است که نقطه ي دود بالايي داشته باشد.


نقطه دود بعضي روغن ها به ترتيب زير است:
روغن گلرنگ 265 درجه سانتيگراد
روغن آفتابگردان 246 درجه سانتيگراد
روغن سويا 241 درجه سانتيگراد
روغن کانولا (گلزا) 238 درجه سانتيگراد
روغن ذرت 236 درجه سانتيگراد
روغن بادام زميني 231 درجه سانتيگراد
روغن زيتون 190درجه سانتيگراد

بعضي عوامل نقطه دود روغن را پايين مي آورند و به تخريب زودتر روغن کمک مي کنند که عبارتند از:

- مخلوط کردن روغن هاي گياهي باهم
- ورود ذرات خارجي در روغن
- وجود نمک در روغن
- ميزان حرارتي که روغن مي بيند
- تعداد دفعاتي که روغن حرارت داده شده است
- مدت زمان حرارت
- شرايط نگهداري روغن( بودن در معرض اکسيژن، نور و گرما)

نکاتي که بايد در سرخ کردن غذا به خاطر داشت:

قبل از اين که مواد غذايي را به داخل روغن بيندازيد، بايد ابتدا روغن را تا درجه حرارت مناسبي گرم کنيد( مثلا تا حدود190 درجه سانتيگراد) .در اين حرارت، در سطح مواد غذايي، سريعاً يک لايه محافظ شبيه به يک لايه عايق تشکيل مي شود که باعث مي شود روغن نتواند از ماده غذايي عبور کند و ماده غذايي فقط با حرارت غيرمستقيم و با هدايت گرمايي از اين عايق، پخته و سرخ مي شود. اگر روغن تا اين درجه ي حرارت مشخص داغ نشده باشد، قبل از اينکه لايه ي عايق تشکيل شود، روغن به درون غذا نفوذ مي کند و باعث مي شود غذا حالت روغني(گريسي) پيدا کند و اگر هم روغن زيادتر از حد داغ شود، باعث مي شود لايه ي محافظ(عايق) غذا بسوزد.
- از افزودن نمک به ماده غذايي قبل از سرخ کردن آن بپرهيزيد. نمک نقطه دود روغن را پايين مي آورد و باعث مي شود روغن زودتر تخريب شود. همچنين نمک باعث مي شود رطوبت در سطح غذا جذب شود و وقتي غذا به درون روغن اضافه شد، روغن به بالا پاشيده شود.اگر لازم باشد، نمک را مي توان قبل از خوردن اضافه نمود.
- از ظروف آلومينيومي براي سرخ کردن غذا و نگهداري روغن استفاده نکنيد. نمک بکار رفته در غذا باعث تخريب ظروف آلومينيومي شده و باعث مي شود آلومينيوم به درون روغن وارد شود که مسموميت زاست. از ظروف آهني و مسي هم اجتناب کنيد، زيرا روند تخريب روغن را تسريع مي کنند.
از افزودن نمک به ماده غذايي قبل از سرخ کردن بپرهيزيد. نمک نقطه ي دود روغن را پايين مي آورد و باعث مي شود روغن زودتر تخريب شود.
- سبزي هايي که فريز شده اند را وقتي هنوز يخ زده اند سرخ کنيد تا جذب روغن در آن ها به حداقل برسد.
- از انباشتن زياد مواد غذايي در روغن اجتناب کنيد، زيرا باعث مي شود حرارت روغن پايين بيايد و روغن قبل از تشکيل لايه ي عايق به داخل غذا نفوذ کرده و غذا چرب شود.
- هميشه اول روغن را 8-7 درجه بيشتر از حرارت سرخ کردن(190 درجه سانتيگراد) داغ کنيد، زيرا اضافه کردن غذا به روغن باعث مي شود حرارت روغن چند درجه پايين بيايد. توجه داشته باشيد که اگر اين حرارت از 8-7 درجه بيشتر شود، به ساختمان مولکولي روغن آسيب مي رساند.

عوامل موثر بر قابليت دوباره استفاده کردن روغن:

آيا مي توان روغن را بعد از يک بار مصرف، مجدداً مصرف کرد يا خير؟ عواملي بر اين قابليت موثرند که شامل موارد زير است:
1- مدت استفاده از روغن: از آنجايي که روند اکسيداسيون و تخريب روغن، با نور و حرارت تسريع مي گردد، مدت زمان قرار گرفتن روغن در معرض نور، حرارت و اکسيژن بايد مورد توجه قرار گيرد.
2- آب: هرچه مقدار رطوبت جذب شده توسط روغن و ميزان رطوبت ماده غذايي بيشتر باشد، روغن زودتر تخريب مي شود. هنگام سرخ کردن بايد از بستن درب ظرف خودداري کرد، زيرا باعث مي شود رطوبتي که از غذا بخار مي شود، به داخل روغن برگردد.
3- ذرات خارجي: هرچه ناخالصي هايي همچون نمک، ذرات غذا، چاشني ها و ... بيشتر به روغن وارد شود، روغن سريع تر اکسيد مي شود.
4- تعداد دفعات استفاده: هرچه روغن بيشتر استفاده شود، سريع تر اکسيد مي شود. تغييرات ايجاد شده در ساختمان مولکولي روغن باعث مي شود ويسکوزيته(غلظت) آن تغيير يابد و مشکل تر و بطور غير روان از ظرف ريخته شود.
5- مخلوط کردن چند نوع روغن: مخلوط کردن روغن ها با هم نقطه ي دود آن را پايين مي آورد.

براي استفاده مجدد از روغن موارد زير را مد نظر داشته باشيد:
1- به محض اتمام سرخ کردن، حرارت را خاموش کنيد.
2- اجازه بدهيد تا روغن سرد بشود.
3- به محض سرد شدن روغن، آن را تصفيه کنيد ( از صافي ريز عبور دهيد) و در ظرف شيشه اي ريخته و درب ظرف را محکم ببنديد تا از ورود هوا به داخل آن جلوگيري شود. از مخلوط کردن اين روغن با روغن تازه خودداري کنيد.
4- اين ظرف را در جاي تاريک ، ترجيحاً در يخچال نگهداري کنيد. اين روغن در يخچال ممکن است ظاهر ابرمانند پيدا کند که اين حالت با خارج کردن آن از يخچال بايد برطرف شود.
5- بعد از هر بار استفاده از اين روغن، عمليات بالا را تکرار کنيد.

با بروز نشانه هاي زير روغن را دور بريزيد:

- ايجاد کف در سطح روغن
- تيره شدن روغن
- بوي نامطبوع
- عدم تشکيل حباب روي روغن ،هنگامي که ماده غذايي را به داخل آن مي اندازيد.
- غير روان بودن روغن، هنگام ريختن آن در ظرف
با آرزوی پخت غذای سالم برای شما



منبع :ایران شف
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
تغذیه سالم زندگی سالم - اشپل ماهی بخوریم یا نه؟

اشپل ماهی را با روغن خودش تفت بدهید.

اشپل همان تخم‌ ماهی است که قبل از تخم‌ریزی ماهی، آن را به صورت بهداشتی از شکم ماهی خارج کرده و در غذا مصرف می‌کنند. حتما موقع پاک

کردن شکم ماهی سفید، تعداد زیادی از تخم‌های آن را دیده‌اید و شک داشته‌اید که آنها را نگه دارید یا دور بریزید.


فکر می‌کنید این مواد غذایی ارزش تغذیه‌ای دارند یا زیان‌‌بارند؟


در کل، اشپل یکی از مخلفات غذایی است که ارزش غذایی بالایی دارد و معمولا آن را با چلوکباب، زیتون‌پرورده، باقلا و مغز گردو میل می‌کنند و حتی

بعضی‌ها با آن، کوکو تهیه می‌کنند.

این ماده غذایی سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است و یک قاشق غذاخوری آن معادل یک واحد روغن و دو قاشق‌ غذاخوری آن معادل یک واحد

گوشت محسوب می‌شود. پس نباید در مصرف‌اش زیاده‌روی کرد، چون کالری فراوانی را در یک وعده به مصرف‌کننده می‌رساند.

خوشبختانه اشپل ماهی،‌ آلوده به فلزات سنگینی مثل جیوه نیست و به راحتی می‌توان آن را میل کرد، زیرا فلزات سنگین معمولا در لایه‌های سطحی و

پوست ماهی ‌ها جای می‌گیرند.

من توصیه می‌کنم اشپل ماهی را با روغن خودش تفت بدهید، به شکلی که قابل خوردن باشد یا با کمی آب‌لیموی تازه آب‌پز کنید تا به این ترتیب، از

روغن‌های خوراکی دیگر کمتر برای سرخ‌کردنش استفاده کنید، زیرا به اندازه کافی انرژی دارد. در ضمن، مصرف این ماده غذایی به تمامی افراد، جز

آنهایی که نسبت به ماهی و فرآورده‌هایش حساسیت دارند، توصیه می‌شود. البته باز هم تکرار می‌کنم که باید در خوردن آن حد اعتدال را رعایت کرد




 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
نکات ریز آشپزی

نکات ریز آشپزی

برای درست کردن سس مایونز ، تخم مرغ ها را نیم ساعت قبل از شروع به کار از یخچال بیرون آورید تا کمی گرم شود.

برای پختن سیب زمینی آب پز ، فراموش نکنید یک یا دو قاشق غذا خوری نمک به آن بیفزایید تا سیب زمینی ها ترک برندارند.....

برای تشخیص تخم مرغ تازه ، آن را در یک کاسه آب سرد بگذارید. اگر تخم مرغ تازه باشد به ته ظرف می رود ، اما اگر به سطح آب بیاید، بهتر است از آن استفاده نکنید.

اگر مقداری از نان سفید اضافه آمده و مصرف نمی شود ، چاره این است که آنها را در فر یا تستر برشته کنید و به سوپ بیفزایید. در انتها سوپ را در مخلوط کن بریزید و بعد سرو کنید.

یک قاشق غذا خوری نمک در آب سرد بریزید و بعد تخم مرغ ها را در آن قرار دهید تا از ترک برداشتن تخم مرغ حین پخت جلوگیری کند.

برنج خرد شده را می توانید در سوپ ، آش و دلمه استفاده کنید . زیرا بهتر لعاب می اندازد و غذا یا دسر شما را خوشمزه تر می کند .

اگر چند برگ کاهو اضافه آمده و به اندازه ای نیست که بتوان با آن سالاد درست کرد، می توانید که آن را خرد کنید و به کوکو سبزی بیفزایید و یا برای ته دیگ مانند نان در کف قابلمه قرار دهید، بسیار خوشمزه خواهد شد.

برای پختن تخم مرغ به صورت آب پز یا عسلی ، یک قاشق غذا خوری نمک در آب سرد بریزید و بعد تخم مرغ ها را در آن قرار دهید تا از ترک برداشتن تخم مرغ حین پخت جلوگیری کند. حتی اگر تخم مرغ دارای پوست نازکی باشد و هنگام پختن ترک بردارد، نمک باعث می شود که تخم مرغ در آب پراکنده نشود.

آب کردن شکلات تخته ای ( برای استفاده در انواع کیک و شیرینی ) :

راه اول : تکه های شکلات را در کاسه ای قرار دهید و نصف استکان قهوه داغ روی آن بریزید. هم زود آب می شود و هم شیرینی شما خوش طعم می شود.
راه دوم : استفاده از روش طبخ غیر مستقیم . شکلات را دریک ظرف گود بریزید و این ظرف را در ظرف بزرگتر حاوی آب گرم قرار دهید ؛ ظرف بزرگ را روی حرارت کم قرار دهید و شکلات را مرتب هم بزنید تا آب شود.


برای تهیه انواع کیک ، به جای شیر می توانید آب میوه را جایگزین کنید، به این ترتیب طعم کیک شما هم تغییر خواهد کرد.


خاکه قند
را می توانید با آسیاب کردن کاملاً یک دست کنید و به جای شکر به کار ببرید.


برای درست کردن سس مایونز ، تخم مرغ ها را نیم ساعت قبل از شروع به کار از یخچال بیرون آورید تا کمی گرم شود.

برای پختن سیب زمینی آب پز ، فراموش نکنید یک یا دو قاشق غذا خوری نمک به آن بیفزایید تا سیب زمینی ها ترک برندارند.


از بین بردن بوی غذا اگر خانه ی شما از بوی غذا پر شده وباعث ناراحتی خانواده می شود، از دود اسفند ویا دود خاکشیر استفاده کنید ویا با دود کردن دارچین می توانید کاملاُ بوی غذا را از بین ببرید در ضمن دود اسفند باعث ضد عفونی کردن محیط هم می شود.

چند نکته در مورد رب گوجه فرنگی :
1- متأسفانه بسیاری از خانم ها بعد از خرد کردن گوجه برای درست کردن رب، آب سفید آن را دور می ریزند، تا رب آن ها قرمزتر شود. در صورتی که کار بسیار اشتباهی است. چون تمام املاح معدنی لازم برای بدن داخل همان آب سفید است در ضمن همین آب سفید مانع فاسد شدن رب گوجه می شود.2- برای اینکه رب گوجه شما قرمز شود آب گوجه را داخل ظرف استیل بجوشانید.3- روی ظرف رب گوجه کمی روغن آب شده بریزید تا دیگر کپک نزند.


خارج شدن راحت نمک از نمک پاش :
برای اینکه نمک راحت تر از نمک پاش خارج شود می توانید چند عدد برنج خشک داخل نمک پاش بریزید.

آسیاب کردن فلفل :در نظر داشته باشید که حتماُ فلفل ها را در هوای آزاد آسیاب کنید. یک دستمال را چند تا زده و جلوی دهان خود را بگیرید و بعد فلفل ها را آسیاب کنید، و پس از آسیاب کردن، چند ثانیه صبر کنید تا ذرات فلفل ته نشین شود وبعد در آسیاب را باز کنید. چند مرتبه دستتان را با آب و صابون بشویید. مواظب باشید دستتان به چشمتان برخورد نکند زیرا باعث سوزش چشم شما می شود.

یک نکته در مورد زودپز :
همیشه در نظر داشته باشید که نباید هرگز روی زودپزی که تازه خاموش کرده اید آب بریزید، زیرا هم خطرناک است و هم اینکار باعث می شود، زودپز شما تبدیل به دیرپز شود و دیگر زودپز شما غذا را زود نپزد.

دستگاه بخار پز در خانه :
برای ساختن دستگاه بخارپزیک قابلمه را آب کرده و آبکشی روی آن قرار دهید. مقداری آب در قابلمه بریزید به میزانی که آبکش با آب برخورد نکند و حالا هر موادی را که می خواهید بخار پز کنید، روی آبکش قرار دهید. اجاق گاز را روشن کنید تا مواد غذایی شما بخار پز شود.

استفاده از گوش ماهی در کتری و سماور :
کافی است چند دانه گوش ماهی را در کتری یا سماور قرار دهید، تا آهک موجود در آب را جذب کند.

جلوگیری از سیاه شدن ظروف آلومینیومی :هنگام پخت حبوبات داخل قابلمه چند قطره سرکه یا آبلیمو اضافه کنید، با اینکارهم ظرف شما سفید می ماند وهم طعم حبوبات بهتر می شود.

اگر می خواهید آب سریعتر جوش بیاید :اگر عجله دارید ومی خواهید آب قابلمه شما سریعتر جوش بیاید، کمی نمک به آب اضافه کنید.

سریع جوش آمدن آب سماور :اگر می خواهید آب سماور زودتر جوش بیاید ابتدا تا نیمه سماور را آب کنید. بعد از گرم شدن، بقیه ی آب را داخل سماور بریزید.

آشپزی در خارج از شهر :اگر برای پیک نیک به خارج از شهر رفتید و اجاق برای پختن در دسترس نداشتید و خواستید از آتش برای پختن غذا استفاده کنید، برای جلوگیری از سیاه شدن ظروف می توانید کمی خمیر ریش به ته ظرف بمالید، و روی آتش بگذارید از سیاه شدن ظرف جلوگیری می شود.
استفاده از سویا در برنامه ی غذایی :همانطور که می دانید سویا ماده ی غذایی بسیار خوبی است که همه ی افراد بخصوص افرادی که دارای فشار خون وچربی هستند باید مصرف کنند. بعضی از افراد تمایل زیادی به خوردن سویا ندارند. برای اینکه بتوانید از سویا در برنامه ی غذایی خود استفاده کنید از این روش کمک بگیرید، 500 گرم سویا را درون آب خیس کنید. بعد از چند ساعت که کاملاُ سویاها خیس شدند آن ها را چرخ کنید. سپس با 500الی 1000گرم گوشت چرخ کرده مخلوط کنید وحالا آن ها را بسته بندی کنید و داخل فریزر قرار دهید. با اینکار سویا طعم گوشت چرخ کرده را به خود می گیرد وبه راحتی می توانید از آن برای پخت غذا کمک بگیرید. در ضمن در خرجی خانه هم کمک شایانی کرده اید.
جدا کردن نان شیرینی از قالب :اگر نان شیرینی از قالب جدا نمی شود از این راه استفاده کنید: یک پارچه راداخل آب خیلی داغ فرو کنید و دور قالب شیرینی بپیچید و چند دقیقه صبر کنید، نان شیرینی از قالب به راحتی جدا می شود.
پخت غذا با حرارت ملایم :اگر شما هم از جمله خانم هایی هستید که عقیده دارید، اگر غذا با حرارت ملایم پخته شود خوشمزه تر است لازم است بدانید که گاهی این روش، نتیجه دلخواه ندارد به عنوان نمونه اگر می خواهید گوشت یا مرغ را با حرارت کم بپزید، ابتدا قطعات گوشت را در روغن تفت دهید، تا طلایی شود واطراف آن تغییر رنگ دهد. سپس آن را روی حرارت ملایم بپزید با طلایی کردن گوشت لایه سرخ شده محافظی برای قسمت های دیگر گوشت می شود واز له شدن آن جلوگیری می کند. کافی است قطعات گوشت را در تابع گود یا قابلمه بچینید وآب را به آن اضافه کنید، تا یک چهارم ضخامت قطعات گوشت آب باشد. سپس با درجه حرارت متوسط در ظروف در باز یا نیمه باز بپزید گه گاهی نیز گوشت ها را زیرورو کنید ودر صورت لزوم آب به آن اضافه کنید.
بریدن پنیر :برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود از کارد کند استفاده کنید. و راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.راه دیگر اینکه با یک نخ تمیز وضخیم مثل نخ عمامه استفاده کنید دو طرف نخ را بگیرید واز بالا تا پایین قالب پنیر بکشید. پنیر به صورت صاف بریده می شود.
نکته در مورد عسلی که شکرک زده باشد :اگر عسل شما سفت شده ودر ضمن سفید شده یا به اصطلاح شکرک زده ودیگر قابل استفاده نیست، می توانید عسل را در ظرف دیزی یا ظرفی که در آن محکم بسته می شود بریزید به صورتی که آب داخل آن نشود حالا ظرف بزرگتر دیگری بردارید وداخل آن آب بریزید و ظزف عسل را ایستاده درون ظرف بعدی بگذارید، اگر فکر می کنید که ظرف عسل وارونه می شود یا تکان می خورد. یک جسم سنگین روی آن بگذارید تا ثابت بماند. حالا اجاق گاز را روشن کنید تا آب جوش بیاید. با بخار آب، عسل به حالت اولیه بر می گردد و مطمئن باشید که دیگر تا تمام شدن عسل شکرک نمی زند.

جلوگیری از وا رفتن کوفته :برای اینکه کوفته های شما در آب از هم نپاشد قدری آرد وتخم مرغ به آن بیفزایید وحرارت آتش را زیاد کنید.

اگر فلفل غذای شما زیاد شد :اگر فلفل بیش از اندازه به غذایتان زده اید وخیلی تند شده است چند دقیقه قبل از آنکه غذا را از روی حرارت بردارید آب یک لیمو ترش تازه را در آن بریزید وخوب هم بزنید. به طرز قابل ملاحظه ای تندی غذا از بین خواهد رفت.

اگر حبوبات بی نمک شد :اگر حبوبات شما بی نمک شد هرگز نمک خشک روی آن نریزید. بلکه مقدار نمک مورد نیاز را در آب جوش حل کنید. سپس داخل حبوبات پخته بریزید. نمک به همه جای حبوبات می رسد.
پخت بهتر ماکارونی :1- چند قاشق غذا خوری روغن داخل ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.2- چند قاشق آبلیمو داخل ظرف ماکارونی در حال جوشیدن بریزید.3- چند قاشق آبلیمو به مایه ماکارونی اضافه کنید تا ماکارونی شما لذیذ تر شود.
خوشمزه تر شدن دلمه برگ مو :برای بهتر شدن دلمه برگ مو از چاشنی تمر هندی مخلوط با آب استفاده کنید.
راهی برای بهتر رنگ دادن زعفران :برای اینکه زعفران شما بهتر رنگ بدهد می توانید از روش زیر کمک بگیرید :درون یک استکان کوچک به مقدار مورد نیاز زعفران ساییده ریخته 2 قاشق غذا خوری آب جوش به زعفران اضافه کنید. بعد از اینکه برنج را آبکش کردید و داخل قابلمه ریختید استکان حاوی آب و زعفران را در برنج فرو ببرید. با دم کشیدن برنج زعفران هم دم می کشد و بهتر رنگ می دهد.
خوشمزه تر شدن کوکو سبزی :برای خوشمزه تر شدن کوکو سبزی از گردوی خرد شده و زرشک استفاده کنید کوکوی شما بسیار خوشمزه می شود.
راهی برای تشخیص سوسیس تازه :انگشت سبابه را بر روی سوسیس فشار دهید. بعد از برداشتن انگشت اگر بر روی سوسیس جای انگشت نماند، سوسیس تازه است.


نکاتی برای طبخ خورش ‌ها

۱) ابتدا گوشت خورش را کمی سرخ می‌کنیم تا در موقع پختن کف نکند، چون کف در اثر جوشیدن، باعث بدرنگ شدن خورش می‌گردد.

۲) خورش باید با حرارت ملایم پخته شود، ضمنا کم آب و جاافتاده باشد.

۳) انواع سبزی‌ها را باید بعد از پختن گوشت به آن اضافه کنیم.


۴)
خورش را نباید زیاد هم بزنیم، چون باعث له شدن مواد درون آن می‌شود.


۵)
پیاز خورش را طوری خلال کنید که همه به یک اندازه باشد تا در موقع سرخ کردن، همه یکدست طلایی شود. برای خوشرنگ‌تر شدن پیاز داغ می‌توانید، کمی زردچوبه اضافه کنید.


۶)
نمک و ترشی خورش را در آخر طبخ اضافه کنید. مقدار ترشی و چاشنی را می‌توان به میل و ذائقه کم و زیاد کرد.


● نکات لازم برای طبخ پلو و چلو
یکی از اصلی‌ترین غذاهای ایرانی پلو و چلو است که باید در پخت آن دقت زیادی به کار برد.

اولین نکته مهم، تهیه و انتخاب برنج خوب است، خصوصیاتی که باید یک برنج خوب و مرغوب داشته باشد خوش عطر، بدون خرده، باریک، بلند یکدست و رنگ آن کمی زرد و زیر دندان سفت و محکم باشد. شکننده هم نباشد. مسلما این نوع برنج گران‌تر بوده ولی ارزش کار پخت را می‌افزاید.


دانستن این نکات به شما کمک می کند تا در شرایط خاص بتوانید با راه حل های ساده مشکلاتی را که در طول روز در آشپزخانه تجربه می کنید، پشت سر بگذارید.

اگر بعد از پاک کردن بادنجان یا خرد کردن سبزی سرانگشتان و کف دست تان رنگی شده و رنگ پوست بادمجان یا سبزی را به خود گرفته است پیش از آن که آن را با صابون بشویید با کمک پنبه آغشته به الکل یا آب ژاول دست های تان را پاک کنید.

اگر درون سطل نگهداری از برنج تان حشره های ریز و کوچک می بینید برای از بین بردن آن ها توصیه می کنیم مقداری نمک لابه لای برنج بپاشید. اما حتما مراقب باشید که هنگام استفاده از برنج آن را به خوبی بشوئید.

برای پیشگیری از فاسد شدن سبزی های در یخچال مراقب باشید در موقع جابه جا کردن مواد غذایی حتما گوشت و ماهی را جدا از سبزی ها و میوه ها قرار دهید.

ادویه ها و سبزی های معطر را همواره درون شیشه ها و ظروف در بسته نگاه دارید.نگهداری آن ها در ظروف در باز بو و عطر این گیاهان را از بین می برد.

پس از سرخ کردن سیر و پیاز در خانه برای از بین رفتن بوی غذا می توانید از دانه های معطر قهوه و دارچین استفاده کنید.

برای پیشگیری از کپک زدن ترشی یا مربا کافی است مقداری گلپر به ترشی و مقداری دارچین به مربای خود اضافه کنید.این مواد به دلیل خاصیت ضدعفونی کننده ای که دارند مانع از کپک زدن می شوند.

برای نچسبیدن سیب زمینی خرد شده به ماهیتابه هنگام سرخ شدن پس از داغ شدن روغن کمی نمک درون ظرف بریزید.


هنگامی که در حال درست کردن آبگوشت هستید و به طور ناگهانی آن را میسوزانید،
تنها کافی است قابلمه را عوض کنید و به آشپزی ادامه دهید. میتوانید مقدار خیلی کمی به آن شکر اضافه کنید چرا که شکر موجب از بین بردن مزه سوختگی میشود.

اگر سوپ یا خورشتتان به طور ناگهانی شور شده است، چند تکه سیب زمینی پوست کنده داخل آن بیندازید. سیب زمینی نمک اضافی را جذب میکند. از سیب نیز میتوانید استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که بعد از ۱۰ دقیقه تکه های سیب را خارج کنید.

در هنگام پختن تخم مرغ، سر انگشتی نمک به آن اضافه کنید تا مانع از شکستن پوسته های آنها شود.

اگر برنج تان سوخته، نان لواشی را روی برنج پهن کنید و بعد از ۵ تا ۱۰ دقیقه آن را بردارید، نان بو و طعم سوختگی را از بین میبرد. به یاد داشته باشید در هنگام کشیدن برنج، قسمت سوخته پایین قابلمه را نخراشید.

برای پی بردن به تازگی تخم مرغ ها، آنها را در ظرفی پر از آب قرار دهید. تخم مرغهایی که در ته ظرف قرار میگیرند تازه هستند، تخممرغهایی که قسمت انتهای آنها به سمت بالا باشد، زیاد تازه نیستند و باید آنها را زود مصرف کرد و آنهایی که روی آب شناورند کهنه هستند.

قبل از درست کردن ذرت بو داده روی اجاق گاز، ذرتها را به مدت ۱۰ دقیقه در آب بخیسانید. سپس آنها را از صافی رد کنید و روی اجاق قرار دهید. رطوبت اضافه شده به دانههای ذرت موجب سریعتر آماده شدن آنها میشود و علاوه بر آن ذرتها پفدارتر میشود.

هیچگاه موزها را در یک دسته یا در کنار میوه های دیگر نگهداری نکنید. موزها را از هم جدا کنید و هر کدام را در نقطه ای مختلف قرار دهید. موزها گازهایی آزاد میکنند که موجب سریعتر رسیدن میوه های دیگر حتی موزهای دیگر میشوند. جدا کردن آنها موجب تازه نگه داشتن آنها به مدت طولانیتری میشود.

برای جلوگیری از جوانه زدن سیب زمینی های درون گونی، یک عدد سیب درون گونی آنها قرار دهید.

هنگامی که گوشت را از فریزر خارج میکنید، مقداری سرکه روی آن بریزید. این کار نه تنها گوشت را ترد میکند بلکه موجب پایین آمدن دما و در نتیجه زودتر آب شدن یخ گوشت میشود.

کندن لایه رویی پیاز موجب کاهش ریزش اشک میشود.

برای جلوگیری از سفت شدن شکر قهوه ای کافی است داخل کیسه آن تکهای سیب یا تکه ای نان بگذارید.

اگر به طور اتفاقی خود را در آشپزخانه سوزاندید، مقداری خردل روی ناحیه سوخته شده بپاشید. بعد از گذشت مدت زمانی درد از بین میرود. خردل مانع تاول زدن نیز میشود.



۱- اگه داخل آب در حال جوش ماکارونی و لازانیا زردچوبه بریزید، به‌هم نمی‌چسبند. زردچوبه برای خوش‌رنگ‌کردن برنج ، میگو ، پلو و کلم‌پلو و لوبیاپلو هم خوبه. یک بار امتحان کنید! البته زردچوبه زیاد نریزید که غذایتان بوی زردچوبه بگیره‌ ! نصف قاشق چای‌خوری کافی است . موقع دم‌کشیدن هم زعفران فراموش نشود چون باعث می‌شود بوی زردچوبه کاملا از بین برود ( برای آنهایی که به بوی غذا خیلی حساس هستند ) .

۲- کمی دارچین را همراه ادویه‌های دیگر در غذا امتحان کنید. هم خوش‌بو و خوش‌مزه می‌شود هم جلوی بالا رفتن قند خونتان را می‌گیرد.

۳- موقعی که روغنتان داغ شده و می‌خواهید چیزی را داخل آن سرخ کنید، یک برگه روزنامه داخل دستتان بگیرید. بعد که غذا(بادمجان، کوکو، تخم‌مرغ و...) رو ریختید در روغن، روزنامه رو به سرعت بذارید روی آن تا روغنی که داره جلز و ولز می‌کند و پاشیده می‌شود روی گاز و کابینت نپاشد. کاغذ آن را جذب می‌کند و عرق هم نمی‌کند. بعد از چند دقیقه، جوش روغن می‌خوابد و احتیاجی به روزنامه نیست.

۴- موقع سرخ‌کردن بادمجان، یکی‌دو لایه بادمجان هم روی آنهایی که در حال سرخ شدن هستند بذارید. این‌کار باعث می‌شود در مراحل بعد که می‌خواهید ردیف‌های رویی رو سرخ کنید روغن کم‌تری مصرف بشود.

۵- قارچ رو قبل از شستن ده دقیقه توی آب‌نمک شناور بذارید تا شن‌هایی که داخلشه بریزن بیرون. بعد هم آنها را داخل آبلیمو خرد کنید تا موقع پخت سیاه نشوند.

منبع : خانه دار - پی سی پارسی - بیتوته
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ماست*های وانیلی و میوه*ای بسیار خوشمزه هستند و میتونید از اون*ها به عنوان دسر هم استفاده کنید.

برای تهیه ماست وانیلی کافیه به روش معمول برای تهیه ماست ساده عمل کنید، و فقط به شیرتون شکر و وانیل به میزان دلخواه اضافه کنید.

برای ماست میوه*ای هم قبل از اینکه ماست رو در جای گرم بذارید بهش پوره میوه دلخواه رو اضافه کنید. همین.
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
اتفاقا یه جا خوندم نوشته بود که اگه میخواین ابگوشتتون غلیظ شه...چندتا تیکه نون توش بندازین...
با یه قاشق آرد حل شده هم میشه این کارو کرد
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اتفاقا یه جا خوندم نوشته بود که اگه میخواین ابگوشتتون غلیظ شه...چندتا تیکه نون توش بندازین...
با یه قاشق آرد حل شده هم میشه این کارو کرد
نونو موقع پختن ؟؟...:surprised:
واسه غلیظ شدن آبگوشت باید همون اول یه سیب زمینیو پوست کنی بدون اینکه ریز کنی بذاری توش و از پیاز زیاد استفاده کنی...
دلم آبگوشت خواست..
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
نونو موقع پختن ؟؟...:surprised:
واسه غلیظ شدن آبگوشت باید همون اول یه سیب زمینیو پوست کنی بدون اینکه ریز کنی بذاری توش و از پیاز زیاد استفاده کنی...
دلم آبگوشت خواست..

خودم نونو تست نکردم...
ولی اینایی که گفتی رو همیشه انجام دادم...تازگیا یه قاشق ارد حل شده...هم میزنم اون اواخر کار مثلا 40 مین مونده به خاموشیش واقعا غلیظ و فوق العادش میکنه...
حالا یه بارم یادم باشه نونو تست کنم :دی
 

shakiba.h

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
خودم نونو تست نکردم...
ولی اینایی که گفتی رو همیشه انجام دادم...تازگیا یه قاشق ارد حل شده...هم میزنم اون اواخر کار مثلا 40 مین مونده به خاموشیش واقعا غلیظ و فوق العادش میکنه...
حالا یه بارم یادم باشه نونو تست کنم :دی

بیخیال نمیخواد نونو تست کنی یجوری میشه ..همون ارد و سیب زمینی روش خوبیه ....:)
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
چند دستورالعمل ساده

چند دستورالعمل ساده

ترفند های پختن سریع انواع گوشت

سوران:


گوشت ناپز:

یک قاشق شربت خوری سرکه به آب غذا اضافه کنید .

گوشت سفت و چغر:

مایه ای مرکب از بخش های مساوی سرکه و آب گوشت گرم شده تهیه کنید. مدت 2 ساعت گوشت ناپز را در آن بخوابانید.



استیک یا بیفتک:


فقط کافی است مخلوط از سرکه و روغن روی آن بمالید و بگذارید دو ساعت بماند.

مرغ ناپز:

اگر می خواهید یک مرغ پیر را بپزید, قبل از طبخ آن را چند ساعت در سرکه خیس کنید, علاوه بر آنکه گوشت آن نرم خواهد شد طعم و مزه یک جوجه تازه سال را خواهد گرفت!

برای آنکه گوشت های سفت یا برخی از مرغهای دیرپز, زودتر پخته شود:

قبلا گوشت را مدت دو ساعت در مخلوطی از سرکه و روغن سالاد که به میزان مساوی با هم مخلوط کرده اید قرار دهید.

اگر هنگام پختن گوشت های سفت مقدار بسیار کمی جوش شیرین در آب بریزید زودتر خواهد پخت.



[h=1]نکات طلایی در تهیه کباب کوبیده
[/h]
کدبانو - سامان گلریز: کباب کوبیده یکی از غذاهای سنتی ایرانی هاست که 4 نوع اصلی دارد؛ کباب کوبیده ساده، کباب کوبیده لقمه ای، کباب نگینی (که روی گوشت به سیخ کشیده شده، تکه های کوچک جوجه کباب گذاشته می شود) و کباب کوبیده زعفرانی.

برای آماده سازی و طبخ کباب کوبیده ساده باید 9 نکته را رعایت کرد:



1. مهم ترین نکته هنگام تهیه کباب کوبیده، آب پیاز است که حتما باید کاملا گرفته و فقط پیاز رنده شده به گوشت اضافه شود.

2. برای گرفتن آب پیاز می توانید پیاز رنده شده را در تنظیفی تمیز بریزید و آب آن را بگیرید. به طوری که حتی قطره ای آب باقی نماند. یادتان باشد که زیاده روی در مصرف پیاز باعث وارفتن کباب و ایجاد بوی بد در غذا می شود.

3. گوشت مورد استفاده در کباب کوبیده بهتر است از دو بخش چرب و خشک تشکیل شود، یعنی گوشت نسبت چربی بیشتر یا کمتری داشته باشد. بهترین قسمت ها مغز ران و شکمبه هستند که توصیه می شود مخلوط و با هم چرخ شوند.

4. هرگز برای تهیه کباب کوبیده از آرد، نان خشک یا جوش شیرین استفاده نکنید، زیرا اگر تمام نکته ها را در تهیه مایه گوشت به کار ببرید، دیگر استفاده از مواد یاد شده، آن هم برای راحت تر به سیخ کشیدن کباب، لزومی ندارد.

5. استفاده از زردچوبه در تهیه این غذا خطای بزرگی است. فراموش نکنید که ادویه های مناسب کباب کوبیده، زعفران، نمک و مقدار کمی فلفل سیاه هستند. البته زعفران را در کباب کوبیده زعفرانی استفاده می کنند و لزومی ندارد که در کباب کوبیده ساده ریخته شود.

6. بعد از مخلوط کردن تمام مواد با هم، بهتر است که چند ساعت گوشت در یخچال بماند تا در اصطلاح آشپزی «بیات» شود. این کار باعث می شود گوشت به سیخ کشیده شده نریزد.

7. بعد از به سیخ کشیدن کباب ها، سیخ ها را هم مدتی در یخچال قرار دهید و بعد آنها را برای طبخ روی آتش بگذارید تا از ریختن گوشت روی آتش جلوگیری شود.

8. فاصله سیخ ها از آتش نباید کم باشد زیرا باعث می شود کباب ها بسوزند. این فاصله زیاد هم نباید باشد تا کباب ها نپخته باقی نمانند. تند تند چرخاندن سیخ ها هم باعث می شود مغز کباب ها نپخته بماند پس به آرامی آنها را روی آتش بگردانید.

9. صرفنظر از ارزش غذایی، خوش طعم ترین نوشیدنی با کباب کوبیده دوغ مزه دار شده با سماق، گل سرخ، نعناع و پونه خشک است که توصیه می شود با نمک کم تهیه شود.

اگر چربی خون دارید

چربی های مرئی گوشت را تا جایی که می توانید بگیرید. البته این موضوع باعث خشک شدن کباب کوبیده خواهد شد. در ضمن از افزودن کره به این غذا خودداری کنید زیرا با این کار مقدار کالری دریافتی تان چند برابر خواهد شد. به جای خوردن حجم زیادی برنج با کباب، آن را با بشقابی از سالاد سبزی های تازه میل کنید تا انرژی مازاد دریافتی، اضافه وزن و افزایش چربی خون را برای شما در پی نداشته باشد.

اگر کم خونی دارید

گوشت قرمز از منابع عالی آهن است بنابراین خوردن یک سیخ کباب کوبیده می تواند مقادیر قابل ملاحظه ای آهن را به بدنتان برساند، البته اگر این غذا را با آبلیموی تازه یا یک لیوان آب پرتقال بخورید. فراموش نکنید که خوردن کباب با ماست یا دوغ، به دلیل کلسیمی که در این مواد غذایی وجود دارد، باعث کاهش جذب آهن می شود پس به جای یک کاسه ماست موسیر، کباب تان را با یک بشقاب سالاد بخورید.

اگر یبوست دارید

بهتر است کباب را با سبزی های کباب شده ای مانند گوجه فرنگی، قارچ و فلفل سبز یا دلمه ای همراه کنید تا فیبر دریافتی تان افزایش و عملکرد دستگاه گوارش تان بهبود یابد. البته افزودن کمی روغن زیتون به غذا نیز موثر خواهد بود و چه بهتر که نوشیدنی همراه کباب، یک لیوان آب باشد.





چند ریزه کاری مهم در آشپزی

کدبانو: آشپزی خوب و موفق ریزه کاری های زیادی دارد. در این مطلب به بعضی از نکات مهم آشپزی اشاره می شود:

1. اگر مرغ، گوشت و ماهی را که در حال سرخ شدن است قبل از پایان زمان سرخ شدن برگردانید، این امر باعث از هم پاشیدن گوشت می شود و آن قسمت گوشت ترد نخواهد شد.

2. برای این که سبزیجات یا گوشت به خوبی سرخ شود، از قابلمه یا ماهیتابه با اندازه مناسب استفاده کنید.



3. اگر ماده غذایی مانند گوشت که باید روی شعله آرام پخته شود با حرارت بالا بپزد، سفت و خشک خواهد شد.

4. برای حفظ تردی سالاد و سبزیجات مانند کاهو آن را کاملا خشک کنید، سپس روغن یا سس را به آن اضافه کنید.

5. آشپزهای ماهر، در زمینه نحوه افزودن نمک به مواد غذایی دقت زیادی می کنند. به عنوان مثال، خواباندن گوشت مرغ در نمک و آب مرکبات باعث می شود گوشت مقدار کمی از مواد را به خود جذب کند و با دور ریختن آب، تمامی نمک و ادویه نیز دور ریخته می شود و مرغ بی مزه می شود. بنابراین کمی نمک به مواد اضافه کنید و بقیه را پس از درآوردن آن از داخل مواد اضافه کنید. اگر هم از خرده نان استفاده می کنید، ابتدا روی مرغ نمک بریزید، سپس در خرده نان بغلتانید.

6. برای این که سفیده تخم مرغ خوب پف کند، آن را کاملا از زرده جدا کنید، بگذارید برای مدتی در دمای اتاق بماند. سپس با همزن بزنید.

7. برای افزودن کشمش، گیلاس، آلبالو و … به کیک، آن را در کمی آرد که برای تهیه کیک اندازه گیری کرده اید، بغلتانید، سپس به مواد اضافه کنید تا ته نشین نشود.

8. برای کاهش میزان اسیدیته در سس های حاوی گوجه فرنگی کمی شکر به آن اضافه کنید تا طعم آن خنثی شود.




تکنیک های سرخ کردن و نگهداری سبزیجات


چهاردیواری: آشپزخانه قلب خانه است؛ این را همه اهالی خانواده می‌دانند. بیشتر افراد وقتی در خانه را باز می‌کنند؛ پس از سلام و احوالپرسی، سری به آشپزخانه می‌زنند تا ببینند چه غذایی برای ناهار یا شام در حال پختن است.

امروزه انواع صیفی‌جات، سبزی، کدو و بادمجان در تمام فصول یافت می‌شود، ولی در فصل سرما ممکن است سبزی‌ها یخ زده بوده یا گل و لای فراوانی داشته باشد.

بنابراین خیلی از خانم‌ها مایلند در پاییز که سبزی‌ها هنوز سبز و باطراوت است به فکر سرمای زمستان هم باشند. حتما در میان دوستان و آشنایان، خانم‌هایی را می‌شناسید یا خودتان از این گروه افراد هستید که وقتی فریزرشان را باز می‌کنید، هر طبقه مخصوص نوعی از مواد غذایی است.

مواد غذایی تمیز و بسته‌بندی شده که روی هر بسته هم نام و نشانی نوشته‌ شده تا اشتباهی صورت نگیرد. بادمجان‌ها و کدوهای سرخ شده در بسته‌های آماده درون فریزر است و همین‌طور گوشت و مرغ و دیگر مواد غذایی که همگی مرتب و منظم در جای خودشان قرار گرفته‌اند.



برعکس این مورد هم دیده می‌شود؛ خانم‌هایی که اگر در فریزر آنها را باز کنید، بوی بدی به مشام می‌رسد. به هر طبقه که سر بزنید، بسته‌های مواد غذایی که بعضی از آنها پاره هم شده، به طور نامنظم روی هم انباشته شده و وقتی می‌خواهند غذایی تهیه کنند و نیاز به مواد فریزری دارند، باید کلی کیسه را بیرون بریزند تا یک بسته سبزی یا مرغ پیدا شود؛ امیدوارم شما از این دسته نباشید.

سرخ کردن سبزی‌ها

بعضی از خانم‌ها انواع سبزی‌ها را بعد از پاک کردن و شستن، سرخ کرده و درون فریزر قرار می‌دهند و برخی دیگر سبزی‌ها را به صورت خام درون کیسه گذاشته و نگهداری می‌کنند، اما بهتر است سبزی فریزری را کمی تفت بدهید تا خامی آن گرفته شود و جای کمتری بگیرد. برای این کار سبزی‌ها را روی شعله متوسط گاز قرار دهید و بگذارید آب آن کاملا کشیده شود، سپس مقداری روغن سرخ کردنی به ‌آن اضافه کرده و بگذارید کمی سرخ شود و بعد سبزی را از روی حرارت برداشته و بگذارید بماند تا کاملا سرد شود، سپس آنها را درون کیسه پلاستیکی بریزید و داخل فریزر بگذارید. مواظب باشید که هرگز سبزی‌های سرخ شده را ‌داغ درون کیسه فریزر نریزید.



اگر می‌خواهید مواد غذایی شما عطر و طعم و رنگ طبیعی خودش را حفظ کند و ارزش غذایی آن از بین نرود، باید بسته‌بندی به‌طور صحیح انجام شود.پس یادتان باشد مواد غذایی را یا درون ظروف در بسته مخصوص فریزر نگهداری کنید یا آنها را داخل نایلون فریزری بگذارید و درش را هم خوب ببندید. دقت کنید هوا داخل نایلون نماند و هوای اضافی را کاملا خالی کنید و در نایلون را چسب بزنید، خوب است روی آن را هم بنویسید و بعد داخل فریزر بگذارید.

وقتی هم که خواستید از مواد منجمد شده استفاده کنید، بهتر است آنها را اول درون یخچال بگذارید تا یخشان آب شود، بعد مواد را در ظرف پخت غذا بریزید؛ البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که مواد غذایی را به اندازه مصرف یک وعده خانواده در کیسه فریزر بگذارید؛ زیرا بعد از این‌که مواد فریزری را بیرون آوردید و یخ آن از بین رفت، دوباره نباید آن را منجمد کنید.

اما اگر مواد غذایی زیادی را آماده قرار دادن در فریزر کرده‌اید، بدانید همه آنها نیاز به یخ زدن دارد، پس هرگز همه را یکباره درون فریزر نگذارید. حجم زیاد مواد، زمان انجماد را افزایش می‌دهد و ممکن است سبزی‌ها فاسد شود. این کار همچنین باعث کاهش دمای فریزر شده و مواد غذایی دیگر را نیز فاسد می‌کند. بنابراین سعی کنید مواد تازه را بتدریج داخل فریزر بگذارید یا این‌که این مواد را در طبقه‌های مختلف قرار دهید و بعد از این‌که یخ زد، آنها را جابه‌جا کرده و در طبقه مخصوص خود بگذارید.

سرخ کردن کدو و بادمجان

برای فریزری کردن کدو و بادمجان سعی کنید این دو را با هم بخرید و بعد از این‌که پوست آنها را گرفتید، اول کدوها را سرخ کنید. البته اگر کدوی نازک و ظریف پیدا کردید، نیازی به پوست کندن ندارد و می‌توانید بعد از شستن، آنها را با پوست سرخ کنید. با توجه به این‌که کدو روغن کمتری مصرف می‌کند و باعث تغییر رنگ روغن هم نمی‌شود، بعد از کدو نوبت بادمجان‌هاست که می‌توانید آنها را در همان روغن سرخ کنید.



برای سرخ کردن کدو و بادمجان از حرارت متوسط کمک بگیرید، زیرا حرارت زیاد باعث دود کردن روغن و تغییر رنگ آن می‌شود و حرارت کم هم باعث مصرف زیاد روغن خواهد شد که هر دو مورد برای سلامت مضر است.

لوبیا یادتان نرود

برای فریزری کردن لوبیا سبز، روش صحیح آن است که اول لوبیاها را درون آب سرد بریزید و اجازه دهید یک ساعتی بماند تا اگر آلودگی و گلی روی آن باشد، از بین برود. بعد لوبیاها را خوب شسته و بگذارید آب آن گرفته شود. بعد دو طرف لوبیاها را گرفته و آنها را به اندازه‌ای که می‌خواهید برش دهید. سپس به اندازه مصرف یک وعده درون کیسه بریزید تا موقع استفاده فقط یک کیسه را بیرون آورده و مصرف کنید.

لوبیا لازم نیست سرخ شود. می‌توانید یک بار این روش را هم امتحان کنید، زیرا لوبیای سرخ نشده، لوبیاپلو و خوراک را هم خوشمزه‌تر خواهد کرد و هم خواص بیشتری را در خود نگه خواهد داشت. بعضی از سبزی‌ها را هم می‌توانید به صورت خام درون فریزر نگهداری کنید. سبزی‌هایی مانند انواع کلم‌ها، ذرت، هویج و نخودفرنگی از این دسته است. بعد از خریدن این مواد، آنها را خوب بشویید و بگذارید خشک شود. هویج را بعد از این‌که پوست‌ کندید، به اندازه دلخواه خرد کنید و درون کیسه یا ظرف مخصوص بگذارید و نخودفرنگی را هم بعد از شست‌وشو خشک کنید و درون کیسه و داخل فریزر قراردهید.

برترین ها
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
نکاتی برای پخت سالم ترین و خوشمزه ترین کباب ها

نکاتی برای پخت سالم ترین و خوشمزه ترین کباب ها


بیشتر خانواده های ایرانی به بیرون رفتن علاقه زیادی دارند، رفتن به طبیعت و درست کردن غذاهایی مانند کباب است اما اینکه بهترین، سالم ترین و خوشمزه ترین روش برای پخت انواع کباب چیست، سوالی است که در ادامه با اشاره به نکته هایی کوتاه و کاربردی به آن پاسخ خواهیم داد ...

گوشت کبابی را طعم دار کنید
اولین قدم برای طبخ کبابی خوشمزه این است که گوشت کبابی را از ۳-۴ ساعت قبل از پخت با بهترین روش طعم دار کنید. جوجه را می توان با ترکیبی از گلپر، روغن زیتون، زعفران، فلفل سیاه، سرکه سیب، پودر خردل و نمک مزه دار کرد.
برای مزه دار کردن گوشت قرمز هم باید ابتدا فیله های گوشت را با پشت چاقو کمی بکوبید تا نرم شوند، سپس آنها را داخل مخلوطی از روغن کنجد، فلفل قرمز و نمک قرار دهید. ماهی کبابی را هم می توان با کمی سرکه یا آبلیموی تازه به همراه نمک، پودر سیر، پودر فلفل سیاه، روغن زیتون و زعفران مزه دار کرد.

کباب را خشک نکنید
برای پیشگیری از خشک شدن جوجه کباب، باید گوشت را با پوست کباب کنید تا هم چربی زیر پوست باعث خوشمزه تر شدن جوجه شود و هم جلوی خشک شدن گوشت را بگیرد. کباب کردن ماهی با پوستش هم از خشک شدن آن پیشگیری می کند. در مورد گوشت قرمز هم اگر آن را با روغن کنجد فراوان از چند ساعت قبل مزه دار کرده باشید، دیگر نباید نگران خشک شدن آن هنگام کباب کردن بشوید.

کباب ها را در فویل بپیچید
یکی از نگرانی هایی که همواره در مورد مصرف گوشت های کبابی وجود دارد، احتمال سرطان زا بودن آنها در اثر استفاده از زغال برای پختشان است. خیلی ها معتقدند مصرف بیش از حد کباب، به خصوص قسمت های سوخته و سیاهی که حالت کربنی پیدا کرده است، می تواند سرطان زا باشد. هرچند چنین ادعاهایی هنوز به اثبات نرسیده اما احتیاط شرط عقل است.
شما می توانید سیخ های کباب و جوجه کباب را پیش از قرار دادن روی منقل و زغال، داخل فویل بپیچید و سپس آنها را در برابر حرارت زغال قرار دهید. با این کار، هم از خشک شدن و سوختن گوشت ها پیشگیری می کنید و هم کبابی سالم، آبدار و خوشمزه خواهید داشت. ضمن اینکه با این روش عطر و طعم خوشایند کباب زغالی را هم حس خواهید کرد.

اصل سالم سازی را رعایت کنید
پیچیدن کباب ها در فویل، یکی از راه های تهیه سالم کباب بود اما اگر فویل نداشتیم، چه?کار کنیم؟ خیلی ساده یک سینی استیل یا یک ورق فلزی بدون رنگ، سبک و تمیز را روی منقل یا باربیکیوی پر از زغال داغ قرار دهید و سیخ های کباب را داخل سینی یا برگه فلزی بگذارید. با این روش از برخورد مستقیم دود زغال با گوشت ها پیشگیری می کنید و در عین حال یک کباب زغالی خوشمزه و نرم هم خواهید داشت.

ارزش تغذیه ای کباب را بالا ببرید
یکی از راه های افزایش ارزش تغذیه ای کباب این است که آن را با سبزی های رنگی مختلف میل کنید. برای این کار می توانید در کنار هر یک سیخ کباب، یک سیخ از سبزی هایی شامل فلفل دلمه ای رنگی، گوجه فرنگی، قارچ و هویجی که کمی هم حرارت دیده ، استفاده کنید. بد نیست بدانید میزان دسترسی کاروتنوییدهای هویج، گوجه فرنگی و لیکوپن گوجه فرنگی در اثر حرارت دیدن افزایش پیدا می کند. مصرف پیاز خام و آبلیمو در کنار کباب هم می تواند میزان ویتامین c دریافتی شما را بالا ببرد.

سالاد، سبزی را همراه کنید
سالاد و سبزی های دارای برگ سبز تیره مانند اسفناج، شاهی یا تره در کنار یک لیوان شربت آبلیموی کم شیرین یا آب پرتقال می توانند از بهترین همراهان کباب باشند. این سبزی ها و آبمیوه ها سرشار از ویتامین c هستند و به جذب بهتر آهن گوشت کمک می کنند. آنتی اکسیدان های فراوان موجود در کرفس تازه، آب کرفس، گل کلم و کلم بروکلی هم می توانند ارزش تغذیه ای سفره غذایی تان را به مراتب بیشتر کنند.

از سیخ های استاندارد استفاده کنید
برای اطمینان از سلامت کباب ها بهتر است از سیخ های استاندارد فلزی استفاده کنید. اگر می خواهید از سیخ های چوبی برای کباب کردن جوجه یا ماهی کمک بگیرید، بهتر است که سیخ های چوبی بسته بندی و دارای نشان استاندارد بخرید و پیش از به سیخ کشیدن گوشت ها هم حتما سیخ را کمی چرب کنید تا گوشت ها به آن نچسبند یا خود سیخ در اثر حرارت دیدن، نسوزد. نکته دیگر اینکه به هیچ عنوان از چوب درختان موجود در طبیعت برای کباب کردن گوشت استفاده نکنید زیرا نمی توانید چوب درختان سمی و غیرسمی را از هم تشخیص بدهید.

گوشت های کبابی را نازک ببرید
معمولا مدت زمان پخت گوشت در روش کبابی پایین است و امکان خام ماندن بخش های مرکزی آن با این روش بالاست. به همین دلیل توصیه می شود گوشت های کبابی را بسیار نازک ببرید و در صورت امکان برش هایی بر سطح گوشت ها بزنید تا مرکز آنها هم به خوبی پخته شوند. در ضمن، بهتر است برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های انگلی یا مسمومیت از مصرف کباب های نیم پز و آبدار خودداری کنید.

گوشت را در دمای مناسب نگهدارید
یکی از مهم ترین نکته ها در تهیه کباب که متاسفانه بیشتر خانواده ها به آن اهمیتی نمی دهند، نگهداری گوشت خام در دمای مناسب تا پیش از کباب کردن آن است. شما باید گوشت کبابی را حداکثر در دمای ۶ تا ۸ درجه سانتی گراد بالای صفر نگهداری کنید زیرا نگهداری گوشت در دمای بالای ۸ درجه بیشتر از ۲ ساعت باعث فساد گوشت خواهد شد.
برای حفظ دمای مطلوب می توانید گوشت کبابی را از چند ساعت قبل داخل فریزر بگذارید یا آن را تا هنگام مصرف و پیش از خارج شدن از خانه داخل کلمنی پر از یخ قرار دهید. در ضمن به خاطر داشته باشید که گوشت کبابی باید آخرین وسیله ای باشد که از منزل خارج می کنید و بهتر است تا آخرین دقیقه داخل یخچال یا حتی فریزر باقی بماند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تا حالا درمورد خواصی که پیاز داره مطالعه کردین؟ احتمالا بعد از اینکه کمی در مورد خواصش مطالعه کنین این فکر به ذهنتون میرسه که اصلا به قیافش نمیخوره که اینهمه خاصیت داشته باشه. مثلا اینکه مثل ماهی و میگو یه منبع فسفر هست یا کلی خاصیت جالب دیگه. اگه خیلی پیاز رو دوسش ندارین ما چند تا پیشنهاد خوشمزه براتون داریم که باعث میشه بیشتر ازش خوشتون بیاد و مصرفش رو ببرین بالا. از بین ایده ها حتما چند تایی پیدا میشه که مناسب ذائقه شما باشه



ایده ۱ : ساده ترین راه اینه که از پیاز توی سالادهاتون استفاده کنید.



ایده ۲ : یه حلقه پیاز رو بردارین و توش یه تخوم مرغ بشکنید تا بتونبن یه نیمروی خوشگل درست کنین.



ایده ۳ : توی ساندویچ ها از پیاز هم استفاده کنین.



ایده ۴ : پیاز سوخاری با یه سس خوشمزه میتونه یه پیش غذای عالی باشه.



ایده ۵ : سس پیاز درست کنید.



ایده ۶ : موقع درست کردن پیتزای خونگی از پیاز برای خوشگلسازی روی اون استفاده کنین.
 

mahdis.

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها چرا بعضي وقتا موقع سرخ كردن سيب زميني ميچسبه به ماهي تابه؟
بابا روغن كاملا داغه.
سيب زميني هم بعد از شست و شو كاملا گذاشتم خشك شده(آبدار نيس).
نمكم ميزنم.
 

لیمویی

عضو جدید
کاربر ممتاز
بچه ها چرا بعضي وقتا موقع سرخ كردن سيب زميني ميچسبه به ماهي تابه؟
بابا روغن كاملا داغه.
سيب زميني هم بعد از شست و شو كاملا گذاشتم خشك شده(آبدار نيس).
نمكم ميزنم.
مریمی راس میگه
اول بزار تابت داغ شه بعد روغن بریز بعد سیب زمینی رو بریز توش....بعد فرصت بده سرخ شه...وقتی چسبیده یعنی هنوز سرخ نشده کامل و زود داری بر میداریش....بعدم سعی کن تو ظروف تفلون درست کنی....بعدترشم قبلش تو تابه چیزی سرخ نکرده باشی که چسبیده باشه به ظرف حتی کم....وگرنه سیب زمینیت میچسبه..
برای منم برفس تک خور:|
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
ترفند های پخت کیک خانگی

ترفند های پخت کیک خانگی

سایت ایران کوک: برای این که بفهمید چرا کیک خانگی شما به اندازه کافی پف نکرده یا اشکالات دیگری در آن وجود دارد باید مراحل پخت کیک را یک بار دیگر مرور کنید و به نکاتی که در ذیل گفته شده، توجه کنید. درست در نیامدن کیک خانگی شما به معنی بلد نبودن طرز تهیه کیک خانگی نیست.



1. مایعات مورد استفاده کم یا زیاد شده است.

2. میزان مخلوط کردن مواد کم یا زیاد بوده است.

3. دمای فر بسیار کم یا بسیار زیاد بوده است.

4. هنگام مخلوط کردن ترتیب افزودن رعایت نشده است.

5. کره یا تخم مرغ مورد استفاده سرد بوده است.

6. بکینگ پودر مورد استفاده کم یا کهنه بوده است.

7. میزان روغن مورد استفاده بسیار زیاد بوده است.

8. اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ بوده است.

9. فاصله زمانی زیاد اماده شدن تا قرار دادن داخل فر.

چرا لایه روی کیک چسبنده است ؟

1. روی کیک وقتی گرم بوده پوشانده شده است.

2. مقدار مایعات مورد استفاده زیاد بوده است.

3. کیک به اندازه کافی نپخته است.



چرا کیک حالت خیس و مرطوب دارد ؟


1. کیک قبل از پخت کامل از فر خارج شده است.

2. شکر، مایعات و چربی کیک زیاد بوده است.

3. کیک داخل قالب مانده و سرد شده است.

چرا کیک حالت چروکیده و به هم فشرده دارد ؟

1.قالب نسبت به مواد کیک بزرگ بوده است.

2. قالب بیش از حد چرب شده است.

3. مواد بیش از حد مخلوط شده است.

4. مقدار مایعات زیاد بوده است.

5. کیک بیش از حد پخته است.

چرا پس از پخت پف کیک خوابیده است ؟

1. دمای فر کمتر از مقدار لازم بوده است.

2. پخت کیک کافی نبوده است.

3. میزان شکر مورد استفاده زیاد بوده است.

4. قالب کیک نسبت به مواد کوچک بوده است.

5. کیک در هنگام پخت تکان داده شده است.

6. در فر قبل از پخت کیک زیاد باز شده است.

7. زمان اضافه کردن سفیده مواد زیاد مخلوط شده است.

8. بعد از افزودن آرد زیاد مخلوط شده است.

9. مقدار بکینگ پودر یا جوش شیرین زیاده بوده است.

10. مقدار مایعات کمتر یا بیشتر شده است.



چرا کیک بافت زبری دارد یا وسط آن فرو رفته است ؟


1. فر قبل از پخت کیک گرم نشده است.

2. شکر و روغن به اندازه کافی مخلوط نشده است.

3. مواد اندازه کافی مخلوط نشده است.

4. میزان بکینگ پودر مورد استفاده زیاد بوده است.

5. میزان مایعات مورد استفاده کم بوده است.

6. از آرد نامرغوب برای کیک استفاده شده است.

7. مواد به درستی در قالب پخش نشده است.

8. کیک با حرارت کم و ارام پخته شده است.

چرا روی کیک چسبنده اما داخل کیک خشک است ؟

1. مواد کیک بیش از حد مخلوط شده است.

2. سفیده های تخم مرغ بیش از حد زده شده است.

3. مدت پخت کیک طولانی بوده است.

4. قالب کیک نسبت به مواد بسیار بزرگ بوده است.

5. کیک در معرض جریان هوا سرد شده است.

6. مقدار آرد مورد استفاده زیاد بوده است.

7. مقدار شکر مورد استفاده کافی نبوده است.

8. میزان چربی یا مایعات مورد استفاده کم بوده است.



چرا کیک خمیری و سنگین است ؟


1. مواد کیک خوب مخلوط نشده است

2. تعداد تخم مرغ مورد استفاده زیاد بوده است

3. مقدار مایعات مورد استفاده زیاد بوده است

4. دمای فر بیشتر از مقدار لازم بوده است

چرا کیک به قالب چسبیده است ؟

1. قالب به درستی چرب نشده است.

2. قالب به درستی آردپاشی نشده است.

3. کیک به اندازه کافی نپخته است.

4. کیک پس از خنک شدن از قالب خارج نشده است.

چرا کیک حالتی خشک و بافتی شکننده دارد ؟

1. مقدار چربی کیک کم بوده است.

2. مقدار شکر کیک کم بوده است.

3. مایه کیک بیش از حد مخلوط شده است.

4. بدلیل مایعات کم خمیر کیک سفت بوده است.

5. مقدار شکر مورد استفاده زیاد بوده است.

6. بدلیل مایعات زیاد خمیر کیک شل بوده است.

7. مقدار بکینگ پودر مورد استفاده زیاد بوده است.

8. کیک داغ و سریع از قالب خارج شده است.


برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
بهترین روش انجماد مواد غذایی

بهترین روش انجماد مواد غذایی

مجله سیب سبز - نسرين خسروشاهي: يكي از راه‌هاي نگهداري مواد غذايي، منجمد كردن آنهاست. به اين ترتيب مي‌توان مدت طولاني‌تري مواد غذايي را نگه داشت و اين براي زندگي پرمشغله اين روزها كه افراد فرصت خريد روزانه را ندارند، غنيمت است. تا چند وقت پيش فقط مرغ، گوشت و سبزي در قفسه‌هاي فريزر جا داشت اما حالا سبك زندگي به سمت و سويي رفته كه مواد غذايي ديگري هم در اين كمد منفي 15 درجه قرار مي‌گيرد. آيا اطلاعات كافي در مورد آنچه قرار است در اين كمد قرار دهيد، داريد؟ اصلا مي‌دانيد كه چه خوراكي را در چه ظرفي و چه مدت مي‌توان منجمد نگه داشت؟ راهنمايي دكتر آراسب دباغ مقدم، متخصص بهداشت مواد غذايي در اين مورد به شما كمك مي‌كند.



مراقب بافت ميوه‌ها باشيد

در مورد منجمد كردن ميوه‌ها منع خاصي وجود ندارد اما در مورد برخي انواع ميوه وقتي يخ آن را باز مي‌كنيد ممكن است بافت ميوه از بين برود. در حالت انجماد، كريستال‌هاي يخي به وجود مي‌آيد و اگر اين كريستال‌هاي يخي به سرعت از حالت انجماد بيرون آمده و شكننده شوند، بافت ميوه را به‌شدت تخريب مي‌كنند و ديگر ميوه آن خاصيت غذايي مورد انتظار را ندارد.



راهكار: بهتر است ميوه‌ها را درون يك ظرف دربسته يا نايلون ضخيم بريزيد تا بوي ساير مواد موجود در فريزر به درون‌‌شان نفوذ نكند. ميوه‌ها درون ظرف بايد با فاصله از هم قرار بگيرند تا وقتي يخ مي‌زنند در هم فرو نروند و بافت آنها به هم نچسبند.

اگر خواستيد يخ ميوه را آب كنيد، بايد زمان زيادي به آن بدهيد و آن را در يخچال يا دماي محيط قرار دهيد تا يخ آن آب شود. يادتان باشد به هيچ عنوان آن را در مايكروفر قرار ندهيد چون ديگر چيزي از خواص ميوه براي خوردن باقي نمي‌ماند ضمن آنكه ميوه به اصطلاح آب مي‌اندازد.

حبوبات را كاملا پخته فريز كنيد

اگر قرار باشد حبوبات در فريزر نگهداري شود بايد كاملا پخته باشند چون حبوبات خام يا نيم‌پز به راحتي در يخچال يا حتي دماي محيط قابل نگهداري است. حبوبات در اين حالت تا سه ماه قابليت نگهداري در فريزر را دارند.

براي منجمد كردن حبوبات پخته دقت داشته باشيد از كيسه‌ فريزرهايي استفاده كنيد كه به اصطلاح «FOOD GRADE» هستند يعني درجه‌بندي غذايي دارند چون اگر از كيسه‌هاي معمولي استفاده كنيد ممكن است بوي غذاهاي ديگر در آنها نفوذ كند. ضمن آنكه ما به شما پيشنهاد مي‌كنيم تا از كيسه‌هاي وكيوم يا كيسه‌هاي داراي زيپ استفاده كنيد كه سهولت بيشتري دارند.

وقتي مي‌خواهيد حبوبات را از انجماد دربياوريد بايد حواس‌تان باشد كه فوري در آب جوش قرار ندهيد چون وا مي‌رود و شكل خود را از دست مي‌دهد. بايد فرصت دهيد تا در دماي يخچال يا اتاق چند ساعت بماند و بعد براي ادامه پخت از آن استفاده كنيد.

غذاهاي پخته را فقط يك بار فريز كنيد

فريز كردن غذاي پخته مشكلي ندارد اما بايد چند نكته در مورد آن رعايت شود. اولين كار اين است كه ظروف كوچك و البته تخت براي اين كار انتخاب شود؛ ظرفي كه خيلي سريع غذا را منجمد كند چون مركز غذا بايد سريع منجمد شود ولي مركز آن ممكن است ساعت‌ها طول بكشد تا سرد شود.



براي اين كار ظروف كوچك و مدور بهتر است چون به صورت يكنواخت سرما را از اطراف مي‌گيرد. از ظروفي استفاده كنيد كه درشان محكم بسته شده و هيچ هوايي در آن نمي‌ماند. به‌طور معمول دو تا سه ماه مي‌توانيد غذاي پخته را در فريزر نگهداريد. حواس‌تان باشد كه وقتي غذا را از فريزر خارج كرديد فقط يك بار مي‌توانيد آن را گرم كنيد و اگر باز از غذا باقي ماند به هيچ وجه نبايد دوباره فريز كنيد چرا كه ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد.

فريز نان و شيريني اصول دارد

نان را بايد زمانی که تازه است فريز كرد البته اين به آن معنا نيست كه نان را سرد نكنيد. اگر نان به صورت گرم فريز شود به دليل تعريق، رطوبت موجود در نان، محفظه آن حالت خيس به خود مي‌گيرد و محيطي مناسب براي رشد كپك ايجاد مي‌كند. وقتي نان را در كيسه مي‌گذاريد بايد هواي موجود در كيسه را بگيريد تا از بيات شدن و تشكيل كريستال‌هاي يخ جلوگيري كنید. نان را مي‌توان سه تا چهار ماه در فريزر نگهداري كرد و در اين مدت ارزش غذايي نان از بين نمي‌رود.

دو روش براي از انجماد خارج كردن نان وجود دارد؛ آن را در درجه حرارت اتاق قرار دهيد يا از مايكروفر استفاده كنيد. در دماي اتاق حداقل يك ساعت بايد صبر كنيد تا نان از انجماد دربيايد اما در مايكروفر در حد چند دقيقه يخ زدايي كافي است.

محصولات منجمد را سريع استفاده كنيد

مواد نيمه پخته حدود 50 تا 70 درصد مراحل پخت را در كارخانه مي‌گذرانند و 30 تا 50 درصد هم براي پخت در خانه مي‌ماند. روش انجماد اين مواد IQF يا انجماد سريع تك به تك است. اين روش بهترين روش انجماد است و كمترين آسيب را به محصول مي‌زند.

اين مواد خودشان بسته‌بندي مخصوص دارند و نيازي نيست دوباره بسته‌بندي شوند اما اگر نيمي از محصول را استفاده كرديد و نيم ديگر آن ماند، بهتر است از كيسه‌هاي فريزر مخصوص غذا براي نگهداري آن استفاده كنيد. اين مواد نياز چنداني به خارج كردن از حالت انجماد ندارند و به همان صورت مي‌توان در قابلمه يا ماهي‌تابه آنها را پخت.

ذرت و قارچ را آنزيم‌زدايي كنيد

مواد غذايي مانند ذرت، قارچ، نخود سبز، باقلا و باميه آنزيم‌هايي دارند كه در طولاني مدت مي‌توانند بافت آنها را نرم و ليز كنند. توصيه مي‌شود ابتدا اين مواد غذايي آنزيم‌زدايي شوند و بعد فريز شوند. به اين صورت كه يك ظرف آب جوش تهيه كنيد و در يك آبكش اين مواد را بريزيد و آبكش را براي چند ثانيه مثلا پنج ثانيه در دماي 80 درجه آب جوش قرار داده و خارج كنيد. همين چند ثانيه آنزيم‌ها را خنثي مي‌كند و كمك مي‌كند اين مواد غذايي تغيير رنگ ندهند.

بعد از آن صبر كنيد تا اين مواد خنك شوند. سپس آنها را خشك كنيد و در كيسه‌هاي فريزر قرار دهيد. قبل از بستن درب آنها مطمئن شويد هواي اضافي آنها را به خوبي خارج كرده‌ باشيد. با اين روش تا شش ماه مي‌توانيد اين مواد غذايي را نگهداري كنيد.

براي از انجماد خارج كردن اين مواد بهتر است آنها را 24 ساعت زودتر از فريزر خارج كنيد و در دماي يخچال قرار دهيد. اين نكته را هم فراموش نكنيد كه اولين بسته غذايي فريزر شده، بايد اولين بسته‌اي باشد كه براي مصرف از فريز خارج مي‌شود.



مربا منع فريز ندارد

مربا به خودي خود ماندگاري زيادي دارد چون غلظت زيادي دارد و غير از داشتن انرژي خاصيت ديگري ندارد چون ارزش غذايي مواد مربا در زمان پخته شدنش از بين مي‌رود. نگهداري مربا در فريزر مشكلي ندارد.

بهترين ظرفي كه مي‌توانيد براي فريز كردن مربا در نظر بگيريد، ظروف شيشه‌اي است. فقط بايد در نظر داشته باشيد كه مقداري از سر شيشه بايد خالي باشد. با اين كار مي‌توانيد يك سال مربا را در فريزر نگهداري كنيد. براي از انجماد درآوردن مربا كافي است آن را براي مدتي در دماي محيط قرار دهيد و بعد آن را مصرف كنيد.

مغزها در فريزر سم توليد مي‌كنند

خنك نگه داشتن مغزها فكر خوبي است اما مغزها بايد در جاي خشك و خنك نگهداري شوند. محيط فريزر رطوبت دارد و مي‌تواند باعث رشد يكسري كپك شود كه هر چند با چشم غير مسلح قابل مشاهده نيستند اما مي‌توانند توليد سم آفلاتوكسين كنند. سرطان‌زا بودن اين ماده براي كبد به اثبات رسيده است. پس آجيل بايد در محيط خشك و خنك مانند يخچال نگهداري شود. دقت داشته باشيد كه فريزر فضاي مرطوبي دارد.

اين نكات را رعايت كنيد

اگر از ظروف شيشه‌اي براي نگهداري برخي مواد در فريزر استفاده مي‌كنيد بايد حتما فضاي خالي در حد دو سانتي‌متر براي آن قرار دهيد چون در اثر انجماد مواد حجم پيدا مي‌كنند و اگر فضا نداشته باشند، شيشه مي‌شكند.

تمام آنها را در ظروف food Grade ظروف مخصوص نگهداري مواد غذايي يا كيسه فريزرهايي كه روي بسته‌بندي آن درج شده مناسب فريز كردن، قرار دهيد. استفاده از اين ظروف و كيسه‌ها، مانع ورود مواد شيميايي از ظرف به مواد غذايي مي‌شوند و سلامت مصرف‌كننده را به خطر نمي‌اندازند.

از نوسانات دمايي خودداري كنيد چون به كيفيت محصول صدمه مي‌زند. اگر پنج ماده غذايي مي‌خواهيد از فريزر ‌برداريد بهتر است فقط يك بار در فريزر را باز كنيد. اگر مدام در را باز و بسته كنيد بر كيفيت مواد و سرد و گرم شدن آنها اثر مي‌گذارد.

هر چه انجماد ماده غذايي سريع‌تر باشد كيفيت آن بهتر حفظ مي‌شود. برعكس از انجماد درآوردن بايد بسيار آهسته انجام شود. توصيه مي‌شود يك روز زودتر ماده را از فريزر درآورده و 24 ساعت در دماي يخچال قرار دهيد و بعد استفاده كنيد.

پنير: پنير را به هيچ عنوان نبايد فريز كنيد چون اين ماده حالت امولسيون دارد يعني چربي و آب كنار هم هستند و وقتي فريز مي‌شوند آب يخ مي‌بندد و چربي از آن جدا مي‌شود و هنگام مصرف كيفيت ماده غذايي را تحت تاثير قرار مي‌دهد.

سوسيس و كالباس: بهتر است سوسيس و كالباس را در فريزر قرار ندهيد. چرا كه در تهيه اين مواد غذايي، نيتريت به ‌عنوان ماده نگه دارنده افزوده مي‌شود و ممكن است با فريز شدن تغيير شيميايي پيدا كرده و تركيب‌هاي سرطان‌زا در آن تشكيل شود. اين ماده غذايي را مي‌توان به مدت يك ماه در يخچال نگهداري كرد.

تخم‌مرغ: تخم مرغ اگر با پوسته‌اش فريز شود خطرناك است. آب تخم مرغ كه يخ ببندد پوسته را مي‌شكند و اجازه مي‌دهد باكتري‌ها وارد تخم مرغ شوند.

كاهو و خيار: اين مواد خيلي راحت يخ مي‌زنند اما وقتي كريستال‌هاي يخ قرار است آب شود سبزي را خيس و غيرقابل استفاده مي‌كند بنابراين ارزش غذايي خود را از دست مي‌دهد.


برترین ها


 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
نکات مهم برای تهیه دسرها، پودینگ ها و ژله ها

نکات مهم برای تهیه دسرها، پودینگ ها و ژله ها

سایت سوران:



1- اگر بخواهیم ژله دو رنگ درست کنیم. یک رنگ را در ظرف ریخته میگذاریم در یخچال تا خودش را بگیرد.

2- اگر ژله شل بود و در یخچال سفت شد می توانیم دوباره آنرا بجوشانیم و غلیظ کنیم.

3- برای اینکه میــوه در ته ظرف قرار گیرد ابتدا مقدار کمی ژله همراه میــوه ریخته در یخچال می گذاریم.

4- در مورد پودینگها حتماً باید در حالت گرم در ظرفهای مورد نظر بریزیم.

5- پودینگ سریعاً بسته می شود.

6- نشاسته پودینگها حتماً باید تازه و تمیز باشد.

7- ظرف تهیه پودینگها باید کمی گود باشد و با حرارت کم تهیه شود که بیرون نپرد.

8- فرم گرفتن خامه: باید خامه و پودر شکر را مخلوط کرده در فریزر به مدت ۱۲ ساعت بگذاریمو بعد از بیرون آوردن خوب بزنیم تا فرم بگیرد. حالت فرم گرفته حالتی است که جای پرهای همزن در آن باقی بماند.

9- مهمترین نکته در پودینگها تازه بودن تمام مواد است.

10- در مورد ژله ها و دسرها، حتماً تاریخ مصرف کمپوتها باید مشخص باشد.

11- پودر ژلاتینها کهنه نباشد.

12- دسرها باید حتماً تازه سرو شوند.

13- طریقه بن ماری: یعنی یک ظرف آبگرم را روی حرارت گذاشته و ظرف دسر را به آرامی روی آن قرار داده و هم میزنیم. حرارت نباید زیاد باشد که آبجوش بداخل ظرف دوم برود.

14- اگر ژله دو رنگ یا بیشتر باشد در فاصله زمانی که ژله رنگ اول در یخچال ببندد اگر ژله رنگ دوم کمی سفت شود می توانیم آن را گرم کرده و روی ژله اولی بریزیم و بقیه رنگ ژله ها را هم به همین طریق گرم کنیم و روی ژله ها بریزیم.

15- تزئین ژله و دسرهائی که برای سفت شدن در یخچال قرار می گیرند، همواره بعد از بیرون آوردن از یخچال باید انجام گیرد.

16- از آنجا که تهیه دسر و ژله ها چندین بار تمیرن شده اند، توجه داشته باشید که مواد را دقیقاً به همان میزان که گفته شده است استفاده کنید.

17- دستور تهیه خامه فرم گرفته: ۲۰۰ گرم خامه را با ۱۰۰ گرم پودر قند مخلوط کرده و به مدت۱۲ساعت در یخچال می گذاریم. سپس با همزن به مدت ۳ تا ۴ دقیقه می زنیم تا شکل بگیردبطوریکه اگر روی آن با چنگال خط بکشیم جای خطها باقی بماند.



برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
12 راز برای خوشمزه شدن زرشک پلو

12 راز برای خوشمزه شدن زرشک پلو

سایت سوران: زرشک از میوه‌هایی است که در دو نقطه ایران بیش از هر جای دیگری پرورش می‌یابد؛ زرشک قرمز در جنوب خراسان فراوان است و زرشک سیاه در کرمانشاه. به همین دلیل این غذا (زرشک‌پلو) در مناطقی مانند خراسان طبخ و به سایر نقاط کشور معرفی شده است.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند که روش طبخ این غذا بسیار ساده است در حالی که رعایت نکته‌های ظریفی در آن لازم و نشانه حرفه‌ای بودن آشپز است:

1. برای اینکه غذای‌تان طعم بهتری داشته باشد، قبل از طبخ، تکه‌های مرغ را در روغن سرخ و بعد از طلایی شدنشان، به آن‌ها پیاز و ادویه و آب اضافه کنید.

2. پیازی که به مرغ اضافه می‌شود باید درسته باشد به همین دلیل پیازهای کوچک را انتخاب کنید و 2 تا 3 عدد از آن‌ها را در ظرف حاوی مرغ بیندازید.



3. ادویه‌های مورد نیاز برای طبخ مرغ فقط زردچوبه و کمی نمک است. مرغی که برای این غذا استفاده می‌شود باید زردرنگ باشد، به همین دلیل افزودن زعفران و رب گوجه‌فرنگی را به هیچ‌وجه توصیه نمی‌کنم. برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

4. مرغ باید آبدار باشد، البته آب غلیظ شده. آب مرغ را باید در کاسه‌ای جدا از مرغ سرو کرد.
5. روغنی که برای سرخ کردن زرشک استفاده می‌کنید باید تازه باشد و البته کره برای این کار بهتر است.

6. شکر را باید به زرشک در حال حرارت دیدن افزود زیرا هم باعث می‌شود زرشک‌ها روی برنج بچسبند، هم غذا طعم ترش و شیرین پیدا کند.

7. زرشک را باید روی حرارت ملایم تفت داد زیرا حرارت دیدن بیش از اندازه آن باعث خشک شدنش می‌شود و هنگام خوردن به دندان‌ها می‌چسبد.

8. برای آنکه زعفران خوب رنگ بدهد، آن را در هاون سنگی یا چوبی آسیاب کنید نه در دستگاه آسیاب برقی زیرا با این کار عطر و بوی خود را از دست خواهد داد.

9. برای آنکه زعفران کاملاً رنگ بدهد، کره را قبل از اینکه کاملاً آب شود با زرشک، زعفران و شکر در تابه‌ای بریزید و وقتی کمی حرارت دید، نصف استکان آب به آن اضافه کنید و بعد از چند دقیقه آن را از روی حرارت بردارید. نگذارید زعفران روی حرارت زیاد بماند زیرا این کار عطر این ادویه را کم خواهد کرد.

10. برخی خانم‌ها زعفران به اصطلاح آب کرده را در ظرفی در بسته در یخچال نگهداری می‌کنند. این کار کاملاً اشتباه است و باعث می‌شود این ادویه عطر و طعم خود را از دست بدهد و برای افزودن به غذا مناسب نباشد.

11. بهترین نوشیدنی همراه این غذا یک لیوان دوغ، شربت گلاب یا بهارنارنج است که به شما پیشنهاد می‌کنم.

12. برای زیباتر شدن این غذا، پس از سرو آن روی زرشک‌ها یک قاشق غذاخوری خلال پسته نیز بریزید. رنگ سبز آن در کنار قرمزی زرشک، ظاهر زیبایی به زرشک‌پلو خواهد داد.

نکات رژیمی و بیماران


اگر اضافه وزن دارید: مصرف روغن را محدود و فقط به اندازه 6 قاشق مرباخوری برنج میل کنید. غذایتان را با سالاد سبزی‌های تازه بخورید تا دریافت فیبر باعث احساس سیری در شما شود.

اگر یبوست دارید: بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید. حتی می‌توانید به غذایی که در بشقابتان کشیده‌اید، سبوس گندم پودر شده بیفزایید. خوردن این غذا با سبزی خوردن تازه میزان فیبر دریافتی را افزایش می‌دهد و به کنترل این بیماری کمک می‌کند.

اگر کم خونی دارید: به جای مرغ از گوشت بوقلمون استفاده و قسمت ران آن را که آهن بیشتری دارد، انتخاب کنید. همراه این غذا نیز یک لیوان آب پرتقال بنوشید زیرا وجود ویتامین C در آن باعث می‌شود آهن بیشتری جذب شود.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
معجزات سرکه در زندگی روزمره

معجزات سرکه در زندگی روزمره

برترین ها- ترجمه از فروغ بیداری: سرکه فقط برای ترشی و سالاد مورد استفاده ندارد. از آن می توان برای سهولت زندگی روزمره خود هم بهره گرفت. این مایع با بوی تندی که دارد در رنگ ها و طعم های مختلف موجود است و کارهایی از دستش بر می آید که شاید باور نکنید. مثلا چه کسی تصور می کند با کمی سرکه سیب می توان شیشه عینک آفتابی را براق و تمیز کرد و همه آثار چربی را از روی آن از بین برد؟ یا اینکه با سرکه، چروک های لباس را باز کرد! همه این موارد عجیب اما جالب هستند. برای اینکه با 10 کاربرد جالب سرکه آشنا شوید، ویدئوی زیر را تماشا کنید.


ترجمه متن ویدئو به صورت خلاصه در ادامه آمده است. امید که مورد توجهتان قرار بگیرد.

1. برای باز کردن چاه ظرفشویی، نصف پیمانه جوش شیرین و نصف پیمانه سرکه را درون چاه ظرفشویی بریزید. آب موجود در ظرفشویی شروع به کف کردن می کند. پس از اینکه از جوشیدن و کف کردن افتاد، آب گرم را باز کنید تا همه مواد شسته شوند و پایین بروند.

2. وقتی اثر چسب روی دیوار می ماند، سرکه سفید را درون آب‌پاش بریزید و روی سطح چسبناکی که از نوار چسب برجا مانده بپاشید. اجازه دهید چند ثانیه بماند و سپس با دستمال آن را پاک کنید.

3. وقتی سطل زباله بوی بد و آزاردهنده ای می گیرد، هر چقدر هم که آن را بشویید، بو از بین نمی رود. برای برطرف کردن این بوی آزاردهنده، روی یک تکه نان تست سرکه بریزید تا خیس بخورد و سپس آن را کف سطل قرار دهید تا یک شب تا صبح بماند. صبح آن را از سطل بیرون بیاورید تا بوی بد از بین برود.

4. اگر حوصله انواع مواد شوینده را ندارید، بی خیال همه آنها بشوید. یک بطری اسپری انتخاب کنید. یک‌سوم آن را سرکه بریزید و بقیه آن را با آب پر کنید. چند قطره هم صابون ظرفشویی مایع در آن بریزید. در بطری را ببندید و هم بزنید. با این محلول می توانید همه سطوح دستشویی و آشپزخانه را تمیز کنید.

5. اگر مگس و پشه در خانه موجب ناراحتی شما می شوند، راهکار ساده ای برای بیرون کردن آنها وجود دارد. یک استکان را تا نیمه از سرکه سیب پر کنید. سپس روی آن یک لایه سلفون بکشید. با نوک چاقو در آن سوراخ ایجاد کنید و در مکانی که پشه دارد قرار دهید تا از راهی که آمده اند، بازگردند.

6. لباس هایتان اگر چروک است و حوصله اتوکشیدن ندارید، آن را از چوب‌رختی آویزان کنید. یک شیشه اسپری بردارید، نصف پیمانه سرکه و سه پیمانه آب درون آن بریزید و هم بزنید. سپس آن را روی لباس اسپری کنید و اجازه دهید چند دقیقه آویزان بماند. پس از اینکه خشک شد، می بینید که همه چروک ها از بین رفته اند.

7. اگر در خانه گربه دارید و با ناخن هایش همه سطح مبل و کاناپه ها را از بین برده است، یک راه ساده برای پیشگیری وجود دارد. کمی سرکه روی سطح مبل اسپری کنید. گربه ها از بوی سرکه متنفر هستند و دیگر دوباره به سراغ مبل نازنین شما نخواهند رفت.

8. گل های تازه زیبایی زیادی دارند، اما خیلی زود هم خراب و خشک می شوند. اگر دوست دارید گلی که خریده اید، دوام بیشتری داشته باشد و بیشتر زنده بماند، کمی سرکه سیب قرمز درون آب بریزید و گل ها را درون این محلول قرار دهید. به این ترتیب، گل ها چند روز بیشتر تازه و زنده خواهند ماند.

9. سرکه سفید را با مقدار کمی آب مخلوط کنید و روی سطح شیشه عینک دودی بپاشید. سپس با دستمال نرم آن را پاک کنید. همه لکه ها و چربی ها از روی آن پاک می شوند و شیشه حسابی برق می افتد.


10.اگر اثر روغن سوخته روی تابه های چدنی و نچسب باقی مانده است و نمی توانید با اسکاچ یا سیم‌ظرفشویی آن را از بین ببرید، با سرکه می توانید این کار را انجام دهید. یک پیمانه صابون مایع کف تابه بریزید. یک پیمانه سرکه سفید اضافه کنید و در آخر کمی آب اضافه کنید و روی حرارت قرار دهید تا 5 دقیقه بجوشد. به این ترتیب همه آن لکه ها از بین می روند و تابه دوباره تمیز و نو می شود.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
کیک پزی از شما، نکته‌هاش از ما!

کیک پزی از شما، نکته‌هاش از ما!

سایت سوران: دوستای عزیز خیلی مواقع با اینکه شما دقیقا مراحل پخت کیک رو انجام دادید و خیلی هم برای تهیش زحمت کشیدید کیک شما خراب میشه شاید خیلی از نکات خیلی خیلی مهم به نظر شما بی اهمیت باشه.... سعی کردم بیشتر مشکلات و نکات مهم رو برای شما توی این پست توضیح بدم امیدوارم مشکلاتتون حل بشه



پف نکردن کیک:


بیشترین مشکل کیک پز ها پف نکردن کیک هست خیل وقتا کیک حالت شیرینی به خودش میگیره و موادش به هم میچسبن و اصلا حالت پف دار ندارن چون:

1)تخم مرغ مستقیم از یخچال خارج شده و داخل کیک استفاده شده(حتما باید برای همه نوع کیک تخم مرغ نیم ساعت داخل اتاق بمونه و بعد استفاده بشه).

2)مقدار مایعات مثل آب،شیر،ماست ،دوغ و ...دقیق نبوده یا مایع خیلی خیلی رقیق شده یا غلیظ.

3)میزان هم زدن خیلی کم بوده ولی در اواخر که نباید مواد هم بخوره زیاد هم خورده و از همه مهمتر مخلوط کردن دورانی در هم زدن رعایت نشده.

4)دمای فر یا خیلی زیاد بوده یا خیلی کم(اگر زیاد باشه کیک پف نمیکنه و بیشتر نپخته میمونه و اگر کم باشه کیک پف میکنه ولی به مرور پفش رو از دست میده و سفت میشه)

5)فر از قبل گرم نشده(اگر فر از قبل گرم نشه همه پف کیک میخوابه.

6)مواد رو بدون اولویت دستور مخلوط کردید یعنی هرچیزی رو هر وقت خواستید ریختید^-^این موضوع خیلی زیاد پیش میاد و خیلی روی پف کیک تاثیر منفی داره.

7)از کره یا روغن سرد و آب نشده استفاده کردید یا خیلی داغش کردید و به مواد اضافش کردید.

8)بیکینگ پودر یا جوش شیرین به نسبت آرد کم بوده یا خیلی کهنه بوده(اگر آرد مرغوب ندارید میزان رو باید 2تا3برابر دستور بریزید تا نتیجه خوب بشه).

9)روغن یا کره رو بیشتر از حد معمول ریختید یا ظرف رو زیاد چرب کردید.

10)اندازه قالب نسبت به مایه کیک بزرگ یا خیلی کوچیک بوده.یا اینکه میزان 1سوم توش رعایت نشده(یعنی فقط 1سوم قالب باید پر از مایه کیک بشه)

11)مواد خیلی کند آماده شده و فاصله بین تهیه مواد تا قرار گرفتن در فر خیلی خیلی زیاد بوده(به نظر من حد اکثر زمان آماده سازی باید نیم ساعت تا 45دقیقه باشه علی الخصوص توی هوای سرد اصلا نباید بین تهیه و پخت فاصله بیفته چون رطوبت کیک کلا از بین میره و کیک پفدار نمیشه)



چسبنده بودن روی کیک:


1)کیک داخل قالب خودش سرد نشده و خیلی زود خارج شده.

2)وقتی کیک داغ بوده روش چیزی قرار گرفته (مثلا بشقاب برای برگرداندن)

3)مایعات شما خیلی رقیق بوده یا زیادی از مایعات استفاده کردید(سعی کنید شیر با ترکیب خامه استفاده کنید)

4)زمان پخت کم و حرارت فر زیاد بوده.

کیک نم دارد!


1)کیک خیلی داخل قالب باقی مونده و فضاش هم گرم بوده و کیک عرق کرده.

2)کیک کامل نپخته ولی ظاهرش سفت بوده و از فر خارج شده(تست با خلال دندون انجام نشده و داخل کیک مغزپخت نیست)

3)مقدار یکی از 3ماده اولیه(شکر،مایعات و روغن)زیاد بوده یا روغن جامد استفاده شده که آب نشده و مقدارش بیش از دستور بوده!

کیک حفره حفره داره!

1)دلیل اصلیش دمای زیاد و مدت پخت کم هست.

2)میزان مخلوط کردن یا کم بوده یا زیاد مثلا شکر و کره خوب مخلوط نشد یا زیاد مخلوط شدن.

3)زیادی جوش شیرین یا بیکینگ پودر ریختید یا اینکه به جای بیکینگ پودر جوش شیرین اضافه کردید.

کیک جمع شده(چروک):

1)دلیل اصلی قالب خیلی بزرگ هست طوری که مواد انگار فقط ته قالب رو گرفتن!

2)زیادی قالب رو چرب کردید طوری که وقتی مایه رو ریختید روغن اضافی همراهش بالا اومد!

3)مواد رو غیر دورانی زیاد هم زدید (مواد خیلی روی هم تا خوردن)

4)بیشتر از مقدار دستور مایعات ریختید.

5)حرارت فر کم بوده و کیک بیش از مقدار لازم پخته شده(مدت طولانی)

6)حرارت فر خیلی زیاد بوده مدت پخت هم زیاد.

6)فر سرد بوده بنابراین مدت پخت زیاد شده.

7)مقدار سفیده زیاد بوده و خیلی هم پف داشته و بین مواد کیک هوا ایجاد شده.

8)میزان شکر و مایعات مناسب نبوده یا شکر زیادی دانه درشت بوده(این جوری شکر سنگین میشه و مقدارش نسبت به دستور با اینکه برابره ولی در واقع کمتر یا بیشتره)

9)قالب مورد استفاده نسبت به مواد کوچک بوده و مواد خیلی فشرده بودن.

10)کیک موقع پخت تکون خورده یا بهش ضربه زدید!

11)در فر موقع پخت باز شده یا دماش کم بوده!

12)بعد از اضافه کردن آرد خمیر زیاد مخلوط شده اونم به صوت غیر دورانی!



کیک خیلی زبره یا وسطش گود رفته!


1)فر شما از قبل داغ نشده یا دما خیلی کم بوده و کیک آرام پخته شده.

2)کامل توی روغن یا کره حل نشده یا به عبارتی کم مخلوط شدن یا روغن سرد بوده.

3)بیکینگ پودر یا جوش شیرین خیلی زیاد بوده یا کهنه بوده.

4)آرد خیلی سنگین بوده یا مال نان بوده یا نامرغوب!

5)میزان مایعات خیلی کم بوده و مایه کیک خیلی غلیظ بوده.

6)مواد خوب داخل قالب ریخته نشدن یا اینکه سطح صافی برای کیک انتخاب نشده و روش هم کامل صاف نشده.

رویه لزج و چسبناک و داخل کیک خشک شده!

1)مواد خیلی مخلوط شدن مخصوصا آخر کار اونم به صورت غیر دورانی!

2)زمان پخت زیاد بوده یا حرارت کم بوده !

3)سفیده خیلی زده شده حتما میدونید که اگر بعد از پف کردن سفیده یا خامه اون رو دوباره بزنید نتیجه معکوس میشه!

4)قالب خیلی بزرگ بوده و مایه کیک بیشتر کف قالب پهن شده و بیش از 2سوم قالب خالی مونده!

5)محیط کارتون خیلی سرد بوده یا اینکه روغن یا کره یا تخم مرغ به صورت سرد استفاده شدن.

6)میزان چربی و مایعات کم بوده یا اینکه مقدار ارد زیاد بوده .

گنبدی شدن و ترک خوردن کیک(بالا آمدن قسمت وسط کیک)


1)فر زیادی داغ بوده و بیشتر از نیم ساعت هم گرم شده.

2)مواد رو در انتهای کار زیادی هم زدید اونم به شکل غیر دورانی.

3)میزان مایعات نسبت به آرد کم بوده یا اینکه آردتون سنگین بوده و زیاد شده.

4)کیک رو در طبقه وسط نپختید و دما از بالا یا پایین زیاد روش اومده!



کیک نامتقارن شده(رویه کج یا شیبدار شده)


1)سطح زیر کیک تراز نیست.

2)قالبتون زیادی سبکه و مواد داخلش صاف نمیمونن.

3)بیکینگ پودر خوب مخلوط نشده.

4)مواد خشک الک نشدن.

همه قسمتهای کیک طلایی نیست و بعضی جاها سفید شده ی قهوه ای تیره:

1)کی رو دقیق وسط فر نذاشتید و بیشتر به کناره های فر نزدیکه تا وسط فر.

2)کیک در طبقه وسط پخته نشده.

کیک سوخته ولی وسطش نپخته!

1)دقیقا مشکلات بالا وجود داره به اضافه اینکه دمای فر خیلی خیلی زیاد بوده یا اینکه زیادی از قبل گرم شده.

کف کیک سنگین شده و حالت خمیر چسبنده داره!


1)مواد خشک رو 3بار الک نکردید و در کل اصلا خوب مواد هم نخوردن.

2)مایعات رو بیشتر از دستور ریختید.

3)تخم مرغها یا درشت بوده یا زیاد!

کیک خیلی سفت شده!

1)فر زیادی داغ بوده یا زمان طولانی برای گرم شدنش صرف شده!

2)آردتون خیلی سنگین بوده هواگیری نشده(یعنی 3بار الک نشده)یا اینکه جوش شیرین و بیکینگ پودر به آرد اضافه نشده و آرد رو سبک نکرده.



کیک خوشرنگ نیست و خیلی تیره و تار شده!

1)آرد به شدت نامرغوب بوده!

2)آرد،بیکینگ پودر یا جوش شیرین خیلی کهنه بودن.

3)ظرفتون فلزی بوده و برای بار اول استفاده میشده.

کیکم چسبندست انگار که نم داره !


1)آرد کم کم به سفیده اضافه نشده و قبلش هواگیری نکردید(3بار الک کردن).

2)مایعات داخل کیک زیاد بوده یا آردتون زیادی سبک بوده!

کیک به قالب چسبیده و به سختی جدا میشه!

1)قالب رو آرد پاشی و بعدش چرب نکردید.

2)کیک بعد از پخت یا خیلی زود از قالب خارج شده یا خیلی دیر(نیم ساعت باید بمونه تا سرد بشه بعد جداش کنید)

3)کیک هنوز داخلش خامه و خوب نپخته(به دلیل دمای بالا فقط روی کیک پخته شده!

کیک خرده خرده شده!

1)مقدار چربی یا شکر خیلی کم بوده!(این جور مواقع مایه کیک خیلی خیلی غلیظ و سفته)

2)زیادی مواد کیک رو هم زدید اونم در مراحل آخر اونم به صورت غیر دورانی.

3)کیک رو داغ داغ از قالب جدا کردید.

4)شکر یا بیکینگ پودرتون زیاد بوده.

کیک از قالب بیرون زده!

1)بیش از 2سوم قالب رو پر کزدید.

2)بیش از حد بیکینگ پودر ،مخمر یا جوش شیرین ریختید.

3)قالبتون کوچیک بوده.

4)اگر از ماست استفاده کردید ترش بوده!

داخل کیک قسمتای چسبناک وجود داره!

1)مایعات زیاد بودن یا اینکه مواد رو خوب مخلوط نکردید مثلا آرد رو یک دفعه یا 2باره ریختید و خوب هم نزدید.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
نکاتی برای داشتن یک سیخ کباب عالی و خوشمزه

نکاتی برای داشتن یک سیخ کباب عالی و خوشمزه

مجله دلگرم:

1_ دوسوم گوشت دنده‌ی گوسفندی و یک سوم گوساله استفاده کنید.

2_ به ازای یک کیلو گوشت سیصدگرم پیاز که حدودأ سه‌تا پیاز متوسط میشه رو ریز رنده کنید و آبشو بگیرید چون آب پیاز باعث شیرین شدن کباب میشه.

3_ حسابی ورز بدید و سه ساعت قبل از به سیخ کشیدن بگذارید تو یخچال.

4_ حتما حداقل سه بار گوشت باید چرخ بشه.



5_ اگر سیخهایتان نو هستند یکبار خالی بگذارید روی آتش.

6_ برای سیخ کشیدن گوشت کنار دستتان کاسه‌ی آب بگذارید و سیخهایتان هم خیس و سرد باشه اینکار کمک میکنه که گوشت به سیخ بچسبه.

7_ به گوشت فقط نمک و کمی فلفل که بوی زخم گوشتو بگیره و کمی زعفران بزنید ، از ریختن پودر سوخاری ، آرد و زرد چوبه جدأ خودداری کنید.

8_ جوش شیرین هم نزنید چون باعث تلخی کباب میشه ، تخم مرغ هم نزنید چون باعث سوختن سریع روی کباب میشه.

9_ به اندازه‌ی یک پرتغال گوشت بردارید و به سیخ بکشید ابتدا و انتهای سیخ رو خوب بچسبانید.

برترین ها
 

دانشجوي كامپيوتر

دستیار مدیر تالار هنر
کاربر ممتاز
فوت و فن‌های خرید و طبخ ماهی شب عید

فوت و فن‌های خرید و طبخ ماهی شب عید

مجله سیب سبز - نسرین خسروشاهی: شب عيد سفره تمام خانواده‌هاي ايراني پر و پيمان و مملو از غذاهاي متنوع و مختلف است اما براي بسياري از ما عيد است و سبزي‌پلو با ماهي‌اش؛ سنتي كه خيلي از ما سرمان برود، از آن نمي‌گذريم. مگر مي‌شود شب عيد را بدون سبزي‌پلو با ماهي سر كرد؟ شايد اين تنها شبي است كه مي‌توان گفت اكثر ايراني‌ها شام يك جور دارند.

با توجه به اينكه همه ما از كودكي با اين سنت بزرگ شده‌ايم شايد بد نباشد كه كمي دور از سنت نگاه كنيم و ببينیم اين غذاي محبوب شب عيد چه خواصي دارد و به‌طور كلي بايد چطور تهيه و طبخ شود تا بتواند در كنار لذيذ بودن تمام خواص تغذيه‌اي‌اش را هم به شما برساند. دكتر رضا راست‌منش، دكتراي تغذيه و دكتر فاطمه نجات‌بخش، متخصص طب سنتي ايراني و عضو هيات علمي دانشگاه علوم‌پزشكي تهران درباره هر آنچه براي اين غذاي شب عيد بايد بدانيد، توضيح مي‌دهند.

به پوست ماهي توجه كنيد

برخي ماهي‌ها پوست فلسي‌شكل دارند كه يا بايد آن را خودتان تميز كنيد يا هنگام تهیه آن را بدون فلس بخرید. توجه داشته باشيد پوست بعضي ماهي‌ها قابل خوردن است ولي وقتي پخته يا سرخ مي‌شود به اشتباه آن را جدا مي‌كنيم يا بعد از سرخ كردن چون به‌راحتي از گوشت جدا مي‌شوند به خيال اينكه چربي زيادي به خود جذب كرده يا ديگر خواص خود را از دست داده، آن را دور مي‌اندازيم.



معمولا پوست ماهي با اينكه اولين قسمتي است كه آلودگي بالايي دارد ولي همين قسمت اگر تميز شسته شود و از اول آلودگي قارچي نداشته باشد، مي‌تواند باعث كاهش وزن، افزايش سوخت و ساز و برطرف‌كننده خشكي پوست شود چراكه داراي نوع خاصي از پلي‌ساكاريدهاي حيواني است و از همين رو بهتر است دور ريخته نشود بنابراين در نظر داشته باشيد كه از اول نوعي از ماهي را انتخاب كنيد كه پوستش هم قابل خوردن باشد.

چطور تردش كنيد

اگر احيانا احساس كرديد كه مي‌خواهيد ماهي را ترد كنيد نبايد آن را در پياز بخوابانيد. پياز با اينكه گوشت گوسفند و گوساله را ترد مي‌كند اما به دليل داشتن مواد قليايي، باعث تجزيه خاص پروتئين گوشت ماهي مي‌شود و مواد گندزا را بيشتر آزاد مي‌كند بنابراين بوي بد ماهي را چندبرابر و لذت از آن را كم مي‌كند. اگر خواستید ماهي را ترد كنيد بهتر است از برگ گياه مورد، ميخك، ريحان، پودر شاه اسپرغم، رزماري يا اسطوخودوس استفاده كنيد تا بهترين طعم را به گوشت ماهي ببخشد چون بوي زهم ماهي را به خود جذب مي‌كند و آن را از بين مي‌برد.

دورماهی بزرگ خط بکشید

برخي افراد خيال مي‌كنند هرچه ماهي گران‌تر باشد، خوشمزه‌تر و مرغوب‌تر بوده و خواص تغذيه‌اي آن بيشتر است در حالي كه هرچه ماهي بزرگ‌تر باشد شانس آلودگي آن به عناصر سنگين مانند جيوه، سرب و كادميوم افزايش مي‌يابد. دليل آن است كه هرچه اندازه ماهي بزرگ‌تر باشد، سن و سال بيشتري دارد و سال‌هاي زيادي را در دريا و رودخانه آلوده زندگي كرده است.

از همين رو شانس انباشت مواد آلوده در بدن آن زيادتر خواهد بود. به همين دليل، احتمالا فيله‌ ماهي‌هاي بزرگ آلودگي‌شان به عناصر سنگين بيشتر از ماهي‌هاي كوچك‌تر است. كيلكا بين تمام ماهي‌ها، جزء ماهي‌هايي است كه از نظر تغذيه‌اي غني‌ترين منبع اسيدهاي چرب امگا 3 محسوب مي‌شود و كمترين بار آلودگي به عناصر سنگين و ساير سموم را دارد.

ماهي را تازه بخوريد

معمولا افراد ماهي را كه مي‌خرند همان روز استفاده نمي‌كنند و ممكن است يكي، دو روزي آن را در يخچال نگهداري كنند يا موادي به آن بزنند كه مثلا ترد شود در حالي كه گوشت ماهي بسيار نرم و ترد است و اساسا كمترين ميزان كلاژن را دارد و در اصل چندان نيازي به ترد كردن ندارد و اگر هم قرار باشد اين كار انجام شود، بيشتر با هدف بهبود طعم و برطرف كردن بوي ماهي فقط در حد نيم‌ساعت قبل از پختن بايد اين كار را انجام داد.

ايراد ترد كردن گوشت ماهي به مدت طولاني اين است كه به دليل ترد بودن بافت گوشت، برخي اسيدهاي آمينه از آن جدا مي‌شود و اين اسيدهاي آمينه آزاد استعداد زيادي براي آلودگي ميكروبي دارند ضمن اينكه از برخي اسيدهاي آمينه، برخي مواد شبه‌سمي مانند هيستامين‌ها ايجاد مي‌شود كه ممكن است سردردهاي ميگرني را تشديد كند يا باعث بدبو شدن بادگلو شود و بوي بد آنها سبب بيزاري از گوشت ماهي مخصوصا در كودكان مي‌شود كه دست بر قضا بيشترين نياز را به اين غذاي مفيد دارند.

زياد سرخش نكنيد

وقتي ماهي را سرخ مي‌كنيم اسيد چرب امگا3 به روغن ماهيتابه مهاجرت مي‌كند و آن چيزي كه به جا مي‌ماند عمدتا گوشت و پروتئين تهي شده از اسيد چرب امگا3 است! نكته ديگر اين است كه ماهي منبع بسيار خوبي از كارنیتين است كه به سوخت و ساز بدن و كبد كمك مي‌كند، ضمن آنكه در كاهش چاقي هم موثر است ولي چون اندازه ملكولي كارنیتين كوچك است، وقتي فرآيند سرخ كردن طولاني مي‌شود شانس اينكه اين ماده مفيد هم از بافت ماهي جدا شده و وارد روغن ماهيتابه شود، بيشتر است.

وقتي ماهي را سرخ مي‌كنيم بايد تابه‌ بيشترين ميزان نچسبي را داشته باشد. اگر روغن زياد باشد در حرارت بالا، وارد بافت ماهي شده و وقتي شعله را خاموش مي‌كنيم اين روغن دوباره از گوشت ماهي خارج شده و به درون تابه بازمي‌گردد، با اين تفاوت كه اين بار اسيد چرب امگا3 و كارنیتين را هم از ماهي جدا كرده و بخش عمده‌اي از خاصيت گوشت كاهش مي‌يابد.

در فويل آلومينيوم بپيچيد

يكي از بهترين روش‌هاي پخت ماهي اين است كه آن را در ورقه‌هاي آلومينيومي بپيچيد و در يك فر يا روي زغال قرارش دهيد. در اين حالت لايه بيروني يا همان پوست ماهي از حرارت مستقيم مصون مانده و مواد معطر فراّر تغذيه‌اي در اين فضا به دام مي‌افتند و دوباره به خورد ماهي مي‌روند. به اين ترتيب ماهي طعم و خاصيت تغذيه‌اي بهتري دارد و شانس توليد مواد سمي ناشي از حرارت مستقيم در آن كاهش مي‌يابد.

نوع روغن مهم است

براي پخت ماهي بايد از روغن‌هايي استفاده شود كه نقطه دود بالايي دارند به اين معنا كه اين روغن‌ها وقتي به حرارت مشخصي مي‌رسند، دود آبي متصاعد مي‌كنند. بعضي روغن‌ها زود به اين نقطه دود مي‌رسند و ملكول مضري به نام آكرولئين ايجاد مي‌كنند كه باعث سوزش چشم، لارنژيت، فارنژيت و سرفه مي‌شود. البته شدت شعله هم مطرح است. اگر از شعله زياد استفاده شود هر نوع روغن خوبي هم كه استفاده كنيد، رنگ آبي ايجاد خواهد شد. حواس‌تان باشد فرآيند سرخ كردن نبايد خيلي سريع باشد و زمان معقول سرخ كردن تابع نوع ماهي و ضخامت گوشت ماهي است كه مي‌خواهيد سرخ كنيد.

چطور معطرش کنید؟

تعداد گياهاني كه مي‌توان براي ترد و معطر كردن استفاده كرد، بسيار زياد است؛ مثلا جعفري به دليل خاصيت آروماتيك و معطر بودنش، طعم زهم ماهي را مي‌گيرد. گياهاني مانند مورد، اسطوخودوس، رزماري، ميخك، ريحان و شاه اسپرغم هم همین كارآيي را دارند. رنده كردن پوست پرتقال روي ماهي به دليل دارا بودن ليمونن كه جاذب هيستامين و مواد بدبوست يك روش بسيار عالي به حساب مي‏آيد. از برگ و دانه گياه آروماتيك مي‌توان براي طعم‌دار كردن استفاده كرد.

معمولا پودر دانه‌هايي مانند رازيانه و گشنيز را قبل از سرخ كردن مي‌توان استفاده كرد اما يادتان باشد برخي دانه‌ها اگر قبل از سرخ كردن اضافه شوند، طي سرخ شدن خودشان هم مي‌سوزند و به جاي بهبود طعم، باعث بدتر شدن طعم مي‌شوند پس مي‌توان بعضي پودر دانه‌ها و سبزي‌هاي معطر را درست قبل از سرو كردن اضافه كرد؛ طوري كه بيشترين طعم و رايحه را به غذا بخشيد.



ماهي را خام نخوريد

خوردن ماهي خام، عادت غذايي است كه در بعضي كشورهاي آسياي دور مانند ژاپن مرسوم است و اخيرا در بعضي از رستوران‌ها به عنوان غذاي جديد سرو مي‌شود يا حتي بعضي خانواده‌ها تصور مي‌كنند كه خام خوردن ماهي باعث حفظ ارزش غذايي آن مي‌شود. بايد توجه كرد كه هضم گوشت ماهي بدون اينكه پخته شود با دشواري صورت مي‌گيرد ضمن آنكه گوشت ماهي خام حاوي ماده‌اي به نام تياميناز است كه باعث تخريب ويتامين B1 بدن مي‌شود.

نكته جالب اينكه مصرف زياد چاي غليظ هم باعث تخريب ويتامين B1 بدن مي‌شود. آنزيم تياميناز به‌طور معمول در برخي از غذاهاي دريايي مانند ميگو، صدف و ماهي خام وجود دارد اما در برخي از انواع لوبيا و دانه خردل نيز يافت مي‌شود. خوشبختانه اين آنزيم در برابر حرارت ناپايدار است و در اثر حرارت پخت، غيرفعال مي‌شود.

همراهان ممنوعه ماهي

ماست منبع غني كلسيم است و همانطور كه گفته شد ماهي هم منبع غني اسيدهاي چرب امگا3 و كارنيتين است. كلسيم تمايل دارد با اسيدهاي چرب از هر نوعي تركيب شود و آنها را از خاصيت بيندازد. چنين تركيبي به هيچ عنوان قابل جذب در بدن نيست پس بهتر است گوشت ماهي با ماست مصرف نشود.

ماهي و سماق هم نبايد با هم مصرف شوند. سماق معمولا همزمان با بعضي غذاهاي تهيه شده از گوشت قرمز استفاده مي‌شود و حاوي فيبري است كه به كاهش جذب كلسترول كمك مي‌كند اما سنخيتي با ماهي ندارد و معمولا مصرف سماق با ماهي، طعم چندان قابل تعريفي ايجاد نمي‌كند!

آبپز كردن بهترين روش پخت

معمولا در شهرهاي بندري و جزيره‌ها، ماهي را آبپز مي‌خورند چون افراد بومي از ابتدا از اين خوراكي استفاده كرده‌اند و بوي زهم ماهي هم براي‌شان اذيت‌كننده نيست. درست است كه آبپز كردن ماهي يكي از بهترين روش‌ها براي حفظ خاصيت آن است اما مصرف چنين غذاهايي با توجه به طعمي كه دارد مقبوليت همگاني ندارد. در صورتي كه با بوي ماهي مشكلي نداشته باشيد اين روش بهترين روش براي مصرف ماهي است.

مي‌توانيد ماهي را كباب‌ كنيد

از روش‌هاي خوب طبخ، كباب كردن ماهي است اما بايد به اين نكته توجه داشت كه فاصله گوشت ماهي با حرارت به قدري كم هم نباشد كه خيلي زود گوشت ماهي زغال شود و اين حرارت زياد باعث تراوش چربي به بيرون آن شود. بايد در نظر داشت چربي موجود در گوشت قرمز حالت جامد دارد و تا بخواهد تراوش كند زمان مي‌برد اما نوع روغني كه در ماهي است مايع است و تازه گوشت ماهي تردتر از گوشت قرمز هم هست بنابراين بايد زمان پخت در حدي كوتاه باشد که فقط ماهي بپزد و به بافت آن آسيب نزند.

شكمش را پر كنيد

مواد پركننده مانند گردو، برگ ريحان و ترخان را داخل ماهي پر كنيد ولي روي حرارت مستقيم قرار ندهيد بلكه داخل فر يا اجاق بگذاريد. اين خلاقيت شماست كه چه نوع سبزي‌هاي معطر يا دانه‌هايي مانند گردو را به اين دلمه ماهي اضافه كنيد. ليمو هم اسيدسيتريك دارد و پوستش ليمونن دارد كه طعم خوبي را در ماهی ايجاد مي‌كند، گاهی مي‌توان حتي از رنده شده پوست برخي مركبات هم براي اين منظور استفاده كرد. آشپزي، اجراي مو به موي دستورالعمل‌هاي نوشته شده در كتاب‌ها يا دستورات نقل شده از ديگران نيست، خلاقيت خودتان را هم چاشني كار كنيد.

ماهي جنوب یا شمال!

ماهي‌هاي درياي جنوب شدت سردي پاييني دارند و مايل به گرمي هستند. به همين دليل است كه دكتر نجات‌بخش استفاده از آن را به افرادي كه مزاج بلغمي دارند يا به اصطلاح مزاج سرد دارند، توصيه مي‌كند. او مي‌افزايد: «جالب است بدانيد از آنجا كه جنوبي‌ها، ماهي‌خورهاي قهاري هستند براي دوري از علائم سردمزاجي اين غذا، هميشه پس از صرف ماهي چند عدد خرما مي‌خورند تا طبع گرم اين ميوه بر سردي ماهي غلبه کرده و به هضم بهتر غذا هم كمك كند.» دكتر نجات‌بخش توصيه مي‌كند براي خريد ماهي سراغ انواع كوچك بروید. به گفته او سايز ماهي هرچه كوچك‌تر باشد و حركت سريع‌تري در آب داشته باشد، فضولات كمتري توليد مي‌كند و از نظر سلامت بهتر است بنابراين اصلا ماهي بزرگ توصيه نمي‌شود. در صورت نياز به يد بهتر است سراغ ماهي‌هاي آب‌‌هاي جنوب برويد چون از نظر مواد معدني و به‌ويژه يد غني‌‌تر از ماهي‌هاي درياي خزر هستند.

توصیه بوعلی سینا را فراموش نکنید

افرادي كه مزاج سرد دارند نبايد فكر كنند كه هيچ‌وقت نمي‌توانند اين خوراكي خوشمزه را نوش جان كنند. دكتر نجات‌بخش توصیه می‌کند از ماهي همراه مصلحاتش مصرف كنید تا طبعی معتدل پیدا کند. او مي‌گويد: «از آنجا كه رطوبت ماهي زياد است شور كردن ماهي رطوبت آن را مي‌گيرد. البته ماهي شير چون در آب‌هاي شور جنوب پرورش مي‌يابد؛ گوشتش خوش‌نمك بوده و به نمك زيادي احتياج ندارد. يكي ديگر از مصلحات اين غذا استفاده از انواع ادويه است.

اگر از ادويه‌هاي گرم و خشك مانند زنجبيل، سير، فلفل، دارچين و زعفران در سرخ كردن استفاده شود، سردي و‌ تري ماهي را مي‌گيرد. وقتي ماهي را با نارنج يا ليموترش مصرف كنيد به هضم آن كمك مي‌كند. علاوه بر اينها گشنيز هم مصلح خوبي است ولي نبايد طولاني‌مدت مصرف شود چون باعث فراموشي مي‌شود. بهتر است همراه جعفري استفاده شود و نسبتش پنج به يك باشد.

ويژگي‌ ماهي‌هاي جنوب براي پخت

ماهي شوريده گوشتي نرم دارد و مي‌توان آن را سرخ يا شكمش را پر كرد. ماهي حلوا براي سبزي‌پلوي شب عيد مناسب است چون مزه خوبي دارد و اگر به آن نمك و زردچوبه بزنيد خوشمزه‌تر هم مي‌شود. ماهي كفال هرچه درشت‌تر باشد خوش‌طعم‌تر است و بهتر است آن را با توري كبابي كنيد. ماهي سرخو هم از لذيذترين ماهي‌هاي پرچرب درياي جنوب است. گوشت آن سفيد صورتي و بسيار لطيف بوده و بوي زهم نمي‌دهد و بيشتر به صورت كباب شده و سرخ شده هم استفاده مي‌شود اما اسيداوريك آن كمي بالاست و براي افرادي كه اسيداوريك بالا دارند، مناسب نيست.

پرورشي‌ها را كنار بگذاريد

دكتر نجات‌بخش استفاده از ماهي‌ دريا را به انواع پرورشي ارجح مي‌داند و مي‌گويد: «گونه‌هاي مختلف ماهي‌هايي كه آزادانه در دريا رشد كرده و از املاح دريا و موجودات‌ ريزي به نام فيتوپلانكتون‌ها تغذيه مي‌كنند در مقايسه با ماهي‌هاي پرورشي كه در حوضچه‌ها محبوس و با مواد مصنوعي تغذيه مي‌شوند، امگا3 بيشتري داشته و ريزمغذي‌ها و كيفيت پروتئيني بالاتري دارند، از سوي ديگر ماهي كه در دريا پرورش پيدا مي‌كند بسيار بهتر از ماهي پرورشي است چون تغذيه طبيعي خودش را دارد و آب ركود و ماندگي به خود نمي‌گيرد. ماهي به بدن رطوبت مي‌بخشد و پاك‌كننده بدن به حساب مي‌آيد. ماهي توليدكننده شير است و مي‌تواند در رفع اختلالات جنسي هم كمك‌كننده باشد. البته اين را هم بدانيد مصرف بيش از حد داروها و مواد شيميايي، گوشت ماهي‌هاي پرورشي را مسموم و غيرقابل مصرف مي‌كند.»

اگر مشكل معده داريد ماهي دودي نخوريد

در برخي استان‌هاي كشورمان، از ماهي دودي براي شب عيد استفاده مي‌كنند. خوشبختانه در حال حاضر اكثر خانواده‌ها مي‌دانند كه نبايد در مصرف غذاهاي دودي شده افراط كرد. علاوه بر احتمال سرطان‌زايي، تركيبات دودي احتمال ريفلاكس يا برگشت غذا از معده به مري را افزايش مي‌دهد و باعث سوزش معده مي‌شود. جالب اينجاست كه عادت خوردن ماهي دودي در استان‌هايي مانند اردبيل و گلستان كه مشكلات مري در آنجا زياد است، بيشتر است. معلوم نيست آيا اين يك رابطه عليتي است يا مشاهده همزمانی.



ريزه‌كاري‌هاي مصرف ماهي با نگاه طب سنتي

دكتر نجات‌بخش برخي موارد را هنگام تهيه و پخت ماهي قابل توجه مي‌داند كه به شرح زير است:

- ماهي بايد با روغن مناسبي مانند روغن زيتون يا كنجد با حرارت كم و طولاني‌مدت سرخ شود. اگر ماهي مورد طبخ شور نبود قبل از سرخ كردن آن را داخل آب نمك قرار دهيد يا نمك به آن بزنيد و مدتي بگذاريد بماند.

- ماهي به خاطر سردي كه دارد حرارت را پايين مي‌آورد و در مزاج‌هاي دموي و سودايي به پايين آمدن حرارت بدن كمك مي‌كند بنابراين اين افراد مي‌توانند همراه ماهي از ليموترش و نارنج استفاده كنند و ادويه گرم و خشك استفاده نكنند.

- ماهي و تخم‌مرغ نبايد همراه با هم استفاده شوند. رطوبت بلغم بالا مي‌رود و خطرناك به حساب مي‌آيد به‌خصوص سفيده تخم‌مرغ. شير و لبنيات هم بلغم‌زايي ماهي را بالا مي‌برد. به‌طور كلي توصيه مي‌شود پس از مصرف ماهي آب ننوشيد.

- بهتر است ماهي در وعده ناهار مصرف شود و اگر فردي مزاج گرمي دارد از خوردن ماهي در وعده شام خودداري كند چون سرد است و شب هم سرد است و احتمال بروز بيماري‌هايي مانند سكته را افزايش مي‌دهد.

ماهي‌هاي شمالي را چطور بخوريد؟

بهتر است بدانيد ماهي‌های آزاد اسيدهاي چرب مفيدي دارند و تهيه‌شان به روش شكم‌پر يا سرخ‌شده مناسب است. ماهي قزل‌آلا هم بيشترين ميزان امگا 3 را داراست. اين ماهي را مي‌توان سرخ كرد، در فر گذاشت و حتي به روش گريل آماده كرد. كيلكا و ساردين هم ماهي‌هايي ريز با استخوان و تيغ‌هاي نازك هستند كه در فرآيند پخت كمي نرم و لطيف شده و اگر گوشت اين ماهي را همراه استخوانش بخوريد، مقدار زيادي كلسيم و فسفر به بدن مي‌رسد.

ماهي‌هاي شمال سردند

دكتر نجات‌بخش اصل استفاده از ماهي‌ها را توجه به پرورش آنها در آب‌هاي شيرين و شور مي‌داند و مي‌گويد: «به‌طور كلي ماهي از نظر طبيعت مزاجي‌اش سرد و‌ تر است و مي‌تواند توليد خلط بلغم كند. ماهي‌هاي درياي شمال مانند قزل‌آلا و سفيد سردي بيشتري دارند و به همين دليل توصيه مي‌شود همراه با خوراكي‌هايي مانند دوغ، ماست، سركه، ترشي و به‌طور كلي مواد غذايي سرد و‌ تر مصرف نشوند.

در مازندران و گيلان، ماهي را با كمك ادويه‌هاي گرم به اعتدال مي‌رسانند. اما ماهي سفيد كه يكي از پرطرفدارترين ماهي‌هاي شمالي است به دليل آنكه ‌بوي زيادي ندارد به افرادي كه مزاج حساسی دارند، توصيه مي‌شود.»


برترین ها
 

Similar threads

بالا