نوشیدن آب در شرایط نمونه‌گیری‌های ناشتا بدون اشکال است

♫ ♫ (。◕‿◕。) ♫ ♫

عضو جدید
کاربر ممتاز



یک متخصص پاتولوژی با بیان اینکه نوشیدن آب در شرایط نمونه‌گیری‌های ناشتا بدون اشکال است، گفت: بیماران باید در شرایط ناشتایی ازنوشیدن آب میوه، چای و قهوه پرهیز کنند، اما نوشیدن آب مانعی ندارد، مگر آن که محدودیت در مصرف آب توسط پزشک یا همکاران آزمایشگاه تذکر داده شده باشد.



ناشتا بودن با زمان مشخص جهت انجام برخی آزمایشها مانند آزمایش قند خون ناشتا، تری گلیسرید، کلسترول و غیره الزامی است.



وی در ادامه تصریح کرد: خوردن غذا می‌تواند منجر به تغییر در مقادیر آزمایش شود و در صورتی كه پزشک بیمار را قبل از آزمایش، ملزم به ناشتا بودن کند، بیمار باید این مسئله را رعایت کند.
این متخصص پاتولوژِی با تاکید بر لزوم یادگیری دستورالعملهای انجام نمونه‌گیری در شرایط ناشتا، اظهار کرد: بیماران باید 9 ساعت قبل از آزمایش هیچ غذا یا آشامیدنی( به جز آب) نخورند و نیاشامند، به طوری که این مدت ناشتایی در شب توصیه شده است، چرا که فعالیتهای بدن به حداقل می‌رسد و مقادیر طبیعی در نمونه‌های صبح تعیین شده است.
وی همچنین با اشاره بر اینکه نوشیدن آب در شرایط نمونه‌گیری‌های ناشتا بدون اشکال است، گفت: بیماران باید در شرایط ناشتایی از نوشیدن آب میوه، چای و قهوه پرهیز کنند، اما نوشیدن آب مانعی ندارد، مگر آن که محدودیت در مصرف آب توسط پزشک یا همکاران آزمایشگاه تذکر داده شده باشد.
دکتر عبداللهی ادامه داد: در صورتی که آزمایشهای مربوط به چربی خون نظیر تری‌گلیسرید برای بیمار درخواست شده باشد، مدت زمان ناشتایی حداقل 12 ساعت است.
مدیر آزمایشگاه بیمارستان ولیعصر مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با بیان اینکه در مواقع ناشتایی باید از فعالیتهای بدنی و ورزش خودداری کرد، افزود: لازم است بیماران در مدت ناشتایی از استعمال دخانیات، جویدن آدامس و فعالیتهای بدنی نظیر ورزش به دلیل اینکه منجر به تحریک سیستم گوارش و تغییر در نتایج آزمایشات می‌شود، پرهیز کنند.
دکتر عبداللهی در پایان خاطرنشان کرد: بیماران می‌توانند بعد از انجام نمونه‌گیری رژیم غذایی عادی و فعالیت روزانه خود را شروع کنند.
 
بالا