نور مستقيم آفتاب ، موثر در بروز چين و چروك

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي جلوگيري از ايجاد چين و چروك، اجتناب از تماس مستقيم و محافظت از نور آفتاب در هر سني مفيد است، حتي پوست‌هايي كه در اثر تماس با نور آفتاب دچار آسيب شده‌اند، با رعايت نكات حفاظتي پوست مي‌توان از پيشرفت آسيب‌ها پيشگيري كرد.

دكتر اميرهوشنگ احساني، عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران در گفتگو با ايسنا با اشاره به اين كه پوست هرچه پيرتر مي‌شود، خاصيت ارتجاعي خود را از دست داده و رشته‌هاي كلاژن و الاستين كه باعث ايجاد خاصيت ارتجاعي پوست هستند، ضعيف مي‌شوند، گفت: پوست با از دست دادن چربي نازك‌تر شده و حالت صاف و بدون چروك خود را از دست مي‌دهد. همزمان با اين تغييرات است كه نيروي جاذبه زمين، پوست را به پايين ‌كشيده و سبب افتادگي آن مي‌شود.

دكتر احساني با بيان اين‌كه علت اصلي پير شدن پوست به ميزان تماس با نور خورشيد در طو ل عمر بستگي دارد، يادآور شد: تمايل پوست به چروكيدگي ارثي است؛ ولي بعضي از چروكيدگي‌ها قابل پيشگيري هستند.
وي افزود: براي جلوگيري از چروكيدگي‌هاي ناشي از نور خورشيد، هميشه از يك كرم ضدآفتاب با درجه محافظت حداقل 15، يك كلاه لبه‌دار و لباس پوشيده استفاده كنيد. هرگز حمام آفتاب نگيريد و سعي كنيد بين ساعات 10 صبح تا 4 بعدازظهر در معرض نور خورشيد قرار نگيريد.
دكتر احساني يادآور شد: اجتناب از تماس مستقيم با نور آفتاب در هر سني مفيد است، حتي اگر پوست در اثر تماس مزمن با نور آفتاب آسيب ديده است، مي‌توانيد با رعايت موارد مذكور از پيشرفت اين آسيب‌ها پيشگيري كنيد.
عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران، درباره درمان‌هاي چين و چروك پوست اظهار كرد: كرم‌هاي حاوي رتينوئيك اسيد كه به طور موثري در درمان جوش به‌كار مي‌روند، مي‌توانند قوام سطحي پوست را بهبود بخشيده و اسيدهاي پيري (آلفا‌هيدوركسي اسيد) نيز بعضي از آثار مخرب نور خورشيد را ترميم كنند.
دكتر احساني درباره چروك‌هايي كه ناشي از حالت‌هاي صورت نظير اخم ايجاد مي‌شود، گفت: اين نوع چروك توسط متخصصان پوست و با تزريق مواد پركننده، قابل اصلاح هستند. در حال حاضر يك سم طبيعي وجود دارد كه با تزريق آن مي‌توان عضلات كوچك صورت را در معرض شوك قرار داد و بدين ترتيب چين و چروك‌هاي ناشي از حالات صورت را به طور موقت از بين برد. هيچ‌يك از اين درمان‌ها نمي‌تواند جواني هميشگي پوست را تضمين كند؛ اما در مجموع كاري مي‌كند كه ظاهر پوست بهتر شود.
وي يادآور شد: چروك‌هاي عميق پوست را تنها با جراحي مي‌توان اصلاح كرد. قبل از هر نوع خوددرماني يا جراحي، بهتر است با متخصص پوست مشورت كنيد.
منبع: ايسنا
 

Similar threads

بالا