نقش کمرنگ DHCP در IPV6

سعید کریمی

عضو جدید
ز طریق mac address میشه ipv6 ساخت ( قدیما قبل از اینکه tcp/ip وجود داشته باشه پروتکل ipx/spx یه همچین حرکتی با مک میکرد اونهم بطرز خیلی ساده و ابتدایی) و اینکه تازه منحصر بفرد بودن این mac هم بتنهایی قابل قبول نیست و میبایست این mac هگزا دسیمال 48 بیتیو به باینری تبدیل کرد و بیت هفتم اونو اگر صفر بود به یک و اگر یک بود به صفر تبدیل کنیم و دوباره به دسیمال تبدیل کنیم.
یعنی دیگه انده انده منحصر بفرد بودن.

بچه ها حتما حتما وقت بذارید یاد بگیرید چون ipv4 با تمام اون کلاسها و داستانهاش دیگه تاریخ انقضاش گذشته حتی خود DHCPهم تو IPV6دیگه اون نقش مهم رو نداره و بنظر من خود DHCPهم منسوخ شدست. با وجود iIPV6 حتی BROADCAST هم دار فانی را وداع گفت و همه اون دردسرهاشو هم با خودش برد.


کلا پیکربندی v6 بخاطر استفاده ش از Mac Address جوریه که خیلی به dhcp نیاز نیست مگر اینکه بخواهی option بهش اضافه کنی.
اینکه به خلاصه بشه گفتش اینه که تو v6 دیگه خبری از classfull و classless نیست خیلی ساده و روون 128 بیت v6 به 2 قسمت 64 بیتی تبدیل میشه که از 64 بیت اولی 48 بیتشو IANA میده 16 بیت میمونه که میشه تعداد subnet آمون که اگه 2رو به توان همین 16 بکنیم یه عددی حدود 65000 در میاد یعنی 65000 تا subnet ناقابل میده بهمون.
ولی چیزی که مهمه و خود کامپیوتر میسازه و اصلا دلیل بی استفاده شدنه dhcp شده همین 64 بیت دوم ( یعنی همون قسمت دوم ipv6 هستش) که روش eui64 به زیبایی با استفاده از mac-address اونو میسازه

eui64 یرمیداره mac address که یه مقدار 48بیت هگزا دسیماله ابتدا به باینری تبدیل میکنه ( البته همه شو نه و فقط 2تا کاراکتر اولشو اونم بخاطر اینکه بیت هفتم رو بدست بیاره) بعدش بیت هفتم رو بدست میاره حالا اگه صفر بود تبدیل به 1 میکنه و اگه 1 بود تبدیل به صفر میکنه و باز دوباره تبدیلش میکنه به همون هگزا دسیمال .والسلام.
منتها جالبیش اینه که ما گفتیم هر 2قسمت v6 ، شصت و چهار بیته منتها mac که 48 بیته پس 16 بیت میمونه . اینجا از 4تا کاراکتره هگزا که هرکدوم طبعا 4 بیت هستند استفاده میشه که یه چیزه واحد و استاندارده اونم اینه FFFEکه باید دقیقا بین 12 تا کاراکتر این مک آدرس جدیده ( همین که بیت نفتمشو تغییر دادیم) بذاریم. که به اینصورت و براحتی 64 بیت دوم هم بدست میاد.

حالا این آقای dhcp خسته ما تو v6 دو تا نقش داره که بیشتر به سیاهی لشکر شبیهه.
که به یکیش میگند stateless که 64 بیت اولو که iana میده و این حرفا... بهش میدیم و برمیداره اونو multicast میکنه بین کامپیوترها و کامپیوتر ها هم که بصورت اتوماتیک از طریق eui64 قسمت دوم (64 بیت دوم) رو از طرق مک شون درست کینند.
و یا state full که کلا 128 بیتو به همه کامپیوترها میده ( که کم کاربرده)
پس میبینیم که خود dhcp هم به eui64 وابسته ست.
و کار زیادی انجام نمیده مگر اضافه کردن option ها به 64 بیت اولیه.

سعید
 
آخرین ویرایش:
بالا