نقش پليس زن

TMmehregan

عضو جدید
در امنيت عمومي جامعه چگونه تبلور مي يابد؟

چکيده:

پليس زن مي تواند آرامش، اطمينان، اعتماد نظم و بالاخره امنيت همه جانبه در جامعه بانوان و به ويژه خانواده ها را ايجاد کند. از آنجا که امروزه نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي دهند و در تمامي عرصه هاي سياسي، اجتماعي و نظامي حضوري فعال و همه جانبه دارند، نياز به پليس بانوان جهت انجام امور مربوط به بانوان و اصلاح ناهنجاري ها و تخلفات مربوط به بانوان بيشتر از هميشه احساس مي شود. از جمله ماموريت هايي که پليس زن مي تواند در تامين امنيت عمومي جامعه سهم بسزايي داشته باشد به مواردي نظير: بازرسي بدني بانوان مجرم، آزمون راهنمايي و رانندگي مخصوص بانوان، انگشت نگاري زنان، بازرسي اماکن خاص زنانه، کنترل اجتماعات در نماز جمعه ها، ورزشگاه ها و ساير مراکز، آموزش امنيتي انتظامي در دبيرستانهاي دخترانه اشاره خواهد شد و با توجه به اهميت مساله امنيت کودکان و نوجوانان در جامعه، در اين مقاله به بررسي و تبيين نقش موثر پليس زن در مقابله با کودک آزاري و روش هاي جلوگيري از اين آسيب اجتماعي نيز پرداخته مي شود.
کليد واژه: پليس زن-پليس کودکان-کودک آزاري-امنيت عمومي
مقدمه

پليس يا نيروي انتظامي مهمترين تشکيلات مقابله کننده با اعمالي است که به طور مستقيم با امنيت، حيثيت و تماميت زندگي آحاد جامعه ارتباط دارد. پليس حافظ و مسئول حفظ امنيت عمومي جامعه است که ابتدا با انجام صحيح به وظايف و تکاليف در چارچوب قواعد علمي احساس امنيت در افکار عمومي را نهادينه کرده و با بهره گيري از اين حس که تماما ذهني است به توسعه امنيت مي پردازد. حصول اين امنيت بدون مشارکت و حضور همه مردم اعم از زن و مرد به ويژه با هدف اجراي حدود الهي غير ممکن است و در اين راستا زنان نيز مي توانند يکي از ارکان مهم در برقراري عدالت اجتماعي وايجاد امنيت عمومي در جامعه باشند و سهم بسزايي را در اين امر ايفا نمايند.
از آنجا که نيمي از جمعيت کشور را زنان تشکيل مي دهند و با ورود آن ها به دانشگاه و پذيرش نقش ها و مسئوليت هاي متفاوت در جامعه و پيچيدگي اين نقش ها، طبيعتا در جامعه نياز به پليس زن احساس مي شود. از طرف ديگر براي حمايت از زنان آسيب پذير و زنان مجرم و رسيدگي به امور آن ها با توجه به احساسات و عواطف زنان، پليس بانوان مي تواند در جهت پاسخگويي به آن ها بهتر ايفاي نقش نمايد.
از طرفي تشکيل پليس زن توجه به مشکل اشتغال بانوان و کارآفريني نيز محسوب مي گردد.


 

TMmehregan

عضو جدید
امنيت عمومي

از جمله وظايف مهم و اصلي دولت، ايجاد نظم در داخل و حفظ تماميت کشور و جامعه در مقابل تهديدات خارجي است. مقوله امنيت و اهميت نقش و کارکرد پليس در فراهم آوردن زمينه ها و بسترهاي عملي و رواني تامين آن در جامعه، از جمله مباحث عمده در ميان محققان و محافل امنيتي و انتظامي بوده است و اين امر ضرورت بررسي و تحليل ساز و کارهاي دروني پليس و تعامل آن با ديگر بخش هاي نظام سياسي به جهت ايفاي هرچه بهتر رسالت خطير آن در تامين امنيت عمومي جامعه را مي طلبد. امنيت در دو سطح فردي و اجتماعي در جامعه مي تواند تبلور يابد. از آنجا که اولين تهديداتي که متوجه امنيت فردي و اجتماعي هست خطراتي است که متوجه جان و مال اشخاص و نيز اموال عمومي مي شود، بنابراين دولت بايد خود را مجهز به ابزار و وسايلي کند کهبتواند وظايف سنگين خود را در خصوص تامين امنيت جاني و مالي به انجام برساند. بنابراين تشکيل يک نيروي انتظامي براي دولت ضرورت کامل دارد.
در اين راستا مشارکت مردم و سهيم کردن آن ها در نحوه حکومت با محور تصميم گيري، بسيار حائز اهميت مي باشد و مي تواند در تامين امنيت عمومي نقش بسزايي داشته باشد. بنابراين گروه هاي مشارکتي مردم اعم از مرد و زن مي توانند چه در رابطه با بهداشت عمومي و چه در تامين آموزش عمومي و همچنين امنيت عمومي موفقيت هاي شاياني را کسب نمايند.
پليس و نيروي انتظامي

جوامع مختلف به نسبت شرايط فرهنگي، اجتماعي، سياسي، اقتصادي و جمعيتي با ناهنجاري ها و جرائم گوناگوني مانند سرقت، قاچاق، قتل، کلاهبرداري و ... روبه رو مي شوند و برخورد با اين ناهنجاري ها نيازمند دستگاه و نيرويي است که در اغلب کشورها بر آن نام پليس نهاده اند. مردم نسبت به نوع و ميزان توان پليس در مقابله کردن با اعمالي که امنيت، حيثيت و تماميت زندگي آن ها را مختل مي سازد بسيار حساس و دقيق هستند و ميزان اعتماد آن ها به نيروي انتظامي نقش مهمي را در رضايت مندي عمومي نسبت به حکومت دارد.
 

TMmehregan

عضو جدید
پاره اي از ويژگي هاي مثبت زنان

تحقيقات و تجربيات نشان مي دهد که پاره اي از ويژگي هاي زنان نسبت به مردان در سطح مطلوب تر قرار دارد که در ذيل به برخي از آن ها اشاره مي شود: متوسط طول عمر زنان بيشتر از مردان است.
انعطاف پذيري و قدرت انطباق با محيط در زنان بيشتر از مردان است.
مرگ و مير کودکان زير يک سال-که يکي از شاخص هاي بهداشت هر کشور است-در کودکان دختر کمتر از کودکان پسر گزارش شده است.
سلول هاي جنسي زنانه با کروموزوم X در مقايسه با سلول هاي جنسي مردانه با کروموزم Y از طول عمر بيشتري برخوردار مي باشند و در شرايط سخت محيطي شانس بقاء بيشتري دارند.
استعداد، خلاقيت و نوآوري در زنان نسبت به مردان در سطح مطلوب تري قرار دارد.
مهارت هاي کلامي و ميزان توانايي يادگيري زبان دوم در زنان بيشتر از مردان است.
ميل به برقراري ارتباط با ديگران در زنان در مقايسه با مردان بيشتر مشاهده شده است.
تلپاتي و حس ششم در زنان بيشتر از مردان مي باشد. بيماري هاي قلبي عروقي در زنان کمتر از مردان شايع است.
قابليت مغز زن در انتقال سريع اطلاعات بين دو نيمکره مغز، او را در کامل کردن علائم ديداري، کلامي و غيرکلامي تواناتر از مردان ساخته است. به همين دليل است که بيشتر مردان هنگام دروغ گفتن رو در روي زنان با مشکل مواجه مي شوند.





 

TMmehregan

عضو جدید
ضرورت پليس زن در جامعه

وجود پليس زن براي انجام بعضي از ماموريت هاي نيروي انتظامي به گفته برخي کارشناسان نيروي انتظامي بسيار لازم و ضروري است. ناجا در راستاي ماموريت خود در موضوعات و مسائل مربوط به زنان که نيمي از اجتماع را تشکيل مي دهند
نيازمند کارشناس زن است. کارشناسي که آشنا با علوم انتظامي و ماموريت ناجا باشد و تربيت شده دانشکده هاي ناجا بود و به طور رسمي در اين سازمان خدمت کند. ناجا در انجام ماموريت هاي خود ملزم به رعايت حفظ موازين اسلامي است، ماموريت هايي که در رابطه با بانوان است مانند بازرسي بدني بانوان، آزمون راهنمايي و رانندگي مخصوص بانوان، انگشت نگاري زنان، بازرسي اماکن خاص زنانه و غيره، هنگامي مطابق موازين اسلامي و شرعي انجام مي گيرد که ماموريت به وسيله زن پليس انجام شود. در اين ماموريت ها رعايت حفظ موازين اسلامي با انجام ماموريت به وسيله پليس زن بهتر انجام مي شود.
تبصره ماده (20)اصلاحي قانون مقررات استخدامي ناجا نيز فلسفه استخدام کادر انتظامي زن را به اين ترتيب بيان مي دارد نيروي انتظامي مي تواند از خدمات پرسنل زن در مواردي از قبيل آزمون هاي راهنمايي و رانندگي، بازرسي زنان، صدور گذرنامه براي زنان، اداره زندان هاي زنان استفاده نمايد و اولويت در اينگونه مشاغل با پرسنل انتظامي زن مي باشد. نکته اي که در اينجا قابل توضيح است اين است که مطابق ماده (20)اصلاحي مقررات استخدامي نيروي انتظامي مصوب سال (77)و تبصره آن، ناجا مي تواند در حد نياز خود با رعايت حفظ موازين اسلامي، زنان پليس استخدام، تربيت و به کار گيرد و در رابطه با به کارگيري زنان پليس در مشاغل گوناگون محدوديت خاص وجود ندارد، بلکه عمده رعايت شرايط است و شرايط همان حفظ موازين اسلامي است. ناجا با رعايت اين شرط حتي در مشاغل مديريتي، آموزشي و فرماندهي مي تواند از تجربيات بانوا و علم ودانش آن ها در راستاي ماموريت هاي خود استفاده نمايد.
پليس کودکان

پليس کودکيار که نيروي آموزش ديده پليس کشور است در راستاي جلوگيري از هرگونه آزار و سوء استفاده از کودکان و نوجوانان تشکيل و وارد عمل مي شود. کمک و ياري رساندن به کودکان در مواردي نظير گم شدن، پرسيدن نشاني و مسائل مربوط به تردد و انتظامات و شناسايي و فروپاشي باندهاي سوء استفاده از کودکان ونوجوانان، شناسايي کودکان خياباني و تسهيل در ساماندهي آن ها، ارتباط و همکاري مستمر با پليس بين الملل در راستاي شناسايي و انحلال باندهاي بين المللي قاچاق کودکان از جمله وظايفي است که براي پليس کودکيار مي توان در نظر گرفت.
گرچه آزار و سوء استفاده از کودکان در همه ابعاد و اشکال آن، در طول تاريخ در شرق و غرب، حضوري ملموس يافته دارد اما تمامي شواهد حاکي از آن است که پديده سوء استفاده از کودکان هر روز چهره پيچيده و سازمان يافته تري به خود مي گيرد. براي مثال در ماجراي تاسف بار سونامي در آسيا، حتي قبل از ورود امدادگران به کشورهاي مصيبت زده قاچاقچيان کودک، جمعي از کودکان را به دام انداخته و آن ها را در راستاي اهداف خود مورد آزار و سوء استفاده قرار دادند. اين رويداد در حوادث مشابه قبل نيز اتفاق افتاده است و اگر تدابيري اتخاذ نگردد، مسلما آينده تاسف باري به دنبال خواهيم داشت. به عبارتي ديگر، شکارچيان انسان اين روزها به ويژه با کودکان که آسيب پذيرترين گروه سني هستند بسيار سازمان يافته و حساب شده وارد عمل مي شوند و از اين رو مقابله با اين پديده نيز بايد سازمان يافته باشد. امروزه استفاده ابزاري از کودکان، براي حمل مواد مخدر، روابط جنسي و نيز بکار گرفتن آن ها براي کار در کارگاه ها و مشاغل کاذب که اغلب در خانواده هاي فقير صورت مي گيرد و برقراري ارتباط شکارچيان از طريق تالارهاي گفت و گوي اينترنتي با کودکاني که بيشتر از خانواده هاي متوسط و تحصيلکرده هستند گسترش يافته است.
در حقيقت بايد گفت که راه هاي دسترسي آسان به کودکان گسترش يافته و براي مقابله با چنين هجوم سازمان يافته اي که به کشورهاي شرق نيز نفوذ کرده بايد به دفاعي سازمان يافته و هجوم سازمان يافته و نهادينه متوسل شد. در اين راستا کادر متخصص زنان که آشنا به ماموريتهاي ناجا مي باشد با مسئوليت پذيري در اين حوزه در ايجاد آرامش بين کودکان و نوجوانان و به ويژه خانواده هاي آن ها نقش موثري ايفا نمايد. چرا که پليس کودکان بايد در کلام خود بتواند کودکان را جذب کرده و با برقراري چنين ارتباطي اطمينان و اعتماد کودک را جلب نمايد. در اين رابطه زنان پليس و متخصص با ماموريت هاي ناجا به لحاظ برخورداري از احساسات و عواطف مادرانه و نوع ساختار خلقتشان، مي توانند ارتباط صميمانه و موثري با کودک برقرار کرده و اعتماد او را جلب نمايند، سپس با استفاده از تخصص و مهارت هاي خود جهت حل مشکل وارد عمل شوند.
منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسي خانواده


 

Similar threads

بالا