نقد و بررسی گوشی HTC One X

DigitalCentary

عضو جدید
HTC One X پرچم دار گوشی های اندرویدی است ولی نتوانست توجه چندان زیادی را به خود جلب کند. با اینکه صفحه نمایش HTC One X روشن تر است و طراحی زیباتری نسبت به Galaxy S III دارد، اما سامسونگ در این رقابت پیروز شده است. شرکت HTC با عرضه ی HTC One به بازار در تلاش بود تا معادلات بازار را به هم بزند زیرا دوربین این گوشی Ultrapixel است، صفحه نمایش روشنی دارد و اطلاعات به روز روی home screen آن به نمایش در می آیند. ویژگی دیگر HTC One X بدل شدن آن به دستگاه کنترل از راه دور تلویزیون است. طراحی این گوشی فوق العاده جذاب است که با بلندگوهای دوگانه ی استریو و صفحه نمایش Full HD تکمیل شده است. آیا HTC One X این بار می تواند در هیاهویی که سامسونگ به پا کرده سری در سرا در بیاورد؟
طراحي
HTC One اولين گوشي اندرويدي رقيب iPhone 5 از لحاظ كيفيت و زيبايي است.گوشی HTC را بروی دستان خود قرار دهید ; حال متوجه می شوید که چرا 200 دقیقه طول خواهد کشید تا بدنه هرگوشی HTC آماده شود.
با استفاده از يك فن آوري جديد به نام قالب ريزي تزريق شكاف صفر توانسته است قاب آلومينيومي و قاب پلي كربنات را در دو طرف اين گوشي و پشت و جلوي آن به هم جوش بدهد. همين ويژگي جديد يه گوشي مقاوم را در اختيار شما قرار داده است.
البته نبايد انتظار داشته باشيد كه بتوانيد در پشتي گوشي را باز كنيد تا به microSD Card و باتري دسترسي داشته باشيد.
يك نكته ي جالب درباره اين گوشي وجود دارد و آن اينكه با دوبار فشار دادن دكمه ي روشن/خاموش مي توانيد آن را به دكمه ي Infrared تبديل كنيد و از آن براي كنترل تلويزيون يا cable box استفاده كنيد. این قسمت محل قرار گيري هدفون است. دكمه ي صدا كه براي اين گوشي که بیش از اندازه نمایان است در سمت راست قرار گرفته اند در حاليكه در سمت چپ محل قرار گيري سيم كارت تعبيه شده است. درگاه microUSB در پايين گوشي قرار گرفته است.
وزن اين گوشي 142.8 گرم است و ابعاد آن به 13.7 در6.8 در0.9 سانتي متر مي رسد. HTC One با اينكه تماما از پلاستيك ساخته نشده است سبك است ولي به پاي iPhone 5 و Droid RAZR M نمي رسد. براي رسيدن به دكمه ي منو در پايين و دكمه ي روشن/خاموش در بالا بايد دست خود را بكشيد. با وجود تمام اينها حمل و در دست گرفت اين گوشي لذت بخش است مخصوصا اينكه پشت آن نيز در گوشه ها كمي برجسته است.
One كمي سنگين تر و ضخيم تر از Droid DNA است كه صفحه نمايشي 5 اينچي دارد. Galaxy S III نيز از HTC One سبك تر و باريك تر است ولي بايد در نظر داشت كه كاملا از پلاستيك ساخته شده است.
ما از آن دسته افرادي نيستيم كه به تعبيه كردن دكمه ها در پايين صفحه نمايش علاقه دارند. HTCلوگوي HTC را در وسط اين گوشي قرار داده است، دكمه هاي بازگشت و Home در دو طرف اين لوگو قرار گرفته اند. HTC One Xقبلي دكمه اي به نام برنامه هاي اخير داشت كه انجام چند كار به طور هم زمان را ساده تر مي كرد. ممكن است افرادي كه دستان كوچك دارند موقع دسترسي به اين دكمه ها دچار مشكل شوند.
صفحه نمايش
يافتن چنين صفحه نمايش زيبايي روي يك گوشي هوشمند بعيد است. صفحه نمايش HTC One كيفيت Full HD دارد و 4.7 اينچي است و از صفحه نمايش Super LCD 3 بهره مي گيرد. تراكم پيكسلي اين صفحه نمايش 468 پيكسل در هر اينچ است. مهم نيست كه نام يك برنامه را مي خوانيد، در منوي برنامه ها هستيد يا در حال مطالعه ي يك وب سايت ، كيفيت و وضوح نوشته ها روي اين صفحه نمايش فوق العاده است.
موقع تماشاي ويدئويي خاص متوجه كيفيت بالاي صفحه نمايش شديم هرچند رنگ مشكي مي توانست تيره تر باشد. موقع انفجار صفحه نمايش از رنگ هاي قرمز و مشكي پر مي شد. در كل زاويه ديد اين صفحه نمايش زياد است، از هر طرفي به آن بنگريد اين موضوع را مشاهده خواهيد كرد با اين حال ممكن است انعكاس نور كمي شما را اذيت كند.
ميزان روشنايي صفحه ي HTC One در آزمايش ما با نور سنج 463 lux بود. اين ميزان روشنايي كمتر از ركورد iPhone 5 يعني (525 lux) است. با اين حال ميزان روشنايي HTC One بالاتر از ركورد متوسط گوشي هاي اين رده و HTC One X + است. ركورد DNA ، 311 lux است.
صدا
HTC بلندگوهاي جلويي دوگانه ي HTC One را BoomSound ناميده است كه نام برازنده اي است. موقع اجراي موسيقي صدا اين گوشي قدرتمند بود. صدا روي نيمي از توان گوشي تنظيم شده بود با اين حال تمام اتاق را پر كرده بود. اگر حالت Beats audio را فعال كنيد صداي خواننده و باس بهتر و با تفكيك بهتري به گوشي مي رسد.

اين گوشي در زمينه ي صدا يك استثاء است زيرا ديگر گوشي در صورت افزايش صدا كيفيت خود را از دست مي دهند ولي HTC One اينگونه نيست.
رابط كاربري New Sense
نرم افزار New Sense كه از اندرويد 4.1.2 استفاده مي كند ظاهري زيبا دارد. حد وسطی میان Windows Phone's Live Tiles و Flipboard خصوصیات جدید BlinkFeed می باشد که شامل انتشار اخبار ، آپدیت شبکه های اجتماعی در صفحه خانگی HTC One است.یک تنظیم ویزارد شما را به انتخاب چندین برند رایج خبری دعوت می کند.حتی شما می توانید دسته های عناوین خبری(سیاسی ، اقتصادی ، مذهبی و...) را نیز انتخاب کنید.
home screen اصلي داراي پنجره هايي با ابعاد مختلف است. آپدیت شبکه های اجتماعی که با کاشی های کوچکتر نمایش داده می شود شامل Twitter, Facebook و LinkedIn می باشد که از جمله برنامه های کاربردی HTC Sense است.
BlinkFeed ممكن است براي بعضي شلوغ و در هم ريخته به نظر برسد در اين صورت كاربر مي تواند با برنامه ي آيكون ها به home screen سنتي دسترسي پيدا كند. كاربر هم چنين مي تواند BlinkFeed به عنوان home screen دوم انتخاب كند. ما دوست داشتيم كه HTC برنامه ي ايميل را در widget BlinkFeed قرار دهد ولي اين موضوع ممكن است در رابط هاي كاربري جديد محقق شود.
مهم ترين چيزهايي كه در home screen گنجانده شده اند نمونه هايي از ساعت، آب و هوا، گزينه هايي براي پست گذاشتن در فيس بوك، توييتر يا LinkedIn، جستجو در BlinkFeed و تنظيمات هستند. lock screen HTC حس تازه اي را در شما ايجاد مي كند و ظاهري متفاوت دارد زيرا در پايين آن آيكون هايي براي آب و هوا ، زمان و چهار ميانبر قابل تنظيم تعبيه شده است.
منوي برنامه ها نسبت به گوشي هاي اندرويدي قبلي مرتب تر و زيبا تر است. در اين منو شما مي توانيد اندازه ي Grid را از 3 x 4 به 4 x 5 يا برعكس تغيير دهيد. البته از نظر ما 4 x 5 اندازه ي بهتري است. تنها گلايه ي ما درباره ي كليد ميانبر جستجو است، Play Store و گزينه هايي مانند Grid size مادامي كه دست خود را تا بالاي صفحه ي مربوط به برنامه ها بالا نكشيد مخفي و ناپيدا هستند.
منوني اطلاع رساني HTC One شبيه به Nexus است به همراه یک میانبر سریع برای تنظیمات ذخیره انرژی و یک آیکون تنظیمات با يك متاسفانه از كشوي اطلاع رساني نمي توانيد روشنايي صفحه را تنظيم كنيد يا به حالت airplane دسترسي پيدا كنيد يا ديگر تنظيمات را تغيير دهيد. HTC Oneاز اين نظر با Galaxy متفاوت است.
اگر از گردونه ي سه بعدي چند كاره ي HTC خوشتان نيامد مي توانيد از چاره اي كه Sense' در نظر گرفته استفاده كنيد. اگر دوبار دكمه ي home كليك كنيد برنامه ها در شبكه هاي 3 x 3 نمايش داده مي شوند، تنها كاري كه بايد بكنيد اين است كه روي thumbnail دست خود را به سمت بالا بكشيد تا برنامه اي مورد نظرتان بسته شود. اگر دكمه ي Home را براي مدت زياد نگه داريد به برنامه ي Google Now مي رويد.
Sense TV
امروزه افراد زیادی را می بینیم که از گوشی خود به عنوان تلویزیون استفاده می کنند پس چرا نتوانند از آن به عنوان کنترل تلویزیون استفاده کنند؟ این ایده ی پشت Sense TV است. Sense TV دارای نرم افراز Peel است که به شما امکان می دهد تا ببینید چه چیزی در حال جریان است و بدون استفاده از دستگاه کنترل از راه دور قدیمی، کانال را عوض کنید. بخش Infrared پشت دکمه ی روشن/خاموش تمامی کارها را انجام می دهد.
تنظیم Sense TV بسیار ساده است. ابتدا کد ZIP خود و cable provider را وارد می کنید، HTC One لیست کانال های منطقه ی شما را دانلود می کند. برنامه از ما نام برنامه های تلویزیونی محبوبمان را می پرسد، اگر برنامه ها در حال اجرا باشند نرم افزار به طور خودکار آن را نمایش می دهد. بعد از اینکه نام تجاری تلویزیون و کابل خود را وارد کردید Sense TV به شما اجازه می دهد تا تنها با یک اشاره به برنامه ی دلخواهتان برسید. کار با حالت thumbnail بسیار راحت تر از راهنمای برنامه ی قدیمی .
اگر می خواهید اطلاعات بیشتری درباه ی یک برنامه به دست آورید تنها کافی است سه نقطه زیر عکس بگذارید. از اینجا می توانید لیست برنامه های دلخواهتان را وارد یا آنها را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. شایان ذکر است که نمی توانید به HTC One بگویید از cable box بخواهد که از این منو برنامه را ضبط کند.مجبور هستید از منوی کنترل از راه دور بگذرید. در کل Sense TV به شما کمک می کند تا برنامه های خوبی برای تماشا کردن پیدا کنید.
صفحه کلید
صفحه کلید HTC موقع نوشتنURL و پیام ها هم سریع و هم دقیق است. این صفحه کلید بدون اینکه سرعت شما را کم کند تجربه ای منحصر به فرد از کار با صفحه لمسی را در اختیار شما قرار می دهد. موقع نوشتن کلمات در بالای صفحه به شما پیشنهاد می شوند و انتخاب آنها بسیار راحت است. گزینه ی Trace به شما امکان می دهد تا از یک حرف به حرف دیگر بروید و کل کلمه را وارد کنید بدون اینکه سرعت نوشتن شما کم شود.
عملکرد
اگر نگران این هستید که رابط کاربری جدید Sense باعث کاهش سرعت گوشی می شود باید به شما اطمینان خاطر بدهیم که سرعت HTC One بی نظیر است. پردازنده ی چهار هسته ای 1.7 گیگاهرتزی Qualcomm Snapdragon 600 این گوشی با 2 گیگابایت RAM همراه شده است و به شما امکان می دهد تا روی BlinkFeed به سرعت زوم کنید، برنامه ها را سریعا باز کنید و بدون کوچکترین گیری بین آنها حرکت کنید.
HTC One به خوبی خود را در HTC One آزمایش های معیار مانند Quadrant که گرافیک،حافظه و عملکرد I/O را اندازه می گیرند اثبات کرده است. امتیاز HTC One در این آزمایش 12426 شد که تقریبا دو برابر Galaxy Note II با پردازنده ی 1.6 گیگاهرتزی Exynos است. امتیاز HTC One از HTC One X Plus (7568) با پردازنده ی 1.7 گیگاهرتزی Nvidia Tegra 3 و Droid DNA (7011) با پردازنده ی چهار هسته ای Snapdragon S4 CPU 1.5 گیگاهرتزی نیز بیشتر است.
امتیاز HTC One در آزمایش گرافیک An3DBench 7724 شد که بهتر از امتیاز HTC One X Plus یعنی (7488) بود. این امتیاز تنها کمی از امتیاز Galaxy Note II یعنی (7,707) بالاتر بود.
حافظه ی HTC One X را نمی توان با اضافه کردن کارت افزایش داد، حافظه ی داخلی این گوشی 32 گیگابایت است که طلیعه ای برای نمونه ی 64 گیگاباتی به حساب می آید.
خریداران می توانند برای دوسال از 25GB حافظه ی Dropbox رایگان استفاده کنند.
HTC با قراردادن دوربین Ultrapixel در HTC One آن را به اسطوره ی مگاپیکسلی تبدیل کرده است. این اصطلاحی برای بازاریابی است ولی اگر راستش را بخواهید این گوشی توانسته حسگر نوری بزرگتری را در خود جای دهد که دریچه دیافگرام آن f/2.0 است و 300 درصد نور بیشتری را جذب می کند. به بیان دیگر برای عکاسی در نور کم دیگر مجبور به استفاده از فلاش نیستید.
برای آزمایش دوربین Ultrapixel، از ماشینی که داشت از پمپ بنزین بیرون می آمد در هوای غبارآلود عکس گرفتیم، در کمال تعجب دیدیم که عکس ها بسیار نور مناسبی دارند. با اینکه در حالت زوم عکس کمی تیره به نظر می رسید ولی کیفیت آن در حدی بود که می توانستید آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید. عکس دیگری که از یک نقاشی در حداقل نور محیط انداختیم بسیار با کیفیت تر از عکسی بود که در همان شرایط با iPhone 5 گرفته بودیم.
این دوربین در عکاسی در فضای باز نتایج مختلفی را ارائه داد. برای مثال وقتی از صحنه ی خاصی در فضای باز عکس گرفتیم و آن را در حالت زوم قرار دادیم دیدیم که بعضی جزییات دچار جابه جایی پیکسلی شده اند. این جابه جایی پیکسلی بیشتر از چیزی بود که در iPhone 5 دیده بودیم.
حالت عکاسی HDR موقعی به کار می آید که بخواهید از منظره ای با دو زمینه ی نوری مختلف عکاسی کنید. نتیجه ی این حالت عکاسی چندان مطلوب نیست؛ با این حال اگر از آن استفاده نکنید ممکن است بسیاری از جزییات در عکس منعکس نشوند.
HTC One نیز مانند دیگر گوشی های HTC می تواند با سرعت باور نکردنی عکاسی پیاپی انجام دهد. این گوشی هم چنین می تواند حین فیلم برداری عکاسی هم بکند. کیفیت فیلم برداری این دوربین Full HD خوب است؛ برای فیلم برداری نیز حالت HDR تعریف شده است با این حال روشن یا خاموش بودن این حالت چندان تفاوتی در نتیجه نداشت.
اگر در برنامه ی دوربین تنها دست خود از بالا به پایین بکشید دوربین جلویی full HD فعال می شود. این دوربین 88 درجه زاویه دید را پشتیبانی می کند. ثبت جزییات توسط این دوربین باور نکردنی است.
HTC برنامه ی گالری را بازطراحی کرده است تا دیدن عکس و فیلم ها راحتتر شود. برای مثال اگر در برنامه ی Event view باشید گوشی به طور خودکار عکس یا فیلم های آن روز را برای شما کنار هم قرار می دهد. همواره می توانید محتوای مورد نظر خود را اضافه یا حذف کنید. محصول نهایی بسیار زیبا و کامل است در حالیکه می توانید به این عکس و فیلم ها موسیقی یا زمینه نیز اضافه کنید. متاسفانه آهنگ های موجود در این برنامه محدود هستند و نمی توانید به خواست خود به آنها اضافه کنید.
می دانیم که به چه فکر می کنید! با خود می گویید Zoe دیگر چیست؟ با فشار دکمه ی Zoe که در سمت چپ برنامه ی دوربین قرار دارد HTC در طول سه ثانیه 20 عکس از یک ویدئو می اندازد. مدت آماده به کار دوربین پس از فشار دکمه یک ثانیه است، در حالیکه دوربین 2 ثانیه پس از فشار دکمه برای توقف عکاسی متوقف می شود و این به این معناست که ممکن است صحنه ی مهمی را از دست بدهید. اگر بخواهید نتایج Zoe را با دیگران به اشتراک بگذارید می توانید با استفاده از پرتال آنلاین (zoeshare.htc.com) این کار را انجام دهید.
با استفاده از این ویژگی می توانید عکس های فوق العاده ای خلق کنید. اگر نتایج Zoe را به اشتراک بگذارید دیگران نمی توانید از طریق فیس بوک یا توویتر آن را ببینند. مگر آنکه به سایت Zoe بروند. از طریق پورتال HTC هم نمی توان Zoe ها را like کرد یا زیر آنها چیزی نوشت.

یکی از جالب ترین ویژگی های Zoe این است که می توانید عکس ها را به صورت پی در پی ویرایش کنید؛ به این ترتیب می توانید عکسی خلق کنید که از چند عکس از سوژه ای در حال حرکت به وجود آمده اند. فقط باید مطمئن باشید که دوربین ثابت و بدون لغزش است. HTC یک گزینه ی خاص به نام حذف شیء در نظر گرفته است که با استفاده از آن می توانید شیء خاصی را خارج از فرم قرار دهید. به این ترتیب تنها با یک اشاره می توانید شیء مورد نظر خود را از پس زمینه ی Zoe حذف کنید.
برنامه ها
برنامه های نمونه HTC One که ما مورد آزمایش قرار دادیم چندان زیاد نبودند. برنامه های خاص و منحصر به فرد این گوشی به قرار زیر بودند:
برنامه ی 7digital music store، برنامه ی Notes که صداهای ضبط شده را با یادداشت های تان Sync می کند و با برنامه ی Evernote یکپارچه می کند و برنامه ی Ploaris Office.
برای دانلود فیلم و موسیقی برنامه ی Watchدر اختیار شما قرار گرفته است، Dropbox و TuneIn Radio نیز از برنامه های مفید این گوشی هستند. با استفاده از برنامه ی Parent Dashboard از Zoodles می توانید گوشی را در حالت استفاده ی کودک قرار دهید و بدون نگرانی گوشی را به کودکتان بسپارید. برنامه ی Rescue از راه دور به کاربر کمک تکنیکی می کند در حالیکه برنامه هایی مانند HTC's Weather، FM Radio و News apps نیز به صورت پیش فرض روی گوشی قرار گرفته اند.
دوام شارژ باتری و کیفیت تماس
از آنجا که باتری HTC One، 2300 میلی آمپر ساعت توان دارد نمی توان انتظار داشت که شارژ آن برای مدت طولانی دوام بیاورد. خبر خوب اینکه در آزمایش شارژ باتری که شامل مرور صفحات وب با روشنایی 40 درصد صفحه نمایش بود رکورد این گوشی 6 ساعت و 45 دقیقه شد. این رکورد نیم ساعت از متوسط رکورد گوشی های هوشمند بیشتر است. شایان ذکر است که در این آزمایش باید از شبکه ی AT&T's 3G استفاده می شد زیرا که نمونه ی بین المللی HTC One از 4G LTE پشتیبانی نمی کند و همین باعث زودتر تمام شدن شارژ باتری می شود. حدس ما این است که در حالت استفاده از AT&T's 3G شارژ باتری نیم ساعت زودتر تمام خواهد شد.
خوشبختانه HTC حالت ذخیره ی انرژی را در این گوشی تعبیه کرده است؛ در این حالت روشنایی صفحه و استفاده از CPU کاهش می یابد و ارتباطات داده با حالت اسلیپ صفحه نمایش خاموش می شود.
این گوشی از HTC SenseVoiceبهره می گیرد که باعث افزایش بلندی صدا و کیفیت آن در محیطهای پر سر و صدا می شود. وقتی با این گوشی تماس برقرار کردیم فرد گیرنده می گفت که صدا کمی حالت دیجیتالی دارد در حالیکه ما هم صدای او را همین گونه می شنیدیم. با تمام این اوصاف کار HTC One در گرفتن صداهای مزاحم محیطی عالی است زیرا حین مکالمه بودیم که صدای بلندی شنیده شد وقتی از فرد گیرنده درباره ی صدا پرسیدیم متوجه شدیم که او اصلا صدا را نشنیده است.
نتیجه گیری
HTC در HTC One دو ریسک بزرگ کرده است تا بتواند در میدان رقابت گوشیهای سامسونگ و دیگر گوشی های اندرویدی باقی بماند. اولین ریسک این است که HTC کیفیت و ابعاد تصویر را در دوربین این گوشی فدای عکس های روشن تر کرده است و دومین ریسک، باز آفرینی home screen با BlinkFeed است. BlinkFeed به جای آیکون های ثابت، اخبار و بروز رسانی های جدید را به شما عرضه می کند.
HTC برای امکان کنترل از راه دور تلویزیون که باعث لذت دوچندان شما در حین تماشای برنامه ها می شود و بهترین بلندگوهای موجود در گوشی های هوشمند شایسته ی تحسین است؛ مهم تر از همه زیبا و شیک بودن طراحی این وسیله است. با این حال اگر HTC دکمه ی برنامه های اخیر را حذف نمی کرد و برای این گوشی امکان شارژ بی سیم در نظر می گرفت بسیار خوشحال تر می شدیم. شارژ بی سیم مواقعی که شارژ باتری بر اثر سرعت زیاد 4G LTE زود تمام می شود به کار می آید زیرا دوام شارژ این گوشی در مقایسه با دیگر گوشی های هوشمند کمتر است. با اینکه اندازه Samsung Galaxy S IV بسیار بزرگ است، HTC One اندازه ی بسیار مطلوبی دارد.

منبع : فروشگاه اینترنتی عصر دیجیتال
 

Similar threads

بالا