موسيقى و غنا

solo4

عضو جدید
س 1128: ملاک تمييز موسيقى حلال از حرام چيست؟ و آيا موسيقى کلاسيک حلال است؟ بسيار مناسب است که معيار آن را بيان فرماييد.

ج: هر موسيقى که به نظر عرف موسيقى لهوى و مطرب که مناسب با مجالس عيش و نوش است باشد، موسيقى حرام محسوب مى‏شود و فرقى نمى‏کند که موسيقى کلاسيک باشد يا غير کلاسيک. تشخيص موضوع هم موکول به نظر عرفى مکلّف است و اگر موسيقى اين گونه نباشد بخودى خود اشکال ندارد.

س 1129: گوش‌دادن به نوارهايى که توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا مؤسسه اسلامى ديگر مجاز اعلام شده‏اند، چه حکمى دارد؟ و استفاده از آلات موسيقى مثل کمان، وِيولون و نَى چه حکمى دارد؟

ج: جواز گوش‌دادن به نوارها منوط به تشخيص خود مکلّف است که اگر تشخيص دهد مشتمل بر غنا و موسيقى لهوى مناسب با مجالس عيش و نوش و خوش‏گذرانى و همچنين مطالب باطل نيست، گوش‌دادن به آن اشکال ندارد بنا بر اين تجويز آن توسط سازمان تبليغات اسلامى و يا هر مؤسسه اسلامى ديگر به تنهايى دليل شرعى براى مباح بودن آن نيست و بکارگيرى آلات موسيقى در موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه جايز نمى‏باشد، ولى استفاده حلال از آنها براى اهداف عقلايى اشکال ندارد و تشخيص مصاديق هم موکول به نظر خود مکلّف است.

س 1130: منظور از موسيقى مطرب ولهوى چيست؟ و راه تشخيص موسيقى مطرب و لهوى از غير آن چيست؟

ج: موسيقى مطرب و لهوى آن است که به سبب ويژگيهايى که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بى‏بندوبارى و گناه سوق دهد و مرجع تشخيص موضوع عُرف است.

س 1131: آيا شخصيت نوازنده و محل نواختن و يا غرض و هدف از آن در حکم موسيقى تأثير دارد؟

ج: موسيقى حرام، موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه است و گاهى شخصيت نوازنده يا کلام همراه آهنگ يا مکان و يا ساير شرايط در اينکه موسيقى تحت عنوان موسيقى مطرب و لهوى حرام و يا عنوان حرام ديگر قرار بگيرد مؤثر است مانند اينکه بر اثر آن امور، منجر به ترتّب فساد شود.

س 1132: آيا معيار حرمت موسيقى فقط مطرب و لهوى بودن آن است يا اينکه ميزان تحريک و تهييج آن هم تأثير دارد؟ و اگر باعث حزن و گريه شنونده شود، چه حکمى دارد؟ خواندن و شنيدن غزلهايى که به‌صورت سه ضرب و همراه با موسيقى خوانده مى‏شوند، چه حکمى دارد؟

ج: ملاک آن ملاحظه کيفيت نواختن موسيقى با در نظر گرفتن همه خصوصيات و ويژگيهاى آن است و اينکه از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، هر موسيقى که به حسب طبيعت خود از نوع موسيقى لهوى باشد، حرام است اعم از اينکه مهيّج باشد يا خير و موجب ايجاد حزن و اندوه و حالات ديگر در شنونده بشود يا خير و هرگاه غزل‏هايى که همراه با موسيقى خوانده مى شوند به‌صورت غنا و آواز لهوى مناسب مجالس لهو و لعب در آيند، خواندن و شنيدن آنها حرام است.

س 1133: غنا چيست؟ آيا غنا فقط شامل صداى انسان است يا اينکه شامل صداهاى حاصل از آلات موسيقى هم مى‏شود؟

ج: غنا عبارت است از صداى انسان در صورتى که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب مجالس لهو و گناه باشد که خواندن به اين صورت و گوش‌دادن به آن حرام است.

س 1134: آيا زدن بر ظرفها و ساير وسايلى که جزء آلات موسيقى نيستند، در عروسى‏ها توسط زنان جايز است؟ اگر صدا به بيرون از مجلس برسد و مردان آن را بشنوند چه حکمى دارد؟

ج: جواز اين عمل بستگى به کيفيت نواختن دارد. اگر به شيوه متداول در عروسى‏هاى سنّتى باشد و لهو محسوب نشود و فسادى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد.

س 1135: دف زدن توسط زنان درعروسى‌ها چه حکمى دارد؟

ج: استفاده از آلات موسيقى براى نواختن موسيقى لهوى و مطرب جايز نيست.

س 1136: آيا گوش‏دادن به غنا در خانه جايز است؟ اگر در فردى تأثير نداشته باشد چه حکمى دارد؟

ج: گوش‌دادن به غنا به‌طور مطلق حرام است، چه در خانه به تنهايى شنيده شود و يا در حضور ديگران و چه در او تأثير بگذارد يا خير.

س 1137: بعضى از جوانان که تازه به سن بلوغ رسيده‏اند از مراجعى تقليد مى‏کنند که فتوا‏ به حرمت موسيقى به‌طور مطلق داده‏اند هرچند از راديو و تلويزيون دولت اسلامى پخش شود، حکم اين مسأله چيست؟ و آيا اگر ولىّ فقيه گوش‌دادن به موسيقى حلال را اجازه داده باشد، آيا تجويز او به خاطر احکام حکومتى براى جواز آن کافى است يا اينکه آنان بايد به فتواى مرجع تقليد خود عمل کنند؟

ج: فتوا‏ به جواز يا عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى از احکام حکومتى نيست، بلکه حکم شرعى فقهى است و بر هر مکلّفى واجب است در اعمالش به فتواى مرجع تقليد خود مراجعه کند. ولى موسيقى اگر مناسب با مجالس لهو و گناه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، دليلى بر حرمت آن وجود ندارد.

س 1138: مقصود از موسيقى و غنا چيست؟

ج: غنا يعنى ترجيع صدا به نحوى که مناسب با مجالس لهو باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است. ولى موسيقى، نواختن آلات آن است که اگر به نحو معمول در مجالس لهو و گناه باشد، هم بر نوازنده و هم بر شنونده حرام است. و اگر به آن نحو نباشد، فى‌نفسه جايز است و اشکال ندارد.

س 1139: من در مکانى کار مى‏کنم که صاحب آن هميشه به نوارهاى غنا گوش مى‏دهد و من هم مجبور به شنيدن آن هستم، آيا اين کار براى من جايز است ياخير؟

ج: اگر نوارها در بردارنده غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشند، گوش‌دادن آن جايز نيست. ولى اگر مجبور به حضور در آن مکان هستيد، رفتن به آنجا و کارکردن در آن براى شما اشکال ندارد ولى واجب است به غنا گوش ندهيد هرچند به گوش شما بخورد و آن را بشنويد.

س 1140: موسيقى که از راديو و تلويزيون جمهورى اسلامى پخش مى‏شود، چه حکمى دارد؟ آيا اين گفته که حضرت امام(قدّس سره) موسيقى را به‌طور مطلق حلال اعلام کرده‏اند، صحيح است؟

ج: نسبت حلال دانستن موسيقى به‌طور مطلق به راحل عظيم الشأن حضرت امام خمينى(قدّس سرّه) کذب و افتراء است. امام(قدّس سرّه) معتقد به حرمت موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت بودند و نظر ما هم همين است، ولى اختلاف در ديدگاهها از تشخيص موضوع نشأت مى‏گيرد زيرا تشخيص موضوع موکول به نظر خود مکلّف است. گاهى نظر نوازنده با نظر شنونده تفاوت پيدا مى‏کند که در اين صورت موسيقى که به تشخيص مکلّف لهو و مناسب با مجالس گناه است بر او گوش‌دادن به آن حرام مى‏باشد و امّا صداهاى مشکوک محکوم به حليّت هستند و پخش از راديو و تلويزيون به تنهايى دليل شرعى بر مباح و حلال بودن آنها محسوب نمى‏شود.

س 1141: گاهى از راديو و تلويزيون آهنگهايى پخش مى‏شود که به نظر من مناسب با مجالس لهو و فسق هستند، آيا بر من واجب است که از گوش‌دادن به آنها خوددارى نموده و ديگران را هم از آن منع کنم؟

ج: اگر آنها را از نوع موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو مى‏دانيد، جايز نيست به آنها گوش دهيد، ولى نهى ديگران از باب نهى از منکر منوط به اين است که احراز نماييد که آنان هم آهنگهاى مزبور را از نوع موسيقى حرام مى‏دانند.

س 1142: گوش‌دادن و توزيع غنا و موسيقى لهوى که محصول کشورهاى غربى است، چه حکمى دارد؟

ج: در عدم جواز گوش‌دادن به موسيقى لهوى مطرب و مناسب با مجالس لهو و باطل، فرقى بين زبانها و کشورهاى محل توليد وجود ندارد. بنا بر اين خريد و فروش و گوش‌دادن و توزيع اين نوارها در صورتى که محتوى غنا يا موسيقى لهوى حرام باشند جايز نيست.

س 1143: خواندن به‌صورت غنا توسط هر يک از مرد يا زن چه از طريق نوار کاست باشد و يا از طريق راديو و چه همراه موسيقى باشد و يا نباشد، چه حکمى دارد؟

ج: غنا حرام است و خواندن به‌صورت غنا و گوش‌دادن به آن جايز نيست اعم از اينکه توسط مرد باشد يا زن و به‌طور مستقيم باشد يا از طريق نوار و همراه با نواختن آلات لهو باشد يا نه.

س 1144: نواختن موسيقى به منظور اهداف و اغراض عقلايى و حلال در مکان مقدّسى مانند مسجد چه حکمى دارد؟

ج: نواختن موسيقى مطرب و لهوى مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق جايز نيست حتّى اگر در غير مسجد و براى غرض عقلايى حلالى باشد، ولى اجراى سرودهاى انقلابى و مانند آن همراه با نغمه‏هاى موسيقى در مکان مقدس و در مناسبتهايى که آن را اقتضا مى‏کند، اشکال ندارد مشروط بر اينکه با احترام آن مکان منافات نداشته باشد و در مکان‌هايى مثل مسجد براى نمازگزاران مزاحمت ايجاد نکند.

س 1145: آيا آموختن موسيقى به‌خصوص سنتور جايزاست؟ ترغيب و تشويق ديگران به آن چه حکمى دارد؟

ج: بکارگيرى آلات موسيقى براى نواختن موسيقى غيرلهوى، اگر براى اجراى سرودهاى انقلابى يا دينى و يا براى اجراى برنامه‏هاى فرهنگى مفيد و برنامه‏هاى ديگر با غرض عقلايى مباح باشد، اشکال ندارد به شرط اينکه مستلزم مفاسد ديگرى نباشد و همچنين آموختن و ياد دادن نوازندگى براى امر فوق فى‏نفسه اشکال ندارد. ولى ترويج موسيقى با اهداف عاليه نظام مقدس اسلامى سازگار نيست.

س 1146: گوش‌دادن به صداى زن هنگامى که شعر و غير آن را با آهنگ و ترجيع مى‏خواند اعم از اينکه شنونده، جوان باشد ياخير، مذکر باشد يا مؤنث چه حکمى دارد؟ و اگر آن زن از محارم باشد، حکم آن چيست؟

ج: اگر صداى زن به‌صورت غنا نباشد و گوش‌دادن به صداى او هم به قصد لذت و ريبه نباشد و مفسده‏اى هم بر آن مترتّب نگردد، اشکال ندارد و فرقى بين موارد فوق نيست.

س 1147: آيا موسيقى سنّتى که ميراث ملى ايران مى‏باشد، حرام است يا خير؟

ج: چيزى که از نظر عرف، موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت محسوب شود، به‌طور مطلق حرام است و در اين مورد فرقى بين موسيقى ايرانى و غير ايرانى و موسيقى سنتى و غير آن نيست.

س 1148: گاهى از راديوهاى عربى بعضى ازآهنگهاى موسيقى پخش مى‏شود، آيا گوش‌دادن به آنها به خاطر علاقه به شنيدن زبان عربى جايز است؟

ج: گوش‌دادن به موسيقى لهوى متناسب با مجالس لهو و معصيت به‌طور مطلق حرام است و علاقه به شنيدن زبان عربى مجوّز شرعى براى آن محسوب نمى‏شود.

س 1149: آيا تکرار اشعارى که بصورت آواز و بدون موسيقى خوانده مى‏شوند جايز است؟

ج: غنا حرام است هرچند همراه بانواختن آلات موسيقى نباشد و منظور از غنا ترجيع صدا به نحوى است که مناسب با مجالس لهو و فسق باشد، ولى صرف تکرار شعر اشکال ندارد.

س 1150: خريد و فروش آلات موسيقى چه حکمى دارد؟ و حدود استفاده از آنها کدام است؟

ج: خريد و فروش آلات مشترک براى نواختن موسيقى غير لهوى اشکال ندارد.

س 1151: آيا غنا در مثل قرآن و دعا و اذان جايز است؟

ج: غنا صوتى است که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد که به‌طور مطلق حرام است حتّى اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غيره باشد.

س 1152: امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيماريهاى روانى مانند افسردگى، اضطراب، مشکلات جنسى و سرد مزاجى زنان بکار مى‏رود، حکم آن چيست؟

ج: اگر احراز شود که نظر پزشک متخصص و امين اين است که معالجه متوقف بر استفاده از موسيقى است، بکارگيرى آن به مقدارى که معالجه بيمار اقتضا مى‏کند اشکال ندارد.

س 1153: گوش‌دادن به غنا اگر باعث تمايل بيشتر انسان به همسرش شود، چه حکمى دارد؟

ج: مجرّد افزايش تمايل به همسر مجوّز شرعى براى گوش‌دادن به غنا محسوب نمى‏شود.

س 1154: اجراى کنسرت توسط زن براى زنان با علم به اينکه گروه نوازندگان نيز زن هستند، چه حکمى دارد؟

ج: اگر اجراى کنسرت به‌صورت ترجيع مطرب(غنا) نباشد و موسيقى هم که نواخته مى‏شود از نوع لهوى حرام نباشد، اين امر فى‏نفسه اشکال ندارد.

س 1155: اگر معيار حرمت موسيقى، لهو بودن و مناسبت آن با مجالس لهو و گناه است، پس آوازها و سرودهايى که باعث ايجاد طرب در بعضى از مردم حتّى کودک غير مميّز مى‏شوند، چه حکمى دارند؟ و آيا گوش‌دادن به نوارهاى مبتذلى که در آنها زنان به‌صورت غنا مى‏خوانند ولى طرب‏آور نيستند جايز است؟ همچنين مسافرينى که سوار اتوبوس‏هاى عمومى که غالباً از اين نوارها استفاده مى‏کنند مى‏شوند، چه تکليفى دارند؟

ج: چنانچه موسيقى يا آوازى که با ترجيع و طرب همراه است از لحاظ کيفيت يا مضمون يا حالت خاص شخص نوازنده يا خواننده در خلال نواختن يا خواندن از نوع غنا يا موسيقى لهوى مناسب با مجالس لهو و معصيت باشد، گوش کردن به آن حرام است حتّى براى کسى که او را به طرب نيندازد و تحريک نکند و اگر در اتوبوس‏ها و ماشين‏هاى ديگر نوار غنا يا موسيقى لهوى پخش شود، مسافرين بايد از گوش‌دادن به آن خوددارى نموده و نهى از منکر کنند.

س 1156: آيا جايز است مردى غناى زن اجنبيه را به قصد لذت بردن از حلال خود گوش کند؟ آيا غناى زن براى شوهر و برعکس جايز است؟ و آيا اين گفته صحيح است که شارع مقدس غنا را به علت ملازمت آن با مجالس لهو و لعب و عدم انفکاک از آن دو حرام کرده و تحريم غنا ناشى از تحريم آن مجالس است؟

ج: گوش‌دادن به غنا که عبارت است از ترجيع صدا به نحوى که طرب‏انگيز و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد، مطلقاً حرام است، حتّى غناى زن براى شوهرش و بالعکس و قصد لذت بردن از همسر، استماع غنا را مباح نمى‏کند و حرمت غنا و مانند آن، با تعبّد به شرع ثابت شده و از احکام ثابت فقه شيعه محسوب مى‏شود و دائر مدار ملاکات فرضى و آثار روانى و اجتماعى نمى‏باشد، بلکه تا زمانى که اين عنوان حرام بر آن صدق کند، حکم آن حرمت و وجوب اجتناب به‌طور مطلق است.

س 1157: دانشجويان دانشکده علوم تربيتى بايد در مرحله دروس اختصاصى در درس سرودها و آوازهاى انقلابى شرکت کنند زيرا در آنجا قطعه‏هاى موسيقى را آموخته و به‌طور اجمالى با آنها آشنا مى‌شوند. وسيله اصلى فراگيرى اين درس ارگ است، آموختن اين درس که جزء واحدهاى اجبارى است چه حکمى دارد؟ خريد و استفاده از وسيله مذکور براى ما چه حکمى دارد؟ و به‌خصوص خواهران نسبت به اجراى تمرين در برابر مردها چه وظيفه‏اى دارند؟

استفاده از آلات موسيقى فى‏نفسه براى اجراى سرودهاى انقلابى و برنامه‏هاى دينى و فعاليت‏هاى فرهنگى و تربيتى مفيد، اشکال ندارد و خريد و فروش آلات نوازندگى و ياددادن و فراگيرى آن براى استفاده در امور مذکور اشکال ندارد و خواهران مى‏توانند با رعايت حجاب واجب و ضوابط شرعى در کلاس درس حاضر شوند.

س 1158: بعضى از ترانه‏ها در ظاهر انقلابى هستند و عرف هم آنها را انقلابى مى‏داند ولى نمى‏دانيم که آيا خواننده، قصد خواندن يک ترانه انقلابى را داشته يا يک ترانه طرب‏آور و لهو را، با توجه به اينکه خواننده مسلمان نيست ولى ترانه‏هاى او ملّى و متضمّن جملاتى برضد اشغال و همچنين تحريک مردم به مقاومت است، گوش‌دادن به اين ترانه‏ها چه حکمى دارد؟

ج: اگر کيفيت آنها از نظر شنونده عرفاً، طرب‏آور و لهوى نباشد، گوش‌دادن به آنها اشکال ندارد و قصد و نيّت خواننده و مضمون چيزى که مى‏خواند در اين‌باره تأثيرى ندارد.

س 1159: جوانى بعنوان مربّى و داور بين‏المللىِ بعضى از ورزشها بکار اشتغال دارد. شغل او اقتضا مى‏کند که به بعضى از باشگاههايى وارد شود که غنا و موسيقى حرام در آنها پخش مى‏شود، با توجه به اينکه اين کار مقدارى از هزينه‏هاى زندگى او را تأمين مى‏کند و فرصتهاى شغلى هم در محل زندگى او کم است، آيا اين کار براى او جايز است؟

ج: اين شغل براى او اشکال ندارد هرچند گوش‌دادن به غنا و موسيقى لهوى براى او حرام است امّا در موارد اضطرارى جايز است داخل مجلس غنا و موسيقى حرام شود، ولى بايد از گوش‌دادن به آن اجتناب کند و آنچه که بدون اختيار به گوش او مى‏خورد، اشکال ندارد.

س 1160: آيا فقط گوش‌دادن به موسيقى، حرام است يا اينکه شنيدن آن هم حرام است؟

ج: شنيدن غنا يا موسيقى لهوى و طرب‏آور حکم گوش‌دادن را ندارد مگر در بعضى از موارد که شنيدن از نظر عرف گوش‌دادن محسوب مى‏شود.

س 1161: آيا نواختن موسيقى همراه قرائت قرآن با غير از آلاتى که استفاده از آنها در مجالس لهو و لعب معمول است، جايز است؟

تلاوت قرآن کريم با صداى زيبا و صوت مناسب با شأنِ قرآن کريم اشکال ندارد، بلکه امر راجحى است مشروط براينکه به حدّ غناى حرام نرسد، ولى نواختن موسيقى با آن، وجه شرعى ندارد.

س 1162: طبل زدن در جشن‏هاى ميلاد و غير آن چه حکمى دارد؟

ج: استفاده از آلات نوازندگى و موسيقى به نحو لهوى و مطرب و مناسب با مجالس لهو و گناه به‌طور مطلق حرام است.

س 1163: آلات موسيقى که دانش‏آموزان مدارس عضو گروههاى سرود آموزش و پرورش از آنها استفاده مى‏کنند چه حکمى دارند؟

آن دسته از آلات موسيقى که در نظر عرف از آلات مشترک قابل استفاده براى کارهاى حلال محسوب مى‏شوند، جايز است به‌طور غير لهوى براى مقاصد حلال بکار گرفته شوند ولى آلاتى که عرفاً از آلات مخصوص لهو محسوب مى‏شوند جايز نيست مورد استفاده قرار گيرند.

س 1164: آيا ساخت سنتور که از آلات موسيقى محسوب مى‏شود و کسب درآمد با آن به عنوان شغل جايز است؟ آيا بهره‏گيرى از اموال و کمک به ساخت سنتور به منظور توسعه و تکميل صنعت سنتورسازى و تشويق نوازندگان به نواختن آن جايز است؟ و آيا آموزش موسيقى سنتى ايرانى به قصد نشر و احياى موسيقى اصيل جايز است؟

ج: استفاده از آلات نوازندگى موسيقى براى اجراى سرودهاى ملّى يا انقلابى يا هر امر حلال و مفيدى تا زمانى که به حد طرب و لهو مناسب با مجالس لهو و معصيت نرسيده است اشکال ندارد. همچنين موسيقى و تعليم و يادگرفتن و ساختن آلات آن براى اهداف مذکور فى‏نفسه اشکال ندارد.

س 1165: چه آلاتى لهو محسوب مى‏شوند و استفاده از آنها به هيچ وجه جايز نيست؟

ج: آلاتى که نوعا در لهو و لعب بکار مى‏روند و منفعت حلالى دربرندارند.

س 1166: آيا گرفتن اجرت براى تکثير نوارهاى صوتى که محتوى امور حرامى هستند جايز است؟

ج: هر نوار صوتى که گوش‌دادن به آن حرام است، تکثير و گرفتن اجرت براى آن هم جايز نيست.
 

solo4

عضو جدید
آیت الله خامنه ایی رهبر انقلاب اسلامی ایران در این خصوص نظرشان این است که ....

ایشان می فرمایند : موسیقی اگر انسان را به ابتذال و بی حالی و واخوردگی از واقعیت های زندگی بکشاند حرام است . موسیقی اگر انسان را به گناه و شهوت رانی تشویق کند این نوع موسیقی حرام است . بنابراین مرز موسیقی حرام و موسیقی حلال عبارتند از ایرانی بودن ، سنتی بودن ، قدیمی بودن ، کلاسیک بودن ، غربی بودن یا شرقی بودن آن نیست . مرز آن چیزی است که من گفتم و آن (( ابتذال )) است . [12 ]

نظر آیت الله خامنه ایی در مورد غنا ...

غنا ترجیح صدا به نحوی که متناسب با مجالس لهو و لعب باشد که از گناهان بوده و بر خواننده و شنونده حرام است ولی موسیقی نواختن و آلات آن است که به نحو معمول در مجالس لهو و لعب گناه باشد برنوازنده و شنونده حرام است وگرنه نواختن و استفاده از ابزار آلات موسیقی فی نفسه جایز است و اشکالی ندارد ...
موسیقی لهوی و لعبی چیست ؟ موسیقی مطرب و لهوی آن است که به سبب خصوصیاتی که دارد انسان را از خداوند متعال و فضائل اخلاقی دور نموده و به سمت بی بند و باری و گناه سوق می دهند و مرجع تشخیص موضوع عرف است .[13]

نظر امام خمینی در مورد غنا ...

غنا گویی عقل انسان را از کار می اندازد . تعریف فوق را حضرت امام خمینی در کتاب (( مکاسب محرمه )) از استادشان آیت الله محمد رضا اصفهانی نقل کرده و فرموده اند در صفحه 202 غنا را چنین معرفی می کنند :

بهتر آن است که غنا را چنین معرفی کنیم ...

صوت نازک (زیر ) انسان که –احتمالا – زیبایی داشته و به خاطر طرب انگیزی برای متعارف مردم (عرف معمول ) داشته باشد یا به طوری که انسان از خود بی خود شده و عقل را به کلی از کار می اندازد ...


به این ترتیب ملاحظه می شود که امام خمینی برای غنا حدود و مراتبی را در نظر می گیرند و دیگر اینکه ایشان صدای نازک را که عقل را از کار می اندازد و مایه پستی و خواری و فساد می شود غنا می دانند.
امام خمینی می گویند : آنچه از نظر فیض کاشانی در کتاب ((الوافی )) و ((مفاتیح )) و محقق سبزواری در کتاب (( کفایة الاحکام )) گفته اند این است .

 

solo4

عضو جدید
فتواى فقها و مراجع عظام در مورد موسیقى این است كه: موسیقى هاى مستجهن و مهیج شهوت و مناسب با مجالس لهو و لعب و عیاشى حرام است ، ولى موسیقى هاى عادى كه انسان را از حالت عادى خارج نمى كند اشكالى ندارد.[1]

پیامبر(ص) فرمود: «ایّاكم واستماع المعارف و الغنا فأنّها یبنیان النفاق فى القلب كما ینبت الماء البقل؛[2] از شنیدن و گوش دادن به موسیقى و غنا پرهیز كنید زیرا آن ها در قلب نفاق مى رویاند چنان كه آب سبزى را مى رویاند».

شنیدن موسیقى و آوازه خوانى ضررهاى فراوانى دارد (البته مقصود غنا و موسیقى حرام است):

1- ضعف اعصاب و اختلال حواس: موسیقى مخصوصاً موسیقى هاى تند و هیجان زا تحریكاتى در اعصاب سمپاتیك و پاراسمپاتیك به وجود مى آورد كه در نتیجه تعادل این اعصاب را به هم مى ریزد و انسان را دچار ضعف اعصاب و اختلاف حواسّ و گاهى دچار سكته هاى مغزى مى كند. دكتر «ولف آدلر» پرفسور دانشگا كلمبیا مى گوید: «بهترنى و دلكش ترین نواهاى موسیقی، شوم ترین آثار را بروى سلسلة اعصاب انسان باقى مى گذارد. [3]

2- ضررهاى اخلاقی: موسیقى سهم بزرگى در به وجود آوردن ناپسندى ها و پلیدى ها دارد و لطمه هاى اخلاقى بر پیكر فرد و اجتماع وارد مى كند. نغمات موسیقى اجتماع را به فساد و انحراف مى كشاند خصوصاً اگر مختلط با زنان و به ویژه اگر خواننده زن باشد. كسى كه تحت تسلط موسیقى قرار گرفته جز شهوت رانی، عشق بازى و جمال پرستی، چیزى در برابر دیدگان او مجسم نمى گردد. در نتیجه مفاهیم ارزشى و مقدسى چون رحم، مروت،‌ حیا، عفّت، امانت، برادری،‌ فعّالیّت و مبارزه در راه هدف یكباره فراموش مى شوند.

3- بزرگ ترین ضرر موسیقی، دورى از خدا است. اساس سعادت ها یاد خدا است. هر قدر توجه به خدا در اجتماعات بیشتر باشد مردم به سعادت واقعى نزدیك تر مى شوند و از انحرافات و طغیان ها دورتر. هر قدر توجه به پروردگار كم شود به همان نسبت مردم از سعادت دور مى شوند و به درندگى و خشونت و وحشیگرى نزدیك تر مى گردند.

قرآن از موسیقى به عنوان لهو الحدیث(كار لغو و بیهوده) نام برده است. مسعده بن زیاد مى گوید: در خدمت امام ششم(ع) بودم شخصى گفت: در همسایگى من كسانى هستند كه كنیزهاى آوازه خوان دارند و گاه و بیگاه مى خوانند و مى نوازند. گاهى كه براى كارى به طرف خانة آنان مى روم بیشتر توقف مى كنم تا آواز آنان را بهتر و بیشتر بشنوم.
حضرت فرمود: «دیگر این كار را تكرار مكن». قرآن مى فرماید: «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُوْلَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولاً[اسرا/36] گوش و چشم و دل، همه ‏ى اينها مورد بازخواست قرار خواهد گرفت»[4]

[1]. آیت الله فاضل، جامع المسائل،‌ج1، ص 245.
[2]. محمدى رى شهری، میزان الحكمه، عنوان 3121.
[3]. هیئت تحریریه در راه حق، بیست پاسخ، ص 183 به بعد.
[4]. هیئت تحریریه مؤسسة در راه حق، بیست پاسخ، ص 183 به بعد، با تلخیص و اضافات.
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
گیج گیجم:confused:اینقدرنظرات متفاوته آدم میمونه چی بگه :D
یکی میگه کنسرت های موسیقی قهر باخداست:eek:(کنسرت های بامجوزارشاد)
دیگری میگه اگرچنین وچنان باشدایرادنداردوقص علی هذا
علت پرسیدنم این بودکه کنسرت توشهرستانهاباسخت گیری زیادی مواجهه ومنجمله مشهدکه کلاممنوعه!
میخواستم ببینم این کارسلیقه ایه یااینکه حکم شرعی داره؟؟؟
برام جالبه بدونم نظرآیه الله صانعی راجع به برگزاری کنسرت چیه؟
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
گیج گیجم:confused:اینقدرنظرات متفاوته آدم میمونه چی بگه :D
یکی میگه کنسرت های موسیقی قهر باخداست:eek:(کنسرت های بامجوزارشاد)
دیگری میگه اگرچنین وچنان باشدایرادنداردوقص علی هذا
علت پرسیدنم این بودکه کنسرت توشهرستانهاباسخت گیری زیادی مواجهه ومنجمله مشهدکه کلاممنوعه!
میخواستم ببینم این کارسلیقه ایه یااینکه حکم شرعی داره؟؟؟
برام جالبه بدونم نظرآیه الله صانعی راجع به برگزاری کنسرت چیه؟

دوتا که اختلافشون خیلی زیاد هست رو برام میگید؟
الان نظر آقای صانعی که دوستمون گذاشتن، با نظر مراجع دیگه تقریبا یکی هست.
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
گیج گیجم:confused:اینقدرنظرات متفاوته آدم میمونه چی بگه :D
یکی میگه کنسرت های موسیقی قهر باخداست:eek:(کنسرت های بامجوزارشاد)
دیگری میگه اگرچنین وچنان باشدایرادنداردوقص علی هذا
علت پرسیدنم این بودکه کنسرت توشهرستانهاباسخت گیری زیادی مواجهه ومنجمله مشهدکه کلاممنوعه!
میخواستم ببینم این کارسلیقه ایه یااینکه حکم شرعی داره؟؟؟
برام جالبه بدونم نظرآیه الله صانعی راجع به برگزاری کنسرت چیه؟

این پی دی اف رو از سایت ایشون گرفتم در مورد موسیقی و غنا :
لینک

تا جایی که دیدم ، در کل مراجع نظر واضحی در این زمینه ندارن و من راجع به کنسرت نشنیدم :|

ولی کلا در شهر های مذهبی سختگیری بیشتره به خصوص در قم ! این دیگه سلیقه ایه ..

چون اگر کاری فی نفسه غلط باشه نباید بین قم و تهران فرقی داشته باشه !!!
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
دوتا که اختلافشون خیلی زیاد هست رو برام میگید؟
الان نظر آقای صانعی که دوستمون گذاشتن، با نظر مراجع دیگه تقریبا یکی هست.

حضرت آیة الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.»

حضرت آیة الله گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه): «غنا کشیدن صدا و دور دادن آن به کیفیّت خاصه ی طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو ولعب است و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسب به آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه با آلات لهو خوانده شود یا نه و در کلام باطل استعمال شود یا در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.»
یکی گفته شرط وشروط گذاشته ودیگری ازاساس حرام دونسته.
ضمن اینکه امام جمعه موقت تهران(سیداحمدخاتمی)کنسرت موسیقی قهرباخدادونسته!
علت پرسیدنم به خاطرعلاقه واستعدادی که تواین زمینه دارمه.
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
حضرت آیة الله سیستانی: «اگر موسیقی مناسب مجالس لهو و عیاشی نباشد حرام نیست.»

حضرت آیة الله گلپایگانی (رضوان الله تعالی علیه): «غنا کشیدن صدا و دور دادن آن به کیفیّت خاصه ی طرب آور است که مناسب با مجالس لهو و محافل انس و طرب و موافق با آلات لهو ولعب است و خواندن به نحو غنا و گوش دادن به آن و تکسب به آن حرام است و فرقی نمی کند که همراه با آلات لهو خوانده شود یا نه و در کلام باطل استعمال شود یا در قرآن یا دعا یا مرثیه یا شعر.»
یکی گفته شرط وشروط گذاشته ودیگری ازاساس حرام دونسته.
ضمن اینکه امام جمعه موقت تهران(سیداحمدخاتمی)کنسرت موسیقی قهرباخدادونسته!
علت پرسیدنم به خاطرعلاقه واستعدادی که تواین زمینه دارمه.

نه ببین داداش! این دوتا یکیه!
توی مجالس لهو و لعب، جوری آواز میخونن که همه بتونن همراش برقصنو عیاشی و کنن.
در کل هر آهنگی که مناسب مجالس لهو و لعب باشه حرامه! همه مراجع میگن.
حالا اقای گلپایگانی ، با جزییات قشنگ توضیح داده، اقای سیستانی با جزییات نگفته.
ببین توی سوال پرسیدن از بعضی مراجع باید این نکته رو مد نظر داشته باشی که سعی کنی سوالتو جوری بپرسی که طرف مجبور بشه همه جزییات رو بگه.اگه نگفت، خودت باید سوال کنی.
مثلا برای سوال اقای سیستانی، باید اینم پرسید که اگر موسیقی نباشه و فقط آواز خوندن باشه، ولی بازم مناسب مجالس لهو و لعب باشه، آیا بازم حرامه؟

الان اقای گلپایگانی این رو هم گفتن که اگر حتی قرآن و دعا و مداحی هم باشه ، ولی طوری خونده بشه که مناسب مجالس لهو و لعب بشه، گوش دادنش حرامه.
اقای سیستانی هم همین رو گفتن: موسیقی ای که مناسب مجالس لهو و لعب باشه حرامه.

خب دوتاش یکی نیست؟
ولی در کل، چیزیکه مناسب این مجالس باشه، حرامه.
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
.
.
.
ولی در کل، چیزیکه مناسب این مجالس باشه، حرامه.

مسئله اینه که من نمیفهمم این مجالس یعنی چجور مجالسی ؟:|

توش چه اتفاقی بیوفته میشه مجلس حرام ؟

آهنگ چجوری باشه میشه غنا ؟

البته فک کنم تاپیک مرتبطش توی تالار باشه :|
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
مسئله اینه که من نمیفهمم این مجالس یعنی چجور مجالسی ؟:|

توش چه اتفاقی بیوفته میشه مجلس حرام ؟

آهنگ چجوری باشه میشه غنا ؟

البته فک کنم تاپیک مرتبطش توی تالار باشه :|

از استارتر عذرخواهیم!:smile:

مجلسی که توش رقص باشه میشه مجلس لهو و گناه.
اهنگی که توی این مجالس میزنن میشه حرام. گوش دادنشون هم حرام هست.

مجلس لهو و لعب یعنی مجلسی که توش گناه هست.

پاسخی که خودم از دفتر رهبری دریافت کردم این هست:

یه وقت هست که کسی همینطور بدون هیچ اهنگی شروع میکنه اواز خوندن. اگر طوری بخونه که طرب انگیز باشه( یعنی از حالت عادی عادمو خارج میکنه. یعنی اینکه رقصش میگیره) . این صدا هم خوندنش حرامه هم شنیدنش. این میشه "غنا"
یه وقت هست که اهنگی هست که چنین خصوصیاتی داره. که اینم باز همون حکم رو داره.

بعضی از این صداهای غنا، توی عرف دیگه جا افتاده که مناسب این چنین مجالسی هست، ولی اگه ادم بشنوه، میبینه هیچ طوریش نمیشه. یعنی طرب انگیز نیست براش، ولی چون مناسب مجالس لهو و لعب هست، نباید گوش داد.

جمع بندی:
صدایی رو گوش میدیم، اول باید دید که توی عرف، مناسب مجالس لهو میدونن؟! اگه جواب مثبته که کلا نباید گوش داد.
دوم اگر مناسب این مجالس نبود، ولی برای آدم طرب انگیز بود ، و ، دید که داره از حالت عادی خارج میشه، بازم نباید گوش بده.( خارج شدن از حالت عادی یعنی: خندش بگیره. گریه اش بگیره. رقصش بگیره)

اگر این دو خصوصیت رو نداشت، با خیال راحت گوش بدید.
( این اون چیزی بود که از دفتر رهبری دستگیرم شد)
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
از استارتر عذرخواهیم!:smile:

مجلسی که توش رقص باشه میشه مجلس لهو و گناه.
اهنگی که توی این مجالس میزنن میشه حرام. گوش دادنشون هم حرام هست.

مجلس لهو و لعب یعنی مجلسی که توش گناه هست.

پاسخی که خودم از دفتر رهبری دریافت کردم این هست:

یه وقت هست که کسی همینطور بدون هیچ اهنگی شروع میکنه اواز خوندن. اگر طوری بخونه که طرب انگیز باشه( یعنی از حالت عادی عادمو خارج میکنه. یعنی اینکه رقصش میگیره) . این صدا هم خوندنش حرامه هم شنیدنش. این میشه "غنا"
یه وقت هست که اهنگی هست که چنین خصوصیاتی داره. که اینم باز همون حکم رو داره.

بعضی از این صداهای غنا، توی عرف دیگه جا افتاده که مناسب این چنین مجالسی هست، ولی اگه ادم بشنوه، میبینه هیچ طوریش نمیشه. یعنی طرب انگیز نیست براش، ولی چون مناسب مجالس لهو و لعب هست، نباید گوش داد.

جمع بندی:
صدایی رو گوش میدیم، اول باید دید که توی عرف، مناسب مجالس لهو میدونن؟! اگه جواب مثبته که کلا نباید گوش داد.
دوم اگر مناسب این مجالس نبود، ولی برای آدم طرب انگیز بود ، و ، دید که داره از حالت عادی خارج میشه، بازم نباید گوش بده.( خارج شدن از حالت عادی یعنی: خندش بگیره. گریه اش بگیره. رقصش بگیره)

اگر این دو خصوصیت رو نداشت، با خیال راحت گوش بدید.
( این اون چیزی بود که از دفتر رهبری دستگیرم شد)

پس هیچی گوش ندیم دیگه :|

به هر حال موسیقی ، فیلم ، نقاشی و سایر هنرها یه سری حس هایی رو به فرد منتقل می کنه ... در واقع هیچ موسیقیی نیست که حسی رو منتقل نکنه و باعث تغییر حالت فرد نشه ! تمام آهنگایی که از وزارت ارشاد مجوز دارن هم تغییر حالت ایجاد میکنن !

شما وقتی مداحی گوش میدین ناراحت میشید و گریه می کنید ! یعنی از حالت عادی خارج میشید ... پس آیا نوحه خوانی حرامه ؟

یا مثلا سنج و شیپور و طبل زدن در محرم که باعث تهییج مردم میشه ، به هر حال اینکار در روحیه اشون بی تاثیر نیست و تغییر حالت ایجاد میکنه ! غیر از اینه ؟

واژه طرب انگیز یعنی فرح بخش ، نشاط آور ... آیا چیزی که باعث بهتر شدن روحیه بشه و طرب انگیز باشه اشکال داره ... اگر اینطور باشه هر نوع تفریحی که حال آدم رو تغییر بده ایراد داره .. هوم ؟؟؟!!!

به نظر میاد زمانی اشکال داشته باشه که فرد عقلش زائل بشه .. مثلا توی بعضی از داستان ها میخونیم که فلان پادشاه با شنیدن آوازی ، از خود بیخود شده و کاری رو غیر ارادی انجام داده !

اما در مورد مجلس رقص ... اگر این مجالس مختلط نباشه چی ؟ فقط مرد یا فقط زن باشن ؟ آیا رقص فی نفسه گناهه ؟

.
.
.

البته آیت الله صانعی معتقدند که غنا صرفا به محتوای شعر و موسیقی برمیگرده نه به آهنگش ...




پ.ن : بعدا پستارو منتقل می کنم تاپیک اصلیش ...
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
پس هیچی گوش ندیم دیگه :|

به هر حال موسیقی ، فیلم ، نقاشی و سایر هنرها یه سری حس هایی رو به فرد منتقل می کنه ... در واقع هیچ موسیقیی نیست که حسی رو منتقل نکنه و باعث تغییر حالت فرد نشه ! تمام آهنگایی که از وزارت ارشاد مجوز دارن هم تغییر حالت ایجاد میکنن !

شما وقتی مداحی گوش میدین ناراحت میشید و گریه می کنید ! یعنی از حالت عادی خارج میشید ... پس آیا نوحه خوانی حرامه ؟

یا مثلا سنج و شیپور و طبل زدن در محرم که باعث تهییج مردم میشه ، به هر حال اینکار در روحیه اشون بی تاثیر نیست و تغییر حالت ایجاد میکنه ! غیر از اینه ؟

واژه طرب انگیز یعنی فرح بخش ، نشاط آور ... آیا چیزی که باعث بهتر شدن روحیه بشه و طرب انگیز باشه اشکال داره ... اگر اینطور باشه هر نوع تفریحی که حال آدم رو تغییر بده ایراد داره .. هوم ؟؟؟!!!

به نظر میاد زمانی اشکال داشته باشه که فرد عقلش زائل بشه .. مثلا توی بعضی از داستان ها میخونیم که فلان پادشاه با شنیدن آوازی ، از خود بیخود شده و کاری رو غیر ارادی انجام داده !

اما در مورد مجلس رقص ... اگر این مجالس مختلط نباشه چی ؟ فقط مرد یا فقط زن باشن ؟ آیا رقص فی نفسه گناهه ؟

.
.
.

البته آیت الله صانعی معتقدند که غنا صرفا به محتوای شعر و موسیقی برمیگرده نه به آهنگش ...




پ.ن : بعدا پستارو منتقل می کنم تاپیک اصلیش ...

این آهنگو گوش بدید و بگید چطوریه!

http://hamedzamanimusic.net/dll/mp3/93/2/16/Fordo.mp3

و یا این یکی:
http://hamedzamanimusic.net/dll/mp3/10/22/Paydari.mp3

اینم گوش بدید و بگید ایا این دوتا با هم شادی ای که ایجاد میکنن یکی هست؟



http://dl.pop-music.ir/music/1393/Farvardin/Alireza Roozegar Ft Hesamodin - Nari Nari (128).mp3
 
آخرین ویرایش:

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
این آهنگو گوش بدید و بگید چطوریه!

http://dl.pop-music.ir/music/1393/Farvardin/Alireza Roozegar Ft Hesamodin - Nari Nari (128).mp3

اینم گوش بدید و بگید ایا این دوتا با هم شادی ای که ایجاد میکنن یکی هست؟

http://hamedzamanimusic.net/dll/mp3/93/2/16/Fordo.mp3


استغفرالله برادر ... شما از این آهنگها گوش میدین ؟ :D

اولی : شعرش که محتوا نداشت:weirdsmiley: ولی آهنگش خوب بود :D

دومی و سومی : خوب بودن ولی آیا به نظرتون این آهنگها شادی ایجاد میکنه ؟ :|


(شادی ایجاد نمیکنه ولی تغییر حالت ایجاد میکنه ! مثلا به شخصه هروقت آهنگ ای حرمت ملجا درمندگان رو میشنوم حالم دگرگون میشه ! تغییر حالته دیگه ؟:|)
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
استغفرالله برادر ... شما از این آهنگها گوش میدین ؟ :D

اولی : شعرش که محتوا نداشت:weirdsmiley: ولی آهنگش خوب بود :D

دومی : خوب بود ولی آیا به نظرتون این آهنگ شادی ایجاد میکنه ؟ :|

:d
کار به محتواش ندارم.
ببینین همین که میگیدی " استغفرالله" یعنی اینکه این مورد داره. ازین مورددارا ادم نباید گوش بده.
دومی هم که بنظر بنده حقیر حلاله. ولی بازم به شما بستگی داره( متناسب با تشخیص خودتون) . گذاشتم که همه آهنگارو یکی ندونید.

بعد میشه یه اهنگ شاد بزارید ببینیم منظورتون چی هست از شادی؟


اینم یه آهنگ شاد:

http://www.avaline.ir/فرهنگ-و-هنر/item/download/6138_c6dd61f43c54ad905c29f87b64e42664.html

گوش بدید ببینید استغفرالله داره یانه!
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
:d
کار به محتواش ندارم.
ببینین همین که میگیدی " استغفرالله" یعنی اینکه این مورد داره. ازین مورددارا ادم نباید گوش بده.
دومی هم که بنظر بنده حقیر حلاله. ولی بازم به شما بستگی داره( متناسب با تشخیص خودتون) . گذاشتم که همه آهنگارو یکی ندونید.

بعد میشه یه اهنگ شاد بزارید ببینیم منظورتون چی هست از شادی؟

:dاستغفرالله که شوخی بود وگرنه ما گوش میدیم ، موردم نداره ! شما هم گوش میدین :lol:

دومی و سومی که حلاله ولی الان بحث من اینه که فقط شاد شدن حرامه ؟ یا تغییر حالت ؟

مثال هم زدم ، آهنگ های مذهبی و نوحه ها باعث تغییر روحیه و گریه و ... میشه ! آیا این هم ایراد داره ؟ یا صرفا این که خوشمون بیاد و با آهنگه حال کنیم مورد داره ؟ :دی

آهنگ شاد ندارم الان ... شما آهنگایی که تو عروسیا میذارنو تصور کن .. یا آهنگای محلی شهرای شمالی یا جنوبی !

تقریبا گوش دادم ... البته هی زدم جلو ... شعر نداشت ؟ داشت ؟ :دی ... اینم مورد نداشت به نظرم:|
.
.
.
پ.ن : داشتم آهنگ "می کشیم "حامد زمانی رو گوش میدادم که برای غزه خونده ! اصلا محزون کننده نیست .. خیلی ریتم آهنگش فاز میده :||||| (این استغفرالله داره :دی)
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
:dاستغفرالله که شوخی بود وگرنه ما گوش میدیم ، موردم نداره ! شما هم گوش میدین :lol:

دومی و سومی که حلاله ولی الان بحث من اینه که فقط شاد شدن حرامه ؟ یا تغییر حالت ؟

مثال هم زدم ، آهنگ های مذهبی و نوحه ها باعث تغییر روحیه و گریه و ... میشه ! آیا این هم ایراد داره ؟ یا صرفا این که خوشمون بیاد و با آهنگه حال کنیم مورد داره ؟ :دی

آهنگ شاد ندارم الان ... شما آهنگایی که تو عروسیا میذارنو تصور کن .. یا آهنگای محلی شهرای شمالی یا جنوبی !

تقریبا گوش دادم ... البته هی زدم جلو ... شعر نداشت ؟ داشت ؟ :دی ... اینم مورد نداشت به نظرم:|
.
.
.
پ.ن : داشتم آهنگ "می کشیم "حامد زمانی رو گوش میدادم که برای غزه خونده ! اصلا محزون کننده نیست .. خیلی ریتم آهنگش فاز میده :||||| (این استغفرالله داره :دی)

1 - تغییر حالت ملاکه!
2- اگه تغییر حالت وجود نداره، مناسب مجالس عروسی و بزن بکوب نباشه.(( اصلاح میکنم: مجالس لهو و لعب و گناه))

فتوای آیت الله بهجت درباره رقص:
رقص زنان در مجلس زنان و رقص مردان در مجلس مردان ، حرام است.

/////////////

فقط رقص زن در مقابل شوهر حلال است.
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
1 - تغییر حالت ملاکه!
2- اگه تغییر حالت وجود نداره، مناسب مجالس عروسی و بزن بکوب نباشه.

اگه میشه واضح تر جواب بدین جناب مهندس ...

پس نوحه و آهنگ های مذهبی مث همون (ای حرمت ملجا درماندگان ) یا آهنگای مشابه که باعث تغییر حالت و محزون شدن میشه ایراد شرعی داره ؟؟؟؟


___________________________


چقدر پستاتونو ویرایش میکنید :|

اضافات :


(( اصلاح میکنم: مجالس لهو و لعب و گناه))

فتوای آیت الله بهجت درباره رقص:
رقص زنان در مجلس زنان و رقص مردان در مجلس مردان ، حرام است.

/////////////

فقط رقص زن در مقابل شوهر حلال است.

اصلاحتون که جواب من نبود ....

اما در مورد رقص :



پرسش: آيا رقصيدن گناه دارد؟


پاسخ:

نظر مراجع معظم تقليد در مورد رقص مختلف است.به نظر مرجع خود عمل کنيد :

1- آيت اللَّه بهجت و آيت اللَّه اراكى(ره)، رقصيدن زن در مجالس زنان و حتى براى شوهر را جايز نمى دانند.

2- حضرت امام خميني(ره) و آيت اللَّه فاضل(ره)و آيت الله شبيري زنجاني رقص زن را فقط براى همسر خود جايز مى دانند. در غير آن جايز نمى دانند، اعم از مجلس عقد و عروسى و يا مولودى‏ها.(1)

3- آيت اللَّه تبريزى(2) و آيت اللَّه خامنه‏ اى(3) و آيت الله صانعي (4) رقص را (چه براي خود و چه براي همسر و چه در مجالس) حرام نمى دانند، مگر اينکه مستلزم حرامى باشد ،مثلا با موسيقي حرام همراه باشد، يا در جلوي نامحرم صورت گيرد يا شهوت را تحريک کند.


منبع

سومیا بهترن :دی
 
آخرین ویرایش:

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
بله کاملا درسته ! ما هم الان داریم همینکارو میکنیم :|


اگه میشه واضح تر جواب بدین جناب مهندس ...

پس نوحه و آهنگ های مذهبی مث همون (ای حرمت ملجا درماندگان ) یا آهنگای مشابه که باعث تغییر حالت و محزون شدن میشه ایراد شرعی داره ؟؟؟؟

"ای حرمت ملجا درماندگان" به واسطه اینکه ادم به یاد امام رضا میفته، گریه اش میگیره!
من برم بعدا سر میزنم
 

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
"ای حرمت ملجا درماندگان" به واسطه اینکه ادم به یاد امام رضا میفته، گریه اش میگیره!
من برم بعدا سر میزنم

به هر حال ، آدم هر آهنگیو میشنوه یاد یه چیزی میوفته که حالش تغییر میکنه ! نوحه هم همینطوره ...

آهنگهای غمناک عاشقانه رو هم بعضیا گوش میدن و گریه میکنن ... احتمالا یاد عشقشون میفتن دیگه ... بعد بگیم این حرامه ولی اون نه ؟:|

وقتی یه سری نقاشی می بینید ... یکیش بهتون آرامش میده ، یکیش آشفته اتون میکنه ! یکیش غمگینتون میکنه .. یکی روحیه اتونو خوب میکنه ... هر کدومش یه تاثیری داره ...

آهنگم همینه دیگه ...غیر از اینه ؟ یا فیلم ... مثلا بگن فیلم طنز حرامه چون طرب انگیزه :|


بفرمایید ...
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
نه ببین داداش! این دوتا یکیه!
توی مجالس لهو و لعب، جوری آواز میخونن که همه بتونن همراش برقصنو عیاشی و کنن.
در کل هر آهنگی که مناسب مجالس لهو و لعب باشه حرامه! همه مراجع میگن.
حالا اقای گلپایگانی ، با جزییات قشنگ توضیح داده، اقای سیستانی با جزییات نگفته.
ببین توی سوال پرسیدن از بعضی مراجع باید این نکته رو مد نظر داشته باشی که سعی کنی سوالتو جوری بپرسی که طرف مجبور بشه همه جزییات رو بگه.اگه نگفت، خودت باید سوال کنی.
مثلا برای سوال اقای سیستانی، باید اینم پرسید که اگر موسیقی نباشه و فقط آواز خوندن باشه، ولی بازم مناسب مجالس لهو و لعب باشه، آیا بازم حرامه؟

الان اقای گلپایگانی این رو هم گفتن که اگر حتی قرآن و دعا و مداحی هم باشه ، ولی طوری خونده بشه که مناسب مجالس لهو و لعب بشه، گوش دادنش حرامه.
اقای سیستانی هم همین رو گفتن: موسیقی ای که مناسب مجالس لهو و لعب باشه حرامه.

خب دوتاش یکی نیست؟
ولی در کل، چیزیکه مناسب این مجالس باشه، حرامه.

درودآقای شهریاری
اولاکه فرق میکنه!چرا؟چونکه گرداندن صدادرگلوحرام است بااگرلهوی نباشدحرام نیست یکی نیست.
اینوتنها من نمیگم شمابه اسلاید45فایل پی دی اف خانم آمیتریس که زحمت کشیدن مراجعه کنین دقیقااشاره داره به اختلاف بین علما(فک کنم 45حالا پایین بالا خودتون پیداکنید:D)
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
اجاز هست برداشت شخصیمو بگم:redface:
زمانی پادشاهان برای خوش گذرانی وعیش ونوش وشهوترانی و...مجالسی ترتیب میدادندکه خوانندگانی چه مردوچه زن دراین
مجالس به مدح پادشاه واشعاری درباب می وساقی وجام وسبو باده وازاین جورخزعبلات میخواندند.ودراین مجالس
شاه واطرافیان به عیاشی وچیزایی که که نمیتونم بگم:Dمشغول میشدن.(همین اکس پارتی خودمون)
اینا تواون زمان وتوفرهنگ عرب وبه طورکلی جامعه اون موقع به این مجالس که توش اعمال قبیح صورت میگرفته میگفتن مجالس غنا!
غنادراصل یعنی موسیقی ولی به نظرمن یک اختلاط این وسط صورت گرفته وواژه ی غنابامجالس آنچنانی ترکیب شده.
حالابعضی علماازاساس مخالف آوازه خوانی هستندوبعضی دیگرشروطی گذاشتندکه خیلی هم کلیه!
به نظرمن موسیقی تااون شرایطی که عرض کردم نداشته باشه حرام نیست.البته نظرشخصی بنده است ممکنه 100دردغلط باشه;)
 

شهریاری 2

کاربر فعال تالار اسلام و قرآن
کاربر ممتاز
به هر حال ، آدم هر آهنگیو میشنوه یاد یه چیزی میوفته که حالش تغییر میکنه ! نوحه هم همینطوره ...

آهنگهای غمناک عاشقانه رو هم بعضیا گوش میدن و گریه میکنن ... احتمالا یاد عشقشون میفتن دیگه ... بعد بگیم این حرامه ولی اون نه ؟:|

وقتی یه سری نقاشی می بینید ... یکیش بهتون آرامش میده ، یکیش آشفته اتون میکنه ! یکیش غمگینتون میکنه .. یکی روحیه اتونو خوب میکنه ... هر کدومش یه تاثیری داره ...

آهنگم همینه دیگه ...غیر از اینه ؟ یا فیلم ... مثلا بگن فیلم طنز حرامه چون طرب انگیزه :|


بفرمایید ...

ببخشید برای مداحی رفتم.
نه ببینید صرفا به خاطر موسیقی مداحی یا آهنگ، یعنی اصلا بهتون نگن که درباره چی هست و بدون خواننده بخوان براتون بزارن، و شما گریه تون بگیره، این حرام هست. ولی ما برای محبت امام حسین (ع) گریه مون میگیره. نه به خاطر ناله کردن مداح.

بعدم من که نگفتم مثل روبات باشیم که:D!
ادم با دیدن منظره ای از طبیعت لذت میبره. با دیدن جنایات صهیونیست های ملعون، گریه اش میگیره و...
ولی خدایی! وقتی برای آدم یه آهنگ بندری میذارن، اصلا آدم نمیتونه بشینه و هیچ عکس العملی نشون نده! خب این اهنگ داره آدمو از حالت عادی خارج میکنه.

افتاد؟
 
آخرین ویرایش:

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
ببخشید برای مداحی رفتم.
نه ببینید صرفا به خاطر موسیقی مداحی یا آهنگ، یعنی اصلا بهتون نگن که درباره چی هست و بدون خواننده بخوان براتون بزارن، و شما گریه تون بگیره، این حرام هست. ولی ما برای محبت امام حسین (ع) گریه مون میگیره. نه به خاطر ناله کردن مداح.

بعدم من که نگفتم مثل روبات باشیم که:D!
ادم با دیدن منظره ای از طبیعت لذت میبره. با دیدن جنایات صهیونیست های ملعون، گریه اش میگیره و...
ولی خدایی! وقتی برای آدم یه آهنگ بندری میذارن، اصلا آدم نمیتونه بشینه و هیچ عکس العملی نشون نده! خب این اهنگ داره آدمو از حالت عادی خارج میکنه.

افتاد؟

ئه ؟ مداحی ؟! (شکلک گزیدن لب :دی )

نمیوفته متاسفانه ... مراجع باید یه آهنگ آپلود کنن ، نظرشونو به ما بفهمونن ..والا :|

من چهار تا آهنگ میذارم نظرتونو بگید : (البته الان آهنگ دم دستم نبود، اینارو از نت پیدا کردم ... شما یکم شدیدترشو تصور کن :دی)

اتفاقا نصف اونایی که گریه اشون میگیره ، به خاطر جو دادن مداحه و آهنگش و خاطرات بدشون و مشکلاتشون :|||||

شما نمیتونی بندری گوش بدی و بشینی ؟ :d والا ما در جمع بودیم ، گوش دادیم .. عین مجسمه هم چسبیده بودیم به صندلی .. مگه میشه آدم کنترل نداشته باشه ؟:|

لینک
لینک
لینک
لینک
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
اینی که میگم باگوشهای خودم شنیدم.
برنامه سمت خداچندسال پیش مهمان برنامه حجت الاسلام فلاجی پور.
بیننده ای پرسیدآیاموسیقی هایی ازتلویزیون تحت عنوان مجازپخش میشه اشکال شرعی داره؟وهمچنین مصداقی راجع به موسیقی
حلال بیان کنید.(فحوای سوال اون بیننده این بودبااندکی تغییر.نمیدونم 3سال پیش بود!4یا5 سال پیش:D)
جناب فلاحی پورفرمودندکه چون ازرسانه ملی پخش میشه دلیلی برحلال بودن نیست وبرای مصداقش هم فرمودند:
سرودپرچم جمهوری اسلامی ویا مثلاآهنگی که آقای گلریزبرای شهیدمطهری خونده حلاله!!!:surprised:
حسابشو بکنیدآدم شب ازسرکاربرمیگرده خونه تومسیرخونه سرزدازافق مهرخاوران گوش کنه.بعدبزاره رو ریپید:biggrin:
 

fati24

کاربر فعال تالار هنر ,
کاربر ممتاز
مداحا که الان تمام اهنگای خواننده ها رو میخونن....والا...:cool:
 

بهار00

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینی که میگم باگوشهای خودم شنیدم.
برنامه سمت خداچندسال پیش مهمان برنامه حجت الاسلام فلاجی پور.
بیننده ای پرسیدآیاموسیقی هایی ازتلویزیون تحت عنوان مجازپخش میشه اشکال شرعی داره؟وهمچنین مصداقی راجع به موسیقی
حلال بیان کنید.(فحوای سوال اون بیننده این بودبااندکی تغییر.نمیدونم 3سال پیش بود!4یا5 سال پیش:D)
جناب فلاحی پورفرمودندکه چون ازرسانه ملی پخش میشه دلیلی برحلال بودن نیست وبرای مصداقش هم فرمودند:
سرودپرچم جمهوری اسلامی ویا مثلاآهنگی که آقای گلریزبرای شهیدمطهری خونده حلاله!!!:surprised:
حسابشو بکنیدآدم شب ازسرکاربرمیگرده خونه تومسیرخونه سرزدازافق مهرخاوران گوش کنه.بعدبزاره رو ریپید:biggrin:


من شنیدم موسیقی که باعث تحریک نشه حلاله
 

m.abedi1986

عضو جدید
کاربر ممتاز
ببخشید برای مداحی رفتم.
نه ببینید صرفا به خاطر موسیقی مداحی یا آهنگ، یعنی اصلا بهتون نگن که درباره چی هست و بدون خواننده بخوان براتون بزارن، و شما گریه تون بگیره، این حرام هست. ولی ما برای محبت امام حسین (ع) گریه مون میگیره. نه به خاطر ناله کردن مداح.

بعدم من که نگفتم مثل روبات باشیم که:D!
ادم با دیدن منظره ای از طبیعت لذت میبره. با دیدن جنایات صهیونیست های ملعون، گریه اش میگیره و...
ولی خدایی! وقتی برای آدم یه آهنگ بندری میذارن، اصلا آدم نمیتونه بشینه و هیچ عکس العملی نشون نده! خب این اهنگ داره آدمو از حالت عادی خارج میکنه.

افتاد؟

میدونیدقضیه چیه؟من میگم آدم مرجع تقلیدداشته باشه ولی لااقل راجع به احکام حالاتاجایی که سوادش میکشه تفکرکنه.
مثلاحکم شراب مشخصه چون عقل انسان زایل میشه هرکی گفت حروم نیست بایدیکی بخوابونی تودهنش:D
یامثلاربا هرکی گفت رباحروم نیست دوتابخوابونی تودهنش:D:D
یاهرکی گفت ادرارنجس نیست سه تابخوابونی تودهنش یک مشت هم اشانتیون:D:D:D
جداازشوخی کیه که ندونه رباچه گندی به زندگی آدما میزنه.یاشرابخوری انسانو به چه نکبتی میکشونه.
ولی خداوکیلی من هرموقع موسیقی گوش میکنم هیچ حالت رقص وپایکوبی و... بهم دست نمیده نمیفهمم چراحرومه؟؟؟
البته موسیقی حرام داریم ها طبق مصادیقش مثلا شاهین نجفی کفرمیگه پس حرومه
یاآهنگهای جنسی وس ک س ی وغربیو غبرغربی حرومه وشکی درش نیست. هرکی گفت حلاله چارتا بخوابون تو دهنش;)
 
آخرین ویرایش:

₪آمیتریس₪

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اینی که میگم باگوشهای خودم شنیدم.
برنامه سمت خداچندسال پیش مهمان برنامه حجت الاسلام فلاجی پور.
بیننده ای پرسیدآیاموسیقی هایی ازتلویزیون تحت عنوان مجازپخش میشه اشکال شرعی داره؟وهمچنین مصداقی راجع به موسیقی
حلال بیان کنید.(فحوای سوال اون بیننده این بودبااندکی تغییر.نمیدونم 3سال پیش بود!4یا5 سال پیش:D)
جناب فلاحی پورفرمودندکه چون ازرسانه ملی پخش میشه دلیلی برحلال بودن نیست وبرای مصداقش هم فرمودند:
سرودپرچم جمهوری اسلامی ویا مثلاآهنگی که آقای گلریزبرای شهیدمطهری خونده حلاله!!!:surprised:
حسابشو بکنیدآدم شب ازسرکاربرمیگرده خونه تومسیرخونه سرزدازافق مهرخاوران گوش کنه.بعدبزاره رو ریپید:biggrin:

مگه صدا و سیما ،آهنگ های با مجوز رو پخش نمیکنه ...
توی وزارت ارشاد بر چه اساسی مجوز میدن ؟
مگه اینا فیلتر ندارن واسه مجوز دادن :|||
پس چه مملکت اسلامییه اگه صدا و سیماش اشتباه میکنه ؟:|||


.....بخوابونی تودهنش:D
....دوتابخوابونی تودهنش:D:D
....سه تابخوابونی تودهنش یک مشت هم اشانتیون:D:D:D
.....هرکی گفت حلاله چارتا بخوان تو دهنش;)

از چنگول و لگد هم در امر به معروف و نهی از منکر استفاده کنین ، جواب میده :D
 

bahargoli

عضو جدید
از استارتر عذرخواهیم!:smile:

مجلسی که توش رقص باشه میشه مجلس لهو و گناه.
اهنگی که توی این مجالس میزنن میشه حرام. گوش دادنشون هم حرام هست.

مجلس لهو و لعب یعنی مجلسی که توش گناه هست.

پاسخی که خودم از دفتر رهبری دریافت کردم این هست:

یه وقت هست که کسی همینطور بدون هیچ اهنگی شروع میکنه اواز خوندن. اگر طوری بخونه که طرب انگیز باشه( یعنی از حالت عادی عادمو خارج میکنه. یعنی اینکه رقصش میگیره) . این صدا هم خوندنش حرامه هم شنیدنش. این میشه "غنا"
یه وقت هست که اهنگی هست که چنین خصوصیاتی داره. که اینم باز همون حکم رو داره.

بعضی از این صداهای غنا، توی عرف دیگه جا افتاده که مناسب این چنین مجالسی هست، ولی اگه ادم بشنوه، میبینه هیچ طوریش نمیشه. یعنی طرب انگیز نیست براش، ولی چون مناسب مجالس لهو و لعب هست، نباید گوش داد.

جمع بندی:
صدایی رو گوش میدیم، اول باید دید که توی عرف، مناسب مجالس لهو میدونن؟! اگه جواب مثبته که کلا نباید گوش داد.
دوم اگر مناسب این مجالس نبود، ولی برای آدم طرب انگیز بود ، و ، دید که داره از حالت عادی خارج میشه، بازم نباید گوش بده.( خارج شدن از حالت عادی یعنی: خندش بگیره. گریه اش بگیره. رقصش بگیره)

اگر این دو خصوصیت رو نداشت، با خیال راحت گوش بدید.
( این اون چیزی بود که از دفتر رهبری دستگیرم شد)
البته باقی پست ها رو نخوندم! شاید در فرصتی مناسب باقی پست هارو خوندم! شاید هم خیر!
اما در رابطه با این پست شما!
با این توضیحی که شما فرمودین این طور از صحبت های شما برداشت میشه که صرفا اهنگ هایی که مخصوص مجالس عروسی هست حرام حساب میشه پس اهنگ های خواننده های اون ور ابی مثل ابی و داریوش و ... که سبک غمگین میخونن چون حالت رقص و حالت غیر عادی در انسان ایجاد نمیکنه(چون صرفا باعث ناراحتی میشه!) و مناسب مجالس لهو ولعب نیست پس گوش دادن اون مجاز هست!!!
البته باز اینجا سوالی برای شخص بنده مطرح میشه و اون اینکه پس تکلیف دف زدن چه میشود؟! معمولا در این جور مراسمات گاها اگر خیلی مراعات کنند از دف استفاده میکنن و گاها با این دفع هم رقصیدن هست!
اگر مشکل اهنگ را با ین موضوع رفع کنیم اما برای خود بنده مشکل رقصیدن حل نشده است!

اما نظر بنده این هست که موسیقی باید در جهت تعالی روح و یا ارمش روح و روان باشه در غیر این صورت اسمش رو میذاریم حرام!
مثلا اهنگ های غمگین که صرفا برای مخاطب خاصی که رفته یا شکست عشقی:دی که خوردیم گوش میدیم و حالت رقص هم نداره از نظر بنده گوش دادن اون هم مشکل داره! چون همه ی ما به این موضوع واقفیم که این جور از موسیقی ها تاثیرات خوبی در روح روان انسان نمیذاره و به نوعی باعث خودآزاری هست!! چون دائما حس و حالات منفی هست که به ادم القا میشه و کمتر دردی رو تسکین میکنه! اما همین اهنگ غمگین رو در روضه ها و یا مداح ها گوش میدیم بعد از این مراسمات حال روح کمی سبک تر میشه و کمتر اون حس افسردگی و استرس رو به انسان القا میشه(نمیدونم تونستم منظورم رو به خوبی برسونم یا خیر) پس مقایسه این دو نوع موسیقی غمگین درست نیست!

و همچینی اهنگ های شادی که مداومت در اون مارو از هدف تعالی روح خودمون که رسیدن به خداست دور میکنه و جوری صرفا فقط وقت گذرانی هست! "مثلا اهنگ خوشگلا باید برقصن اندی:دی:D" هیچ وجه مثبت در این اهنگ نیست جز یک شادی و هیجان کاذب و زدگذر!!

اما گاهی موسیقی ها و اوازهایی هست که احساس خوب و لطیفی رو به انسان القا میکنه که بعضا در موسیقی سنتی خودمون مثل اهنگ های استاد شجریان و ... کم و بیش دیدیم! یا موسیقی های بیکلام که ارامش بخش و دور کننده استرس هست!

البته موسیقی ارمش بخش روح هست اما موسیقی درست! موسیقی صرفا همین اهنگ هایی که گوش میدیم نیست! صدای طبیعت! صدای اب! صدای باران، صوت قران و ....
و اینکه خیلی از علمای عرفانی و .... ما که به موسیقی این چنینی گوش ندادن نه از گوش ندادن مُردن و نه افسردگی گرفتن!:smile:
سعی کنیم که گوشمون رو به شنیدن چیزهای خوب عادت بدیم!
 
آخرین ویرایش:
بالا