موج سبز ايران به افغانستان و عراق رسيد

!...

عضو جدید
کاربر ممتاز
مخالفان بارزاني در كردستان متاثر از جنبش سبزهاي حامي موسوي، رنگ آبي را به‌عنوان نماد انتخاباتي برگزيدند/ نمادهاي رنگي و برگزاري مناظره وضعيتي متفاوت به انتخابات افغانستان داده است.

: با وجود گذشت بيش از 40 روز از پايان انتخابات رياست‌جمهوري در ايران دامنه پيامدهاي متفاوت اين انتخابات، انتخابات كردستان عراق و افغانستان را نيز در بر گرفت.
به گزارش ايلنا، در انتخابات کردستان عراق كه انتخاب ۱۱۱ نماینده مجلس و رئیس دولت کردستان عراق انجام گرفت؛ مخالفان «مسعود بارزاني»، رئيس‌جمهور كنوني كردستان، رنگ «آبي» را براي تبليغات انتخاباتي خود برگزيدند. مخالفان بارزاني كه كانديداهاي مورد نظر خويش را در فهرستي موسوم به گوران - که به معنی «تغییر» است- معرفي كرده‌‌‌اند، مي‌گويند كه تحت تاثير «موج سبز» ايران اقدام به اين‌كار كرده‌اند.

در انتخابات افغانستان نيز طرفداران دکتر عبدالله عبدالله، رنگ آبی را به‌عنوان حمایت از وی انتخاب كرده‌اند، حامیان «حامد کرزی»، رئيس‌جمهوري افغانستان پرچم سه رنگ افغانستان را نشانه حمایت خود از کرزی قرار دادند و دیگر کاندیداي مطرح این دور از انتخابات یعنی «اشرف غنی احمدزی» نیز رنگ سفید که نشانه صلح و آرامش است، را رنگ انتخاباتی خود قرار داده‌اند. بدين ترتيب، سه رنگ انتخاباتي آبي، سفيد و پرچم ملي كه در انتخابات ايران جلوه‌گر بودند، در انتخابات افغانستان نيز جلوه‌اي متفاوت به رقابت‌هاي انتخاباتي بخشيده‌اند.
همچنين به‌رغم اينكه 25 روز به انتخابات افغانستان باقی مانده است، شور و شوق مردم افغانستان برای حضور در انتخابات بي‌سابقه و مانند انتخابات ايران، رقابت‌هاي انتخاباتي به خيابان‌ها كشيده شده است.
بنا بر اين گزارش، در بسياري از نقاط افغانستان، پرچم‌های افغانستان و آبی به چشم مي‌خورند كه نمايانگر رقابت شديد كرزي‏‌، رئيس‌جمهور كنوني و دكتر عبدالله عبدالله‏، وزير خارجه سابق افغانستان، رقيب جدي وي در اين انتخابات است.
كارشناسان رسانه‌اي افغانستان اعلام كرده‌اند كه عبدالله عبدالله با استفاده از رنگ آبي، همان بهره‌ای را که «ميرحسين موسوی»، در ایران از رنگ سبز برد، در رنگ آبی جست‌وجو می‌کند. رنگ آبي در پوشش زنان افغان نيز به‌طور وسيعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و به نظر مي‌رسد، عبدالله‌عبدالله از محبوبيت اجتماعي و عرفي اين رنگ‌ براي رونق‌دهي به تبليغات انتخاباتي خويش استفاده مي‌كند؛ مانند موسوي كه علاوه بر وجه مذهبي رنگ سبز‌ از محبوبيت اجتماعي و عرفي اين رنگ در ميان ايرانيان براي گسترش تبليغات و محبوبيت خويش استفاده كرد.
استفاده از نمادهاي رنگي توسط هواداران موسوي، سبب شد كه وي و هوادارانش به توطئه براي راه‌اندازي انتخابات مخلمي متهم شود، تاكنون خبري از رواج چنين اتهاماتي در انتخابات كردستان عراق و افغانستان منتشر نشده است.
از ديگر شباهت‌هاي انتخابات افغانستان و ايران مي‌توان به برگزاري مناظره‌ها اشاره كرد. در انتخابات افغانستان تاكنون عبدالله عبدالله و اشرف غنی احمدزی در اين مناظره‌ها شركت كرده‌اند و حامد كرزي هنوز نظر خود را در اين‌باره مشخص نكرده است.
گفتني است هواداران عبدالله‌ عبدالله در افغانستان عبارتند از گروه‌هاي مجاهدین که قبلا هم‌رزم او بوده‌اند، مخالفان دولت فعلي و گروهی از نخبگان که تصور می‌کنند با آمدن او تغییراتی در روند حکومت‌دارى و مديريت کشور ایجاد خواهد شد. همچنين بسياري از حاميان اين كانديدا ‌ افغان‌هاي فارسي زبان هستند.

حضور قدرتمند ائتلاف‌هاي حزبي و سياسي در انتخابات، مشاركت موثر مردمي و حضور گسترده زنان در انتخابات افغانستان از ديگر ويژگي‌هاي متفاوت انتخابات اين دوره افغانستان است كه البته مشابه وضعيت انتخابات اخير رياست‌جمهوري ايران است.
با اين وجود،‌ انتخابات افغانستان و ايران تفاوت اساسي با يكديگر دارند كه آن‌هم به حضور ناظران غربي در انتخابات افغانستان بازمي‌گردد، در حالي‌كه ايران به‌شدت مخالف حضور ناظران بين‌المللي در انتخابات‌هاي خويش است و آن را نماد نقض استقلال ملي مي‌داند.
حامد کرزی یکی از نخستين روسای دولتی بود که پیروزی احمدی نژاد را در انتخابات دهم تبریک گفت. این اقدام انتقادهایی را توسط برخی احزاب و مطبوعات افغانستان برانگیخت. آن‌ها اعلام كردند كه كرزي بايد صبر مي‌كرد و پس از تاييد انتخابات توسط شوراي نگهبان به احمدي‌نژاد تبريك مي‌گفت.

منبع
 
بالا