مهندسی صنایع در یک محل صنعتی

melmdoost

عضو جدید
مهندسین محترم سلام
امروز میخام یه بحث داغ ، کاربردی و جذاب رو که واسه همه مهندسین صنایع جالب هستش رو شروع کنیم که باعث میشه هم مروری داشته باشیم رو مباحث صنایع و هم یه تجربه کاری میشه واسه کسایی که تازه میخان کا خودشونو شروع کنن و دنبال ابتکارن و میخان توی محل کارشون یه خودی نشون بدن.
خوب حالا بریم سر اصل مطلب
محل صنعتی ما یه کارخونست که تو کاره سازه های تمام پیچ و مهره ایه .تقریبا روش جدیدیه چون بیشتر سازه های کنونی از نوع جوش هستن .بعدا معایب سازه های تمام جوش و مزیت های سازه های تمام پیچ و مهر های رو براتون میگم.

خوب حالا میخام از اون محل صنعتی براتون بگم که چجوریه و چجوری داره کار میکنه
بعدش هم مسائل و راهکارهای مهندسی صنایع رو بررسی می کنیم
این محل صنعتی 6 تا سوله تولیدی داره که زیر نظر 6 تا پیمانکار کار میکنن و هر پیمانکار هم حدود 20 تا کارگر داره. کارمندان قسمت اداری که شامل تولید و کیفیت ،تدارکات ، تضمین کیفیت ، مدیر یت ، مالی و اداری هستن در حدود 30 نفر می باشن.
هر پروژه ای که توسط مدیر بازرگانی تعریف میشه برای اینکه زودتر به نتیجه برسه بوسیله رئیس تولید بین این پیمانکاران تقسیم کار میشه و هر کدام ازونا یه قسمت از کار رو به عهده دارن برای هر پروژه هم یه مسئول پروژه تعریف میشه تا بتونه کار های مربوط به هر پیمانکار و هر پروژه رو به عهده بگیره و زیر نظر رئیس تولید شرکت کار می کنند.کنترل کیفی این محل صنعتی از دو بخش تشکیل شده و شامل دو قسمت کنترل ابعادی و کنترل جوش می باشد.

حالا مشکلاتی که تو این کارخونه هستو میگم تا یکی یکی اونا رو بررسی کنیم و به نتیجه نهایی که همون بهبود مستمر هست برسیم.
1- عدم محاسبه توان خروجی هر سوله و درنتیجه کل کارخانه(سوله ها باهم برابر نیستن)
2- عدم محاسبه مروبط به تعداد نیروی انسانی بهینه در محل صنعتی
3- عدم چیدمان صحیح تجهیزات و دستگاهها در سالنهای تولید و پرت فضا و جابجایی بیش از حد
4-نبود سیستم کدینگ انبار محصولات اولیه
5- در بعضی از مواقع برگشت محصول از محل نصب به کارخانه بدلیل عدم تطابق سوراخهای تیرها و ستونها برای زدن پیچ و مهره درنتیجه کلی هزینه جابجایی و دوباره کاریها
6-نبود انبار محصولات و دپوی محصولات در خود سوله ها در نتیجه کمبود جا برای تولید بیشتر
7-عدم استفاده از نقاله در جابجایی ها و استفاده بیش از حد از جرثقیل سقفی
بقیه مشکلات رو در جلسه بعدی میگم

مراحل تولید هم بقرار زیره:
1- ورق آلات از انبار اورده میشوند 2- تسمه سازی 3- مونتاژ ستون -تیر -بادبند 4- ساخت متعلقات 5- نصب متعلقات روی بدنه اصلی 6- رنگ آمیزی 7-بارگیری و نصب در محل بوسیله پیچ و مهره

حالا اگه هر کسی نظری ایده ای سوالی داره عنوان کنه تا باهم بررسیش کنیم;):)
 

Arohallah

عضو جدید
شرکت شما ایزو9001 داره ؟؟رو ی مهندسی کیفیت کار کردین؟؟سیستم مدل سازی و نقشه کشی شما چطوری ؟؟؟شبکه کام÷یوتری دارین؟/
 

narbeh

عضو جدید
مهندس مشکلاتی رو که اشاره کردی می خوای راجع به راه حل هاش با هم بحث کنیم؟
مثلا می خوای بدونی چه جوری output هر سوله رو بدست بیارین؟
من کلم می خوام بدونم هدف تاپیک چیه؟ ما توش چه کاری باید انجام بدیم؟
 

mohammad_fm1367

عضو جدید
مهندس مشکلاتی رو که اشاره کردی می خوای راجع به راه حل هاش با هم بحث کنیم؟
مثلا می خوای بدونی چه جوری output هر سوله رو بدست بیارین؟
من کلم می خوام بدونم هدف تاپیک چیه؟ ما توش چه کاری باید انجام بدیم؟
من فکر میکنم اکثر مشکلاتی که هست به دلیل عدم وجود طرحریزی هستش و اگه کار شما فصلی باشه میشه با هزینه کردن ۸۰درصد مشکلات را حل کرد و اگه روش تولید و توضیحات دیگر را بدهی بیشتر میشه بحث میشه کرد
اگه بتونی این تاپیک رو خوب هدایت کنی بهترین تاپیکی میشه که تا الان دیدم
با تشکر منتظر اطلاعات بعدی شما و نظر سایر مهندسین هستم;):)
زنده باد مهندسان صنایع:):gol:
 

بهبود

عضو جدید
عجب کارخونه ای

عجب کارخونه ای

با سلام
اول از همه باید بگم که بسیار متاسفم که یه همچین کارخونه ای افتتاح شده:biggrin:
همونطور که مهندسین گرام فرمودند اصلی ترین مشکل این کارخونه بعد از مدیریت که حاضر به شروع به کار این کارخونه کرده می توان گفت که عدم طراحی مناسب کارخونه زمینه ساز این همه مشکل شده که پیشنهاد میشه هر چه سریعتر یه تیم از کلیه 6 پیمانکار و مدیران و ... تشکیل گردد و در قالب یک تیم بعد از شناسایی مشکلات با برنامه ریزی و هدف بندی و ... یک طرح ریزی مجدد جانانه با در نظر گرفتن سیستم نت و کنترل کیفیت و محاسبه دقیق نیروی انسانی و ظرفیت وفضا و ... انجام بشه تازه پیشنهاد میکنم که از مهندسین صنایع فعال در باشگاه مهندسین ایران استفاده کنن قول میدم بخش اعظم این مشکلات یکجا حل بشه.
 

melmdoost

عضو جدید
سلام به مهندسین عزیز
خوب من میخام یکی یکی جواب دوستان رو بدم بعدش هم بر میگزدم سر موضوع اصلییمون
Arohallah: آره این شرکت در آستانه گرفتن گواهینامه ISO9001:2008 از نظر سیستم نقشه کشی مشکلی نیست چون یکی از خبره ترین افراد ایران مشاور و مدیر فنی این شرکت هست.سازه هایی که طراحی میکنه در عین سبکی ، با استحکام هم هست.
متاسفانه هنوز سیستمها بهم لینک نیستن اما درهر قسمت حداقل یک سیستم وجود داره.
در زمینه کیفیت هم توضیخ می دم:smile:

NARBEH: بله چون مشکلات این مجتمع صنعتی رو،توی هرجای دیگه ای هم میشه دید و فقط ما مهندسای صنایع هستیم که با دید خاصی که داریم میتونیم اونا رو ببینیم و حلشون کنیم.;)

MOHAMMAD_FM1367: سلام خیلی ممنون نظر لطف شماست.نه کار این شرکت فصلی نیست همیشگیه و همونطور که گفتم چون روش جدیدی تو ساخت و ساز سازه های فلزی داره از نظر مشتری و فصل و تولید مشکلی نداره و شایدم همین موضوع باعث بشه که خیلی از مودا ها ، هزینه ها ، .. از نظر پنهون بمونن:smile:

بهبود: در جواب شما باید بگم که متاسفانه این محل صنعتی چون در طول چندین سال هی یکی یکی به سوله هاش اضافه شده به این شکل دراومده و در اثر همون تقاضای زیاد، که اشاره کردم ، مدیریت هم فقط به تولید فکر میکنه و لا غیر.

خوب راه حلهایی که میشه برای کنترل کیفیت و عیب یابی پیشنهاد کرد :
1- استفاده از نمودار پارتو در تشخیص علل بالقوه و باالفعل
2-استفاده از نمودار علت و معلول برای شناسایی مشکلات و برطرف کردنشون

ببینید هدف همه شرکتها و موسسات بهبود مستمره تا بتونن در برابر رقبا قد علم کنن و حتی از ونا جلوبزنن. ما در اینجا میخایم برای این شرکت و شرکتای مشابه راه حل بدیم ،بررسی کنیم ، اجرا کنیم و نتیجشو به عنوان تجربه تو کوله بارمون بندازیم.
خوب من امروز داشتم روی این موضوع کار میکردم که چطور مقدار تناژ استاندار خروجی هر سوله رو محاسبه کنم به یه نتیجه هایی م رسیدم الان صورت مسئله رو براتون میگم:
ببینید ما برای ساخت یه سازه پیچ و مهره ای باید این محصولاتو بسازیم
1-ستون 2-تیر 3-بادبندها 4-متعلقات محصولات 5- سقف
هر کدام از این محصولات به طبع مراحل ساخت مخصوص به خود دارند بعلاوه اینکه ضخامت ورق مصرفی در اونها و تعداد و اندازه هر کدام ازین محصولات منحصر بفرده یعنی از یک پروژه به پروژه بعدی فرق میکنه .....(اصلا بزارین خیالتونو راحت کنم تولید این شرکت تولید نابه JIT چون تا سفارش نباشه چیزی ساخته نمیشه و از انبار کردن هم خبری نیست،مشتری سفارش میده و ظرف موعد مقرر سازه ساخته میشه.)
و اینه که محاسبه رو یخورده سخت میکنه یعنی نمیشه بطور حتم مقدار دقیق تناژ و استاندارد خروجی هر سوله رو محاسبه کرد ولی میشه از میانگین استفاده کرد.همونطور هم گفتم هر پروژه به چندین قسمت تبدیل میشه مثلا ستونها رو یک پیمانکار میسازه تیر رو یکی ،بادبند هم .....
من از روش ارزیابی کار وزمان استفاده کردم یعنی اومدم فعالیتها رو زمانسنجی کردم و زمان استانداردو بدست اوردم.و از تقسیم کردن زمان استاندارد بر زمان در دسترس خروجی رو برای هر محصول بدست آوردم.

راستی بنظر شما چطور میشه از اکسل توی این کار استفاده کرد؟
فکر کنم بتونم از رگرسیون چند متغیره استفاده کنم یا حتی از تحلیل حساسیت برای تعین تولید بهینه

و اینکه آیا میشه اینجا از کنترل پروژه استفاده کرد ؟؟ جوریکه دستو پا گیر نباشه ، و واقعا عملی باشه:warn:

خوب بنظر شما دیگه چه کارهایی میشه انجام داد تا به بهبود مستمر ادامه بدیم؟؟؟;):):biggrin:
 

melmdoost

عضو جدید
سلام خدمت همه مهندسین عزیز این سایت
این هفته واقعا سرم شلوغ بود خیلی کارا کردم.راستش هر چقدر بیشتر پیش میرم و از چیزایی که تو دانشگاه و اینترنت و کتابهایی که خوندم استفاده م یکنم بیشتر از صنایع خوشم میاد.
من تونستم یه سیستم انگیزشی د رراستای خط مشی و اهداف کیفیت این سازمان بنویسم که از قضا مورد تشویق مدیریت هم قرار گرفتم.
اونم به این طریقه که اگه تولید بیشتر از 500 تن در ماه شد، مابه تفاوتش را حساب می کنیم،سپس اون مقدارو ضربدر قیمت فروش هر واحد می کنیم .
در مرحله بعدی 1% اون مقدار به عنوان مبلغ ثابت در نظر گرفته میشه که به عنوان مبلغ پاداش هستش. بعدش به هر بخش تو سازمان با توجه به ساختار سازمان و تعداد نفرات هر بخش یه وزنی دادم.خوب حالا فقط کافیه اون وزن در مقدار اختصاصی هر بخش ضرب بشه تا مقدار پاداش اون بخش مشخص بشه.نسبت روئسا به پرسنل هم 2به 1 هستش .
راستش رمز موفقیت تو هر کاری اینه که برای جز جزش اهمیت قائل بشی و اونو جزیی از خودت بدونی بیشتر جاها به کارمندا اهمیت نمیدن و همین باعث میشه که کارمندها هم دل بکار نمیدن و درنتیجه نه از نوآوری و تلاش خبری هست نه بهبود مستمر
منتظر نظرات و طرحهای کاربردی شما هستیم;)
 

بهبود

عضو جدید
ای ول

ای ول

سلااااااااا...م
مهندس عزیز اگه کسی منکر تاثیر سیستمهای مختلف انگیزشی بشه واقعا باید به دانش مدیریتش شک کرد. البته این رو باید متذکر بشم که هر چیزی جایی داره مثل مصرف دارو، درسته که در تاثیر دارو شکی نیست ولی اگه در ساعت خودش و به موقع استفاده نشه تاثیرش در درمان بیماری بسیار کاهش پیدا میکنه.
مهندس عزیز اینها رو گفتم که به اینجا برسیم که مشکل اصلی این کارخونه چیه به نظر شما با این سیستم انگیزشی مشکلش حل میشه؟ آیا شما مشکل تولیدی دارید؟ نباید همه چیز با هم قاطی بشه. متاسفانه بیشتر مدیران سازمانهای ایرانی دوست دارند نتیجه هزینه ای که میکنند رو زود ببینن.
پیشنهاد میکنم ابتدا تکلیف خودتون رو مشخص کنید که چه مشکلاتی رو مشاهده می کنید که این هم با همون تیمی که گفتم قابل دسترسی است و بعد بایستی با تعریف پروژه های مناسب که خروجی آن حل مشکلات یافت شده باشد که در تعریف پروژه و واگذاری اون و قطعاً سیستم انگیزشی که تا حالا حل مشکلات به این شکل جواب داده همچنان که در سازمانهای بزرگ در حال اجرا است و بعد از آن هم با زمانبندی مناسب با توجه به اولویت بندی انجام شده یک برنامه مناسب برای اون کارخونه که با توجه به آنچه گفتین مدیر حرف گوش کنی داره تعریف کنین.

یا حق
 
بالا