[مهارت های خانه داری ] -نکات ریز خانه داری

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]بوگیرهای طبیعی یخچال
[/h]

حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که در یخچال را باز کنید و بوی بد یخچال کاری کند که کارتان سریع انجام دهید و تا حد امکان به آنجا باز نگردید .
این بوی بد می تواند دلایل مختلفی مانند خرابی یخچال یا زیاد ماندن غذاهای مختلف در داخل آن داشته باشد. بهتر است که برای رفع آن هر چه سریع تر اقدام کنید. چرا که ممکن است غذاهای سالم شما را نیز خراب کند. در ادامه به برخی از راه هایی که می توانید به کمک آن این بوها را نابود کنید اشاره می کنیم .

جوش شیرین استفاده کنید . مقداری جوش شیرین را در ظرف ریخته و آن را درون یخچال بگذارید .
همچنین می توانید یک تکه ذغال را در یک پارچه توری بپیچید و در یک گوشه از یخچال و فریزر بگذارید بماند . این روش بسیار موثر تر از هرنوع بوگیر یخچال است که در مغازه ها می فروشند و این تکه ذغال می تواند سالها در یک گوشه از یخچال شما بماند و خاصیت بوگیری خود را از دست ندهد .

بوگیرهای طبیعی :

آب گوجه فرنگی:
پس از دور ریختن غذاهایی که بر اثر فاسد شدن بو ایجاد کرده است، ابتدا قسمت داخل یخچال را با اسفنج یا پارچه آغشته به آب گوجه رقیق نشده خوب تمیز کنید، سپس با آب ولرم آن را تمیز و خشک کنید.اگر بو برطرف نشد، این کار را با آب گوجه یا سرکه تکرار کنید .

اسانس وانیل:
یکی از بهترین بوگیرهایی که میتوانید از آن استفاده کنید اسانس وانیل است. برای اینکه بتوانید از آن به بهترین روش استفاده کنید باید مقداری پنبه را به اسانس وانیل آغشته کنید و آن را در گوشه ای از یخچال قرار دهید .

لیمو:
یکی دیگر از بهترین بوگیرها لیمو است. بعد از اینکه غذاهای بودار را از یخچال خارج کردید بهتر است تا یک لیمو را برش زده و درون یخچال قرار دهید. همچنین می توانید یک پارچه را به آب لیمو آغشته کنید و آن را چند ساعتی داخل یخچال قرار دهید .

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] چطور مبلمان چرمی را تمیز کنیم؟
[/h]





مبل‌های چرمی به دلیل راحتی طرفداران زیادی دارند. آشنایی با طرز نگه‌داری از آن‌ها به حفظ زیبایی و دوامشان کمک می‌کند. برای این منظور :

گوشه‌های مبل را جاروبرقی بزنید و آن‌ها را همیشه تمیز نگه دارید.
اولین مرحله در حفظ درخشش مبل‌های چرمی به مدت طولانی، تمیز نگه داشتن آن‌هاست. برای این منظور لازم است هر هفته از دستمال خشک و جاروبرقی استفاده کنید و به محض ریختن مواد غذایی آن را تمیز کنید.



از آب زیاد، حلال‌های تمیزکننده، صابون یا آمونیاک استفاده نکنید.
از جمله اشتباهات افراد استفاده از آب زیاد و صابون برای تمیز کردن مبلمان چرمیست. این روش باید صددرصد کنار گذاشته شود چون سطح چرم را به مرور از بین برده و باعث ایجاد ترک و شکستن آن می‌شود.
از تمیزکننده‌ها و حلا‌ل‌های قوی مانند آمونیاک استفاده نکنید. آن‌ها رنگ چرم را از بین برده، آن را سفید می‌کنند. حتی در صورت وجود لکه از مقدار خیلی کمی آب استفاده کنید و نگذارید رطوبت آب روی چرم باقی بماند.



از قرار دادن چرم در معرض مستقیم آفتاب و در کنار شومینه خودداری کنید.
آفتاب و حرارت به چرم‌های طبیعی آسیب می‌رسانند. در صورتی که مبل در کنار یک پنجره آفتاب‌گیر قرار دارد، از پرده استفاده کنید.
مبل را از کنار شومینه دور کرده، در جای خنک‌تر قرار دهید.



هر چند وقت یک بار قسمت‌هایی را که برای خواندن روزنامه، تماشای تلویزیون و بازی ایکس باکس زیاد استفاده می‌کنید، از نظر فرسودگی چک نمایید و از سفت بودن محتویات داخل مبل مطمئن شوید.



مراقبت و روش‌های نگه‌داری از بعضی چرم‌ها متفاوت است.
از فروشنده در زمان خرید مبلمان چرمی، در مورد جزئیات چرم و نحوه نگه‌داری بهتر، سوال کنید.



مواد قابل اشتعال و نوک تیز را از مبل دور کنید.

منبع : hamshahrionline.ir

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2]پرده های منزلتان را ضد آلرژی کنید !
[/h]


برخی افراد تصور می‌کنند که پرده تنها کالایی برای جلوگیری از تابیدن نور یا حجاب دور خانه است. اگرچه جنس و ظاهر پرده ظاهر بسیار زیبایی را به داخل و خارج خانه می‌بخشد اما توجه به تاثیر جنس پرده بر سلامت فرد هم اهمیتی خاص دارد. یکی از مهم‌ترین تاثیراتی که پرده منازل و سایر اماکن بر سلامت افراد می‌گذارد، حساسیت‌های تنفسی است...



واکنش‌های آلرژیک زمانی رخ می‌دهند که بدن به مدت طولانی و مداوم با آلودگی‌ها، ذرات گردوغبار و به‌طور کلی مواد حساسیت‌زا در تماس باشد. بدن واکنش خود را به این مواد با خارش، آبریزش بینی، اشک، گرفتگی بینی، عطسه و سرفه از درجه خفیف تا شدید نشان می‌دهد. گاهی هم حساسیت فرد تاحدی است که راه‌های هوایی او بسته می‌شود. افرادی که سابقه حساسیت‌های تنفسی دارند باید مراقب باشند در معرض این مواد تحریک‌کننده قرار نگیرند تا علایم حساسیت در آنها مجددا شکل نگیرد. به همین منظور توصیه می‌کنیم منزل و محل کار خود را نسبت به این آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا) ایمن كنید :



- پرده‌های سبک و قابل شست‌وشو : یکی از مهم‌ترین مکان‌هایی که مواد حساسیت‌زا در آن تجمع می‌یابند پرده‌ها هستند. بهار که فصل گرده‌افشانی گیاهان است، پرده‌ها می‌توانند محل تجمع این ذرات حساسیت‌زا باشند. در شهرهای مختلف هم ذرات آلوده و گردوغبار در هوا معلق‌اند که این ذرات هم در میان الیاف پرده جایگیر شده و می‌توانند زمینه‌ساز واکنش‌های آلرژیک باشند پس توصیه می‌کنیم افرادی که حساسیت تنفسی دارند حتما پرده‌هایی را به پنجره منازل یا محل کار خود بیاویزند که به راحتی شسته شوند. یادتان باشد پرده‌هایی که الیاف ضخیم و معمولا گران‌قیمت دارند برای شست‌وشو باید به مغازه‌های خشکشویی فرستاده شوند که برای اکثر خانواده‌ها هزینه‌بر است و افراد ترجیح می‌دهند آنها را عید به عید به خشکشویی ببرند و همین امر تجمع آلرژن‌ها و مایت‌ها (حشرات ریزی که در گردوغبار سکنی می‌گزینند) را افزایش‌ می‌دهد.



یادتان باشد سطوح سخت، چربی گردوغبار و مایت‌‌ها را کمتر به خود جذب می‌کنند بنابراین می‌توانید بلافاصله بعد از پنجره‌هایی که زیاد باز می‌گذارید از کرکره‌های چوبی عمودی استفاده کنید و روی آن پرده‌های معمولی بکشید.




- کرکره :
کرکره‌های قابل شست ‌و شو هم برای قرار گرفتن پشت پنجره گزینه خوبی هستند. در مورد کرکره بهتر است انواعی را تهیه کنید که عمودی باشند زیرا طبقه‌های افقی کرکره‌ هم سطح مناسب برای تجمع موادحساسیت‌زاست.




-از سر جاروبرقی کمک بگیرید : بسیاری از خانواده‌ها تنها از سر اصلی و سر باریک جاروبرقی استفاده می‌كنند در صورتی که قدیمی‌ترین جاروبرقی‌ها هم سری را برای تمیز کردن گردوغبار پرده‌ها دارند، هربار خانه را تمیز می‌کنید با جاروبرقی پرده‌ها را هم تمیز کنید تا مواد حساسیت‌زا کمتر روی پرده‌های خانه جذب شوند.

منبع:salamat.ir

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=2] فوت و فن خانه داری برای خانم هایی که وقت ندارند
[/h]

اگر جزو کسانی هستید که به دلیل درهم برهم بودن خانه، با خوردن زنگ منزل دچار دستپاچگی می‌شوید و تمایلی به جواب دادن ندارید، از این روش ها کمک بگیرید.
1- روز را به محض بیدار شدن، با مرتب کردن بستر شروع کنید. با صرف 3-2 دقیقه وقت برای مرتب کردن ملحفه و انداختن روتختی، همیشه اتاق‌خوابی مرتب خواهید داشت.


2- از اعضاء خانواده بخواهید هر چیزی را که برمی‌دارند، سرجای خود بگذارند.
هر چیزی که خراب می‌کنند، تعمیر کنند.
هر چیزی که می‌پوشند را تمیز کنند.
موارد فوق را به عنوان مقررات و برای یادآوری در جایی که همه بتوانند ببینند، نصب کنید.
افراد را به جمع و جور کردن وسایلی که از آن‌ها استفاده می‌کنند، عادت دهید.
3- برای رسیدن به استقلال به کودکان آداب خانه‌داری را بیاموزید.
4- اسباب‌بازی‌های اضافی را جمع کنید. هر چند هفته یک بار جای آن‌ها را با اسباب‌بازی‌های جمع شده عوض کنید تا برای کودکان تازگی داشته باشند. این کار از میزان ریخت‌و‌ پاش‌ها کم خواهد کرد.

5- بعد از صرف شام، افراد را به مشارکت در جمع کردن وسایل عادت دهید. این که هر کس 15 دقیقه به جمع کردن وسایل بپردازد و هر چیز را در جای خود قرار دهد. یک ربع، وقت زیادی از افراد نمی‌گیرد ولی در مرتب بودن خانه تاثیر زیادی دارد.

6- اشیائئ که زود خاک به خود می‌گیرند را محدود کنید، آن‌ها را پشت ویترین قرار دهید یا به چند مورد شیئ تزیینی اکتفا کنید.
7- سعی کنید هر چند وقت یک بار برای تمیز کردن خانه از شرکت‌های خدماتی کمک بگیرید.
اگرچه خانم‌های خانه‌دار معمولا برای سال جدید اقدام به این کار می‌کنند، ولی اگر از هزینه‌های اضافی دیگر بزنید و هر دو هفته یک بار از این افراد کمک بگیرید، متوجه تفاوت محسوس آن و راحت‌تر تمیز نگه داشتن خانه در این فاصله خواهید شد.

منبع : hmshahrionline.com

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهترین شلوار جین را برای خود بخرید
برای اغلب جوانان، شلوار جین با ارزشترین لباس داخل کمد محسوب میگردد.معمولا این توجه بدلیل گران قیمتی و یا زیبایی آن نبوده، بلکه بعلت تطبیق پذیری و همه جا پوش بودن آن می باشد. شما میتوانید شلوار جین را در خانه، محل کار و گردشها و میهمانی های غیر رسمی بپوشید. برخلاف این سودمندی یافتن مناسبترین آن آسان نیست.

با این شرایط زمانی که بدنبال شلوار جینی مناسب برای خود میگردید چکار باید بکنید؟ گذشته از قیمت چند نکته زیر را نیز باید بخاطر بسپارید.

انتخاب صحیح...

به دنبال جین های مستقل از زمان بگردید

گفتن اینکه چه نوع شلوار جینی سال بعد مد خواهد شد مشکل است، اما با برگزیدن مدلهای آزموده شده و استیل های واقعی جین میتوانید شلواری را انتخاب کنید که سالها شیک و مطابق با روز باقی بماند. در زیر سه مثال کلاسیک آورده شده است:

جینهای آبی اورجینال: از شلوارهای کار زبر و با دوام ساخته شده و اکنون فراگیرترین لباسی است که می توانید داشته باشید.

جینهای آبی مقداری کم رنگ شده: این نوع غیر رسمی تر از هر نوع دیگر بوده و میتوان آنرا همراه با یک کت اسپرت و پیراهن شیک بر تن نمود.

جینهای چروک: نوع سنگ شور شده قهوه ای یا جین چروک آبی. این مدل شیک تر از انواع معمولی جین بوده و همه پوش تر و معمولا مد می باشد.

رنگهای تند تر مانند قرمز محدودیت زمانی داشته و همیشه مد نیستند. همچنین باید از رنگهای سفید و مشکی اجتناب کنید. جینهای مشکی خیلی زود از مد می افتند و جین سفید نیز تا زمانیکه دون جانسون نباشید نیازی به خریداریش نخواهید داشت.

توجه کنید که چه وقت قرار است آن را بپوشید

راحتی شلوار جین در تن مهمترین مسئله آن بشمار میرود. درنهایت شیک ترین شلوار جین هم اگر در آن راحت نباشید، باعث نامتناسب بنظر رسیدن شما خواهد شد. با این حال درنظر داشتن اینکه چه وقت و کجا میخواهید شلوار جین خود را بپوشید، در روند انتخاب آن کمک بسزائی بشما خواهد نمود.

برای مثال اگر در محل کار فقط کت و شلوار می پوشید، ممکن است شلوار جین خود را صرفا برای قدم زدن اطراف منزل و یا گردش استفاده کنید که این به معنای داشتن محدودیتهای کمتر هنگام برگزیدن نوع و ظاهر شلوار است. با اینحال اگر در محیط کاری شما پوشیدن شلوار جین مجاز باشد، ممکن است بخواهید همیشه جین بپوشید که در این صورت باید در انتخاب شلوار خود دقت بیشتری نموده و معیارهای مهم تری را در نظر بگیرید. در هر دو حالت مطمئن شوید که شلوار جین شما با کفشها یا پوتینهایتان همخوانی داشته باشد.

شلوار جینی با جلوه انتخاب کنید

فقط به این دلیل که میخواهید نوع کلاسیکی را خریداری کنید، حتما نباید شلوار جینی خسته کننده را برگزینید. مدلهای کلاسیک شیک در عین حال میتوانند جلوه نیز داشته باشند. مثلا میتوانید نوع راسته، مخروطی شکل و یا پاچه گشاد آنرا انتخاب کنید.

شلواری کاملا اندازه را خریداری نمایید

فرقی نمی کند شلوار جینی که انتخاب می نمایید چقدر زیبا و شیک باشد، اگر برایتان بزرگ یا کوچک باشد، باعث خنده دار شدن شما خواهد شد. ابتدا مطمئن شوید که پاچه و کمر آن زیاد تنگ نباشد. همچنین باید در آینه ببینید که پشت شلوار هم خوب ایستاده باشد. یادتان باشد، اگر به شما نمی آمد، یکی دیگر را امتحان کنید.

به علاوه چون شلوارهای جین ممکن است آب رفته و کوچک شوند بهتر است که کمی قدش را بلند تر انتخاب کنید. این کار بشما امکان میدهد پاچه شلوار را کمی بالازده و یا هر گونه اصلاح مطابق با میل خود را اعمال نمایید.

وضعیت تن خور شلوار را بسنجید

بهترین روش برای آزمودن ارزش شلوار جین شما این است که آنرا بطور آزمایشی برتن کنید. کمی با آن در فروشگاه قدم زده و مقدار حجم جیب و میزان راحتیش را هنگام نشستن بررسی کنید. آیا دسته کلید یا کیفتان جا می شود؟ آیا آن شلوار در برخی از فصول باعث گرما یا خارش در بدن میگردد؟

همچنین باید آن را با کمربندی که همیشه می بندید امتحان کنید. این باعث می شود تا از اندازه کمر و تطابق کمبربند با شلوار اطمینان حاصل نمایید.

در نهایت، شلوار را با کفشهایی که همیشه می پوشید امتحان کنید، و بیاد داشته باشید که علاوه بر اطمینان از همانگی رنگ آن دو، باید ببینید که شلوار خوب روی کفش قرار می گیرد یا خیر. اگر قد شلوار کمی بلند تر بود، آن را تا بزنید. انتهای پاچه شلوار باید با قسمت بالایی کفی کفش هم طراز باشد.

مطمئن شوید که از قبل کوچک شده است

هر کسی می داند که وقتی شلوار جین مورد علاقه اش کوچک می شود چقدر باعث عصبانیت می گردد. اطمینان یافتن از اینکه شلوار قبلا کوچک شده است، ضرر و زیان را کاهش خواهد داده و در آینده این مقدار کوچک به حداقل خواهد رسید.با این حال بخاطر داشته باشید که اندازه شلوار را کمی بلندتر از حد نیاز انتخاب کنید.

مراقبت از شلوار جین...

پیش از اتو زدن آنرا بشویید

قبل از اینکه پاچه شلوار را اتو بزنید آن را بشویید تا ابتدا به اندازه واقعی در آید. برای اطمینان خاطر بیشتر مقداری کمتر از اندازه مورد نیاز تو بزنید تا اگر باز هم شلوار آب رفت قدش کوتاه نشود.

شلوار را پشت و رو بشویید

اولین باری که می خواهید شلوار جین خود را بشویید، آن را جدا از لباسهای دیگر شستشو نمایید. دفعات بعد بهتر است برای حفظ رنگ و ظاهر کلی آنرا پشت رو کرده و سپس بشویید.

آنرا در ماشین خشک کن نیندازید


همیشه شلوار جین خود را برای خشک کردن روی بند و یا روی پایه های مخصوص قرار داده و مطمئن شوید که روی هم تا نخورده باشد.

شلوار جین شیک برای جوانان

همیشه پیدا کردن شلوار جین مناسب آسان نیست، بخصوص برای مردان که ترجیح میدهند بجای صرف ساعتهای طولانی برای خرید لباس به مطب دندانپزشکی بروند. با این حال با بخاطر سپردن این نکات میتوانید شلوار جین مناسب خود را براحتی بیابید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
مانتوی مشکی را با چه شالی ست کنم؟؟؟
رنگ مشکی و سفید با اکثر رنگ ها ست می شوند. با مانتوی مشکی شما می توانید شال هایی به رنگ قرمز، آبی دریایی، خاکستری، زرد، سبز تیره و ... را ست کنید. بهتر است شال سفید یک دست نپوشید یا کرم یکدست. با رنگ ها بازی کنید. از همه مهمتر در انتخاب شال و روسری رنگ پوست چهره شماست و بعد از آن رنگ مانتو و کیف و کفش. رنگ شالی را انتخاب کنید که پوست صورتتان را بهتر نشان دهد. مثلا اگر در رتگ پوسستان زردی وجود دارد از رنگ های خانواده زرد و کرم استفاده نکنید. بهتر است از رنگ های بژ و صورتی انتخاب کنید.

شال های رنگی با طرح های آبرنگی یا طرح های گرافیکی نیز انتخاب خوبی است. معمولا این شال ها با رنگ و طرح های زیادی انتخاب های بیشتری برای شما ایجاد می کند. بهتر است شال را بر روی سرتان و با رنگ پوستتان امتحان کنید و هر کدام چهره شما را بهتر نشان می دهد را انتخاب کنید.

در ضمن هرگز رنگ مشکی را با مشکی ست نکنید. شال مشکی و مانتوی مشکی به هیچ وجه ست خوبی نیست.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه لباس بپوشیم تا لاغرتر شویم؟
خیلی خوب می شد اگر شما هم یک عصای جادویی داشتید و در یک چشم برهم زدن لاغر می شدید ! اما متاسفانه عصای جادویی وجود ندارد .. اما بعضی لباسها شما را کوچکتر و لاغرتر از آنچه که هستید نشان می دهند! پس برای اینکه لاغرتر به نظر برسید ، لباس مناسب انتخاب کنید

لباسهای بلند انتخاب کنید
قد بلند ، شما را لاغرتر نشان می دهد پس سعی کنید لباسهایی بپوشید که قد شما را بلندتر نشان دهند. برای مثال اگر یک دامن و یا پیراهن بلند با کفشهای پاشنه بلند بپوشید کمی بلندتر از آنچه که هستید به نظر می رسید و در نتیجه بقیه بدن شما لاغرتر به نظر می رسد. استفاده از تزئینات عمودی و یا حتی یک گردنبند و یا شال بلند و عمودی سبک نیز به بلندتر نشان دادن قدتان کمک می کند.

لباسی بپوشید که در قسمت کمر تنگتر شود
اگر لباسی بپوشید که در قسمت کمر تنگتر شود کمی لاغرتر به نظر می رسید و بقیه تصور می کنند که چند پوند وزن کم کرده اید. به دنبال لباسهایی باشید که شبیه ساعت شنی هستند و در قسمت وسط باریکتر می شوند . این نوع لباسها همه قسمتهای چاق بدن شما را می پوشانند و کمرتان را باریکتر نشان می دهند و به این ترتیب باعث می شوند که بقیه بدن شما لاغرتر به نظر برسد. اگر لباس شما چنین خصوصیتی ندارد و در قسمت کمر باریکتر نمی شود از یک کمربند استفاده کنید.

به رنگ لباس توجه کنید
شاید باور نکنید اما چیزهای ساده مثل رنگ و طرح لباس هم در ظاهر شما تاثیر بسیار زیادی دارد.اگر می خواهید لاغرتر و کوچکتر به نظر برسید از رنگهای تیره مات و طرحهای عمودی رو به پایین استفاده کنید. البته منظورمان این نیست که شما باید همیشه لباسهای تیره و سیاه بپوشید . اگر قسمت پایین بدنتان چاقتر از قسمت بالای بدنتان است لباسی انتخاب کنید که قسمت پایین آن رنگ مات و تیره داشته باشد و قسمت بالای آن طرح دار باشد و بر عکس.

لباسهای یکسره بپوشید
لباسهای یکسره مثل پیراهن سایز واقعی شما را نشان نمی دهند و باعث می شوند لاغرتر به نظر برسید. پس به جای پوشیدن بلوز و دامن و یا شلور از پیراهنهای یکسره استفاده کنید. این نوع پیراهنها شکم و بقیه قسمتهای چاق بدن شما را می پوشانند.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
۲۵ اصل قانون شیک پوشی برای آقایان
شـــــيك پوش هــــا هـم بخوانند




۱ -کت های دو دکمه بخرید. این نوع کت ها شما را لاغرتر نشان می دهد و پیراهن و کراوات تان هم بهتر به نظر می رسد.



۲ -نباید سایز کت و شلوارتان زیاد بزرگ باشد. سرشانه های کت تان باید جذب شانه هایتان باشد. نه بزرگتر از شانه هایتان. از خیاطتتان بخواهید که قد آستین کت تان تا مچ تان باشد نه اینکه تا شستتان. و از او بخواهید که شلوارتان زیاد گشاد و بلند نباشد که زیر پاشنه پایتان برود.



۳ -به نوک تخته کفشتان کمی چرم بزنید. این کار باعث می شود عمر کفش تان زیاد شود.



۴ -جارختی های چوبی، کمد لباسهایتان را منظم و مرتب نشان می دهند. درصورتی که جارختی های فلزی زیاد مناسب نیستند.



۵ -اگر قصد خرید یک پلیور را دارید، یک پلیور خاکستری رنگ یقه هفت بخرید. این پلیور با یک پیراهن رنگ تیره در پاییز یا زمستان و با یک شلوار جین در بهار ست می شود.



۶ -کمربند مشکی با لباس خاکی رنگ و شلوار جین همخوانی دارد. کمربند مشکی تنها کمربندی است که همه آقایان باید داشته باشند.



۷ -کراوات های باریک تیره رنگ مردها را جوانتر و سردتر نشان میدهد. و برعکسِ کراوات های پهن، با کت و شلوار جین یا کت و شلوارهای دیگر مناسب است.



۸ -بارانی تان باید با پیراهن تان ست باشد.



۹ -یک دست لباس رسمی و یک پیراهن مناسب با یقه ای تیز و زیبا داشته باشید.



۱۰ -پولتان را برای خرید یک ماهوت پاک کن گران قیمت و تزئینی هدر ندهید. به جای آن، یک رول پارچه ای بخرید که البته بهتر هم کار می کند.



۱۱ -در زیر طرز پاپیون بستن با کراوات را آموزش داده ایم. با ما همراه باشید:

مرحله ۱ تا۴: به خاطر داشته باشید انتهای کراوات (قسمت مشکی در عکس) را به زیر نوار طوسی رنگ برده و بالا می آوریم.

مرحله ۵ تا۶: زمانی که شکل پاپیون درست شد(مرحله۴)، آن را با انگشت نشانه و شست تان محکم بگیرید. قسمت مشکی رنگ را گره بزنید. سپس قسمت مرکزی گره را پیدا کنید و قسمت گره زده مشکی را محکم بگیرید. قسمت مشکی و طوسی رنگ را بکشید تا بسته شود. آن را تنظیم و مرتب کنید تا عالی به نظر برسد.






یک شال گردن بلند و مشکی داشته باشید و منتظر نشوید تا دمای هوا زیر صفر برسد و آنوقت شال گردنتان را بیندازید. شال گردنتان را با پیراهن، یا کت تان ست کنید.



۱۳ -با توجه به تصاویر ببینید چگونه می شود یک گودی در کراواتتان ایجاد کنید. این یک نکته کوچکی است که یک مرد را شیک نشان می دهد.



۱۴ -سعی کنید جنس کفشتان از پوست طبیعی حیوانات باشد. زیرا دوام و عمر این کفشها بهتر است.



۱۵ -اگر می خواهید لباس هایتان عمر بیشتری داشته باشند، آنها را به خشک شویی بدهید یا با اتوی بخار آنها را اتو کنید.



۱۶ -اگر می خواهید جیب کتتان کمی پف داشته باشد باید از دستمال مربع شکلی استفاده کنید و مراحل زیر را روی آن اجرا کنید.



۱۷ -همیشه لباس محل کارتان را مرتب داخل کمدتان بچینید.



۱۸ -همیشه وسایل شخصی تان را داخل کیفی بگذارید مثل مسواک، خمیردندان، وسایل اصلاح تان و…



۱۹ -به خشک شویی تان بگویید لباس هایتان را بدون آهار شسته و خشک کند. شاید گران تر باشد اما می ارزد.



۲۰ -پیراهن طوسی رنگ با هر لباسی قابل ست کردن است. شما می توانید آن را زیر لباس تان، یا زیر کت یا حتی با یک پیراهن و یک کتانی بپوشید.



۲۱ -یک کیف دوشی داشته باشید. حتی اگر یک کیف دوشی ارزان را با یک پیراهن زیبا حمل کنید، شما را خوش تیپ نشان می دهد.



۲۲ -وقتی شما یک کت دو دکمه می پوشید، دیگر کمربند را کنار بگذارید، زیرا به آن نیازی نیست. زمانی که کمربند استفاده نمی کنید، پیراهن تان تمیزتر و بهتر به نظر می رسد.



۲۳ -اگر می خواهید دستبند دستتان کنید دیگر کراوات نزنید. زیرا پوشش شما را زننده و سبک نشان می دهد.



۲۴ -وقتی با پیراهن یا یک کت اسپرت عینک آفتابی می زنید، یک عینک دوردار انتخاب کنید.



۲۵ -کتانی را می شود با پیراهن ست کرد. اما مطمئن شوید که با آن زیبا به نظر می رسید. کراوات را کنار بگذارید و دنبال یک تی شرت، پیراهن یقه باز یا حتی یک ژاکت باشید.







 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چگونه پیراهن ماکسی مناسب بپوشید
ک پیراهن ماکسی مدل بسیار خوبی برای قفسه بهار و تابستان است و تقریبا برای هر اندامی مناسب و عالی است. پیراهن های ماکسی در هردو اندازه بلند و کوتاه موجود است و برخی از آنها با حجم و پارچه بیشتری نسبت به بقیه تهیه می شود. در اینجا نکاتی را برای انتخاب درست پیراهن ماکسی که برای اندام شما متناسب باشد، بیان می کنیم.


انتخاب پیراهن ماکسی مناسب

۱- اگر اندام بزرگی دارید، پیراهن ماکسی انتخاب کنید که اندازه دور کمر شما باشد. یک پیراهن ماکسی معمولی بادکرده و مواج است و مانند لباس تونیک روی بدن شما قرار می گیرد. مدل دوختی را انتخاب کنید که اندازه است و کمر تنگتری دارد.

۲- پیراهن ماکسی خواه بلند باشد و خواه کوتاه، با کفش های پاشنه بلند بپوشید. از کفش های پاشنه کوتاه یا تخت استفاده نکنید، زیرا شما را شلخته و نامرتب نشان می دهد. تا آنجایی که می توانید با پوشیدن کفش پاشنه دار به قد خود بیفزایید.

۳- برای پوشیدن شکم بزرگ خود، مدل برش خطی ای شکل را انتخاب کنید. این مدل برای زنان درشت تر بسیار عالی است و ظاهر زنانه لباس را حفظ می کند، در حالی که اندام آنها را متناسب تر نشان می دهد.

۴- جواهرات بزرگ و درشت بپوشید و یک کیف سایز بزرگ با خود حمل کنید. جواهرات یا کیف های کوچک با مدل های راحت و آزاد ماکسی به خوبی هماهنگ نمی شود، بنابراین ظاهر خود را با لوازم جانبی بزرگ کامل کنید.

۵- اگر ریزه اندام هستید، مدل هایی با طرح ها و تصاویر مینیاتوری و کوچک بپوشید. این بهترین نمونه یک پیراهن ماکسی برای اندام های کوچک است.

۶-پیراهن تک رنگ بپوشید تا ظاهری نرم و ملایم ایجاد کنید. از طرح ها و تصاویر برجسته در پیراهن ماکسی به همراه رنگهای شاد و تند خودداری کنید. بهترین رنگها آبی، ارغوانی، زرد و حتی قرمز روشن است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
فوت و فن عطرآگین کردن خانه!

فوت و فن عطرآگین کردن خانه!


تا به حال پیش آمده که به منزل یکی از دوستان یا اقوامتان رفته باشید و از بوی خوش خانه اش لذت برده باشید ؟ یا برعکس بوی بد خانه آنها برایتان آزاردهنده باشد ؟ همین اتفاق در خانه شما هم پیش می آید . این نوشتار به شما کمک می کند با راههای ساده خانه ای عطرآگین داشته باشید .



1 - بعد از حمام گرفتن یا شست وشوی طولانی مدت لباس در این محیط یا حتی شستن فضای سرویس های بهداشتی، معمولا تلفیقی از بوی چند ماده شوینده مختلف همراه بخار آب آن محیط حتی فضای مجاور آن را در بر می گیرد که نه تنها چندان خوشایند نیست بلکه ممکن است در مورد بعضی مواد شوینده قوی مانند اسیدها و سفیدکننده های مربوطه، نفس گیر و ناراحت کننده باشد. در چنین شرایطی پس از روشن کردن هواکش و بازکردن پنجره آن فضا، بلافاصله چند کبریت یا یک عدد شمع در محیط روشن کرده و چند دقیقه صبر کنید. پس از طی این مدت، خواهید دید که این راهکار چگونه معجزه آسا عمل خواهد کرد.


2 - یک پروژه نقاشی بی موقع در خانه
همیشه بهترین زمان برای رنگ آمیزی داخل ساختمان، نیمه اول سال است که هم امکان بازکردن پنجره ها وجود دارد، هم رنگ زودتر خشک می شود و هم بوی حاصل از آن به سرعت از خانه خارج می شود ولی اگر در شروع فصل سرما مجبور هستید دیوارهای خانه تان را رنگ آمیزی کنید و نگران بوی حاصل از رنگ آن هستید، لااقل یکی از پیشنهادهای زیر را برای کاهش بوی رنگ به کار گیرید :

_ لگن یا سطلی را از آب پر کنید و در اتاقی که تازه رنگ شده است قرار دهید. آب، بوی رنگ را کاهش می دهد.


_ بعضی ها می گویند اگر به رنگ مقداری وانیل اضافه کنید، بوی آن کمتر می شود. پیشنهاد آنها برای یک قوطی رنگ، ۲ قاشق چای خوری وانیل است. صحت و سقم قضیه با آنهاست؛ شما امتحان کنید.


_ بعضی دیگر عقیده دارند چند تکه سیب خوراکی را در بشقابی چیده و در فضایی که بوی رنگ در آن پیچیده است، قرار دهید. سیب بوی رنگ را به خود جذب کرده و آن را به حداقل می رساند.


3 _ این روش ها هم موثر است :
یکی از ساده ترین روش ها برای ازبین بردن یا شاید به معنای دیگر خنثی کردن بوی ناخوشایند ایجادشده در محیط، استفاده از اسپری های خوشبوکننده هوا و بوگیرهایی است که به صورت کارخانه ای در انواع و اقسام مدل ها و بوها تولید می شوند.

ولی در اینجا می خواهیم چند بوگیر خوشبوکننده دست ساز و خانگی را معرفی کنیم:

1 ) ۲ قاشق چای خوری جوش شیرین را در ۲ پیمانه آب حل کنید و داخل اسپری بریزید. این مایع را مرتب در هوای اتاق اسپری کنید. به این ترتیب بوی بد موجود از بین می رود.


2 ) یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست. شما می توانید یک یا ۲قطره از اسپری یا عطر مورد علاقه تان را روی حباب لامپ چراغ اتاق درحالی که خاموش است اسپری کنید. سپس چراغ را روشن کنید. گرمای چراغ بوی عطر را در محیط اتاق پراکنده می کند.

3 ) مقدار کمی وانیل در کاسه حاوی آب بریزید و روی شعله اجاق گاز قرار دهید تا بجوشد. با جوشیدن وانیل، محیط عطرآگین می شود.


4 ) حالا که فصل سرما و روشن کردن شومینه است، اگر در خانه تان شومینه دارید و از آن برای گرم کردن خانه استفاده می کنید، سبدی در کنار شومینه قرار دهید و پوست مرکبات مصرفی در طول روز را در سبد انداخته و به مرور در آتش بسوزانید. با سوختن پوست پرتقال، لیموترش و نارنگی رایحه خوشی در فضای خانه پراکنده می شود.


4 - اگر دود سیگار شما را آزار می دهد ولی یک مهمان سیگاری در منزل دارید که مرتب درحال سیگارکشیدن است و شما هم نمی توانید به او تذکر لازم را بدهید، راهکارهای زیر را هنگام حضور او و پس از خروجش امتحان کنید :


1 ) چند عدد شمع در خانه روشن کنید. شمع بوی دود سیگار را خنثی می کند.


2 ) عده ای بر این عقیده اند که برای رفع بوی دود سیگار کافی است چند کاسه حاوی مقداری سرکه را در قسمت های مختلف خانه قرار دهید. سرکه بوی دود را به خوبی جذب می کند.


3 ) پس از خروج مهمان سیگاری از خانه استفاده از ترکیب مقدار مساوی آب گرم و سرکه در ظرفی گود مفید است. سپس پارچه ای حوله ای را در محلول فرو برده و بعد از اینکه پارچه به طور کامل به این محلول آغشته شد، آن را بیرون بیاورید و خوب بچلانید. حالا پارچه را در بالای سرتان مرتب تکان دهید تا باقیمانده دود موجود در خانه و بوی حاصل از آن از بین برود.

4 ) زغال روشن نیز بوی باقیمانده حاصل از دود سیگار را از بین می برد. در نتیجه چند عدد زغال روشن را در ظرف های فلزی کوچک گذاشته و در نقاط مختلف خانه قرار دهید. یک راه سریع برای عطرآگین کردن محیط خانه، استفاده از گرماست.
جام جام آنلاین
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
تکنیک های مهم خانه داری برای نگهداری گل های بهاری

تکنیک های مهم خانه داری برای نگهداری گل های بهاری


بسیاری از گل ها در هوای مرطوب زود تر از بین می روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قراردهید تا آب زود تر خارج شود.



معمولا با آغاز سال جدید بسیاری از خانم های خانه دار سعی می کنند با تهیه گل ها و گیاهان خانگی زیبایی بهار را به منزل خود بیاورند. اما زرد شدن برگ گیاهان و پژمرده شدن زودهنگام گل ها همیشه برای بسیاری از خانم ها یک دغدغه اساسی است. در حالی که با یادگیری اصول نگهداری صحیح از گل ها می توانیم از پژمرده شدن آن ها جلوگیری کنیم.


در ادامه به برخی از نکات درباره نگهداری صحیح از گل ها اشاره شده است :
1 - هرگز به گیاهان خانگی آب سرد ندهید، چون برای ریشه های آن ها مضر است. بهتر است از آب ولرم استفاده کنید.


2 - برگ های گیاهان را هر هفته با دستمال نمدار تمیز کنید تا بتوانند به راحتی تنفس کنند.


3 - برای طولانی تر شدن عمر گل ها، در آب کمی سرکه طبیعی بریزید.


4 - بـــا استفاده از اسپری های مو می توانید گل های طبیعی چیده شده را طوری خشک کنید که شکل و حالت و رنگ آن ها تغییر نکرده و ثابت بمانند.


5 - اگر می خواهید گل های چیده شده تازه بماند باید ساقه را در روزنامه قدیمی خیس پیچانده و در یخچال قرار دهید.


6 - اگر در ته گلدان یک سکه مسی بیندازید عمر گل های شما زیادتر می شود و حل کردن یک قرص آسپرین در آب گلدان، باعث دوام بیشتر گل های گلدان می شود.


7 - معمولا بعد از چند روز آب گلدان بدبو می شود اگر یک تکه زغال در آب گلدان بیندازید از بوی بد آن جلوگیری می کند.


8 - با گل ها مهربان باشید و هنگام دسته کردن آن ها را محکم به هم نپیچید زیرا شدت عمل در این مورد عمر گل را کوتاه می کند.


9 - شاخه گل ها را بلند بگیرید و هنگام چیدن گل از ساقه این کار را به آرامی و حتی الامکان به وسیله قیچی مخصوص انجام دهید.


10 - اگر از کودهایی استفاده می کنید که ازفضولات پرندگان تهیه شده اند قبل از استفاده آنها را با انواع قارچ کش ها ضد عفونی کنید.


11 - اگر گلدان شما ترک کوچکی دارد ترک را با کمی موم شمع بگیرید.


12 - گل های رز خشک را روی یک کتری آب جوش نگه دار ید تا دوباره تازه شود.


13 - برگ گلدان ها را با شیر پاک کنید تا براق و زیبا شوند.


14 - بسیاری از گل ها در هوای مرطوب زود تر از بین می روند مثل زنبق سفید، پس یک سنگریزه در ته گلدان قراردهید تا آب زود تر خارج شود.


15 - به مقدار نیاز از آب استفاده کنید، آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه گیاهان می شود.


16 - گیاهان را به صورت گروهی نگهدارید تا افزایش رطوبت باعث شادابی آنها شود.


17 - از قلم موی رنگ برای تمیز کردن گیاهان کرک دار می توان استفاده کرد.


18 - توجه کنید نباید گل ها را در کنار میوه ها قرار داد، چون میوه گاز اتیلن متصاعد می کند و این گاز باعث تکامل سریع گل ها و زودتر پژمرده شدن آن ها می شود. گل های پژمرده نیز چنین گازی تولید می کنند پس آن ها را نیز از مابقی گل ها جدا کنید.


19 - اگراتاق شما گرم است هر روز صبح مقداری یخ درآب گلدان بگذارید در این صورت گل هایی شاداب خواهید داشت.


20 - گل نرگس گازی متصاعد می کند که باعث پژمرده شدن گل ها می شود، پس گل نرگس را با دیگر گل ها در گلدان قرار ندهید.


21 - توجه داشته باشید از محل قطع شدن ساقه گل یاسمن شیره سفید رنگی تراوش می شود که در پوست دست خارش ایجاد می کند.
خراسان نیوز

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
ترفندهایی مهم برای یک خانه داری آسان و راحت

ترفندهایی مهم برای یک خانه داری آسان و راحت



برای پاک کردن آدامس از پوشاک آن را در سرکه سفید خیس کنید و یا پیش از شستن لباس در محل آلودگی سفیده تخم مرغ بمالید



رفع لکه روغن روی کاغذ دیواری
لکه های تازه روغن روی کاغذ دیواری را می توان با پودر تالک از میان برد. مقدار زیادی پودر تالک روی لکه ها بپاشید و بگذارید مدتی بماند تا روغن جذب شود. سپس آن را با یک پارچه خشک، پاک و در صورت لزوم این عمل را تکرار کنید.


پاک کردن لکه چای
برای از بین بردن لکه چای، مواد مخصوص لکه گیری یا مقداری نمک را روی لکه بمالید و سپس با برس بکشید. برای پاک کردن لکه های ناشی از قهوه، کاکائو و چای، پارچه را درون آب حاوی پودر رختشویی بگذارید یا در آب گرم خیس کنید و دو قاشق غذا خوری آمونیاک به آن اضافه کنید پس از آن پارچه را با پودر رختشویی بشویید.


رفع لکه قیر
برای از بین بردن لکه های قیر روی پارچه از روغن اوکالیپتوس، بنزین و یا کره استفاده کنید.


رفع آدامس از روی فرش
برای پاک کردن آدامس از روی فرش یا موکت، یک تکه یخ روی آن بگذارید تا سخت شود، سپس آن را از روی فرش پاک کنید.


رفع آدامس از پوشاک
برای پاک کردن آدامس از پوشاک آن را در سرکه سفید خیس کنید و یا پیش از شستن لباس در محل آلودگی سفیده تخم مرغ بمالید.


رفع چربی با آمونیاک
هر گاه هنگام شستن ظروف، چند قطره آمونیاک درون آب بریزید، هر نوع چربی را از ظروف بلوری، چینی، فلزی و... پاک می کند و به پوست دست نیز در مقایسه با دیگر مواد پاک کننده و شیمیایی قوی، آزاری نمی رساند.


چوب پنبه و لکه های روی کارد
برای از بین بردن لکه های روی کارد آشپزخانه می توانید از چوب پنبه استفاده کنید. چوب پنبه را قدری خیس و آن را به یک ماده پاک کننده آغشته کنید و با حرکت جلو و عقب آن را روی تیغه کارد بکشید.


پاک کردن ظروف مسی
برای پاک کردن ظروف مسی که سیاه شده باشد، باید با نصف لیمو که آن را به دانه های درشت نمک مالیده اید، محکم به ظروف مسی سیاه بمالید تا سیاهی آن برطرف شود.
:خراسان نیوز
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از بطری های بی مصرف هم میشود استفاده بهینه کرد...

از بطری های بی مصرف هم میشود استفاده بهینه کرد...


برترین ها: بطری های روغن، سرکه، روغن زیتون، نوشابه و آب معدنی شکل های جالبی دارند. اگر دیگر از آنها استفاده نمی کنید، می توانید با کمی رنگ و دستمال کاغذی هایی با نقش گل و بته، گلدان های زیبا و ارزانی برای دکوراسیون بهاری منزلتان بسازید.





وسایل لازم:

- بطری خالی و تمیز (در اینجا ما از بطری روغن زیتون استفاده می کنیم)

- رنگ سفید و رنگی با کنتراست تیره تر (در اینجا از رنگ بنفش برای هماهنگی با گل های بنفش دستمال کاغذی استفاده شده است)

- دستمال کاغذی با نقش و طرح دلخواه (بهتر است پس زمینه دستمال سفید یا روشن باشد)

- چسب اپلیکه کاری یا چسب دکوپاژ

- مایه ترک انداز رنگ

- قلم مو



1. اول بطری را با رنگ کنتراست تیره کامل رنگ کنید و بگذارید خشک شود.



2. سپس یک لایه مایع ترک انداز روی آن بمالید و دوباره بگذارید خشک شود.



3. سپس یک دور رنگ سفید روی کل آن بزنید. وقتی روند ترک خوردن آغاز می شود، رنگ گلدان به این صورت درمی آید.



4. نقش های دلخواه خود را از دستمال کاغذی ببرید. اگر پس زمینه دستمال کاغذی سفید است، لازم نیست نقش ها را ببرید. رنگ سفید دستمال با رنگ پس زمینه گلدان ادغام می شود. حالا با استفاده از چسب اپلیکه کاری، نقش ها را به قسمت های مختلف گلدان بچسبانید. جلوه ترک ها هم از میان نقش ها نمایان خواهد شد. روی کل گلدان همین کار را تکرار کنید.



گلدان شما آماده است. وقت آن است که چند گل زیبا برایش انتخاب کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
از پرده حمامتان استفاده مفید کنید...

از پرده حمامتان استفاده مفید کنید...

روزنامه هفت صبح:این روزها حتی اگر حمامی شیشه ای نباشد و دارای در و دیوار حسابی باشد باز هم مردم دوست دارند یک پرده حمام حتی برای زیبایی هم شده در آن نصب کنند. البته این وسیله هم بعد از مدتی کهنه می شود و یک پرده خوش رنگ و لعاب تر جای آن را می گیرد.



اگر پرده حمامتان کهنه شده یا از آن خسته شده اید، به جای دور انداختن آن با خود فکر کنید که چه استفاده های دیگری می توانید از آن بکنید. با خواندن مطلب زیر متوجه می شوید که این پرده ها می توانند محافظ های خوبی باشند.




کفپوش کابینت ها

پرده حمام تان را دور نیندازید. به جای این کار آنها را به سایز کف کابینت هایتان برش بدهید و از آنها به عنوان کفپوش استفاده کنید. اگر می خواهید آنها روی صفحه کابینت جابجا نشوند، می توانید از کمی چسب استفاده کنید.

بعد از چسباندن این پرده های حمام به داخل کابینت می بینید که پاک کردن این کفپوش ها چقدر راحت تر از پاک کردن خود کابینت است.



کفپوش رنگ


به جای دور انداختن پرده های قدیمی حمام، در هنگام رنگ کردن اتاق و ساختمان از آنها برای جلوگیری از چکه کردن رنگ ها روی زمین استفاده کنید.



محافظت از فرش


بچه ها همیشه در هنگام غذا خوردن اطرافشان را پر از تکه های غذا می کنند و این طبیعی است و حتی مودب ترین و پاکیزه ترن کودکان نیز در هنگام غذا خوردن موجب ایجاد آشفتگی روی زمین می شوند. برای جلوگیری از کثیف شدن کفپوش یا فرش هایتان، حدود یک متر از پرده حمام قدیمی تان را برش بدهید و زیر صندلی کودک یا زیر بشقاب آن قرار دهید.



محافظت از میز ناهارخوری

وقتی می خواهید الگوی لباس یا هر چیز دیگری را روی میز ناهار خوری تان برش دهید، قبل از این کار روی میز ناهارخوری را با پرده حمام بپوشانید. با این کار علاوه بر اینکه قیچی به راحتی روی الگو سر می خورد، از خراشیدن رومیزی با میز هم جلوگیری می کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
براي تميز كردن پنير پيتزاي چسبيده به ظرف ، بهتر
است آن را با آب سرد و مايع ظرفشويي بشوييد.




هنگام استفاده از منقل براي تهيه كباب ، يك ورق كاغذ
آلومينيومي ( فويل ) در كف آن قرار دهيد . اين كار هم
باعث تشديد حرارت مي شود و هم تميز كردن منقل را
آسان مي كند


پوست گرفتن و خرد كردن سير باعث چسبندگي دست
ها مي شود . براي جلوگيري از اين مشكل ، حبه هاي
سير را ابتدا دو دقيقه در آب جوش و سپس در آب سرد
بگذاريد پس از آن پوست بگيريد .


توجه داشته باشيد هنگام مصرف سير جوانه سبز
وسط آن را در آوريد




براي جدا كردن پوست نازك روي بادام ، آنها را دو دقيقه
در آب جوش قرار دهيد و سپس در آب سرد بگذاريد و به
راحتي پوست آنها را جدا كنيد



براي گرفتن پوست هلو در تهيه مربا و كمپوت ، هلوها
را يك دقيقه در آب بجوشانيد و بعد پوست بگيريد




تميز كردن ظروف مسي : اگر مي خواهيد لكه اي از
روي ظرف مسي پاك كنيد روي آن يك برش پياز بماليد




طالبي شيرين بايد
نسبت به اندازه اش سنگينتر به نظر مي رسد
روي پوست آن نبايد لكه باشد
عطر خوبي از آن متصاعد شود


مرباي ريواس را هرگز در ظرف آلومينيومي طبخ نكيند
زيرا باعث مسموميت مي شود




لكه هاي روي كاغذ ديواري : اين لكه ها را با مغز نان
سفيد مي توانيد پاك كنيد آن را گلوله كنيد ، سپس
روي لكه هاي مورد نظر بماليد .



پوست کندن هويج
هويج ها را داخل آب جوش انداخته بعد از 5 دقيقه درون
آب سرد قرار دهيد،با اين روش پوست هويج فلافي کنده
خواهد شد

براي اينکه از تندي پياز بکاهيد و به اصطلاح آن را شيرين
کنيد پياز را به صورت حلقه حلقه برش داده از هم جدا
کنيد سپس به مدت يک ساعت در آب سرد خيس کنيد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چنانچه خيار ها را درون ظرفي پر از آب قرار داده و داخل
يخچال بگذاريد،خيارها تر و تازه ميمانند و از پلاسيده
شدن آنها جلوگيري مي شود



براي تيز کردن تيغه هاي قيچي به طوري که کاغذ را
راحتتر ببرد از يک قطعه سنباده معمولي استفاده
کنيد.براي اين منظور ورقه سمباده را در دست گرفته
و چند بار با قيچي به طريقه معمولي آن را ببريد.

اگر کرفس را پس از شستن داخل فويل آلومينيومي
پيچيده و درون يخچال بگذاريد ،مدت زيادي تر و تازه
خواهند ماند.



قاب عکسهاي طلايي را که داراي رو کش فلزي هستند
مي توانيد با مخلوط اندکي ماءالشعير و کمي الکل تميز
کنيد.با ين روش نه تنها تيره و کدر نخواهند شد بلکه
درخشندگي آنها نيز بيشتر خواهد شد.


براي آنکه موقع پوست کندن پياز،اشک از چشمانتان
سرازير نشود،شير آب ظرفشويي را کمي باز کرده و
زير آب پيازها را پوست بکنيد.



اگر مي خواهيد نمک درون نمکدانتان به آساني خارج
شود چند دانه برنج خشک را درون نمکدان بريزيد با اين
کار رطوبت نمک شما توسط برنج گرفت خواهد شد



براي شستن ليوان‌ها و فنجان‌ها و ظروف شيشه‌اي
وکريستال که کدر شده‌اند، هفته‌اي يک بار آن‌ها را در
محلول سرکه و نمک خيس کرده، سپس آب بکشيد.
درخشندگي روز اول را پيدا خواهند کرد.


براي تميز کردن ماهيتابه يا قابلمه‌هاي سوخته، مقداري
جوش‌شيرين در آن‌ها ريخته مقدار بسيار کمي هم آب
روي آن‌ها بريزيد سريع تميز مي‌شوند



براي پاک کردن جاي بد منظره چسب بر روي در يخچال
مقداري روغن جلاي مبل را روي آن ريخته و با دستمال
نرم پاک کنيد.


بهترين راه براي پاک کردن لکه شمع اين است که
مقداري نفت بر روي آن ريخته بعد از پنج دقيقه آن
را پاک کنيد


براي اينکه دود سيگار را در مکاني سربسته از بين
ببريد، يک شمع روشن کنيد




براي جلوگيري از کپک‌زدن نان، در ظرف نان کمي
نمک بريزيد



براي تميز کردن تخته آشپزخانه که در اثر خرد کردن
سبزي‌ها رنگ مي‌گيرد، آن را با سرکه بشوييد



اگر هنگام اتوکردن لباس بخشي از آن به رنگ زرد درآمد،
مي‌توانيد با آب اکسيژنه آن را از بين ببريد




براي جذب رطوبت داخل يخچال ظرفي پُر از نمک در
داخل آن قرار دهيد

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز

پيش از پوست گرفتن پياز، دست خود را به سرکه
آغشته کنيد تا بوي بدپياز را به خود نگيرد



براي از بين بردن حشرات ريز وسياه روي کاهو، يک
قاشق غذاخوري سرکه به آن اضافه کنيد، سپس با
آب فراوان بشوييد


براي اينکه رب‌گوجه‌ فرنگي عمر بيشتري داشته باشد
و کپک نزند، پس از صاف کردن سطح رويي، بر روي آن
لايه‌اي روغن زيتون بريزيد


براي پاک کردن سياهي پوست گردوي تازه از
دست‌هايتان، آن‌ها را با پنبه آغشته به سرکه
بشوييد و با آب سرد آب بکشيد


براي جلوگيري از ترکيدن سوسيس در داخل فر يا منقل،
پيش از ريختن، آن را در شير سرد فرو کنيد



اگر مي‌بينيد زرده تخم‌مرغ آب‌پز شده رنگي متمايل به
خاکستري يا سياه پيدا مي‌کند نگران سلامت آن
نباشيد، اين رنگ مربوط به سولفور آهن بوده ، مصرف
آن تخم‌مرغ ضرري ندارد

براي از بين بردن بوي بد کلم هنگام پخت، مقداري
شير به آن اضافه کنيد



اگر به غذايتان بيش از اندازه فلفل زده‌ايد و غذا تند
شده‌است، پيش از اينکه غذا را از روي حرارت برداريد،
مقداري آب ليموي تازه در آن بريزيد و هم بزنيد. تندي
غذا از بين خواهد رفت.

چناچه قصد استفاده از سبزي خشک در غذاها را داريد ،
توصيه مي کنيم حدود سه -چهار ساعت قبل سبزيها را
درون آب سرد خيس کنيد تا بتدريج نرم شده وبه صورت
سبزي تازه در آيند

براي شستن ليوانها وفنجانهاي خود که براثر خودرن چاي
کدر و بد منظره شده اند مي توانيد هفته اي يکبار همه
ليوان ها را در محلول سرکه ونمک خيسانده ، بعد شسته
وآبکشي نماييد تا درخشندگي روز اول خود را پيدا کنند .

براي زود جوش آمدن آب سماور،ابتدا آن را تا نيمه از آب
پر کنيدو پس از گرم شدن،بقيه آب را به آن اضافه کنيد



براي رفع آثار دوده ، بر روي فرش يا موكت تيره رنگ
توصيه مي كنيم روي لكه ، نمك بپاشيد يك ساعت
و نيم صبر كنيد سپس با جارو برقي آن را پاك كنيد


مرغوب ترين نوع قارچ هاي خوراكي ، قارچهايي هستند
كه كلاهك آنها بسته است يعني شكافها و تيغه هاي
زير كلاهك ديده نمي شود


در مواردي كه آدامس به فرش ، موكت و.... چسبيده
است توصيه مي كنيم از يخ استفاده كنيد . به اين
ترتيب كه قطعات يخ را روي آدامس قرار دهيد تا كاملا
سخت و شكننده شده و به راحتي جدا شود

لكه چسب : پارچه اي را درون سركه فرو برده روي لكه
چسب بگذاريد به طوري كه كاملا آن را اشباع كند.با اين
تدبير خواهيد ديد بزودي چسب سفتي خود را از دست
داده و جدا خواهد شد

اگرسوزن چرخ خياطي شماکندشده وقابل استفاده
نمي باشدآن را دورنيندازيد. يک سمباده معمولي را
زير چرخ قرارداده سوزن راچندباردران فرو کنيد دوباره
ماننداولش تيزخواهدشد

براي زدودن آهاريا نشاسته از اتو ،وقتي اتو گرم است
با يك قالب صابون روي آن بماليد ،سپس با پارچه تميزي
پاك كنيد و صيقل دهيد


لكه هاي قهوه اي يا سوختگي در كف اتو را با ماليدن
محلول گرم شده سركه و نمك برطرف سازيد.



براي تميز كردن قسمت خارجي اتوي خود ، مي توانيد
از خمير دندان نيز استفاده كنيد



اب باران ،يا آبي كه از ذوب شدن يخ درون يخچال بدست
مي آيد ،بهترين آب براي ريختن به داخل محفظه اتوي
بخار است . زيرا از زنگ زدن و فساد داخل محفظه اتوي
بخار جلو گيري خواهد كرد.

لكه هاي قهوه و چاي را بر روي فنجان هاي پلاستيكي
با جوش شيرين پاك كنيد



براي از بين بردن بوي نا مطبوع از ظروف پلاستيكي
،روزنامه هاي مچاله شده را (فقط روزنامه هاي سياه و
سفيد ،نه رنگي)داخل ظرف قرار داده و درش را محكم
بسته بگذاريد تمام شب به همان حال باقي بماند

هنگام شستن بشقاب ها ،چند قاشق غذا خوري
سركه داخل آب بريزيد . سركه چربي ها را از بين برده
بشقاب ها را شفاف و درخشان خواهد كرد


هر وقت غذاسوخت يک عدد پياز متوسط رو پوست
بگيريد و بدون اينکه خوردش کنيد در غذا بريزيد . باعث
ميشه که بوي بد سوختگي در پياز جذب بشه هنگام
کشيدن غذا رو پياز را برداريد

براي آنكه سفيده تخم مرغ زودتر،و بهتر كف كند، قدري
نمك به آن اضافه كنيد ،سپس هم بزنيد.خيلي زودتر از
موقع لازم كف خواهد كرد


هنگام پختن نخود ، لوبياو ساير حبوبات به آن نمك نزنيد،
زيرا سخت خواهد پخت



اگر ظرف بلوري شما خراش برداشته است ،با يك خمير
_دندان آن را پرداخت نموده صيقل دهيد. از نظر پنهان
خواهد شد


اگر قابلمه يا ماهي تابه شما لك شده،داخل آن ،
ريواس يا پوست سيب خوراكي بپزيد،لكه هاي آن
ناپديد خواهد شد


براي تشخيص تخم مرغ تازه ، آن را در يک کاسه آب
سرد بگذاريد. اگر تخم مرغ تازه باشد به ته ظرف
مي رود ، اما اگر به سطح آب بيايد، بهتر است از آن
استفاده نکنيد

براي پختن تخم مرغ به صورت آب پز يا عسلي ، يک
قاشق غذا خوري نمک در آب سرد بريزيد و بعد تخم
مرغ ها را در آن قرار دهيد تا از ترک برداشتن تخم مرغ
حين پخت جلوگيري کند

براي پختن سيب زميني آب پز، فراموش نکنيد يک يا دو
قاشق غذا خوري نمک به آن بيفزاييد تا سيب زميني
ها ترک برندارند.


اگر دست‌هاي شما از چغندر و يا کلم قرمز، رنگ گرفته
است، به سيب‌زميني خام دست‌هايتان را بماليد



براي پاک کردن لکّه‌هاي ميوه يا توت سياه از
دست‌هايتان، از کمي ماست يا آب ليموترش
تازه کمک بگيريد


براي پاک کردن جلد چرمي کتاب قديمي با ارزش،
مي‌بايست پارچه ي ‌کتاني را به شير آغشته کرده
و به آرامي روي جلد کتاب بماليد. سپس با يک
پارچه ي خشک و نرم آن را پاک کنيد.

براي زدودن چربي‌هايي که راه آب دستشويي را مسدود
کرده، يک فنجان آب نمک و يک فنجان جوش‌شيرين را در
فاضلاب ريخته و روي آن يک قابلمه آب جوش بريزيد
چربي بلافاصله حل شده و راه آب باز مي‌شود.

اگر هنگام آشپزي گوشت غذا سوخت ، ابتدا حوله اي
را در آب گرم خيس كنيدو آب آن را بگيريد ، سپس گوشت
را در آن بپيچيد و بگذاريد مدت پنج دقيقه در آن حالت
بماند . سپس پوسته سوخته شده را با چاقو بتراشيد .

لکه هاي ناشي ازجوهرخودکارراشيرپاک مي کند.براي
اين منظوراسفنجي رابه شيرآغشته کرده روي منطقه
لکه بريزيدتاان لکه ازبين برود


اگرهنگام پختن گل کلم مقدارکمي شيربه اب ان اضافه
کنيدگل کلم شمامثل برف سفيدودرخشان خواهدشد



هرگز قاشق چرب را به مربا و ترشي و يا شوري نزنيد
چون زود كپك مي زند



لکه هاي کهنه روي روميزي و يا لباس را مي توانيد با
محلول زير پاک کنيد : دو تا قاشق غذا خوري پودر
لباسشويي ، سه قاشق غذا خوري سرکه و يک ليتر
آب گرم را با هم مخلوط کرده و لکه را با آن بشوييد

اگر تکه شمع داغي روي فرش افتاده ، يک برگ کاغذ
خشک کن يا کاغذ قهوه اي برداريد و روي سطح سوخته
يا شمع بگذاريد . اتو را داغ کنيد . و روي محل مورد نظر
قرار دهيد تا شمع جذب کاغذ شود .

براي بهتر ماندن سيب زميني بهتر است در کيسه هاي
ضخيم يا در سطحي تاريک نگهداري شود ، تا از يخ زدن
و سبز شدن جلوگيري شود يا مقداري خاک روي آن
بريزيد تا تازه بماند

مي توانيد سيب زميني پوست کنده شده را در آب سرد
به همراه کمي سرکه به مدت چهار روز نگهداري کنيد



براي دفع املاح رسوب کرده در کتري، کتري را با مقدار
مساوي آب و سرکه پُر کنيد و بگذاريد جوش بيايد. بعد
اجاق گاز را خاموش کنيد و بگذاريد کتري تمام شب به
همان حال بماند. کتري تميز خواهد شد

براي کندن کاغذ ديواري آب داغ و سرکه را به ميزان
مساوي با يکديگر مخلوط کنيد و با اسفنج روي کاغذ
ديواري ها بکشيد. آن قدر اين کار را انجام دهيد تا کاغذ
ديواري ها خودشان کنده شوند

براي جلوگيري از فاسد شدن سيب ها پنبه اي را به
محلول گليسيرين آغشته کنيد و روي سيبها بماليد نه
تنها ميوه ها را براق مي کند، بلکه روي آنها يک قشر
محافظ به وجود مي آورد و مانع فاسد شدنش مي شود

براي اينکه پوست گوجه فرنگي به آساني کنده شود
يک دقيقه آنرا در آب جوش فرو ببريد



براي اينکه بتوانيد به آساني نان سفيد را ببريد کارد را در
آبجوش فرو بيريد يا اينکه روي حرارت گرم کنيد



براي اينکه بتوانيد نان را دو سه روز تازه نگه داريد،
هنگامي که نان ها هنوز گرم هستند يک دستمال
مرطوب روي آنها بياندازيد تا نان ها بيات نشود


براي از بين بردن لکه هاي ظروف نچسب نيز دو قاشق
غذاخوري جوش شيرين ، نصف فنجان سرکه و يک
فنجان آب در آن ريخته مدت ده دقيقه بجوشد


ظروف آلومينيومي را با نمک سفره خشک جلا دهيد
تا کاملا نو شود



براي پاک کردن ظروف مسي آنها را با برشي از ليمو که
قبلا در نمک خوابانده شده باشد بسائيد



هنگام شستن کريستال و بلور سرکه را فراموش نکنيد
زيرا يک ماده لازم و سفيد کننده است



هرگاه ظروف چيني ترک خورده باشد و بخواهيد باز هم
از آن استفاده کنيد و آب پس ندهد يک دانه بادام تلخ را
در محل ترک خوردگي محکم بماليد


براي از بين بردن بوي سوختگي برنج يك تكه نان
روي برنج قرار دهيد و موقع كشيدن، نان را برداريد يا
يك عدد پياز را پوست كنده و در داخل برنج فرو كنيد
پياز بوي سوختگي را بخود مي گيرد

اگر كارد شما بوي پياز مي دهد ، با كارد هويج را حلقه
حلقه ببريد . با اين كار بوي پياز از بين مي رود



هرگاه هنگام شستن ظروف ، چند قطره آمونياك درون
آن بريزيد هر چربي از ظرف بلوري ، چيني ، فلزي و
غيره پاك مي شود


تميز كردن ظرفي كه در آن غذا سوخته است آن را از آب
گرم پر كنيد و مقداري نمك به همراه سرکه به آن اضافه
کنيد و بجوشانيد تا کاملا پاک شود


براي اينكه پنير خشك نشود يك دستمال را كه با سركه
مرطوب شده است روي آن بپيچيد



اگر مرغ را چند ساعت پيش از پختن در محلولي از آب
وسرکه بيندازيد گوشت آن ترد ودر عين حال خوشمزه
_تر خواهد شد


براي تميز كردن گل‌هاي خشك مصنوعي مي‌توانيد از
سشوار با درجه كم استفاده كنيد



براي ضدعفوني كردن سينك ( ظرفشويي ) آشپزخانه
از محلول‌هاي شيميايي استفاده نكنيد ،‌ به جاي آنها
از محلول نمك استفاده كنيد


براي تميز كردن رنده ، مقداري نان خشك بر روي
آن بماليد



پس از مصرف تخم‌مرغ ، پوست آن را داخل ظرف دهان
باريكي كه حاوي آب سرد است بيندازيد و در ظرف را
ببنديد ، پس از گذشت يك شبانه‌روز از آن براي آبياري
گلدان‌هاي آپارتماني استفاده كنيد

براي از بين بردن بوي رنگ هنگام نقاشي داخل
ساختمان ، مقداري پياز را داخل يك ظرف آب سرد
خرد كنيد و ظرف را وسط اتاق بگذاريد ، با اين كار
بوي رنگ برطرف مي‌شود

براي تميز كردن شيشه عينك از چند قطره سركه و يا
الكل استفاده كنيد . چند قطره از آن را روي شيشه
بچكانيد و با دستمال كاغذي تميز كنيد


براي از بين بردن جاي اشيا روي فرش مي‌توانيد از بخار
آب‌جوش استفاده كنيد



اگر مي‌خواهيد تخم‌مرغ ترك نخورد
يك ليموي تازه را از وسط دونيم كرده و روي پوسته
تخم‌‌مرغ‌ها بماليد


موم و نمک،آثار زنگ زدگي را از روي اشيا آهني
مي زدايد



براي تراشيدن قسمتهاي سوخته بسكويت يا شيريني
خشك ، بجاي چاقو بهتر است از يك رنده استفاده كنيد



وقتي غذايي را با کره سرخ مي کنيد،يک قاشق
مرباخوري روغن به آن بيفزاييد.از سوختن آن
جلوگيري خواهد کرد


براي دور کردن مورچه ها مقدار مساوي سرکه و آب
را با هم مخلوط کنيد و محل عبور آنها را با اين محلول
بشوييد


اگر برنج پخته شده را روغن ندهيد ، يک هفته در
يخچال مي ماند



اگر خورشي که پختيد ، بيش از اندازه شور شده باشد
بايد يک سيب زميني خام درداخل آن قرار دهيد ، سيب
_زميني نمک اضافي را به خود جذب مي کند
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
خانه‌داری پر از نکته‌های گوناگون است و همچنین تجربه دیگران، استفاده از بسیاری از اشیاء را برای ما آسان‌تر می‌کند.برای اینکه وقت کمتری را صرف کنید ، بهتراست دانش خود را در زمینه ی مشکلات روزمره ی خانه داری افزایش دهید .


در این مقاله چند نکته ی کوچک را برای شما بازگو می کنیم که می تواند روند کارتان را ساده تر کند:

** شمع‌ها را چند ساعت قبل از استفاده، داخل فریزر قرار دهید تا قطرات کم‌تری ایجاد شود.

**برای از بین رفتن بوی بسیار بد سیر از روی دست کافیست یکی از ظروف استیل موجود در آشپزخانه از کاسه گرفته تا زودپز و غیره را انتخاب و دست خود را به آن بمالید.

** خردل خشک، بوی پیاز را از روی دست یا تخته برش از بین می‌برد. آن را روی سطح مورد نظر بمالید و بعد آبکشی نمایید.

** قرار دادن ظروف نقره گران‌قیمت داخل کیسه‌های پلاستیکی زیپ‌دار باعث دیرتر سیاه شدن آن‌ها می‌شود.

** برای از بین رفتن چین سجاف، روی قسمت مورد نظر با اسفنج سرکه بمالید و اتوی داغ را روی آن فشار دهید.

** برای از بین رفتن مورچه‌ها، 2/3 پیمانه آب، 1/3 پیمانه سرکه سفید و 3-2 قاشق غذاخوری پودر ظرفشویی را داخل قوطی اسپری ریخته، جاهایی که مورچه‌ها رژه می‌روند، بپاشید.

** برای آن که از نیش پشه در امان بمانید، کافیست با اسپری کمی الکل ساده را روی خود بپاشید و بگذارید خشک شود.
** ریحان، مگس و پشه را از محیط فراری می‌دهد.

** با گذاشتن یک تکه گچ داخل جعبه بدلیجات یا نقره و جذب رطوبت بوسیله آن، از تیره شدن آن‌ها جلوگیری کنید.

** با مالیدن صابون به صورت خشک بر روی زیپ، موقع باز و بسته شدن دیگر گیر نمی‌کند.

** برای پاک کردن شوره کفش‌ها و چکمه‌ها، از مخلوط آب و سرکه استفاده کنید.

** برای تمیز کردن چارچوب فلزی پنجره‌ها، از الکل استفاده کنید.

** استفاده از یک قاشق غذاخوری آمونیاک داخل یک ظرف آب، بوی اتاق تازه رنگ شده را از بین می‌برد.

** با زدن تافت به گل‌های تازه، ماندگاری آن‌ها را بیش‌تر کنید.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
چند ترفند خانه داری جالب

خاک اره
از خاک اره نرم و لطیف برای پاک کردن فلزات حکاکی شده قیمتی مانند طلا و نقره می توان استفاده کرد.

معجزه نشاسته

اگرمقداری نشاسته را در کمی آب حل کنیم و با قلم مو به اشیای گچی و مرمری بزنیم، در پاکیزگی آنها معجزه می کند.

ورقه نازک آلومینیوم

با استفاده از این ورقه ها می توان اشیای نقره ای را نیز حفظ کرد زیرا نقره در معرض هوا سیاه می شود. پس نقره آلات را اگر در این ورقه ها محکم بپیچیم، همیشه تمیز و شفاف می مانند.

کاغذ خشک کن

وقتی قالی یا پارچه های پشمی کرکدار، غفلتاً در بارش باران خیس شوند، اگر خود به خود خشک شوند روی آنها لکه باقی می ماند ولی برای رفع این اشکال می توانید با کاغذ خشک کن تمام آب آن را بگیرید به این ترتیب کوچکترین لکه ای باقی نخواهد ماند.

قند سوخته

می توان آن رابه عنوان بوگیر یخچال مورد استفاده قرارداد، مخصوصاً در زمان مسافرت که یخچال بلااستفاده می ماند قراردادن این ماده در داخل یخچال باعث از بین بردن تمام بوها خواهد شد.
سرکه
اگر سطح وان حمام جرم گرفته و نمی‌خواهید برای تمیز کردن آن از مواد شیمیایی استفاده کنید، بهتر است اسفنجی را به سرکه آغشته کرده و با آن وان حمام را تمیز کنید. سپس مقداری پودر جوش‌شیرین را روی سطح وان ریخته و با اسفنج آن را مرطوب کنید. در پایان هم آن را با آب تمیز بشویید تا به نتیجه دلخواه برسید.
این روزها هوا سرد شده و دوباره شومینه‌ها روشن شده‌اند. اما اگر شما هم در خانه شومینه دارید و آجرهای اطراف آن کثیف شده، برای تمیز کردن آن از سرکه استفاده کنید. قلم مو را داخل سرکه سفید زده و با آن آجرها را تمیز کنید. سپس آنها را با دستمال، خشک کنید. می‌بینید که آجرها کاملاً تمیز می‌شود.

ماست
اگر فرش شما لک شده‌، می‌توانید مقداری ماست روی لکه ریخته و بعد از چند دقیقه ماست را با یک قاشق جمع کنید. سپس با دستمال تمیزی خوب آن محل را خشک کنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز

نکاتی بسیار مفید برای خانه داریخانم های خانه دار مشکلات زیادی دارند، از تهیه غذا گرفته تا خرید، رسیدگی به بچه ها و البته تمیزکردن خانه. یکی از دل نگرانی ها و دل مشغولی های آنها، حفظ سلامت اعضای خانواده و ممانعت از بیمار شدن آنهاست. اما خانم های خانه دار باید بدانند که یکی از اصلی ترین مناطق بالقوه بیماری زا خانه خود آنها هستند.
در واقع آنها باید خانه شان را به خانه ای خالی از بیماری بدل کنند، اما چگونه؟ خانه ای که محل زندگی و پایگاه شما و سایر اعضای خانواده تان است، حتما باید محل سلامت باشد، نه محل زندگی میکروب ها و عوامل بیماری زا. برای آنکه خانواده تان را از خطرات مختلف دور نگه دارید، این نکته ها را رعایت کنید.
بهتر است خانه تان را آرام جارو کنید
زمانی که می خواهید خانه را جاروبرقی بکشید باید بدانید که آهسته تر جارو کشیدن، بهتر است. با سرعت جارو کشیدن باعث می شود که مقدار بیشتری گردوغبار به هوا بلند شود و در هوا معلق بماند. درضمن همیشه حواس تان باشد که کیسه جاروبرقی را به محض پر شدن خالی یا تعویض کنید و البته باید این کار را در خارج از خانه انجام دهید. دکتر چارلز گربا، پروفسور میکروبیولوژی بالینی در دانشگاه آریزونا می گوید: «کیسه جاروبرقی پر از میکروب های خطرناکی مثل ای کولای و سالمونلاست. اگر در محیط خانه کیسه جاروبرقی را خارج کنید ممکن است این میکروب ها در هوا پخش شوند و روی همه چیز بنشینند و شما را مریض کنند.»
با تهویه روشن حمام کنید
به طور معمول بسیاری از انسان ها در زمان حمام کردن تهویه حمام را خاموش می کنند زیرا از خطر اتصالی کردن آن می ترسند، اما باید بدانید که روشن کردن تهویه در زمان حمام کردن مانع از شکل گیری کپک قارچ می شود. این ماده گاه نامریی ممکن است باعث سرفه، گرفتگی سینه، چشمان قرمز و خارش چشم شود. کپک و توده های معلق قارچی به خصوص برای افراد آسمی و سایر بیماری های آلرژی خطرناک هستند، زیرا می توانند باعث بروز حمله در آنها شوند.
از شوینده های طبیعی استفاده کنید
برخی از صابون ها و مواد شوینده حاوی مواد مضر و سمی هستند. فتالات ها، یکی از خطرناک ترین این دسته از مواد است که در بعضی از اسپری های خوشبوکننده و معطر وجود دارد و می تواند باعث ناباروری و مشکلات بارداری شود. راه های مطمئن تری برای تمیز و خوشبو کردن هوای خانه وجود دارد؛ مثلا می توانید از گیاهان خوشبو و معطر یا عود استفاده کنید. مواد طبیعی، فاقد مواد شیمیایی مضر هستند و استفاده از آنها خطری ایجاد نمی کند.
شیر آشپزخانه یکی از مناطق خطرناک خانه است
شیر کوچک فلزی آشپزخانه شما یکی از بهترین محل ها برای رشد انواع میکروب هاست. به هرحال باکتری ها و قارچ ها در محیط های مرطوب راحت تر رشد می کنند. این میکروب ها می توانند به ظرف ها و سایر وسایل آشپزخانه که از آنها استفاده می کنید، منتقل شوند. برای آنکه شیر آشپزخانه شما به منبع میکروب بدل نشود باید حداقل هفته ای یک بار آن را با آب گرم و ماده ضدعفونی کننده بشویید و سپس آن را با یک پارچه تمیز خشک کنید. اگر بتوانید شیر آب را باز کنید و در یک ظرف حاوی مواد ضدعفونی کننده قرار دهید نتیجه بهتری می گیرید.
ورودی خانه تان باید همیشه تمیز باشد
کفش ها یکی از آلوده ترین وسایل موجود در خانه ها هستند. مطالعات اخیر نشان داده که ۹۵درصد از کفش ها به کولی فرم نوعی از باکتری های خطرناک آغشته هستند برای آنکه دچار مشکل نشوید بهترین کار این است که قبل از ورود به خانه کفش ها را در داخل یک کمد مخصوص قرار دهید و در داخل خانه از روفرشی یا دمپایی مخصوص خانه استفاده کنید. اما اگر کفش ها را داخل خانه می برید و روی روفرشی می گذارید بهتر است همیشه روفرشی تان را تمیز کرده و بشویید و ضدعفونی کنید.
چگونه باید یخچال تان را تمیز کنید؟
شاید فکر کنید که یخچال شما یکی از تمیزترین جاهای خانه تان است. شاید به طور مرتب آن را تمیز می کنید. اما تا به حال به در آن نگاه کرده اید؟ مطالعات اخیر در دانشگاه ساوتمپتون نشان داده است که حدود ۸۰درصد از یخچال های خانگی در ناحیه در خود و در محل بسته شدن در دچار آلودگی میکروبی شدید هستند. برای آنکه خطر را از موادغذایی و نوشیدنی های مورد استفاده خودتان و اعضای خانواده تان دور کنید، بهترین کار این است که حتما در زمان تمیز کردن یخچال در آن را باز کرده و تمام قسمت های آن را تمیز کنید. یادتان باشد که بهترین کار استفاده از مواد ضدعفونی کننده برای تمیز کردن در یخچال است.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
- یک فنجان قهوه غلیظ، بوی بد پیاز را از دهان می‌زداید. جویدن اندکی چای خشک نیز در این مورد بی‌تاثیر نیست.

- برای ایجاد درخشندگی و برق بیشتر در کفش‌های چرمی، قبل از واکس زدن، کفش را کاملا با وازلین چرب کنید و سپس واکس بزنید.

- موم و نمک، آثار زنگ‌زدگی را از روی اشیا آهنی می‌زداید.

- معمولا هنگام خرید، هر دو لنگه کفش را به پای خود آزمایش کنید. زیرا در بیشتر موارد، پای راست و چپ با یکدیگر تفاوت دارند.

- برای تراشیدن قسمت‌های سوخته بیسكوئیت یا شیرینی خشك، به جای چاقو بهتر است از یك رنده استفاده كنید.

- برای زود جوش آمدن آب سماور، ابتدا آن را تا نیمه از آب پر کنید و پس از گرم شدن، بقیه آب را به آن اضافه کنید.

- برای اینکه پنیر شما بهتر بریده شود، از کارد کند استفاده کنید. راه دیگر آن این است که کارد را کمی گرم کنید و سپس پنیر را برش دهید.

- برای جلوگیری از شپشک زدن برنج، آن را با نمک نیمکوب مخلوط کنید یا آنکه چند عدد سیر درسته لا به لای برنج بگذارید.

- لیمو را پیش از آبگیری مدت 15 دقیقه درون آب داغ بیندازید، آب آن تقریبا دو برابر خواهد شد.

- برای آنکه بوی ماهی از دستان شما زدوده شود، دست‌های خود را با محلول سرکه و آب یا آب نمک بشویید.

- برای پاک کردن ظروف آلومینیومی، از چند قاشق سرکه داغ استفاده کنید. ظروف شما کاملا نو و درخشان خواهد شد.

- برای گرفتن شوری بیش از حد غذا کافیست یک قاشق سرکه و یک قاشق شکر به غذای شور اضافه كنید.

- برای آنکه دکمه لباس کودک شما دوام بیشتری یابد، آن را با نخ نایلون یا نخ ابریشمی دندان پزشکی بدوزید.

- برای زنده و درخشان کردن فرش، کمی سرکه و خاک اره را مخلوط کرده و برسی در این مخلوط زده بر روی فرش بکشید. بگذارید خوب خشک شود بعد روی آن جارو برقی بکشید.

- دانه‌های ذرت را باید همیشه در فریزر نگاهداری کنید. نه تنها تازه می ماند، بلکه انجماد، از چروکیده شدن آن جلوگیری خواهد کرد.

- فراموش نکنید قبل از گذاشتن هویج در یخچال، سر هویج را ببرید؛ زیرا نوک هویج، رطوبت هویج را گرفته آن را خشک و پلاسیده می کند.

- برای آنکه یخ شما سردی بیشتری پس دهد، داخل آن مقداری نمک بریزید.

- ته ظرف سوخته مقدار زیادی جوش شیرین بریزید و آنقدر آب به آن اضافه کنید که فقط مرطوب شود. بگذارید چند ساعت بماند. معمولا با این اقدام می‌توانید قسمت سوخته را بلند کرده و دور بیندازید.

- اگر می‌خواهید املت شما پف کرده و منظره جالبی پیدا کند، قبل از زدن تخم‌مرغ، مقدار بسیار کمی نشاسته ذرت به آن اضافه کنید.

- برای آنکه رنگ کلم قرمز ارغوانی نشود، هنگام پختن کلم قرمز یک قاشق غذاخوری سرکه به آن اضافه کنید.

- هنگام پختن گوجه‌فرنگی مقدار خیلی کمی شکر به اندازه یک نوک انگشت به آن اضافه کنید. طعم گوجه فرنگی حفظ خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
- برای جلوگیری از خشك و سفت شدن پنیر، روی طرف بریده شده آن كره یا روغن بمالید.

- اگر اندكی نمك به داخل ماهیتابه بریزید، از پاشیدن و پخش شدن روغن به اطراف جلوگیری به عمل خواهد آمد.

- همیشه هنگام شستن لباس‌های زیپ‌دار دقت کنید که قبل از انداختن لباس‌ها به داخل ماشین رختشویی زیپ آنها را ببندید.

- برای آنکه گل کلم شما سفید و درخشان شود، در حین پختن مقدار کمی شیر با آن اضافه کنید.

- برای از بین‌ بردن لکه‌های چربی جزیی بر روی لباس، مقداری نمک را در الکل یا آمونیاک حل کنید بعد به آرامی روی لکه بمالید.

- تلفن خود را با مالیدن الکل بر روی آن مانند اولش نو سازید.

- برای از بین بردن لکه چای، خاک مخصوص لکه‌گیری یا نمک خشک را روی لکه بمالید و سپس برس بکشید.

- اگر تخم‌مرغ‌ها را که در آب جوش پخته‌اید به سرعت بیرون آورده پیش از پوست‌کندن در آب سرد قرار دهید، پوست آنها به آسانی جدا خواهد شد.

- قبل از تهیه مربا داخل ظرف را با مقداری روغن خوراکی چرب کنید. با این تدبیر مربا به ته ظرف نخواهد چسبید.

- برای برطرف ساختن لکه‌های سفیدی که معمولا بر روی ظروف نقره پیدا می‌شود، کافی است مقداری نمک روی آنها بمالید. این نوع لکه‌ها از بین خواهد رفت.

- یک مسواک کوچک بچه، بهترین وسیله برای تمیز کردن پستانک بطری شیر بچه است.

- برای پاک کردن آثار چربی از روی کفش چرمی، گوشه پارچه‌ای را به آستون آغشته ساخته روی لکه چربی بمالید.

- اگر یك قاشق شربت‌خوری كره بادام‌زمینی به آبگوشت اضافه كنید، طعم سوختگی را از بین خواهد برد.

- اگر كره نباتی سوخت آن را دور نریزید، آن را روی سبزیجات ریخته یا از آن برای تهیه نیمرو استفاده كنید.

- یکی از بهترین راه‌های پاک کردن ظروف مفرغی آن است که با برگ کلم آنها را پاک کنید.

- برای از بین بردن بوی نامطبوع یخچال، می‌توانید از جوش شیرین استفاده کنید. مقداری جوش‌شیرین را در ظرفی ریخته و بگذارید درون یخچال بماند.

- از خاک اره نرم و لطیف برای پاک کردن فلزات حکاکی شده قیمتی مانند طلا و نقره می توان استفاده کرد.

- برای تمیز كردن شیشه عینك از چند قطره سركه و یا الكل استفاده كنید. چند قطره از آن را روی شیشه بچكانید و با دستمال كاغذی تمیز كنید.

- اگر مقداری نشاسته را در کمی آب حل کنیم و با قلم مو به اشیای گچی و مرمری بزنیم، در پاکیزگی آنها معجزه می کند.

- با استفاده از ورقه های نازک آلومینیوم می توان اشیای نقره ای را حفظ کرد زیرا نقره در معرض هوا سیاه می شود. پس نقره آلات را اگر در این ورقه ها محکم بپیچیم، همیشه تمیز و شفاف می مانند.

- وقتی قالی یا پارچه های پشمی کرکدار، غفلتاً در بارش باران خیس شوند، اگر خود به خود خشک شوند روی آنها لکه باقی می ماند ولی برای رفع این اشکال می توانید با کاغذ خشک کن تمام آب آن را بگیرید به این ترتیب کوچکترین لکه ای باقی نخواهد ماند.

- می توان از قند سوخته به عنوان بوگیر یخچال مورد استفاده قرار داد، مخصوصاً در زمان مسافرت که یخچال بلااستفاده می ماند قراردادن این ماده در داخل یخچال باعث از بین بردن تمام بوها خواهد شد.
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
پارچه گردگیری بسازيد


همه خانم‌ها با دستمال گردگیری مشكل دارند. بیشتر دستمال‌ها پرز می‌دهند و بعد از گردگیری روی سطح پرز باقی می‌گذارند. بعضی از آن‌ها هم خوب آب را به‌خودشان جذب نمی‌كنند و لكه روی سطح باقی می‌گذارند. به جای این‌كه سراغ دستمال‌های جادویی چینی بروید و با هزینه زیاد آن‌ها را خریداری كنید، می‌توانید خودتان پارچه‌ای مناسب گردگیری درست كنید. از یك پارچه فروشی مقداری متقال بخرید. در یك قابلمه آب بریزید و كمی وازلین در آب بریزید. متقال را به اندازه‌هایی كه لازم دارید تكه‌تكه كنید و در آب بیندازید. وقتی آب به جوش آمد، پارچه را درآورید. این پارچه برای گردگیری بهترین چیز است نه پرز می‌دهد نه لك به جا می‌گذارد. با خرید یك متر پارچه متقال، می‌توانید تعداد زیادی دستمال برای خودتان درست كنید.

 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
رازهای خانه داری از زبان مارتا استوارت دير انجمن خانه‌داري مارتا و سردبير مجله خانه‌داري living با آمدن فصل بهار و رويش دوباره گياهان و سبزي‌هاي متنوع،


چگونه رنگ و طعم سبزي‌ها را حفظ كنيد؟

«مارتا استوارت» مدير انجمن خانه‌داري مارتا و سردبير مجله خانه‌داري living با آمدن فصل بهار و رويش دوباره گياهان و سبزي‌هاي متنوع، دستورپخت سبزي‌هاي تازه را به مخاطبان خود ارائه كرده است.




  • براي پختن سبزي‌ها دقت كنيد، سبزي را به آب سرد اضافه نكنيد تا بجوشد بلكه اول آب را به جوش آورده، سپس سبزي را به آن اضافه كنيد.



  • حرارت گاز يكنواخت و اندك باشد. حرارت زياد ممكن است طعم و رنگ سبزي را تحت‌تاثير خود قرار دهد.



  • براي ايجاد طعم بهتر و حفظ ظاهر سبزي هنگام پختن سبزي‌ها بهتر است در ظرف را نبنديد و اجازه دهيد آب و سبزي با هم بجوشند.



  • يكي از راه‌هاي حفظ رنگ سبزي‌ها از قبيل نخودسبز و لوبيا هنگام آب پز شدن آن است كه هنگام اضافه‌كردن آن‌ها به آب جوش به ازاي هر يك كيلوگرم نخود يا لوبيا يك قاشق مرباخوري جوش شيرين به ظرف اضافه كنيد.



  • بهترين مرحله براي افزودن نمك به سبزي‌ها آخرين مرحله پخت است. درست وقتي كه پختن سبزي به مراحل پاياني خود نزديك مي‌شود، بهتر است به ميزاني كه مدنظر داريد و مناسب است نمك به آن اضافه كنيد.



  • دقت كنيد ظرفي كه براي پختن سبزي از آن استفاده مي‌كنيد؛ ظرفي متناسب با حجم سبزي و لعابي باشد تا طعم و رنگ سبزي در آن حفظ شود.
  • برترین ها
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
توصیه هایی برای کدبانو های خانه


یکی از وظایف مهم خانم های خانه ، بررسی سلامت مواد غذایی است که اعضای خانواده استفاده می کنند.برای رسیدن به این منظور در قدم اول خود باید روش های صحیح و بهداشتی برای تهیه و نگهداری و طبخ مواد داشته باشند.دراین مقاله راه هایی برای نگهداری صحیح مواد غذایی ارائه می شود.


1- قبل از انبار کردن مواد غذایی، لازم است از عدم آلودگی آنها به حشرات، کپک ها، کود و... مطمئن شوید.


2- تا آنجا که ممکن است بایستی از محصولات تازه برای ذخیره سازی استفاده کرد. در غیر این صورت باید مواد اولیه به ترتیبی که انبار می شوند، مصرف گردند تا از کهنه شدن بیش از حد آنها جلوگیری شود.


3- لازم است مواد غذایی در ظروف کاملا سر پوشیده و دردار نگهداری شوند تا از هر نوع آلودگی آنها جلوگیری شود. ضمناً از قرار دادن مواد غذایی در تماس مستقیم با سطح زمین باید خودداری شود.


4- هر چند وقت یک بار باید مواد غذایی را جا به جا کرد و کنترل نمود.


5- کیسه های محتوی مواد غذایی به خصوص سیب زمینی و پیاز، باید دقیقا کنترل شوند تا مربوط به کیسه های حمل سموم دفع آفات و کود شیمیایی نباشند و باعث آلودگی و مسمومیت نگردند.
مواد غذایی منجمد


6- غذاها و مواد غذایی آلوده به حشرات را باید معدوم نمود تا از گسترش آلودگی جلوگیری شود.


7- غذای پخته شده را نباید بیش از دوبار گرم و استفاده کرد.
چنانچه مجبوریم ماده غذایی را مدتی در کیف حمل کنیم، مانند توشه مدرسه یا اداره، باید در انتخاب نوع ماده غذایی و بسته بندی آن دقت لازم را داشته باشیم و روزهای گرم از مواد غذایی فاسد نشدنی استفاده کنیم.


8- بهتر است مواد غذایی که در معرض هوا قرار دارند، در مواقع غیر لازم پوشانده شوند.


9- نباید از کاغذ باطله، روزنامه، پاکت مستعمل و امثال اینها برای بسته بندی هیچ نوع مواد غذایی استفاده کرد.


10- چنانچه مجبوریم ماده غذایی را مدتی در کیف حمل کنیم، مانند توشه مدرسه یا اداره، باید در انتخاب نوع ماده غذایی و بسته بندی آن دقت لازم را داشته باشیم و روزهای گرم از مواد غذایی فاسد نشدنی استفاده کنیم.


11- نگهداری مغزها و دانه های روغنی و فرآورده های آنها، به دقت خاصی نیاز دارد و در صورت قرار گرفتن در جای گرم و مرطوب یا کمدها و قفسه های در بسته، به قارچ های کپک زا آلوده می شوند و باعث ایجاد حشرات می گردند.


12- گوشت و سایر مواد غذایی را پس از پختن، (اگر بلافاصله مصرف نمی شوند) باید فوری سرد کرد ودر یخچال نگهداری نمود. از نگهداشتن مواد غذایی پخته شده در قابلمه، روی گاز خاموش خودداری کنید.


13- رعایت بهداشت کامل فردی پیش از تهیه، بسته بندی، نگهداری و پخت مواد غذایی الزامی است.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۸ ترفند برق انداختن و تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل، چینی و …​




18 ترفند برق انداختن و تمیز کردن سینک ظرفشویی استیل، چینی و ...


چگونه سینک ظرفشویی را تمیز کنیم و برق بیندازیم؟ بهترین محلول‌های برای برق انداختن سینک ظرفشویی کدامند؟ برق انداختن سینک ظرفشویی با جوش شیرین چطور انجام می‌شود؟


چطور سینک ظرفشویی را برق بیندازیم؟​


چطور سینک ظرفشویی را برق بیندازیم


سینک ظرفشویی رو با چی برق بیندازیم؟ بهترین روش برق انداختن سینک ظرفشویی چیست؟ ظروف کثیف، باقی مانده غذاها و شستن مواد غذایی خریداری‌ شده، سینک ظرفشویی را در معرض آلوده شدن قرار می‌دهند. اما تمیز کردن سینک ظرفشویی و برق انداختن سینک به جنس آن و نوع آلودگی بستگی دارد.
در ادامه این مطلب ما چند ماده تمیز کننده برای از بین بردن رسوب سینک ظرفشویی و ترفندهای تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی با جنس‌های مختلف که از جمله نکات ریز خانه تکانی عید است را به شما می‌گوییم.

مراحل تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی​


شستن و آبکشی سینک​


برای براق کردن سینک ظرفشویی با محلول آب و شوینده و یک فرچه، سطوح مختلف سینک را به خوبی برس بکشید و بشویید. مایع ظرفشویی می‌تواند انتخاب خوبی برای این کار باشد. برای شستن سینک از مواد اسیدی و پاک کننده قوی شیمیایی استفاده نکنید، زیرا این کار سینک شما را لکه‌دار می‌کند.

تمیز کردن گوشه و کنار سینک​


برای از بین بردن رسوب سینک ظرفشویی باید بدانید که سوراخ‌ها و شیارهای اطراف سینک، شیرها و صافی سینک سخت‌تر تمیز می‌شوند. این بخش‌ها را با دقت بیشتر و به وسیله یک برس یا مسواک کوچک بشویید. بخش‌های قابل جدا کردن را در محلول آب و سرکه سفید یا آب و مایع ظرفشویی بخیسانید.



مراحل تمیز کردن و برق انداختن سینک ظرفشویی


ضدعفونی کردن سینک ظرفشویی استیل و آهنی و مسی​


برای براق کردن سینک ظرفشویی استیل و ضدعفونی کردن آن محلول آب و سرکه را روی آن اسپری کنید. اگر جنس سینک شما آهنی یا مسی است بهتر است به جای سرکه از مایع ظرفشویی استفاده کنید.

وسایل جانبی سینک را فراموش نکنید​


بهترین روش برق انداختن سینک ظرفشویی این است که ابتدا همه لوازم موجود در سینک را که موجب ایجاد رسوب می‌شوند، پاکسازی کنید. جای اسفنج ظرفشویی، سبدها و برس‌های شیشه‌شور اطراف سینک نباید از نظافت جا بمانند. سبدها را به خوبی با برس بشویید تا منافذ جرم‌ گرفته آنها تمیز شوند.

نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی با جوش شیرین​


نحوه تمیز کردن سینک ظرفشویی با جوش شیرین


برق انداختن سینک ظرفشویی با جوش شیرین بسیار ساده است. جوش شیرین یک جرمگیر و تمیز کننده طبیعی است و در بسیاری از ترفندهای تمیزکاری آشپزخانه نقش مهمی دارد. برای براق کردن سینک ظرفشویی از جنس استیل می‌توانید از جوش شیرین کمک بگیرید.
برای برق انداختن سینک با جوش شیرین باید جوش شیرین را با دستمالی مرطوب روی سطح سینک مالش دهید تا تمیز شود. روش دیگر این است که پس از شستن سینک جوش شیرین را روی آن بپاشید و پس از ۱۵ دقیقه با فرچه خوب بشویید و بعد آب بکشید.


برای تمیز کردن و پولیش سینک‌های سفید و سرامیکی ۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین و یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک‌چهارم فنجان آب گرم مخلوط کنید. سینک را با این محلول بشویید تا تمیز و براق شود. این محلول یک پاک کننده قوی سینک ظرفشویی است.



ترفندهای برق انداختن و تمیز کردن سینک‌ ظرفشویی چینی​


ترفندهای برق انداختن و تمیز کردن سینک‌ ظرفشویی چینی


تمیز کردن و براق کردن سینک ظرفشویی از جنس چینی حساس‌تر است و نمی‌توان از هر ماده‌ای برای این جنس استفاده کرد. «لیمو ترش» بهترین تمیز کننده سینک ظرفشویی چینی است.
برای پاک کردن لکه‌های سینک چینی یک لیموترش را نصف کنید و روی آن نمک بپاشید. لکه‌ها را با لیموترش مالش دهید. سپس سینک را با آب و مایع شوینده بشویید، آب بکشید و خشک کنید تا برق بیفتد.

از بین بردن رسوب سینک ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین​


سینک ظرفشویی ممکن است به خاطر آب لوله‌کشی یا موارد دیگر رسوب ببندد. برای تمیز کردن رسوب روی سینک ظرفشویی می‌توانید از این روش امتحان‌ شده کمک بگیرید. برای این کار باید نسبت جوش شیرین و سرکه سفید، باید به ترتیب یک به دو باشد، یعنی یک واحد جوش شیرین و دو واحد سرکه سفید.
ابتدا جوش شیرین را روی سینک بپاشید. سپس سرکه را اضافه کرده و صبر کنید تا حباب بزند. پس از ۱۵ دقیقه سینک را آب بکشید.

برق انداختن سینک‌های آلومینیومی و چینی​


برای تمیز کردن سینک ظرفشویی آلومینیومی و چینی محلول پودر ماشین لباسشویی توصیه می‌شود. بعد از آبکشی، با روزنامه مچاله شده سینک را برق بیندازید. جنس روزنامه‌ها نباید از کاغذهای روغنی باشد تا آب و رطوبت را به خوبی جذب کند.


از بین بردن رسوب سینک ظرفشویی با سرکه و جوش شیرین


چند نکته برای اینکه همیشه سینک ظرفشویی شما تمیز بماند​


* سینک‌های چینی را نباید با مواد سفید کننده و سنگین شیمیایی بشویید. خیالتان راحت باشد که آلودگی‌ها و لکه‌های این مدل سینک با مایع ظرفشویی از بین خواهد رفت.
*برای لکه‌بری سینک‌های سرامیکی نسوز این موضوع را در نظر داشته باشید که دمای بیش از حد و همچنین استفاده از مواد شیمیایی سنگین ممکن است موجب شکستن این مدل سینک‌ها شود.
*برای شست‌وشوی سینک‌های مسی از آمونیاک، لیمو و دیگر پاک‌کننده‌های سخت استفاده نکنید. این سینک‌ها با استفاده از صابون و مایع ظرفشویی و یک دستمال به راحتی تمیز می‌شوند و هیچ لکه‌ای بر روی آن‌ها باقی نخواهد ماند. به یاد داشته باشید که مس در برابر اسید‌ها ممکن است آسیب ببیند.
*مواد غذایی را روی سینک خرد نکنید تا سینک خط‌ خطی نشود. رسوبات و آلودگی‌ها به این خط و خش‌ها نفوذ کرده و ظاهری نامرتب به آن می‌بخشند.
*از گذاشتن ظروف چدن و استیل در سینک به مدت طولانی اجتناب کنید. این کار موجب زنگ زدن و ایجاد لکه در سینک می‌شود.
*سیم ظرفشویی مرطوب نیز مانند ظروف استیل و چدن می‌تواند باعث ایجاد لکه زنگ زدگی شود. آنها را در سبدی جداگانه و خشک نگه دارید.
*پس از هربار استفاده یک نظافت سریع انجام دهید و سینک را با دستمال میکروفایبر یا حوله‌ای خشک کنید تا رسوب نبندد.
*برای برق انداختن سینک ظرفشویی استیل از یک برس سیمی کمک بگیرید. با این روش برق انداختن سینک ظرفشویی باید با استفاده از سیم و مقداری مایع ظرفشویی همه بخش‌های سینک را تمیز کنید.
*فراموش نکنید که از هر یک از تمیز کننده‌هایی که استفاده می‌کنید، نباید بگذارید بیشتر از ۲ دقیقه بر روی سینک بمانند چون باعث ایجاد لکه می‌شوند. بعد از شستشو نیز سینک را کاملا خشک کنید.
*بعد از استفاده از اسکاچ ظرفشویی حتما آن را در جای خودش قرار دهید چون اگر آن را داخل سینک بگذارید، ممکن است باعث رشد باکتری شود. به همین دلیل بهتر است اسکاچ را در جایی خارج از سینک قرار دهید.



سوالات متداول​


بهترین ترفند برق انداختن سینک ظرفشویی چیست؟​


اگر این سوال در ذهنتان ایجاد شده که چگونه سینک ظرفشویی را برق بیندازیم باید بدانید که برای برق انداختن سینک ظرفشویی بهترین روش استفاده از مایع ظرفشویی و یک فرچه مناسب است.

چرا نباید برای از بین بردن رسوب سینک ظرفشویی از مواد شیمیایی اسیدی استفاده کنیم؟​


استفاده از مواد اسیدی و پاک کننده قوی موجب ایجاد لکه‌های زشت روی سینک می‌شود.

روش تمیز کردن سینک ظرفشویی با جوش شیرین و سرکه چگونه است؟​


برای برق انداختن سینک ظرفشویی استیل با جوش شیرین و سرکه باید ابتدا یک واحد جوش شیرین روی سینک بپاشید و سپس دو واحد سرکه به آن اضافه کنید و بعد از ۱۵ دقیقه سینک را بشویید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۲۲ ترفند حرفه‌ای تمیزکاری خانه با شوینده مناسب سطوح مختلف​



22 ترفند حرفه‌ای تمیزکاری خانه با شوینده مناسب سطوح مختلف


یکی از ترفندهای تمیز کاری خانه در دسترس بودن شوینده‌های مناسب و ایمن برای هر سطح است. استفاده از مواد تمیز کننده مناسب به ما کمک می‌کند تا در مدت زمان کوتاه‌تر به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. از طرف دیگر همیشه دسترسی به بهترین و قوی‌ترین تمیز کننده‌ها نشان دهنده این نیست که خانه و زندگی شما نیز ظاهر تمیزتری خواهد داشت. آشنایی با نحوه استفاده درست از این مواد شوینده و به کار بردن هر یک از آن‌ها در مکان مناسب می‌تواند به ما کمک کند تا به شیوه‌ای کارآمد و مؤثر بخش‌های مختلف خانه را تمیز و خانه تکانی کنیم.



ترفندهای تمیز کردن لکه‌های سطوح اتاق‌ها، حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی​


 تمیز کردن سطوح اتاق ها، حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی

تمیز کردن سطوح مختلف اتاق خواب​


شاید هیچ کاری در دنیا بیشتر از خوابیدن روی یک تختخواب تمیز و یک اتاق خواب مرتب لذت‌بخش نباشد. اتاق خواب مهم‌ترین بخش خانه است که همه ما ساعات زیادی از شبانه‌روز را به خوابیدن و استراحت کردن در آن اختصاص می‌دهیم. از همین رو آشنایی با ترفندهای تمیزکاری اتاق‌های خواب خانه اهمیت زیادی برای همه ما دارد.
برای این کار باید ملحفه‌های اتاق خوابتان را هر هفته در ماشین لباسشویی بیندازید. برای از بین بردن لکه‌هایی که روی روتختی یا روبالشتی ایجاد شده، می‌توانید از مایع سفیدکننده استفاده کنید.

برای از بین بردن لکه‌های لباس‌ها و ملحفه‌ها و سایر منسوجات توصیه می‌شود ۲۰ میلی‌لیتر مایع سفید کننده غلیظ را با ۵ لیتر آب مخلوط کرده و لباس‌ها، ملحفه و سایر منسوجات را برای مدت ۴۵ دقیقه در آن خیسانده و سپس آبکشی کنید.


پاک کردن لکه‌های روی سرامیک اتاق‌ها و شیرآلات و سرویس بهداشتی​


فراموش نکنید که یک قسمت مهم دیگر چه در اتاق خواب و چه در سایر نقاط منزل از بین بردن لکه‌های روی سرامیک‌ها است. برای این کار نیز بهتر است از پاک کننده سطوح و چربی‌زدا برندهای مختلف استفاده کنید.
خبر خوب این است که انواع پاک کننده سطوح کاربردهای فراوانی برای تمیز کردن و شستشوی آشپزخانه، سرویس‌های بهداشتی، لباسشویی و سایر سطوح دارد. همچنین برای براق شدن کاشی‌ها و سنگ توالت بسیار کاربردی است.
برای تمیز کردن کاشی‌ها می‌توانید مقداری پاک کننده سطوح را روی کاشی‌ها بریزید و ببینید که چطور لکه‌های و آلودگی‌ها در مدت کوتاهی تمیز می‌شوند. اگر می‌خواهید سطوح آشپزخانه را با پاک کننده تمیز کنید برای این کار مقداری از مایع را روی سطح سینک یا سایر سطوح آشپزخانه بریزید و با یک برس بسابید.
برای شستن سینک آشپزخانه کافی است مقدار مناسبی از این مایع را روی سینک یا دیگر سطوح آشپزخانه بریزید و سپس در صورت لزوم با یک برس یا اسکاچ آن را بسابید. لازم است که بعد از ۵ دقیقه سطح را با آب کاملا بشورید. شوینده‌های مخصوص برای سرامیک یکی از بهترین پاک کننده‌های سطوح به حساب می‌آید.

تمیز کردن سطوح توالت فرنگی و شیرآلات مختلف با سفید کننده غلیظ​


یکی از بهترین ترفندهای تمیزکاری خانه استفاده از سفید کننده غلیظ برای از بین بردن لکه‌های روی توالت فرنگی و تمیز کردن بخش‌های مختلف از سرویس بهداشتی و حمام است. برای تمیز کردن شیرآلات، کف زمین، دیوارها و وان حمام هم می‌توانید از مایع سفید کننده غلیظ برندهای مختلف و استاندارد استفاده کنید.
برای این کار کافی است محلول را به طور مستقیم روی این سطوح بریزید و بعد از ۵ دقیقه آبکشی کنید. برای تمیز کردن و سفید کردن ظروف هم از این روش استفاده کنید و سپس ظروف را آبکشی کنید. علاوه بر این برای تمیز کردن و میکروب‌زدایی از راه آب حمام و آشپزخانه می‌توانید این مایع را بدون حل کردن در آب در چاهک راه آب بریزید. بعد از ۵ دقیقه در چاهک آب بریزید تا مایع شسته شود.
بهتر است از سفید کننده به‌ صورت مستقیم روی سطوح مرمر، لعابی، آلومینیوم، چوب‌های رنگ‌شده و فلز آبکاری شده استفاده نکنید. اما علاوه بر اسپری سفید کننده، از پاک کننده‌های دیگری هم می‌توانید برای تمیز کردن و برق انداختن سرامیک‌ها و دیگر سطوح خانه استفاده کنید.


ترفندهای تمیز کردن سطوح حمام و دستشویی و ضدعفونی کردن آن‌ها​


ترفندهای تمیز کردن سطوح حمام و دستشویی و ضدعفونی کردن آن ها


حمام مکانی است که ممکن است به دلیل رطوبت بالایی که دارد، بیشتر از هر فضای دیگری در معرض ایجاد کپک و قارچ باشد. مهم نیست برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم، تنها باید با نکات تمیزی خانه و ترفندهای تمیز نگه داشتن خانه آشنا باشیم.
برای تمیز کردن لکه‌های بین کاشی‌ها و ضدعفونی کردن محیط حمام تنها به یک پاک کننده سرویس بهداشتی نیاز دارید. انواع پاک کننده سرویس بهداشتی قوی برای از بین بردن رسوبات آهکی و درخشان کردن سطوح در بازار وجود دارند که استفاده از آن‌ها نیز بسیار راحت است.
استفاده از این پاک کننده‌های سرویس بهداشتی یکی از بهترین ترفندهای تمیزکاری خانه است که کار شما را تا حد زیادی راحت می کند. این پاک کننده‌ها برای تمیز کردن سطوح دستشویی هم کاربردی هستند.
برای تمیز کردن سطوح حمام و دستشویی کافی است مقداری از پاک کننده سطوح حمام و دستشویی را روی سطوح بریزید و سطح مورد نظر را با یک پارچه‌ی نمدار بدون نیاز به آبکشی پاک کنید.
برای از بین بردن لکه‌های سرسخت، قبل از پاک کردن یک دقیقه بیشتر صبر کنید. اگر می‌خواهید سطوح حمام و دستشویی ظاهر براق‌تری پیدا کنند توصیه می‌شود از انواع کرمی این پاک کننده‌ها برای سرامیک استفاده کنید. سپس از یک پارچه خشک و نخی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید.
بهتر است از این پاک کننده سرویس بهداشتی برای تمیز کردن روی سنگ مرمر (و سایر سنگ‌های طبیعی و سطوح رنگ شده) استفاده نکنید یا مدت زمان استفاده از پاک کننده کوتاه باشد و سریع با پارچه پاک کنید تا این سطوح به دلیل اسیدی بودن مایع آسیب نبینند.


ترفندهای تمیز کردن چربی‌های سطوح مختلف آشپزخانه​


ترفندهای تمیز کردن سطوح مختلف آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی


معمولاً به دلیل اینکه روزانه چند وعده در آشپزخانه غذا درست می کنید، روی کابینت و کاشی‌های آشپزخانه نسبت به فضاهای دیگر چرب‌تر است. بهترین ترفندهای تمیزی خانه برای از بین بردن این چربی‌ها این است که از پاک کننده چند منظوره سطوح استفاده کنید.
انواع مختلف این پاک کننده‌های چند منظوره از بین برنده لکه‌های چربی، غذای سوخته و جرم سطوح هستند. ذکر این نکته ضروری است که از به کار بردن این پاک کننده‌های چند منظوره روی کفپوش‌های لینولئوم، پارکت چوب، چرم، کاغذ دیواری و پارچه و البسه خودداری کنید.
روش استفاده به این ترتیب است که مایع کرمی پاک کننده را بر روی اسفنج یا پارچه مرطوب و یا مستقیم بر روی سطح بریزید و سپس سطح مورد نظر را پاک کنید. هنگام استفاده از پاک کننده، سطح مورد نظر را نسابید. بهتر است چند دقیقه صبر کنید و سپس سطح مورد نظر را آبکشی کنید. بهتر است این پاک کننده‌های کرمی را با آب رقیق نکنید.
پیشنهاد می‌کنیم برای تمیز کردن هود آشپزخانه و گاز هم مقداری اسپری سفید کننده را روی پارچه اسپری کنید. این اسپری‌ها برای ضد عفونی و تمیز کردن انواع سطوح آشپزخانه کاربرد دارد و لکه‌های سخت، روغنی و باکتری‌ها و قارچ‌های روی سطوح را در کوتاه‌ترین زمان از بین می‌برند.

ترفندهای تمیز کردن سطوح مختلف هال و پذیرایی​


ترفندهای تمیز کردن سطوح مختلف هال و پذیرایی


سالن پذیرایی، جلوه و زیبایی هر خانه است که تمیز کردن آن برای خیلی از افراد بیشتر از سایر بخش‌های خانه اهمیت دارد. اما چگونه خانه را تمیز کنیم که آسیبی به لوازم و دیوارها و سرامیک‌های کف سالن پذیرایی وارد نشود؟
انواع پاک کننده سطوح سنگ و سرامیک یکی از بهترین گزینه‌ها برای تمیز کردن و ضدعفونی سرامیک‌های پذیرایی است که باید به عنوان بهترین ترفندهای تمیزی خانه استفاده از آن‌ها را برای یک بار هم که شده تجربه کنید.
با استفاده از این پاک کننده‌های سطوح سنگ و سرامیک می‌توانید کلیه آلودگی‌ها و لکه‌های سخت را از روی سرامیک ها پاک کنید.
در زمان تمیزکاری منزل برای مرتب شدن سالن پذیرایی بهتر است کلیه لوازم اضافی را بردارید و تنها لوازمی که موجب جلوه بخشیدن به این فضا می‌شوند در چیدمان دکوراسیون پذیرایی خود به کار ببرید. بهتر است شستن روکش کوسن‌ها و تمیز کردن لوستر پذیرایی را نیز در لیست کارهای مربوط به این بخش از خانه قرار دهید.

ترفند خانه‌داری و تمیزکاری سقف اتاق و لوستر​


یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که باید در زمان تمیزکاری منزل به آن توجه کنید، سقف اتاق و همچنین تمیز کردن لوسترها است. به عنوان ترفندهای تمیزکاری خانه به یاد داشته باشید که تمیز کردن سقف باید در مراحل ابتدایی تمیز کردن منزل انجام دهید تا بتوانید بعداً گرد و غباری که روی زمین می‌ریزد را جمع کنید.
برای این کار می‌توانید از یک عدد جاروی تمیز و یا جاروی اسفنجی مخصوص استفاده کنید. برای تمیز کردن لوستر کریستال در صورت امکان، آویزهای کریستالی لوستر را جدا کنید و آن‌ها را با مقداری آب و کف بشویید و خشک کنید و سپس هر کدام را در جای خودش نصب کنید.
بقیه قسمت‌ها را لوستر را نیز می‌توانید با یک پارچه نم‌دار به آرامی پاک کنید تا خاک و آلودگی‌های سطح لوستر کاملاً تمیز شود.

ترفندهای تمیز کردن وسایل خانه​


ترفندهای تمیز کردن وسایل خانه


یکی از مهم‌ترین ترفندهای تمیزکاری و خانه‌داری این است که در کنار تمیز کردن بخش‌های اصلی خانه، به لوازم و جزییات نیز توجه داشته باشید. برای این کار باید در زمان تمیز کردن هر بخش، لوازم مرتبط با همان قسمت را نیز پاکسازی کنید.
مثلاً زمانی که در حال تمیز کردن پذیرایی منزل هستید، باید همه مبلمان، لوازم تزیینی، تلویزیون، ریموت‌ها، میزها و آباژورهای این بخش را هم با یک پارچه نمناک تمیز کنید. بهتر است برای پاک کردن لوازم منزل از یک پارچه میکروفیبر که به خوبی آب را به خود جذب می‌کند، استفاده کنید

نکاتی که باید درباره ترفندهای تمیزکاری خانه بدانید​


نکاتی که باید درباره ترفندهای تمیزکاری خانه بدانید


*فراموش نکنید که پیش از هر اقدامی در زمینه تمیز کردن سطوح و سرامیک‌ها، نکات بهداشتی را رعایت کنید. شوینده‌ها و پاک کننده‌های شیمیایی و اسیدی به راحتی موجب ایجاد حساسیت یا مشکلات تنفسی می‌شوند. یا اینکه ممکن است به دلیل تماس با پوست دست، باعث ایجاد حساسیت پوستی شوند. بنابراین استفاده از دستکش و حتی‌الامکان ماسک را جدی بگیرید.

*یکی از مهم‌ترین ترفندهای تمیزکاری خانه، برای اینکه فضای خانه شما تمیز و مرتب به نظر برسد، باید همه لوازم اضافی را خارج کنید و هر چیزی را که به آن احتیاج ندارید دور از دید قرار دهید.

*به عنوان اصول تمیزکاری منزل باید بدانید که قبل از تمیز کردن هر یک از سطوح به وسیله اسپری تمیز کننده، ابتدا روی اسپری را مطالعه کنید و سپس از آن استفاده نمایید.

*قبل از اینکه از اسپری یا مایع سفید کننده و تمیز کننده استفاده کنید، ابتدا خاک و آلودگی‌های روی سطوح را تمیز کنید. سپس ماده تمیز کننده را به مقدار کم و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم روی سطح مورد نظر اسپری کنید.

*یکی از بهترین ترفندهای تمیزی خانه برای خوشبو شدن فضا این است که بعد از تمیز کردن منزل، از عود یا شمع‌های معطر استفاده کنید.

*برای تمیز کردن منزل حتما برنامه منظم و مشخصی داشته باشد و اجازه ندهید که فضای منزل شما به هم ریخته و نامرتب به نظر برسد. بهتر است برای هر بخش از خانه یک روز را در نظر بگیرید تا همه قسمت‌های خانه در طول هفته تمیز شوند.

ترفندهای تمیز کاری منزل


*برای از بین بردن لکه‌ها، بهتر است آن‌ها را بعد از اینکه ایجاد شدند، به سرعت برطرف کنید. به طور کلی هر چقدر دیرتر اقدام به تمیز کردن لکه‌های روی پارچه، کاشی، گاز و هود کنید، این لکه‌های دیرتر و سخت‌تر تمیز می‌شوند.

*از دیگر ترفندهای تمیزی خانه این است که قبل از تی کشیدن سرامیک‌های کف آشپزخانه و پذیرایی، ابتدا با کمک یک اسپری تمیز کننده سطوح لکه‌ها را از بین ببرید و سپس همه جا را تی بزنید.

*یک ترفند تمیزکاری آشپزخانه این است که اگر سطل آشغال شما بوی بدی پیدا کرده است، بهترین ترفند برای از بین بردن بوی بد سطل زباله این است که ابتدا آن را با آب و مواد شوینده مناسب بشویید. سپس چند برش لیمو ترش داخل سطل قرار دهید تا بوی بد آن از بین برود.

*یکی از ترفندهای کاربردی در تمیزکاری خانه آن است که برای از بین بردن لکه‌های بین کاشی و سرامیک از یک برس کوچک یا مسواک استفاده نمایید.

*اگر روی شیرآلات لکه‌های آب ایجاد شده می‌توانید برای تمیز کردن آن از ترکیب سرکه و مایع ظرفشویی استفاده کنید.

*برای تمیزکاری خانه جدید یک روش ساده برای از بین بردن رسوب دوش حمام این است که در یک ظرف مقداری سرکه و مایع ظرفشویی را با هم ترکیب کنید سپس با استفاده از یک مسواک دوش حمام را با این ترکیب تمیز نمایید.

خلاصه کلام اینکه ترفندهای تمیزکاری خانه یکی و دو تا نیستند. اگر طبق یک برنامه هفتگی نظافت منزل اقدام به تمیزکاری بخش‌های مختلف خانه کنید، مطمئن باشید آن قدرها هم که به نظر می رسد، سخت نخواهد بود. سعی کنید حین تمیزکاری حتما به نکات تمیزی خانه و حتی تمیز نگه داشتن خانه توجه کنید.

زمانی که از تمیز کننده‌ها و شوینده‌های مناسبی برای تمیز کردن هر بخش استفاده کنید، می‌توانید در سریع‌ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه دست پیدا کنید.

سوالات متداول​


بهترین پاک کننده برای از بین بردن لکه‌های چربی و غذای سوخته و جرم سطوح چیست؟​


انواع پاک کننده چند منظوره غلیظ کرمی از بین برنده لکه‌های چربی، غذای سوخته و جرم سطوح هستند. همچنین انواع اسپری سفید کننده هم برای ضد عفونی و تمیز کردن انواع سطوح آشپزخانه کاربرد دارند و لکه‌های سخت، روغنی و باکتری‌ها و قارچ‌های روی سطوح را در کوتاه‌ترین زمان از بین می‌برند.

برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟​


یکی از مهم‌ترین ترفندهای تمیزکاری خانه این است که ابتدا برنامه ریزی کنید و تمیز کردن خانه را از یک اتاق یا بخش خاص شروع کنید. در شروع بهتر است سقف، لوستر و شیشه‌ها را تمیز کنید. سپس به سراغ تمیز کردن کف و لوازم آن بخش بروید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

۱۱ تکنیک آسان خانه تکانی اتاق خواب برای عید​



تکنیک های خانه تکانی اتاق خواب


خانه تکانی اتاق خواب برای عید نوروز ریزه کاری زیاد دارد. اتاق خواب یکی از آن بخش‌های مهم خانه است که تمیز کردن آن معمولاً در ابتدای لیست خانه تکانی عید قرار دارد. به طور معمولاً جزئیات این اتاق زیاد است. از آنجایی که معمولاً کمد لباس و لوازم آرایشی نیز در همین اتاق قرار دارد، لازم است ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب را بلد باشید تا یک خانه تکانی اصولی و سریع را تجربه کنید.


۱- خارج کردن زباله‌ها و لباس‌های کثیف​


در اصول خانه تکانی اتاق خواب اولین کاری که باید برای خانه تکانی اتاق خواب انجام دهید، خارج کردن همه زباله‌ها و لباس‌های کثیفی است که احتمالاً چندین روز و یا چندین هفته است گوشه اتاق یا کمد لباس‌ها جا خوش کرده‌اند. همه لوازم آلوده و دور ریختی را از روی زمین و داخل کمدها بردارید و از اتاق خارج کنید.

سری به کمد لباس‌هایتان بزنید. هر لباسی که احساس می‌کنید نیاز به شستن دارد جدا کنید و از کمد خارج کرده و داخل سبد لباس چرک‌ها بیندازید.


۲- از کمد لباس‌ها شروع کنید​


شروع خانه تکانی اصولی اتاق خواب از کمد لباس‌ها


بهترین روش این است که برای شروع خانه تکانی اتاق خواب ابتدا همه لباس‌های کمد لباستان را تخلیه کنید. یک پارچه نم‌دار تمیز بردارید و داخل کمد و کشوها را کاملاً تمیز کنید. حال همه لباس‌ها را به صورت مرتب تا کنید و یا روی جالباسی آویزان کنید و داخل کمد قرار دهید.

توجه داشته باشید که لباس‌های بافتنی و خیلی ضخیم احتمالاً در فصل بهار دیگر کاربردی برایتان ندارند. آن‌ها را در یک کمد یا ساک جداگانه قرار دهید. می‌توانید برای روزهای سرد چند ژاکت در دسترس داشته باشید. سعی کنید لباس‌های خانگی را در کمد جداگانه‌ای از لباس‌های مهمانی قرار دهید تا راحت‌تر به آن‌ها دسترسی داشته باشید.


۳- روتختی و روبالشتی‌ها را عوض کنید​


بعد از تمیز کردن کمد لباس‌ها، در این مرحله از خانه تکانی سریع اتاق خواب به سراغ تخت خواب بروید. شاید جزو آن دسته از افرادی باشید که هر شب دوش می‌گیرید و یا مراقب تمیز بودن روبالشتی و روتختی‌تان هستید. اما از مهم‌ترین نکات و ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب این است که ملحفه‌ روتختی و روبالشتی باید به طور مرتب عوض شود. پس روکش بالشت‌ها و روتختی‌تان را از تخت جدا کنید و یک دست روبالشی و روتختی جدید روی تخت قرار دهید.


۴- نحوه تمیز کردن میز لوازم شخصی و آرایشی‌تان​


نحوه تمیز کردن میز لوازم شخصی و آرایشی‌تان برای خانه تکانی عید


برای تمیز کردن میز لوازم آرایش‌تان باید یک پارچه تمیز پهن کنید و سطح روی میز و همه لوازم داخل کشو و کمد میز آرایشی را روی پارچه خالی کنید. سپس با یک پارچه نمناک میز و همه کشوهای آن را تمیز کنید. همه وسیله‌ها را ابتدا با یک پارچه تمیز و نم‌دار پاک کنید و داخل کمدها و روی میز قرار دهید.


بهتر است لوازم آرایشی‌تان را در یک قسمت مشخص یا داخل یک باکس قرار دهید. از ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب این است که چیزهایی که بیشتر استفاده می‌کنید را جدا بگذارید و لوازمی که احتیاج ندارید را در کمد یا باکس دیگر قرار دهید.

در تمیزکاری منزل برای عید باید به جزئیات بیشتر توجه کنید و حواستان به تمیز کردن همه بخش‌ها باشد. اکسسوری‌های کوچک را داخل یک سبد مشخص قرار دهید. چند عطر، قاب عکس و چیزهایی که دوست دارید را روی میز بچینید. اگر تعداد باکس‌های داخل کمد زیاد شد، بهتر است با یک برچسب روی هر باکس بنویسید که چه چیزی در آن قرار داده‌اید.

این کار باعث می‌شود که بعداً راحت‌تر لوازم مورد نیازتان را پیدا کنید. یک جعبه جواهرات جداگانه برای طلا و جواهرات و زیورآلات با ارزش خود داشته باشید. سعی کنید این لوازم را تنها داخل همین جعبه قرار دهید تا به راحتی به آن‌ها دسترسی داشته باشید.

۵- لوازمی که احتیاج ندارید را در کارتن جدا قرار دهید​


احتمالاً در حین مرتب کردن اتاق خواب به لوازم زیادی برمی‌خورید که سال‌ها است از آن‌ها استفاده نکرده‌اید. یا فکر می‌کنید دیگر به آن‌ها احتیاجی ندارید. یکی از ترفندهای خانه تکانی اتاق خواب این است که همه کتاب‌هایی که در گوشه کتابخانه خاک می‌خورند و لباس‌هایی که دیگر اندازه‌تان نیستند را داخل یک کارتن مشخصی قرار دهید.

تا انتهای تمیزکاری اتاق خواب و سایر نقاط منزل برای خانه تکانی عید این کارتن را داشته باشید. و در نهایت و بعد از اتمام خانه تکانی آن را به خیریه و یا کسی که احتیاج دارد، اهدا کنید.


۶- پرده‌های اتاق خواب را فراموش نکنید​


در تمیزکاری منزل برای عید پرده‌های اتاق خواب را فراموش نکنید


شستن پرده‌ یک کار کاملاً تخصصی و حساس است که باید با مهارت و دقت زیادی انجام شود. معمولاً طبق اصول خانه تکانی اتاق خواب لازم است حداقل سالی یک بار و یا در برخی مواقع دو سال یک بار پرده‌ها را جدا کنید و بشویید. چنانچه پرده‌های شما جنس ضخیمی دارند تمیز کردن آن راحت‌تر است.

اگر در خانه بخار شوی دارید، می‌توانید برای تمیز کردن پرده‌ها از بخار شوی استفاده کنید. اگر هم گرد و خاک جزئی روی پرده‌ها ایجاد شده می‌توانید با کمک سری پرز بلند جارو برقی سطح پرده را با مکش پایین، جاروکشی کنید.


۷- بعد از مرتب کردن اتاق خواب همه سطوح را تمیز کنید​


بعد از مرتب کردن اتاق خواب برای عید، همه سطوح را تمیز کنید


در این مرحله از خانه تکانی سریع اتاق خواب برای گردگیری سطوح اتاق خواب به یک اسپری تمیز کننده و شیشه پاک‌کن احتیاج دارید. با کمک پارچه همه بخش‌های میز، بدنه و پایه تخت، آینه و هر آن چیزی که در اتاق دارد را تمیز کنید. تمیز کردن هر سطحی که لازم است از اسپری تمیز کننده مناسبی استفاده کنید.

آینه‌ها را حتماً با یک پارچه میکروفیبر تمیز و یک شیشه پاک‌کن پاک کنید. تمیز کردن مجسمه، آباژور، قاب عکس و لوازم ریز را نیز فراموش نکنید. اگر به نردبان دسترسی دارید، بعد از قطع کردن برق لوستر اتاق خواب را نیز تمیز کنید. برای تمیز کردن لوستر برای اینکه خاک روی لوستر روی زمین نریزد، می‌توانید زیر آن یک پارچه پهن کنید و بعد لوستر را تمیز کنید.


۸- تمیز کردن پنجره اتاق خواب​


در این مرحله از خانه تکانی سریع اتاق خواب باید به سراغ پنجره‌ها بروید. یک پارچه مرطوب بردارید و ابتدا با کمک آن گرد و خاک روی شیشه و قاب پنجره را تمیز کنید. سپس با کمک پارچه میکروفیبر و شیشه پاک‌کن شیشه را به خوبی و در یک جهت تمیز کنید. پنجره‌ها نقش مهمی در تمیز کردن اتاق خواب دارند، پس بهتر است این کار را دقت انجام دهید.


بعد از تمیز کردن بخش جلوی پنجره‌ها اگر به پشت پنجره نیز دسترسی دارید، همین کار را در آن سمت پنجره نیز انجام دهید تا شیشه به خوبی تمیز شود.


۹- تمیز کردن تختخواب را در خانه تکانی عید فراموش نکنید​


تمیر کردن تخت خواب را در خانه تکانی عید فراموش نکنید


یکی از ضروری‌ترین بخش‌هایی که باید در خانه تکانی اتاق خواب برای عید انجام دهید، تمیز کردن تخت است. برای این کار باید روتختی‌های را بردارید. سپس روی تشک تخت را با استفاده از برس کوچک و مخصوص تمیز کنید. بعد در صورت امکان تشک را بالا ببرید و زیر تخت را نیز کاملاً جارو بزنید و تمیز کنید.

کلیه لایه‌های قابل شستشوی تشک باید در ماشین لباسشویی شسته شوند. توجه داشته باشید زیر تخت می‌تواند محل تجمع خاک و آلودگی باشد. بنابراین حتماً زیر تخت را نیز جاروبرقی بزنید و در صورتی که لوازم غیرضروری زیر تخت قرار داده‌اید، حتماً بردارید تا انرژی مثبت در اتاق خواب جاری شود.

۱۰- در ابتدا و انتهای خانه تکانی اتاق خواب جارو زدن را فراموش نکنید​


در ابتدا و انتهای خانه تکانی اتاق خواب جارو زدن را فراموش نکنید


طبق اصول خانه تکانی اتاق خواب باید در انتها و بعد از تمیز کردن همه بخش‌های اتاق به سراغ جارو زدن سطوح بروید. برای این کار همه گوشه‌ها، زیر تخت و اطراف کمد را با دقت جارو بزنید. بهتر است ابتدا فرش اتاق خواب را جارو بزنید و آن را بردارید و سپس زیر فرش را نیز جاروکشی کنید. در نهایت فرش و همه لوازم را سر جای خود قرار دهید.

۱۱- برای از بین بردن موهای روی موکت و فرش از تی پلاستیکی استفاده کنید​


یکی از مشکلات رایجی که اکثر خانم‌ها در اتاق خواب و در بخش جلوی آینه و میز توالت با آن مواجه هستند، جمع شدن موها لابه‌لای موکت و فرش است. خانه تکانی عید بهترین زمان برای خلاص شدن از شر این موها است. برای از بین بردن این موها می‌توانید از تی پلاستیکی استفاده کنید.
تی سر پلاستیکی متحرک را بردارید و آن را با کمی آب خیس کنید. سپس تی را با مقداری فشار روی موکت یا فرش بکشید تا موها جمع شوند. در نهایت موها را یک گوشه فرش جمع کنید و با دست بردارید. بهتر است بعد از جمع کردن موها یک بار دیگر روی موکت و فرش‌های اتاق را جاروبرقی بکشید تا کاملاً تمیز و مرتب شوند.


سوالات متداول


کاربردی ترین کار در خانه تکانی اتاق خواب چیست؟


یکی از کاربردی ترین کارها در خونه تکونی اتاق خواب دور انداختن وسایل اضافی و زباله ها است که سبب می شود فضای خالی برای مرتب کردن وسایل داشته باشید.


اولین مرحله خانه تکانی اتاق خواب چیست؟​


اولین مرحله از خانه تکانی اتاق خواب برای عید خارج کردن همه زباله‌ها و لباس‌های کثیفی است که احتمالاً چندین روز و یا چندین هفته است گوشه اتاق یا کمد لباس‌ها جا خوش کرده‌اند. قبل از هر کاری باید همه لوازم آلوده و دور ریختی را از روی زمین و داخل کمدها بردارید و از اتاق خارج کنید.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

بهترین روش های شستن انواع پرده در خانه​



روش شستن انواع پرده


پرده ها جلوه و زیبایی هر اتاق هستند که بیشتر از هر فضای دیگری در منزل در معرض خاک قرار دارند. اما بسیاری از افراد چندان به تمیز کردن پرده اهمیت نمی دهند و این موضوع تا میزان زیادی روی زیبایی منزل آن ها تأثیر می گذارد. اولین و مهم ترین عاملی که موجب می شود خیلی از ما از شستن پرده منصرف شویم، آسیب دیدن آن است. در واقع عدم آگاهی در مورد شستشوی پرده موجب می شود تا به طول کلی از این کار صرف نظر کنیم. اما باید بدانید که شستن پرده به هیچ عنوان کار سختی نیست و رعایت چند ترفند ساده به شما کمک می کند تا بدون دردسر و آسیب به بافت پرده آن را تمیز کنید.

چه زمانی باید پرده ها را بشویید؟​


چه زمانی باید پرده ها را بشویید؟


پرده اتاق یا پذیرایی شما درست در مقابل پنجره ها نصب می شود. جایی که بیشتر از هر فضای دیگری در خانه در معرض هوای بیرون از خانه قرار دارد. بنابراین طبیعی است که بعد از مدتی با باز کردن پنجره ها خاک زیادی در بافت پارچه نفوذ می کند و موجب تیره شدن رنگ پارچه و آلوده شدن آن می شود. به طور کلی میزان آلودگی و کثیف شدن پرده ها نسبی است. در برخی شهرها و نقاط پرتردد شهری احتمال آلودگی پرده می تواند بیشتر باشد. در حالی که اگر شما در یک مکان خوش آب و هوا و تمیز زندگی می کنید، احتمالاً پرده هایتان نیز دیرتر کثیف می شوند. اما به طور کلی گفته می شود که حداقل سالی یک بار پرده ها را بشویید تا تمام آلودگی و خاک هایی که در تار و پود آن جمع شده از بین برود.

روش شستن انواع پرده​


روش شستن انواع پرده


پرده ها جنس های مختلفی دارند و توجه به جنس پارچه یکی از مهم ترین فاکتورهایی است که باید در زمان شستن پرده های مورد توجه قرار بگیرد. در ادامه می توانید با بهترین روش شستشوی انواع پرده در خانه آشنا شوید.


طرز شستن پرده حریر در ماشین لباسشویی​


جنس بسیاری از پرده هایی که ما در خانه استفاده می کنیم از حریر است. شستن پرده حریر درست مثل روش شستن لباس حریر نیاز به دقت و توجه بیشتری دارد. برای شستن پرده های حریر در لباسشویی باید از آب سرد و دور چرخش پایین لباسشویی استفاده کنید. توجه داشته باشید که شستن پرده برای چند دقیقه کوتاه کافی است، پس تنظیمات لباسشویی را روی چند دقیقه تنظیم کنید و از شستشوی طولانی مدت اجتناب کنید. برای گرفتن رطوبت اضافی پرده بعد از شستشو می توانید از حوله استفاده کنید.


روش شستن انواع پرده توری در لباسشویی​


روش شستن انواع پرده توری در لباسشویی


پرده های توری معمولاً به پرده هایی که بافت درشت تری نسبت به حریر دارند گفته می شود. این پرده ها نیز همانند پرده های حریر بافت حساسی دارند و از همین رو برای شستن آن ها در لباسشویی باید حتماً از آب سرد استفاده کنید. بهتر است برای شستن پرده های توری در لباسشویی حتماً از شوینده های ملایم استفاده کنید و حداکثر ۵ دقیقه پرده را در ماشین لباسشویی بشویید. همین چند دقیقه به راحتی موجب از بین بردن چرک مرده های روی پارچه توری می شود.


روش شستن انواع پرده توری با دست​


برای شستن انواع پرده تور با دست باید یک لگن بزرگ بردارید. مقداری آب گرم داخل آن بریزید و کمی پودر یا مایع لباسشویی ملایم داخل آن حل کنید. سپس پرده را برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در این لگن قرار دهید. بعد از این مدت پرده را از آب خارج کرده و زیر شیر آب نگه دارید تا کاملاً تمیز شود و کف از داخل بافت آن خارج شود. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای شستشوی انواع پرده در خانه آن را فشار ندهید. این کار به بافت پارچه آسیب وارد می کند. در نهایت پرده را برای چند دقیقه در فضای آزاد پهن کنید با آب اضافی خارج شود. قبل از خشک شدن پرده آن را در محل مورد نظر نصب کنید تا به خوبی خشک شود.

شستن انواع پرده پلیسه​


اگر پرده شما طرح پلیسه دارد، باید در زمان شستشو مراقب باشید که پلیسه های آن باز نشود. برای شستن این پرده ها بهتر است از روش شستشوی خشک استفاده کنید. شستن پرده پلیسه با آب می تواند ظاهر آن را به طول کلی خراب کند. برای شستن پرده پلیسه بهتر است ابتدا سطح پرده را با جاروبرقی تمیز کنید. سپس در یک سطل کوچک مقداری آب و مایع لباسشویی را با هم ترکیب کنید. حال یک اسفنج نرم بردارید و به کف آغشته کنید. اسفنج را به آرامی روی سطح پرده بکشید تا کاملاً تمیز شود.


شستن انواع پرده پارچه ای با ماشین لباسشویی​


شستن انواع پرده پارچه ای با ماشین لباسشویی


یکی از زیباترین انواع پرده ها، پرده های پارچه ای هستند. شستن این پرده ها نیز نسبت به شستن پرده توری یا حریر سخت تر است. از همین رو باید سعی کنید که به طور مرتب گرد و خاک روی پرده را تمیز کنید تا کمتر نیاز به شستشو داشته باشد. برای این کار می توانید از جارو برقی استفاده کنید. برای شستن پرده ساتن می توانید آن را در ماشین لباسشویی بیندازید. دمای آب را روی سرد و حداقل دور چرخش تنظیم کنید. تنها چند دقیقه کوتاه برای شستن این پرده ها کافی است. در صورت نیاز حتماً پرده پا چه ای را بعد از شستشو اتوکشی کنید.


روش شستن پرده های چوبی​


برای تمیز کردن پرده های چوبی باید از آب کمتری استفاده شود. خیس کردن پرده چوبی می تواند به آن آسیب برساند. از همین رو بهتر است برای تمیز کردن پرده چوبی از یک برس نرم و مقدار کمی آب استفاده کنید. می توانید به جای این کار از یک پارچه نمناک نیز استفاده کنید.


روش شستن پرده آلومینیومی​


برای شستن پرده آلومینیومی می توانید از یک پارچه تمیز و یک اسپری تمیز کننده استفاده کنید. برای این کار باید مقداری از ماده تمیز کننده را روی پرده اسپری کنید. سپس آن را با پارچه پاک کنید. توجه داشته باشید که شستن این پرده ها با اسکاچ زبر و یا برس می تواند موجب ایجاد خش روی آن ها شود.


روش شستن پرده زبرا​


روش شستن پرده زبرا


طرز شستن پرده زبرا کمی با پرده های عادی متفاوت است. برای شستن این پرده باید ابتدا آن را جدا کنید. سپس با استفاده از یک اسفنج نرم و مقداری شوینده ملایم به آرامی پرده را تمیز کنید. در نهایت نیز می توانید پرده را در محل مورد نظر نصب کنید تا خشک شود. برای شستن پرده زبرا بدون جدا کردن آن نیز می توانید ابتدا سطح پرده را جاروکشی کنید. سپس با استفاده از یک دستمال تمیز و مرطوب سطح پرده را تمیز کنید.


روش شستن پرده مخمل​


روش شستن پرده مخمل


برای شستن پرده مخمل بهتر است قبل از هر کاری ابتدا تست کنید و ببینید که آیا پرده رنگ می دهد یا خیر. برای این کار یک دستمال مرطوب سفید را به گوشه پرده بکشید. اگر پارچه رنگی شد پس یعنی رنگ می دهد و برای شستن آن باید از خشکشویی استفاده کنید. اما اگر پرده مخمل شما سفید است یا رنگ نمی دهد، می توانید آن را در تشتی حاوی مقداری آب سرد و مایع شوینده ملایم بیندازید و بعد از چند دقیقه خارج کنید. برای خشک کردن پرده مخمل نیز باید آن را روی یک پارچه کتان ضخیم پهن کنید تا خشک شود.


چطور از بدحالت شدن پرده حریر و توری بعد از شستشو جلوگیری کنیم؟​


چطور از بدحالت شدن پرده حریر و توری بعد از شستشو جلوگیری کنیم؟


یکی از مهم ترین نکاتی که در مورد پرده حریر و توری وجود دارد این است که شستن این پرده ها می تواند آهار پارچه را از بین ببرد و موجب بدحالت شدن پرده شود. از همین رو برای رفع این مشکل می توانید از یک روش مخصوص استفاده کنید. یک لیوان نشاسته را در یک لیوان آب سرد حل کنید. سپس آن را گرم نمایید تا لعاب دار شود. حالا ترکیب نشاسته را داخل یک لگن بزرگ بریزید. مقداری آب سرد به آن اضافه کنید و پرده ها را داخل لگن بیندازید. نیم ساعت صبر کنید. سپس پرده را آویزان کنید تا خشک شود. این کار موجب می شود تا پرده حالت افتاده و زیبای خودش را بعد از شستن حفظ کنید.


نکاتی در مورد شستشوی انواع پرده در خانه​


نکاتی در مورد شستشوی انواع پرده در خانه


  • در صورتی که هیچ تجربه ای در شستن پرده ندارید، بهتر است این کار را به خشکشویی بسپارید.
  • بعد از شستشوی انواع پرده در خانه حتماً آن ها را به صورت نم دار آویزان کنید تا حالت پرده حفظ شود.
  • با غبارروبی هفتگی پرده ها از کثیف شدن آن ها جلوگیری کنید. با این روش پرده ها کمتر نیاز به شستشو پیدا می کنند و به بافت آن ها آسیب وارد نمی شود.
  • برای تمیز شدن پرده های سفید رنگ می توانید از مقداری ماده سفید کننده استفاده کنید.
  • بعد از شستن انواع پرده پارچه ای بهتر است آن ها را همان طور که نمدار هستند، اتوکشی کنید.


جمع بندی نهایی​


توجه به روش شستشو و مراقبت درست از پرده ها می تواند به شما کمک کند تا خانه ای تمیز و مرتب داشته باشید. برای شستن پارچه های حساس و پارچه هایی که رنگ پس می دهند، بهتر است از خدمات خشکشویی کمک بگیرید و یا با دقت و توجه بیشتری اقدام به شستشو نمایید تا بافت پرده آسیب نبیند.
 

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

بهترین روش‌های تمیز کردن انواع کابینت چوبی​



تمیز کردن کابینت چوبی


کابینت آشپزخانه به دلیل قرار گرفتن در معرض رطوبت و چربی خاص از پخت و پز غذاها در معرض لک و آلودگی‌های زیادی قرار دارد. از طرفی هر جنس کابینت نیازمند مراقبت خاصی است. برای تمیز کردن کابینت چوبی باید از مواد مناسب چوب استفاده کنید و برای تمیز کردن ام دی اف براق مواد متناسب با آن را به کار ببرید. برخی از انواع کابینت‌ها بسیار حساس هستند و برخی دیگر مقاومت بالاتری در برابر آب و مواد تمیز کننده دارند. آگاهی داشتن درباره این نکات مهم و برخورد درست با آن‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در حین تمیز کردن انواع کابینت به آن آسیب وارد نکنید.


کابینت ها نقش مهم و موثری در آشپزخانه شما دارد. کابینت‌های کثیف علاوه بر اینکه ظاهری زیبایی ندارند، می‌توانند سلامتی ما را نیز تهدید کنند. همچنین کابینت چرب و کثیف می توانند فضای آشپزخانه را تحت تاثیر خود قرار داده و زیبایی دکوراسیون آشپز خانه شما را بر هم زند. در نتیجه فراموش نکنید که کابینت آشپزخانه‌ی شما به طور منظم نیاز به رسیدگی و نظافت دارد. البته باید توجه کنیم چه موادی برای این کار استفاده می کنیم کـه به کابینت ما آسیبی نرساند. شما باید روی کابینت را حداقل هر هفته یک بار، تمیز کنید. اما فضای داخلی آن چنین نیازی ندارد و هر چند ماه یک بار برای آن کافی است.


لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن انواع کابینت​


لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن انواع کابینت




برای تمیز کردن کابینت آشپزخانه چوبی یا هر جنس دیگری نیاز به فراهم کردن برخی مواد و لوازم دارید. این کار به شما کمک می‌کند تا بتوانید هر نوع کابینت را با هر نوع لک و کثیفی به خوبی تمیز کنید. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف یا چوبی و ممبران خود بهتر است لوازم و تجهیزاتی که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است را تهیه کنید.


*تمیز کننده مناسب جنس کابینت
*سرکه
*جوش شیرین
*آب
*پارچه مرطوب
*پارچه خشک
*شیشه پاک‌کن
*پارچه میکروفیبر
*مایع ظرفشویی


نحوه تمیز کردن کابینت چوبی​


نحوه تمیز کردن کابینت چوبی


کابینت‌های چوبی بافت حساسی دارند و از جنس چوب درختان متفاوتی تهیه می‌شوند. مهم‌ترین موضوعی که در مورد کابینت‌های چوبی وجود دارد، مربوط به حساس بودن این کابینت‌ها در برابر آب و رطوبت است. به همین دلیل لازم است بعد از تمیز کردن کابینت چوبی حتماً آن را به خوبی خشک کنید. برای تمیز کردن کابینت چوبی بهتر است ابتدا به وسیله یک پارچه میکروفیبر مرطوب سطح کابینت را به خوبی تمیز کنید.سپس می‌توانید با استفاده از یک تمیز کننده چوب سطح کابینت را تمیز کنید. اگر این کار را حداقل یک بار در هفته انجام دهید، کابینت چوبی شما کمتر کثیف می‌شود و لکه‌های سخت چربی روی آن ایجاد نمی‌شود.



از بین بردن لکه‌های سخت از روی کابینت چوبی​


برای از بین بردن لکه‌های سخت چربی و تمیز کردن کابینت چوبی بهتر است از ترکیب سرکه و آب استفاده کنید. برای این کار می‌توانید نصف پیمانه سرکه را با نصف پیمانه آب گرم ترکیب کنید و درون یک بطری اسپری بریزید. سپس این ترکیب را روی کابینت اسپری کنید. دو دقیقه صبر کنید و بعد با کمک یک پارچه نرم سطح کابینت را پاک کنید. اضافه کردن چند قطره مایع ظرفشویی به این ترکیب نیز می‌تواند در از بین بردن لکه‌های تیره روی کابینت چوبی مؤثر باشد. استفاده از ترکیب سرکه و نمک هم برای از بین بردن لکه‌های سخت بسیار مؤثر عمل می‌کند.
برای از بین بردن لکه‌های کابینت و تمیز کردن درزها بهتر است از یک مسواک کمک بگیرید. برای این کار مسواک را به مواد تمیز کننده آغشته کنید و بعد شکاف‌ها و لابه‌لای درزها را با استفاده از آن تمیز کنید. در انتهای نیز کابینت‌ها را استفاده از یک پارچه تمیز و مرطوب به خوبی پاک کنید. سپس سطوح را با کمک یک حوله یا پارچه میکروفیبر خشک نمایید.


محافظت از کابینت چوبی در برابر لکه​


برای حفاظت از سطح کابینت چوبی در برابر لکه می‌توانید یک پیمانه روغن نباتی را با یک پیمانه سرکه ترکیب کنید و روی کابینت بمالید و سپس با یک پارچه نرم و تمیز پاک کنید. این کار موجب می‌شود چوب براق‌تر به نظر برسد و لکه کمتری نیز روی آن ایجاد شود.

نحوه تمیز کردن کابینت ام دی‌ اف مات و براق​


نحوه تمیز کردن کابینت ام دی‌ اف مات و براق


برای تمیز کردن کابینت ام دی اف باید ابتدا همانند تمیز کردن کابینت چوبی با استفاده از یک پارچه میکروفیبر سطح کابینت را تمیز کنید. به یاد داشته باشید که تمیز کننده‌های حاوی الکل و مواد سفید کننده می‌توانند به سطح کابینت ام دی اف مات آسیب برسانند. یکی از بهترین روش‌ها برای تمیز کردن کابینت ام دی اف مات و براق استفاده از ترکیب مایع ظرفشویی و آب ولرم است. به وسیله یک پارچه سطح کابینت را به این ترکیب آغشته کنید و خوب تمیز کنید. در انتها کابینت را با کمک یک پارچه خشک نمایید. برای تمیز کردن کابینت ام دی اف براق و مات می‌توانید از ترکیب آب و سرکه به مقدار مساوی استفاده کنید. و در انتها با یک پارچه مرطوب و سپس یک پارچه خشک تمیز نمایید.


نحوه تمیز کردن کابینت ممبران​


برای تمیز کردن کابینت ممبران می‌توانید مانند تمیز کردن کابینت چوبی از سرکه رقیق شده با تمیز کننده چند منظوره استفاده کنید. برای تهیه این ماده تمیز کننده سرکه و محلول تمیز کننده چند منظوره را به مقدار مساوی با هم ترکیب کنید. سپس محلول را داخل یک اسپری بریزید و ابتدا روی سطح پارچه اسپری کنید و با کمک آن سطح کابینت را پاک کنید. در انتها با کمک یک پارچه خشک سطح کابینت را کاملاً خشک نمایید. توجه داشته باشید که برای تمیز کردن کابینت ممبران از پارچه‌های خشک که سایش ایجاد می‌کنند، استفاده نکنید.



از بین بردن لکه‌های سخت از کابینت ممبران​


از بین بردن لکه‌های سخت از کابینت ممبران


برای تمیز کردن کابینت ممبران از لکه‌های چربی که به راحتی از بین نمی‌روند، می‌توانید از سرکه خالص استفاده کنید. برای این کار مقداری سرکه سفید را ابتدا روی پارچه بریزید. بعد محل لکه را با کمک این پارچه تمیز کنید. استفاده از ترکیب مساوی سرکه و جوش شیرین هم در از بین بردن لکه‌های سخت کابینت ممبران، مؤثر عمل می‌کند. به یاد داشته باشید که برای تمیز کردن کابینت چوبی حتما از سرکه رقیق شده استفاده کنید، زیرا سرکه خالص می‌تواند به بافت چوب آسیب وارد کند.
 

Similar threads

بالا