hossein1320
عضو جدید
ایول بابا ! بابات کار آموز نمی خواد؟؟؟
ایول بابا ! بابات کار آموز نمی خواد؟؟؟
قبوله بابا .فقط بذاره چنتا دستگاه رو ببینیم!!!!به خودم میگه لیسانس گرفتی میگذارم گارگاه رو جارو کنی)من که پسرشم اینجوری شما رو نمی دونم
))
تو شرایط اقتصادی فعلی فکر داشتن یک کارگاه و راه انداختن مجموعه تولیدی رو از سرتون بیرون کنید، چون الان وقتش نیست! واقعا شرایط برای تولید نامساعده و قدیمی ها چون چاره دیگه ای ندارند به زور! دارند به تولید ادامه میدند.سلام
من زیاد تجربه ای از بابت کار ندارم. اما به نظرم اگه ما بتونیم خودمون به سمتی پیش بریم که خودمون صاحب طرح بشیم و بتونیم کارگاهی راه بندازیم بهتر باشه. یعنی در اصل برای خودمون کار کنیم که این کار مستلزم داشتن اطلاعات بالا در زمینه های مختلف به ویژه در زمینه ی کاری خود است. چرا همه فکر می کنند که حتما باید یه کار دولتی داشته باشند. به عقیده ی من اینطوری صنعت کشور می تونه با طرح ها و ایده های جدید مهندسین جوان پیشرفت بیشتری بکنه.
با تشکر
كارگر؟!)
عزيزم كسي كه ميخواد كارگري كنه مگه مرض داره بره 4 تا 7 سال درس بخونه تا مهندس شه؟!
با يه فوق ديپلم مكانيك همه ي اون چيزايي رو كه بدرد كار كارگري ميخوره رو ميشه ياد گرفت!
فك كنم منظور شما تكنسين هاي مكانيك هست!
درسته مهندسين مكانيك نبايد دلشون رو واسه كار پشت ميز نشيني صابون بزنن! ولي ايجوري هم نيست كه قراره كارگري كنن!
به نظر من کسی که مکانیک میخونه یه جوری باید کارگر باشه یه جوری باید کار پشت میزی انجام دهد.
مهارت هایی که یک مهندس مکانیک باید بلد باشد:
1.نرم افزارSolidworks,Matlab
اگر یک نرم افزار تحلیل هم بلد باشه بد نیست.
2.مهارت گارگاهی مثل جوشکاری-تراشکاری
3.زبان انگلیسی
سلام دوست عزیزدوستان من خودم از افرادی بودم که اعتقاد داشتم مهندسی که کار عملی انجام نده مهندس نیست ( اختصاصی رشته مکانیک و کارشناسی به بالا ) ! اما اشتباه می کردم مهندس خوب کسی نیست که می تونه کار عملی انجام بده چون کار عملی راحت ترین کار ممکنه و هر کسی که معلول نباشه می تونه. کار مهندس کار ذهنیه، انجام محاسبات دشوار، قبول کردن مسئولیت مهندسی، مطالعه پیوسته و به روز و انجام پروژه های دشوار و پیچیده ( این یک ایده آل مهندسی است البته برای مهندسان کم رتبه انجام کارهای عملی مشکلی نداره چون وقتشون چندان مهم نیست و به کسی هم بر نمی خوره.)
سلام دوست عزیز
اجازه بدید من پاسخ شمارو با یک خاطره بدم
سال 86 من در کارخانه ایران ترانسفو بودم و در سالن ابزارسازی کار میکردم
یک مهندسی بود به اسم ... که تازه اومده بود. یک روز همین مهندس با نقشه یک قالب پرس اومد پیش من و گفت این رو برای سالن آهنگری بسازید. من هم گفتم چشم. نقشه رو گرفتم و دادم به اوستا کار که ببره واسه ساخت. ولی اوستا کار رفت و بعد 5 دقیقه برگشت. گفت مهندس این نقشه غلطه ؟ گفتم کجاش؟ گفت محصولی که میندازه بیرون از فلان جا جر می خوره. گفتم خوب بادخور بهش بده. گفت نمیشه. آخر سر گفتم خوب حالا نقشه ای که دادن و ما باید بشازیم. دقیقا همینو بشاز و بده بره
همون لحظه زنگ زدم به این مهندس ... و گفتم نقشتون ایراد داره و قطعه درست ازش بیرون نمیاد و غیره . با اعتماد به نفسی که داشت بهم گفت شما کاریت نباشه و لطفا طبق نقشه بسازیدش. من دقیق طراحی کردم.شما ساخت و تولیدیا از طراحی ما ایراد در میارین ؟!!
گفتم اولا من مهندس مکانیک گرایش طراحی هستم و خودم کتیارو تدریس میکنم و ... . بعدشم گفتم شاید اشتباهتون رو بهتون گوشزد کنم تا مرتفعش کنید. حالا که گوش شنوا ندارید دیگه خود دانید
4 روز بعد قالب رو برای واحدشون فرستادم. تو اون سالن قطعات پرس دست پیمانکار بود. اونم نامردی نکرده بود و در حالی که میدیده قطعه بد در میاد با این حال ازش 800 تا زده بود. مهندس ... به خاطر اشتباهش تو طراحی از اون سالن به سالن تعمیرات تبعید شد و من هم به خاطر ساخت سفارشی که میدونستم کار نمیده توبیخ شفاهی شدم
می خوام بگم درسته مهندسی علم میخواد و کارش ذهنی و از این جور حرفا ولی تا وقتی ندونه از علمش به چه شکلی استفاده کنه و از امکاناتی که دور و برشه چطور بهره برداری کنه علمش به دردش نمیخوره
بارها و بارها شده که محاسباتی رو روی کاغذ و در کامپیوتر دقیق دقیق در آوردم ولی به دلیل شرایط کارگاهی و عملی و تفاوت های فاحش تئوری با عملی (حداقل در کشور ما) حاصل کار چیز دیگه ای از آب دراومده
یک مهندس باید با این شرایط آسنا باشه
سلام دوستان
یکی از عزیزان برام پیام داده بود که چه بکنه تا مهندس مکانیک خوب بشه. من هم براش جواب فرستادم. جواب رو اینجا هم میذارم تا اگر اشتباه یا کم و کسری داره دوستان با تجربه تر اصلاح کنن و از این حرفا
سلام دوست من
""""از حرفهات معلومه که توی درس و معدل خوب هستی و اگر به این خوبی کمی هم کار عملی اضافه کنی عالی میشه - جوابتو توی تاپیک هم میذارم تا نظر دوستان با تجربه رو هم ببینم . شاید من اشتباه میکنم
1- هر لحظه با آموزشگاه های فنی و حرفه ای در ارتباط باش. رصد کن چه دوره ای دارن که به دردت بخوره و حتما توی دوره هاشون شرکت کن. چه میدونم تراشکاری - فرزکاری - CNC - جوش - Ansys و غیره . چون الان وقت داری و بعد از فراغت از تحصیل این فرصت ها پیش نمیاد . یا اگر هم بشه کمتره. با یک قطعه ساز صحبت کن و هفته ای چند ساعت برو و وردستش واستا. این کار 2 تا حسن داره. یک اینکه کار یاد میگیری و 2 اینکه با محیط کارگری و پیمانکاری و مشتری و ... آشنا میشی. اینایی که میگم به دردت میخورن و خودم تجربشون کردم. گاهی میشه در یک کارخونه مسئول هستی و میخای یک قطعه بدی برات بتراشن و زبون این قشر رو بلد بودن کمک بسیار یزرگی بهت میکنه
2- اگر نرم افزار بلدی ازش استفاده کن . استفاده واقعی . یعنی چی ؟ یعنی اینکه یک مدل از خونه پیدا کن و از روش طراحی کن. مثلا آبمیوه گیر رو از صفر تا صد طراحی کن. و البته همه طراحی هاتو هم نگه دار
3- زبان تخصصی کار کن و البته زبان عمومی رو هم در سطح خوب داشته باش.
راستی یک مسئله بسیار مهم
درس مبانی مهندسی برق رو کاملا جدی بگیر. نگو ما مهندس مکانیکیم و برق به چه دردمون میخوره. این اشتباهی بود که من انجام دادم و چوبش رو بدجور خوردم. تو صنعت کمتر ماشینی هست که 100% مکانیکی باشه. تقریبا همیشه برق و الکتریسیته یک پای همه ماشین هاست. پس جدیش بگیر و به حرف دوست ها و هم دانشگاهی ها که " امل نباش. برق به چه درد ما میخوره . درس بیخودیه و ... " گوش نده
درس بعدی که خیلی کاربردی و ضروریه طراحی اجزا هستش. و درس بعدی یاتاقان ها و روغن کاری
البته همه درسا در جای خود مهم هستن
دیگه چی بگم ؟""""
سلام خدمت مهندس محمودپور عزیز و سایر رفقا
بله - انتقاد شما بجاست و من باید در کنار این مهندس ... قرار میگرفتم ولیکن ایشون طرز حرف زدن و برخوردشون طوری بود که من نتونستم باهاش کنار بیام. البته اگر کس دیگری بود شاید این کاری که من کردم رو نمیکرد ولی متاسفانه من این کار رو کردم و از کارم خوشحال هم نیستم . فقط خاطره ای بود که تعریفش کردم. بگذریم
بله مهندیس مکانیک 2 نوعه - دفتری و کارگاهی و یا به قولی تئوری و اجرایی . اما ....
اما همین مهندس تئوری کار اگر در طراحی ها بدون ملاحظه روش های ساخت و محدودیت های اون کار طراحی رو انجام بده میشه فقره پایان نامه خود من. ربات طراحی کردیم . بسیار دقیق . کار کارشناسی در حد المپیک . دانشگاه تهران - امیرکبیر - صنعتی اصفهان - آزاد ابهر و یک دوست در دانشگاه فنی درسدن آلمان و خلاصه کلی استاد رو به کار گرفتیم . با متلب و سالیدورک و کتیا و ادامس کار محاسبات و طراحی و برنامه نویسی رو انجام دادیم و در پایان یک کارخانه قبول کرد تا برای ساخت این ربات سرمایه گذاری کنه
ولی ..... ولی این ربات هرگز ساخته نشد . میدونید چرا ؟ چون من به ساختش و محدودیتهای متریال و ماشین افزارها اصلا دقت نکرده بودم. قطعات اونقدر نادر و کمیاب بودن که ساخت و یا خریدشون دودمانه سرمایه گذار رو به باد میداد.نقشه های این ربات هنوز داره خاک میخوره گرچه شرکت سرمایه گذار تمام نقشه ها رو به انحصار خودش درآورد و از ما خرید
میدونید به نظر من توی صنعت آدمایی که از کار اجرایی ( در همون زمینه )وارد کار طراحی میشن موفق ترند. چرا که از لحظه شروع طراحی دقدقه ساختش رو هم دارن . فکر همه چیز رو میکنن.
راستی من 2 سال مهندس طراح بودم . ولی به همه مواردی که اشاره کردم نیاز داشتیم . مثلا باید در طراحی فکر تعمیرات و نگهداری رو هم میکردیم . بنابراین برای روان کاری یاتاقان هم باید در طراحی ایده میدادیم. نمیشه که شما در یک جای تنگ و دور از دسترس از یک یاتاقان غلتشی معمولی استفاده کنی. اون وقت باید وقتی میخای یک یاتاقان رو گریس بزنی تمام ماشین رو بریزی زمین و کار تعطیل و بریم واسه گریس کاری !!! میشه ؟
ما در طراحی به درسهایی که خوندیم نیاز داریم و در کنارش به تجربه کارگاهی هم همینطور. البته چیز شاقی نیست. میشه مشورت گرفت
یک طرح خوب طرحی نیست که زیبا باشه و یا روی کاغذ راندمان بالایی داشته باشه بلکه طرحیه که امکان ساخت و کارکرد مناسب و البته قیمت مناسبی داشته باشه
باز هم ممنون که در این بحث شرکت میکنید. من که چیزهای زیادی از گفته های همه دوستان یاد گرفتم