[ مقطع BOX با ورق ] راهنمای در طراحی با Etabs

hadise mohammadi

عضو جدید
سلام دوستان عزیز.یه سوال ما برای مقطع BOX,ورق پیوستگی و ورق مضاعف طراحی میکنیم؟؟!!
 

reza2011

عضو جدید
سلام ...

ورق پيوستگي منظور شما ورقي هست كه در امتداد صفحات اتصال بالايي و پاييني در اتصال گيردار تير به ستون در امتداد اين صفحات در داخل باكس ستون قرار ميگيره و مانع از لهيدگي ستون در اثر فشار از ناحيه صفحات اتصال بالا و پايين در حين انتقال ممان از تير به ستون ميشه ... اين صفحات حين ساخت ستون در كارگاه به گونه اي قرار ميگيره كه دقيقا در امتداد صفحات بالا و پاييم در داخل باكس و از هر 4 طرف هم به بدنه باكس جوش ميشه . طراحي اين صفحات شامل بعد ضخامت و بعد جوش هم محاسبه ميشه . نحوه محاسبه در مبحث 10 اومده ...


ورق مضاعف فكر كنم منظورتون ورق تقويت روي ستون باكس هست كه فقط در محل تغيير مقطع قرار ميگيره تا بشه ورق وصله رو اجرا كرد ... :)
 
آخرین ویرایش:

hadise mohammadi

عضو جدید
جناب مهندس,از پاسخ مفیدتون ممنون:smile:.راستش من باید هفته آینده پروژه فولادمو تحویل بدم و خیلی سوال پیش میاد...طراحی ورقه وصله در محل تغییر مقطع هم تو مبحث 10 هست؟کجاش؟
 

reza2011

عضو جدید
طراحي وصله حتما در مبحث 10 هست ... اما چون مشغول اسباب كشي هستيم و تمام كتابهامو جمع كردم در حال حاضر دسترسي ندارم . شما مبحث 10 رو از لينك زير دانلود كنيد و فهرستش رو نگاه كنيد ...

http://nezammohandesi.ir/Portals/0/Pdf/Mogharrat-Melli/10.pdf


باز هم اگر نبود اعلام كنيد من براتون در نت سرچ كنم ...

من احتمالا تا شنبه بيشتر نيستم بعدش هم ممكنه تا يكي 2 هفته امكان دسترسي به نت رو نداشته باشم ... توي اين مدت اگه سئوالي بود در حد توان در خدمتم ...
 

reza2011

عضو جدید
اين توضيح رو براي شما از يك فروم ديگه پيدا كردم كه دقيقا جواب سئوال شماست ::)

اول اینکه توجه کنید که محل وصله دو ستون باید خارج از محل نزدیک به اتصال به تیر به ستون باشد. این محل باید مطابق بند 10-3-6-2 مبحث دهم با حداقل برابر 90 سانتیمتر یا یک چهارم ارتفاع طبقه با بال تیر فاصله داشته باشد.
دوم اینکه برای شرایط وصله باید به بند 10-1-7- ث مبحث دهم توجه کنید. مطابق این بند وصله باید توانانی انتقال ظرفیت مجاز عضو کوچکتر را داشته باشد.
همچنین در مورد ستونهای پای بادبند و کلآ ستونهایی که در اثر زلزله در آنها نیروی محوری ایجاد میشود باید شرایط بند 10-3-6-2 مورد توجه قرار گیرد و وصله باید توانانایی تحمل نیروی محوری ناشی از ترکیب بارهای معرفی شده در بند 10-3-6-1 مبحث دهم را داشه باشد.


سعی کنید ورق وصله بال را با سطح مقطع حداقل برابر با سطح مقطع بال مقطع ضعیفتر و ورق وصله جان را با سطح مقطع حداقل برابر جان مقطع در نظر بگیرید و طول ورق را هم طوری در نظر بگیرید که ظرفیت ورق با طول جوش مناسب در دو طرف درز وصله به دو ستون منتقل شود
 

hadise mohammadi

عضو جدید
بسیار ممنونم...
مهندس من مقطعم باکس هستش..یعنی دیگه ورق وصله جان یا ورق وصله بال ندارم دیگه؟؟چون در طبقات مقطع تغییر میکنه...انگار باید فقط یک پلیت بین ستونها قرار داد...درسته؟
ناحیه تبدیل حتما باید داشته باشیم؟
 

reza2011

عضو جدید
بله دقيقا ... در باكس ديگه بال و جان نداريم ... ورق وصله كه در يك راستا استفاده ميشه در راستاي ديگه هم استفاده ميشه ...

ناحيخ تبديل منظور چيه ؟
 

hadise mohammadi

عضو جدید
فک کنم زیاد مهم نباشه..یه ناحیه ذوزنقه ای که دو مقطع متفاوتو با شیب 1:6 به هم وصل میکنه...تو مبحث10 شکلش هست:)
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
behavar پرسش در مورد مدل Shell برای اتصال ورق به بال تیر فولادی ETABS 1

Similar threads

بالا