مقاله 96 : تولید کاشی دیاباز و ضد اسید با استفاده از ضایعات صنایع فولا

zeinab68

عضو جدید
کاربر ممتاز
با استفاده از ضايعات صنايع فولاد كاشي دياباز ضد اسيد و ضد سايش در كشور توليد شد

پژوهشگران صنايع فولاد كشور براي اولين بار با استفاده از ضايعات صنايع آهن و فولاد موفق به توليد كاشي دياباز ضد اسيد و ضد سايش شدند.
به گزارش خبرنگار «پژوهشي» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، مهندس ثاني عابديني، سرپرست تحقيقات گروه فرايند مديريت تحقيق و توسعه شركت سهامي ذوب آهن اصفهان كه موفق به توليد كاشي‌هاي دياباز ضد اسيد و ضد سايش براي جايگزيني قطعات فولادي، لاستيكي و پلاستيكي شده است، معتقدست در اكثر صنايع كه مقاومت به سايش و خوردگي شيميايي و افزايش عمر قطعات فولادي، لاستيكي و پلاستيكي مطرح مي‌باشد و از نظر تعميرات و نگهداري، هزينه‌هاي بالايي را براي كارفرما و شركت‌ها به وجود مي‌آورند، مي‌توان از اين كاشي‌ها به عنوان جايگزين استفاده كرد.
كاشي‌هاي دياباز سبب مي‌شوند تا وزن تجهيزات به يك سوم و عمر قطعات به بالاتر از سه برابر فولادهاي ضد سايش و چندين برابر فولادهاي ضد خوردگي شيميايي افزايش يابد، در حالي كه از نظر قيمت نيز يك پنجم قيمت اين گونه فولادها هستند.
به گفته محقق، فولادهاي مقاوم به سايش و چدن‌ها و مواد پلي استر و ... مقاوم به اسيد سولفوريك و ديگر اسيدها اكثرا در برابر اسيدهاي سرد و يا غليظ مقاومت خوبي دارند اما در مقابل اسيد‌هاي رقيق يا گرم و غليظ نمي‌توانند مقاومت كنند و از طرفي از قيمت بسيار بالايي برخوردارند؛ اماعمر مفيد كاشي‌هاي دياباز در مقابل اسيد سولفوريك، اسيد نيتريك، نيترات آمونيوم و محلول‌هاي خورنده بالاتر از 50 سال بوده و با شكل‌پذيري ساده و هزينه تعميرات و نگهداري آن در برابر هزينه تعميرات قطعات فولادي و چدني، لاستيك و پلاستيك‌هاي ضد اسيد و چند سايش بسيار ناچيز است.
مهندس عابديني كه با همكاري شركت صنايع سيليس سپاهان، دانشگاه آزاد اسلامي نجف‌آباد و شركت سهامي ذوب آهن اصفهان موفق به توليد اين نوع كاشي شده، بدين منظور نسبت به ذوب و ريخته‌گري ضايعات صنايع فولاد نظير سرباره كوره بلند، سرباره و لجن كنورتور، گرد و غبار كوره بلند، لجن آگلومراسيون و سرباره‌هاي كوره‌هاي قوس الكتريكي سازي اقدام كرده است.
به گزارش ايسنا، كاشي دياباز ساخت داخل مي‌تواند در نيروگاه‌ها، صنعت پتروشيمي، صنايع نفت و گاز، سيمان و فولاد، صنايع دفاعي، صنايع توليد و مصرف اسيدها، صنايع مواد شيميايي و رنگرزي‌ها، صنايع الكترونيك، برق و مخابرات و تجهيزات و آزمايشگاه‌ها مورد استفاده قرار گيرد

منبع :پایگاه اطلاع رسانی فلزات
 
بالا