[مقالات طراحی صنعتی]-معماری مدولار

zahra_baghnavi

عضو جدید
از دیرباز تناسبات در معماری ایران و جهان نقش بسزایی داشته که حتی می توان آن را در برخی از معماری ها رکن و پایه دانست. استفاده از ریاضیات و هندسه برای ایجاد تناسبات و هماهنگی در بنا یکی از کارهایی بود که معماران گذشته در پی تلاش های فراوان بدان دست یافتند . این علوم به همراه علوم نظری دیگراز جمله زیبایی شناسی ، ایستایی و غیره وسیله هایی برای خلق آثار ماندگار در جهان بودند . معماری ایرانی از یونانی ها ورومی ها ومعماری شان ( هرچند باارزش ) در بسیاری از زمینه ها گوی سبقت را ربوده بود ودانشمندان معماران ایرانی در این زمینه ( تناسب ومدول) تناسبی به نام پیمون را به کمک هندسه و ابزار دیگر برای طراحی هرچه بهتر بناهای مورد نظر ایجاد کردند . اما در حال حاضر شاید کمتر کسی نام تناسبات ایرانی را بداند و برعکس اکثر افراد اهل فن نام مدول و تناسبات طلائی کلاسیک یونان را شنیده اند .
هدف از این مقاله بررسی و مقایسه نظام و پیمون در معماری ایرانی و مدول در معماری غرب می باشد ؛ این دو ضابطه یکی مدول در معماری غرب و دیگری پیمون در معماری ایران هر دو قوانین مربوط به تناسبات هستند و به کار گیری آنها باعث به وجود آمدن نظم و هماهنگی در معماری می شود. درعین حال این دو نظام معماری با یکدیگر متفاوت اند و در این مقاله به تفاوت های بین این قوانین پرداخته می شود. چرا که مدول یک الگوی ریاضی بر مبنای رشته ای عددی و خطی در حالیکه پیمون جوابگوی نیازهای طراحی و ساخت و به صورت عددی و هندسی ( خط ، سطح ، حجم ) است. باید در نظر داشت که هندسه در معماری ایران همواره نقش اساسی داشته است و به هماره آن گز ، پیمون و کاربندی برای تعیین ابعاد و کنترل اندازه ها ، کاربرد داشته اند.
 

پیوست ها

  • memari modolar.zip
    165.8 کیلوبایت · بازدیدها: 0
آخرین ویرایش توسط مدیر:
بالا