[معماری معاصرایران]: موسسه فرهنگی -هنری صبا

*JAVID

عضو جدید
ساختمان صبا و نگارخانه خيال در زميني به مساحت 2968 متر مربع ساخته شده‌اند و به وسيله يك راهرو به يكديگر متصل مي شوند. ساختمان صبا در سال 1315 با كاربري مسكوني ساخته و در سال 1381 با تغيير كاربري مرمت شده است. اين ساختمان داراي يك حوضخانه، يك سالن كنفرانس و يك كلاس آموزشي در طبقه زيرزمين و نيز داراي تالار آيينه و دو نگارخانه در طبقه اول و دوم است. مركز فرهنگي – هنري صبا در خيابان طالقاني ، جنب سينما فلسطين، خيابان برادران شهيد مظفر پلاك 53 و در ورودي ديگر آن به نام نگارخانه خيال در خيابان ولي عصر، بين خيابان طالقاني و بزرگمهر در دو كيلومتري ساختمان مركزي قرار گرفته است.


اين ساختمان داراي چهار بخش زير است:
الف) طبقه‌ فوقاني براي برپايي نمايشگاه‌هاي هنري.
ب) طبقه‌ همكف براي برپايي سخنراني ها و نشست‌هاي تخصصي فرهنگي و هنري.
ج) طبقه زيرين برای برگزاری کارگاههای هنری و ميزگردهای تخصصی.

د) ساختمان الحاقي در شمال غربي مركز براي ارائه‌ آخرين دستاوردها و تحقيقات هنري و فروش كتاب‌هاي هنري داخلي و خارجي.


اين بنا شامل اتاق آئينه، حوضخانه با كاشي كاري هاي بي‌نظير، گچ بري هاي مقرنس شكل در حاشيه سقف اتاقها، سنگهاي مرمر نفيس در كف و ديوارها، پنجره هاي رفيع با گره چيني و شيشه هاي رنگي با نقوش اصيل مي باشد. با توجه به محوطه بيروني و دروني ساختمان و وسعت بنا و حواشي آن يعني دو ساختمان مجزا و جنبي در شمال غرب و جنوب غرب، بهترين مكان براي تخصيص آن به يك مركز فرهنگي و هنري بوده است. بويژه از لحاظ قرارگيري در جغرافياي شهري، در مكاني بسيار مناسب از جهت نزديكي مراكز و دانشگاههاي معتبر هنري واقع شده است.


موسسه فرهنگي هنري صبا در 15 دي 1381 افتتاح گشت. مراسم افتتاحيه‌ اين مركز شامل برپايي نمايشگاه آثار نقاشي 9 تن از اعضای پيوسته گروه هنرهاي تجسمي فرهنگستان هنر از جمله: سركار خانم دكتر زهرا رهنورد، جناب آقاي مهندس موسوي، جناب آقاي جلال شباهنگي، جناب آقاي مرتضي مميز، جناب آقاي مهدي حسيني، جناب آقاي دكتر مصطفي گودرزي، جناب آقاي حبيب الله صادقي، جناب آقاي محمود جوادي‌پور، جناب آقاي حبيب الله آيت اللهي بود . همچنين نمايشگاهي از آثار زنده ياد استاد حميدي برپا شد.


نگارخانه خيال نيز در محوطه موسسه فرهنگي هنري صبا واقع شده است. احداث اين نگارخانه كه طراحي آن را مهندس ميرحسين موسوي انجام داده است، از شهريور 1381 آغاز شد و در مهرماه 1382 به پايان رسيد. اين نگارخانه كه در نوع خود، بزرگ ترين نگارخانه ساخته شده در مقطع بعد از انقلاب اسلامي محسوب مي شود در دو طبقه شمالي جنوبي و دو نيم طبقه شرقي و غربي با 13 تالار احداث شده است. اين مركز در مجموع با هفت نگار خانه داراي 585 متر مربع سطح ديواره است.

نگارخانه آينه هنر يكي از نگارخانه هاي نمايشگاهي موسسه فرهنگي هنري صبا است كه به مساحت 1600 متر مربع در مركز صبا، همزمان با برگزاري اولين نمايشگاه بين المللي پوستر جهان اسلام مورد بهره‌برداري قرار گرفت. اين نمايشگاه از 600 متر طول ديوار نمايشگاهي و سطح جانبي برخوردار است.





http://www.honar.ac.ir
 
بالا