معرفی ماشین آلات معدنی

hamedmohseni070

عضو جدید
اکسکاویتور بیل چرخشی
اجزای ماشین:

اکسکاویتور های بیل چرخشی معمولا از موتور دیزل استفاده می کنند و بر روی چرخ زنجیر حرکت میکنند . این ماشین علاوه بر قسمت های عمومی مانند شاسی و اتاقک اپراتور دارای دو بازو یکی در جلو و دیگری در پشت است که در انتهای بازوی جلویی یک چرخ قرار دارد و بر روی ان تعدادی جام نصب شده است .بر روی هر یک از بازوهای ماشین نوار نقال هایی نصب شده است که مواد استخراج شده توسط جام ها بر روی این نوار ها حمل میشود.
شکل بالا دو نوع جام این ماشین و سیستم تخلیه در ان ها را نشان می دهد . بسته به سایز و کاربرد این ماشین حجم هر یک از جام های نصب شده بر روی چرخ ممکن است بین 4 تا 40 متر مکعب حجم داشته باشد .
همچنین سایر مشخصات ماشین ممکن است به این شرح باشد:
تعداد جام بین 6 الی 22 ، سرعت دوران چرخ تا 4 دور در دقیقه ، قطر چرخ تا 25 متر ، طول بازوی جلو تا 70 متر و طول بازوی پشت تا 105 متر .
شرایط استفاده:
از این ماشین برای بارگیی مواد سست و نرم که ممکن است باطله و یا مواد معدنی باشند استفاده می شود . ولی مواد استخراجی نباید دارای قطعات بزرگ باشد و معمولا از این ماشین در مناطقی استفاده می شود که مواد ذاتا سست باشند (مانند باطله های سطحی) .
اکسکاواتور چرخشی هم برای استخراج از بالای سطح و هم برای استخراج از زیر سطح زمین استفاده می شود. شیوه کار اکسکاواتور چرخشی به این صورت است که در وضعیتی که چرخ در حال چرخش است با حرکت بازوی جلو ، چرخ به دیواره نزدیک شده و جام ها با دیواره
برخورد می کنند و با چرخش بازو به چپ یا راست از یک پله استخراج انجام میشود . در مورد این ماشین توصیه میشود تا ارتفاع برش (ارتفاع منطقه های از دیواره که با جامها درگیر است) بین 0.5 تا 0.7 قطر چرخ باشد.
از انجا که در این ماشین جابجایی مواد با نوار نقاله انجام می شود، لذا اگر لازم باشد تا مواد معدنی به فاصله دوری منتقل شود معمولا از نوار نقاله استفاده میشود و به ندرت در این شرایط از کامیون و ریل استفاده می شود. شرایط مناسب برای استفاده از این ماشین بسیار مشابه دراگلاین است ودر برخی پروژه ها مانند پروژه هایی که ماده معدنی با روش معدن کاری روبرداری استخراج میشود ممکن است لازم باشد تا بین این دو ماشین مقایسه هایی انجام شود. انواع اکسکاواتور چرخشی:
اکیکاواتور چرخشی از جمله ماشین های چند صندوقه است . از هر یک از ماشین های چند صندوقه برای کاربرد خاص خود استفاده میشود ولی از دید کاربرد در معادن سطحی میتوان دو نوع از این ماشین را نام برد:
1. اکسکاواتور چرخشی مجهز به چرخ
2. اکسکاواتور چرخشی مجهز به زنجیر
نوع اول همان نوع معمول است که در بالا معرفی شد و معمولا برای استخراج از بالاتر از سطح استقرار ماشین استفاده میشود. ولی نوع دوم معمولا در شرایطی استفاده میشود که استخراج از زیر سطح استقرار ماشین انجام میشود. در انواع اکسکاواتور های مجهز به زنجیر امکانات خاصی به منظور استخراج از عمق های متغیر فراهم امده است.
ماشین های همراه:
یکی از ماشین های که معمولا با اکسکاواتور چرخشی همراه است پل حمل کننده متحرک است. این ماشین زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که لازم باشد تا مواد استخراج شده توسط
اکسکاواتور به فاصله هایی که چند متری (و یا چند 10 متری) بیش از حداکثر فاصله ممکن توسط ان ماشین است حمل شوند. در این شرایط پل حمل کننده متحرک بین اکسکاواتور و محل تخلیه قرار می گیرد و مواد را تا مسافت بیشتری حمل می کند.
محاسبه توان عملیاتی:
این ماشین دارای سیکل کار نیست و تولید ان پیوسته است. برای محاسبه توان عملیاتی این ماشین بر حسب تن در ساعت از رابطه زیر استفاده میشود:
BP = He * N * W * BC * BF * D
که در ان پارامترها عبارتند از :
:Nتعداد جام های روی چرخ
:Wسرعت دوران چرخ بر حسب دور در دقیقه
توان حجمی عملیاتی اکسکاواتور چرخشی بسته به سایز ماشین ، شرایط بارگیری و شرایط محیطی ممکن است بین 3000 تا 20000 متر مکعب در ساعت متغیر باشد . عمر اکسکاواتور چرخشی در کتاب هارتمن 1992 بربپابر 30000 ساعت بیان شده است .
شرکت های سازنده:
یکی از شرکت های مهم تولید کننده اکسکاواتور چرخشی O&K است . ولی شرکت هایی چون شرکت TAKRAF نیز در تولید این ماشین فعالیت دارند.
مزایا:

  1. تولید بالا و پیوسته
  2. امکان استخراج انتخابی
  3. ایمنی بالا
  4. فاصله دسترسی و فاصله رمپ زیاد
معایب:

  1. عدم امکان استخراج سنگ های سخت (و در بساری موارد سنگ های آتشباری شده)
قیمت اولیه و هزینه نگهداری بسیار بالاو...
 

Similar threads

بالا