معرفي ماشينهاي بافندگي پروژکتايل سولزر - روتي‏ (2)

*lemon*

کاربر فعال مهندسی نساجی
عنوان: نخ کشي پود و پود يابي:
نخ کشي پود را هنگامي انجام مي دهيم که نخ پود يا پاره شده باشد و يا نخ پودي که روي بوبين پيچيده شده باشد، در حال تمام شدن باشد. که براي نخ کشي پود تيغه تمرکز دستگاه را به سمت عقب فشار مي دهيم، نخ پود را از بالاي گوشه شانه رد کرده و انتهاي آن را محکم نگه مي داريم، قبل از اين کار بايد نخ پودي که در سمت ديگر جمع شده را با دست جدا کنيم، و بعد نخ پود جديد را بعد از عبور از بين حس کننده ها همانطوري که در بالا گفتيم بعد از عبور از بين تيغه هاي متمرکز به پشت شانه برده و با دست محکم نگه مي داريم و دستگاه شروع به کار مي کند. اما براي پوديابي بايد کارهاي زير را انجام دهيم:
1- پودهاي باقيمانده را از دهانه خارج کرده و در صورت امکان انتهاي آن را زير قاب تمپل قرار مي دهيم. نخهاي خيلي کوتاه نزديک به پروژکتايل را قطع مي کنيم.
2- دسته ميله اهرم را به حالت عقب برمي گردانيم.
3- فلکه پود ياب را تا انتها بيرون کشيده و در خلاف حرکت عقربه هاي ساعت مي چرخانيمم تا زماني که ميله اهرم به حالت اول برگردد.
4- فلکه را مجدداً در محل اوليه قرار داده و کنترل مي کنيم که نخ پود در دهانه کار قرار داشته باشد. در اين هنگام پود در دهانه کار قرار داشته باشد. در اين هنگام پود را داخل کرده و ماشين را راه اندازي مي کنيم.

عنوان: تجهيزات الکتريکي دستگاه بافندگي پروژکتايل
نکات کلي: جعبه کنترل WMK902‎‏ يک مدل تکامل يافته تر جعبه کنترلهاي قبلي مي باشد. وجه تمايز آن دريچه هاي طولاني و سوئيچ اصلي است که در کنار جعبه مي باشد. مشخصات ديگر:
1- تمام کارتهاي الکتريکي دستگاه و سوئيچ سرويس از طريق پنجره لولايي قابل دسترسي مي باشد.
2- بدون دکمه تنظيم مجدد، تنظيم مجدد به وسيله بلند کردن دسته راه اندازي مي شود.
3- کارتهاي الکترونيکي براي ولتاژهاي مختلف در بالا و کارتهاي کنترل شده در پايين قرار داشته و در نتيجه تأثير حرارت بسيار کم مي شود.
4- به جاي سيم کشي اضافي، قراردادن مدارات چاپي در پشت کارتهاي الکترونيکي استفاده از ترمينالهاي اتصالي در انتهاي کارتهاي الکترونيک.
5- گرفتن ولتاژ لازم جهت دستگاه ذوب کننده از ترانسفورمر اصلي.

عنوان: عملکرد تجهيزات الکتريکي
ماشينهاي بافندگي ‏P.U‏ که به جعبه کنترل ‏WM 902‎‏ مجهز بوده و اين جعبه داراي وسايل الکتريکي مدرن مراقبت و کنترل بوده و اين وسايل با استاندارد بين المللي 204 ‏IEC‏ مطابقت دارد.
تحهيزات الکتريکي اين دستگاه به کارتهاي الکترونيکي با اتصال کشويي تقسيم بندي شده است و داراي اين مزيت است که در صورت بروز هر گونه نقص، عمليات تعويض به سرعت انجام مي گيرد که با اين کار از مدت زمان توقف ماشين کاسته مي شود. اتصالات کشويي کارتهاي الکترونيکي به زبانهاي قفل کننده هاي مجهز مي باشد، بطوريکه آنرا نمي توان اشتباها به جاي هم قرار داد تا باعث بروز خسارت شود. عمليات مراقبت داراي مکانيزم خودکار است؛ مثلاً اگر بر اثر پارگي سيمها يا خرابي يکي از قطعات، ماشين متوقف شود؛ در حين کار ماشين، مغناطيس نگه دارنده داراي انرژي شده و به محض اينکه فرمان توقف توسط قسمتهاي الکترونيکي داده مي شود، انرژي مغناطيسي قطع شده و ترمز را توسط اتصال زانويي به کار مي اندازد.

عنوان: شرح عملکرد کارتهاي الکتريکي در جعبه کنترل
در جعبه کنترل ماشينهاي بافندگي سلوزر روتي، چهارنوع کارت وجود دارد که عبارتند از: کارتهاي الکترونيکي ‏NTL 100‎‏ ، کارتهاي الکترونيکي ‏NTM 100‎‏ ، کارتهاي الکترونيکي ‏EST 100‎‏ و کارت ‏GS 300‎‏ که هم اکنون به شرح و بررسي هر يک به اختصار خواهيم پرداخت.
در مورد کارتهاي ‏NTL 100‎‏ که منبع تغذيه انرژي براي مدارهاي لابيک است ولتاژ 15 ولت ثابت است و در صورتي که اتصالي که در مدار رخ دهد، جريان خروجي محدود شده و ديود سبز رنگ خاموش مي شود، تا پس از رفع عيب، بطور اتوماتيک به حالت اوليه خود برگردد.
در مورد کارت ‏NTM 100‎‏ که منبع تغذيه انرژي براي مغناطيسها مي باشد، در صورتي اتصالي رخ دهد، ولتاژ خروجي که 24 ولت ثابت است، محدود شده ديود سبز رنگ خاموش مي شود؛ تا بعد از رفع عيب بطور اتوماتيک به حالت اوليه برگردد.
در مورد کارت ‏EST‏ 100 ، اين کارت علامت توقف را جهت کنترل همزمان لامپهاي علامت دهنده و مغناطيسي نگه دارنده تقويت مي کند و در صورت بروز هر گونه مشکلي در سيستم متوقف کننده ها، يک تقويت کننده ايمني ماشين را در هر حال باز مي دارد.
الف) چراغ قرمز: ديود کنترل لامپ - علامت زرد
ب) چراغ قرمز : ديود کنترل لامپ - علامت آبي
ج) چراغ قرمز: ديود کنترل لامپ - علامت قرمز
لامپهاي علامت دهنده مي بايست همزمان با ديودهاي روشن بوده و يا چشمک بزنند، بدين روش مي توان لامپهاي خراب را بيدار کرد. در مورد کارتهاي ‏GS3200‎‏ که مخصوص روغنکاري کنترل شده مي باشند، داراي اين خصوصيت هستند:
مخصوص دستگاه روغنکاري ‏GS COMPACT‏ مي باشد.
عملکرد براساس دور ماشين مي باشد، نه براساس فواصل زماني.
هواي تميز کننده براي دائم برنامه ريزي شده است.
آب جمع شده در مخزن هوا بطور اتوماتيک پس از هر 30 دقيقه، به مدت 2 ثانيه تخليه مي گردد.

چراغهاي کارت ‏GS 300‎‏ عبارتند از:
1- قرمز : فشار هوا از يک بار.
2- قرمز: سطح روغن پايين تر از حداقل سوئيچ مرحله اي روغنکاري پروژکتايل.
3- سفيد: قطرات روغن.
4- زرد: تناوب روغنکاري پروژکتايل

عنوان: چگونگي حرکت ماشين پروژکتايل
اين ماشين بافندگي توسط يک الکتروموتور به حرکت درمي آيد. حرکت اين الکتروموتور توسط تسمه اي گوه اي شکل به دو چرخ لنگر منتقل شده و با درگير شدن کلاچ، دو چرخ لنگر به صفحه کلاچ مابين خود چسبيده و در اثر آن نيروي موتور به محور محرکه منتقل مي گردد.
براي اينکه بتوان سرعت ماشين را تغيير داد، بايد در بين هر يک از راهنماهاي تسمه گوه اي هفت عدد واشر با ضخامت يک ميليمتر و دو عدد واشر با ضخامت 5/0 ميليمتر قرار داد. بطور مثال با برداشتن واشر از قسمت راهنماي تسمه و قراردادن در پشت ديسکهاي انتهايي مي توان سرعت را زياد کرد.
براي کم کردن سرعت به طريق عکس عمل مي شود.
اختلاف سرعتي که در نتيجه جابجايي واشرها به وجود مي آيد؛ در جداول مختلف آمده است.

عنوان: سيستم متوقف کننده دستگاه
وظيفه سيستم متوقف خاموش کردن دستگاه در دستگاه در هنگام بروز نقص با اختلاف عمل توقف دستگاه به صورت مکانيکي و يا الکتريکي است.
توقف مکانيکي توسط چرخش ميله کنترل و توقف الکترونيکي به وسيله قطع برق آهن رباي الکتريکي انجام مي شود.
در صورتي که دستگاه توسط سيستم متوقف کننده خاموش گردد، راه اندازي پس از رفع عيب امکان پذير است.
سيستم متوقف کننده بر دو نوع است: يکي بطور اتوماتيک عمل توقف را انجام مي دهد و نوع ديگر آن توسط بافنده انجام مي گيرد.
نوع اتوماتيک در هنگام پارگي نخ تار و پود انجام مي شود که عمل توقف ماشين توسط حس کننده ها انجام مي گيرد و در نوع دستي بافنده با فشار دادن کليدهاي کناري ماشين مي تواند دستگاه را متوقف کند.

عنوان: کنترل نخ تار
در صورتي که نخهاي تار پاره‏ شود، لامل به زير افتاده و بين دو قسمت تيغه هاي اتصال که در مقابل هم قرار گرفته و بوسيله عايق از هم جدا گرديده اند پلي ايجاد مي کند. بدين ترتيب مدار 15 ولتي بسته شده و ماشين در زماني که از قبل تنظيم شده متوقف مي گردد. پارگي نخ تار توسط لامپ علامت دهنده آبي مشخص مي شود. تنظيم کنترل نخ تار بستگي به تعداد دورها، اندازه دهنه کار، تراکم پارچه و همين طور جنس نخ تار دارد. عمليات تنظيم کنترل کننده نخ تار به ترتيب زير انجام مي گيرد.‏

1- فاصله کنترل کننده نخ تار تا آخرين ورد.
2- تنظيم لوله راهنما.
3- تنظيم ريلهاي جدا کننده.
4- تنظيم تيغه هاي اتصال.
5- تنظيم زمان توقف از طريق جعبه کنترل
وزن لاملها و همچنين تراکم آنها تابع جنس و تراکم لاملها است. اگر وردهاي زمينه زوج بود، تعداد اره هاي اتصال فرد و بالعکس.
انواع اره هاي اتصال در سيستم تغذيه کننده تار:
بسته به نوع ماشين و طراحي بکار گرفته شده، مي توان از لاملها يا شيار متقارن و نامتقارن استفاده نمود.
بنا به دلايل فني نبايد اين دو نوع لامل را با هم مورد استفاده قرار دارد.
براي اتصالهاي متقارن بايد از لاملهاي نامتقارن که داراي شيارهاي نامتقارن مي باشند استفاده نمود.
براي اتصالهاي نامتقارن بايد از لاملهايي با شيار متقارن استفاده نمود. در موارد زير کلاچ بايد پياده شود:
1- بازديد ساليانه دستگاه: اين بازديد هر سال يکبار انجام مي پذيرد.
2- تعويض لنتها:اين عمل زمان مشخصي ندارد، ولي معمولاً هر دو سال يا سه سال يکبار صورت مي گيرد.
3- تعويض محرکه حلزوني.

پياده کردن ديسک بادامکي و چرخ دنده:
در اين مورد بايد موقعيت ماشين در صفر درجه تنظيم شده و عمليات زير به ترتيب انجام مي گيرد:
1- چله را شل مي کنيم.
2- پيچ اتصال را باز کرده و اهم تنظيم کننده را جدا مي کنيم.
3- اهرم قرقره اي را شل کرده، محور اهرم را درآورده و اهرم قرقره اي را خارج کرده مي نماييم.
4- پيچ و گريس خور مربوط را باز مي کنيم.
5- پين ضربه را خود داخل کرده و با زدن ضربه بر روي آن اتصال مخروطي بين ديسک و بادامکي و محور را از بين مي بريم و سپس پين ضربه را خارج مي کنيم.
6- محور را به سمت داخل فشار داده و ديسک بادامکي را از سمت پايين خارج مي کنيم.
7- پيچهاي مخصوص را بسته و آنقدر مي پيچانيم تا دنده حلزوني را بتوانيم به راحتي با دست بچرخانيم.


مکانيزم پرتاب ضربه:
مکانيزم پرتاب، وظيفه شتاب بخشيدن بدون ضربه را دارد. پروژکتايل، انرژي لازم براي شتاب بخشيدن را توسط چرخاندن ميله پيچش بوسيله بادامک ضربه، از طريق اهرم قرقره اي و اتصال زانويي و محور پرتاب بدست مي آورد.
براي اينکه ميله پيچش تحت کشش نگه داشته شود بايد اتصال زانويي را تا بعد از نقطه مرگش چرخاند.
مدت زمان کمي قبل پرتاب دو قرقره بادامک ضربه بر روي انتهاي اهرم قرقره حرکت مي کنند و باعث مي شوند که اتصال زانويي خم گردد. در نتيجه ميله پيچش ناگهان خلاص شده و انرژي آزاد مي گردد و از طريق محور پرتاب، اهرم پرتاب و کفشک پرتاب به پروژکتايل منتقل مي گردد و باعث شتاب آن مي شود.
ترمز روغني، حرکت اهرم پرتاب را جذب و آرام مي کند. ميله پيچشي که داراي حرکت نوسانات آزاد است، مستقيماً در انتها و به فلنج کشش متصل نگرديده است.

پروژکتايل - ترمز پروژکتايل و برگرداننده پروژکتايل:
پروژکتايل ها، با گيره هاي پرچ شده اي که دارند؛ نخ پود را از تغذيه کننده گرفته و سپس آنها توسط مکانيزم پرتاب، شتاب گرفته و نخ پود را به داخل دهنه کار مي برد و در قسمت گيرنده پروژکتايل ترمز شده و از نخ پود آزاد مي گردد و به داخل نقاله دفع مي گردد.

زنجير نقاله، پروژکتايل ها را از زير چله به قسمت فرستنده برمي گرداند و آنها را در بلند کننده پروژکتايل قرار مي دهد.
بلند کننده پروژکتايل، پروژکتايل ها را به موقعيت پرتاب مي آورد.
در مورد ترمز پروژکتايل وظيفه آن اين است که پروژکتايل ها بين دو لنت ترمز فوقاني و يک صفحه تحتاني متوقف مي گردد و در مورد برگرداننده پروژکتايل، پروژکتايل ترمز شده و در قسمت گيرنده را دقيقاً به موقعيتي درمي آورد که بازکننده پروژکتايل در سمت گيرنده گيره هاي پروژکتايل را باز کرده و آن را به کانال دفع هدايت مي کند.


‏ سيستم حرکت بادامکي - سيستم پودياب:
در سيستم حرکت بادامکي وردها به وسيله بادامکهاي دوبله بطور مثبت کنترل مي گردند.
حرکت بادامکها توسط اهرمهاي قرقره اي شکل اهرمهاي حرکت دهنده و سيستمهاي حرکت ورد به ورد منتقل شده است. سيستم حرکت بادامکي مجهز به يک دستگاه ترازوي ورد مي باشد که مي توان از آن براي بلند کردن اهرمهاي قرقره اي از روي بادامکها و آوردن همه وردها بافت به يک ارتفاع استفاده نمود.
در مورد سيستم پودياب بايد بگويم که اين سيستم مي توان تمام قسمتهايي را که توسط محور محرکه به گردش درمي آيد را قادر سازد که در جلو و يا عقب بردن پارچه در حال بافت تأثير داشته باشد.
گردش اهرم، کلاچ را از درگيري خارج نموده و در نتيجه محور محرکه ماشين را از حرکت باز مي دارد.


‏ تغذيه کننده پروژکتايل:
کار تغذيه کننده پروژکتايل اين است که انتهاي نخي را که از بوبين پود مي آيد به وسيله تک هاي عموديش نگه مي دارد.
پروژکتايل با گيره هاي باز شده خود تا سطح نخ پود بالا مي آيد، بطوريکه در حالت افقي پود را از پشت سطح گيره تغذيه کننده پروژکتايل بگيرد.
سپس باز کننده خارجي تغذيه کننده، گيره هاي تغذيه کننده را از هم جدا مي کند.
بدين وسيله پروژکتايل مي توان در هنگام پرتاب با نخ پود به بيرون بلغزد، بعد تغذيه کننده پروژکتايل به طرف لبه پارچه رفته که در اينجا گيره هايش بوسيله بازکننده داخلي تغذيه کننده پروژکتايل باز شود.
سپس تيغه متمرکز نخ پودي را که کشيده شده است را بوسيله گيره هاي باز شده تغذيه کننده فشار مي دهد تا نخ پود در هنگام بسته شدن توسط اين گيره ها گرفته مي شود.
به محض اينکه نخ پود توسط قيچي بريده شد، تغذيه کننده پروژکتايل دنباله آزاد نخ پود را به موقعيت خارجي آورده تا به پروژکتايل بعدي انتقال دهد.

‏ مواردي که بايد گيره ها و فکهاي تغذيه پروژکتايل استفاده نمود:
1- گيره تغذيه کننده پروژکتايل با سطوح گيرنده صاف باشد، براي نخهاي معمولي مسئله اي ندارد.
2- گيرنده تغذيه کننده پروژکتايل با سطوح گيرنده ‏V‏ شکل دوبله، براي نخهاي پوکله و افکت و براي پودگذاري دوبله و براي فيلامنتهاي تک رشته و چند رشته اي.
3- گيرنده تغذيه کننده پروژکتايل با سطح گيرنده موجي شکل، براي نوارهاي پولي افين .


‏ حرکت دفتين:
سيستم حرکت دفتين مشتمل ماست بر دفتين و محرکه آن به اضافه راهنماي پروژکتايل را در دهانه کار هدايت مي کند.
در مرحله پودگذاري، دفتين در عقب دفتين قرار دارد و در اين هنگام راهنماي پروژکتايل با محل ثابت ورود و خروج پروژکتايل در قسمت فرستنده و گيرنده در يک راستا قرار مي گيرند.
در هنگام کوبيدن، دفتين بوسيله بادامکهاي دوبله کنترل مي شوند. راهنماي پروژکتايل دهانه کار را ترک کرده و به سمت پايين حرکت مي کند.

‏ سيستم پيچش پارچه به کمک غلتک پيچش:
در اين سيستم به کمک غلتک پيچش پارچه بافته شده را به طور مرتب و به ازاي هر پود روي غلتک مي پيچد.
مقدار پيچش پارچه را مي توان با کمک دنده هايي که قابل تعويض مي باشند تغيير داد. مجموعه چهار دنده پود بايد هميشه ثابت نصب شود؛ با تعويض دوازده نوع دنده مي توان به تراکمي در حدود 36 تا 910 پود در ‏CM 10‎‏ دست يافت. اين مقدار را مي توان با تعويض نمودن دنده حلزوني به 4/8 در 10 ‏CM‏ نقصان و يا تا 1810 پود در 10 ‏CM‏ افزايش داد. از آنجايي که غلتک پيچش پارچه بوسيله شافت محرکه ماشين حرکت مي کند. در هنگام پوديابي غلتک به طور اتوماتيک به عقب برمي گردد.
هدايت پارچه از لبه دهانه کار تا پيچيدن روي غلتک انجام مي گيرد، که براي اين کار بايد تجهيزات زير مورد استفاده قرار گيرد.
1- نگهدارنده پارچه
2- نگهدارنده چروک گير
3- غلتک فشاري
4- راهنماي پارچه
5- غلتک پيچش
6- غلتک پارچه
هم اکنون به شرح برخي از تجهيزات بالا به اختصار مي پردازيم. ‏

نگهدارنده پارچه: تنظيم نگهدارنده پارچه، بستگي به نوعي پارچه بافته شده دارد.
نگهدارنده چروک گير: در کارخانه سازنده طوري تنظيم مي گردد که- با واحد حاشيه و توزن بين 5/4 تا 5 ميلي متر فاصله داشته باشد. در صورتي که اين نگهدارنده از جاي‏ خود باز گردد، بايد آن را با دقت و به طريقي نصب کرد که فاصله معيني از واحد حاشيه توزين سمت فرستنده و گيرنده موازي با پايه نگهدارنده قرار داشته باشد.
در مورد غلتک فشاري و پيچش بايد بگوييم که در غلتک فشاري وظيفه اين غلتک تأمين مقدار مناسب بر روي غلتک پيچش مي باشد.‏
 
بالا