نويسنده: مصطفي بختياروند
(دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق خصوصي دانشگاه امام صادق(ع))
چكيده
تجارت الكترونيكي از رشتههاي پيچيدهاي است كه تنظيم روابط اشخاص در آن مستلزم وضع و اجراي قوانين و مقررات كارآمد توسط افرادي است با دانش فني و حقوقي كافي. در نوشتار حاضر ابتدا به صورت كلي شرايط ضروري جهت انجام مبادلات الكترونيكي ايمن و مطمئن را مورد بررسي قرار دادهايم. در بخش دوم به مطالعه مسايل مربوط به مهمترين دسته اين مبادلات يعني قراردادهاي الكترونيكي پرداخته و در نهايت بخش سوم را به حل و فصل اختلافات ناشي از انجام مبادلات در محيط مجازي و ادله الكترونيكي اثبات دعوي اختصاص دادهايم.
(دانشجوي كارشناسي ارشد حقوق خصوصي دانشگاه امام صادق(ع))
چكيده
تجارت الكترونيكي از رشتههاي پيچيدهاي است كه تنظيم روابط اشخاص در آن مستلزم وضع و اجراي قوانين و مقررات كارآمد توسط افرادي است با دانش فني و حقوقي كافي. در نوشتار حاضر ابتدا به صورت كلي شرايط ضروري جهت انجام مبادلات الكترونيكي ايمن و مطمئن را مورد بررسي قرار دادهايم. در بخش دوم به مطالعه مسايل مربوط به مهمترين دسته اين مبادلات يعني قراردادهاي الكترونيكي پرداخته و در نهايت بخش سوم را به حل و فصل اختلافات ناشي از انجام مبادلات در محيط مجازي و ادله الكترونيكي اثبات دعوي اختصاص دادهايم.
كليد واژهها
تجارت الكترونيكي ـ مبادلات الكترونيكي ـ حمايت از دادهها ـ قراردادهاي الكترونيكي ـ ادله اثبات الكترونيكي ـ امضاي الكترونيكي ـ امضاي ديجيتال ـ مراجع گواهي
تجارت الكترونيكي ـ مبادلات الكترونيكي ـ حمايت از دادهها ـ قراردادهاي الكترونيكي ـ ادله اثبات الكترونيكي ـ امضاي الكترونيكي ـ امضاي ديجيتال ـ مراجع گواهي
مقدمه
اهميت وجود قوانين و مقرراتي كه بتوان با آن روابط اشخاص را در زمينههاي مختلف تنظيم نمود بر كسي پوشيده نيست. تجارت الكترونيكي از زمينههايي است كه عليرغم پيشينه كوتاه خود به سرعت متحول شده و روزبروز بر گستردگي و پيچيدگي آن افزوده ميشود. يكي از مهمترين اصول در تجارت اصل سرعت است و تجارت الكترونيكي وسيلهاي است جهت تضمين سرعت در اعمال تجاري: امكان بازديد از پايگاههاي مختلف و آگاهي از كيفيت و نحوه ارايه كالاها و خدمات و سفارش آن با صرف اندك وقت و هزينه موجب شده كه اين رشته در كشورهاي مختلف با استقبال گستردهاي مواجه شود. اما آيا فعاليتهاي تجاري در محيط مجازي را همچنان ميتوان به وسيله قوانين مربوط به تجارت سنتي اداره كرد؟ با قدري تأمل در ويژگي اين نظام نوين تجاري مسلماً پاسخ ما منفي خواهد بود. مسايل و موضوعات پيچيدهاي در انجام مبادلات الكترونيكي وجود دارد كه بيسابقه بوده و پاسخگويي مناسب به آن بدون در دست داشتن قوانين مطلوب ممكن نيست: در فضاي مجازي اشخاص بدون نياز به حضور فيزيكي با هم ارتباط برقرار ميكنند و چه بسا فردي با هدف سوء استفاده از فرصت فراهم شده هويتي جعلي براي خود برگزيند و طرف ديگر را كه خلع سلاح بوده و هيچ وسيلهاي براي شناسايي هويت حقيقي و تعقيب وي در دسترس ندارد با مشكلات فراواني مواجه سازد. همچنين ممكن است اطلاعاتي كه اشخاص از طريق شبكهاي مانند اينترنت با هم مبادله ميكنند توسط اشخاص غير مجاز شنود يا دستكاري شده و اين امر زيانهاي جبرانناپذيري به آنها وارد سازد، دريافت كننده اطلاعات نيز ممكن است اطلاعات دريافتي را در راهي جز هدف اعلام شده به كار گيرد و يا آنها را در اختيار اشخاص غير مجاز قرار دهد. پس لازم است در اين خصوص چارهاي انديشيد و مبادلات الكترونيكي را از امنيت كافي برخوردار نمود. مهمترين نوع مبادلات الكترونيكي، قراردادهاي الكترونيكي هستند كه علاوه بر شناسايي قانوني، تشخيص زمان و مكان انعقاد اين نوع قراردادها از اهميت ويژهاي برخودار است و از جمله در تشخيص قانون حاكم بر روابط طرفين و دادگاه صالح جهت رسيدگي به اختلافات آنان نقشي اساسي ايفا ميكند. وقوع اختلاف ميان اشخاص در جريان انجام فعاليتهاي تجاري امري اجتنابناپذير است و در اين موارد وجود سيستمهاي كارآمد، براي حل و فصل اختلافات در كمترين زمان ممكن از بديهيات بوده و به تبع آن با اين پرسش مواجهيم كه آيا اسناد الكترونيكي را ميتوان به عنوان ادله اثبات دعوي به كار برد؟
در اين مقاله كه حاصل مطالعه تطبيقي مهمترين قوانين و اسناد بينالمللي و ملي موجود در اين زمينه است سعي ما بر آن بوده كه مسايل مذكور را بررسي نموده و در خصوص آنها نتايجي قابل قبول ارايه نماييم. اين واقعيت را نبايد از نظر دور داشت كه پرداختن به مباحث مرتبط با حقوق تجارت الكترونيكي در كشور ما سابقه طولاني ندارد و اين رشته در مراحل نخستين شكلگيري به سر ميبرد و بيشك محلي است بسيار مناسب براي اهل تحقيق و مشتاقان فراگيري مسائل نوين حقوقي.
اهميت وجود قوانين و مقرراتي كه بتوان با آن روابط اشخاص را در زمينههاي مختلف تنظيم نمود بر كسي پوشيده نيست. تجارت الكترونيكي از زمينههايي است كه عليرغم پيشينه كوتاه خود به سرعت متحول شده و روزبروز بر گستردگي و پيچيدگي آن افزوده ميشود. يكي از مهمترين اصول در تجارت اصل سرعت است و تجارت الكترونيكي وسيلهاي است جهت تضمين سرعت در اعمال تجاري: امكان بازديد از پايگاههاي مختلف و آگاهي از كيفيت و نحوه ارايه كالاها و خدمات و سفارش آن با صرف اندك وقت و هزينه موجب شده كه اين رشته در كشورهاي مختلف با استقبال گستردهاي مواجه شود. اما آيا فعاليتهاي تجاري در محيط مجازي را همچنان ميتوان به وسيله قوانين مربوط به تجارت سنتي اداره كرد؟ با قدري تأمل در ويژگي اين نظام نوين تجاري مسلماً پاسخ ما منفي خواهد بود. مسايل و موضوعات پيچيدهاي در انجام مبادلات الكترونيكي وجود دارد كه بيسابقه بوده و پاسخگويي مناسب به آن بدون در دست داشتن قوانين مطلوب ممكن نيست: در فضاي مجازي اشخاص بدون نياز به حضور فيزيكي با هم ارتباط برقرار ميكنند و چه بسا فردي با هدف سوء استفاده از فرصت فراهم شده هويتي جعلي براي خود برگزيند و طرف ديگر را كه خلع سلاح بوده و هيچ وسيلهاي براي شناسايي هويت حقيقي و تعقيب وي در دسترس ندارد با مشكلات فراواني مواجه سازد. همچنين ممكن است اطلاعاتي كه اشخاص از طريق شبكهاي مانند اينترنت با هم مبادله ميكنند توسط اشخاص غير مجاز شنود يا دستكاري شده و اين امر زيانهاي جبرانناپذيري به آنها وارد سازد، دريافت كننده اطلاعات نيز ممكن است اطلاعات دريافتي را در راهي جز هدف اعلام شده به كار گيرد و يا آنها را در اختيار اشخاص غير مجاز قرار دهد. پس لازم است در اين خصوص چارهاي انديشيد و مبادلات الكترونيكي را از امنيت كافي برخوردار نمود. مهمترين نوع مبادلات الكترونيكي، قراردادهاي الكترونيكي هستند كه علاوه بر شناسايي قانوني، تشخيص زمان و مكان انعقاد اين نوع قراردادها از اهميت ويژهاي برخودار است و از جمله در تشخيص قانون حاكم بر روابط طرفين و دادگاه صالح جهت رسيدگي به اختلافات آنان نقشي اساسي ايفا ميكند. وقوع اختلاف ميان اشخاص در جريان انجام فعاليتهاي تجاري امري اجتنابناپذير است و در اين موارد وجود سيستمهاي كارآمد، براي حل و فصل اختلافات در كمترين زمان ممكن از بديهيات بوده و به تبع آن با اين پرسش مواجهيم كه آيا اسناد الكترونيكي را ميتوان به عنوان ادله اثبات دعوي به كار برد؟
در اين مقاله كه حاصل مطالعه تطبيقي مهمترين قوانين و اسناد بينالمللي و ملي موجود در اين زمينه است سعي ما بر آن بوده كه مسايل مذكور را بررسي نموده و در خصوص آنها نتايجي قابل قبول ارايه نماييم. اين واقعيت را نبايد از نظر دور داشت كه پرداختن به مباحث مرتبط با حقوق تجارت الكترونيكي در كشور ما سابقه طولاني ندارد و اين رشته در مراحل نخستين شكلگيري به سر ميبرد و بيشك محلي است بسيار مناسب براي اهل تحقيق و مشتاقان فراگيري مسائل نوين حقوقي.
بخش نخست: شرايط لازم جهت انجام مبادلات الكترونيكي ايمن و مطمئن
مهمترين ويژگي مبادلات الكترونيكي مجازي بودن فضايي است كه اين مبادلات در آن صورت ميپذيرند. در چنين فضايي احتمال تقلب و سوء استفاده از اعتماد مشروع طرف مقابل توسط سودجويان بسيار بالا بوده و تاكنون نمونههاي فراواني از اين نوع تخلفات گزارش شده است. به عنوان نمونه در آگوست سال 2002 خبرگزاري رويترز از توقف مبادله سهام به صورت بر خط (on-line) در پي افشاي خبر استفاده غير مجاز فردي از حساب يكي از مشتريان شركت دوو سكيوريتيز (DAEWOO Securities) چهارمين كارگزار عمده بورس كره جنوبي و خريد سهامي به ارزش 22 ميليون دلار با استفاده از حساب مذكور خبر داد. فرد مورد نظر توانسته بود كه در طي 90 ثانيه تعداد 5 ميليون سهم از سهام شركت دلتا (Delta) را به خود منتقل كند. انتشار اين خبر موجب سلب اعتماد گسترده تجار نسبت به مبادلات برخط (on-line) شده و از زبان يكي از سرمايهگذاران بزرگ كره جنوبي نقل شده بود كه: «ما از امروز به دلايل امنيتي تجارت الكترونيكي را متوقف مينماييم» .
بنابراين تجار و مصرفكنندگان بايد پيش از به كارگيري سيستمهاي باز ارتباطي مانند اينترنت نسبت به موضوعات زير اطمينان حاصل نمايند:
1ـ شناسايي هويت واقعي فرستنده پيغام الكترونيكي : آيا اشخاصي كه با آنها ارتباط برقرار نموده و پيغامهايي مبادله نمودهايم واقعاً همان كساني هستند كه ادعا ميكنند؟ آيا هويت و مشخصات اعلام شده واقعاً متعلق به خود آنها است؟ همانطور كه گفتيم، مجازي بودن محيط تجارت الكترونيكي موجب شده كه اشخاص مبادلات خود را از راه دور و بدون مشاهده يكديگر و يا شنيدن صداي طرف مقابل صورت دهند و درنتيجه، دريافت كننده پيغام الكترونيكي حق دارد نسبت به اصالت هويت فرستنده پيغام با احتياط بيشتري برخورد كرده، هويت واقعي وي را تشخيص داده و مطمئن شود كه پيغام واقعاً از سوي او ارسال شده است. براي نمونه در صورتي كه بانك دستور پرداخت وجهي به شخص ثالثي را به صورت الكترونيكي دريافت كند اين مؤسسه بايد بتواند منبع اين دستور را شناسايي كرده، مطمئن شود حقهاي در كار نيست و آنگاه مبادرت به پرداخت وجه مورد نظر نمايد .
2ـ تماميت دادهها : آيا دادههاي تشكيل دهنده پيغام الكترونيكي در جريان انتقال، چه به صورت عمدي و چه غير عمدي، دستكاري شدهاند يا نه؟ آيا ميتوان مطمئن بود كه پيغام دريافتي همان پيغامي است كه توسط فرستنده ارسال شده يا ثالثي برخي از دادههاي موجود در آن را حذف كرده، تغيير داده و يا مطلبي به آن افزوده است؟ فرض كنيم رستوراني در شهر تهران سفارش تهيه غذا براي 1500 نفر را از سوي يكي از مشتريان خود دريافت ميكند. در موعد مقرر غذا آماده ميشود ولي هنگام تحويل مشتري اعلام ميكند كه وي صرفاً براي 150 نفر غذا سفارش داده است و مشخص ميشود كه شخص ديگري محتواي پيغام مذكور را تغيير داده است.
3ـ عدم قابليت انكار : دريافت كننده پيغام الكترونيكي زماني تمايل خواهد داشت كه اقداماتي (مانند ارسال كالا، انتقال وجوه و …) را بر مبناي اين پيغام انجام دهد كه مطمئن باشد در صورت بروز اختلاف خواهد توانست ثابت كند كه طرف مقابل آن را ارسال داشته (هرگاه واقعاً وي پيغام را فرستاده باشد) و نيز مانع ادعاي تفاوت محتواي پيغام دريافتي با داده پيام ارسالي توسط فرستنده شود (البته هر گاه واقعاً آنچه دريافت شده دقيقاً همان پيغامي باشد كه فرستنده ارسال كرده است). عدم قابليت انكار در حقيقت نتيجه تشخيص هويت واقعي فرستده و اطمينان نسبت به تماميت دادهها خواهد بود.
4ـ حفظ محرمانگي : آيا دادههاي موجود در پيغام الكترونيكي مخفي نگه داشته شده و منحصراً فرستنده و دريافت كننده مورد نظر قادر به خواندن و فهم آن خواهند بود؟ در دنياي امروز اطلاعات اهميت ويژهاي دارند: گاه حفظ مزيت رقابتي يك مؤسسه تجاري مستلزم آن است كه اطلاعات معيني هميشه جنبه محرمانه داشته باشند، برخورداري از اطلاعات كافي در خصوص مشتريان و حفظ اين اطلاعات لازمه بازاريابي موفق است، برخي اطلاعات نيز جنبه مالي نداشته و در جريان ارتباطات الكترونيكي دوستانه منتقل ميشود مثلاً شماره شناسنامه، سن اشخاص، مشكلات روحي و …. حال اگر طرفين مبادله الكترونيكي نسبت به حفظ اين اطلاعات اطمينان حاصل ننمايند نميتوان شاهد گسترش تجارت و ارتباطات الكترونيكي بود.
در واكنش به اين دغدغهها و جهت شناسايي امضاء كننده، تضمين تماميت دادهها، جلوگيري از انكار انتساب و محتواي پيغام الكترونيكي و نيز حفظ محرمانگي اطلاعات، انواع امضاهاي الكترونيكي به وجود آمدهاند كه اشخاص ميتوانند در انجام مبادلات الكترونيكي از آنها استفاده نمايند. اين موضوع در بخش سوم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.
مهمترين ويژگي مبادلات الكترونيكي مجازي بودن فضايي است كه اين مبادلات در آن صورت ميپذيرند. در چنين فضايي احتمال تقلب و سوء استفاده از اعتماد مشروع طرف مقابل توسط سودجويان بسيار بالا بوده و تاكنون نمونههاي فراواني از اين نوع تخلفات گزارش شده است. به عنوان نمونه در آگوست سال 2002 خبرگزاري رويترز از توقف مبادله سهام به صورت بر خط (on-line) در پي افشاي خبر استفاده غير مجاز فردي از حساب يكي از مشتريان شركت دوو سكيوريتيز (DAEWOO Securities) چهارمين كارگزار عمده بورس كره جنوبي و خريد سهامي به ارزش 22 ميليون دلار با استفاده از حساب مذكور خبر داد. فرد مورد نظر توانسته بود كه در طي 90 ثانيه تعداد 5 ميليون سهم از سهام شركت دلتا (Delta) را به خود منتقل كند. انتشار اين خبر موجب سلب اعتماد گسترده تجار نسبت به مبادلات برخط (on-line) شده و از زبان يكي از سرمايهگذاران بزرگ كره جنوبي نقل شده بود كه: «ما از امروز به دلايل امنيتي تجارت الكترونيكي را متوقف مينماييم» .
بنابراين تجار و مصرفكنندگان بايد پيش از به كارگيري سيستمهاي باز ارتباطي مانند اينترنت نسبت به موضوعات زير اطمينان حاصل نمايند:
1ـ شناسايي هويت واقعي فرستنده پيغام الكترونيكي : آيا اشخاصي كه با آنها ارتباط برقرار نموده و پيغامهايي مبادله نمودهايم واقعاً همان كساني هستند كه ادعا ميكنند؟ آيا هويت و مشخصات اعلام شده واقعاً متعلق به خود آنها است؟ همانطور كه گفتيم، مجازي بودن محيط تجارت الكترونيكي موجب شده كه اشخاص مبادلات خود را از راه دور و بدون مشاهده يكديگر و يا شنيدن صداي طرف مقابل صورت دهند و درنتيجه، دريافت كننده پيغام الكترونيكي حق دارد نسبت به اصالت هويت فرستنده پيغام با احتياط بيشتري برخورد كرده، هويت واقعي وي را تشخيص داده و مطمئن شود كه پيغام واقعاً از سوي او ارسال شده است. براي نمونه در صورتي كه بانك دستور پرداخت وجهي به شخص ثالثي را به صورت الكترونيكي دريافت كند اين مؤسسه بايد بتواند منبع اين دستور را شناسايي كرده، مطمئن شود حقهاي در كار نيست و آنگاه مبادرت به پرداخت وجه مورد نظر نمايد .
2ـ تماميت دادهها : آيا دادههاي تشكيل دهنده پيغام الكترونيكي در جريان انتقال، چه به صورت عمدي و چه غير عمدي، دستكاري شدهاند يا نه؟ آيا ميتوان مطمئن بود كه پيغام دريافتي همان پيغامي است كه توسط فرستنده ارسال شده يا ثالثي برخي از دادههاي موجود در آن را حذف كرده، تغيير داده و يا مطلبي به آن افزوده است؟ فرض كنيم رستوراني در شهر تهران سفارش تهيه غذا براي 1500 نفر را از سوي يكي از مشتريان خود دريافت ميكند. در موعد مقرر غذا آماده ميشود ولي هنگام تحويل مشتري اعلام ميكند كه وي صرفاً براي 150 نفر غذا سفارش داده است و مشخص ميشود كه شخص ديگري محتواي پيغام مذكور را تغيير داده است.
3ـ عدم قابليت انكار : دريافت كننده پيغام الكترونيكي زماني تمايل خواهد داشت كه اقداماتي (مانند ارسال كالا، انتقال وجوه و …) را بر مبناي اين پيغام انجام دهد كه مطمئن باشد در صورت بروز اختلاف خواهد توانست ثابت كند كه طرف مقابل آن را ارسال داشته (هرگاه واقعاً وي پيغام را فرستاده باشد) و نيز مانع ادعاي تفاوت محتواي پيغام دريافتي با داده پيام ارسالي توسط فرستنده شود (البته هر گاه واقعاً آنچه دريافت شده دقيقاً همان پيغامي باشد كه فرستنده ارسال كرده است). عدم قابليت انكار در حقيقت نتيجه تشخيص هويت واقعي فرستده و اطمينان نسبت به تماميت دادهها خواهد بود.
4ـ حفظ محرمانگي : آيا دادههاي موجود در پيغام الكترونيكي مخفي نگه داشته شده و منحصراً فرستنده و دريافت كننده مورد نظر قادر به خواندن و فهم آن خواهند بود؟ در دنياي امروز اطلاعات اهميت ويژهاي دارند: گاه حفظ مزيت رقابتي يك مؤسسه تجاري مستلزم آن است كه اطلاعات معيني هميشه جنبه محرمانه داشته باشند، برخورداري از اطلاعات كافي در خصوص مشتريان و حفظ اين اطلاعات لازمه بازاريابي موفق است، برخي اطلاعات نيز جنبه مالي نداشته و در جريان ارتباطات الكترونيكي دوستانه منتقل ميشود مثلاً شماره شناسنامه، سن اشخاص، مشكلات روحي و …. حال اگر طرفين مبادله الكترونيكي نسبت به حفظ اين اطلاعات اطمينان حاصل ننمايند نميتوان شاهد گسترش تجارت و ارتباطات الكترونيكي بود.
در واكنش به اين دغدغهها و جهت شناسايي امضاء كننده، تضمين تماميت دادهها، جلوگيري از انكار انتساب و محتواي پيغام الكترونيكي و نيز حفظ محرمانگي اطلاعات، انواع امضاهاي الكترونيكي به وجود آمدهاند كه اشخاص ميتوانند در انجام مبادلات الكترونيكي از آنها استفاده نمايند. اين موضوع در بخش سوم مورد بررسي قرار خواهد گرفت.