مطالعات تاسیسات و تهویه ساختمان ها(رساله پایان نامه)

ati.n

عضو جدید
سلام بچه ها کسی از شما اطلاعاتی در باره تهویه مناسب برای اقلیم معتدل و مرط.ب داره؟یا اصلا در مورد تهویه ساختمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کمک می خوام ازتون!!!!!
 

parvin rk

عضو جدید
سلام بچه ها کسی از شما اطلاعاتی در باره تهویه مناسب برای اقلیم معتدل و مرط.ب داره؟یا اصلا در مورد تهویه ساختمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟کمک می خوام ازتون!!!!!

با توجه به جدول بیوکلیماتیک مشاهده می شود که مشکل عمده این مناطق رطوبت زیاد در تمام فصول سال است . رطوبت در ساختمان عاملی بالقوه در به مخاطره انداختن سلامتی و آسایش ساکنین آن بوده و منشا خساراتی است که به زیبایی و مصالح آن وارد می آید . دیوارهای نمور و مرطوب باعث تشدید امراضی چون سرماخوردگی و رماتیسم می شوند. رطوبت موجود در دیوارهای مرطوب باعث میشود املاح نمک موجود در مصالح حل شده و به صورت شور یا سفیدک در سطح این دیوارها ظاهر شود . خساراتی که در اثر رطوبت به مصالح ساختمان وارد می شود . شامل تغییر ابعاد و پوسیدگی چوب ، زنگ زدگی فلزات، نرم شدن اندودهای گچی و آهکی و همچنین جدا شدن صفحات چوبی به هم چسبانیده شده می شود .(کسمایی،1385)
احکام طراحی بهتر است از سقف شیبدار استفاده شود. اما در صورت استفاده از سقف صاف باید دیتایل های اجرایی مناسب و آب بندی مناسب اجرا شده باشد.
استفاده از کرسي چيني براي جلوگيري از نفوذرطوبت به داخل ساختمان
استفاده از سیستم مناسب دفع آب های سطحی (شیب بندی و کانا های انتقال آب به فاضلاب تا سیستم های جمع کننده آب باران برا ی استفاده مجدد مانند آبیاری گیاهان و...

 

parvin rk

عضو جدید
استفاده از موانع مانند درختان یا فضا های خدماتی که نیاز به باز شوندارند در بخش غربی برای جلوگیری از کج باران ها

استفاده از تیغه های عمودی و افقی در صورت ایجاد بازشو

طراحی بالکن و کنسول در مقابل بازشوها
 
آخرین ویرایش:

parvin rk

عضو جدید
3-3- تهویه و نیاز به آن در ساختمان:
در اتاق های خواب جریان اصلی هوا باید کمی بالاتر از سطح تختخواب ، یعنی حدوداً‌در ارتفاع 50 تا 80 سانتی متری کف اتاق باشد. در این اتاق ها ، بهترین معیار ارزیابی شرایط تهویه ی طبیعی ، میانگین سرعت هوا در قسمتی از اتاق است که تخت ها قرار دارند.

در اتاق های اداری سرعت زیاد جریان هوا در سطح میزها باعث اختلال در کار می شودو در این شرایط ، جریان اصلی هوا باید در ارتفاع 120 تا 150 سانتی متری از کف باشد. بدین طریق می توان از تاثیر تهویه در بهبود شرایط حرارتی اتاق استفاده کرد و مزاحمت آن را به حداقل رساند.(کسمایی، 1385 ص66)
توصیه می شوداستفاده ازتهویه ی غیر مستقیم بین بام و سقف . تهویه ی هوای بین بام و سقف بام های دو لایه، به طور غیر مستقیم از طریق تأثیر بر گرمای سقف و میزان انتقال حرارت از سقف به داخل بر ساکنین یک ساختمان تأثیر می گذارد. میزان تأثیر تعویض هوای بین سقف و بام در وضعیت حرارتی هوای داخل یک ساختمان، به نوع مصالح و رنگ سطح خارجی بام نیز بستگی دارد. هر چه رنگ سطح خارجی بام تیره تر، ضخامت آن بیشتر و ضریب رسانش حرارتی مصالح آن بالاتر باشد و ورقه های آن به گونه ای نصب شود که امکان نفوذ هوا از بین درزهای آن وجود نداشته باشد، نقش تهویه ی بین بام و سقف در جلوگیری از افزایش دمای سقف مهم تر خواهد بود. در غیر اینصورت، تهویه تأثیر چندانی در خنک سازی سقف ندارد. (کسمایی، 1385،ص67)

 
بالا