قدرت الله عاقلی
وی از سال 1360 با شرکت در کلاسهای آزاد هنرستان میرک تبریز، فعالیت هنری خود را آغاز کرد و سپس به مرکز هنرهای تجسمی حوزه اندیشه و هنر وارد شد و از محضر استادان پیشکسوت این رشته و از نقاشان و مجسمهسازان مکتب سقاخانه بهره برد.
این هنرمند تاکنون 20 نمایشگاه انفرادی برگزار و در 47 نمایشگاه و بینالهای گروهی و اکسپوهای هنری در ایران، مراکش، انگلیس، اوکراین، آلمان، فرانسه و قطر شرکت کرده است.
طراحی و ساخت 43 اثر حجمی مونومان شهری و نقشبرجسته در میادین و مراکز عمومی موزهها و نیز ساخت وسایل فنی و تکنیکی سینمایی و تئاتر بر عهده داشته است. مجموعه ریشه یابی نقوش گلیم، مجموعه نقوش اسلامی، مقاله مجسمههای آهنی، جنگ در آینه کاریکاتور و نیز مشارکت در تحقیق 50 سال هنر معاصر ایران، تألیف کتاب صد سال مجسمهسازی نوین و مجموعه آثار حجمی و نقشبرجسته خطوط دوره اسلامی (از حجم تا لیلی) و مجموعه آثار چاپ دستی با موضوع سی نقش سی غزل از مولانا از جمله آثار تحقیقی و تألیفی اوست.
منابع :
همشهری انلاین
ایران مجسمه .
جلفا - 1347
عضو هیأت مدیره و دبیر انجمن هنرمندان مجسمه ساز ایران 
وی از سال 1360 با شرکت در کلاسهای آزاد هنرستان میرک تبریز، فعالیت هنری خود را آغاز کرد و سپس به مرکز هنرهای تجسمی حوزه اندیشه و هنر وارد شد و از محضر استادان پیشکسوت این رشته و از نقاشان و مجسمهسازان مکتب سقاخانه بهره برد.
این هنرمند تاکنون 20 نمایشگاه انفرادی برگزار و در 47 نمایشگاه و بینالهای گروهی و اکسپوهای هنری در ایران، مراکش، انگلیس، اوکراین، آلمان، فرانسه و قطر شرکت کرده است.
طراحی و ساخت 43 اثر حجمی مونومان شهری و نقشبرجسته در میادین و مراکز عمومی موزهها و نیز ساخت وسایل فنی و تکنیکی سینمایی و تئاتر بر عهده داشته است. مجموعه ریشه یابی نقوش گلیم، مجموعه نقوش اسلامی، مقاله مجسمههای آهنی، جنگ در آینه کاریکاتور و نیز مشارکت در تحقیق 50 سال هنر معاصر ایران، تألیف کتاب صد سال مجسمهسازی نوین و مجموعه آثار حجمی و نقشبرجسته خطوط دوره اسلامی (از حجم تا لیلی) و مجموعه آثار چاپ دستی با موضوع سی نقش سی غزل از مولانا از جمله آثار تحقیقی و تألیفی اوست.
او در سال 1368 وارد مرکز تجسمی حوزه هنری شد. علیرغم نداشتن تحصیلات آکادمیک عالی، با تلاش و کار فراوان و سخت کوشی یک صنعتگر عاشق در جستجوهایش به جایی رسیده است که به نظر میرسید، میتواند حرفهایی برای گفتن داشته باشد؛ مشروط بر آنکه دخالت هنرهای تزئینی در آثارش به حداقل برسد.چرا که دخالت هنرهای تزئینی برای هنر مجسمهسازی زخمی است کهنه و عمیق به ابعاد تاریخ هنر ایران که تا کنون اثر مخرب خود را در هنر تندیسسازی ایران حفظ کرده است و یکی از دلایل مهم عدم پیشرفت و تحول اساسی در هنر مجسمهسازی و سایر هنرهای تجسمی دیگر در ایران است.وی میگوید: بیشترین تأثیر را از تجربیات استادانی چون آیدین آغداشلو به خاطر نگاه محققانهاش به تاریخ هنر ایران و جهان، پرویز تناولی به خاطر استمرار در تکنیک و ساختار روح ایرانی در آثار خود، محسن مخملباف برای گزیده و ژرفگوییاش و حسین خسروجردی به خاطر حضور خلاقانهاش در اجتماع گرفتهام که در مسیر کاریام همواره الگویی اساسی برای من بودهاند و به بینش و درک و دریافت من نسبت به هنر زندگی کمک فراوان کردهاند.این هنرمند نمایشگاههای انفرادی و گروهی متعددی از آثارش را در داخل و خارج از کشور برگزار کرده است و کارهایش در بیینالهای جهانی به نمایش در آمدهاند.
روایت «مرگ تدریجی یک لبخند» در آثارمفهومی قدرتالله عاقلی
قدرتالله عاقلی هنرمند مجسمهسازی است که به تازگی نمایشگاهی از آثارش را در گالری طراحان آزاد برپا کرده است.او در این نمایشگاه مجموعهای از 6 اثر حجمی خود را همراه با یک ویدئوآرت ارائه کرده است که عنوان آن را «مرگ تدریجی یک لبخند» انتخاب کرده است.عاقلی در گفتوگو با خبرنگار هنرهای تجسمی فارس درباره آثارش توضیح داد: در این نمایشگاه 6 اثر حجمی به همراه یک ویدئوآرت ارائه شده است که در مجموع تلفیقی از مجسمه، ویدئو و برخی وسایل تکنیکال است و سعی کردهام مدیاهای مختلف را در خدمت مجسمه به کار گیرم.او درباره محتوای ویدئوآرت و عنوانی که برای نمایشگاهش انتخاب کرده است چنین توضیح داد: ویدئوآرت این نمایشگاه بر اساس فیلم کوتاه عباس کیارستمی با عنوان «شیرین» ساخته شده است که به موضوع افسردگی مردم در جامعه امروز و کمرنگ شدن لبخندها اشاره دارد..jpg)
.jpg)
روایت «مرگ تدریجی یک لبخند» در آثارمفهومی قدرتالله عاقلی

.jpg)
.jpg)
.jpg)
منابع :
همشهری انلاین
ایران مجسمه .