پوشاندن زير چانه
همه مراجع (به جز آيات عظام تبريزى و مكارم): آرى، بايد آنها را از نامحرم
بپوشاند.(1)
آيتالله مكارم: پوشاندن زير چانه واجب است ولى پوشاندن كف و روى پا تا مچ، واجب
نيست.(2)
آيتالله تبريزى: پوشاندن زير چانه واجب است ولى پوشاندن كف و روى پا تا مچ بنابر
احتياط، واجب است.(3)
پىنوشت
(1) آيتالله سيستانى Sistani.org ) ،حجاب (، س 3 آيتالله تبريزى، صراطالنجاة، ج 1، س 878 آيتالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 1706 آيتالله صافى، جامعالاحكام، ج 2، س 1696 آيتالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 438 دفتر آيتالله نورى، آيتالله وحيد، آيتالله بهجت و امام.
(2) دفتر آيتالله مكارم.
(3) آيتالله تبريزى، صراطالنجاة، ج 5، س 1275 و استفتاءات، س 4161.
آيا استفاده از كلاهگيس به جاى روسرى، در مجالس عروسى كفايت مىكند؟
آيات عظام امام خمينى، خامنهاى و فاضل: استفاده از آن اشكال ندارد ولى بنابر احتياط واجب، بايد كلاهگيس را از نامحرم پوشاند.(1)
آيات عظام سيستانى، صافى، مكارم و نورى: استفاده از آن اشكال ندارد ولى كلاهگيس خود يك نوع زينت است و بايد از نامحرم پوشانده شود.(2)
آيت الله بهجت و آيت الله وحيد: استفاده از آن اشكال ندارد ولى در برابر نامحرم اگر باعث مفسده شود، جايز نيست.(3)
آيت الله تبريزى: استفاده از آن اشكال ندارد ولى اگر زينت محسوب شود، پوشاندن آن از نامحرم واجب است.(4)
پىنوشت
(1) آيت الله فاضل و امام خمينى، تعليقات علىالعروة،) الستر (، م 1 و دفتر: آيت الله خامنهاى.
(2) آيت الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 670 آيت الله سيستانى sistani.org ) ،زينت (، س 14 آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 137 آيت الله تبريزى، صراطالنجاة، ج 5، س 1276 و دفتر: آيت الله صافى.
(3) دفتر: آيت الله وحيد و آيت الله بهجت.
(4) دفتر: آيت الله تبريزى.
نگاه كردن به موهاى زنان بد حجاب - كه هيچ گونه امر و نهى در آنان تأثير ندارد - چگونه است؟
آيات عظام سيستانى، تبريزى، مكارم و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.(1)
آيات عظام امام خمينى، صافى، خامنهاى، فاضل و نورى: بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز جايز نيست.(2)
آيتاللّه بهجت: بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز جايز نيست.(3)
پىنوشت
(1) آيت اللّه سيستانى، توضيحالمسائل مراجع، 2434 آيت اللّه تبريزى، التعليقه على منهاجالصالحين،) النكاح (، م 1232 آيت اللّه مكارم، استفتاءات، ج 2، س 1029 و 1039 و تعليقات علىالعروة الوثقى،) النكاح (م 27 آيت اللّه وحيد، توضيحالمسائل م، 2443.
(2) امام خمينى، تحريرالوسيلة، ج 2،) النكاح (م 27 آيت اللّه فاضل و آيت اللّه نورى، التعليقات علىالعروة الوثقى،) النكاح (م 27 آيت اللّه صافى، هداية العباد، ج 2) النكاح (م 272 و آيت اللّه خامنهاى، استفتاء، س 582 و 516.
(3) دفتر آيتاللّه بهجت.
در قيامت چه عذابى براى خانمهايى كه موهايشان را نمىپوشانند وجود دارد؟
در روايت آمده است كه اميرالمؤمنين (ع) مىفرمايد: من و فاطمه خدمت رسول خدا (ص) بوديم و ديديم كه حضرت به شدت گريه مىكند. علت را سؤال نموديم، حضرت فرمودند: شبى كه مرا به معراج بردند نمونههايى از اهل عذاب را به من نشان دادند و گريه من به خاطر آن چيزهايى است كه مشاهده كردم از جمله زنانى از امتم را ديدم كه در عذاب هستند و سپس به ذكر موارد پرداختند تا رسيدند به اينجا كه فرمودند: وَ رأيتُ امرأةً مُعَلَقة بشعرِها يُغلى دِماغُ رَأسها زنى را ديدم كه به موهايش آويزان در آتش است و مغز سرش مىجوشد.
سپس به ذكر علت اين عذابها پرداخت و در مورد ياد شده فرمودند: «اين زنى از امت من بوده كه در دنيا موى خودش را از نامحرم نمىپوشاند»،(1). گفتنى است كه اين درباره زنى است كه عمداً و از روى آگاهى موى سرش را به نامحرم نشان بدهد اما اگر زنى در اثر ندانستن و يا اشتباهاً مويش در معرض ديد نامحرم قرار گرفت، مشمول اين روايت نمىباشد. همچنين درباره مردى كه عمداً و با آگاهى به ساير بدن زن نگاه كند، چنانچه بدون توبه بميرد در روايات وعده عذاب شديد داده شده است.
از پيامبر خدا (ص) نقل شده «هر كه چشم خود را از حرام پر كند (يعنى به زن نامحرم نگاه مستمر داشته باشد كه لذت ببرد نه نگاه گذرا) خداوند در روز قيامت چشم او را از آتش پر گرداند مگر اين كه توبه كند و از عمل خود دست بردارد»،(2).
پىنوشت
(1)) بحارالانوار، ج 8، ص 309)
(2)) ميزان الحكمه، ج 13، ص 6323، ح 20280)
همه مراجع (به جز آيات عظام تبريزى و مكارم): آرى، بايد آنها را از نامحرم
بپوشاند.(1)
آيتالله مكارم: پوشاندن زير چانه واجب است ولى پوشاندن كف و روى پا تا مچ، واجب
نيست.(2)
آيتالله تبريزى: پوشاندن زير چانه واجب است ولى پوشاندن كف و روى پا تا مچ بنابر
احتياط، واجب است.(3)
پىنوشت
(1) آيتالله سيستانى Sistani.org ) ،حجاب (، س 3 آيتالله تبريزى، صراطالنجاة، ج 1، س 878 آيتالله فاضل، جامعالمسائل، ج 1، س 1706 آيتالله صافى، جامعالاحكام، ج 2، س 1696 آيتالله خامنهاى، اجوبة الاستفتاءات، س 438 دفتر آيتالله نورى، آيتالله وحيد، آيتالله بهجت و امام.
(2) دفتر آيتالله مكارم.
(3) آيتالله تبريزى، صراطالنجاة، ج 5، س 1275 و استفتاءات، س 4161.
آيا استفاده از كلاهگيس به جاى روسرى، در مجالس عروسى كفايت مىكند؟
آيات عظام امام خمينى، خامنهاى و فاضل: استفاده از آن اشكال ندارد ولى بنابر احتياط واجب، بايد كلاهگيس را از نامحرم پوشاند.(1)
آيات عظام سيستانى، صافى، مكارم و نورى: استفاده از آن اشكال ندارد ولى كلاهگيس خود يك نوع زينت است و بايد از نامحرم پوشانده شود.(2)
آيت الله بهجت و آيت الله وحيد: استفاده از آن اشكال ندارد ولى در برابر نامحرم اگر باعث مفسده شود، جايز نيست.(3)
آيت الله تبريزى: استفاده از آن اشكال ندارد ولى اگر زينت محسوب شود، پوشاندن آن از نامحرم واجب است.(4)
پىنوشت
(1) آيت الله فاضل و امام خمينى، تعليقات علىالعروة،) الستر (، م 1 و دفتر: آيت الله خامنهاى.
(2) آيت الله نورى، استفتاءات، ج 2، س 670 آيت الله سيستانى sistani.org ) ،زينت (، س 14 آيت الله مكارم، استفتاءات، ج 1، س 137 آيت الله تبريزى، صراطالنجاة، ج 5، س 1276 و دفتر: آيت الله صافى.
(3) دفتر: آيت الله وحيد و آيت الله بهجت.
(4) دفتر: آيت الله تبريزى.
نگاه كردن به موهاى زنان بد حجاب - كه هيچ گونه امر و نهى در آنان تأثير ندارد - چگونه است؟
آيات عظام سيستانى، تبريزى، مكارم و وحيد: اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشكال ندارد.(1)
آيات عظام امام خمينى، صافى، خامنهاى، فاضل و نورى: بنابر احتياط واجب، بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز جايز نيست.(2)
آيتاللّه بهجت: بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام نيز جايز نيست.(3)
پىنوشت
(1) آيت اللّه سيستانى، توضيحالمسائل مراجع، 2434 آيت اللّه تبريزى، التعليقه على منهاجالصالحين،) النكاح (، م 1232 آيت اللّه مكارم، استفتاءات، ج 2، س 1029 و 1039 و تعليقات علىالعروة الوثقى،) النكاح (م 27 آيت اللّه وحيد، توضيحالمسائل م، 2443.
(2) امام خمينى، تحريرالوسيلة، ج 2،) النكاح (م 27 آيت اللّه فاضل و آيت اللّه نورى، التعليقات علىالعروة الوثقى،) النكاح (م 27 آيت اللّه صافى، هداية العباد، ج 2) النكاح (م 272 و آيت اللّه خامنهاى، استفتاء، س 582 و 516.
(3) دفتر آيتاللّه بهجت.
در قيامت چه عذابى براى خانمهايى كه موهايشان را نمىپوشانند وجود دارد؟
در روايت آمده است كه اميرالمؤمنين (ع) مىفرمايد: من و فاطمه خدمت رسول خدا (ص) بوديم و ديديم كه حضرت به شدت گريه مىكند. علت را سؤال نموديم، حضرت فرمودند: شبى كه مرا به معراج بردند نمونههايى از اهل عذاب را به من نشان دادند و گريه من به خاطر آن چيزهايى است كه مشاهده كردم از جمله زنانى از امتم را ديدم كه در عذاب هستند و سپس به ذكر موارد پرداختند تا رسيدند به اينجا كه فرمودند: وَ رأيتُ امرأةً مُعَلَقة بشعرِها يُغلى دِماغُ رَأسها زنى را ديدم كه به موهايش آويزان در آتش است و مغز سرش مىجوشد.
سپس به ذكر علت اين عذابها پرداخت و در مورد ياد شده فرمودند: «اين زنى از امت من بوده كه در دنيا موى خودش را از نامحرم نمىپوشاند»،(1). گفتنى است كه اين درباره زنى است كه عمداً و از روى آگاهى موى سرش را به نامحرم نشان بدهد اما اگر زنى در اثر ندانستن و يا اشتباهاً مويش در معرض ديد نامحرم قرار گرفت، مشمول اين روايت نمىباشد. همچنين درباره مردى كه عمداً و با آگاهى به ساير بدن زن نگاه كند، چنانچه بدون توبه بميرد در روايات وعده عذاب شديد داده شده است.
از پيامبر خدا (ص) نقل شده «هر كه چشم خود را از حرام پر كند (يعنى به زن نامحرم نگاه مستمر داشته باشد كه لذت ببرد نه نگاه گذرا) خداوند در روز قيامت چشم او را از آتش پر گرداند مگر اين كه توبه كند و از عمل خود دست بردارد»،(2).
پىنوشت
(1)) بحارالانوار، ج 8، ص 309)
(2)) ميزان الحكمه، ج 13، ص 6323، ح 20280)