مسابقه عیب یابی خودروها

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سلام
در این تایپیک قصد داریم یک مسابقه راه بیاندازیم ...
مسابقه ای که در اون هم جایزه هست و هم تجربه ، مسابقه ای که هم عملی هست و هم تئوری
همه مهندسین باشگاه میتونن تو این مسابقه شرکت کنن حتی توی طراحی سوالات هم میتونن شرکت کنن
می پرسین چطوری ؟!!!!
موضوع این مسابقه اهمون طور که توی عنوان تایپیک اومده در رابطه با عیب یابی خودروهاست
توی این مسابقه هریک مهندسین گل باشگاه اگر به ایرادی بر روی خودرو برخورد کردن که نتونستن برطرفش کنن میتونن با مطرح کردن توی این تایپیک هم مشکلشون برطرف بشه و هم توی مسابقه شرکت کنن بقیه اعضا هم میتونن با فکر کردن و ارائه کردن راهکارهای مناسب که درجهت برطرف کردن ایراد مطرح شده هم توی مسابقه برنده شده و هم برای ایجاد یک مرجع عیب یابی کمک کرده باشند
بقیه توضیحات تکمیلی رو آقای امین قیاصی ارائه می دهند
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
همنطور که دوستمون فرمودند یه مسابقه ی علمی تجربیه ، کار ارزشمندیه بخصوص برای علاقه مندان صنعت خودرو
هدف از ایجاد : بالا بردن تجربه ی عملی و تئوری ، سهیم کردن دوستان از تجارب یکدیگر

اگر کاربری در مجموع 15 پاسخ صحیح به جواب سوالهای مطرح شده بده بسته به فعالیت فرد لقب زیر برای ایشان منظور خواهد شد :
کاربر فعال بخش مکانیک خودرو
انشاالله موفق باشید​
 

Arminiya

عضو جدید
راستی فراموش کردم :
مهندس قیاسی نباید در این مباحث شرکت نکنن (لطفا)
آخه دیگه چیزی برای جوابگویی نمیمونه
 
آخرین ویرایش:

امین قیاسی 1986

عضو جدید
تعمیرگاه تخصصی خودرو زیر نظر متخصصان باشگاه

تعمیرگاه تخصصی خودرو زیر نظر متخصصان باشگاه

1 . مصرف سوخت یک خودرو بیش از استاندارد تعریف شده است علت چیست ؟

2 . دلیل کشش فرمان به یک جهت چیست ؟

3 . کشش و شتاب خودرو کم است بخصوص در گردنه ها این ایراد به چشم میاید (عملکرد موتور عادی است )

4 . دلیل دل زدن خودرو در زمان خاموش کردن چیست ؟

5 . دلیل بیرون زدن دنده چیست (اصتلاحا پس زدن دنده )
 

Arminiya

عضو جدید
1 . مصرف سوخت یک خودرو بیش از استاندارد تعریف شده است علت چیست ؟

2 . دلیل کشش فرمان به یک جهت چیست ؟

3 . کشش و شتاب خودرو کم است بخصوص در گردنه ها این ایراد به چشم میاید (عملکرد موتور عادی است )

4 . دلیل دل زدن خودرو در زمان خاموش کردن چیست ؟

5 . دلیل بیرون زدن دنده چیست (اصتلاحا پس زدن دنده )
بسم الله الرحمن الرحیم

تفریح خوبیه

سلام با تشکر از مهندس قیاسی


1.دلایل زیادی داره که باید بررسی بشه
تنظیم نبودن موتور .کثیف بودن هواکش هوا . کیپ بودن کالیست خودرو . حمل بار اضافی توسط خودرو .مک باد بودن تایر خودرو. تنظیم نبودن زوایای چرخ .رانندگی نادرست و غیر اصولی . معیوب بودن سنسور ورودی هوا سنسور فشار .




2.تنظیم نبودن باد تایر .نامیزان بودن زوایای چرخ ها . کج بودن شاسی.توضیع نا متعادل بار وزنی در خودرو . ایراد در سیستم تعلیق خودرو


3.در همچین مواقعی که موتور سالمه مشکل از سیستم کلاچه
صفحه 100 در 100 درگیر نیست
صفحه و کلاچ معیوب است


4.این مشکل بیشتر در خودرو های کاربراتوری که دلکو دارند به چشم میاد
دلیل هم نامیزان بودن دلکو میباشد


5.فقط برای گیربکس های دستیه
کشویی گیربکس باید تعویض بشه
توضیحات کاملتری خواستید در خدمتم​
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام آفا آرمین همه جوابا رو گفتی ما تو کفش مونیدم . حالا من 2 تا سوال نیمه تخصصی که ، واسم پیش اومده می پرسم ! 1- خودرو انژکتوری در حال حرکت یهو گاز هرز می خوره ؟ ( صفحه کلاچ و موتور کاملا سالم هستن ) البته وفقتی ماین خنک هست زیاد مشکل نداره ولی گرم میشه بضی وقتها همین مشکلی پیش میاد ؟ 2- فرمان ماشین تو سرعت 80 می زنه ،نه قبلش میزنه و نه بعدش تا حتی تو 140 هم نمیزنه ؟ این دو سوال واسه خودم رو پیکان پیش اومد حلا دوستان نظرشون چیه ؟
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سلام آفا آرمین همه جوابا رو گفتی ما تو کفش مونیدم . حالا من 2 تا سوال نیمه تخصصی که ، واسم پیش اومده می پرسم ! 1- خودرو انژکتوری در حال حرکت یهو گاز هرز می خوره ؟ ( صفحه کلاچ و موتور کاملا سالم هستن ) البته وفقتی ماین خنک هست زیاد مشکل نداره ولی گرم میشه بضی وقتها همین مشکلی پیش میاد ؟ 2- فرمان ماشین تو سرعت 80 می زنه ،نه قبلش میزنه و نه بعدش تا حتی تو 140 هم نمیزنه ؟ این دو سوال واسه خودم رو پیکان پیش اومد حلا دوستان نظرشون چیه ؟

سلام
دوست عزیز
روی مجموعه دریچه گاز موتور :
استپ موتور و پتانسیومتر دریچه گاز رو چک کن (البته با دستگاه دیاگ بهتر میشه ایراد رو مشاهده کرد)
اما قبل از اون سیم گاز رو هم بررسی کن
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سلام
امین جان سوءتفاهم نشه اما
این تایپیک بهتره به صورت یک کلینیک مجازی دربیاد منظورم از این حرف اینه که سوالات خوبه ولی این سوالا رو توی بیشتر کتابای مکانیک خودرو میشه پیدا کرد (حتی جواباشون رو)
اما توی یک خودرو گاهی وقتا ایراداتی پیش میاد که توی هیچ کتابی نوشته نشده و یه تجربه جدید به حساب میاد
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
سلام دوست عزیز روی مجموعه دریچه گاز موتور : استپ موتور و پتانسیومتر دریچه گاز رو چک کن (البته با دستگاه دیاگ بهتر میشه ایراد رو مشاهده کرد) اما قبل از اون سیم گاز رو هم بررسی کن
با عرض معذرت این مشکلی که واسم پیش اومد از اینه نبود ! در مورد جلو بندی نظری نداری ؟ با طراحی این دو سوال فقط می خواستم که ذهنتون با چیزیای دیگری هم آشنا بشه ! و گرنه من مخلص همه هم هستم !
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سوال

سوال

سوال :
روی خودرو پژو 405
شب خودرو را خاموش کرده صبح در هنگام استارت زدن باتری خودرو خالی شده است
هیچ چراغ و سیستمی بر روی ماشین روشن نمانده است
هیچ اتصالی در دسته سیم ها مشاهده نشده است
بر روی موتور در هنگام بررسی مجموعه دریچه گاز بسیار شدید داغ شده است ولی هیچ گونه اتصالی در سوکت ها و قطعات آن مشاهده نشده است ؟
ایراد خودرو از کدام قسمت است ؟
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
با عرض معذرت این مشکلی که واسم پیش اومد از اینه نبود ! در مورد جلو بندی نظری نداری ؟ با طراحی این دو سوال فقط می خواستم که ذهنتون با چیزیای دیگری هم آشنا بشه ! و گرنه من مخلص همه هم هستم !

میشه بگید ایراد از کجا بود ؟
جلوبندی :
تنظیم باد لاستیک های جلو
 

robotali

عضو جدید
سلام آفا آرمین همه جوابا رو گفتی ما تو کفش مونیدم . حالا من 2 تا سوال نیمه تخصصی که ، واسم پیش اومده می پرسم ! 1- خودرو انژکتوری در حال حرکت یهو گاز هرز می خوره ؟ ( صفحه کلاچ و موتور کاملا سالم هستن ) البته وفقتی ماین خنک هست زیاد مشکل نداره ولی گرم میشه بضی وقتها همین مشکلی پیش میاد ؟ 2- فرمان ماشین تو سرعت 80 می زنه ،نه قبلش میزنه و نه بعدش تا حتی تو 140 هم نمیزنه ؟ این دو سوال واسه خودم رو پیکان پیش اومد حلا دوستان نظرشون چیه ؟
ضمن تائید حرفای دوستمون... برای من هم این مشکل چند بار تو زمستون پیش اومد...یه بار استپر رو با اسپری تمیز کردم مشکل برطرف شد...
مشکل زدن فرمون تو یه سرعت خاص هم مربوط میشه به بالانس نبودن چرخاتون...
 

امین قیاسی 1986

عضو جدید
سلام
امین جان سوءتفاهم نشه اما
این تایپیک بهتره به صورت یک کلینیک مجازی دربیاد منظورم از این حرف اینه که سوالات خوبه ولی این سوالا رو توی بیشتر کتابای مکانیک خودرو میشه پیدا کرد (حتی جواباشون رو)
اما توی یک خودرو گاهی وقتا ایراداتی پیش میاد که توی هیچ کتابی نوشته نشده و یه تجربه جدید به حساب میاد
من مشکلی ندارم خیلی هم خوبه
ولی طوری نباشه که فقط یکی دو نفر بیشتر جواب رو ندونن
انشالله همه جور سوال طرح میشه
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
میشه بگید ایراد از کجا بود ؟
جلوبندی :
تنظیم باد لاستیک های جلو

در مورد موتور ماشین یه مکانیک دیاگ زد نفهمید چیه سنسور گاز رو عوض رد و استپر رو ولی ...
یه مکانیک دیکه دیاگ زد گفت برو مهره آب رو بگیر ، مهره آب رو گرفتیم عوض کردیم مشکلش حل شد!;)
فقط میدونم هرچی بود به گرم شدن موتور هم ربط داشت !
حالا چه ربطی داشت به پمپ بنزین نمی دونم :biggrin:

در مورد جلوبندی هم خلی جالب بود میله فرمون رو عوض کردیم حل شد !
اگر بلانس نباشه 95% هرچه سرعت بالا می ره لرزش بیشتر میشد ولی واسه ما تو سرعت بالاتر کاملا قطع میشد !
اگر تنظیم باد هم باشه که یهطرف یکشه یا فرمون تو سرعت پایین سنگینه !
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
در مورد موتور ماشین یه مکانیک دیاگ زد نفهمید چیه سنسور گاز رو عوض رد و استپر رو ولی ...
یه مکانیک دیکه دیاگ زد گفت برو مهره آب رو بگیر ، مهره آب رو گرفتیم عوض کردیم مشکلش حل شد!;)
فقط میدونم هرچی بود به گرم شدن موتور هم ربط داشت !
حالا چه ربطی داشت به پمپ بنزین نمی دونم :biggrin:
سلام
مهندس من قانع نشدم
اگه منظورت از مهره آب ، مهره ای هستش که به جای شیر تخلیه روی بلوکه بسته شده باید بگم اصلاً ربطی به این مسئله نداره
اما این احتمال رو هم میدم که یه حقه مکانیکی بهت زده
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
سوال :
روی خودرو پژو 405
شب خودرو را خاموش کرده صبح در هنگام استارت زدن باتری خودرو خالی شده است
هیچ چراغ و سیستمی بر روی ماشین روشن نمانده است
هیچ اتصالی در دسته سیم ها مشاهده نشده است
بر روی موتور در هنگام بررسی مجموعه دریچه گاز بسیار شدید داغ شده است ولی هیچ گونه اتصالی در سوکت ها و قطعات آن مشاهده نشده است ؟
ایراد خودرو از کدام قسمت است ؟
از دوستا کسی نیست که به این مشکل جواب بده ؟
 

Arminiya

عضو جدید
سوال :
روی خودرو پژو 405
شب خودرو را خاموش کرده صبح در هنگام استارت زدن باتری خودرو خالی شده است
هیچ چراغ و سیستمی بر روی ماشین روشن نمانده است
هیچ اتصالی در دسته سیم ها مشاهده نشده است
بر روی موتور در هنگام بررسی مجموعه دریچه گاز بسیار شدید داغ شده است ولی هیچ گونه اتصالی در سوکت ها و قطعات آن مشاهده نشده است ؟
ایراد خودرو از کدام قسمت است ؟
استبپر موتور و یا سنسور دریچه ی گاز مشکل داره
 

sed ali

کاربر فعال تالار مهندسی صنایع
کاربر ممتاز
اگه به سوال دقت کرده باشید نوشتم که
هر دو سالم هستند
یک راهنمایی :
به مسیر سیم کشی این دو قطعه دقت کنید
خوب سیم کشی این دو قطعه مشکل دارن !
یه حا برق دزدی داره یا اینکه ماشین باتریش مشکل داره و یا اینکه ماشین عمرش رو کرده :mad:؛ بابا نمی خوای عوضش کنی؟:surprised: آدم یه ماشینو چند سال نگه میداره ؟ عوضش کن ما زد حال نخوریم دیگه! :biggrin:

هرچی هست دیگه تموم شد ایشاالله که مشکل ماشین هم حل شده:confused: جوابو نمی خوای بگی ؟:cry:
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
خب من سوال رو سر سری خوندم
آره شاید مشکل از سیم کسی باشه

واسه عیب یابی یک ایراد بر روی خودرو معمولاً باید قطعات رو بشناسیم مثلاً باید بدونیم بر روی مجموعه دریچه گاز چه قطعاتی نصب شده است
.
.
.
Arminiya عزیز اون طور که شما سوال اول آقای قیاسی رو جواب دادید انتظار داشتم این سوال رو هم جواب بدید

جواب سوال رو دارم فقط منتظرم کسی از پس اون بر بیاد
اگه رو خودرو کار کرده باشید باید بدونید جوابش زیاد سخت نیست
 

Arminiya

عضو جدید
واسه عیب یابی یک ایراد بر روی خودرو معمولاً باید قطعات رو بشناسیم مثلاً باید بدونیم بر روی مجموعه دریچه گاز چه قطعاتی نصب شده است
.
.
.
Arminiya عزیز اون طور که شما سوال اول آقای قیاسی رو جواب دادید انتظار داشتم این سوال رو هم جواب بدید

جواب سوال رو دارم فقط منتظرم کسی از پس اون بر بیاد
اگه رو خودرو کار کرده باشید باید بدونید جوابش زیاد سخت نیست
راستش قطعات رو میشناسم
حوصله ندارم فک کنم
جدا این سوالت یه جوریه آدم حس نداره جواب بده
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
راستش قطعات رو میشناسم
حوصله ندارم فک کنم
جدا این سوالت یه جوریه آدم حس نداره جواب بده

به نظر من وقتی به مکانیک (مخصوصاً رشته خودرو) علاقه داریم به هر عیب یا مطلبی که برخورد می کنیم دقیق بشیم بهتر هستش
وقتی توی این رشته کار می کنی بیشتر از مسائل پیچیده لذت می بری
.
.
.
اگه دوستان نتونستن جواب بدن بگن تا خودم جواب رو مطرح کنم
شاید یه تجربه جدید به حساب بیاد
 

Turk-oglu

مدیر بازنشسته
پاسخ سوال

پاسخ سوال

خب حالا که کسی نتونست سوال رو جواب بده خودم می گم
اگر به مسیر سیم کشی مجموعه دریچه گاز دقت کرده باشیم یک سری از سیم ها به رله دوبل میرسه که این هم علت داره
توی موتورهای دیزلی گرمکنی وجود داشت که در هنگام استارت اولیه برای گرم کردن سوخت اولیه جهت روشن شدن موتور کاربرد داشت
امروزه توی موتورهای بنزینی انژکتوری برای میزان اختلات سوخت و هوا و همچنین بالابردن راندمان قدرت سوخت مصرفی گرمکنی توی سیستم دریچه گاز موتور خودرو به کار برده اند
در ایراد مذکور برقی که از رله دوبل مستقیمً به این گرمکن اومده به صورت یکسره برقرار بوده که علت اون معیوب بودن رله دوبل بوده و در نتیجه باعث داغ شدن مجموعه دریچه گاز و همه قطعات موجود بر روی آن نیز می شده و حتی باعث دشارژ شدن باتری نیز گردیده بود
 

Arminiya

عضو جدید
نوبت منه

نوبت منه

یه خودرو داری که در دور ارام خاموش میشه البته در بعضی از مواقع گاهی اوقات هم کم زیر بار کم میاره
انژکتور .
4 سیلندر .
حجم موتور :2400.
 

Similar threads

بالا