مسابقه علمی *** کی این علف هرز را می شناسه ؟

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز


Catapodium rigidum
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
Fern-grass
Catapodium rigidum
Feár raithní
Family: Poaceae

Flowering May - September. Annual. Native.

Rigid, +/- flattened flowerheads with many-flowered, purplish spikelets. Narrow, hairless, often purple-tinged leaves with short blunt ligules. Stiff, erect growth, height 5-20cm.

Can be locally frequent on dry grassland, rocks, walls and banks.

Similar: , Catapodium marinum
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
Ferngrass, Hard poa, Hard medow grass
چمن خشن
گندمیان


Mostly associated with coastal sites in Wales and the west and north east of the England this plant is actually distributed inland throughout Southern England as well. It is quite a small grass and easily overlooked. Normally it would be greenish in colour but this one was found in a poor soil in a dry situation and such conditions do sometimes lead to colour changes. Typically it has a branched panicle of spikelets without hairs and is stiff to the touch.

 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
نام انگلیسی: Pigweed

نام علمی: Echinochloa crus galli

علف هرزی یکساله،چهارکربنه که با بذر تکثیر می یابد.از خانواده Poaceae که یکی از مهمترین از علفهای هرز مزارع برنج در شمال کشور و تمام مناطق برنجکاری جهان است که بیشتر در نواحی معتدل تا معتدل گرم میروید.


سوروف علف هرزی است رطوبت دوست که در مراحل اولیه رشد شباهت زیادی به برنج دارد.

این دو گیاه از روی گوشوارک و زبانک تشخیص داده میشوند. بدین ترتیب که در محل اتصال برگ به غلاف در برنج دو گوشوارک بالیگول پرزدار و یک زبانک دیده میشود.در حالی که در سوروف گوشوارک و زبانک وجود ندارد.
ارتفاع بوته های سوروف۳۰تا۱۲۰سانتی متر و گاهی به بیش از۱۵۰سانتی متر میرسد. طول برگهای ان۳۰تا۵۰سانتی متر و عرض انها۵تا۱۵میلیمتر است.گل آذین سوروف سنبله باز است، سنبلچه ها معمولاً در حول محور جمع شده کم و بیش منشعب و غالباً بدون ردیف مشخص هستند.بین۲٫۵تا ۴میلیمتر طول دارند و به سهولت میریزند. سنبلچه ها ریشک دارند، ریشکها نیز از لحاظ طول متفاوتند.

بو ته های سوروف در یک مزرعه آلوده میتوانند در هر متر مربع تا ۲۰هزار بذر تولید کنند که علاوه بر اینکه بر حسب نوع برنج و شرایط موجود خسارت آن به مزارع برنجکاری زیاد است موجب از بین رفتن برنج نیز میشوند.
ریشه های سوروف نیز بر اثر شخم از نقطه ای به نقطه دیگر رفته و موجب ازدیاد آن در سطح وسیع میشود. بذر سوروف در عمق بیش از۵سانتی متر آب قادر به جوانه زدن نخواهد بود.

روشهای کنترل:
برای مبارزه با این گیاه علاوه بر راه های مکانیکی یعنی وجین کردن از روشهای شیمیایی نیز میتوان استفاده کرد.از مولینیت به نسبت۵-۶لیتر در هکتار برای کنترل سوروف تا مرحله۲برگی همچنین از انیلفوس به میزان۳لیتر در هکتار در مزارع برنج میتوان استفاده کرد. همچنین از سموم بوتاکلر، تیوبنکارب، اگزادیازون، پرتیلاکلر، پروپانیل با توجه به برچسب سم میتوان استفاده کرد.
در مزارع پنبه هالوکسی فوپ پی میتیل (گالانت سوپر) موثر می باشد.
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
Allium atroviolaceum Boiss
ﭘﻴﺎز ﻣﻨﮕﻮﻟﻪ

ﮔﻴﺎهﺸﻨﺎﺳﯽ:
ﭘﺎﻳﺎ، ﺑﺎ روﻳﺶ ﭘﺎﺋﻴﺰﻩ، داراي ﭘﻴﺎزﭼﻪ هاي زرد رﻧﮓ، ﻗﺪ ﺗﺎ 1/2 ﻣﺘﺮ.

ﺳﺎﻗﻪ (هامپ) ﻳﺎ ﺗﻴﺮك ﮔﻞ، اﺳﺘﻮاﻧﻪاي، اﻳﺴﺘﺎدﻩ ﺗﻘﺮ ﻳﺒﺎ ﺗﺎ ﻣﻴﺎﻧﻪ ﺑﺮﮔﺪار، ﻃﻮﻳﻞﺗﺮ از ﺑﺮگ.

ﺑﺮگ ها تخت ـ ﻧﺎوداﻧﻲ،کاﻣﻼ ﺧﻄﻲ.

ﮔﻞها ﻣﺠﺘﻤﻊ در ﭼﺘﺮها ي کروي، ﭘﺮﮔﻞ، ﺑﺎدﻣﮕﻞ ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ از ﮔﻞ، ﮔﻞهاي ﺑﻨﻔﺶ ﻳﺎ ارﻏﻮاﻧﻲ.

ﻣﻨﺎﻃﻖ اﻧﺘﺸﺎر:
ﭘﻴﺎز ﻣﻨﮕﻮﻟﻪ ﻳﻜﻲ از علف های هرز ﻣﻌﻤﻮﻟﻲ در ﻣﺰارع ﮔﻨﺪم ﺑﻌﻀﻲ اﺳﺘﺎن هاي کشور ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ.
اﺳﺘﺎنهاﻳﻲ که ﺑﻴﺸﺘﺮ در ﻣﻌﺮض
ﺁﻟﻮدﮔﻲ ﺑﻪ اﻳﻦ علف هرز هستند عبارﺗﻨﺪ از : ﻗﺰوﻳﻦ، اردﺑﻴﻞ، اﻳﻼم، ﻓﺎرس، همدان، ﻗﻢ،ﭼﻬﺎر محال و ﺑﺨﺘﻴﺎري و ﺁذرﺑﺎﻳﺠﺎن ﺷﺮﻗﻲ.

علاوﻩ ﺑﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻣﺰﺑﻮر، اﻧﻮاع دﻳﮕﺮي از ﺟﻨﺱ Allium و ﻧﻴﺰ از ﺳﺎﻳﺮ ﺟﻨﺱهاي ﻣﺮﺑﻮط ﺑﻪ ﺗﻴﺮﻩ ﭘﻴﺎز در ﻣﺰارع ﮔﻨﺪم ﺁﺑﻲ و دﻳﻢ ﻧﻘﺎط ﻣﺨﺘﻠﻒ کشور ﭘﺮاکندﻩاﻧﺪ وﻟﻲ در ﺑﻴﻦ ﺁﻧﻬﺎ ﭘﻴﺎز ﻣﻨﮕﻮﻟﻪ ﺑﻪ ﻃﻮرکلی از ﺗﺮاکم و اهمیت ﺑﻴﺸﺘﺮي ﺑﺮﺧﻮردار ﻣﻲ ﺑﺎﺷﺪ



تصاویر
 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
خردل سياه

نام علمي:Brassica nigra
نام تيره:Cruciferae
نام فارسي: خردل سياه
نام انگليسي:Black mustard

البته اگه اشتباه نکرده باشم....

سلام خانم مهندس
ممنون از پاسخگویی
جنس رو درست گفتید ولی این گونه نیست :)

............................
 

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار

Buchan Weed
(Hirschfeldia incana)


Hirschfeldia incana (formerly Brassica geniculata) is a species of flowering plant in the
mustard family known by many common names, including Shortpod mustard, Buchanweed, Hoary mustard and Mediterranean mustard. It is the only species in the monotypic genus Hirschfeldia, which is closely related to Brassica The species is native to the Mediterranean Basin but it can be found in many parts of the world as an introduced species and often a very abundant noxious weed. This mustard is very similar in appearance to black mustard, but is generally shorter[SUP].[/SUP] It forms a wide basal rosette of lobed leaves which lie flat on the ground, and it keeps its leaves while flowering. Its stem and foliage have soft white hairs. Unlike black mustard, H. incana is a perennial plant[SUP].[/SUP]

Its leaves are edible and traditionally were used in some areas as a
leaf vegetable.[SUP]


[/SUP]

Scientific classification
Kingdom:Plantae
(unranked):Angiosperms
(unranked):Eudicots
(unranked):Rosids
Order:Brassicales
Family:Brassicaceae
Genus:Hirschfeldia
Species:H. incana
Binomial name
Hirschfeldia incana
(
L.) Lagr.-Foss.
Synonyms
Brassica geniculata
Brassica incana
Hirschfeldia adpressa
Sinapis incana




 

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز

**آگاهدخت**

مدیر تالار اسلام و قرآن
مدیر تالار
نام انگلیسی
1
Orobanchaceae
گل جالیز
2
Orobanchaceae
گل جالیز
Branched broom-rape


ویژگیهای گیاهشناسی :

گیاهی است یکساله و انگل. از خانواده orobanchaceae با ارتفاع 10 تا 40 سانتیمترکه حالت ایستاده دارد. ساقه های آن بدون انشعاب، گوشتی و فاقد کروفیل است.گل آذین به صورت سنبله غیر متراکم و شامل گلهایی به رنگ زرد تا قهوه ای می باشد.میوه ی آن کپسول است و در زمان رسیدگی کامل از قسمت بالا شکاف بر میدارد. هر گیاه بین 5 تا 50 هزار عدد بذز تولید می کند و توسط بذر تکثیر می شود.


چرخه ی زندگی :

پس از قرار گرفتن بذر در مجاورت ریشه ی گیاه میزبان مناسب، شروع به جوانه زنی می کند و بعد از جوانه زدن، اندامهای مکنده ی خود را به داخل ریشه ی گیاه میزبان وارد میکند. زمان گلدهی آن تیرماه تا شهریورماه است.


محل رشد :

این گیاه بیشتر به عنوان انگل صیفی جات ، هندوانه ، کدو ، کاهو، گوجه فرنگی و سایر مزارع و حتی گلهای زینتی محسوب می شود.

روش های کنترل گل جالیز به منظور دستیابی به کمترین خسارات حاصل از گونه ها گل جالیز به روش های زیر قابل ارائه می باشد:

1- بهبود حاصلخيزي خاك به منظور تقويت غذايي گياه میزبان.
2- كاربرد كود آلي ( حیوانی) كاملاً پوسيده و عاري از بذر گل جاليز وساير علفهاي هرز. خسارت گل جاليز در خاكهاي ضعيف كمتر است و مصرف كود مرغي یا شيميايي به خصوص ازت تاثير مثبت در كاهش اين انگل دارد. زيرا ازت مستقيما روي جوانه زدن بذر گل جاليز و نه از طريق تاثير روي ميزبان تاثير مي گذارد.
3- كاشت زود هنگام گياه ميزبان به منظور استقرارسريع و مناسب آن.
4-با توجه به اينكه بذر جاليز بسيار ريز (حدود 3/. میلیمتر) می باشد و انتقال آن توسط باد، آب پرندگان و ساير جانوران به راحتي انجام مي گيرد. بايستي به هر نحو ممكن از انتقال و يا انتشار آن در مزرعه و يا سطح منطقه پيشگيري نمود.
5-بذر گل جاليز به وسيله پوشش نسبتاً سختي پوشيده شده و شرايط بسيار سخت محيطي و اقليمي نظير گرما ، سرما وخشکی و غیره را به خوبی تحمل نماید. بنابراین دوره پاياني آن در خاك حتي در صورت عدم حضور ميزبان بسيار طولاني مي باشد.
در صورت امكان انجام تناوب يا گردش زراعي با گياهان غير ميزبان مي بايست طولاني مدت وبيش از 4 سال باشد.
معمولاً گياهاني از تيره غلات مي توانند براي انجام تناوب مناسب باشند.
6- بذر گل جاليز فقط در صورت وجود ترشحات تحريك كننده ريشه ميزبان جوانه می زد، پس لازم است دور آبياري را كوتاه مدت با مقدار آب ضروري و مورد نياز گیاه میزبان تنظيم و اعمال گردد.
در صورت وجود آب روان با فواصل زماني كمتر (دور آبياري كوتاه) ترشحات ريشه ميزبان به سادگي و با سرعت از محيط اطراف ريشه شسته مي شوند ودر نتيجه تحريك بذر گل جاليز براي جوانه زني كمتر مي گردد. البته بايستي این نکته مهم را در نظر داشت که هر بار آبیاری هم نياز آبي ميزبان تامين مي گردد و هم اینکه بایستی مواظب بود كه آ ب زیاد فراوان وبيش از حد موجب آلودگي ريشه طوقه ميزبان به ساير عوامل بيماريزاي خاكزي مانند قارچ ها نگردد.

7- بذر گل جاليز فقط در صورتي مي تواند جوانه بزند كه ريشه ميزبان زنده در كنار آن باشد زيرا ريشه ميزبان در حالت طبيعي ترشحات تحريك كننده ای دارد كه باعث مي شود بذر گل جاليز جوانه بزند. در چند سال گذشته اين ترشحات ريشه ميزبان به صورت مصنوعي در آزمايشگاه ساخته شده است. اگر اين مواد مصنوعي در خاك زراعي محلول پاشي گردد، گل جاليز حتي بدون حضور گياه ميزبان جوانه مي زند وچون ميزبان وجود ندارد وگل جاليز از نظرتغذيه كاملاً وابسته به گياه ميزبان مي باشد از گرسنگي خواهد مرد.
8- ضد عفوني خاك بستر در سطوحي مانند خزانه ها و گلخانه ها يا شاسي ها به وسيله سموم گازي قابل توصيه مي باشد كه اين عمل چند هفته پيش ازكاشت گياهان ميزبان بايستي انجام و وسپس تهويه خاك گردد.
9- يكي ديگر از روشهاي كنترل گل جاليز با هدف پيشگيري از توليد و انتشار بذر آن قطع كردن يا بريدن پايه ها از محل زير محور گل آذين می باشد. بايد دقت نمود كه در صورت كشيدن و بيرون آوردن پايه اي مسن گل جالیز، چندين پايه جوان و جوانه هاي تازه گل آن كه در زير خاك قرار دارند به شدت تحريك به رشد می شوند و وهمگي با جمعيت و تراكمي بيش از پيش به يكباره فعال مي شوند و مشكل چند برابر خواهد شد. ضمن اينكه پايه ها و گل آذينهاي گل جاليز حتماً بايستي پيش از اينكه توليد بذر نمايند ، قطع شوند و هرگز نبايد در سطح رها گردند بلكه بايستي حتماً در خارج از مزرعه جمع آوري و پس از خشك شدن سوزانده شوند تا از پراكندگي بذرها جلوگيري شود.


10- مبارزه زراعی با اين انگل به اين صورت است که قبل از کشت گياه اصلی گياهان ميزبان ديگری را به عنوان گياه تله در زمين می کاريم که عمدتا از آفتاب گردان و خردل استفاده می شود و هنگامی که گلهای جاليز نيز با اين گياهان رشد کردند زمين را شخم ميزنيم به اين ترتيب تعداد زيادی از گلهای جاليز از بين ميروند و بعد اقدام به کشت اصلی می کنيم. عمل شخم را بايد قبل از بذر دادن گلهای جاليز انجام بدهيم.

11- تعدادي از قارچهاي خاكزي و هوازي اخيراً به عنوان عوامل كنترل كننده طبيعي گل جاليز در جهان و ايران شناسايي شده اند. در دو ساله اخير ماده اي بيولوژيك به نام اوروسايد در ايران توليد Fusarium oxyspurum شده كه ايزوله اي از قارچ فوزاريو مي باشد و در حال حاضر با توجه به امتحاني كه اين ماده بيولوژيك پس داده است بهترين ، كارامدترين ، بي خطرترين و مؤثرترين روش براي مبارزه با اين گياه انگل ميباشد اساساً رعايت نكات ذكر شده مانند رعايت تناوب زراعي ، بهداشت زراعي ، عدم اجازه عبور ومرور بيش از حد در مزرعه ، استفاده از كود آلي كاملاً پوسيده تغذيه و تقويت غذايي گياهان و آبياري مناسب همگي براي كنترل و مديريت بسياري از عوامل زیان آور مانند انواع آفات ، بیماریها وعلفهاي هرز جزء توصيه هاي عمومي و اوليه مي باشد

 
بالا