مردان چگونه خودشان را آرایش كنند

mec1386

عضو جدید
کاربر ممتاز

پای درس آیت الله علوی گرگانی

گروههایی می‌آیند كه بهترین غذاهای رنگارنگ را می‌خورند سوار چهار پایان می‌شوند و خودشان را آرایش می‌كنند مثل آرایش زن برای شوهرش.

آن قدر خودشان را آرایش می‌كنند مثل تبرّج زنان یعنی همان طور كه بعضی از زنها گردنبند و بعضی النگو و گوشواره و عده ای زنجیر می‌اندازند اینها هم این طوری هستند. آنها منافقان امت من هستند(پیغمبر اكرم(ص) به عبدالله بن مسعود می‌فرماید). یعنی روش معینی ندارند هر روز با یك لباس و یك مدل و یك آرایش بیرون می‌آیند تابع ظواهرند.

اینها در قهوه خانه ها می‌نشینند و قهوه می‌نوشند . با كعبات(سگ بازی می کنند) و شطرنج بازی می‌كنند و سرگرم دنیا می‌شوند. دنبال شهوت رانی هستند هر چه اشتهای نفس داشته باشند و به میل آنها تعلق بگیرد دنبال می‌كنند حالا حرام باشد یا حلال خدا راضی باشد یا نباشد برای آنها فرقی نمی كند زیرا می‌خواهند به هوای نفسشان برسند.

از اجتماعات مسلمان‌ها فاصله گرفته و شركت نمی كنند شاید مراد نماز جماعت باشد كه در نماز جماعت شركت نمی كنند واقعاً این دسته از افراد همین طورند یعنی هنگام نماز در قهوه خانه دور هم حلقه زده و مشغول صحبت كردن هستند و در وقت نماز از ذكر خدا غافلند. توجهی به نماز مغرب و عشاء ندارند و عبادت نمی كنند در فكر این نیستند كه شاید نمازی گردن آنها باشد صبح‌ها در خوابند و برای نماز بیدار نمی شوند زیرا شب نشینیهای بی مورد آنها را خسته كرده است.



خداوند می‌فرماید: جانشین آن مردم قومی شدند كه نماز را ضایع گذارده و شهوت نفس را پیروی كردند و اینها به زودی كیفر گمراهی را خواهند یافت. مراد ازغی یا یك وادی از وادیهای جهنم است یا مهلكه، حالا كه بناست به حساب ما رسیدگی كنند و ما را بعد از مرگ رها نمی كنند باید حركات و رفتارمان منظم باشد اعمالمان را محاسبه كنیم که چقدر برای خداست و چه مقدار برای دنیاست نیت الهی كنیم بعد وارد كارها شویم برای خدا كارها را انجام دهیم و بر او توكل نمائیم. در هیچ كاری خدا را فراموش نكنیم موقع انجام كارها ببینیم خدا راضی است یا خیر اگر راضی است دنبال كارها بروید در غیر این صورت مشكل خواهیم داشت.

رسول اكرم(ص) فرمودند: مَثل اینها مَثل گیاه دفلی است كه ظاهرش فریبنده ولی باطنش تلخ و ناراحت كننده است گلش زیبا است اما خاصیت دارویی ندارد.

حضرت می‌فرمایند: این افراد زبانشان بسیار خوش است اما باطنشان خراب است كلامشان زیباست ولی عملشان درد است كه دوا نیز قبول نمی كند یعنی نصیحت پذیر نیستند و موعظه هم در آنها اثر نمی كند. خداوند در سوره محمد آیه 24می‌فرماید: آیا منافقان در آیات قرآن تفكر نمی كنند یا بر دل‌هایشان قفل‌های جهل و نفاق زده شده است.

ما باید روش پیغمبر اكرم(ص) را دنبال كنیم آن حضرت به آیات قرآن استدلال می‌كنند ما هم باید خود را موظف كنیم كه به آیات الهی استدلال كنیم. عزیزان منبر خود را با قرآن پر محتوا كنید هم چنان كه جناب فضّه خادمه حضرت زهرا(س) بیست سال با قرآن صحبت می‌كرد.

یابن مسعود، لذت‌های دنیا برای كسانی كه دنبال آن رفتند در آخرت چه كاری می‌تواند بكند و چه ارزشی برای آنها دارد اگر كسی تا آخر عمرش غرق در لذت و كمال نعمت باشد ولی به او بگویند پایان كارت عذاب الهی است تمام آن لذایذ بی فایده است.

ای انسان حواست را جمع كن.


منبع: پایگاه اطلاع رسانی آیت الله علوی گرگانی


واقعا به کجا داریم میریم
 

Similar threads

بالا