محله دوست دار كودك
تجربيات ملي و بين المللي در زمینه پيشرفت و توسعه كشورها بيانگر اين مهم است كه انسان محور اصلی توسعه در هر كشور ميباشد و زماني برنامههاي توسعه پايدار در يك كشور با موفقيت همراه خواهد بود كه جایگاه انسان به عنوان محور توسعه پايدار به صورت عملي در برنامههاي جاري مورد توجه قرارگيرد. بنابراين در حال حاضر سياست ها به سوي توانمندسازي آحاد مردم ،تمركز زدايي و رويكردهاي مبتني بر جامعه تغيير جهت داده است به گونهاي كه كليه بخشها در جريان توسعه يافتگي با يكديگر همراه و همگام باشند. تاكيد بر كودك، خانواده، جامعه وسازمانهای محلی موجبات تاكيد بر برنامههاي توانمندسازي را فراهم نموده، همچنين سبب ميشود تا هيچ قشری از افراد جامعه كه به نوعي در توسعه دخيل هستند از قلم نيافتند. چشمانداز پژوهشهاي مبتني بر شواهد مويد لزوم وجود نگاه همه جانبه و ادغاميافته در فرایند پژوهش، برنامهريزي، مداخلات و ارزيابي برنامهها ميباشد. بنابراين حركت به سوي مشاركت همگاني، ايجاد تشكلها و تبادل اطلاعات از اقدامات اساسي خواهد بود.
هر يك از دستاندرکاران برنامه سهم مهم و ارزشمندي در پيشبرد برنامه خواهند داشت. كليه ذینفعان بخصوص بخش دولتي نيازمند دستيابي به مهارتهاي جديد ميباشند بررسي ادبیات در سطح ملي و بيناللملي بيانگر لزوم توجه به كودك و نيازهاي او به صورت مجموع ميباشد و بر انجام پژوهشهاي مبتني بر جامعه براي رسيدن به توسعه پايدار تاكيد دارد.
محله دوست دار كودك چگونه است؟
1. مبتني بر جامعه است؛
2. کودک محور است؛
3. رويكرد پايين به بالا دارد؛
4. نگاه همه جانبه به تمامي كودكان دارد؛
5. مراقب است تا هيچ كودكي از دريافت خدمات اوليه و اساسی محروم نشود؛
6. داراي سيستم خدمات يكپارچه و ادغاميافته ميباشد تا بر مشكلاتي كه براي مقابله با آنان در سطح محلي و ملي برنامه مشخصي وجود ندارد، فائق آيد؛
7. براي توانمندسازي مادران، خانواده، محله و جامعه تلاش ميكند تا نيازهاي اساسي كودكان كه بعضا مورد غفلت قرار ميگيرد، به خصوص در گروههاي آسيبپذير، مورد توجه قرار گيرند؛
8. فضاي مناسب همكاري و همفكري را براي كليه ذینفعان برنامه اعم از شهرداريها، شوراهاي محله، مراكز دولتي، مراكز پژوهشي و سازمانهاي بينالمللي فراهم ميسازد تا نسلي پويا و كارآمد بوجود آيد.
9. خود را ملزم به رعايت حقوق كودكان ،بخصوص حق مشاركت كودكان، ميداند؛
10. کودک در معرض خطر شناسایی و به ارگان مسئول بر اساس مشکل ارجاع داده شود.
تعريف كودك:
بر اساس كنوانسيون بينالمللي حقوق كودك، هر فرد داراي سن كمتر از 18 سال كودك محسوب ميشود.
ضرورت اجرا:
كودك قبل از سن 6 سالگي به تكامل غايي خود خواهد رسيد. مراقبت از كودك در سنين قبل از دبستان(پيش دبستاني) براي اينكه به تكامل برسد، بسيار حساس بوده و نياز به توجه ويژه دارد. يكي از مسايل مهم در زمینه رشد و تكامل كودك و آمادگي او براي ورود به جامعه و بازار كار، توجه به نيازهاي متعدد او اعم از نيازهاي اجتماعي، فيزيكي، تغذيهاي، سلامت، آموزش پيش از دبستان، ساير آموزشهاي اوليه و مرتبط، سطح سواد مادر و تسهيلات فرهنگي و تفريحي ميباشد.
تجربيات ملي و بين المللي در زمینه پيشرفت و توسعه كشورها بيانگر اين مهم است كه انسان محور اصلی توسعه در هر كشور ميباشد و زماني برنامههاي توسعه پايدار در يك كشور با موفقيت همراه خواهد بود كه جایگاه انسان به عنوان محور توسعه پايدار به صورت عملي در برنامههاي جاري مورد توجه قرارگيرد. بنابراين در حال حاضر سياست ها به سوي توانمندسازي آحاد مردم ،تمركز زدايي و رويكردهاي مبتني بر جامعه تغيير جهت داده است به گونهاي كه كليه بخشها در جريان توسعه يافتگي با يكديگر همراه و همگام باشند. تاكيد بر كودك، خانواده، جامعه وسازمانهای محلی موجبات تاكيد بر برنامههاي توانمندسازي را فراهم نموده، همچنين سبب ميشود تا هيچ قشری از افراد جامعه كه به نوعي در توسعه دخيل هستند از قلم نيافتند. چشمانداز پژوهشهاي مبتني بر شواهد مويد لزوم وجود نگاه همه جانبه و ادغاميافته در فرایند پژوهش، برنامهريزي، مداخلات و ارزيابي برنامهها ميباشد. بنابراين حركت به سوي مشاركت همگاني، ايجاد تشكلها و تبادل اطلاعات از اقدامات اساسي خواهد بود.
هر يك از دستاندرکاران برنامه سهم مهم و ارزشمندي در پيشبرد برنامه خواهند داشت. كليه ذینفعان بخصوص بخش دولتي نيازمند دستيابي به مهارتهاي جديد ميباشند بررسي ادبیات در سطح ملي و بيناللملي بيانگر لزوم توجه به كودك و نيازهاي او به صورت مجموع ميباشد و بر انجام پژوهشهاي مبتني بر جامعه براي رسيدن به توسعه پايدار تاكيد دارد.
محله دوست دار كودك چگونه است؟
1. مبتني بر جامعه است؛
2. کودک محور است؛
3. رويكرد پايين به بالا دارد؛
4. نگاه همه جانبه به تمامي كودكان دارد؛
5. مراقب است تا هيچ كودكي از دريافت خدمات اوليه و اساسی محروم نشود؛
6. داراي سيستم خدمات يكپارچه و ادغاميافته ميباشد تا بر مشكلاتي كه براي مقابله با آنان در سطح محلي و ملي برنامه مشخصي وجود ندارد، فائق آيد؛
7. براي توانمندسازي مادران، خانواده، محله و جامعه تلاش ميكند تا نيازهاي اساسي كودكان كه بعضا مورد غفلت قرار ميگيرد، به خصوص در گروههاي آسيبپذير، مورد توجه قرار گيرند؛
8. فضاي مناسب همكاري و همفكري را براي كليه ذینفعان برنامه اعم از شهرداريها، شوراهاي محله، مراكز دولتي، مراكز پژوهشي و سازمانهاي بينالمللي فراهم ميسازد تا نسلي پويا و كارآمد بوجود آيد.
9. خود را ملزم به رعايت حقوق كودكان ،بخصوص حق مشاركت كودكان، ميداند؛
10. کودک در معرض خطر شناسایی و به ارگان مسئول بر اساس مشکل ارجاع داده شود.
تعريف كودك:
بر اساس كنوانسيون بينالمللي حقوق كودك، هر فرد داراي سن كمتر از 18 سال كودك محسوب ميشود.
ضرورت اجرا:
كودك قبل از سن 6 سالگي به تكامل غايي خود خواهد رسيد. مراقبت از كودك در سنين قبل از دبستان(پيش دبستاني) براي اينكه به تكامل برسد، بسيار حساس بوده و نياز به توجه ويژه دارد. يكي از مسايل مهم در زمینه رشد و تكامل كودك و آمادگي او براي ورود به جامعه و بازار كار، توجه به نيازهاي متعدد او اعم از نيازهاي اجتماعي، فيزيكي، تغذيهاي، سلامت، آموزش پيش از دبستان، ساير آموزشهاي اوليه و مرتبط، سطح سواد مادر و تسهيلات فرهنگي و تفريحي ميباشد.
آخرین ویرایش: