((محاسبات عددی به سبک های مختلف ))

morfi g

عضو جدید
۱) روش کلاسیک: این روش مخصوص افرادی است که مثل بچه ی آدم از ۷ سالگی در کلاس های درس حاضر شده اند و با پایان یافتن مقطع راهنمایی، قابلیت انجام محاسبات عددی با سطح ِ دشواری ِ متوسط به پایین را دارا هستند. استفاده از جدول ضرب، ماشین حساب و روشهای محاسباتی ذهنی از مهمترین مشخصه های این روش محاسباتی می باشد.

۲) روش سنتی: در این روش که از سالهای گذشته مرسوم بوده و همچنان نیز طرفداران خاص خود را دارد، از چرتکه بعنوان ابزار محاسباتی استفاده می گردد. این وسیله جهت انجام جمع و تفریق بسیار مناسب و باکلاس بوده و باکمی زحمت بیشتر میتوان چهار عمل اصلی را نیز با استفاده از آن انجام داد.


۳) روش وانتی: ویژگی اصلی این روش سادگی و راحتی آن است؛ بطوریکه محاسبات، بدون به دردسر انداختن محصل با زبانی ساده و قابل فهم بیان و تفهیم خواهد شد. وجه تسمیه ی این روش به این دلیل است که محور آن فروشندگان دوره گرد که عموما با وانت و بلندگو در سطح شهر درحال تردد هستند، می باشد. به مثال های زیر خوب دقت کنید:
مثال ۱: یک بسته خرما هزار تومن، سه بسته خرما سه هزار تومن.
مثال ۲: عسل ِ ورامین، نقل ِ ورامین، خربزه ی شیرین، یک کیلو ببَر ۳۰۰ تومن، دو کیلو ببَر ۶۰۰ تومن، ۱۰ کیلو ببَر ۳۰۰۰ تومن، .......

نکته ی ۱: نوع و کیفیت بلندگوی مورد استفاده، در سطح ِ یادگیری بسیار مؤثر است.
نکته ی ۲: چنانچه فروشنده ای محصولات خود را بمنظور فروش بیشتر همراه با تخفیف عرضه کند، اعتبار وی از نظر علمی ساقط شده و دیگر جنبه ی آموزشی نخواهد داشت.


۴) روش دانشجویی: این روش توسط دانشجویان جهت محاسبه ی نمرات نهایی خودشان استفاده میگردد. پس از اینکه دانشجو در شب امتحان با بررسی اجمالی جزوه ی درسی، موفق به کشف این نکته می گردد که "این تو بمیری از اون تو بمیری ها نیست" با خیال راحت جزوه را به گوشه ای پرتاب کرده و به کانون گرم خانواده باز میگردد.
مامان دانشجو: مامان جون، مگه تو فردا امتحان نداری که اومدی شاد و خجسته اینجا کنار ما نشستی؟
دانشجو: خیالت راحت، هیچ مشکلی نیست. میان ترم رو که از ۸، ۷/۹۹ گرفتم؛ سر همه ی کلاسا هم بودم. تمرینا رو هم همه رو تحویل دادم، تازه یه تحقیق تپل هم تحویل استاد دادم. اگه امتحان فردا رو صفر هم بشم خیالی نیست.

نکته ی ۱: شدت خالی بندی نباید بحدی باشد که خانواده به آن پی ببرند؛ چراکه حمایت آنها از دانشجو پس از اعلام نتایج واقعی، بسیار حائز اهمیت است.
نکته ی ۲: دانشجو موظف است خالی بندی ها را بقدری در ذهن خود تکرار کند که ملکه ی ذهنش شود؛ بطوریکه درنهایت امر بر خود وی نیز مشتبه شود تا در صورت کسب نتیجه ی مردودی، تا حد به خاک و خون کشیدن دانشگاه پیش برود.

۵) روش استادی: در این روش استاد ِ یک واحد ِ درسی، باصرف ساعت ها وقت، به کشف فرمولی بسیار پیچیده جهت محاسبه ی نمرات نهایی دانشجویان نائل می گردد. اهم خاصیت این فرمول پیچیده این است که با اعمال آن روی نمرات میان ترم، تمرینات، حضور غیاب و برگه ی پایان ترم ِ تعداد خاصی از دانشجویان مغضوب، دانشجویان مذکور به طرز فجیعی در واحد مذکور مردود خواهند شد.

نکته ی ۱: این روش هیچگونه ارتباطی به سطح معلومات دانشجو ندارد.
نکته ی ۲: میزان اهمیت فجیع بودن مردودی، سه برابر نوع فرمول انتخابی است.
نکته ی ۳: مسئولیت بلایی که به سر نمرات نهایی سایر دانشجویان خواهد آمد، با استاد نخواهد بود.

۶) روش احمدی نژاد: در این روش طرف چپ تساوی به هیچ وجه اهمیت نداشته و صرفا سمت راست تساویست که بایستی دهن پرکن بوده و با معیارهای ما تطبیق داشته باشد. چنانچه بدنبال یافتن منطقی در محاسبات این روش هستید، سخت در اشتباهید. به مثال زیر توجه کنید:
مثال: مردم ماهی ۲۰ هزار تومن برای بچه ها پس انداز کنند، بعد از ۱۵ سال ۵۰ میلیون، ۷۰ میلیون، ۱۰۰ میلیون توی حسابشونه (گفتگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم پیش از اجرای طرح هدفمندی یارانه ها).
در این مثال حاصلضرب ۲۰،۰۰۰ در ۱۲ (تعداد ماه در سال) در ۱۵ (تعداد سال) عددی بین ۵۰،۰۰۰،۰۰۰ تا ۱۰۰،۰۰۰،۰۰۰ خواهد بود.
 

shiva.vahed

عضو جدید
کاربر ممتاز
بهتره از این تایپیک ها توی باشگاه نزنی
اما دمت گرم;)
 

Similar threads

بالا