عمليات اچ3 يكي از بزرگترين عملياتهاي هوايي دنياست كه به نام «فانتومها» ثبت شده است.
فانتومهاي ايراني طي يك عمليات پيچيده و تحسينبرانگيز در فروردين 1360 پايگاه هوايي «الوليد» در مجموعه «اچ3» نزديك مرز عراق با اردن را به كلي نابود كردند كه طي آن بيش از 48 هواپيماي عراق منهدم شدند. حمله به اچ3 از لحاظ فني يكي از پيچيدهترين عملياتهاي هوايي جهان به شمار ميرود و از نظر دستاوردهاي نظامي نيز با توجه به نابودي كامل 48 هواپيماي دشمن در رده بزرگترين و موفقترين عملياتهاي نظامي جهان قرار ميگيرد.
در طراحي عمليات قرار بود هشت فانتوم، از فرودگاهي در شمال غرب كشور به پرواز در آيند. اين هواپيماها بايد از كوهستانهاي مرزي عراق و تركيه و در ارتفاعي پايين پرواز ميكردند و پس از طي مسافتي طولاني بر روي خط مرزي عراق و تركيه خود را به اچ3 برسانند و پس از فرو ريختن بمبهايشان از همان مسير قبلي به پايگاههاي خود باز ميگشتند و چونكه عمليات بايد كاملاً غافلگيرانه انجام ميشد و فانتومها تا رسيدن بر فراز اچ3 نبايد هيچ نشانهاي از يك حمله هوايي را آشكار ميكردند، به همين جهت در تمام طول مسير ميبايست در ارتفاع پايين(20 تا 30 متري) پرواز ميكردند تا از ديد رادارهاي دشمن پنهان بمانند. علاوه بر اين براي رفع محدوديت سوخت فانتومها نيز مقرر شد يك بويينگ براي رساندن سوخت به فانتومها با آنان همراه شود. بدين صورت علي رغم اينكه چنين عمليات جسورانهاي تا به حال توسط هيچ كشوري در جهان انجام نشده بود، با برنامهريزي دقيق افسران ايراني، روز سرنوشتساز فرا رسيد. در اين روز هر هشت هواپيما در دو گروه چهار تيمي از باند فرودگاه براي انجام عمليات فوق برخاستند و در جايي دورتر در فروگاه «لارناكا» قبرس كه يك هواپيماي بويينگ 707 متعلق به هواپيمايي ملي ايران(هما) ساعتي قبل وارد اين فرودگاه شده بود و طبق برنامهريزي قبلي آماده ميشد بدون مسافر به تهران باز گردد، بواسطه تمهيدات از قبل اتخاذ شده به سمت يكي از سرنوشتسازترين جنگهاي هوايي دنيا شتافت تا با انجام عملايت سوخترساني هوايي به فانتومها آنها را در رسيدن به اهدافشان ياري كند. از اين رو تانكر سوخترسان با فانتومها در نقطه پيشبيني شده روبرو شد و آنها هم پس از انجام عمليات سوختگيري به سوي اهداف از پيش تعيين شده ادامه مسير دادند تا ساعتي بعد كه هر هشت هواپيما برفراز پايگاه ظاهر شدند. فانتومها به محض رسيدن بر فراز پايگاه، ارتفاعشان را افزايش دادند و پس از تقسيم شدن به دو گروه چهارتايي به سمت هدف شيرجه رفتند. بدين ترتيب آنها در همان لحظات اوليه موفق شدند پايگاه «اچ3» را نابود كرده و با اتمام عمليات صحنه را ترك كنند.
در بازگشت قبل از عبور فانتومها از مرز، دفاع ضد هوايي عراق كه متوجه هواپيماي ايراني شده بود به سمت آنها آتش گشودند و توانستند يكي از هواپيماها را مورد اصابت قرار دهند به گونهاي كه ديگر نميتوانست تا رسيدن به پايگاه به پرواز خود ادامه دهد، پس بعنوان حسن ختام نمايش و براي تكميل كردن كلكسيون كارهاي عجيب و غريب اين عمليات، هواپيماي مذكور وسط جادهاي در آذربايجان غربي به زمين نشست و بقيه هواپيماها بدون هيچ آسيبي عمليات را به پايان بردند. در اين عمليات ابتدا عراقيها كه كاملا غافلگير شده بودند تصور ميكردند حمله از جانب اسرائيليها صورت گرفته است اما پس از مدتي دريافتند كه هدف يكي از جسورانهترين عملياتهاي هوايي تاريخ جهان قرار گرفتهاند. حمله به اچ3 در نوع خود بينظير بود. زيرا پيش از اين همان گونه كه اشاره شد. اسرائيليها در جنگهاي 1967 و 1973 توانسته بودند عملياتهاي شگفتانگيز انجام دهند اما نكتهاي كه نبايد از نظر دور داشت اين است كه بعد مسافتي آن عملياتها بسيار كوتاهتر از عمليات اچ3 بود. به گونهاي كه اسرائيليها هيچ گاه مجبور به سوختگيري هوايي در قلب خاك دشمن نبودند. بنابراين اغراق نيست اگر اين عمليات را كه در زمان خود بهت و حيرت بسياري از كارشناسان نظامي غرب را موجب شده بود يكي از شگفتانگيزترين و قاطعترين نبردهاي هوايي جهان بدانيم.
فانتومهاي ايراني طي يك عمليات پيچيده و تحسينبرانگيز در فروردين 1360 پايگاه هوايي «الوليد» در مجموعه «اچ3» نزديك مرز عراق با اردن را به كلي نابود كردند كه طي آن بيش از 48 هواپيماي عراق منهدم شدند. حمله به اچ3 از لحاظ فني يكي از پيچيدهترين عملياتهاي هوايي جهان به شمار ميرود و از نظر دستاوردهاي نظامي نيز با توجه به نابودي كامل 48 هواپيماي دشمن در رده بزرگترين و موفقترين عملياتهاي نظامي جهان قرار ميگيرد.
در طراحي عمليات قرار بود هشت فانتوم، از فرودگاهي در شمال غرب كشور به پرواز در آيند. اين هواپيماها بايد از كوهستانهاي مرزي عراق و تركيه و در ارتفاعي پايين پرواز ميكردند و پس از طي مسافتي طولاني بر روي خط مرزي عراق و تركيه خود را به اچ3 برسانند و پس از فرو ريختن بمبهايشان از همان مسير قبلي به پايگاههاي خود باز ميگشتند و چونكه عمليات بايد كاملاً غافلگيرانه انجام ميشد و فانتومها تا رسيدن بر فراز اچ3 نبايد هيچ نشانهاي از يك حمله هوايي را آشكار ميكردند، به همين جهت در تمام طول مسير ميبايست در ارتفاع پايين(20 تا 30 متري) پرواز ميكردند تا از ديد رادارهاي دشمن پنهان بمانند. علاوه بر اين براي رفع محدوديت سوخت فانتومها نيز مقرر شد يك بويينگ براي رساندن سوخت به فانتومها با آنان همراه شود. بدين صورت علي رغم اينكه چنين عمليات جسورانهاي تا به حال توسط هيچ كشوري در جهان انجام نشده بود، با برنامهريزي دقيق افسران ايراني، روز سرنوشتساز فرا رسيد. در اين روز هر هشت هواپيما در دو گروه چهار تيمي از باند فرودگاه براي انجام عمليات فوق برخاستند و در جايي دورتر در فروگاه «لارناكا» قبرس كه يك هواپيماي بويينگ 707 متعلق به هواپيمايي ملي ايران(هما) ساعتي قبل وارد اين فرودگاه شده بود و طبق برنامهريزي قبلي آماده ميشد بدون مسافر به تهران باز گردد، بواسطه تمهيدات از قبل اتخاذ شده به سمت يكي از سرنوشتسازترين جنگهاي هوايي دنيا شتافت تا با انجام عملايت سوخترساني هوايي به فانتومها آنها را در رسيدن به اهدافشان ياري كند. از اين رو تانكر سوخترسان با فانتومها در نقطه پيشبيني شده روبرو شد و آنها هم پس از انجام عمليات سوختگيري به سوي اهداف از پيش تعيين شده ادامه مسير دادند تا ساعتي بعد كه هر هشت هواپيما برفراز پايگاه ظاهر شدند. فانتومها به محض رسيدن بر فراز پايگاه، ارتفاعشان را افزايش دادند و پس از تقسيم شدن به دو گروه چهارتايي به سمت هدف شيرجه رفتند. بدين ترتيب آنها در همان لحظات اوليه موفق شدند پايگاه «اچ3» را نابود كرده و با اتمام عمليات صحنه را ترك كنند.
در بازگشت قبل از عبور فانتومها از مرز، دفاع ضد هوايي عراق كه متوجه هواپيماي ايراني شده بود به سمت آنها آتش گشودند و توانستند يكي از هواپيماها را مورد اصابت قرار دهند به گونهاي كه ديگر نميتوانست تا رسيدن به پايگاه به پرواز خود ادامه دهد، پس بعنوان حسن ختام نمايش و براي تكميل كردن كلكسيون كارهاي عجيب و غريب اين عمليات، هواپيماي مذكور وسط جادهاي در آذربايجان غربي به زمين نشست و بقيه هواپيماها بدون هيچ آسيبي عمليات را به پايان بردند. در اين عمليات ابتدا عراقيها كه كاملا غافلگير شده بودند تصور ميكردند حمله از جانب اسرائيليها صورت گرفته است اما پس از مدتي دريافتند كه هدف يكي از جسورانهترين عملياتهاي هوايي تاريخ جهان قرار گرفتهاند. حمله به اچ3 در نوع خود بينظير بود. زيرا پيش از اين همان گونه كه اشاره شد. اسرائيليها در جنگهاي 1967 و 1973 توانسته بودند عملياتهاي شگفتانگيز انجام دهند اما نكتهاي كه نبايد از نظر دور داشت اين است كه بعد مسافتي آن عملياتها بسيار كوتاهتر از عمليات اچ3 بود. به گونهاي كه اسرائيليها هيچ گاه مجبور به سوختگيري هوايي در قلب خاك دشمن نبودند. بنابراين اغراق نيست اگر اين عمليات را كه در زمان خود بهت و حيرت بسياري از كارشناسان نظامي غرب را موجب شده بود يكي از شگفتانگيزترين و قاطعترين نبردهاي هوايي جهان بدانيم.