کموبیش تمام ملودیهای آشنا پیرامون یک صدای مرکزی ساخته و پرداخته شدهاند. دیگر صداهای ملودی به سمت این صدای مرکزی گرایش دارند. به دلیل پایداری و ایستائی ویژه صدای مرکزی، ملودی اغلب با آن پایان مییابد.
صدای مرکزی تونالیته درجه اول (keynote) یا تونیک مینامند. آثار موسیقی مانند ملودیهای آشنا که بهطور عام با درجهٔ اول گام پایان میگیرند، چنانکه مرسوم است با آکورد ایستای تونیک خاتمه مییابند. به این ترتیب، تونالیتهٔ یک قطعه به حضور صدا، گام و آکوردی مرکزی در آن اشاره دارد. در یک اثر موسیقی، تمام صداهای دیگر در ارتباط با صدای مرکزی شنیده و درک میشوند.
از سال ۱۹۰۰ به بعد برخی آهنگسازان، نظام سنتی تونال را رها کردن اما حتی امروزه نیز بیشتر قطعهها و آثاری که میشنویم به مبنای صدا، آکورد و گامی مرکزی ساخته شدهاند.
منبع:aftabir

صدای مرکزی تونالیته درجه اول (keynote) یا تونیک مینامند. آثار موسیقی مانند ملودیهای آشنا که بهطور عام با درجهٔ اول گام پایان میگیرند، چنانکه مرسوم است با آکورد ایستای تونیک خاتمه مییابند. به این ترتیب، تونالیتهٔ یک قطعه به حضور صدا، گام و آکوردی مرکزی در آن اشاره دارد. در یک اثر موسیقی، تمام صداهای دیگر در ارتباط با صدای مرکزی شنیده و درک میشوند.
از سال ۱۹۰۰ به بعد برخی آهنگسازان، نظام سنتی تونال را رها کردن اما حتی امروزه نیز بیشتر قطعهها و آثاری که میشنویم به مبنای صدا، آکورد و گامی مرکزی ساخته شدهاند.
منبع:aftabir