موسیقی بدون اجراءکننده، خاموش و بیصدا بر صفحهٔ نت باقی میماند. موسیقی به خلاف کتاب و آثار نقاشی توسط یک باز آفریننده، یعنی موسیقیدانی که موسیقی نگاشته شده را به صدا بدل میسازد، با ما سخن میگوید و ارتباط برقرار میکند. یک اثر موسیقی، حتی اثری ناآشنا، در هر اجراء میتواند تجربهای تازه باشد.
زندگی بخشیدن به نمادهائی که آهنگساز نگاشته، کار اجراکننده (performer) است. برداشت و تعبیر اجراءکننده از یک اثر، مانند بازیگری که به ایفاء نقش و بیان واژهها میپردازد، مملو از زمانبندیها و ظرافتهای اجرائی است. اجراکنندهٔ موسیقی آمیزهای از احساسات شخصی و آنچه را مقصود آهنگساز بوده است به شنونده انتقال میدهند.
گونهای از موسیقی را که در همان لحظهٔ اجراء خلق میشود بداههپردازی [SUP](۱)[/SUP] مینامند. باخ و بتهوون به ترتیب بداههنوازان درخشان ارگ و پیانو بودهاند؛ ایدههای موسیقائی آنها در دَم از ذهن به انگشتانشان جاری میشده است. بداههپردازی، امروزه از ویژگیهای اصلی جاز و موسیقی غیرغربی است.
(۱) . improvisation؛ از این پس آن را در موسیقی سازی بداههنوازی و در موسیقی آوازی بداههسرائی خواهیم نامید - م.
پیش از سدهٔ نوزدهم از اجراءکنندگان انتظار میرفت که آرایهها (embellishments) یا نتهائی تزئینی را که در نگارش اثر اشارهای به آنها نشده بود بر آن بیفزایند. چنین تزئینهائی به موسیقی تنوع و رنگ و بوئی از فردیت اجراءکننده میبخشید. بسیاری از موسیقیدانان امروزی که به اجراء آثار سدههای هفدهم و هجدهم میپردازند، به آموختن این شیوههای اجرائی قدیمی توجه دارند. با چنین دانشی آنها میتوانند موسیقی را مطابق مقصود آهنگساز به اجراء درآورند. اجراء آثار پیش از سده هفدهم، مسئله تصمیمگیری دربارهٔ سازهای مورد استفاده در آنها را پیش میکشد. در اغلب موارد، این سازها توسط آهنگسازان قدیمی مشخص نشده و آنچه مسئله را باز هم دشوارتر میکند آن است که برخی از سازهای اصلی بهکار رفته در این آثار اکنون دیگر منسوخ شده و بهآسانی در دسترس نیستند.
سبکهای اجرائی از نسلی به نسل دیگر دگرگون شدهاند. امروز برخی اجراءکنندگان به اجرائی همسان با آنچه در دورهٔ خلق اثر صورت میگرفته است باور دارند؛ به این ترتیب گروهی از نوازندگان هنرمند سازهای شستی دارد، موسیقی باخ را بیشتر با کلاوسن مینوازند تا با پیانو (در زمان باخ، پیانو رواج نیافته بود - م). با چنین نگرشی در اجراء این آثار، حجم ارکستر با گروه کُر نیز تا حد گنجایش کلیسائی به سال ۱۶۳۰ یا قلعهای در ۱۷۶۰ کاهش مییابد. گروهی دیگر از اجراکنندگان که معتقد هستند شنوندگان به گسترهٔ پهناوری از دینامیک و به تالارهای بزرگ ارکستر خو گرفتهاند، خود را نیازمند تعبیری نو و منطبق با روح معاصر از آثار قدیمی میدانند. این موسیقدانان، خواستار به کارگیری تمام نوآوریهای مدرن برای زنده کردن پیام آهنگساز هستند.
منبع:aftabir

زندگی بخشیدن به نمادهائی که آهنگساز نگاشته، کار اجراکننده (performer) است. برداشت و تعبیر اجراءکننده از یک اثر، مانند بازیگری که به ایفاء نقش و بیان واژهها میپردازد، مملو از زمانبندیها و ظرافتهای اجرائی است. اجراکنندهٔ موسیقی آمیزهای از احساسات شخصی و آنچه را مقصود آهنگساز بوده است به شنونده انتقال میدهند.
گونهای از موسیقی را که در همان لحظهٔ اجراء خلق میشود بداههپردازی [SUP](۱)[/SUP] مینامند. باخ و بتهوون به ترتیب بداههنوازان درخشان ارگ و پیانو بودهاند؛ ایدههای موسیقائی آنها در دَم از ذهن به انگشتانشان جاری میشده است. بداههپردازی، امروزه از ویژگیهای اصلی جاز و موسیقی غیرغربی است.
(۱) . improvisation؛ از این پس آن را در موسیقی سازی بداههنوازی و در موسیقی آوازی بداههسرائی خواهیم نامید - م.
پیش از سدهٔ نوزدهم از اجراءکنندگان انتظار میرفت که آرایهها (embellishments) یا نتهائی تزئینی را که در نگارش اثر اشارهای به آنها نشده بود بر آن بیفزایند. چنین تزئینهائی به موسیقی تنوع و رنگ و بوئی از فردیت اجراءکننده میبخشید. بسیاری از موسیقیدانان امروزی که به اجراء آثار سدههای هفدهم و هجدهم میپردازند، به آموختن این شیوههای اجرائی قدیمی توجه دارند. با چنین دانشی آنها میتوانند موسیقی را مطابق مقصود آهنگساز به اجراء درآورند. اجراء آثار پیش از سده هفدهم، مسئله تصمیمگیری دربارهٔ سازهای مورد استفاده در آنها را پیش میکشد. در اغلب موارد، این سازها توسط آهنگسازان قدیمی مشخص نشده و آنچه مسئله را باز هم دشوارتر میکند آن است که برخی از سازهای اصلی بهکار رفته در این آثار اکنون دیگر منسوخ شده و بهآسانی در دسترس نیستند.
سبکهای اجرائی از نسلی به نسل دیگر دگرگون شدهاند. امروز برخی اجراءکنندگان به اجرائی همسان با آنچه در دورهٔ خلق اثر صورت میگرفته است باور دارند؛ به این ترتیب گروهی از نوازندگان هنرمند سازهای شستی دارد، موسیقی باخ را بیشتر با کلاوسن مینوازند تا با پیانو (در زمان باخ، پیانو رواج نیافته بود - م). با چنین نگرشی در اجراء این آثار، حجم ارکستر با گروه کُر نیز تا حد گنجایش کلیسائی به سال ۱۶۳۰ یا قلعهای در ۱۷۶۰ کاهش مییابد. گروهی دیگر از اجراکنندگان که معتقد هستند شنوندگان به گسترهٔ پهناوری از دینامیک و به تالارهای بزرگ ارکستر خو گرفتهاند، خود را نیازمند تعبیری نو و منطبق با روح معاصر از آثار قدیمی میدانند. این موسیقدانان، خواستار به کارگیری تمام نوآوریهای مدرن برای زنده کردن پیام آهنگساز هستند.
منبع:aftabir