مبانی معماری منظر

M I N A

دستیار مدیر مهندسی معماری
کاربر ممتاز
نویسنده مطالب : دکتر جعفر کاظم بیگی - متخصص در معماری منظر
مطالب برگرفته از وبلاگ دکتر کاظم بیگی

کلید معماری منظر

کلید معماری منظر در دو واژه خلاصه می گردد :
1-فرم
2-عملکرد

تناسب بین ایندو واژه به میزان موفقیت طرح اشاره خواهد داشت.
form=function
چنانچه فرم خلق شده تماما جنبه کاربردی داشته باشد بهترین فرم است.
مهمترین عملکرد مورد انتظار در طراحی پارکها ایجاد حس حضور در طبیعت است اما از سایر عملکردهای تکمیلی نیز نباید دور افتاد بعنوان مثال می توان به طراحی طبیعت گرایانه معابر پارک اشاره کرد که چناچه کارکردهای مورد نیاز ناظر در آن دیده نشود از عملکرد لازم برخوردار نخواهد بود.توجه به حس طبیعتگرا بودن ونیازهای ناظر تواما یک کارکرد محسوب گردیده وفرم معبر بایستی برخواسته از این کارکرد باشد.

دفتر طراحی معمار منظر کجاست؟

دفتر طراحی معمار منظر محدوده سایتی است که قرار است طراحی شود.محاسبات .جزییات اجرایی ومتره وبراورد را شاید بتوان در خارج از سایت انجام داد ولی هر گز نمی توان در آتلیه به دور از سایت طرحی خلق کرد که با شرایط سایت هماهنگ باشد.طراح باید با سایت دیالوگ داشته باشد این دیالوگ به دور از سایت برقرار نمی شود.اگر کارفرما هستید حتما مشاور را مجاب کنید که در سایت طراحی کند البته فراهم نمودن شرایط مناسب جهت تسهیل کار مشاور در سایت رافراموش نکنید.بوبژه اهمیت این موضوع در مقطع زمانی انالیز سایت از اهمیت بیشتری برخوردار است .متاسفانه اکثر مشاوران معماری منظر به این مهم توجه نمی نمایند وپیامد آن عدم تطابق سایت وطرح خواهد بود. طراح باتجربه طراحی است که سایت با او دیالوگ دارد طراحی که زبان زمین را نمی شناسد درخلق اثرمطلوب دچار مشکل خواهد شد.زیرا در حس وبیان حس سایت ضعیف است.پس در سایت حضور داشته باشید وگوش فرادهید که زمین چه می گوید .خود را بازمین هماهنگ کنید واین هماهنگی را به طرح منتقل نمایید.

اهمیت تصویرذهنی درمعماری منظر

معمار منظر با داشتن تجربه کافی درتصویرسازی ذهنی از طبیعت واقلیم(این مرحله مربوط به دوران تحصیل می باشد)واردمرحله بعدی یعنی طراحی می شود دراین مرحله بوجودآوردن تصویرذهنی کاملا مشخص از سایت موجود(موضوع طراحی)باتمامی ویژگیهایش ازجمله توپوگرافی وسایر عوارض طبیعی ومصنوعی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که طی مراحل ذیل حاصل خواهد شد:

1-حضور مستمردرسایت وبررسی دقیق وهمه جانبه آن.
2-بررسی ومطالعه اسنادومدارک ونقشه های بالادست وتعمیم تصور ارتباط آنها باسایت.
3-تصویرسازی هر چه دقیق تر ازوضعیت موجودسایت وارتباط آن بانقشه های بالادست.
وبالاخره آخرین مرحله تصویرسازی ذهنی که مهمترین آنها محسوب گردیده وموفقیت طرح کاملا به آن وابسته است عبارت است از :خلق تصویری کاملاشفاف ودقیق ازپروژه پس ازاحداث.
این مرحله آغازین طراحی است که طراح میداند چه می خواهد. از کجابایدشروع کرد وبه کجابایدرسید.

حس طراح منظر

احساس طراح یکی از ماندگارترین فاکتورهای طرح است که هرگز کهنه نمی شود ویا از بین نمی رود .خداوند طبیعت را با عشق خلق کرده است واین حس در جای جای طبیعت به ناظر منتقل می شود اگر می خواهید طرح معماری منظر شما مورد علاقه واقع گردد آن را با عشق طراحی کنید.

سوال این است که طراح باید به چه چیز عشق بورزد؟
جواب :
1-عشق به طراحی منظر
2-عشق به مخاطب
3-عشق به تمامی اجزای طرح
چنانچه در زمان طراحی حس خوبی ندارید دست از کار بکشید و بگذاریدکه تنها حس عشق به طرح شما حاکم باشد.
یقین بدارید که همواره حس طراح در پروژه باقی است وبر خلاف سایر اجزا پروژه هرگز کهنه ویا فرسوده نمی شود ومخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

برداشت و درک عموم مردم از یک اثر معماری منظر

برداشت وحس عموم مردم از یک اثر معماری منظر نظیر یک پارک -به تعداد آن انسانها می تواند متفاوت باشد زیرا ما انسانها همواره در تلقی هایمان از یک پدیده تابع فرمول زیر هستیم:E+P=Oکه در این فرمول ای همان واقعه -اثرمعماری منظرویا هر اثر دیگر می باشد وپی عبارت است ازدیدگاه شخص که نشات گرفته ازتجارب حسی اوست ونهایتا( o) نتیجه کار یعنی تلقی شخص وبرداشت او از اثر معماری منظر است-در واقع یک اثر معماری منظر ممکن است برای برخی فوقالعاده جذاب باشد ولی برخی دیگر ان را اثر مطلوبی تلقی نکنند.


بزرگترین معمار منظر کیست؟

آیا تا کنون به این موضوع اندیشیده اید که بزرگترین اثر معماری منظر چیست و متعلق به کیست؟ طبیعت بزرگترین وبا شکوه ترین آثار معماری منظر است وخالق آن نیز جز خداوند نیست بنا براین بزرگترین استاد معمار منظر خداوند است وهر چه یک اثر به مفهوم واقعی موضوع به طبیعت نزدیکتر باشد ارزشمندتر-استوارتر-زیباتر-کاربردی تر-ارزانتروبالاخره باسرشت انسان سازگارتر خواهد بود.معماران منظر همواره باید بکوشند تا درک درستی از طبیعت بدست آورده وبا استفاده از از علم وتکنولوژی وهنر در جهت براورده نمودن نیاز مخاطب گام بردارند.
 

Similar threads

بالا