مالیات بر ارزش افزوده

mehdipesse

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
با آغاز اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، سئوالات زیادی برای فعالان اقتصادی و فصرف کنندگان مطرح شده است .. اين قانون كه سال گذشته پس از ماه‏ها بحث و بررسي به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد، مقرر مي‏دارد واردكنندگان و توزيع‏كنندگان عمده كالاها و خدمات مصرفي، ضمن شناسايي سلسله مراتب تهيه و توزيع كالاي خود، در فاكتور فروش كالا به مصرف‏كننده نهايي سه درصد ماليات محاسبه و از مشتري دريافت كنند. با اجراي اين قانون، قانون تجميع عوارض كه از اوايل دهه 80 در كشور اجرا مي‏شد ملغي مي‏شود.

ارزش افزوده به چه معني است؟
هر كالايي كه در بازار فروخته مي‏شود، در فرايند توليد خود، توسط چندين توليدكننده به تدريج ساخته شده است. به عنوان مثال يك نان ابتدا گندم بوده سپس تبديل به آرد شده سپس خمير شده و نهايتاً در تنور پخته و نان شده است. گندم مراحل مختلفی را پشت سر گذاشته تا به کالای نهائی نان تبدیل شده و در هر مرحله مقداری به قیمت آن افزوده شده است كه اين افزايش حاصل زحمت توليدكنندگان مختلف در مراحل مختلف توليد گندم تا فروش نان بوده است. به اين ارزش اضافي ايجاد شده از دانه گندم تا نان، «ارزش افزوده» گفته مي‏شود.
مبلغ ماليات بر ارزش افزوده چقدر است؟

قانون تجميع عوارض مقرر مي‏كرد هر توليدكننده ايراني، چه كسي كه ماده اوليه را توليد مي كند و چه كسي كه كالا يا خدمات نهايي را، 1.5 درصد بابت شهرداري‏ها و 1.5 درصد بابت عوارض ساير نهادهاي دولتي به سازمان امور مالياتي بپردازد. قانون ماليات به ارزش افزوده، پرداخت 1.5 درصد شهرداري‏ها را به حالت قبلي گذاشته و دريافت 1.5 درصد سهم دولت را به عهده فروشنده نهايي قرار داده است.
ماليات بر ارزش افزوده شامل چه كالاهايي مي‏شود؟

قانون ماليات بر ارزش افزوده شامل همه كالاها و خدمات كه در بازار ايران به فروش مي‏رسند به استثناي 17 قلم كالاي ذكر شده در ماده 12 اين قانون مي‏شود. درباره دو كالاي خاص سيگار و سوخت هواپيما هم اين قانون استثنا دارد كه از سيگار 12 درصد و از سوخت هواپيما 20 درصد ماليات بر ارزش افزوده اخذ خواهد شد.

درباره شمول قانون ماليات بر ارزش افزوده لازم به يادآوري است كه قانون، اختيار تري اين ماليات به اصناف و فروشندگان را به عهده سازمان امور مالياتي واگذار كرده است. براساس توافق اوليه مجلس و دولت مقرر شده است در گام اول، صرفاً واردكنندگان و توزيع‏كنندگاني كه حجم گردش مالي آنها سالانه از يك ميليارد تومان تجاوز مي‏كند، مشمول اين ماليات باشند به اين ترتيب بسياري از اصناف خرده‏پا و ارايه‏كنندگان خدمات از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف هستند.

آيا ماليات بر ارزش افزوده باعث گران‏شدن كالاها مي‏شود؟

پاسخ سؤال فوق كاملاً‌ منفي است چرا كه براساس اين قانون، 1.5 درصدي كه توليدكنندگان در مراحل مختلف براي توليد يك كالا به دولت مي‏پرداختند، حذف و در نهايت توسط فروشنده اخذ مي‏شود.

در واقع ماليات پرداختي براي عرضه يك كالا نه تنها زياد نشده، بلكه به دليل حذف مراحل مختلف اخذ تجميع عوارض از توليد يك كالا، چه بسا براي هر كالاي ايراني، ماليات كمتري نيز پرداخته مي‏شود. البته در وضعيت غيرشفاف موجود در بازار ايران سوء استفاده‏چي‏ها و كساني كه از آب گل‏آلود ماهي مي‏گيرند مي‏توانند با جوسازي و شايعه پراكني، ماليات بر ارزش افزوده را بهانه‏اي براي ايجاد كمبود مصنوعي و افزايش قيمت‏ محصولاتشان قرار دهند. بي‏تفاوتي و ضعف دولت در اطلاع‏رساني و توجيه تجار درستكار و محترم نيز مزيد بر علت شده است.
ماليات بر ارزش افزوده به نفع كيست؟

اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در درجه اول به نفع توليدكننده داخلي است. دكتر الياس نادران استاد اقتصاد در دانشگاه تهران و نماينده مجلس شوراي اسلامي با اعلام اين نكته به خبرنگار «گزارش بازار» چنين توضيح مي‏دهد:
در زمان اجراي قانون تجميع عوارض، توليدكنندگان ايراني ناچار بودند بطور سلسله‏وار براي يك كالا مكرراً ماليات بپردازند يعني مثلاً براي يك خودرو هم توليد كنند مواد اوليه هم قطعه‏ساز و هم كارخانه توليدكننده به طور جداگانه و هر كدام سه درصد ماليات تجميع عوارض مي‏پرداختند اما در عين حال بنگاه‏هاي فروش خودرو، دلالان خودرو و شركت‏هاي واردكننده خودرو، از پرداخت اين ماليات معاف بودند. با اجراي ماليات بر ارزش افزوده، سلسله مراتب توليد از پرداخت ماليات بر تجميع عوارض معاف مي‏شوند و در عوض اين توزيع‏كننده نهايي است كه بايد ماليات را محاسبه و از خريدار نهايي دريافت كند.

ماليات بر ارزش افزوده به ضرر كيست؟
با اجراي ماليات بر ارزش افزوده، منافع دو گروه از فعالان بازار به طور جدي به خطر خواهد افتاد. در درجه اول كساني كه پشت پرده به دلالي و واسطه‏گري مشغولند. كساني كه بدون اينكه در زحمت توليد شريك باشند و بدون اينكه در مقابل مصرف‏كنندگان تعهدي به عهده بگيرند، با قرارگرفتن در مسير توليد تا مصرف، با خريد و فروش‏هاي مكرر باعث عدم شفافيت و التهاب در بازار مي‏شوند. ضرر اين عده بيشتر از اين بابت است كه براساس قانون ماليات بر ارزش افزوده، مسير تهيه و توزيع كالاها شفاف مي‏شود. با اجراي اين قانون، كساني كه بي‏جهت در مسير توليد تا مصرف قرارگرفته‏اند شناسايي شده و به تدريج حذف مي‏شوند.
گروه ديگر ضرركننده‏ها از قانون ماليات بر ارزش افزوده، قاچاقچيان هستند. كساني كه خارج از مسير قانوني و رسمي واردات، كالاهاي خارجي را از بازارهاي امارات، عمان، كردستان، آسياي ميانه و حتي افغانستان و پاكستان دور از چشم قانون به داخل ايران منتقل كرده و بازار ايران را مملو از كالاهاي بي‏كيفيت خارجي كرده‏اند. ويژگي اصلي اين عده، عدم تعهد آنها در برابر مصرف‏كنندگان است چرا كه نه گارانتي معتبري ارايه مي‏كنند و نه حتي در قبال صحت و سلامت كالايي كه ارايه مي‏كنند، مسؤوليتي مي‏پذيرند. با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده، منافع اين دسته از خرابكاران بازار، به شدت به خطر مي‏افتد.
به طور خلاصه، قانون ماليات بر ارزش افزوده به ضرر كساني است كه از شفافيت بازار گريزانند و منافعشان در بهره‏برداري از شايعات، رانت‏هاي اطلاعاتي و قاچاق است.
تأثير ماليات بر ارزش افزوده بر صادرات

قانون ماليات بر ارزش افزوده به شدت به نفع صادرات و صادركننده است. ماده 13 اين قانون صادرات كالا و خدمات را از اين ماليات معاف كرده و مقرر داشته ماليات كالاهايي كه قبلاً به هنگام فروش آنها ماليات بر ارزش افزوده دريافت شده، هنگام خروج از كشور، مسترد مي‏شود. در واقع صادركنندگان محصولات ايراني با خريد كالا از بازار ايران و خروج آن از كشور، 1.5 درصد از ارزش كالاي صادراتي را كه قبلاً به عنوان ماليات بر ارزش افزوده پرداخته بودند، از دولت بازپس مي‏گيرند.

چرا بازاريان از ماليات به ارزش افزوده نگران شده‏اند؟

در روزهاي اخير، تعدادي از بازاريان در اصناف مختلف نسبت به ماليات بر ارزش افزوده اعتراضاتي ابراز كرده‏اند حتي شنيده شده برخي مغازه‏هاي بازار اصفهان چند روز در اعتراض به اين ماليات تعطيل بوده است. در تهران نيز برخي نمايندگي‏هاي برندهاي مشهور خارجي در روز‏هاي اوليه مهرماه از عرضه محصول خود به بازار جلوگيري كرده‏اند.

حقيقت اين است كه بازاريان معترض به ماليات به ارزش افزوده دچار سوء تفاهمي بزرگ شده‏اند چرا كه اين ماليات به نفع كساني است كه قصد دارند در بازاري شفاف به فعاليت بپردازند و معتقدند فقط «كار و ابتكار» بايد تعيين كننده سود و منفعت باشد نه رانت و قاچاق و قانون شكني.
سوء تفاهم موجود براي بازاريان به چند دليل ايجاد شده است. دليل اول ضعف شديد دولت به ويژه سازمان امور مالياتي در اطلاع‏رساني و توجيه بازار بوده است.

اطلاع‏رساني سازمان امور مالياتي در آشناكردن تجار با قانون ماليات بر ارزش افزوده به حدي ضعيف بود که با وجود ماه‏ها فرصت براي اجراي اين قانون، تا آخرين روزهاي قبل از مهرماه و شروع رسمي اجراي اين قانون، بسياري از اصناف و شركت‏هاي تجاري از وجود اين قانون بي‏اطلاع بوده‏اند.
دليل دوم سوء تفاهم ايجاد شده درباره ماليات بر ارزش افزوده، فعاليت دست‏هاي پنهان عليه اين قانون بوده است. در شرايطي كه ماليات بر ارزش افزوده واسطه‏هاي اضافي و قاچاقچيان را از مسير توليد و واردات تا مصرف حذف مي‏كند، بديهي است كه عده‏اي عليه اين قانون به جوسازي بپردازند و با ايجاد شعايعات بي‏اساس، ذهن مغازه‏داران و تجار شريف را عليه اين قانون مكدر كنند. در اين ميان ضعف اطلاع‏رساني دولت به ويژه سازمان امور مالياتي زمينه جوسازي را براي شايعه‏سازان فراهم‏تر كرده است.

به هر حال اگرچه قانون مالیات بر ارزش افزوده قانونی مناسب و قابل دفاع می باشد اما در صورت بی تدبیری در اجرای مناسبتر آن نمی توان به نتایج مثبت آن چندان خوشبین بود و شایسته است در این مورد اطلاع رسانی مناسبی صورت پذیرد
 

sajad 3000

کاربر فعال تالار اقتصاد ,
کاربر ممتاز
ماليات بر ارزش افزوده و تاثير آن بر متغيرهاي كلان اقتصادي

ماليات بر ارزش افزوده و تاثير آن بر متغيرهاي كلان اقتصادي

ماليات بر ارزش افزوده و تاثير آن بر متغيرهاي كلان اقتصادي


فرانسه اولين كشوري بود كه ماليات بر ارزش افزوده را بر پايه توليد ناخالص ملي وضع كرد و متعاقبا ماليات بر ارزش افزوده بر پايه مصرف را جايگزين آن نمود. پس از فرانسه، كشورهاي ديگري اقدام به وضع ماليات بر ارزش افزوده نمودند. به اين ترتيب،‌ دانمارك در سال 1967، آلمان در 1968،‌ هلند و سوئد در 1969، لوكزامبورگ و نروژ در 1970، بلژيك در 1971، ايرلند در 1972، انگلستان و ايتاليا در1973، ماليات بر ارزش افزوده را در كشور خود به اجرا در آوردند. وضع ماليات بر ارزش افزوده مي‌تواند پيامدهايي در سطح اقتصاد به دنبال داشته باشد. اين پيامدها ارتباط تنگاتنگي با نحوه برقراري ماليات (نرخ ماليات و كالاهايي كه از شمول آن مستثنا هستند) و ساير شرايط موجود در اقتصاد دارد. چگونگي استفاده دولت از درآمدهاي حاصل از اخذ ماليات بر ارزش افزوده، يكي از عوامل تاثيرگذار است.


دولت مي‌تواند درآمدهاي حاصله را به چهار منظور مورد بهره‌برداري قرار دهد:




1 - خريد كالاها و خدمات
2 - كاهش يا جايگزيني با ساير درآمدهاي مالياتي
3 - بازپرداخت بدهي‌هاي دولت
4 - نگهداري درآمدها در بانك‌هاي تجاري يا بانك مركزي




هر كدام از اين موارد (يا هر تركيبي از آنها) كه توسط دولت انتخاب شود مي‌تواند بر پيامدهاي ماليات بر ارزش افزوده موثر باشد. به عنوان مثال چنانچه دولت درآمدهاي حاصل از ماليات بر ارزش افزوده را به جاي خرج كردن، در بانك‌هاي تجاري يا بانك مركزي نگهداري كند، اين اقلام علاوه‌بر افزايش منابع نزد بانك‌ها، موجب كاهش حجم پول يا حداقل عدم افزايش آن مي‌شود. لكن چنانچه اولويت با استفاده از درآمدهاي حاصله جهت خريد كالاها و خدمات باشد، اين اقدام موجب افزايش حجم پول در جامعه مي‌شود. تغييراتي كه در حجم پول ايجاد مي‌گردد، روي برخي متغيرهاي مهم نظير تورم،‌ ثبات و رشد اقتصادي،‌ توزيع درآمد و تراز پرداخت‌ها اثر مي‌گذارد.





1 -تاثير بر تورم:


امكان افزايش در سطح عمومي قيمت كالاها و خدمات در اثر اجراي ماليات بر ارزش افزوده وجود دارد. حتي در كشورهايي كه ماليات بر ارزش افزوده، جانشين ساير ماليات‌هاي تجميعي شده است. به همين دليل برخي كشورها نظير فرانسه به منظور مقابله با تورم، اقدام به كاهش نرخ ماليات بر ارزش افزوده كرده‌اند. اما بايد در نظر داشت كه وضع ماليات بر ارزش افزوده به خودي خود نمي‌تواند تورم‌زا يا ضد تورم فرض شود. البته اين امكان وجود دارد كه فروشندگان براي پوشش ماليات اقدام به افزايش قيمت‌ها به‌اندازه نرخ ماليات نمايند. اين اقدام مي‌تواند منجر ‌به افزايش يكباره در قيمت اين كالاها شود ولي الزاما به تورم (افزايش پيوسته و مداوم در سطح عمومي قيمت‌ها در طي زمان)، نخواهد انجاميد.تجربيات كشورهايي كه ماليات بر ارزش افزوده را در كشور خود اجرا كرده‌اند نشان مي‌دهد كه دليلي براي نگراني درباره تورم در نتيجه ماليات بر ارزش افزوده وجود ندارد و ماليات بر ارزش افزوده تورم‌زا نيست، حتي اگر در كشورهايي نظير ژاپن و دانمارك،‌ اجراي اين قانون منجر به افزايش يكباره – و يكبار براي هميشه – در قيمت‌ها شود. به دليل اينكه ماليات بر ارزش افزوده فرار مالياتي را كاهش مي‌دهد و در نتيجه درآمدهاي مالياتي دولت افزايش مي‌يابد،‌ به دولت كمك خواهد كرد تا سياست‌هاي مالي انقباضي تري را دنبال كند و حتي ممكن است اثر كاهشي بر تورم داشته باشد – در اين حالت ماليات بر ارزش افزوده اثر ضد تورمي خواهد داشت- كه اين موضوع در نمودار ذيل نشان داده شده است:
فرض كنيد بدون وجود ماليات بر ارزش افزوده، سطح عمومي قيمت‌ها با خط نقطه چين نمايش داده شود. اگر در سال t0 ماليات بر ارزش افزوده اعمال شود و يك تعديل (افزايش قيمت) يك بار براي هميشه داشته باشيم؛ در اين هنگام سطح قيمت از p0 به p1 افزايش مي‌يابد. اما با ايجاد منابع درآمدي مالياتي براي دولت، اكنون دولت اختيار بيشتري براي اجراي سياست پولي انقباضي‌تر خواهد داشت و اين بدان معني است كه نرخ رشد سطح عمومي قيمت‌ها شروع به كاهش مي‌كند. همانطور كه در نمودار بالا نمايش داده شده، سطح عمومي قيمت‌ها در حالت برقراري ماليات بر ارزش افزوده بعد از سال t، پايين‌تر از سطح عمومي قيمت‌ها بدون وجود ماليات بر ارزش افزوده قرار مي‌گيرد. گرچه ماليات بر ارزش افزوده عموما غير‌تورم‌زا يا ضد تورمي است، بايد توجه داشت زمان اجراي اين ماليات بسيار مهم است. مطالعات تجربي نشان مي‌دهند كه در زماني كه تورم فزاينده در كشور وجود دارد،‌ نبايد اقدام به وضع ماليات بر ارزش افزوده نمود؛ چرا كه اين ماليات به طور اشتباه به عنوان عامل تورم شناخته مي‌شود و پذيرش آن براي عموم دشوار خواهد بود. بايد امعان نظر داشت كه تغيير يكباره در سطح قيمت‌ها


كه ناشي از ماليات بر ارزش افزوده باشد، فقط تحت شرايط خاصي مي‌تواند اتفاق بيفتد. چرا كه معمولا انتظار مي‌رود ماليات بر يك كالا قيمت آن كالا و قيمت كالاها و خدمات مرتبط با آن را تحت‌تاثير قرار دهد، اما افزايش سطح عمومي قيمت‌ها نمي‌تواند ادامه يابد مگر اينكه مقدار ريالي كالاها و خدمات تقاضا شده نسبت به سطح توليد افزايش پيدا كند كه اين موضوع منجر به افزايش سطح قيمت‌ها مي‌شود. با فرض اينكه سطح توليد كاهش نيابد، افزايش در مقدار ريالي تقاضا شده از كالاها و خدمات نيازمند افزايش حجم پول يا كاهش در حجم پولي است كه افراد نگهداري مي‌كنند. اما اگر نه حجم پول افزايش يابد و نه سرعت دست به دست شدن پول بالا رود،‌ خريداران نمي‌توانند همان خريدهاي قبلي را در سطح قيمت بالاتر انجام دهند. بنابراين، نتيجه اين است كه حجم واقعي كالاها و خدمات فروخته شده كاهش بيابد، بعضي قيمت‌ها تنزل كند يا تعديلاتي در سطح توليد و اشتغال ايجاد شود. بنابراين مي‌توان نتيجه گرفت اگر افزايش در سطح قيمت‌ها در نتيجه اجراي ماليات بر ارزش افزوده باشد، عمدتا به يكي از دلايل زير است:


* اخذ ماليات بر ارزش افزوده موجب افزايش حجم پول توسط مراجع پولي شده است
* اخذ ماليات بر ارزش افزوده موجب تمايل افراد به كاهش مانده‌هاي پولي (و در نتيجه افزايش پول در جريان) شده است
* يا ماليات بر ارزش افزوده به منزله عامل ضدانگيزشي براي توليد عمل كرده است.







http://www.donya-e-eqtesad.com/News/1698/30-02.jpg








2- تاثير بر توزيع درآمد:




بسياري افراد تصور مي‌كنند ماليات بر ارزش افزوده موجب دريافت سهم بيشتري از افراد كم درآمد نسبت به افراد پردرآمد مي‌شود. اما براي تجزيه و تحليل دقيق تاثير ماليات بر ارزش افزوده بر توزيع درآمد، مي‌بايست ببينيم اين ماليات به چه صورتي اجرا مي‌شود (يعني نرخ آن براي كالاهاي مختلف چند درصد است و چه كالاهايي از آن مستثنا هستند). به علاوه، بايد ديد نحوه استفاده از درآمدهاي حاصله به چه صورت است؟ مثلا در بريتانيا ماليات بر ارزش افزوده بر اكثر كالاها 10‌درصد است و براي برخي كالاها نرخ صفر دارد (كالاهايي كه نرخ ماليات بر ارزش افزوده صفر دارند مشتمل بر مواد غذايي، اجاره مسكن، سوخت، انرژي و حمل‌ونقل مسافر است). نرخ ماليات بر ارزش افزوده براي برخي كالاهاي لوكس 25‌درصد و براي برخي كالاها
كه در سطح بين‌المللي فروش بيشتري دارد كمتر از 10‌درصد مي‌باشد. تاثير اين ماليات‌بندي بر توزيع درآمد بستگي به اين دارد كه قيمت كالاها و خدمات چگونه نسبت به حذف يك ماليات و وضع ماليات بر روي كالاي ديگر واكنش نشان مي‌دهند. غالبا نمي‌توان تضمين كرد كه قيمت‌ها با تغيير ماليات به همان نسبت تغيير كنند. نحوه استفاده از درآمد توسط دولت (به عنوان مثال اينكه آيا از درآمدها براي كاهش يا حذف ماليات بر درآمد، ماليات بر دارايي، يا افزايش مخارج دولت استفاده مي‌شود) مي‌تواند براي درك توزيع درآمد واقعي پس از تغيير ماليات به ما كمك كند. به‌علاوه شرايط پولي كشور،‌ رفتار قيمت‌ها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد كه به نوبه خود، بر توزيع درآمد واقعي تاثيرگذار است.


3 - تاثير بر رشد اقتصادي:

سيستم مالياتي بايد به گونه‌اي باشد كه پتانسيل اقتصاد براي دستيابي به رشد اقتصادي بالاتر را تشويق كند يا حداقل آن را تضعيف ننمايد. حال بايد ديد پيامدهاي ماليات بر ارزش افزوده بر رشد اقتصادي چيست؟ براي پاسخ به اين سوال بايد بررسي شود كه آيا افراد نسبت به اجراي ماليات بر ارزش افزوده با (1) كاهش مصرف، (2) كاهش سرمايه‌گذاري يا (3) افزايش عرضه منابع مولد به بازار واكنش نشان مي‌دهند. عكس‌العمل سوم به معني رشد اقتصادي است. اما براي تداوم آن مي‌بايست بين افزايش تقاضا و افزايش عرضه كالاها مطابقت وجود داشته باشد. كاهش در تقاضا كه منجر به انباشت كالاها در انبار مي‌شود، به كاهش توليد يا قيمت مي‌انجامد. عكس‌العمل‌هاي احتمالي (1)، (2) و (3) بستگي به اين دارد كه ماليات بر ارزش افزوده، نحوه استفاده از وجوه و شرايط پولي كشور، چگونه هزينه مصرف فعلي را نسبت به هزينه مصرف آينده و شرايطي را كه منتج به آن مي‌شود كه صاحبان منابع، منابع خود را نگهدارند يا به بازار عرضه‌كننده تحت‌تاثير قرار مي‌دهند. كاهش در هزينه مصرف آينده (نسبت به مصرف فعلي) در بسياري شرايط منجر به رشد توليد در اقتصاد مي‌شود.


4 - تاثير بر تراز پرداخت‌ها:

ماليات بر ارزش افزوده، نسبت به ساير ماليات‌ها، براي تراز پرداخت‌هاي كشورهاي عضو WTO از مزيت بيشتري برخوردار است. مقررات گات (توافق عمومي تعرفه‌ها و تجارت) اين مزيت را ايجاد مي‌كند. گات اجازه كاهش در ماليات‌هاي غير‌مستقيم، نظير ماليات بر ارزش افزوده يا ماليات بر فروش را براي صادرات مي‌دهد تا به اين وسيله قيمت كالا در مقصد صادرات، مشمول ماليات نباشد. اما اين اجازه را نمي‌دهد كه ماليات‌هاي مستقيم نظير ماليات بر درآمد، از قيمت كالا كاسته شود. به‌علاوه، گات اجازه وضع ماليات بر واردات معادل ماليات غير‌مستقيم كشور وارد‌كننده را مي‌دهد. اگر ماليات‌هاي مستقيم اثر مثبتي بر قيمت كالاها و خدمات داشته باشند، كه با حذف ماليات اين قيمت كاهش مي‌يابد، استفاده از ماليات غير‌مستقيم به جاي ماليات مستقيم، مي‌تواند در افزايش صادرات و كاهش واردات يك كشور موثر باشد (با فرض ثبات ساير عوامل موثر در تجارت خارجي). اين به دليل آن است كه در چارچوب ماليات بر ارزش افزوده، نسبت به وضعيتي كه ماليات مستقيم برقرار باشد، قيمت براي خارجيان جذاب تر خواهد بود.
 

zahra.71

عضو جدید
کاربر ممتاز
تحقق112درصدی درآمدمالیات برارزش‌افزوده

معاون سازمان امور مالیاتی گفت:‌ عوارض 270 میلیارد تومانی از سیگار در سال گذشته دریافت شده و در مجموع 112 درصد مالیات برارزش افزوده محقق شده است.

علیرضا طاری ‌بخش معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی کشور، در مورد عملکرد مالیات بر ارزش افزوده در سال 92 اظهار داشت: در مقایسه با ارقام پیش‌بینی در قانون بودجه سال 92 حدود 112 درصد محقق شده و در مقایسه با وصولی سال 91 حدود 90 درصد افزایش داشته است.

وی عنوان کرد: علاوه بر وصول مالیات بر ارزش افزوده که به حساب درآمدهای عمومی منظور می‌شود، عوارض وصول شده سهم شهرداری ها و دهیاری‌ها هم به حساب آنان واریز می‌شود.

بنابراین به شهرداری‌ها و دهیاری‌های سراسر کشور از طریق مکانیزم پیش‌بینی شده قانون معادل (2.4 درصد) نرخ سال 92 اختصاص به عوارض دارد که متناسب با کالا عوارض وصول و پرداخت شده است.

وی در خصوص پیش‌بینی درآمد مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری اظهار داشت: درآمدهای پیش بینی شده برای سال 93 در کل نسبت به سال گذشته، 95 درصد رشد داشته و پیش بینی رشد منابع مربوط به کالا و خدمات حدود 109 درصد است.

به گفته وی، مالیات و عوارض کالا و خدمات، خروج مسافر از کشور، سیگار، نقل و انتقال اتومبیل، شماره‌گذاری خودرو و فرآورده‌های نفتی مجموع درآمد مالیات بر ارزش افزوده را تشکیل می‌دهد.

معاون سازمان امور مالیاتی تأکید کرد: مالیات سیگار در سال گذشته حدود 270 میلیارد تومان وصول شده و همچنین وصول عوارض خروج مسافر از کشور کاهش داشته است.

طاری‌بخش با بیان اینکه به استناد تبصره 2 ماده 17 برنامه پنجم توسعه و نیز بند (ط) تبصره 2 قانون بودجه 93 نرخ مالیات بر ارزش افزوده در سال جاری 8 درصد شده است، گفت: یک درصد این افزایش ناشی از حکم برنامه پنجم بوده که به صورت سالانه افزایش می‌یابد و یک درصد آن نیز برای بخش سلامت در نظر گرفته شده و در مجموع امسال دو درصد به نرخ مالیات بر ارزش افزوده اضافه شده و به نرخ 8درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: سازمان امور مالیاتی کشور تمام تلاش خود را مصروف خواهد داشت، تا درآمدهای مالیاتی دولت براساس قانون بودجه سال 1393محقق شود.

معاون سازمان امور مالیاتی با اشاره به تحقق درآمدهای مالیاتی یادآور شد: در قانون مالیات بر ارزش افزوده آن بخش از کالاهای اساسی که مورد نیاز مردم است، از مالیات معاف شده است.

وی همچنین اظهار داشت با توجه به اینکه 1درصد مالیات سلامت ردیف درآمدی خاصی دارد و صرفاً به بخش سلامت و توسعه بهداشت ودرمان اختصاص خواهد داشت، لذا امکان مصرف آن در دیگر بخش ها وجود ندارد و قطعاً مردم نیز موافق آن هستند و از آن استقبال خواهند نمود.

طاری‌بخش در خصوص اهداف اجرای مالیات بر ارزش افزوده بیان داشت: تأمین منابع جدید برای دولت برای اجرای طرح‌های عمرانی و خدماتی، شفاف‌سازی، پایدارسازی منابع در جهت کاستن از مالیات بر درآمد که در موضوع تأمین منابع و کاهش بار مالیاتی منبع مالیات بر درآمد موفقیت های نسبی حاصل شده، لکن در بخش شفاف سازی نیاز به توسعه متوازن زیر ساختها بوده که تاکنون این مهم محقق نشده است.

به گفته وی، طبق ماده 21 قانون مالیات بر ارزش افزوده، مهلت اظهارنامه در پرداخت مالیات حداکثر ظرف مدت 15 روز پس از انقضای هر دوره است، اما با توجه به تعطیلات نوروز که موعد تسلیم اظهارنامه فصل زمستان است، به موجب بخشنامه سازمان، مؤدیان مالیاتی تا 31 فروردین سال جاری مهلت دارند اظهارنامه‌های خود را ارائه کنند، تا مشمول بخشودگی جریمه شوند. به طور کلی افرادی که از ارائه اظهارنامه خودداری کنند، بخشودگی شامل آنها نخواهد شد.

طاری‌بخش در خصوص شفاف‌سازی درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: از سال اول شروع قانون هر چه فاصله گرفتیم اختلاف میان تشخیص و اظهار مؤدی برای مالیات کم شده و البته بخشی از این اختلافات طبیعی بوده که مربوط به تفسیرهای متفاوت از اجرای قانون بوده است و برخی نیز به دلایل دیگر از جمله در اختیار نبودن بانک های اطلاعاتی و سایر موارد می باشد. بدیهی است چنانچه مؤدیان به درستی درآمدهای خود را ابراز نکنند، سازمان مالیات های مربوطه را به صورت جدی مطالبه و وصول خواهد کرد و در عین حال جریمه نیز خواهند شد.

به گفته این مقام مسئول، طرح جامع مالیاتی شامل همه بخش‌های درآمدهای مالیاتی بوده که شامل مالیات بر درآمد، مالیات بر مشاغل، مالیات بر مستقلات و مالیات بر ارزش افزوده و تمامی منابع است و بخش عمده‌ای از زیرساخت‌ها و امکانات و تجهیزات از این طریق ایجاد خواهد شد.

وی در مورد تعداد مؤدیانی که مالیات بر ارزش افزوده می‌دهند، گفت: بیش از 418 هزار نفر در نظام مالیات بر ارزش افزوده ثبت نام شده‌اند که هر سال نیز افزایش یافته و از سال 91 تاکنون حدود 180 هزار مؤدی به این بخش افزوده شده‌است.

طاری بخش تأکید کرد: یکی از رویکردها، فراخوان همه گروه‌های مشمول برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده است و امسال نیز برخی گروه‌ها فراخوان خواهند شد. بدیهی است با توجه به اصل به صرفه بودن، صرفاً باید مؤدیانی فراخوان شوند که با توجه به تحلیل هزینه و منفعت، فراخوان آنان مقرون به صرفه باشد.

طاری‌بخش در مورد مالیات بر ارزش افزوده صنف طلافروشان گفت: گرچه انتظار سازمان نسبت به این صنف و ابراز درآمدها فراتر از وضع موجود است، اما روند رو به رشد بوده و در عین حال همه افرادی که درآمدهای خود را ابراز کردند توانستند از مشوق‌ها استفاده کنند. منتهی همچنان انتظار داریم که کلیه طلا فروشان اجرای دقیق قانون و مقررات را جدی بگیرند، تا شامل جرایم سنگین نشوند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از فارس، معاون سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه از 5 هزار نیروی استخدامی که سال گذشته وارد سازمان امور مالیاتی شده‌اند 2 هزار نفر در بخش ارزش افزوده جذب خواهند شد، بیان داشت: این افراد باید دوره‌های آموزشی مورد نیاز را بگذرانند و به عنوان حسابرس وارد سیستم شوند.
 

Similar threads

بالا