مازندران نامی آشنا وایرانی

mani24

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مازندران؛ نامی آشنا و ایرانی

دریایشمال ایران در گستره تاریخ همواره به یكی از نامهای ایرانی معروف بوده استو در آثار اغلب مورخان معروف ایرانی از این دریا به دو نام دریای تبرستان(طبرستان) یا دریای مازندران نام برده شده است.
آمدن هر دو نام در دایرهالمعارفهای معتبر، مهر تاییدی بر ایرانی بودن ایندریا در طول تاریخ بوده است. خزر در هیچكدام از نامهای قدیمی این دریانیامده است و از دوره قاجار این نام مجعول و غیر ایرانی مرسوم گشته و واردبعضی اسناد رسمی از جمله قراردادهای ننگین گلستان و تركمنچای شده است.
دریای بزرگ و بستهای كه بیش از چهارصد هزار كیلومتر مربع وسعت دارد وبزرگترین دریاچه جهان شناخته میشود، محیط زیست گرانبهاترین ماهیهای دنیاستو در سواحل مربوط به ایران بین بخش جنوبی دریای مازندران و رودخانههایی كهبه آن میریزند ۷۸ گونه و زیرگونه ماهی یافت میشود. این دریا به نامهایمختلف در طول تاریخ و در نقشههای جغرافیایی شناخته شده است كه از اسامیسواحل جنوبی آن گرفته شده و كلاً ایرانی است، نامهایی چون گرگان، ساری وگیلان روی این دریا بوده است كه همگی به مناطقی از تبرستان باستانی (كهمازندران امروزی باقیمانده آن است باز میگردد.
قزوین نام دیگری از این دریا ست كه از سوی كشورهای عربی به شكل بحرالقزویناستفاده میشود. البته در مغرب زمین این دریا از دیر زمان به دریای كاسپین(Caspian) شهرت داشته و هنوز هم در نقشههای چاپ غرب «كاسپین» روی آن دریابه چشم میخورد . خزر نامی است برگرفته از قوم خزر كه در بخش شمالی دریاساكن شدهاند و قومی غیر ایرانی و ستیزه جو و مهاجم بودهاند و هر از گاهیبه شهرهای ایران و ارمنستان و آذربایجان كه جزو قلمرو ایران بودند هجوممیآوردند.
این قوم كه بعدها به یهودیت گرویدند حتی بعد از ظهور اسلام علیه ایران وایرانیان جنگهای خونین به راه انداختهاند و در هزار سال پیش در سده دهممیلادی به دست روسها نابود شدهاند و بازماندگان آنها منطقه را ترك كرده وامروزه بسیاری از یهودیان آمریكا و اروپای شرقی و فلسطین اشغالی از اخلافهمان خزران یهودی هستند.
بنابراین بر اساس آنچه گفته شد و بر اساس اسناد و مدارك قابل دسترسی وآثار بهجا مانده از مورخان و جغرافیدانان و نقشههای جغرافیایی دریای شمالایران نباید به نامی جز دریای مازندران شناخته شود همانطوری كه دریای گرمجنوب ایران همواره در طول تاریخ به نام خلیج فارس شناخته شده است و بهرغمتلاشهای دشمنان این مرز و بوم برای تحریف نام خلیجفارس نتیجه نگرفتهاند وهمچنان در اسناد بینالمللی از دریای جنوب ایران به عنوان خلیج فارس نامبرده میشود و بحق، دولتمردان ایرانی در طول تاریخ معاصر هرگز حاضر نشدهاندمعاهده یا قراردادی را امضا كنند كه نام تحریف شده این دریا بكار رفتهباشد و باید از همین مبنا و روش درست و منطقی و مبتنی بر حقانیت تاریخینسبت به نام دریای مازندران كه به غلط دریای خزر نامیده شده، پیروی كنیم.
آیا تاكید بر ایرانی بودن نام دریا موجب سوء تفاهم از سوی همسایگانمیگردد؟ جای بسی شگفتی است كه در دولت گذشته نام خزر بهصورت رسمی به جایمازندران انتخاب و طی بخشنامهای ابلاغ شده است. این تغییر پس از تصویب درجلسه كمیته تخصصی نامگذاری و یكسانسازی نامهای جغرافیایی ایران در تاریخ۱۸/۹/۱۳۸۱ طی بخشنامهای به تاریخ ۳۰/۱۰/۱۳۸۱ و به شماره ۵۴۸۶۴ توسط محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور به كلیه وزارتخانهها، سازمانها و موسساتدولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر كشور ابلاغ میشود. درمصوبه كمیته مذكور چنین آمده است: «جهت جلوگیری از هرگونه سوء تفاهماحتمالی و جلوگیری از تشتت آرا در زمینه نام پهنه آبی شمال كشور، از نام«خزر» در داخل كشور و Caspian در متون خارجی قراردادها و معاهداتبینالمللی استفاده گردد.»
 

Similar threads

بالا