لایحه ای که مخالفان خود را همصدا کرد

elma

عضو جدید
لایحه ای که مخالفان خود را همصدا کرد
آسيه اميني
لایحه حمایت ازخانواده را باید در دو سال و نیم گذشته یکی از مهمترین عوامل ائتلاف و یک صدا شدن زنان در عنوان کردن یک اعتراض عمومی به نابرابری حقوقی دانست. اما چرا لایحه پیشنهادی قوه قضائیه که بعد از اعمال نظر دولت و همچنین پس از اعمال حذف و اضافات کمیسیون حقوقی مجلس، اینک راهی صحن عمومی مجلس برای تبدیل شدن به قانون است، این همه مخالفان خود را که عمدتا زنان هستند، در یک جبهه بسیج کرده است؟ آیا همه مخالفتها به ماده ای مربوط است که باعث شده این لایحه، به لایحه چند همسری معروف شود؟
بسیاری از فعالان زن، جامعه شناسان و حقوقدانان، در این دو سال و نیم بارها و بارها تاکید کرده اند که اگر چه مواد 23 و 25 ماده لایحه حمایت از خانواده مورد اعتراض بیشتر آنها بوده است، اما اعتراض آنها به کلیات لایحه ای است که روح آن با برابری زن و مرد در تضاد است. لایحه ای که آن را نه تنها حامی خانواده نمی دانند که موجب تزلزل و نا امنی در محیط خانوادگی می دانند. در این گزارش از دو جنبه حقوقی و اجتماعی به این موضوع پرداخته ایم.

لایحه ای برای از ما بهتران
مینا جعفری، وکیل دادگستری درباره ضرورت ها و نیازهای اجتماعی قانون می گوید:" یکی از مواردی که بارها از سوی کارشناسان حقوقی درباره لایحه حمایت از خانواده اعلام شده، آن است که این لایحه، برآمده از مشکلات واقعی مردم در دادگاهها نیست و گویا توسط کسانی به نگارش درآمده که اصلا ارتباطی با مردم به طور مستقیم ندارند. این قانون به طور خاص به مسایل شکلی پرداخته و مسایل ماهوی که دادگاهها باید بر اساس آن رای صادر کنند چندان در آن لحاظ نشده و باید به قانون مدنی که حدودا 80 سال پیش با اوضاع و احوال ان زمان نوشته شده مراجعه کنیم."
جعفری در توضیح این مطلب می گوید: "بر اساس این لایحه هر زمان که مرد احساس کرد همسرش یا هر یک از همسرانش با وی سوءرفتار دارند می تواند زن دیگری به عقد ازدواج خود درآورد و عملا امنیت روانی زنان با ازدواج از بین می رود."
وی درباره مواد دیگری به جز مواد معروف 23 و 25 می گوید: " متاسفانه با آنکه قانونگذار مبادرت به تعیین مهریه متعارف کرده اما حق طلاق به زنان اعطا نشده و اندک حقی که زنان از آن به عنوان اهرم فشار برای طلاق استفاده می کردند از انان سلب شده است. ماده 46 این لایحه اعلام کرده در صورت فوت پدر، اگر پدربزرگ یا دادستان، اعطای حضانت به مادر را خلاف مصلحت طفل بداند، دادگاه حضانت را به مادر اعطا نخواهد کرد و عملا با عبارت بی در و پیکر "مصلحت" حق حضانت مادر مخدوش شده است. حق ولایت هم به مادر اعطا نشده است."
وی ماده 55 را یکی دیگر از مواد پایمال کننده حق زنان می داندو می گوید: "اگر مسوول حضانت از انجام تکالیف مربوط به حضانت خودداری کند یعنی از فرزند به خوبی مراقبت نکند و یا اورا به مدرسه نفرستد و...و یا مانع ملاقات طفل با افراد ذی نفع شود صرفا به پرداخت مجازات مالی محکوم می شود و مشخص نشده که درنهایت این حضانت از وی بازستانده می شود یا خیر!"

فروپاشی قانونی خانواده
پرستو الهیاری، از فعالان زن در ایران قانونی شدن مواد لایحه پیشنهادی قوه قضائیه و دولت را موجب به هم ریختن امنیت زنان در خانواده می داند. او به روز می گوید : "الان با اشكالاتي كه ماده هايي مثل 23، 24 و 50 و... دارند و ازدواج مجدد براي مردان بسيار تسهيل شده است، درواقع فروپاشي خانواده ها قانوني شده است و بي مسئوليتي مردان در مورد خانواده و انتخاب همسرشان هر چه بيشتر به عرف جامعه تبديل مي‌شود. در چنين خانواده هايي امنيت برای زنان، كه در يك سال اخير جز الويت هاي خواسته هاي زنان بود، بيش از گذشته كمرنگ مي‌شود و درنتیجه باعث می شود عدم تعادل روحي- رواني آنها در خانواده، برای تربيت فرزندان یا در كار و خلاصه تمام ابعاد ديگر زندگي بیشتر شود."
الهیاری همچنین درباره نتایج این قانون در زندگی اجتماعی زنان و حتا گردن نهادن خانواده ها به آن می گوید :" در مورد گردن نهادن يا عكس آن، در جامعه چند لایه ای مثل جامعه ما مشکل بشود به جواب یگانه ای رسید. زناني كه استقلال مالي دارند يا از حمايت و پشتيباني عاطفي كافي خانواده پدري خود بهره مند هستند، به طور حتم به چنين نابرابري گردن نمي‌نهند همان طور كه در بقيه موارد نابرابري قانوني هم چنين زناني در مبارزه شبانه روز در زندگي هاي خود، نمودار برابري جامعه را بسيار جلوتر از نمودار برابري قانوني برده اند. اما همچنان زنان بسياري هم وجود دارند كه توانايي (مالي- عاطفي و...) ندارند كه از قانون رسمي در زندگي شخصي خود سرپيچي كنند و اگر هم بخواهند با مشكلات عديده ي ديگري روبرو مي‌شوند. بنابراين از آسيب هاي چنين قانوني در فشار قرار گرفتن روز افزون زناني است که از نظر اقتصادی مثلا مسكن و در آمد، حمايتگري جز همسرشان ندارند و براي ازدست ندادن تنها سرپناه زندگي خود ناچار هر فشاري را متحمل مي‌شوند."
این فعال زن همچنین معتقد است "ايران جزء كشورهايي است كه درصد افسردگي و بيماري رواني در زنان بسيار بالا است كه مسلما با چنين فشارهاي مضاعفي اين درصد بالاتر نيز مي‌رود و به همه اموري كه به زنان مربوط مي‌شود، حتي تربيت نسل بعد نيز تسري پيدا مي‌كند؛وبه طور كلی متاسفانه زیانباری آن را نه تنهادر نسل حاضر که حتا در چندين نسل بعد نیز شاهد خواهیم بود که اختلالات رفتاری و روانی تنها بخشی از آنهاست."
وی درباره پیشنهاد برون رفت از بحرانی که با وجود لایحه موسوم به حمایت از خانواده در راه است می گوید :" به نظر من بهترين راه حل در اين زمان حذف ماده هاي ذكر شده است. بخصوص كه نزديك سه سال از اعتراض به اين مواد و بررسي آن توسط كارشناسان مختلف و از ابعاد گوناگون و با سليقه هاي فكري متعدد مي گذرد و به نظر موضوع تازه اي نيست كه نياز به تعليق دوباره داشته باشد."


roozonline.com:
 
دیروز که متن گفتگوهای نمایندگان رو می خوندم دلم گرفته بود
یه ته خنده ی زیادی دردناک هم بود
انگاری داشتم متن مذاکرات سران قبایل جاهلیت رو می خوندم

عجیب بود
از کوچک زاده و امثالهم توقعی نیست
اینکه خودشون، خودشون رو روز به روز رسواتر کنن کفایت می کنه

اما از روحی که بر مجلس حکم فرما بود
"روح جاهلیت"

درد کشیدم
درد واسه پیامبری که از مساوات گفت

در میان اعراب جاهل اومد
اعرابی که درکشون از زندگی زور بازو بود و فقط بابت این زور، مرد رو برتر می دونستن
پیامبری که بیش از 10 نوع ازدواج رو که به طور مضحکی با زن مثل کالا برخورد می کرد جمع کرد
با کلی زحمت، با کلی وعده، با کلی مجادله

پیامبری که "زن" بودن رو ارج گذاشت،
کلی امتیاز از مردان عربی گرفت که باور داشتن برترن و زن تنها برای لذت اونهاست
اعراب در مقابل چی از اون همه لذایذ چشم پوشی کردن؟
چرا یک مرد عرب باید حاضر باشه از برخورد کالاگونه با زن دست بکشه؟
بدون نگه داشتن حداقل 1 یا 2 نوع از امتیازات محبوب قدیمیش؟

پیامبر
امتیازاتی گرفت و در مقابلش امید داشت که جامعه به سوی تعالی حرکت کنه



محض رضای خدا
محمد، رسول خدا، خواستار درجا زدن بود؟ یا خواستار تحرک و تعالی؟
اگر مسلمونین یک سوال من رو جواب بدین
پیامبر برای "به کمال رساندن" اعراب اومد، یا "اصلاح کردن و باز کردن راهی به سوی کمال" ؟

ما واقعا در اون راه قدم گذاشتیم یا در نقطه ی صفر درجا زدیم و مفتخریم؟





حالا مجلس جاهلیت جمع شدن
برای باز کردن باب جاهلیت
فراموش کردن که دوران جاهلیت به سر آمده
 

mostafanokhodian

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
به منتخبین مردم احترام بگذارید و خود را برتر از قانون ندانید، کوروش خان...
 

elma

عضو جدید
دیروز که متن گفتگوهای نمایندگان رو می خوندم دلم گرفته بود
یه ته خنده ی زیادی دردناک هم بود
انگاری داشتم متن مذاکرات سران قبایل جاهلیت رو می خوندم

عجیب بود
از کوچک زاده و امثالهم توقعی نیست
اینکه خودشون، خودشون رو روز به روز رسواتر کنن کفایت می کنه

اما از روحی که بر مجلس حکم فرما بود
"روح جاهلیت"

درد کشیدم
درد واسه پیامبری که از مساوات گفت

در میان اعراب جاهل اومد
اعرابی که درکشون از زندگی زور بازو بود و فقط بابت این زور، مرد رو برتر می دونستن
پیامبری که بیش از 10 نوع ازدواج رو که به طور مضحکی با زن مثل کالا برخورد می کرد جمع کرد
با کلی زحمت، با کلی وعده، با کلی مجادله

پیامبری که "زن" بودن رو ارج گذاشت،
کلی امتیاز از مردان عربی گرفت که باور داشتن برترن و زن تنها برای لذت اونهاست
اعراب در مقابل چی از اون همه لذایذ چشم پوشی کردن؟
چرا یک مرد عرب باید حاضر باشه از برخورد کالاگونه با زن دست بکشه؟
بدون نگه داشتن حداقل 1 یا 2 نوع از امتیازات محبوب قدیمیش؟

پیامبر
امتیازاتی گرفت و در مقابلش امید داشت که جامعه به سوی تعالی حرکت کنه



محض رضای خدا
محمد، رسول خدا، خواستار درجا زدن بود؟ یا خواستار تحرک و تعالی؟
اگر مسلمونین یک سوال من رو جواب بدین
پیامبر برای "به کمال رساندن" اعراب اومد، یا "اصلاح کردن و باز کردن راهی به سوی کمال" ؟

ما واقعا در اون راه قدم گذاشتیم یا در نقطه ی صفر درجا زدیم و مفتخریم؟





حالا مجلس جاهلیت جمع شدن
برای باز کردن باب جاهلیت
فراموش کردن که دوران جاهلیت به سر آمده
از این مجلس تشریفاتی که هیچ توقعی نیست ولی من درد من اینه که مراجع تقلید و علمای حوزه و روحانیتی که در زمان شاه ، شاه تکون می خورد فرمان تظاهرات و تحریم و فتوا می دادن الان چرا احساس خطر نمی کنن ؟! دیگه شاهو بیرون کردن حکومت اسلامی تشکیل دادن و خیالشون راحت شد و فکر می کنن دیگه هر کاری که می کنن در راه اسلامه ....
اونا چرا الان هیچ حرفی نمی زنن هیچ دفاعی نمی کنن بر علیه این فسادی که داره ایجاد می شه ...
 
به منتخبین مردم احترام بگذارید و خود را برتر از قانون ندانید، کوروش خان...
این جمله خیلی برام آشناست
شاید از زبان امثال توکلی هم شنیده باشیم
من یک شهروندم و نظرم رو گفتم
اما محمود احمدی نژاد ریاست دولت رو بر عهده داره

شما در مقابل اعمال خلاف قانون رییس جمهور، عدم اجرا و ابلاغ مصوبات و دروغگویی هاشون چه واکنشی نشان دادید؟
فکر نمی کنید واکنش در مقابل بی احترامی های ایشون صدها مرتبه از (به زعم شما) بی احترامی های امثال بنده واجب تر باشه

والله من واکنشی از شما ندیدم
دروغ نگو اخوی
دورو نباش برادرم

هنوز 2 ماه از تهدید هم مسلکانتون مبنی بر "به توپ بستن مجلس" نگذشته
صادق باش
 
آخرین ویرایش:
  • Like
واکنش ها: elma

Similar threads

بالا