كمك در مورد سنگ زني چرخ دنده ها

سلام عزيزان : يه چيزايي خودم پيدا كردم و اينجا گذاشتم شما هم بخونيد.
سنگ زنی چرخدنده یکی از شاخه های سنگ زنی فرم می باشد که اصول کلی این روش کلا فرم دادن به چرخ ساینده (سنگ) و تماس با قطعه کار میباشد که در اثر دوران سنگ و تماس با قطعه کار فرم ایجاد شده روی سنگ در روی قطعه کار کاملا سائیده میششود البته ناگفته نماند که سنگ زنی از روش های پرداخت می باشد و در روش های پرداخت ابتدا قطعه مورد نظر بویسله براده برداری خشن تقریبا به فرم مورد نظر نزدیک میشود و در مرحله پرداخت فقط در حدود چند دهم میلی متر از قطعه براده برداری می شود در سنگ زنی چرخ دنده نیز دقیقا به همین صورت است بطوریکه ابتدا دیسک چرخ دنده پس از مرحله تراشکاری و رسیدن به قطر مورد نظر دندانه های چرخ دنده به روش های خاصی که برخی از آنها عبارتند از :

فرز کاری به وسیله تیغه فرز مدولی - هاب - خان کشی - ...

در روی دیسک ایجاد شده و چند دهم از بار برای مرحله سنگ زنی نگه داشته می شود .

در سنگ زنی چرخ دنده ابتدا مکمل فرم پروفیل دندانه چرخ دنده در روی سنگ ایجاد می شود که با توجه به دقیق بودن کار و پیچیده بودن منحنی اینولیوت دندانه کار آسانی نبوده برای این کار از ماشین های CNC شبیه ماشین های تراش CNC استفاده می شود با این تفاوت که در این نوع ماشین ها قطعه کار همان چرخ ساینده می باشد و ابزار براده برداری از مواد بسیار سخت شبیه الماس می باشد و بوسیله برنا مه های خاصی داده شده به دستگاه شکل مکمل منحنی اینولیوت دندانه در دو طرف لبه های چرخ ساینده ایجاد می شود تا در نهایت در روی قطعه کار اصلی ما که همان چرخ دنده میباشد منحنی اینولیوت و قسمت پای دنده سنگ زنی شود .

سیستم کلی سنگ زنی بر مبنای حرکت دورانی چرخ ساینده با سرعت زیاد و حرکت رفت و برگشتی چرخ ساینده یا قطعه کار و یا هر دو آنها به صورت همزمان می باشد. در سنگ زنی چرخ دنده نیز این اصل کاملا حکم فرما است به طوریکه در این روش نیز سنگ مدولی در حین دوران حرکت رفت و برگشتی نیز انجام می دهد و بعد از مماس شدن با دندانه عمل سایش را انجام می دهد و بعد از سنگ زنی دندانه و ایجاد منحنی اینولیوت دقیق و رسیدن به اندازه مشخص و دقیق از چرخ دنده دور شده و چرخ دنده به اندازه گام محیطی دوران کرده و دندانه بعدی در موقعیت سنگ زنی قرار می گیرد و همین عمل تا سنگ زنی تمام دندانه ها ادامه پیدا می کند .

اما با پیشرفت علم و تکنولوژی این روش جزو روش های قدیمی محسوب می شود که در اینجا به ذکر چند دلیل می پردازیم :

1. در هر مرحله از براده برداری مقداری از خود سنگ نیز سائیده می شود بنابراین بعد از انجام چند مرحله سنگ زنی سنگ مدولی باید دوباره فرم داده شود که کار چندان آسانی نیست.

2. بعد از سنگ زنی هر دندانه چرخ دنده باید به اندازه گام دوران داده شود که ممکن است عنل دوران چندان دقیق نباشد مه در مورد چرخ دنده های مارپیچ و داخلی بیشتر مشهود است .

دقیق نبودن گام باعث ایجاد سرو صدا و سایش در هنگام کار چرخدنده می شود و یاتاقان های آنها نیز بعد از مدت کوتاهی خراب می شود .

3. زمان

به منظور رفع این معایب ماشین های با سیستم های جدید برای سنگ زنی چرخ دنده ساخته شده که سیستم کار آنها به این صورت می باشد :

در سیستم های جدید به جای استفاده از سنگ های مدولی دو لبه از سنگ های به فرم زیر استفاده می شود :



که در این سنگ ها تا حدود زیادی این معایب بر طرف شده است .

در این نوع سنگ ها چرخدنده و سنگ تقریبا مثل یک پیچ حلزون و چرخ حلزون با هم در گیر شده که پیچ حلزون نقش سنگ و چرخ حلزون همان چرخ دنده می باشد به طوریکه در روی محیط پیچ حلزون به جای دندانه مثلثی پیچ مکمل پروفیل دندانه چرخدنده ایجاد شده و با گام خاصی در روی محیط سنگ دوران کرده است یا در یک مثال واضح تر این نوع سنگ شبیه ابزار هاب از جنس سنگ و به صورت به هم پیوسته و بدون زاویه براده و محل جمع براده می باشد.

در این سیستم در موقع سنگ زنی دندانه های سنگ با دندانه های چرخ دنده در گیر شده و در حین عمل براده برداری به دلیل مار پیچی بودن سنگ در موقع دوران حرکت چرخشی سنگ خود باعث دوران چرخ دنده نیز می شود یعنی ماشین هایی که با این سیستم کار می کنند نیازی به نیروی محرکه جداگانه برای دوران چرخ دنده نمی باشند یعنی چرخ دنده در محل تکیه گاه خود در روی ماشین می تواند به صورت کاملا آزاد و روان حول محور خود دوران کند که به همین دلیل عیب دوم رفع شده است .

از طرفی به دلیل زیاد بودن تعداد لبه های سنگ مقدار سایش سنگ نیز کمتر شده در نتیجه عمر مفید سنگ افزایش می یابد و نیاز به چاق کردن دوباره سنگ کمتر می شود .

در سیستم جدید به دلیل از بین بردن بسیاری از حرکت های اضافی و زمان گیر مثل فرم دهی دوباره سنگ زمان به حد قابل توجهی کاهش یافته است .

در زیر تصاویر و مشخصات تعدادی از ماشین های سنگ زنی به روز که محصول شرکت های معروف در سطح دنیا می باشند را از سایت های مربوطه در یافت کرده ایم عرضه می نمائیم :


















 
Latest worm grinding machine from samputesili ُُS375G



Latest gear grinding machine from HOFLER - 1600

















Internal gear grinding machine VIG



محدوده کاری :



ماکزیمم مدول : 6 میلی متر دیامترال : "4.25

ماکزیمم قطر اصلی : 400 میلی متر دیامترال : " 15.75

ماکزیمم قطر قطعه کار : 500 میلیمتر دیامترال :"19.7

ماکزیمم طول قطعه کار : 2500 میلی متر دیا مترال : " 9.8



Gleason – Pfauter P1600G gear grinding machine









Internal grinding of a gear

Segment using a CBN plated

Profile grinding wheel





Work Maximum piece Dia: (External Teeth) 72"
Maximum Major Dia: (Internal Teeth) 80"
Maximum Face Width: (External Teeth) 38"
Maximum Helix Angle: (Internal Teeth) 9°
Maximum Face Width: (Internal Teeth) 13 1/2"
Minimum Workpiece Dia: (External Teeth) 3"
Minimum Workpiece Dia: (Internal Teeth) 12"
Maximum Table Load: 33,000 Lbs.
.







ماشین سنگ زنی چرخ دنده MAAG :

در دستگاه های سنگ زنی چرخ دنده MAAG دو امتیاز ویژه نسبت به دستگاههای دیگر است :

1. سنگ زنی چرخ دنده های جناغی با دقت بالا

2. برنامه ریزی سنگ زنی چرخ دنده توسط هر کامپیوتر

تمامی لوازم مورد نیاز برای سنگ زنی هر چرخ دنده در این دستگاه مهیا است .



وقتی قطعه کار بر روی ماشین سوار می شود در روی محور آن پروفیل اینولیوت توسط سایش چرخدنده با دیسک چرخ سنگ زنی تولید می شود قطعه کار حرکت رفت و برگشتی در جهتی که حرکت پیشروی فراهم می کند دارد در پایان هر ضربه محرک پیشروی اتفاق می افتد و جناحین دو دندانه در طول هر سیکل سنگ زنی می شوند و عمق برش به وسیله چرخ های سنگ زنی تعیین می شود .









در شکل زیر یک ماشین سنگ زنی چرخ دنده CNC معرفی می شود که علاوه از سیستم های توضیح داده شده از یک روش بسیار پیشرفته جهت سنگ زنی منحنی اینولیوت چرخ دنده استفاده می کند. که در این روش حتی از سنگ مدولی نیز استفاده نمی شود .در این ماشین از سنگ تک لبه مناسب دندانه استفاده می شود بطوریکه طبق برنامه CNC داده شده سنگ در ته دندانه با آن مماس شده و در ضمن دوران سنگ از چرخ دنده دور می شود اما چرخ دنده نیز یک حرکت دورانی بسیار کم دارد بطوریکه هیچ گاه در حین سنگ زنی سطح تماس سنگ و منحنی اینولیوت قطع نمی شود و حرکت ضمنی سنگ و چرخ دنده در سطح تماس دقیقا ایجاد منحنی اینولیوت می کند بطریکه پروفیل ایجاد شده در مرحله سنگ زنی کاملا مستقل از پروفیل ایجاد شده در مرحله خشن کاری می باشد و این روش دقیق ترین و پیشرفته ترین روشی است که به کار برده شده است.



محدوده به کار گیری :

برای پرداخت سطوح داخلی و خارجی چرخ دنده های ساده و مارپیچ و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.

رنج کاری :

1. ماکزیمم مدول چرخ دنده خارجی : 16 میلی متر و دیامترال "1.5

2. ماکزیمم مدول چرخ دنده داخلی : 6 میلی متر و دیامترال " 4.25

3. ماکزیمم قطر قطعه کار : 500 میلی متر ("19.7)

4. ماکزیمم طول قطعه کار 1 متر ("27.5)

5. ماکزیمم جابجائی محرک پیشروی : 700 میلیمتر ("27.5)

6. محدوده مفصل گردان آداپتور سنگ زنی گراد

ابزار :

همه ابزارها از جنس CBN هستند که در مقابل سایش و حرارت مقاوم هستند .



نکته :

سیستم اندازه گیری چرخ دنده به صورت ON BOARD برای بازرسی قسمت های زیر به کار می روند (DIN 3960) : 1 . پروفیل 2 . زوایا 3 . گام 4. ضخامت دنده

مقادیر اندازه گیری شده به وسیله پروب لمس کننده اندازه گیری می شوند و در روی صفحه نمایش ماشین نشان داده می شوند .



منابع :

WWW. Netcrafters.COM

WWW.facturingtalk.COM

WWW.engineeringtalk.COM

WWW.shanthigears.COM

WWW.gsm-brunold.CH

WWW.burri.DE

WWW. Geartechnology.COM

WWW.directindustry.COM

WWW. Asgm.ORG
 

Similar threads

بالا