كشف ستاره‌هاي ناممكن در مدارهاي بسيار نزديك

ZEUS83

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] كشف ستاره‌هاي ناممكن در مدارهاي بسيار نزديك

[/h]





محققان موفق به كشف چهار جفت ستاره «غير ممكن» در كهكشان راه شيري شده‌اند كه در مدارهاي بسيار نزديك از يكديگر مي‌چرخند.



به گزارش سرويس علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، ستاره‌شناسان با استفاده از تلسكوپ مادون قرمز انگليس در هاوايي، چهار جفت ستاره را كشف كرده‌اند كه هر كدام يك سيستم دوتايي بوده و در آنها دو ستاره در كمتر از چهار ساعت در اطراف يكديگر گردش مي‌كنند.





تاكنون دانشمندان بر اين تصور بودند كه چنين مجموعه‌هاي ستاره‌اي امكان وجود ندارند.



خورشيد منظومه شمسي در اطراف ستاره ديگري نمي‌چرخد اما تقريبا نيمي از ستاره‌هاي كهكشان راه شيري به عنوان بخشي از يك سيستم دوتايي از يك جفت ستاره‌اي برخوردارند.


اين ستاره‌هاي دوتايي احتمالا در نزديكي يكديگر شكل گرفته و از زمان تولد در اطراف يكديگر گردش مي‌كنند. ابتدا اين تصور بود كه اگر يك ستاره در فاصله بسيار نزديكي از ستاره ديگر قرار مي‌گرفت، اين اجسام به سرعت در هم به شكل يك ستاره بزرگتر ادغام مي‌شوند.




اين نظريه بنظر با مشاهدات انجام شده در سه دهه گذشته همگام بود كه نشان مي‌دادند سيستمهاي دو خورشيدي فراوان بوده اما هيچ كدام از ستاره‌ها دوره مداري كوتاهتر از پنج ساعت نداشتند.


در پژوهش جديد محققان به بررسي درخشش صدها هزار ستاره در نور نزديك به مادون قرمز در پنج سال گذشته پرداخته و سيستمهاي دوتايي زيادي را با مدارهاي بسيار كوتاه شناسايي كردند.




اين ستاره‌شناسان بر سيستمهاي دو خورشيدي كوتوله‌هاي قرمز تمركز داشتند كه تا 10 بار از خورشيد كوچكتر هستند. در حاليكه اين گونه ستارگان در كهكشان راه شيري بسيار فراوان هستند، معمولا در بررسي‌هاي نجومي به نمايش درنمي‌آيند چرا كه نور آنها در برابر نور مرئي بسيار ضعيف است.


دليل كوچك شدن مدار اين سيستم‌هاي ستاره‌اي هنوز مشخص نيست. طبق يك پژوهش جديد يك توضيح ممكن مي‌تواند اين باشد كه ستاره‌هاي سرد در اين سيستمها بسيار فعالتر از تصورات پيشين هستند.




احتمالا با چرخش اين ستاره‌ها در اطراف يكديگر، خطوط ميدان مغناطيسي آنها پيچيده‌تر شده و از شكل مي‌افتد. اين فعاليت قوي مغناطيسي ممكن است به كاهش سرعت ستاره ها منجر شده و به آنها اجازه اين نزديكي به يكديگر را بدهد.


جزئيات اين پژوهش در مجله Monthly Notices انجمن سلطنتي ستاره‌شناسي منتشر شده است.

 

Similar threads

بالا