راهاندازی قطار دو واگنی در منطقه روستایی شمال ژاپن تازهترین اقدام برای مقابله به گرمایش زمین محسوب میشود.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژاپن به دنبال موفقیت خود در ساخت خودروهای هیبریدی یا دوگانه سوز، اکنون قطارهای هیبریدی را به دنیا معرفی میکند.
روز سهشنبه این قطار کار حمل و نقل مسافران در یک مسافت کوتاه کوهستانی را آغاز میکند و این نخستین باری خواهد بود که یک قطار هیبرید دیزلی-برقی وارد خدمات تجاری میشود.
یاسوکای کیکوچی سخنگوی شرکت راه آهن شرق ژاپن این تلاش را از جمله تلاشها برای "سبز شدن" بیان کرد.
قطارها در مقایسه با خودروها نقش نسبتا کمتری در گرمایش زمین دارند.
اما شهرت خودروهای هیبریدی مانند خودرو پریوس که پرفروشترین خودرو شرکت تویوتا است به افزایش توجه به قطارهای هیبریدی کمک میکند.
شرکتهای راه آهن در سراسر جهان از جمله Amtrakدر آمریکا و شرکت قطار آلمان " دویچه بان آگنتور" در آلمان بر روی این فناوری مشغول کار و تحقیق هستند.
قطار " "Kiha E200که بازده سوخت آن ۲۰درصد بیشتر است و ۶۰درصد گازهای آلاینده منتشر میکند، حدود ۱/۷میلیون دلار هزینه دربردارد که دو برابر هزینه قطارهای استاندارد است.
این قطار دارای یک موتور دیزلی، دو موتور الکتریکی در زیر هر واگن و باتریهای یون لیتیوم بر روی سقف است.
این قطار که از هر نظر شبیه قطارهای معمولی است به آرامی با چهار موتور برقی خود ایستگاه ناکاگومی را ترک میکند.
موتور دیزلی فقط زمانی که قطار از تپه بالا میرود یا باتریهای ضعیف میشوند روشن میشود.
وقتی سرعت قطار کم میشود باتریها شارژ میشوند. بعد از خاموش شدن برق موتورها مدتی کار میکنند و این انرژی که در قطارهای غیر هیبریدی هدر میرود برای شارژ باتریها استفاده میشود.
هیبریدها چه در قطار و چه در خودرو بین دو منبع نیرو توازن ایجاد میکنند و برای کاهش هدر رفتن انرژی به رایانه متکی هستند.
این قطار ۳۶صندلی دارد و ظرفیت آن با در نظر گرفتن مسافران ایستاده ۱۱۷نفر است مسیر ۴۹مایلی را هر یک ساعت میپیماید.
راه آهن شرق ژاپن اطلاعاتی را در مورد گرمایش زمستانی، نگهداری و مصرف سوخت این قطار جمع آوری خواهد کرد که انتظار میرود براساس تعداد مسافران متفاوت باشد.
شرکت ریل پاور تکنولوژیز در آمریکای شمالی نیز یک قطار هیبرید به نام Green Goat(بز سبز) برای واگنهای باری ساخته است.
با این حال در آمریکا تلاش صنعت بر تهیه سوختهای سالمتر برای قطارهای غیرهیبرید معطوف است، و جایگزینی فناوری هیبرید بجای فناوری کنونی مطرح نیست.
تنها ۴درصد از انتشار دی اکسید کربن در بخش حمل و نقل آمریکا مربوط به راه آهن است. دی اکسیدکربن مهمترین گاز گلخانهای عامل گرمایش زمین است.
قطارهای هیبرید به خاطر دشواری در ساخت آنها همواره اقدامی غیرعملی تلقی میشد. اما با ساخت خودروهای هیبرید ، ساخت قطارهای هیبرید نیز مورد توجه قرار گرفته است.