فنون نت برداری...

Sogol1681

مدیر تالار روانشناسی
مدیر تالار
کاربر ممتاز
فنون یادداشت برداری "نت برداری":

متخصصان امر یادگیری، عقیده دارند که بخش کوچکی از هرکتاب، (حدود 10%) مطالب مفید و اصلی برای یادگیری است و بقیه ی کتاب، توضیحاتی اضافی برای یادگیری بهتر مطالب اصلی است. یادداشت برداری از مطالب اصلی، به یادگیری بهتر کمک می کند. تجربه نشان می دهد که برای یادگیری، یادداشت برداری صحیح، چندین برابر موثرتر از خواندن صِرف است. ضمن اینکه یادداشت برداری صحیح، در به خاطر سپردن و بخاطر آوردن مطالب نیز نقش اساسی دارد. از دیگر مزیت های یادداشت برداری می توان به فعال شدن مطالعه و درگیر شدن با کتاب اشاره کرد، که این عوامل از عوامل کاهش حواس پرتی هستند.


برای یک یادداشت برداری صحیح ، باید اصول و موارد زیر را رعایت کرد:

1- یادداشت برداری نباید به صورت خلاصه نویسی و یا عین مطلب باشد، بلکه باید به صورت کلمه و یا عبارت های کوتاه چند کلمه ای باشد، که اصطلاحا به آن ها کلمات کلیدی گفته می شود.

2- کلمات کلیدی باید به گونه ای انتخاب شوند که با دیدن آن ها بتوان موضوع مورد مطالعه را در ذهن تداعی کرد، یعنی پس از پایان یک مرحله مطالعه، دانش آموز باید بتواند با کلمات کلیدی یادداشت کرده، متن مطالعه شده را بازگو کند.

3- بهترین نوع یادداشت برداری زمانی است که دانش آموز با کمترین یادداشت ها ، بیشترین یادآوری را داشته باشد. در یادداشت برداری باید از خلاقیت خود استفاده کرد. به عنوان مثال می توان از علائم و رموز برای برخی از مفاهیم استفاده کرد: (مثل پول = $ ، خوب = + ، بد = - و ...).

4- یادداشت هایی که دانش آموز از منابع مختلف (کتاب، کلاس درس، کتاب کمک درسی و ...) درباره یک موضوع تهیه می کند، باید در کنار هم قرار گیرند، تا در هنگام مرور، تمام نکته ها را در کنار هم آموخته و مطلب را یکجا و کامل فرا بگیرد.

5- یادداشت ها باید در دسترس باشند. گاهی دانش آموزان به دلیل پراکنده نوشتن یادداشت ها در برگه های مختلف، در هنگام لزوم، مدت ها به دنبال یک برگه می گردند، که این باعص اتلاف وقت و انرژی داوطلب می شود؛ پس باید سازماندهی یادداشت ها را همواره به دانش آموزان توصیه کرد.
 

l-mohajeri

عضو جدید
نت برداری خیلی تاثیر داره تو یادگیری...
من وقتی نت برداری میکنم خیلی خوب یاد میگیرم..
 
Similar threads

Similar threads

بالا