فعلا آهنگ ماهنگو بیخیال شید در مورد موضوع اصلی راه حل بدید.
سلام
دوست عزیز مرسی از مقدمه ی کاملا منطقی ای که نوشتیندر مورد اینکه اشاره کردین اگر انسان چیزی رو ریشه ای متوجه بشه و قانع بشه بیشتر بهش معتقده کاملا درسته برای همین هم در دین ما تاکید شده که اصول دین تحقیقی اند (وفروع دین تقلیدی)و یعنی ما نباید تقلیدی خداپرست یا مسلمان بشیم باید بریم دنبالش تحقیق کنیم و جواب سوالامونو پیدا کنیم تا بهش برسیم اما اکثرا اینو تقلیدی پذیرفتیم متاسفانه واگر هم حالا مثلا تو مدرسه یا دانشگاه تو کتب درسیمون راجع به توحید معاد نبوت جهانشناسی و...اینا مطالبی بوده به جای اینکه یه جرقه ای باشه که ذهن مارو به چالش بکشونه بریم دنبالش و بیشتر بریم تو بحر این مسائل ،بیتعارف هممون طوطی وار خوندیم حفظ کردیم یه نمره ای بگیریم این معدله بره بالا و کارکرد دیگه ای برامون نداشت...حالا سر فروع دین وقتی یه عالمه سوال برامون پیش میاد کاملا طبیعیه... وبدیهیه اگر جواب سوال رو هم بگیریم ممکنه قانع نشیم!
در مورد حلال و حرام هم هم همینه....
برا نمونه در جواب سوال شما در فلسفه حرام بودن، حرام خوردن در زمینه ی تغذیه ی غذا،هویت وجودی و فطرت و زیبایی های انسان رو از بین میبره،حالا آدمی که خودشو شناخته میرسه به اینک. حالا آدمی که خودشو شناخته بهتر میرسه به اینکه چی براش مضره یا اونی که از اول فقط امرو نهیش کردن بکن نکن
اینا خیلیاشون وقتی علم تجربی هم پیشرفت میکنه میبینه واسه بدن ما هم چقدر مزایا داره نظیرش همون گوشت حلال که اخیرا تو امریکا در موردش تحقیق شده بود که اگه مطلبشو پیدا کنم میذارم اگر مایل باشید
ببخشین چیو چشم بسته پذیرفتیم؟؟؟واقعا دارم نا امید میشم از دوستان
جدا کسی نیست که جواب بده؟؟؟؟؟
یعنی هممون چشم بسته یه چیز رو پذیرفتیم؟؟؟؟؟؟؟
شما که تو بحث بودینببخشین چیو چشم بسته پذیرفتیم؟؟؟
شما میگین یک چیزشما که تو بحث بودین
لطفا پست های قبل رو یه بازنگری کنید
یه چیز خیلی چیزا میتونه باشه.......شما میگین یک چیز
خب حالا اون چیز چیه؟
خب یه مثال میزنم:یه چیز خیلی چیزا میتونه باشه.......
شما گیر دادین به یه چیز و دو چیز و...
بهتر نیس فکری درباره تاپیک و جواب دادن بهش باشین؟؟؟
چند روزه گذشته و کسی نبوده جوابی بده.
ظاهر امر نشون میده که شما بیشتر از من به این مسایل واقف هستین،پس راه چاره(جواب) رو بیان کنید
ممنون
یعنی باید منتظر بمونیم که گذشت زمان بهمون جواب بده؟؟؟خب یه مثال میزنم:
الان 200 سال پیش,فکر کن مثلا اون امر مستحبی که میگفت تو دستشویی با پای چپ وارد شین واجب بود,شما میخواستی فلسفه اش رو بدونی,مطمئنا نمیتونستی بفهمی,خب حالا که نمیتونی چه اتفاقی قراره بیفته؟؟؟
این که چی کشکه و چی دوغ،به عقاید هرکسی برمیگرده.درضمن اینجا بحث موسیقی نشده.به نظر من همه ی اینا کشکه
مگه میشه آدم بدون موسیقی یا جنس مخالفش باشه
تاپیک رو از ابتدا بخونین متوجه میشین.ممنونمیشه بگی بیشتر چی مد نظرتونه
گــــــــــــــــلم
لطفا از ادب خارج نشو دوست تازه وارد.لطفا دوستان ب تاپیکی ک میزارن توجه داشته باشن
و فقط حرف نزنن بعد جیم شن
برای بعضی از احکام بلهیعنی باید منتظر بمونیم که گذشت زمان بهمون جواب بده؟؟؟
اون کسایی که تو کتبشون این احکام رو نوشتن چی؟اونا هم فلسفش رو نمیدونن؟؟؟
برای بعضی از احکام بله
علما هم دستورات دین رو از قرآن و سنت بیرون میکشند و دلیل نمیشه فلسفه تمام احکام رو بدونند مثلا اینکه چرا طواف 7 دوره یا نماز ظهر 4 رکعت و...
این که به دستورات خدا عمل بکنی تقلید کورکورانه نیست گرچه فکر روی اون هم بسیار خوبه ولی نه فکری که بخواد دستور خدا رو زیر سوال ببره بلکه فکری که دنبال بندگی بیشتر باشه
تقلید کورکورانه اونه که خدای خودت رو هم نشناسی و به صرف اینکه پدر و مادرت مسلمون بودند تو هم مسلمون باشی
حرام خدا همیشه حرام و حلال اون همیشه حلاله!منظور من از طرح این تاپیک همه احکام نبوده،بلکه فقط محرمات بوده.
بازم تکرار میکنم،گفتن ،چیزایی که برا بدن انسان ضرر داره رو اسلام حرام درنظر گرفته،ایا این حکم کلی منطقیه؟ به نظر من که نه.چون هر چیز حرامی اگر هم با در نظر گرفتن ضررش باشه،میتونه متفاوت باشه از نظر ضرری که میرسونه.
و اینم درنظر بگیریم که هر چیزی که در جایی ضرر داره ممکنه در جایی دیگه و برای فرد خاصی فایده هم داشته باشه.
ولی در کل من فقط دنبال اینم که فرضا y حرامه به دلایل a و b , c
حالا این a و b , c چیا هستن.
بله همینه....حرام خدا همیشه حرام و حلال اون همیشه حلاله!
یادمون نره که وجهه دیگر محرمات نشانه بندگیه!
یعنی مثلا وقتی میگه شراب حرومه حتی خود قرآن هم گفته مزایایی داره ولی وقت گفت حرومه یعنی تو این دنیایی که توی بنده رو فرستادم برای امتحان دوست دارم عبد من باشی و بهانه جویی نکنی
اما اگه منظورتون اینه که محرمات رو قبول دارین ولی میخواهین دلیلش رو هم بدونید البته اگه کشف شده باشه اون بحثش جداست
سلام به همه دوستان
قبل از همه چیز به اطلاع مدیران برسونم که اگه این تاپیک رو اینجا زدم(نه تالار اسلام)به این دلیل بوده که زودتر به نتیجه برسه(به عبارتی تالار اسلام بازدید کننده نداره انچنان، که بخواد زود به نتیجه برسه) پس عذرم رو پذیرا باشید.مرسی
مقدمه:انسانها ذاتا اگه چیزی رو از ابتدا و بصورت ریشه یابی متوجه بشن بیشتر بهش معتقد هستن تا اینکه بگن فلان چیز به این صورت است و دلیلی جهت قانع کردن نباشه.
حال سوال اصلی این است که:
توی دین مبین اسلام یه چیزهایی رو حرام درنظر گرفتن(که همه میدونن)و بصورت کلی گفتن که هرچیزی که واسه انسان مضر باشه حرام است.
حالا فلسفه حرام بودن اون موارد رو اگه کسی میدونه لطفا بصورت منطقی و مستند و علمی بیان کنه.
ممنون
اینطوری بگیم چطوره؟؟؟چيزي كه واضحه اينه :خدا هيچ امريرو بي حكمت مقرر نميكنه
تمامي موارد ذكر شده در قران در مورد حرام بودن.به صورت علمي مشخص شده
من همشو نميدونم
اما در مورد الكل ميدونم كه اگر خدا حرام اعلامش كرده به دليل ضررهايي كه به سلول هاي مغز وارد ميكنه و سلولهاي خاكستري مغزو از بين ميبره
لطف میکنین اگه اینا رو تعیین کنیدچيزي كه واضحه اينه :خدا هيچ امريرو بي حكمت مقرر نميكنه
تمامي موارد ذكر شده در قران در مورد حرام بودن.به صورت علمي مشخص شده
من همشو نميدونم
اما در مورد الكل ميدونم كه اگر خدا حرام اعلامش كرده به دليل ضررهايي كه به سلول هاي مغز وارد ميكنه و سلولهاي خاكستري مغزو از بين ميبره
اینطوری بگیم چطوره؟؟؟
خداوند در شراب هم نفع و هم ضرری بیشتر قرار داد و بعد اونو حرام کرد چون هم ضرر دار بود و هم شد وسیله ای برای تست درجه بندگی
خود قرآن گفته که هم نفع داره هم ضرر ولی ضرراش بیشتره!!!لطف میکنین اگه اینا رو تعیین کنید
الکل هم مفیده و هم مضر
دلایل علمی زیادی هم این رو اثبات کردن
وسیله ای برای تست درجه بندگی رو من نشنیدم،اگه اقا جواد بگن کجا گفته شده ممنون میشم
در ضمن از الکل که بگذریم،بقیه رو چیکار کنم(دلایل بقیه)
حقيقتش خواستم بگم استارتر محترم ولي چون مستندات علميشو نداشتم نگفتم ......
مثلا درمورد زنا يا ازدواج با محرمات
ازدواج محرمات كه خب به دليل وجود ژنتيكه......يعني اگر قرار باشه محرما باهم ازدواج كنن تعداد معلولين ذهني خيلي زياد ميشه
واما زنا........
مدونيد كه مقاربتهايي كه حالت شرعي نداشته باشن و به عبارتي مشكوك باشن بيماريهاي خاصي رو به دنبال داره
حتي اگرم ارتقاء سطح بهداشتو بهانه كنيم ...مشكلات روحي رواني رو نميتونيم توجيح كنيم
هر رابطه مشكوك مطمئنن احساسي رو به وجود مياره. كه بعد گذشت يه مدت خلاء عاطفي رو به دنبال داره
واما حجاب كه خيلي قبولش دارم
اگه بخوايم دليل علميشو بگيم
اول سلامت روح روان هم اقايون وهم خانومارو به همراه داره
دوم مطمئنا سلامت خانواده و جامعه در طوله اون قرار ميگيره
واما.................
ماءالشعير هم ميتونه خاصيت مفيد مشروب رو داشته باشه
تو قران عینا همین جمله رو بکار برده؟خود قرآن گفته که هم نفع داره هم ضرر ولی ضرراش بیشتره!!!
تست بندگی یعنی اینکه بنده به حرف خالقش گوش میکنه اونم با ترک حرام
تحریم شراب 4 مرحله داشته که آیه 219 سوره مبارکه بقره یکی از اونهاست ولی در آیه 90 سوره مبارکه مائده حکم تحریم و نجس بودن آن اومدهتو قران عینا همین جمله رو بکار برده؟
راهای بندگی و همچنین تستش خیلیه؛که ترک حرام یکی از اوناست.
بازم برمیگردیم به اولتحریم شراب 4 مرحله داشته که آیه 219 سوره مبارکه بقره یکی از اونهاست ولی در آیه 90 سوره مبارکه مائده حکم تحریم و نجس بودن آن اومده
ترک حرام و انجام واجبات یکی از راهها نیست بلکه بیس تمام راههاست
بندگی یعنی اطاعت از رببازم برمیگردیم به اول
اگه کسی بخواد بندگیش رو با اعمال دیگه ای انجام بده،و حرام بودن رو قبول داشته باشه به شرط اینکه باورش بشه (باور داشتن با اوردن دلایل محکم و قوی ایجاد میشه)،باید بگیم بندگی نکرده؟؟؟یا اگه کرده مقبول واقع نشده؟؟؟
آیه 90 سوره مبارکه مائده:ای اهل ایمان شراب و قمار و بت پرستی و تیرگروبندی(که رسمی بود در جاهلیت)همه اینها پلید و از عمل شیطان است از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.تحریم شراب 4 مرحله داشته که آیه 219 سوره مبارکه بقره یکی از اونهاست ولی در آیه 90 سوره مبارکه مائده حکم تحریم و نجس بودن آن اومده
ترک حرام و انجام واجبات یکی از راهها نیست بلکه بیس تمام راههاست
بازم برمیگردیم به اول
اگه کسی بخواد بندگیش رو با اعمال دیگه ای انجام بده،و حرام بودن رو قبول داشته باشه به شرط اینکه باورش بشه (باور داشتن با اوردن دلایل محکم و قوی ایجاد میشه)،باید بگیم بندگی نکرده؟؟؟یا اگه کرده مقبول واقع نشده؟؟؟
ساده بگم:یکی(فردی) خدا رو قبول داره و بندگی هم میکنه ولی به خاطر یقین نداشته اش به یه مورد (یا چند مورد)از محرمات،اون عمل رو انجام میده،حالا ما میخوایم با دلایل قوی و مستند اون یقین رو براش بوجود بیارم(اینم بگم که فرض رو بر این گذاشتیم که فرد مذکور منطقیه و با دلایل ما قانع میشه).بندگی یعنی اطاعت از رب
یه کم گنگ بود جملتون ولی همیشه دلایل محکم و قوی باعث ایمان نیست چه برسه ایمان عالی
در ترجمه مشکینی هست همچنین در تفاسیر واقعا اگه تو نجس بودن شراب هم شک دارید که اصلا بحثو باید عوض کنیم!!!آیه 90 سوره مبارکه مائده:ای اهل ایمان شراب و قمار و بت پرستی و تیرگروبندی(که رسمی بود در جاهلیت)همه اینها پلید و از عمل شیطان است از آن البته دوری کنید تا رستگار شوید.
جواد جان تو این ایه در مورد نجس بودن چیزی نیومده.
ساده بگم:یکی(فردی) خدا رو قبول داره و بندگی هم میکنه ولی به خاطر یقین نداشته اش به یه مورد (یا چند مورد)از محرمات،اون عمل رو انجام میده،حالا ما میخوایم با دلایل قوی و مستند اون یقین رو براش بوجود بیارم(اینم بگم که فرض رو بر این گذاشتیم که فرد مذکور منطقیه و با دلایل ما قانع میشه).
حالا دو تا موضوع پیش میاد:
1-نمیتونیم بگیم اون بندگی نکرده.(چون با منطق اون فرد بندگی اینه یعنی براش اون مورد یا موارد حرام حل شده نیست)
2- دلایلمون رو از کجا بیاریم که یقین رو حاصل کنیم؟(موضوغ اصلی تاپیک)
امیدوارم متوجه منظورم شده باشی
من که از اول رو کل محرمات نظر داشتمدر ترجمه مشکینی هست همچنین در تفاسیر واقعا اگه تو نجس بودن شراب هم شک دارید که اصلا بحثو باید عوض کنیم!!!
1-بندگی هم درجاتی داره
2-کتاب-سنت-اجماع
اما شما منظورت دلیل عقلیست که قبلا عرض شد بعضی محرمات دلیلش هنوز بر ما پوشیده است ولی اگه بخواین اونا رو در گزینه یکتون قرار بدین چیزی به نام بندگی دیگه نمیمونه!!!
اما چون بحث شراب بوده تا اینجا دلیلش کاملا واضحه
Thread starter | عنوان | تالار | پاسخ ها | تاریخ |
---|---|---|---|---|
فلسفه حرام بودن فیلمها وعکسهای مبتذل ! | تالار اسلام و قرآن | 161 | ||
فلسفه صیغه یا ازدواج موقت | تالار اسلام و قرآن | 23 | ||
فلسفه نماز | تالار اسلام و قرآن | 3 | ||
فلسفه این چفیه چیست؟ | تالار اسلام و قرآن | 0 | ||
فلسفه وجود شهاب سنگ از نظر قرآن چیست؟ | تالار اسلام و قرآن | 48 |